en onder deze termen valt ook het gedwon gen huwelijk. De wet des Heeren en de heiligheid des huwelijks vooropstellende, moet er met kracht en ernst gewerkt worden, om het in dezen helaas zoo verdoofde eergevoel weer op te wekken en de publieke opinie, de openbare meening zoo trachten om te zetten dat het ge dwongen huwelijk in ieders oog eene schande is. We leggen daarop allen nadruk. Het onbe hoorlijk saamkomen onzer koppelende jeugd moet in het licht worden gesteld. Het bij eenzijn tot diep in den nacht en dan nog liefst in duisternis is metterdaad eene der krachtigste middelen om het bedoelde kwaad in de hand te werken. Ziet men dan niet of wil men niet zien, dat zoodoende jeugdige menschen bijna op één lijn gesteld worden met gehuwde lieden Ze weten wel dat eene volksgewoonte niet gemakkelijk kan veran derd worden, maar als zij het kwaad in de hand blijkt te werken, moet zij dan niet ver anderd worden Wanneer zal hier het eer gevoel der ouders ontwaken om tot geen prijs hunne kinderen aan de macht en het gevaar der verzoeking over te geven? Wan neer zal het eergevoel ontwaken van onze jongelingen en jongedochters om zich zei ven toch niet van hunne eer te berooven Wie speelt er ooit onschuldig met vuur Met eene verkeerde gewoonte moet worden gebroken, tenzp dan dat men de verzoeking wil verdedigen. Zoude er te dezen opzichte geen roeping liggen voor onze Christel Jon- gel.vereen, om in het breken met zulke ver keerdheden voor te gaan Dat het eergevoel en de publieke opinie tot eon laag peil zijn gedaald, blijkt ook hieruit, dat nl. zoo menig gedwongen huwe lijk gesloten wordt met dezelfde feestelijkheid alsof het een eerbaar en vrij huwelijk geldt. Juist daardoor wordt alle schaamtegevoel weggenomen en de meening versterkt als ware een gedwongen huwelijk toch niet zulk eene schande. Dit moet een einde hebben. Hierover moet de kerk de ouders bestraf fen. Men moet bij gedwongen huwelijken, waar zulks van te voren bekend is, zich ver ontwaardigd, bedroefd betoonen en geen fees telijkheid kunnen en willen aanrichten. En elk moet de uitnoodiging tot zulk een feest afwijzen. We komen derhalve tot de volgende con- clusiën om de gedwongen huwelijken tegen te gaan lo op de kracht der wet en de heiligheid des huwelijks te wijzen en van den kansel en bij het huisbezoek. 2° het schaamte- en eergevoel te wekken en te verhoogen op alle manier en zoo dik wijls de gelegenheid zich aanbiedt. 3° de ouders gedurig te vermanen op hunne kinderen, die liefdesbetrekkingen heb ben aangeknoopt, nauw toezicht te houden dat zij hunnen kinderen voorstellen de schande van een gedwongen huwelijk en de beteeke- nis om zelf goede voorbeelden der tucht te zijndaarbenevens dat zij met hunne kinde ren over zaken het echtelijke leven betreffende, niet dan op ordelijke wijze, op rijpen leeftijd en met de grootste kieschheid, spreken. 4° op de wijze van verkeering dien invloed uit te oefenen dat er minder gevaar bestaat om voor de verleiding en voor de verzoeking te bezwijken. Daartoe moeten ouders de ver liefden of verloofden en die zeggenschap over hen hebben, zorgen a. dat zij zich niet te ver aan hun toe zicht onttrekken. b. dat zij niet in het duister verkeeren. c. dat zij niet tot diep in den nacht bijeen zijn. d. dat zij gedurig in den huiselijken kring verschijnen. 5" dat kerk en ouders samenwerken om alle feestelijkheden bij gedwongen huwelijken te weren. De vraag echterwelke wijze van tucht oefening hier moet gevolgd worden, is niet gemakkelijk te beantwoorden. Immers, om standigheid, karakters, omgeving, opvoeding enz. leggen alle een eigenaardig gewicht in de schaal. Daarom te meer moet met oordeel en voor zichtigheid worden gehandeld en kan slechts een algemeen advies worden gegeven. Wij adviseeren in casu aldus te handelen 1' Bij volledige bekendheid de gevallenen zoo spoe dig mogelijk te censureeren, het gewicht der censuur hen te doen gevoelen en door tee- dere behandeling tot verootmoediging trach ten te brengen. Men drukke er ernstig op dat zij uit eigene beweging opheffing ver zoeken, en indien eenigszins mogelijk, heffe men de censuur spoedig, zoo het kan, voor den doop, op 2". dat men bij gedwongen huwelijken on- derzoeke of ouders, voogden of anderen ook mede schuldig staan door nalatigheid in het waarschuwen tegen ot ontrouw in het waken voor 't bedoelde kwaad. Zoo ja, dat men dezen dan eerst bestrafte 3'. dat het echtpaar bestraft worde liefst voor en door den kerkeraad 4". dat, indien het echtpaar of één hunner belijdenis des geloofs heeft afgelegd, de eer ste trap der censuur worde toegepast wegens overtreding van de geboden 5 en 7 uit de Wet des Heeren; 5°. dat, indien het echtpaar of één hunner nog geen belijdenis des geloofs heeft afge legd, van den kansel worde bekend gemaakt dat de kerkeraad in de droevige noodzakelijk heid is gekomen om een of twee doopleden der gemeente ernstig te bestraffen. Overigens meenen wij, dat, hoe bezwaarlijk het ook gaan moge om zulks met opgewekt heid te doen, er toch op aangedrongen moet worden om zulke huwelijken kerkelijk te be vestigen, opdat dehooge beteekenis en de hei ligheid van den hu welp ken staat mogen vast staan, en na boete en berouw de zegen Gods mag afgebeden en verkregen worden. De Rapporteurs, J. Gommer. S. de Jager. B. Veenstra., Aan de Kerkenraden der Geref. Kerken in Nederland Eer lo. Broeders Verleent goedgunstig het oor aan deputaten der Kas voor uwe Emeriti-predikanten en hunne Weduwen en Weezen, als zij u drin gend verzoeken eene derde collecte voor die Kas in dit jaar te willen houden. We zouden het niet doen, indien de nood er ons niet toe drong. Maar in t laatste jaar zijn de uitgaven met de belangrijke som van drie duizend zes honderd guldens vermeer derd. Niet, omdat we zooveel uitkeeren, Och neen, gaarne zouden we alle bijdragen verhoogen, als 't kon Neen, de oorzaak van die vermeerderde uitgaven is geene andere dan deze,' dat het onze God heeft behaagd, onderscheidene broeders zwaar te beproeven, door krankheid of lichaamszwakte Zij komen tot ons met de bede, maakt ons de beproeving dragelijk en helpt ons in den nood. Wij kunnen en mogen ze in uwe naam niet afwijzen. En toch zullen we het moeten doen, als gij ons niet helpt, 't Is uit nood, broeders, dat we bij u aankloppenWijst onze bede niet af! Sommigen gingen reeds voor Maar het zijn er zoo weinigen De Generale Synode te Dordrecht heeft gezegd indien twee collecten niet voldoende zijn, schrijft eene derde uit. Welnu, dat advies volgen we, 't Is onze machtiging Onze God brenge door Zijnen Geest onze bede tot uw hart, en verblijde ons door uwe offervaardigheid. Namens deputaten ad hoe A. v. d. SLULJS, praeses. G. BRUGSMA, penn. H. BRINK, scriba. Leeuwarden, 19 Nov. '94. Den 20 November 11. trad voor de Chr. Jongel. Vereeniging *Spr. 23 23a" te Mid delburg op, in 't Kerkgebouw (Hofplein) de WelEerw. Zeergel. Heer Ds. J. v. d. Linden van 's Gravenhage, met 't onderwerp Johannesde Apostel piot eet op Patmos Een talrijke schare volgde met ingespannen aandacht den zoo hoog begaafden spreker, als hij ons teekende den persoon des Apos tels, de plaats die hij innam onder de andere discipelen, zijne werkzaamheid en zijn openba ringen op Patmos ontvangen. Ondoenlijk is het, al de schoone vergelij kingen en passages wéér te geven, die in dit degelijk doorwerkt stuk voorkwamen. Johannes, de engel der Kerk werd gezien in zijne liefde en teedere toewijding aan de Kerk van Christus. Zij deze lezing een voorproeve van de an deren, die volgen zullen. Zondag 25 Nov. was het voor de gemeente te Axel A. een aangename dag. Des voor middags werd de Heer A. Doorn bevestigd in den dienst des Woords door zijn vader de Eerw. Heer Ds. W. Doorn van 's Hage. Aan de handopleging werd deelgenomen door Dr. E. C. Oggel uit Amerika en Ds. W. A. Vro lijk Jr. van Zaamslag B. Des namiddags deed ZEw. intrede naar aanleiding van Efez. 6 10. Beiden malen was 't Kerkgebouw flink bezet. Beroepsn te Drogeham J. v. Goor te Harlin- gen. te Valthermond D. Vrieling te Scheemda, te Sneek J. Op 't Holt te Beetgum, te Nije- veen G. v. Halsema te Siddeburen, te Hau- lerwijk G. Groot Nibbelink te Hijken. Bedanktvoor St. Anna Parochie door J. v. Andel te Hijlaard, voor Heerenveen door J. A. Goedbloed te Nieuwendijk. BOËKBËOOitDEËLl^li. Geuzen-Almanak voor 1895. Uitgegeven door en ten voordeele van het geuzenge- sticht Wilhelmus van Nassauwente Brielle, prijs 20 ct. Maassluis W. P. Lintjes. Gaarne bevelen wij dit keurig boekske, dat er in zijnen oranjekleurigen omslag en^handig formaat aangenaam uitziet bij onze lezers aan. Wij zouden dit echter niet doen, als ook de inhoud niet aanbevelingswaardig ware. En dit is zeer zeker het geval. Een schoon men gelwerk van de hand van geliefde schrijvers, gereformeerde predikanten en anderen vormt het tweede deel van het boekje, terwijl het voorste behalve al hetgeen in eenen goeden al manak te huis behoort u inlichtingen geeft omtrent het gerejormeerde weezengestichtin den titel vermeld, en waar weezen van zeelie den liefderijk verpleegd en in de vreeze des Heeren worden opgevoed. Moge ook deze stichting steeds bloeien on der de gunste Gods en ons gereformeerd volk mede daaraan zijne liefde wijden. Hulsebos. Gereformeerde ScheurkalenderFilippus. Dagboek. Meditatiën (korte overdenkingen over gedeelten der Heilige Schrift) door on derscheidene predikanten der gereformeerde kerken. Uitgave van het Traktaatgenootschap Filippus. UitgeverF. P. D'Huij te Middel burg. Welke zegeningen voor land en volk het terugkeeren der kerk tot de beproefde paden van Gods Woord medebrengt, mag op verras sende wijze in het Traktaatgenootschap ^Filippusworden aanschouwd. Over de dui zenden bij duizenden traktaten, die de zaad korrels van Gods woord heinde en verre over den aardbodem verspreiden, spreken wij hier nu niet. Wij vestigen de aandacht op het jaarlijksch werk van Filippus, dat wederom gereed ligt, om zijnen weg te gaan vinden in onze huisgezinnen, maar ook door veler offervaardigheid onder onze militairen en zee lieden in Oost Sf West. Wij hebben hier dan allereersteenen Scheurkalender met een uitnemend net schild vol bloemen, die ons wijzen op de liefelijke en ernstige beeldspraak, die Gods Woord aaa

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1894 | | pagina 3