EEN HANOKNECHT BIDT en WERKT. GEURIGE THEEËN Gebrand Zaagsel EEN DIENSTBODE Officicele berichten. AdvcrteiitiëiL heid met God isEr is geene omgang van Gods kinderen, tenzij dan dat er ook tusschen hen overeenstemming is. Maar dan kan er ook geen omgang van de kerken onderling plaats hebben, tenzij ook zij van eene geestes richting zijn. Het is waar, er zal altijd eenige verscheidenheid zijn. Gods Geest gaat steeds voort de waarheden des bijbels te ontsluieren- De een zal meer in 'teene, de ander meer in 't ander punt dieper worden ingeleid. Maar daarin draagt men elkander, leert en geniet van elkander. Maar in die verscheidenheid moet in de fundamenteels waarheden éénheid zijn. Indien twee verschillen in het leerstuk der verkiezing; de een leert eene voorwaarde lijke, de ander eene absolute, dan is dit eene grondwaarheid, die beiden kunnen niet samen gaan. Waaneer twee niet overeenstemmen in het stuk der verzoening, de een leert, de ander loochent het borgtochtelijke karakter, de een neemt een algemeene verzoening aan, de ander spreekt van particuliere genade, dan raakt dit de grondslagen van het godsgebouw, die twee kunnen niet samengaan. Wanneer de een het geloof beschouwt als eene gave Gods, de ander alleen spreekt van medewerkende genade Gods, dun grijpt ook dit in 't hart der waarheid, die twee kunnen niet samengaan. Geldt dit van de enkele personen, het geldt ook van de ker ken. Er moet dus eene samenstemming zijn, -een accoord, een formulier van eenigheid, op grond waarvan men kan samengaan. En liet spreekt van zelf, dat in die kerken wordt opge nomen ieder die daarmede overeenstemt, dat daarentegen is buitengesloten, die zich tegen dar accoord verzet. Tot een goeden omgang van de plaatselijke kerken is ook noodig, dat er zooveel mogelijk overeenstemming zij in de liturgie. Ook hier zien wij eerst weer op de enkele personen. Indien er twee zijn, die verschillen in 'tpunt van 'tavondmaal; de een maakt geregeld ge bruik, de ander daarentegen laat het uit be ginsel na, dan kunnen die wel samengaan, mits dat men dat punt onderling laat rusten, want anders word de gemeenschap gestoord. Indien de een oordeelt, dat men gezangen moet zingen, een tweede, dat men ze kan zingen, een derde, dat men ze niet mag zingen, dan kan men wel samengaan, mits dat dit punt maar rusten blijft, anders wordt de onderlinge vrede ver hinderd. Zoo is het dus ook van geen klein belang voor de plaatselijke gemeenten, dat er overeenstemming zij in deze dingen. Indien iemand van de eene gemeente naar de andere gaat, en in zijne vorige woonplaats kwam schier niemand aan de tafel des Heeren, in zijne nieuwe vliegen daar allen aan, dan is hem dat stuitend. Hij gevoelt zich daar niet te huis. Maar ook omgekeerd zal een, die in 't laatste is grootgebracht, zich niet in het eerste thuis gevoelen. Zoo zal iemand, die uit eene gemeente komt, waar voortdurend een gezang gezongen werd, zich niet gemakkelyk by verandering van woonplaats in andere toestanden kunnen vinden. Deze voorbeelden zijn overbekend, en -een ieder is het duidelijk, dat het zeer wenschelijk i3, om ook in de liturgie, de kerklie deren, avondmaals- en doopsformulieren enz. zooveel mogelyk overeenstemming te hebben, Zoo zijn er nog een paar punten meer die tot eene goede correspondentie vereischt wor den, maar deze beide zijn genoeg om te doen zien, waarin zulk een verband der plaatselijke kerken bestaat. Alleen maar deze grondregel moet daarbij in 'toog gehouden. De eene kerk zal nooit over de andere heerschen. Voetius zegt: „Zijn alle vergaderingen van kerkeraden van eenerlei macht Antw. Ja. Gelijk toch alle particulieren kerken dezelfde macht en au toriteit hebben, en de kleinste hierin voor de grootste niet onderdoet, zoo geldt dat ook voor de vergaderingen hunner kerkeraden. Vr. Waartoe dient eene byeenkomst van kerken in de classis Ant. Tot onderlinge stichting en opbouwing en tot onderlingen bijstand, wanneer b.v. eene particuliere kerk in eene moeilijkheid ia geraakt, waar hare eigen kerkeraad haar niet kan of weet uit te helpen. V. Is zulk eene vergadering niet om heerschappij) te oefenen over deze of gene particuliere kerk Ant. Vol strekt nietveeleer om de particuliere kerk in hare macht en wijsheid te handhaven tegen wien haar die macht en wijsheid zou willen ontnemenDit is glashelder. Alle heer schappij moet geweerd. De eene kerk zal over de ander niet heerschen. De kerkorde van 1618/19 drukt alle heerschappij dan ook flink den kop in door te bepalen, dat in de meerdere vergaderingen niet kan gehandeld worden over hetgeen dat in de mindere vergaderingen afge handeld kan worden. Hetgeen in de plaatse lijke kerk dus afgehandeld kan worden, dat mag niet meer behandeld in classicale vergaderin gen 3). Daarmede is dat bemoeizieke afgesne den, waarmede in onzen tijd de besturen hun neus steken in alle dingen, die hun niet aan gaan. Maar ook ten opzichte van de zaken, die niet in de plaatselijke kerk afgehandeld kunnen worden, het vaststellen van de belijde nisschriften, de liturgie enz. Ook daarin zal er toch nooit heerschappij zijn. Het gezag der meerdere vergaderingen rust in de overeenkomst der partijen, die Z'ch gedreven gevoelen door Gods Geest en gebonden door Gods Woord, om met elkander gemeenschap te oefenen. Alle besluit, dat dus maar eenigzins tegen, dat Woord en dien geest zou ingaan, is van nul en geene waarde. Als eene algemeene synode (wat nooit gebeurd is) eene liederenbundel zou invoeren, die strijdig was met het Woord Gods,, dan zou dat besluit voor de plaatselijke ge meente geen waarde hebben. Ten opzichte van onzen gezangenbundel geldt dit niet, aangezien deze door geene algemeene synode i« ingevoerd, en, gesteld dus hij ware geheel conform met Gods Woord, toch reeds ten opzichte van de invoering geen bindend karakter voor de plaat selijke gemeenten hebben zou. Heerschappij en dwang mogen dus niet gevonden worden. En denken wij nu eens aan het voorstel, dat dit jaar in de Synode is gedaan O, lezer, wy mogen geene dooden oproepen, zooals Saul eens Samuel trachtte te doen, maar indien wij het mochten en konden, en wij riepen onze vade ren eens uit hunne ruste op om hun het voor stel van de grootste en dwaaste hierachie mede te deelen, dat ooit in de Synode gedaan ii, om orthodoxe gemeenten te dwingen aun eene moderne minderheid, die geen recht van bestaan in de Kerk heeft, een modern predikant te geven, hoe zouden zy in een klagelyk wee- nen als een Jeremia aan hun verschrikte hart lucht geven over zulke teekenen des doodsO kom, Gij Geest van de vier winden, en blaas in die geestelijke dooden, opdat zij levend wor den en dan als ambtsdragers uwe gemeenten leiden op de paden van Uw Woord! Bovenstaande verklaringen yan een predi kant in het Nederlandsch Hervormd Kerk genootschap te Utrecht moeten onzes inziens alom bekend worden. Wy brengen hulde aan den zedelijken moed en den ernstigen waar heidszin, die door Dr. de Lind van Wijngaar den hiermede zijn geopenbaard. Moge zyn kloeke getuigenis aan de genoemde verkeerd heden afbreuk doen Onze ziele dorst er naar, in steeds ruimer kring de „belijders" bevrijd te zien van het juk der bestrijders" en straks (geve God hetbevrijders V3n die „bestrijders" te zien worden. Hoe moet de geachte schrijver toch wel te moede z\jn, wanneer hij in hetzelfde blad waar in zijn ernstig pleidooi staat vóór de „belijders" tegen do „bestrijders" als kerknieuws moet lezen, dat de „Synodale Commissie" (waarvan reeds het bestaan tegen Gods wil is) bestaat uit Ds. M. A. Perk (een bekend ongeloovigo) als president en voorts gemengd is uit „bestrij ders" en „belijders" ('t laatste in vagen zin) als Dr. G. J van der Flier, Ds. L. Overman, Ds. C. F. Zeeman. Mr. M. Crommelin, Ds. M. H. v. d. Meulen, Mr. G Nauta, C. F. Gronemeijer, en jhr. A. C. Roëll. Nu, zelfkennis kan tot genezing lijden. Moge ook bovenstaande getuigenis daartoe voeren. Klundert, 30 Nov. '96. Febinga. 2) Amos 2 3. 3) Kerk el yk Plakaat-boek, 1 blz. 158. Op Nieuwjaarsdag werd de Geref. Kerk te Fijnaart bekend gemaakt, dat haar herder en leeraar, de Weleerw. Heer J. C. C. Voigt weder een beroep had ontvangen, ditmaal naar de kerk van Strijen. Kerkeraad en gemeente hopen om strijd, dat ZEw. ook voor deze roeping vrijmoedig moge bedanken. Namens den Kerkeraad. C A. van Dis. Verantwoording van Liefdegaven. Vlissingen (B.) In dank ontvangenvoor de Zending f 2.00. (verzuimd vroeger op te geven,) Voorts acht contributiën van f 1,25, zes van fl.00 eene van f2,50 en eene van f0,50. De gift van eene zuster voor St. Mtartensdyk bedroeg niet f 1,90, maar fl,00. Namens den Kerkeraad: P. G. Lasrnoes. Jr. Scriba. Door de Geref. Kerk te Sint Maartensdijk is, met hartelijken dank ontvangen van de Geref. Kerk te Arnemuiden de som van f 6,76. In dank ontvangen voor de ZendingUit het busje van C. de W. 5,87. alsroren van J. S. 4,015 van C. J. driemaandelijksche gift ,52 cent en uit de Collecte Zendingsschool 85 ct. Houders van busjes worden vriendelijk uiige- noodigd deze ie willen storten bij den ondergelee- kende, Namens gecommittJ. van Aartsbn Jz, Penningm. Idiotengesticht 's Heeren Loo. en 98 HEEREN LOO Ons eerste stukje in dezen nieuwen jaarkring moet een woord van dank zyn. Dank aan den Heere God die ook aan onze Stichting zoo veel goeds heeft bewezen in het afgeloopen jaar. Die veler harten en beurzen opende om het Te huis voor de ongelukkige Idioten te steunen. Dank aan allen die hun steun verleenden 't zy door gebed of met hun geld. Vooral de jongens en meisjes die zoo trouw met de busjes blijven werken en waarvan de totale opbrengst in het afgeloopen jaar ruim honderd gulden heeft opgebracht. Natuurlijk bevelen wij de stichting verder in de belangstelling en liefde der lezers en lezeressen aan en dit pas ingetreden jaar bracht ons reeds weer nieuwen zegen en verrassing. Niet alleen mogen wij hieronder geldelijke bijdragen ver- melden maar ook ontvingen wij bericht dat eenige jonge dames een kringetje gevormd hebben, 's Heeren Loo genaamd, om ten be hoeve der Idioten-kinderen goederen te ver vaardigen. Dit zal voorzeker ook door het Bestuur met blydschap vernomen worden. Want iedereen zal begrijpen dat voor een stichting met meer dan 100 ongelukkige Idioten heel wat noodig is voor kleeding, deksel enz. Wij komen hierop later wel eens terug en dee len thans nog mede dat het Bestuur is saam- steld uit de dames C. Verhage, J. C. Boutens, en P. J. Doekheer, Mej. Dockheer is Peiling- meesteres. Wij bevelen ook deze zaak in de liefde, vooral van de moeders en jongedoch- ters in de gemeente ten zeerste aan. Gelde lijke by dragen tot het aanschaffen van goede ren zyn zeer gewenscht. In dank ontvangen uit het busje van J. V. te D. fl alsv. van J. S. f3—. Winkelbusje van Mej. de L. fl- Collecte gehouden in de samenkomst op Kerstfeest met de Zondagsschool kinderen van de Geref. Zondagsschool-Vereeni- ging te Middelburg f6.483. K. Le Cointre, Corresp. In dank ontvangen van twee leden der Gerf. Kerk als Nieuwjaarsgave de som van f2,00 Serooskerke (W) Corresp. L Goedbloed. CORRESPONDENTIE. Voor ingezonden stukken enz was ditmaal geen plaats Den welgemeenden dank voor de vele blijken van belangstelling ondervonden, by het over lijden onzer moeder, behuwd- groot- en over grootmoeder. Uit aller naam J. POUWER. Middelburg, 15 Januari '97 VERGADERING niet 19 maar 26 Janu ari. Gewoon lokaal. 14, 18, 20, 24, 28, 32 en 40 Cent per Ons bij J. M. HEILIGER. Lange Giststraat, F 163, Middelburg te koop. Zeer geschikt voor Kerkverwarming, geen damp, bij P. C. VAN DIJK, Wal Middelburg Met Mei benoodigd bijL. A. WILLEMSE, te Vrouwe- polder. Terstond benoodigd. Geref. godsdienst niet beneden de 16 jaar, te bevragen DamF 4 te Middelburg

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1897 | | pagina 3