Classis s'Hertogenbosch.
Is het niet droef?
Is het niet onverklaarbaar, dat eene confes-
sioneelc vereeniging als boven zeggen en schrij
ven durft In hare Statuten?
De door en door leugenachtige toestand der
„Herv. Kerk" doet ten slotte velen leugenach
tig zijn, zonder dat zij het weten. Sinds jaren
hebben wij de karakterschaarschte van onzen
tijd mede daaraan toegeschreven.
De bede: „Breng, Heer, al uw gevangenen
weder;" „wend o Heere! onze gevangenis, ge
lijk waterstroomen in het Zuiden! mag op
houden noch verflauwen.
Liïtooij.
Het is mij uit verscheidene vragen geble
ken, dat mijne laatste aanteekening op het
schrijven van den heer Thierry te kort, alzoo
niet duidelijk genoeg was en dientengevolge
door velen niet geheel begrepen is.
Met de woorden: „Over hetgeen hier en
verder gezegd wordt, kunnen wij dan D. V.
tegelijk en later spreken", bedoelde ik: als de
heer Thierry zijne stelling bewezen heeft.
Immers, als hij zijne stelling bewezen heeft,
moet ik bij vernieuwing hierover schrijven,
dan moet ik publiek erkennen, dat hij de Geref.
leer in dezen beter wist dan ik, en wanneer
het m. i. niet bewezen is, moet ik dat aan-
toonen; dus in elk geval weer schrijven.
Neemt hij ze terug dan laat ik het onderwerp
op het oogenblik weer rusten*
Natuurlijk zal hij het een of liet ander doen,
ze bewijzen of ze terugnemen.
Littoolj.
Op Donderdag den 14 Maart 11. trad voor de
Chr. Jongel. Ver. Spreuken 23:23ct" te Mid
delburg op de WelEerw. Zeergel. Heer Ds. K.
Fernhoüt van Utrecht, sprekende over het
onderwerp John Darby en zijn leer"
Nadat Z.Eerw. er op gewezen had ditmaal
niet te zijn gekomen om het Woord te bedienen,
doch dat toch nu en steeds dat Woord een
lamp voor onzen voet en een licht op ons pad
moet zijn, schetste Z.Eerw. in breede trekken
en welgekozen bewoordingen het leven, den
arbeid en de persoonlijkheid van genoemden
Darby.
Het Darbisme, de leer naar Darby, zeide spreker,
is een juist onderwerp om op vele zonden en
gevaren opmerkzaam te maken, waaraan èn de
kerk èn hare beleiders blootstaan, daarom moet
de waarschuwing daaromtrent ter harte wor
den genomen.
Darby echter is eigenlijk niet de stichter van
het Darbisme. In zeker opzicht komt hem
door zijne geschriften en persoonlijkheid het
Vaderschap toe. In ons land worden ook na
volgers van hem gevonden.
John Darby, op 't laatst der vorige eeuw
uit eene aanzienlijke Engelsche familie geboren,
ontving zijne opvoeding naar den stand van
zijne ouders. Het valt moeilijk uit te maken
of deze opvoeding eene Christelijke mocht ge-
heeten worden. Aannemelijk is echter het
tegendeel.
Rechtsgeleerde was de bestemming van on
zen John. Hij studeerde dan ook in de rechten
en werd spoedig advocaat. Doch alras bleek
het dat hij tot wat anders geroepen was. Zijne
zonde en ellende werden hem door Gods genade
duidelijk geopenbaard. Hij gaf toen zijn vurig
verlangen te kennen om als predikant werk
zaam te zijn. Niettegenstaande de weigering
zijns vaders en de heftige tegenstand van dien,
volhardde John toch in zijn voornemen, door
welke volharding het zoo ver kwam, dat hij
door zijn vader werd onterfd. Door een oom
werd liii in staat gesteld zijne studie in de
Godgeleerdheid aan te vangen en na volbrachte
studie was hij als geestelijke werkzaam in de
Anglicaansche Kerk. Spoedig vond hij ook daar
niet, wat hij zocht.
Door echte studie overtuigd dat ook dit de
werkelijke kerk niet was, maakte hij zieh van
haar los. Door deze stap werd zijne richting
begrensd.
Daar hij vasthield aan den apostolischen en
hierarchischen eisch, die volgens hem aan het
kerkelijke leven moest gesteld worden, verviel
hij buiten alle kerkgemeenschap en nam een
afgezonderde positie in.
Hij sloot zich aan aan onkerkelyke kringen,
die in Engeland en Ierland gevonden worden
en gaf daar ruimte aan zijne denkbeelden.
In verzet komende met de Anglicaansche
kerk verliet hij Engeland en vertoefde twee jaar
te Genève; vandaar begaf hij zich naar Lausanne.
Daar waren scheuringen en twistingen over
de leer der predestinatie en die der volmaak
baarheid. Door de dissenters te hulp geroepen
tegen de Methodisten, bracht hij het in 1841
zoover, dat de methodisten voor t grootste gedeelte
in de gemeenten terugkeerden.
Toen toog John Darby aan 't werk. Vooral
was zijn studie op de profetieën ingericht. Vele
lieden hoorden naar zijne voordrachten. Hij
had de goede uitlegging gevonden. Een geschrift
getiteld: „Blikken op de verwachting der Kerk"
zag door hem het licht. De andere leeraars
werden op zij gezet.
Met de Avondmaalsbediening, die in strijd
met de leer der gemeente geschiedde, nam hij
het in 't geheel niet nauw.
Een splitsing was het gevolg en de edelsten
werden aan zijne zijde gezien. Ook hier werden
dezelfde Iersche onkerkelijke kringen gesticht.
Onder meer veroordeelde hij alle ambten in de
kerk. Als bewijs van een en ander bezigde hij
de tekst„Waar twee of drie in mijnen naam
vergaderd zijn, daar ben ik in het midden
van hen. In 25 boekdeelen elk van 600 bladz.
werden door hem zijne denkbeelden omschreven.
Een Seminarium werd opgericht en een tijd
schrift populariseerde zijne denkbeelden.
Er kwamen meer van deze losse kringen,
doch door revolutie en gisting in de nationale
kerk verslonken ze alras tot niet.
Men werd dezelve gewaar in Zwitserland,
Frankrijk en Engeland in Nederland sporadisch.
De Darbisten onderscheiden zich van de
Gereformeerden door
a. Zij geven aan hunne vergadering geen
kerkelijke vorm, ieder der broeders, die zulks
wil, kan een stichtelijk woord spreken
b. Zy erkennen geenerlei ambt in de kerk.
Het aanstellen van ambtsdragers is tegen de
bedoeling der Schrift, onmogelijk bij gemis aan
apostelen en een algemeen ambt der geloovigen
bestaat niet,
c. Zij hebben geene belijdenis. Oefenen geen
tucht uit. Staan op nauwgezetten wandel.
In Engeland teruggekeerd is hy aldaar in
1861 gestorven. John Darby is en blijft een
merkwaardige figuur. Niemand twijfelt aan de
oprechtheid zijner bekeering. Er sprak uit alles
oprechte vroomheid. Hij had een beminnelijk
karakter cn wist de menschen aan zich te ver
binden. Zyne geschriften, practisch, met goede
woordenkeus geschreven, getuigen van zijn
werkkracht en vroomheid. Mooie denkbeelden
had John Darby en de belijding dier denk
beelden is helder geschreven. Zijne werken vol
van apocalyptische bespiegelingen, boeien ten
zeerste.
Zijn werken zijn niet wetenschappelijk aan
gelegd 't zijn bloot wijsgeerige studiën. Op de
exegese valt veel af te dingen. Dit komt er van
als men voor zijne denkbeelden eerst de lijnen
afstippelt en daar langsGodsWoord laat bewegen.
Spreker noemde de hoofdzaken, waarin
Darby's stelsel afweek van dat der Gerefor
meerden.
Zijn leerstuk der kerk was'niet uit de Heilige
Schrift. Zyn kerkbegrip was niet de instituaire
openbaarmaking van de kerk der geloovigen
het bestond in de zichtbare openbaarmaking
der geredden op aarde.
Evenmin als men spreken kan van een ronde
driehoek of een vierkante circel was er volgens
hem een onzichtbare kerk.
Organische eenheid in de geslachten, een
verbond der genade, daarvan wilde hij niets
weten. Hoofd voor hoofd zalig. Eenmaal gered, dan
na voorafgegaan onderzoek in de kerk op
genomen.
Z. i. ontstond de kerk na het woord van de
Heere Jezus: „op deze Petra zal ik mijne ge
meente bouwen.
Israël en de kerk zijn twee groepen; hier is
geen lioogere eenheid. Van de kerk moeten
ook de gezaligden worden uitgesloten. De kerk
is op aarde, zij is zichtbaar en de gezaligden
zyn onzichtbaar. De kerk zijn de geloovigen
op een bepaald tijdstip op aarde doch zichtbaar
optredend. Van plaatselijke kerken wilde hij
niets weten, dit was deelen van het lichaam
van Christus en stond zijn hierachiech begrip
uit de Anglic, medegenomen in den weg.
Volgens Darby is de kerk verdwenen. Bij
de Apostelen bestond ze, er was toen eenheid.
De kerk is nergens meer te vinden zelf niet
nan te wijzen. Wie zich kerk noemt doet
zonde. De geloovigen hebben zelfs geene roe
ping de kerk tot openbaring te brengen.
Dit is alles wel niet volgens Gods wil. Maar
de liefde is verflauwd. De bruid is in slaap
gevallen by het uitblijven van den bruidegom.
Men is der wereld gelijkvormig geworden. Er
is ontrouw, er is zonde en ten volle vertrou
wen op de wereld. Dit is Gods hand en het
oordeel Gods.
De kerk heeft dit te dragen en allerlei pogen
om herstel aan te brengen gaat tegen God in
en zal mislukken. Wie zich hiervoor inspant
doet als de jongen met een gebroken vaas, die
scherven bijeen verzamelt en de vaas wil her
stellen.
Er is geen macht tot herstel.
Daar de macht der geloovigen daartoe niet
gevonden wordt, moeten er nieuwe apostelen
komen en dan alleen zal de kerk oprijzen uit
haar puin.
De Heilige Geest heeft niet gewild, dat er
ambten zijn. Alle de jammer over de kerk is
oorzaak van het bekleeden der dienende ambten
door de geloovigen. Dat blykt duidelijk van de
Apostolische gemeente af.
Wat is nu de roeping der geloovigen tegen
over die zaken Het antwoord van Darby luidde
Stil berusten, lijdzaam verdragen. In stilheid
zij uwe sterkte. Zich aan de wereld onttrekken,
ook op maatschappelijk gebied. Een afgezonderde
houding aannemen tegenover elke vergadering,
die zich de kerk van Christus noemt. Samen
komen in liefde en vrede.
Al deze stellingen poogde hy uit de Heilige
Schrift en uit de handeling van de kerke Gods
te bewezen.
Ondoenlijk is het om in oen verslag weer
te geven wat door Spreker daaromtrent werd
uiteengezet, doch wij hopen, dat het voor velen
een helder licht over het Darbisme heeft doen
opgaan en het gesprokene heeft mogen mede
werken tot eene terugkeer tot de oude Gere
formeerde leer.
Ofliciëele Berichten.
Vlissingen B. De Kerkeraad maakt bekend,
dat de rekeningen van Diaconie en Weezen fonds,
benevens de rekeningen van do Zendingskas en
het Suppletie fonds over het afgeloopen jaar zul
len ter inzage liggen Maandag1 April, van
des avonds zeven tot acht ure in de Consi
storiekamer.
Namens den Kerkeraad
H. Guillaume, Scriba.
Vergadering van de Geref. Kerken in boven
genoemde Classis D. V. op Woensdag 17 April
e. k. ter gewone plaats, des morgens ten half
tien ure.
Punten voor het agendum in te zenden uiter
lijk tot 10 April aan den Kerkeraad te Heusden,
voor deze gelegenheid door de Classis met de
byeenroepin a r vergadering belast.
Namens den Kerkeraad voornoemd.
K. DE GEUS, Praesis.
D. OCHTMAN, Scriba.
Mede te brengen collecten ter a. s. Class.
Vergadering van 17 April:
a. Voor de algemeene kas voor hulpb.
Kerken (Februari.)
b. Voor de Kas van Emer. predikanten enz.
(lste collecte 1895.)
c. Voor de Theol. School (April.)
Ondergeteekende noodigt de betrokken kerken
beleefdelijk uit, zich ook in dezen zoo veel
mogelijk te houden aan de regeling door de
Classis gemaakt, opdat daarvan slecht bij hooge
noodzakelijkheid worde afgeweken.
D. OCHTMAN, Penningm.
Werkendam en de Werken B. Weder mochten
wij j. 1. Zondag, van onzen geachten Leeraar
vernemen, dat, ZijnEerw. voor de roeping naar
Vianen bedankte.
Broeder Gay sprak namens den Kerkeraad,
zijn dank uit, en verzocht de gemeente te
zingen Ps. 69 vers 10.
Spare de Heere onzen Leeraar, tot in lengte
van dage, en, binde Hij steeds inniger gemeente
en Leeraar te samen, tot uitbreiding van zijn
Koninkrijk aan deze plaats is de bede van den
Kerkeraad
Namens den zelve
R. Blokland, Sub. Scriba.
Werkendam 27 Maart 95.
Verantwoording van Liefdegaven.
Door den boekh. der K. Kas in dank ont
vangen uit de Collecte 24 Maart van E. P. f 2.00
voor de plaats, van V. V. f2.00 idem.
I. de Wolff.
Diaconaal Hulpbetoon.
In dank ontvangen van Mejuffr. N. N. f3.—
Mejuifr. Yerhage.
CO 11 B ES P O N D ÉN T I
Eenige liefdegaven en berichten moesten tot
een volgend no. overstaan.