Weekblad gewijd aan de belangen der Pereformeerde ]£erken
Limburg.
Ds. J. HÜLSEBOS, I)?. J. H. FERINGA
en Ds. A. WTTOOIJ.
Uit de H. Schrift.
5« Jaargang.
YEUDAG 6 MAART 1896.
N H.
IN jZEELAND, ^OORD-BRABANT EN
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE ie onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal ons
behoeden.
Jesaja 3822
ONDER REDACTIE VAN
Doch (SKiineJ zeide Hefft de HEERE
kist aan Brandoffer en en Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren? Zie, gehoorzam en is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
1 Sam. lö:22.
Abonnement per o maanden 0.3ö. Afzonderlijke nos.
3 cen-t. Advertentién van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer -10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentiën enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
LE VENS W IJSHEID.
Wie op den wind acht geeft, die
zal niet zaaien, en wie op de wolken
ziet, die, zal niet maaien.
Pred. 11 4.
In eigenaardigen, tot nadenken nopenden
vorm worden de leeringen des H. Geestes in
Spreuken en Prediker gegeven.
Wij gevoelen reeds bij het lezen van dezen
tekst, dat er een diepere zin, dan oppervlak
kig schijnt, aan ten grondslag liggen moet.
Er wordt iets afgekeurd, iets als zeer scha
delijk ontraden. Maar rechtstreeks opgevat,
doet dan ieder verstandig landman niet zoo?
Is het niet zijne roeping, op den wind acht
te slaan. Zal b.v. wanneer het hard waaitj
zijn zaaien ïifëVtè"vergeefs zijn en zal het Tn
dit geval niet beter zijn nog een paar dagen
te wachten?
En wanneer in den oogsttijd de wolken zwaar
zijn van regen en zoo zoo dreigen zich
te ontlasten, zal dan de bezadigde landman
het nog niet eens aanzien, en met het bin
nenhalen nog een weinig toeven?
Maar dit is de ineening niet! Hier wordt
niet afgekeurd, dat de landbouwer rekening
houde in zijnen arbeid met wind en weer,
maar wel: het angstvallig maken van bereke
ningen.
Wie gaat berekenen, of niet wellicht inden
tijd, dat hij zich van huis naar den b.v. een
half uur verwijderden akker begeeft, de wind
kan gaan opsteken, of het luchtig koeltje kan
aanwakkeren tot een orkaan, die zal den zaai
tijd met allerlei bedenkingen laten voorbijgaan.
Een windhoos komt zelfs gansch en ai on
voorbereid.
En wie in den oogsttijd elk wolkje aanziet
voor eene regenwolk en elk kopje aan de
lucht voor naderend onweder, diens oogst zal
staan te bederven op het land.
Maar is het nu niet even zoo in de dingen
van het Koninkrijk GodsHet is de tijd om
te zaaien. Hoe duidelijk en klaar is het, dat
Gods volk moet breken met de wetten en re
gelen eener valschelijk genaamde Synode, maar
er wordt op den wind gelet.
Er zou wel eens zulk een schadelijke wind
of zelfs storm tegen ons kunnen opsteken!
Rome zou daardoor wel eens het talrijkst Kerk
genootschap kunnen worden in Nederland. Wij
verliezen alzoo den invloed op de massale
menigte van ongeloovigen en onwetenden, die
zonder tucht cn zonder onderrichting zijn
De velden zyn wit om te oogsten. Geeft
hart en hand aan 't heerlijk zendingswerk.
O! zegt de geleerde staatsman, zoudt gij zoo
doende geen oproer onder de Mohammedanen
verwekken, de hadjihs zijn zoo fanatiekMaar
zijn er hier dan geen heidenen genoeg? Zoo
aarzelt de door gierigheid bevangene. En wat
wilt gij? Menschen bekeeren! Dat is Gods
werk! Weg met uw verfoeielijk eigen werk,
zoo spreekt de Antinomiaan, de wenkbrauw
fronsend. En zoo is het op alle gebied. Uni
versiteit en School, verzorging der ellendigen,
invloeden op het staatkundig en maatschappe
Een niet genoeg begrepen belang.
Een niet genoeg begrepen belang is het be
lang, dat de Gereformeerde Kerken in Nederland
hebben bij eene nauwkeurige inrichting van haar
Handboek. Wèl wordt het hiermede steeds be
ter. Wèl blijken steeds meer Kerkeraden en
Bedienaren des Woords te verstaan, hoe wen-
schelijk het is, om eene volledige en juiste op
gave te hebben (en dus ook te verstrekken) van
al wat het kerkrechtelijk leven der kerken
betreft.
Toch is er nog menige gaping. Zoo vindt men
vooral nog veel gebrek in de opgave van het
zielenaantal dergenen, die den wettigen kerke-
raad erkennen.
Geheel ontbreken deze opgaven in het Hand
boek voor 1896 van Suawoude, Anjum, Foud-
gum, Metslawier, Eestrum, Kooten, Bolsward B,
Sneek B, Stavoren, en Woudsend in Friesland
van Bedum B, Groningen B, en Zuidwolde in
Groningenvan Kamperveen, Oldemarkt, en
Steenwijk B in Overijselin Gelderland van
Wageningen, Zetten, Putten, Dieren A, Gelder-
malsem,enOpheusden;in Utrecht van Beunschop,
de Bilt, Lopik, Vleuten, Yselsteiu, Zuilen, Amers
foort A, Nieuw Loosdrecht, Maartensdijk, Baam-
brugge, en Nichtevechtin Noord-Holland van
Ankeveen, Hilversum B, Muiden, Overtoom, Slo,
ten, Beverwijk B, Haarlem C, Anna Paulowna-
polder B, Broek op Langendijk B, Schermerhorn,
Winkel, en Broek in Waterland, in Zuid-Holland
van Scheveningen B, Bleiswijk, Rotterdam B,
Schiedam B, Ter Aar, Noorden, Waarder, Berg
ambacht, Haastrecht, Willige Langerak, Giesen-
dam B, Vianen, Dordrecht C, Giesen Oudkerk,
Molenaarsgraaf, Ottoland, Oostvoorne, Sommels-
dijk, Stad aan 't Haringvliet en Vlaardingen
en eindelyk ontbreken in Zeeland de opgaven
van Gapinge, St. Laurens, Vlissingen B, en Bors-
sele.
Eere aan Drenthe en aan Noord Brabant en
Limburg, dat zij op deze gebrekenlijst ont
breken.
Waarom wij deze lijst opgeven Opdat andere
kerkboden als de onze de aandacht der kerke
raden elk in eigen omgeving er op vestigen
mogen, en deze dan in het vervolg hunne mede
werking verleenen. De wakkere predikant van
Gapinge, onze mederedacteur dezer Kerkbode te
Vlissingen, onze trouwe en kloeke broederen
van St. Laurens zullen dezen wenk wel willen
lijk leven, 't Bouwen van kerken en 't ver
krijgen van al wat voor Gods huis noodig is!
Het is als in de dag.n van den profeet
Haggai. Dit volk zegtDe tijd is niet geko
men, de tijd, dat des Heere i hu is gebouwd worde.
Mogen wij deze onderwijzing van den Predi
ker verstaan en in Goeie, mogendheid doen,
weit de hand vindt om te doen, opwassende in
Hem, Die gezegd heeft: Werkt zoolang het dag
is de nacht komtwaarin niemand werlzen kan.
En hoe is het met de bekeering Hoevelen
stellen haar roekeloos uit, om allerlei nietige
oorzaken
Haast u, want de tijd der genade is ras
voor by?* Hulbbbos.
KERK.
ter harte nemen. En waarom zou dan alleen Bors-
sele achterblijven?
Een tweede eigenaardige reeks vormen de
kerken, die ten aanzien van genoemd zielental
slechts onvolledige gegevens verstrekten, in zoo
verre beter, dat men door vermenigvuldiging
met een benaderingscijfer het gezamenlijke ge
tal wel vinden kan. Maar uitteraard dan toch
plaatselijk onnauwkeurig.
Deze zijn In Friesland, Garyp, Wartena, Oos-
ter Nijkerk, Paesens, Gerkesklooster, Surhuizum,
Twijzei, Idsegahuizen, Schraard, Wilmarsum,
Bozum, Heefs, Oudemirdum, Wijckel, en Knype.
In Groningen Bafloo, en Spijk B, In Gelderland
Heteren, Westervoort, Ermelo, en Apeldoorn B.
In UtrechtAmerongen, Driebergen en Wilnis,
In Noord-Holland Watergraafsmeer, Zaandam B,
Marken en Monnikendam. In Zuid-Hottend's
Gravenhage B, Zevenhoven, Alblasserdam. B,
Ridderkerk.
Op deze lijst komen in Zeeland maar al te
veel namen voor, Drenthe, Overijsel, en Noord-
Brabant en Limburg ontbreken gelukkig ook
hier. Maar Zeeland wordt hier vertegenwoordigd
door Koudekerke, Bergen op Zoom, Poortvliet,
Tholen B, Axel B, Oostburg, en Zaamslag B.
Dat deze kerken toch ook volledige gegevens
gaan verstrekken!
Of geen of onvolledige opgaven zijn dus
gegeven door niet minder dan 107 kerken, waar
van 11 in Zeeland. Een verschijnsel, waarop
wel eens mag worden acht geslagen.
Acht geslagen met tweeërlei oordeel. Eener-
zijds is het verblijdend. Voor enkele dezer ker
ken dewijl het van opname van nieuwe bond-
genooten in onzen kerkenbond getuigt, voor
verre de meeste, dewijl er zekere beginselvast
heid uit spreekt.
Anderzijds echter is het iets, dat moet ver
anderen. .Beginselvast" is zeer te prijzen, wan
neer het beteekentUitgaan van een goed uit
gangspunt en consequent blijven voortgaan op
de terecht vandaar uitgetrokken lijn. Maar „Be
ginselvast" zou te laken wezen, wanneer het
beteekenen zouKrampachtig zich vastklemmen
aan het uitgangspunt, inplaats van voort te gaan.
In den goeden zin beginselvast is de stoomboot,
die ondanks storm en golven de spits gekeerd
blijft houden naar de begeerde haven, en die
bereiken gaat. Beginselvast in den kwaden zin
is de stoomboot, die op de werf staat en ondanks
het leggen der rollen en het wegslaan der stei-
len of het kappen der kabels, roerloos blyft liggen,
en weigert van stapel te loopen.
Nu was er vroeger alleszins oorzaak om gee
nerlei aanwijzing te geven van het zielenaantal
dergenen, die in een plaats den wettigen ker-
keraad erkennen. Maar deze redenen bestaan
nergens meer. Beginselvastheid eischt nu dus
voortbeweging.
Een raad aan de Deputaten tot de Zending.
Ons zij vergund, aan de Deputaten tot de
Zending onzer kerken onder Heidenen en Mo
hammedanen een raad te gevenIn hun eerst
volgende vergadering van buiten te leeren en
elkander indachtig te maken de bekende fabel
van den molenaar, zyn zoon, en zijn ezel. Gely^