Uit de H. Schrift. VRIJDAG 19 Jl Ll 1895. No. 20. Weekblad gewijd aan de belangen der Pereformeerde Kerken in ^Zeeland, j\TooRD-Brabant en J_,imburg. Ds. J. HULSEBOS, Ds. J. II. FERIN8A en Ds. A. LITTOOIJ. 4e Jaargang. Want «le HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behoeden. Jesaja 3322 ONDER REDACTIE VAN Doch Samuel zeide Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee ren? Zie, gehoorzam en is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen 1 Sam. 15: 22. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE 00 INT RE MIDDELBURG. Berichten, Advertentiën enz., gelieve men tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. DE SABBATH - EENE VERLUSTIGING. En indien gij den sabbath noemt eene verlustiging, opdat de Heere geheiligd worde, die te eeren is. Jesaia 58 13m. Onder de kenmerken van eenen godzaligen wandel, onder de kenmerken van Gods bonds volk, onder de kenmerken van eene wederop richting der Kerk behoort het liefhebben en heiligen van den dag des Heeren. Ziet het in dit geheele hoofdstuk, waarin op blyken van ware bekeering op elk gebied des levens wordt aangedrongen. Hoewel alle dagen 'des levens den Heere toebehooren, hoewel Hij ook in het dagelyksche werk moet worden gediénd en verheerlijkt, zoo ligt er toch een onderscheid en in zekere mate eene tegenstelling. Zes werkdagen zijn daar den mensch gegeven, om te doen ai wat hem noodig en nuttig is, voor het tijdelijke, één dag is niet voor het dageiijksch werk, maar opzettelijk voor den dienst Gods. De gebodene heiliging van dezen dag tot den dienst en verheerlijking van Gods Naam is een krachtig middel, van den Heere gewild, om Zynen dienst op aarde te doen blijven, en voort te planten. Niets is dan ook droeviger en ontzettender, dan dat de grenzen tusschen den werkdag en den rustdag worden uitgewischt. En waar de heiliging van den dag des Heeren mindert en verdwijnt, daar wordt het leven al meer een dorre woestenij van geesteloosheid, wereld- en zondedienst. De hoofdinhoud van het heilig gebod van den rustdag voor ons is, dat de godsdienst worde onderhouden, dat er heilige overdenkingen zijn, en dat alles zooveel mogelijk daarhenen worde gericht en daarhenen geleid, dat van de samenkomsten der gemeente een geregeld en een recht gebruik worde gemaakt. Hiertoe bepaalt zich ook de Catechismus. De rustdag is een dag aan den dienst des Heeren gewijd. En nu is het verder niet: gebod op gebodregel op regel. Voor den dienst des Heeren moet worden geyverd, en alles zooveel mogelijk daarop ingericht. Zal dus het Sabbathsgebod recht kunnen worden betracht, dan zal er ook moeten worden gezorgd, dat de kerkedienst en het predikambt, en de scholen worden onder houden. En nu moet er naar gestaan worden, dat de viering van den dag zoo weinig mogelyk geschiede door dwang, maar dat zy uit liefde en gehoorzaamheid geschiede. De Heere wil voor zijn volk den sabbath eene verlustiging doen zijn. De duivel maakt van den sabbath eene verlustiging voer het vleesch, de Heere wil den sabbath voor zijn volk doen zijn eene verlus tiging in de dingen zijns koninkrjks, eene ver kwikking voor de ziele, naar den rykdom zyner goedertierenheid, eene verademing voor ziel en lichaam beide. Op den sabbath, zoo lezen wij in het vervolg van onzen tekst, moeten wij onze eigene wegen niet doen, en onzen eigen lust niet vinden, noch een woord daarvan spreken. Dit wil zeggen: het dagelijksch leven en streven moet onder broken worden door don rustdag, dan ruste in den waren zin des woords alle slaafachtig werk, alle winstbejag, ook in woord en gedachte. ij ziet en gevoelt, hoe 'tware sabbathvieren eene vrucht der genade in Christus is door den Heiligen Geest. Doch dat de rustdag er is, om den mensch te zegenen, niet om hem onnoo- dig te binden, het blijkt hieruit, dat de werken van noodzakelijkheid, barmhartigheid en gods dienst worden vrijgelaten. De Catechismus leert: inzonderheid op den rustdag naarstig te komen tot de gemeente. Het behoort dus tot de juiste opvatting van het vierde gebod, daar recht te verkeeren, en ook de san" enkoinster. op werkdagen niet te verachten. Lezer! hoe brengt gij den rustdag door? Noemt gij den sabbath eene verlustiging opdat de Heere geheiligd worde, die te eeren is? Hulsebos. KERK. Classicale Zendingsdag. Onder de verblijdende teekenen van onloochen baar toenemende belangstelling in de Zending onzer kerken onder Heidenen en Mohammedanen behoort ook de in het oogvallende toeneming van het aantal Classicale en Provinciale Zen- dingsdagen. Tegen enkele in vroeger jaren (bijv. elk jaar in Noord-Brabant en Limburg), en waar vaak deze Zending nog maar (bijv. te Harlingen) een van de vele punten ter be handeling was, vindt men nu bijna elke maand verslag van een of anderen Zendingsdag in de kerkelijke bladen. Een tweede gunstig teeken is voorzeker, dat daarbij steeds meer door de kerken samen werking en voorlichting van de door haar in Generale Synode benoemde Deputaten wordt gezocht. Zoo werden genoodigdDs. van der Valk in Goes, Ds. Donner in 's Gravenhage, Ds. Bouma in Middelburg, Ds. van Haeringen in 's Hertogenbosch, Ds. Lion Cachet, Ds. Lin deboom, Ds. Feringa en anderen weër elders. Bewijs, dat het den kerken met haar belang stelling ernst gaat worden, en dat zij den arbeid voor hare Deputaten willen mogelijk maken, door met hen in steeds nauwer ver binding te zijn. Een derde gunstig teeken mag wel genoemd worden, dat deze Zendingsdagen niet tot één deel van het land beperkt blijven. Uit de laatste maanden maar eenige uitkiezende, noe men wij u den Helder, Sneek, 's Gravenhage, Bolsward, Kollum, (terwijl te Winschoten over de vraag is gesproken, maar eerst eenige voor bereiding gewenscht), Goes, Dinteloord Middel burg, (een voorstel te Zwolle), Zeist, Alkmaar, 's Hertogenbosch. Alzoo in zes van de tien Provinciën zulke dagen gehouden. En in twee voorstellen daar toe ernstig behandeld. Terwijl de gemeente lijke Zendingsdag te Arnhem, het Zendings- feest te Geesteren-Gelse laar, en de voorgenomen Zendingsdag te Nijkerk maken, dat Gelderland waarlijk niet achteraan komten het getal Provinciën dus klimt tot zeven (of negen). Alleen van Drenthe is (mogelijk door vergissing onzerzijds) ons in deze niets bekend. Juist deze algemeene deelneming en over eenstemming, maken wenschelijk, dat de vraag der inrichting van zoodanige Zendingsdagen of Zendings-conferentiën eens nader onderzocht worde Sommige van deze vergaderingen toch zijn alleen voor hare stemhebbende en adviseerende leden toegankelyk; sommige geheel publiek. En al naar de samenstelling der vergadering is, is ook de indruk door de behandelde punten gegeven verschillend. En ook weer verse hilllend het antwoord op dc vraagWelke onderwer pen in bespreking moeten komen, of het refe raten of toespraken moeten zyn, of er debat bij te voeren is, en hoever men met het debatteeren en met het vragen en geven van inlichtingen moet gaan. Nu wordt uitteraard de inrichting van zulke Zendingsdagen verschillend geregeld al naar men zich het doel daarvan verschillend voor stelt. D» vraag is dus: Welk doel men wel voornamelijk bij deze dagen beoogen moet. In het algemeen natuurlijkDe belangstelling in de Zending wekken of versterken, opdat er gebed en (in woord medeleven, gave en over gave) medewerking voorkome in steeds wijder kring. De tijd moet komendat men zich geen belijdend lid van eene der Gerefor meerde kerken in Nederland kan denken, die niet atm de Zending dezer kerken onder Hei denen en Mohammedanen medewerkt. Verstaan en beleefd moet worden wat maar al te lang vergeten is, dat elk gedoopte reeds krachtens dien doop en voorts bovendien krachtens zoo menig direct i,evel des Heeren, verplicht is de zaak der Zending ter harte te nemen in het verband, waarin die gedoopte door den Koning der Kerk in zijn slagordenen is geplaatst. Al leen zóó komt Jesaja 49 vers 0 zoo tot zyn recht, dat onze conscientiën er niet met zware schuld van verzuim door gedrukt worden. Maar hoe wordt nu dit algemeene doel het best bereikt? En bij het overwegen dezer vraag, komt het ons voor, dat op de hier en daar gevolgde wijze van inrichting wel eenige aanmerking te maken is. In menigen kring toch meent men, dat het slagen van zulk een Zendingsdag ligt in het opgewekt stemmen van een groot aantal hoor ders. Verre zij van ons, dit niet op hoogen prijs te stellen. Maar de vraag rijst dan toch of dit doel niet minstens evengoed bereikt wordt door een plaatselyken Zendingsdag of een Zen dingsure in ééne Kerk. Vraagt en verkrijgt men daar dezelfde sprekers, die men nu voor een aldus opgevatten Classicalen of Provincialen Zendingsdag begeert, dan zal de uitkomst ver moedelijk beter zijn dan thans; nu zij wel eens eenige teleurstelling oplevert. De keus der onderwerpen, de wijze der behandeling, de be paling van tijd en duur der vergadering, de

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1895 | | pagina 1