Uit de H. Schrift.
VRIJDAG 19 Jl Ll 1895.
No. 20.
Weekblad gewijd aan de belangen der Pereformeerde Kerken
in ^Zeeland, j\TooRD-Brabant en J_,imburg.
Ds. J. HULSEBOS, Ds. J. II. FERIN8A
en Ds. A. LITTOOIJ.
4e Jaargang.
Want «le HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behoeden.
Jesaja 3322
ONDER REDACTIE VAN
Doch Samuel zeide Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee
ren? Zie, gehoorzam en is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
1 Sam. 15: 22.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE 00 INT RE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentiën enz., gelieve men
tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
DE SABBATH - EENE VERLUSTIGING.
En indien gij den sabbath noemt eene
verlustiging, opdat de Heere geheiligd
worde, die te eeren is.
Jesaia 58 13m.
Onder de kenmerken van eenen godzaligen
wandel, onder de kenmerken van Gods bonds
volk, onder de kenmerken van eene wederop
richting der Kerk behoort het liefhebben en
heiligen van den dag des Heeren. Ziet het in
dit geheele hoofdstuk, waarin op blyken van
ware bekeering op elk gebied des levens wordt
aangedrongen.
Hoewel alle dagen 'des levens den Heere
toebehooren, hoewel Hij ook in het dagelyksche
werk moet worden gediénd en verheerlijkt,
zoo ligt er toch een onderscheid en in zekere
mate eene tegenstelling.
Zes werkdagen zijn daar den mensch gegeven,
om te doen ai wat hem noodig en nuttig is, voor
het tijdelijke, één dag is niet voor het dageiijksch
werk, maar opzettelijk voor den dienst Gods. De
gebodene heiliging van dezen dag tot den dienst
en verheerlijking van Gods Naam is een krachtig
middel, van den Heere gewild, om Zynen dienst
op aarde te doen blijven, en voort te planten.
Niets is dan ook droeviger en ontzettender,
dan dat de grenzen tusschen den werkdag en
den rustdag worden uitgewischt. En waar de
heiliging van den dag des Heeren mindert en
verdwijnt, daar wordt het leven al meer een
dorre woestenij van geesteloosheid, wereld- en
zondedienst.
De hoofdinhoud van het heilig gebod van
den rustdag voor ons is, dat de godsdienst
worde onderhouden, dat er heilige overdenkingen
zijn, en dat alles zooveel mogelijk daarhenen
worde gericht en daarhenen geleid, dat van de
samenkomsten der gemeente een geregeld en
een recht gebruik worde gemaakt. Hiertoe
bepaalt zich ook de Catechismus. De rustdag
is een dag aan den dienst des Heeren gewijd.
En nu is het verder niet: gebod op gebodregel
op regel. Voor den dienst des Heeren moet
worden geyverd, en alles zooveel mogelijk
daarop ingericht. Zal dus het Sabbathsgebod
recht kunnen worden betracht, dan zal er ook
moeten worden gezorgd, dat de kerkedienst en
het predikambt, en de scholen worden onder
houden. En nu moet er naar gestaan worden,
dat de viering van den dag zoo weinig mogelyk
geschiede door dwang, maar dat zy uit liefde
en gehoorzaamheid geschiede. De Heere wil
voor zijn volk den sabbath eene verlustiging doen
zijn. De duivel maakt van den sabbath eene
verlustiging voer het vleesch, de Heere wil den
sabbath voor zijn volk doen zijn eene verlus
tiging in de dingen zijns koninkrjks, eene ver
kwikking voor de ziele, naar den rykdom zyner
goedertierenheid, eene verademing voor ziel en
lichaam beide.
Op den sabbath, zoo lezen wij in het vervolg
van onzen tekst, moeten wij onze eigene wegen
niet doen, en onzen eigen lust niet vinden, noch
een woord daarvan spreken. Dit wil zeggen:
het dagelijksch leven en streven moet onder
broken worden door don rustdag, dan ruste in
den waren zin des woords alle slaafachtig werk,
alle winstbejag, ook in woord en gedachte. ij
ziet en gevoelt, hoe 'tware sabbathvieren
eene vrucht der genade in Christus is door den
Heiligen Geest. Doch dat de rustdag er is, om
den mensch te zegenen, niet om hem onnoo-
dig te binden, het blijkt hieruit, dat de werken
van noodzakelijkheid, barmhartigheid en gods
dienst worden vrijgelaten.
De Catechismus leert: inzonderheid op den
rustdag naarstig te komen tot de gemeente.
Het behoort dus tot de juiste opvatting van
het vierde gebod, daar recht te verkeeren, en
ook de san" enkoinster. op werkdagen niet te
verachten. Lezer! hoe brengt gij den rustdag
door? Noemt gij den sabbath eene verlustiging
opdat de Heere geheiligd worde, die te eeren is?
Hulsebos.
KERK.
Classicale Zendingsdag.
Onder de verblijdende teekenen van onloochen
baar toenemende belangstelling in de Zending
onzer kerken onder Heidenen en Mohammedanen
behoort ook de in het oogvallende toeneming
van het aantal Classicale en Provinciale Zen-
dingsdagen. Tegen enkele in vroeger jaren
(bijv. elk jaar in Noord-Brabant en Limburg),
en waar vaak deze Zending nog maar (bijv.
te Harlingen) een van de vele punten ter be
handeling was, vindt men nu bijna elke maand
verslag van een of anderen Zendingsdag in de
kerkelijke bladen.
Een tweede gunstig teeken is voorzeker, dat
daarbij steeds meer door de kerken samen
werking en voorlichting van de door haar in
Generale Synode benoemde Deputaten wordt
gezocht. Zoo werden genoodigdDs. van der
Valk in Goes, Ds. Donner in 's Gravenhage,
Ds. Bouma in Middelburg, Ds. van Haeringen
in 's Hertogenbosch, Ds. Lion Cachet, Ds. Lin
deboom, Ds. Feringa en anderen weër elders.
Bewijs, dat het den kerken met haar belang
stelling ernst gaat worden, en dat zij den
arbeid voor hare Deputaten willen mogelijk
maken, door met hen in steeds nauwer ver
binding te zijn.
Een derde gunstig teeken mag wel genoemd
worden, dat deze Zendingsdagen niet tot één
deel van het land beperkt blijven. Uit de
laatste maanden maar eenige uitkiezende, noe
men wij u den Helder, Sneek, 's Gravenhage,
Bolsward, Kollum, (terwijl te Winschoten over
de vraag is gesproken, maar eerst eenige voor
bereiding gewenscht), Goes, Dinteloord Middel
burg, (een voorstel te Zwolle), Zeist, Alkmaar,
's Hertogenbosch.
Alzoo in zes van de tien Provinciën zulke
dagen gehouden. En in twee voorstellen daar
toe ernstig behandeld. Terwijl de gemeente
lijke Zendingsdag te Arnhem, het Zendings-
feest te Geesteren-Gelse laar, en de voorgenomen
Zendingsdag te Nijkerk maken, dat Gelderland
waarlijk niet achteraan komten het getal
Provinciën dus klimt tot zeven (of negen).
Alleen van Drenthe is (mogelijk door vergissing
onzerzijds) ons in deze niets bekend.
Juist deze algemeene deelneming en over
eenstemming, maken wenschelijk, dat de vraag
der inrichting van zoodanige Zendingsdagen of
Zendings-conferentiën eens nader onderzocht
worde
Sommige van deze vergaderingen toch zijn
alleen voor hare stemhebbende en adviseerende
leden toegankelyk; sommige geheel publiek.
En al naar de samenstelling der vergadering
is, is ook de indruk door de behandelde punten
gegeven verschillend. En ook weer verse hilllend
het antwoord op dc vraagWelke onderwer
pen in bespreking moeten komen, of het refe
raten of toespraken moeten zyn, of er debat
bij te voeren is, en hoever men met het
debatteeren en met het vragen en geven van
inlichtingen moet gaan.
Nu wordt uitteraard de inrichting van zulke
Zendingsdagen verschillend geregeld al naar
men zich het doel daarvan verschillend voor
stelt. D» vraag is dus: Welk doel men wel
voornamelijk bij deze dagen beoogen moet.
In het algemeen natuurlijkDe belangstelling
in de Zending wekken of versterken, opdat er
gebed en (in woord medeleven, gave en over
gave) medewerking voorkome in steeds wijder
kring. De tijd moet komendat men
zich geen belijdend lid van eene der Gerefor
meerde kerken in Nederland kan denken, die
niet atm de Zending dezer kerken onder Hei
denen en Mohammedanen medewerkt. Verstaan
en beleefd moet worden wat maar al te lang
vergeten is, dat elk gedoopte reeds krachtens
dien doop en voorts bovendien krachtens zoo
menig direct i,evel des Heeren, verplicht is de
zaak der Zending ter harte te nemen in het
verband, waarin die gedoopte door den Koning
der Kerk in zijn slagordenen is geplaatst. Al
leen zóó komt Jesaja 49 vers 0 zoo tot zyn
recht, dat onze conscientiën er niet met zware
schuld van verzuim door gedrukt worden.
Maar hoe wordt nu dit algemeene doel het
best bereikt?
En bij het overwegen dezer vraag, komt het
ons voor, dat op de hier en daar gevolgde
wijze van inrichting wel eenige aanmerking
te maken is.
In menigen kring toch meent men, dat het
slagen van zulk een Zendingsdag ligt in het
opgewekt stemmen van een groot aantal hoor
ders. Verre zij van ons, dit niet op hoogen
prijs te stellen. Maar de vraag rijst dan toch
of dit doel niet minstens evengoed bereikt wordt
door een plaatselyken Zendingsdag of een Zen
dingsure in ééne Kerk. Vraagt en verkrijgt men
daar dezelfde sprekers, die men nu voor een
aldus opgevatten Classicalen of Provincialen
Zendingsdag begeert, dan zal de uitkomst ver
moedelijk beter zijn dan thans; nu zij wel eens
eenige teleurstelling oplevert. De keus der
onderwerpen, de wijze der behandeling, de be
paling van tijd en duur der vergadering, de