Uit Kerk en School.
0© ^©düfeamt©!* (5©raf©p©ci)tt©.
blijkt daaruit, dat hij een drietal argumenten
aanvoert, waaruit z. i. blqkt, dat de gedeeld-
heid der plaatselijke Gereformeerde kerken
wel te verdedigen is.
We willen die argumenten een voor een
nagaan. Slot volgt.)
Onze Koninginnen hebben Middelburg,
Vlissingen en Walcheren met haar hoog
bezoek willen vereeren. Haar eendrachtelijk
te ontvangen en alzoo eens echt-nati-
onaal feest te mogen vieren, deed inder
daad het Vaderlandsche en Christelijke hart
goed. Èn zij èn wij, kunnen en mogen te
vreden zijn. De ontvangst was harer, was
de Vorstinnen uit het onvergetelijke Oranje
huis waardig. En zij, zij gaven zichzelven.
De vier dagen toch, die zij hier vertoefden,
waren onze Koninginnen schier geen uur
vrij, vooral de Koningin-Regentes niet. Deze
moet, zooals haar ook aan te zien is, een
zeer sterk mensch zijn. Onze jeugdige Koningin
ziet er voor hare jaren ook goed uit en is
daarenboven zacht en liefelijk van uitdrukking
en buitengewoon vriendelijk.
Vergeleken bij andere landen, genieten wij
hier een zeer groot voorrecht. Zoo vrij en
zoo ongehinderd konden onze Vorstinnen
overal rijden en soms tientallen van treden
gaan. Geen wanklanken werden zelfs gehoord.
Geen enkel proces-verbaal behoefde in deze
dagen te worden opgemaakt.
Mannen van de Rijkspolitie zeiden tegen ie
mand „zoo hebben wij het nog nergens
gezien." En iemand der Stads-politie zeide
„Alleen Dinsdagavond maakten eenigen door
hun onhebbelqk gezang en hunnen onhebbe-
lijken dans, het hier en daar en nu en dan
een weinig rumoerig. En wie waren dat
voornamelijk Zonen en dochteren der or
thodoxe Walchersche boeren."
Wij willen hopen, dat hij zich vergist heeft,
vooral in betrekking tot de qualificatie or
thodoxe.
Hoe dit zij. Wij wenschten wel, dat de
bedoelde zonen en dochteren, hetzij dan boer
of burger, eens wisten, hoe miserabel zij
zich aanstellen, wanneer zij alzoo doen,
Nog weer een politieman verwonderde zich,
dat geen der Couranten er melding van ge
maakt had, dat onze Koningin, die toch bo
ven hare „moeder staat", toen zij een der
openbare gebouwen bezochten, de sleep harer
moeder opvatte en haar nadroeg. Dat, zoo
sprak hij, was het mooiste van alles.
Nu het is schoon. Het is de aanschouwe
lijke voorstelling van de verhouding, waarin
zij als kind juist tot hare moeder staat.
Alleen in titel niet, maar anders staat
deze metterdaad boven haarzij is hare
moeder en voogdes.
Is onze Koningin van haar vader beroofd,
ook hier geraakte een elftal kinderen bij
de gelegenheid der feesten zonder vader.
Een algemeen geacht, bekwaam en oppas
send werkmaneen mandie met ons
den Heere Jezus beleed, viel dood, bq het
aansteken der lichten aan de Gouverne-
ments-gebouwen, door het breken van een
ladder. Bij het vernemen van dit zoo droe
vig ongeluk, was de ontsteltenis en de deel
neming algemeen. Ook Hare Majesteit de
Koningin-Regentes liet zich inlichten in be
trekking tot den man en zijn noodlottig einde.
Zij deed meer. Zij gaf drie honderd gulden.
en wenschte dat de Commissie, die zich ge
vormd heeft, om gelden in te zamelen voor
de weduwe, gunstig slagen zal.
Wij hebben er niets van vernomen, dat zij
geloofde, of dat wij gelooven moeten,dat dit zoo
diep treurige ongeval een bewijs is, dat zq
en hare dochter niet komen mochten of dat
bij gelegenheid van hare komst geene lichten
moesten zijn aangestoken.
Wel gelooven wij allen zonder evenwel
in dit geval eenig oordeel te vellen dat
werklieden voorzichtig moeten zijn en dat
bazen goede ladders moeten hebben.
Maar te zeggen dat er geen schepen meer
in het Middelburgsche Dok mogen komen,
omdat pas twee menschen in dat Dok van
een daar inliggend schip zijn gevallenof
dat David de Ark niet in zeer feestelijke
stemming uit het huis van Abinadab had
mogen halen, omdat een dier struikelde en
Uza dood bleet, gaat niet aan.
Zij, die dat beweren, bewijzen te veel, en
die te veel bewijzen, bewijzen niets.
Doch dit is waar, dat onze Koninginnen
zijn vertrokken en dat gelukkigde
Koning der Koningen blijft.
Dit is waar, dat de Koning der Koningen
te veel wordt vergeten, dus te weinig wordt
geëerd.
Dit is waar, dat de Koning der Koningen
eenig en alleen al onze schatkameren kan
vervullen.
Dit is waar. dat Hij onze toevlucht en
sterkte is, en dat van Hem onze verwachting
zijn moet in leven en in sterven.
Littooij.
Centrale Pastorale Conferentie.
De Centrale Pastorale Conferentie zal dit
jaar, D. V. Donderdag den 13den September
e. k. gehouden worden te Zwolle, in de Oos-
ter kerktegenover de hoogere burgerschool.
Zij is toegankelijk voor Leeraren, Opzieners,
Diakenen, Hoogleeraren, Studenten in de
Theologie, Onderwijzers der Geref. Kerken
en wien buiten dezen door 't Moderamen, op
verzoek toegang zal verleend worden.
De volgende referaten zullen geleverd worden
lo. »De Leer der eeuwige Recht-
vaardigmakin g", door Prof. Dr.
H. Bavinck.
2o. »Be vordering van de Een
heid der geloovigen, een
Hoofdeisch van ons kerke-
1 ij k-1 e v e n", door Ds. J. Vonk.
3o. >HetDiaconaatvolgensKerk-
or de enBelqdenis, beschouwd
inverband metde behoefte
van d ezen tijd, door Ds. J. H. M. G.
Wolff."
Indien de tijd het toelaat zullen de volgende
VARIA
in bespreking komen
Huisbezoek.
De studie der profetien.
Schriftuurlijke prediking.
Oorzaken en geneesmiddelen van de dorheid
in geestelijk leven waarover geklaagd wordt.
Parochies óf zelfstandige gemeenten in groote
steden.
Adviseurs op de Synode
Broeders, die nog eenig onderwerp gaarne
in bespreking gebracht zien, gelieven daarvau
tqdig kennis te geven aan den Voorzitter
van 't Moderamen, Prof. L. Lindeboom te
Kampen.
De Conferentie zal aanvangen 's morgens
10 uur precies, en, met tusschentijdsche
pauze, duren tot 's namiddags 5 uur. Ter
bestrijding van onvermijdelijke onkosten moet
ieder, die de Conferentie bijwoont, minstens
25 cents bijdragen.
Alle broeders, die eenigssins in de gelegen
heid zijn aan de Conferentie deel te nemen,
inzonderheid de broeders ambtsdragers, wor
den daartoe vriendelijk en dringend uitgeuoo-
digd. Gelegenheid tot debat zal, na het
houden van elk der referaten gegeven worden.
Brenge de Heere, evenals in vorige jaren,
vele broeders met ons ook nu in Overijsels
hoofdstad saamgeve Hq ons een recht broe
derlijk en gezegend samenzijn moge het
vrucht afwerpen tot versterking in den moeie-
lijken strijd en arbeid voor des Heeren Ko
ninkrijk en Kerk.
Namens het Comité der C. P. C.,
MaassluisJ. Vonk.
22 Aug. 1894.
Wie logies begeert, geve daarvan vóór 9
Sept. .kennis aan den Heer W. Jansenlid
der Regelingscommissie, te Zwolle.
Waarde vriend
Ge zult in de voorlaatste Kerkbode het
ingezonden stuk van Ds. Contant wel gelezen
hebben. Hq is liet met mijn kantteekening
op den tekst Matt. 181517 die op de
pred. conferentie in bespreking was, niet eens.
Zonder dat ik namen genoemd heb, weet ge
nu wie de criticus is, van wien ik gesproken
heb in mijn verslag, en die zijn aanval ook
gericht had op Ds. v. d. Velden, toen ZEerw.
genoemden tekst had aangehaald tot staving
van zijne meening over de kerkelijke tucht.
Ge weet nu meteen wie de man is van de
heuristische methode. Misschien hebt gij dat
woord al eens bekeken en gevraagd wat is
dat toch voor eene methode. Zonder nu bq
den oorsprong van het woord mij nader te
bepalen, kunt ge toch de zin en strekking
van die methode uit heel het stuk proeven.
Ge hebt het wel bemerkt, Ds. C. wil niet
gevraagd hebben, wat de ouden hebben ge
leerd. Wat Calvijn, wat Voetius, we zou
den ook kunnen zeggen wat Brakel en
Comrie en anderen gezegd hebben, daar
mede wil hij niet rekenen is wel wat erg
gezegd, maar als het op het verklaren van de
H. S. aankomt, dan neen, dan vraagt hq
alleen, wat staat eren dat is genoeg. Nu
natuurlijk, niemand zal hem betwisten, dat
wq in de eerste plaats moeten vragen, wat
staat er. Met wat er staat hebben we te doen.
Maar hebben onze vaders dat dan ook niet
gedaan Hebben zij dan ingelegd in plaats
uitgelegd Calvijn vroeg ook, wat staat ert
en dan ging hij aan het verklaren. Indien
hij anders gedaan had, zouden zijne uitleg
kundige werken al bitter weinig beteekenen.
We zouden zeer zeker tot eigendunkelijke
schriftverklaring kunnen komen, zoo we die
leermeesters maar op zij zetten. »We hebben
geen overtuiging te laten gelden, wanneer
het Woord Gods spreekt" zegt Ds. C. Dit
mag toch niet bedoelen, dat we met anderer
overtuiging niet hebben te rekenen
Maar dit daargelaten, heeft hq dan in het
punt waar de quaestie om gaat geen gelijk,
vraagt gijLaat ik U eerst zeggen, dat hij
mij den Griekschen tekst niet behoeft voor
te leggen. Dat hij niet behoeft te zeggen
»had Ds. E. te huis gekomen zijn Griekschen
Bijbel eens opgeslagen." Deze had ik al lang
gelezen. Al vóór ik Ds. C. stukje over den
tekst daags na de Conferentie in de Kerkbode
las, had ik al gelezen wat er stond. Ds. C.
is met die uitdrukkingen wel ietwat „uit de
hoogte."
Maar waarde vriend, het opslaan van den
Griekschen tekst geeft ook al niet genoeg.
Als eene enkele uitdrukking in ons voor
deel schijnt, maar zegevierend uit te roepen,
zoo is hetis wel gemakkelijk, maar pleit niet
altijd voor degelijk onderzoek. Met alle be
scheidenheid zij liet gezegd, Ds. C. had nog
wel een weinig dieper de zaak kunnen inden
ken. Ons bedunkens had hij dan dat stuk
niet geschreven. Nu is het mijn doel vol
strekt niet om, met Ds. C. in discussie te tre
den over de beteekenis van dezen tekst die
der zake kundig is, weet, dat dit niet
gaat in een blad als de kerkbode. Ik wensch
alleen mijne verklaring tegenover die van
Ds. C. te plaatsen. Ds. C. meent dat de aan
geklaagde alleen voor hem, den aanklager
een heiden en tollenaar zou zijn, ook nadat
de gemeente d. i. de regeerders der gemeente
in het geding betrokken waren geweest, en
hij, de aangeklaagde nog ontkend had, of,
zooals er staat, »geen gehoor gegeven had."
De toegang tot het Avondmaal zou hem niet
verboden zijn, en de broeder aanklager had
zich maar te verloochenen. Hij zou zich
dienen te verloochenen, niettegenstaande deze
naast hem medeaanzittende broeder voor hem
een heiden en tollenaar was. Me dunkt, dat
kan de bedoeling van Jezus woord niet zijn.
De Heiland kon niet m. i. bedoelen, dat
een broeder, die een ander moet achten als
een heiden en tollenaar zich maar verlooche
nen moet, om met hem Avondmaal te hou-