VRIJDAG 7 JUNI 1895. in ^Zeeland, J\[oord-|3rabant en J_,imburg. Ds. J. HULSEBOS, Us. J. H. FERINÖA en Ds. A. LITTOOIJ. Uit de H. Schrift. Uit Kerk en School. 4* Jaargang. No. 23. y/EEKBLAD GEWIJD AAN DE BELANGEN DER pEREFORMEERDE J^ERKEN Want de HEERE is onze Rechter, «le HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behoeden. Jesaja 3322 ONDER REDACTIE YAN Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee ren Zie, gehoorzam en is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen 1 Sam. 1522. Abonnement per 3' maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentiën enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. DE BLIJDE BOODSCHAP OP DEN PINKSTERDAG. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden. Hand. 2: 21. De Heilige Geest is de Geest des Vaders en des Zoons. De Heere Jezus getuigt Hij zal my verheerlijken; want Hij zal het uitliet Mijne nemenen zal het u verkondigen. Al wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom héb Ik gezegd, dat By het uit het Mijne zal nemen, en u verkondi gen, Joh. 16: 14 en 15. En waar dan door zijne almachtige werking zondaarsbehoefteö zich openbaren onder de aanschouwers en getuigen van de goddelijke teekenen van de uitzending en komst des Hei ligen Geestes, daar bewerkt Hij de drie dui zend van den Pinksterdag tot bekeering en geloof, door het Woord Gods, het getuigenis van Jezus Christus, verkondigd door eenen Apostel, verkondigd door Petrus, hiertoe door Hem bekwaam gemaakt. Het onfeilbaar, onveranderlijk profetisch woord, dat zeer vast is, wordt door Geesteslicht ver klaard, door Geesteslicht ontsluierd, door Gees teslicht toegepast aan de zielen. Het is hetzelfde woord, voor eeuwen door den Geest gesproken door den mond van Joél en te boek gesteld, dat ook nu zijne onveran derlijke kracht en beteekenis heeft. Alleen nu ontplooit het meer zijne volle en diepe betee kenis dan in Joëls dagen. Nu is die rijke werking des Geestes daar, nu wordt die volheid van genade in de gemeente des Heeren gezien. Ook in de drie duizend wordt het gezien, hoe de Geest des Heeren was uitgestort op alle vleesch, daar waren ze van onderscheiden rang, stand en leeftyd, grijsaards en jongelingen, dienstbaren en vrijen, ouders en kinderen, ontvangende het nieuwe leven, de eeuwige blijdschap, die van hen niet zou worden weggenomen. Een deel der Godspraken van Joël blijft ook nu nog omsluierd. Het zijn de gerichten en ooTdeelen, de bange weeën, die vooraf zullen gaan aan den dag des Heeren, den dag des oordeels, den dag, waaraan Gods volk met ont roering doch met blijdschap denkt, maar die een dag van schrik en ontzetting is voor da goddeloozen. Maar eigenlijk wordt in dat neenwijzen naar die bange stonden en het einde aller dingen, de verloren staat genoemd, waarin de wereld, waarin ieder mensch van nature ligt. En daarom de roepstem aan het einde, de roep stem, die de Heilige Geest den uitverkorenen doet verstaanEn het zal zjn, dat een iegelijk, die den naam des Heeren zal aanroepen, zedig zal worden. Behoudenis uit het algemeen verderf is er dus voor een iegelyk, die den naam des Hee ren aanroept. Aanroepen is hier uit de ellende de toevlucht nemen, zich verlaten, en dit is ook het belijden. De. naam des Heeren, dat is de Heere, gelijk Hij zich openbaart tot behou denis van zondaren. En nu is een groot deel van het onderwijs, drt de apostel verder geeft, niet anders dan ui tie.-ging, van wat die naam des Heeren is. Hij fverkondigt hun Christus als den Zoon van ■en Vader, in de wereld gezonden tot zaliging jzijns volks. .Ziet hier het Evapgelie van volle, vrije ge nade. Niets kan demensch bijbrengen tot zijne zaligheid. Van verdienstelijke werken, om daarmede den hemel te verwerven, geen sprake Die eenige Naam odder den hemel gegeven, zal moeten worden gekend. Het zal tot een volkomen zich verlaten op Hem moeten komen, om te worden gered uit de ellende en uit het verderf, om te worden gered uit de banden der zonde en tot God te worden wedergebracht. Het is opmerkelijk. In zijne Evangelieprediking verzwijgt de apostd? de schuld en zonden van zijne hoorders, van de twijfelmoedigen. Neen, hij laat ze in al haar zwaarte drukken. Hij leest in hun hart en zegt hun de waarheid. Zij zijn niet te verontschuldigen. Zij hebben God vaarwel gezegd, zij hebben zijnen Gezalfde versmaad en verworpen. Maar, waar zij nu onder deze schuld weg zinken, daar opent Hij hun het heilgeheim der verlossing, dat die door hen verworpen Ver losser hunne zonde heeft gedragen, voor hen vergeving heeft verworven en het eeuwige leven, en dat dit door het geloof, door het aan roepen van den naam des Heeren mag worden gekend. In dat geloof staat Paulus, eertijds lasteraar en vervolger, als hij juicht: Dit is een getrouw ivoord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zon daren zalig te maken, vanwelke ik de voornaam ste ben. Lezers! wordt behouden van dit verkeerd geslachtHebt ge dezen Pinksterzegen al ontvangen? Zoo niet tot hoe lang? Hulsebos. De twee laatste malen heeft de ondergetee- kende de vrijheid genomen, om ook in deze Kerkbode, met het oog op de verkiezing voor leden der Provinciale Staten, te schrijven. Hij deed dat met vrijmoedigheid, en wel, omdat hij gelooft, dat ook deze verkiezingen, die ook voor de Eerste Kamer gelden, eenigermate in v.erband kunnen staan met den algemeenen gang der zaken en met de belangen van het Koninkrijk Gods. Sinds het liberalisme de be ginselen van het christendom gelijk dat naar de Schrift is en wezen moet tracht krachteloos te maken en uit te roeien, ja, die beginselen, die onze vrome en vroede vaderen beleden en gelden lieten in alle levenskringen en op elk terrein van het leven wil vervangen door de beginselen van de revolutie, gaat het om de eere Gods en om de rechten van Hem, die, naar de Heilige Schrift, Heer is over allen en alles; gaat het dientengevolge, om het heil van het Vaderland, van ons Vorstenhuis en ons volk. Krijgt het liberalisme zyn zin, dan wordt het Bijbelsche Christendom van het publieke erf verdreven, en vooreerst gebannen naar de Kerk, naar de Kerk die het zoo leeg maakte, en naar het bidvertrek, waaraan, indien zyne beginselen doorwerken, weldra niemand meer behoefte heeftkrijgt het zijn zin, dan is het, zooals ieder dus doorzien en begrijpen kan, na korten tijd te eenenmale uitgeroeid. Aan snooder ondankbaarheid en stouter misken ning tegenover Hem, die ons door Zijn Geest en Woord van het Heidendom verlost en groot gemaakt heeft, kunnen wij ons wel niet schul dig maken, en vreeselyker ramp kan ons land en Vorstenhuis en volk gewis niet overkomen. Het is daarom onze dure en heilige roeping, dat zoo mogelyk te voorkomen. In alle levens kringen en op elk terrein van het leven moeten wy daartegen getuigen, den strijd aanbinden en de beginselen, die God ons gaf, eeren en belijden. Het zou dwaasheid zijn, aan hen ons te storen die ons bij gelegenheid der verkiezingen vermanen en die uit partijbelang zoo gaarne zagen, dat wij zwegen en ons aan dezen strijd onttrokken. Zoolang onze principieele tegenstanders dit zoo vurig wenschen, ligt daarin voor ons een wenk, dat de tijd nog niet gekomen is om dat te doen. Het heeft ons verheugd dat de belijders van den Christus Gods, althans in Zuid-Beveland, in het 5e district en in Walcheren, op hun post gevonden werden, en dat in Walcheren eene zoodanige overwinning werd behaald, dat dientengevolge de Staten om gingen. Hadden wy mannen gehad van hoogeren stand en erkende bekwaamheid, wij zouden reeds vroeger zoover hebben kunnen zijn, dies dit hebben kunnen beleven. Het heeft heel wat gekost om het beginsel zóó op den voorgrond te krijgen, dat daarmee in de eerste plaats gerekend en dientengevolge daarnaar gestemd werd. Wel wat laat; maar dat is dan toch meer en meer en nü, kunnen wij zeggen, volkomen gelukt. Het beginsel besliste; want de kansen stonden anders vol strekt niet gelijk; daar immers het liberalisme met mannen van hoog aanzien, grooten invloed en onmiskenbare bekwaamheid voor den dag kwamen en in het strijdperk traden. Alleen omdat naar het beginsel gestemd is, heeft het liberalisme het desalniettemin moeten ver liezen. In Walcheren zijn wij zooveel vooruit gegaan, dat de kiezersgroep, waarop wij rekenen kun nen, nu even groot is als die van het libera lisme. Wij wegen, naar de stemming en her stemming ons leerde, tegen elkander op. De kleinste groep, de Roomsch-Katholieken, die hier nauwlijks 200 stemmen kunnen uit brengen, hebben hoewel niet ten behoeve van zich zeiven, maar alleen in betrekking tot de anti-revolutionairen en liberalisten de macht in handen. Zy kunnen, m. a. w., den evenaar niet in hun huisje zetten, maar wel naar eene der even genoemde partyen doen overgaan.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1895 | | pagina 1