en onder deze termen valt ook het gedwon
gen huwelijk.
De wet des Heeren en de heiligheid des
huwelijks vooropstellende, moet er met kracht
en ernst gewerkt worden, om het in dezen
helaas zoo verdoofde eergevoel weer op te
wekken en de publieke opinie, de openbare
meening zoo trachten om te zetten dat het ge
dwongen huwelijk in ieders oog eene schande is.
We leggen daarop allen nadruk. Het onbe
hoorlijk saamkomen onzer koppelende jeugd
moet in het licht worden gesteld. Het bij
eenzijn tot diep in den nacht en dan nog
liefst in duisternis is metterdaad eene der
krachtigste middelen om het bedoelde kwaad
in de hand te werken. Ziet men dan niet of
wil men niet zien, dat zoodoende jeugdige
menschen bijna op één lijn gesteld worden met
gehuwde lieden Ze weten wel dat eene
volksgewoonte niet gemakkelijk kan veran
derd worden, maar als zij het kwaad in de
hand blijkt te werken, moet zij dan niet ver
anderd worden Wanneer zal hier het eer
gevoel der ouders ontwaken om tot geen
prijs hunne kinderen aan de macht en het
gevaar der verzoeking over te geven? Wan
neer zal het eergevoel ontwaken van onze
jongelingen en jongedochters om zich zei
ven toch niet van hunne eer te berooven
Wie speelt er ooit onschuldig met vuur
Met eene verkeerde gewoonte moet worden
gebroken, tenzp dan dat men de verzoeking
wil verdedigen. Zoude er te dezen opzichte
geen roeping liggen voor onze Christel Jon-
gel.vereen, om in het breken met zulke ver
keerdheden voor te gaan
Dat het eergevoel en de publieke opinie
tot eon laag peil zijn gedaald, blijkt ook
hieruit, dat nl. zoo menig gedwongen huwe
lijk gesloten wordt met dezelfde feestelijkheid
alsof het een eerbaar en vrij huwelijk geldt.
Juist daardoor wordt alle schaamtegevoel
weggenomen en de meening versterkt als
ware een gedwongen huwelijk toch niet zulk
eene schande. Dit moet een einde hebben.
Hierover moet de kerk de ouders bestraf
fen. Men moet bij gedwongen huwelijken,
waar zulks van te voren bekend is, zich ver
ontwaardigd, bedroefd betoonen en geen fees
telijkheid kunnen en willen aanrichten. En
elk moet de uitnoodiging tot zulk een feest
afwijzen.
We komen derhalve tot de volgende con-
clusiën om de gedwongen huwelijken tegen
te gaan
lo op de kracht der wet en de heiligheid
des huwelijks te wijzen en van den kansel
en bij het huisbezoek.
2° het schaamte- en eergevoel te wekken
en te verhoogen op alle manier en zoo dik
wijls de gelegenheid zich aanbiedt.
3° de ouders gedurig te vermanen op
hunne kinderen, die liefdesbetrekkingen heb
ben aangeknoopt, nauw toezicht te houden
dat zij hunnen kinderen voorstellen de schande
van een gedwongen huwelijk en de beteeke-
nis om zelf goede voorbeelden der tucht te
zijndaarbenevens dat zij met hunne kinde
ren over zaken het echtelijke leven betreffende,
niet dan op ordelijke wijze, op rijpen leeftijd
en met de grootste kieschheid, spreken.
4° op de wijze van verkeering dien invloed
uit te oefenen dat er minder gevaar bestaat
om voor de verleiding en voor de verzoeking
te bezwijken. Daartoe moeten ouders de ver
liefden of verloofden en die zeggenschap over
hen hebben, zorgen
a. dat zij zich niet te ver aan hun toe
zicht onttrekken.
b. dat zij niet in het duister verkeeren.
c. dat zij niet tot diep in den nacht
bijeen zijn.
d. dat zij gedurig in den huiselijken kring
verschijnen.
5" dat kerk en ouders samenwerken om
alle feestelijkheden bij gedwongen huwelijken
te weren.
De vraag echterwelke wijze van tucht
oefening hier moet gevolgd worden, is niet
gemakkelijk te beantwoorden. Immers, om
standigheid, karakters, omgeving, opvoeding
enz. leggen alle een eigenaardig gewicht in
de schaal.
Daarom te meer moet met oordeel en voor
zichtigheid worden gehandeld en kan slechts
een algemeen advies worden gegeven. Wij
adviseeren in casu aldus te handelen 1' Bij
volledige bekendheid de gevallenen zoo spoe
dig mogelijk te censureeren, het gewicht der
censuur hen te doen gevoelen en door tee-
dere behandeling tot verootmoediging trach
ten te brengen. Men drukke er ernstig op
dat zij uit eigene beweging opheffing ver
zoeken, en indien eenigszins mogelijk, heffe
men de censuur spoedig, zoo het kan, voor
den doop, op
2". dat men bij gedwongen huwelijken on-
derzoeke of ouders, voogden of anderen ook
mede schuldig staan door nalatigheid in het
waarschuwen tegen ot ontrouw in het waken
voor 't bedoelde kwaad. Zoo ja, dat men
dezen dan eerst bestrafte
3'. dat het echtpaar bestraft worde liefst
voor en door den kerkeraad
4". dat, indien het echtpaar of één hunner
belijdenis des geloofs heeft afgelegd, de eer
ste trap der censuur worde toegepast wegens
overtreding van de geboden 5 en 7 uit de
Wet des Heeren;
5°. dat, indien het echtpaar of één hunner
nog geen belijdenis des geloofs heeft afge
legd, van den kansel worde bekend gemaakt
dat de kerkeraad in de droevige noodzakelijk
heid is gekomen om een of twee doopleden
der gemeente ernstig te bestraffen.
Overigens meenen wij, dat, hoe bezwaarlijk
het ook gaan moge om zulks met opgewekt
heid te doen, er toch op aangedrongen moet
worden om zulke huwelijken kerkelijk te be
vestigen, opdat dehooge beteekenis en de hei
ligheid van den hu welp ken staat mogen vast
staan, en na boete en berouw de zegen Gods
mag afgebeden en verkregen worden.
De Rapporteurs,
J. Gommer.
S. de Jager.
B. Veenstra.,
Aan de Kerkenraden der Geref. Kerken
in Nederland
Eer lo. Broeders
Verleent goedgunstig het oor aan deputaten
der Kas voor uwe Emeriti-predikanten en
hunne Weduwen en Weezen, als zij u drin
gend verzoeken eene derde collecte voor die
Kas in dit jaar te willen houden.
We zouden het niet doen, indien de nood
er ons niet toe drong. Maar in t laatste
jaar zijn de uitgaven met de belangrijke som
van drie duizend zes honderd guldens vermeer
derd. Niet, omdat we zooveel uitkeeren,
Och neen, gaarne zouden we alle bijdragen
verhoogen, als 't kon Neen, de oorzaak van
die vermeerderde uitgaven is geene andere
dan deze,' dat het onze God heeft behaagd,
onderscheidene broeders zwaar te beproeven,
door krankheid of lichaamszwakte
Zij komen tot ons met de bede, maakt ons de
beproeving dragelijk en helpt ons in den nood.
Wij kunnen en mogen ze in uwe naam niet
afwijzen. En toch zullen we het moeten
doen, als gij ons niet helpt, 't Is uit nood,
broeders, dat we bij u aankloppenWijst
onze bede niet af!
Sommigen gingen reeds voor Maar het
zijn er zoo weinigen
De Generale Synode te Dordrecht heeft
gezegd indien twee collecten niet voldoende
zijn, schrijft eene derde uit. Welnu, dat advies
volgen we, 't Is onze machtiging
Onze God brenge door Zijnen Geest onze
bede tot uw hart, en verblijde ons door uwe
offervaardigheid.
Namens deputaten ad hoe
A. v. d. SLULJS, praeses.
G. BRUGSMA, penn.
H. BRINK, scriba.
Leeuwarden, 19 Nov. '94.
Den 20 November 11. trad voor de Chr.
Jongel. Vereeniging *Spr. 23 23a" te Mid
delburg op, in 't Kerkgebouw (Hofplein) de
WelEerw. Zeergel. Heer Ds. J. v. d. Linden
van 's Gravenhage, met 't onderwerp
Johannesde Apostel piot eet op Patmos
Een talrijke schare volgde met ingespannen
aandacht den zoo hoog begaafden spreker,
als hij ons teekende den persoon des Apos
tels, de plaats die hij innam onder de andere
discipelen, zijne werkzaamheid en zijn openba
ringen op Patmos ontvangen.
Ondoenlijk is het, al de schoone vergelij
kingen en passages wéér te geven, die in dit
degelijk doorwerkt stuk voorkwamen.
Johannes, de engel der Kerk werd gezien
in zijne liefde en teedere toewijding aan de
Kerk van Christus.
Zij deze lezing een voorproeve van de an
deren, die volgen zullen.
Zondag 25 Nov. was het voor de gemeente
te Axel A. een aangename dag. Des voor
middags werd de Heer A. Doorn bevestigd
in den dienst des Woords door zijn vader de
Eerw. Heer Ds. W. Doorn van 's Hage. Aan
de handopleging werd deelgenomen door Dr.
E. C. Oggel uit Amerika en Ds. W. A. Vro
lijk Jr. van Zaamslag B. Des namiddags
deed ZEw. intrede naar aanleiding van Efez.
6 10. Beiden malen was 't Kerkgebouw flink
bezet.
Beroepsn te Drogeham J. v. Goor te Harlin-
gen. te Valthermond D. Vrieling te Scheemda,
te Sneek J. Op 't Holt te Beetgum, te Nije-
veen G. v. Halsema te Siddeburen, te Hau-
lerwijk G. Groot Nibbelink te Hijken.
Bedanktvoor St. Anna Parochie door J.
v. Andel te Hijlaard, voor Heerenveen door
J. A. Goedbloed te Nieuwendijk.
BOËKBËOOitDEËLl^li.
Geuzen-Almanak voor 1895. Uitgegeven
door en ten voordeele van het geuzenge-
sticht Wilhelmus van Nassauwente Brielle,
prijs 20 ct. Maassluis W. P. Lintjes.
Gaarne bevelen wij dit keurig boekske, dat
er in zijnen oranjekleurigen omslag en^handig
formaat aangenaam uitziet bij onze lezers
aan. Wij zouden dit echter niet doen, als ook
de inhoud niet aanbevelingswaardig ware. En
dit is zeer zeker het geval. Een schoon men
gelwerk van de hand van geliefde schrijvers,
gereformeerde predikanten en anderen vormt
het tweede deel van het boekje, terwijl het
voorste behalve al hetgeen in eenen goeden al
manak te huis behoort u inlichtingen geeft
omtrent het gerejormeerde weezengestichtin
den titel vermeld, en waar weezen van zeelie
den liefderijk verpleegd en in de vreeze des
Heeren worden opgevoed.
Moge ook deze stichting steeds bloeien on
der de gunste Gods en ons gereformeerd
volk mede daaraan zijne liefde wijden.
Hulsebos.
Gereformeerde ScheurkalenderFilippus.
Dagboek. Meditatiën (korte overdenkingen
over gedeelten der Heilige Schrift) door on
derscheidene predikanten der gereformeerde
kerken.
Uitgave van het Traktaatgenootschap
Filippus. UitgeverF. P. D'Huij te Middel
burg.
Welke zegeningen voor land en volk het
terugkeeren der kerk tot de beproefde paden
van Gods Woord medebrengt, mag op verras
sende wijze in het Traktaatgenootschap
^Filippusworden aanschouwd. Over de dui
zenden bij duizenden traktaten, die de zaad
korrels van Gods woord heinde en verre over
den aardbodem verspreiden, spreken wij hier
nu niet. Wij vestigen de aandacht op het
jaarlijksch werk van Filippus, dat wederom
gereed ligt, om zijnen weg te gaan vinden
in onze huisgezinnen, maar ook door veler
offervaardigheid onder onze militairen en zee
lieden in Oost Sf West.
Wij hebben hier dan allereersteenen
Scheurkalender met een uitnemend net schild
vol bloemen, die ons wijzen op de liefelijke
en ernstige beeldspraak, die Gods Woord aaa