Uit de H. Schrift. VRIJDAG 3 APRIL 18%. Ds. J. HULSEBOS, Ds. J. H. FERINGA en Ds. A. LITTOOIJ. 5e Jaargang. No. 14. jVEEKBLAD GEWIJD AAN DE BELANGEN DER pEREFORMEERDE J^ERKEN IN pEELAND, OORD-BRABANT EN J_/IMBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de ÏIEERE is onze Koning; Hij zal ons behoeden. Jesaja 3322 ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeide Heeft de HEERE lust aan Brandofl'eren en Slachtofferen? als" aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzam en is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen 1 Sam. 15 22. Abonnement per 8 maanden f 0.85. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. '■M" TEN DERDEN DAGE WEDEROM OPGESTAAN VAN DE DOODEN. Wetende, dat Christus, opge wekt zijnde uit de dooden, niet meer sterft; de dood heerscht niet meer over Hem. Rom. 9. Christus nu en nimmermeer onderworpen aan den dood! De dood heerscht niet meer over Hem Hij sterft niet meer De dood heeft dus over Hem geheerscht. Hij is gestorven. Door de zondede dood. Maar, geene zonde was in Hem. Er is geen bedrog in Zynen mond geweest. Hii was heilig,, rein, onbesmet, afgescheiden van de zondaren. Doch hier worden wij dan ook aanstonds ver plaatst in het middenpunt, in het hart van Zijn Middelaarschap. Het behaagde den Heere hem te verbrijzelen. Als zijne ziel zich t,ot een schuldoffer gesteld zal hebben, zoo zal Hij zaad zien. Door zijne kennis zal mijn knecht de rechtvaardige, velen rechtvaardig makèn, want Hij zal hunne onge rechtigheden dragen. Daarom zal Ik Hem een deel geven van velen, en Hij zal de machtigen als eenen roof deelen omdat Hij zijne ziel uit gestort heeft in -den dood en met de overtre ders is geteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft. Zoo spreekt 't Woord der profecie. En de apostel herhaalt: Dien, die geen zonde ge kend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Ja, de dood heeft over Hem geheerscht. Hij heeft zich naar des vaders wil onder hare heer schappij begeven, opdat Hij de uitverkorenen van den dood verlossen zoude en zij de aanne ming tot kinderen verkrijgen zouden. Zie hier het heilgeheim der plaatsbekleeding. Zij liggen onder den toorn, onder den vloek, onder de macht en heerschappij des doods en moeten het leven eeuwig de-rven. Maar nu wordt Gods Zoon zoo geheel en al één met hen, uitgenomen de zonde, dat hun schuld op Hem wordt geladen, dat de toorn Gods op Hem rust, om die nu in hunne plaats te dragen en de straf daarvoor te ondergaan. Zoo komt Hij in de banden des doods, zijn geheele leven, maar inzonderheid in zijn lijden en sterven, begrafenis en nederdalingter helle. Zijn bange klachte aan het kruis over de God verlatenheid is de uitdrukking van de ontzet tende vervaarnissen des doods. Maar nu, de verrijzenis uit het graf! God heeft hem opgewekt, de smarten des doods ont bonden hebbende, alzoo het niet mogelijk was, dat Hij van denzei ven dood gehouden werd. De Christus, die met zijn Kerk één is in ster ven en in leven. Hij sterft niet, Hij sterft nooit meer, de dood heerscht niet meer over Hem. En daarom zijn nu zijne uitverkorenen gerecht vaardigd in Hem, daarom zijn zij uit den dood overgegaan in het leven, daarom heerscht de dood, dat isde macht der zonde niet meer Uitgever: K. LE CO I NT RE MIDDELBURG. Berichten, Advertentiën enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. over hen. En de poorten der hel zullen zijne gemeente niet overweldigen. En, wanneer nu Christus zal geopenbaard zyn, die hun leven is, dan zullen ook zij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. Maar gaat er aan onzen Opstandingstekst nog niet een woordje vooraf Ja, het is het woordje wetende. Lezer, daar komt het op aan, of wij het ook weten, dat Christus, opgewekt zijnde uit de dooden, niet meer sterft, weten door het geloof, het geloof der uitverkorenen Gods. Ook aan den zondaar, zal hij deelen in de overwin ning van den middelaar Gods en der menschen, zal een heerlijk werk moeten geschieden. Hy zal de stem van den zoon des menschen moeten hooren, uit zijnen doodstaat opgewekt en Chris tus door een oprecht geloof ingeplant moeten worden. Dit is een werk van Christus in naam des Vaders door den IJei'y?en Geest. Onderzoek u zeiven of gij in den geloove zijt, beproef u zeiven. O moge het bij aanvang of vernieu wing tot de bede des verslagenen zondaars ko men: Jezus! gij Zone Davids! ontferm u mij ner. En voorts: Hij is voor de zijnen gestor ven, opdat zij zouden leven, niet zichzelven, maar Dien, Die voor hen is gestorven en opge wekt. Hulsebos. KERK. Wat is Gereformeerd Op deze vraag dogmatisch in te gaan ligt niet op den weg van wie schrijft in deze ru briek. Maar wèl is, met het oog op tal van moeilijkheden of beslissingen, noodig, eens de aandacht op deze vraag te vestigen met het oog op Artikel 53 onzer kerkenordening en ge heel de kerkelijke rechtspraak. Zoo vaak toch is menigeen in dezen in het onzekere. Allerlei willekeurige maatstaf wordt aangelegd. Bij geloofsbelijdenis, bij tuchtzaken, bij beoordeeling van predikingen, bij kerkelijke beslissingen en op ander gebied, blijkt meer malen menigeen in dezen verre van vast en op goeden grond bevoegd rechter te zijn. In groote Kerken als Middelburg en Klundert (die tot het '25 tal grootste behooren) wordt natuurlijk dit bezwaar minder gevoeldmaar in de kleinere (bijv. van 600 zielen of nog minder) kan hier uit te meer ernstige moeilijkheid komen. Vooral, nu vele dezer Kerken eerst sints - of na 1886 weer aan leertucht zijn gaan denken. En nu anderzijds in verschillende bladen velerlei dogmatische strijd wordt gevoerd. Wat is dan Gereformeerd "Wat a Mark zegt Maar indien a Mastricht dan eens anders dacht? Wat Comrie zegt Maar Brakel had een an der gevoelen. Wat wij vroeger geleerd hebben Maar an deren hebben het vroeger anders geleerd. Wat deze of gene Godzalige Broeder of Zus ter zegt Maar ginds is er een (even Godza lig), die het anders zegt. Wat wijzelven er van denken Maar waarom zou een ander het niet evengoed kunnen weten als wij Wat Professor X zegt? Maar Professor IJ dan Wie heeft nu gelijk Dat kan alleen beslist worden door een maat staf aan te leggen, die niet Subjectief is. Onder de leiding des H. Geestes hebben de Kerken hare Formulieren van Eenigheid gesteld. En alleen zij zelve in Generale Synode onder dezelfde Hemelsche leiding kunnen in verschil over de opvatting daarvan beslissen. Leerrijk in dezen is, wat „De Standaard" (over het politiek program der antirevolutionaire partij schrijvend waarmede wij ons hier natuurlek in het minst niet bezighouden) in Nr. 7336 heeft geschreven over verhouding tot en verklaring van de Formulieren van eenigheid „En gaat het alzoo kwalijk aan, te zeggen, dat de opsteller in elk gegeven geval de zaak heeft uit te maken, ovenmm houdt hot steek, om dit recht van uitlegging duurzaam te blij ven toekennen aan de nog in leven zijnde le den van het toenmalige Centraal-Comité. Immers of ze nog in leven zijn of niet, doet natuurlijk hier niets ter zake. Stel, een hunner had zyn opinie in geschrifte achtergelaten en ware sinds gestorven, wat zou dan beletten, dat zyn opinie evengoed gold als van hen die hem overleefden? Wie den zin onzer Neder- landsche confessie wil kennen, raadpleegt Guydo de Bray thans in 1896 nog evengoed, als ware hij nog in leven. Ursinus wordt nog evenzoo voor den Heidelbergschen Catechismus gecon sulteerd, als toen hij nog leefde. Die exceptie vervalt dus vanzelf. Maar toch zouden we ook zóó niet gaarne de stelling onderschrijven, dat de heeren Kuy- per, Wormser, Heyblom en wie te voren het Centraal-Comité uitmaakten, en tot den gewich- tigen stap van publicatie van dit Program over gingen, deswege voor nu en voor altoos de ee- nige wettige uitleggers van het Program zou den zijn. Met hitT r rven zou dan immers elke mo gelijkheid, om achter de juiste uitlegging te ko men, voor altoos vervallen en in de toekomst het vinden van eene beslissing onmogelijk zijn. Wel waardeeren we daarom het denkbeeld van de Maas- en Merwebode, in zooverre er een eeren van het recht der historie in spreekten de redactie van dit blad heeft volkomen gelijk, dat zij, die ten deze te beslissen hebben, altijd wel zullen doen, met o. m. goede nota te ne men van de beteekenis, door opsteller en in voerders aan de woorden \an het Program gehecht. Dat niet te doen, ware de historie verkrach ten, en we danken de Maas- en Merwebode, dat ze dit politieke Wandalisme stuiten wil. Maar hieruit volgt nog geenszins, dat een stuk, wel door één opgesteld, maar eerst daarna door een breede vergadering met autoriteit be kleed, deswege voor nu en voor altoos aan de bedoeling van den opsteller zou gebonden zyn. Ursinus, met Olevianus, (stelde den Heidel bergschen Catechismus op, en schreef er zelf een breede toelichting op. Zijn nu daarom de kerken, die dezen Cate chismus invoerden gebonden aan elk woord, waarmede Ursinus zelf dit Concept verklaard heeft

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1896 | | pagina 1