Weekblad gewijd aan de belangen der Pereformeerde ]£erken Limburg. Ds. J. HÜLSEBOS, I)?. J. H. FERINGA en Ds. A. WTTOOIJ. Uit de H. Schrift. 5« Jaargang. YEUDAG 6 MAART 1896. N H. IN jZEELAND, ^OORD-BRABANT EN Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE ie onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behoeden. Jesaja 3822 ONDER REDACTIE VAN Doch (SKiineJ zeide Hefft de HEERE kist aan Brandoffer en en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren? Zie, gehoorzam en is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen 1 Sam. lö:22. Abonnement per o maanden 0.3ö. Afzonderlijke nos. 3 cen-t. Advertentién van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer -10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentiën enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. LE VENS W IJSHEID. Wie op den wind acht geeft, die zal niet zaaien, en wie op de wolken ziet, die, zal niet maaien. Pred. 11 4. In eigenaardigen, tot nadenken nopenden vorm worden de leeringen des H. Geestes in Spreuken en Prediker gegeven. Wij gevoelen reeds bij het lezen van dezen tekst, dat er een diepere zin, dan oppervlak kig schijnt, aan ten grondslag liggen moet. Er wordt iets afgekeurd, iets als zeer scha delijk ontraden. Maar rechtstreeks opgevat, doet dan ieder verstandig landman niet zoo? Is het niet zijne roeping, op den wind acht te slaan. Zal b.v. wanneer het hard waaitj zijn zaaien ïifëVtè"vergeefs zijn en zal het Tn dit geval niet beter zijn nog een paar dagen te wachten? En wanneer in den oogsttijd de wolken zwaar zijn van regen en zoo zoo dreigen zich te ontlasten, zal dan de bezadigde landman het nog niet eens aanzien, en met het bin nenhalen nog een weinig toeven? Maar dit is de ineening niet! Hier wordt niet afgekeurd, dat de landbouwer rekening houde in zijnen arbeid met wind en weer, maar wel: het angstvallig maken van bereke ningen. Wie gaat berekenen, of niet wellicht inden tijd, dat hij zich van huis naar den b.v. een half uur verwijderden akker begeeft, de wind kan gaan opsteken, of het luchtig koeltje kan aanwakkeren tot een orkaan, die zal den zaai tijd met allerlei bedenkingen laten voorbijgaan. Een windhoos komt zelfs gansch en ai on voorbereid. En wie in den oogsttijd elk wolkje aanziet voor eene regenwolk en elk kopje aan de lucht voor naderend onweder, diens oogst zal staan te bederven op het land. Maar is het nu niet even zoo in de dingen van het Koninkrijk GodsHet is de tijd om te zaaien. Hoe duidelijk en klaar is het, dat Gods volk moet breken met de wetten en re gelen eener valschelijk genaamde Synode, maar er wordt op den wind gelet. Er zou wel eens zulk een schadelijke wind of zelfs storm tegen ons kunnen opsteken! Rome zou daardoor wel eens het talrijkst Kerk genootschap kunnen worden in Nederland. Wij verliezen alzoo den invloed op de massale menigte van ongeloovigen en onwetenden, die zonder tucht cn zonder onderrichting zijn De velden zyn wit om te oogsten. Geeft hart en hand aan 't heerlijk zendingswerk. O! zegt de geleerde staatsman, zoudt gij zoo doende geen oproer onder de Mohammedanen verwekken, de hadjihs zijn zoo fanatiekMaar zijn er hier dan geen heidenen genoeg? Zoo aarzelt de door gierigheid bevangene. En wat wilt gij? Menschen bekeeren! Dat is Gods werk! Weg met uw verfoeielijk eigen werk, zoo spreekt de Antinomiaan, de wenkbrauw fronsend. En zoo is het op alle gebied. Uni versiteit en School, verzorging der ellendigen, invloeden op het staatkundig en maatschappe Een niet genoeg begrepen belang. Een niet genoeg begrepen belang is het be lang, dat de Gereformeerde Kerken in Nederland hebben bij eene nauwkeurige inrichting van haar Handboek. Wèl wordt het hiermede steeds be ter. Wèl blijken steeds meer Kerkeraden en Bedienaren des Woords te verstaan, hoe wen- schelijk het is, om eene volledige en juiste op gave te hebben (en dus ook te verstrekken) van al wat het kerkrechtelijk leven der kerken betreft. Toch is er nog menige gaping. Zoo vindt men vooral nog veel gebrek in de opgave van het zielenaantal dergenen, die den wettigen kerke- raad erkennen. Geheel ontbreken deze opgaven in het Hand boek voor 1896 van Suawoude, Anjum, Foud- gum, Metslawier, Eestrum, Kooten, Bolsward B, Sneek B, Stavoren, en Woudsend in Friesland van Bedum B, Groningen B, en Zuidwolde in Groningenvan Kamperveen, Oldemarkt, en Steenwijk B in Overijselin Gelderland van Wageningen, Zetten, Putten, Dieren A, Gelder- malsem,enOpheusden;in Utrecht van Beunschop, de Bilt, Lopik, Vleuten, Yselsteiu, Zuilen, Amers foort A, Nieuw Loosdrecht, Maartensdijk, Baam- brugge, en Nichtevechtin Noord-Holland van Ankeveen, Hilversum B, Muiden, Overtoom, Slo, ten, Beverwijk B, Haarlem C, Anna Paulowna- polder B, Broek op Langendijk B, Schermerhorn, Winkel, en Broek in Waterland, in Zuid-Holland van Scheveningen B, Bleiswijk, Rotterdam B, Schiedam B, Ter Aar, Noorden, Waarder, Berg ambacht, Haastrecht, Willige Langerak, Giesen- dam B, Vianen, Dordrecht C, Giesen Oudkerk, Molenaarsgraaf, Ottoland, Oostvoorne, Sommels- dijk, Stad aan 't Haringvliet en Vlaardingen en eindelyk ontbreken in Zeeland de opgaven van Gapinge, St. Laurens, Vlissingen B, en Bors- sele. Eere aan Drenthe en aan Noord Brabant en Limburg, dat zij op deze gebrekenlijst ont breken. Waarom wij deze lijst opgeven Opdat andere kerkboden als de onze de aandacht der kerke raden elk in eigen omgeving er op vestigen mogen, en deze dan in het vervolg hunne mede werking verleenen. De wakkere predikant van Gapinge, onze mederedacteur dezer Kerkbode te Vlissingen, onze trouwe en kloeke broederen van St. Laurens zullen dezen wenk wel willen lijk leven, 't Bouwen van kerken en 't ver krijgen van al wat voor Gods huis noodig is! Het is als in de dag.n van den profeet Haggai. Dit volk zegtDe tijd is niet geko men, de tijd, dat des Heere i hu is gebouwd worde. Mogen wij deze onderwijzing van den Predi ker verstaan en in Goeie, mogendheid doen, weit de hand vindt om te doen, opwassende in Hem, Die gezegd heeft: Werkt zoolang het dag is de nacht komtwaarin niemand werlzen kan. En hoe is het met de bekeering Hoevelen stellen haar roekeloos uit, om allerlei nietige oorzaken Haast u, want de tijd der genade is ras voor by?* Hulbbbos. KERK. ter harte nemen. En waarom zou dan alleen Bors- sele achterblijven? Een tweede eigenaardige reeks vormen de kerken, die ten aanzien van genoemd zielental slechts onvolledige gegevens verstrekten, in zoo verre beter, dat men door vermenigvuldiging met een benaderingscijfer het gezamenlijke ge tal wel vinden kan. Maar uitteraard dan toch plaatselijk onnauwkeurig. Deze zijn In Friesland, Garyp, Wartena, Oos- ter Nijkerk, Paesens, Gerkesklooster, Surhuizum, Twijzei, Idsegahuizen, Schraard, Wilmarsum, Bozum, Heefs, Oudemirdum, Wijckel, en Knype. In Groningen Bafloo, en Spijk B, In Gelderland Heteren, Westervoort, Ermelo, en Apeldoorn B. In UtrechtAmerongen, Driebergen en Wilnis, In Noord-Holland Watergraafsmeer, Zaandam B, Marken en Monnikendam. In Zuid-Hottend's Gravenhage B, Zevenhoven, Alblasserdam. B, Ridderkerk. Op deze lijst komen in Zeeland maar al te veel namen voor, Drenthe, Overijsel, en Noord- Brabant en Limburg ontbreken gelukkig ook hier. Maar Zeeland wordt hier vertegenwoordigd door Koudekerke, Bergen op Zoom, Poortvliet, Tholen B, Axel B, Oostburg, en Zaamslag B. Dat deze kerken toch ook volledige gegevens gaan verstrekken! Of geen of onvolledige opgaven zijn dus gegeven door niet minder dan 107 kerken, waar van 11 in Zeeland. Een verschijnsel, waarop wel eens mag worden acht geslagen. Acht geslagen met tweeërlei oordeel. Eener- zijds is het verblijdend. Voor enkele dezer ker ken dewijl het van opname van nieuwe bond- genooten in onzen kerkenbond getuigt, voor verre de meeste, dewijl er zekere beginselvast heid uit spreekt. Anderzijds echter is het iets, dat moet ver anderen. .Beginselvast" is zeer te prijzen, wan neer het beteekentUitgaan van een goed uit gangspunt en consequent blijven voortgaan op de terecht vandaar uitgetrokken lijn. Maar „Be ginselvast" zou te laken wezen, wanneer het beteekenen zouKrampachtig zich vastklemmen aan het uitgangspunt, inplaats van voort te gaan. In den goeden zin beginselvast is de stoomboot, die ondanks storm en golven de spits gekeerd blijft houden naar de begeerde haven, en die bereiken gaat. Beginselvast in den kwaden zin is de stoomboot, die op de werf staat en ondanks het leggen der rollen en het wegslaan der stei- len of het kappen der kabels, roerloos blyft liggen, en weigert van stapel te loopen. Nu was er vroeger alleszins oorzaak om gee nerlei aanwijzing te geven van het zielenaantal dergenen, die in een plaats den wettigen ker- keraad erkennen. Maar deze redenen bestaan nergens meer. Beginselvastheid eischt nu dus voortbeweging. Een raad aan de Deputaten tot de Zending. Ons zij vergund, aan de Deputaten tot de Zending onzer kerken onder Heidenen en Mo hammedanen een raad te gevenIn hun eerst volgende vergadering van buiten te leeren en elkander indachtig te maken de bekende fabel van den molenaar, zyn zoon, en zijn ezel. Gely^

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1896 | | pagina 1