11 BESTE ADRES TO MANUFACTUREN IS DAT VAN L I GRAANZAKKEN Kleermakersknecht G. J. ftdriaanse. OHTYAHGEN VOORRADIG Gereform. Jongelings-vereeniging Spr. 23234 teit in stede van aan het begin aan het einde van den weg stond, en men zeggen kon Ziedaar eene wetenschap, vrij van alle pan theïstische philosophie, en geheel uitgaande van de Christel, levensbeschouwing der H. Schrilt. Tot zoolang moet de Kerk dubbel op hare hoede wezen. Moet de Theologie bepaald van de Kerken uitgaan? Is het beslist noodzakelijk Veel is er dat tot een bevestigend antwoord dringt, maar er is ook een bezwaar, dat hiertegen in de schaal geworpen wordt. Is de weten schap niet ontstaan uit drang naar weten, uit dorst naar kennis, en heeft zij mitsdien niet een eigen terrein, waarop zij zelve souverein is, zoodat zij, door de voogdij van de Kerk of van dfen Staat te aanvaarden, zichzelven verloochenen zou. Wat zullen wij zeggen. Wij gelooven ook, dat de Theologie als ko ningin te midden der andere wetenschap pen, haar zetel moet hebben en wij zouden niet gaarne het verband losmaken, dat God gelegd heeft tusschen al het menschelijk we ten. Maar gesteld eens, de Theol. faculteit ging uit van de Kerken, zou zij daardoor verhinderd worden haar licht te laten schij nen over al de terreinen van het wetenschap pelijk leven Wij kunnen dit niet inzien. In elk geval moeten de Kerken de univer siteit beschouwen als seminarium ecclesiae, en om die reden hebben zij rechten, die haar moeten dringen om niet te rusten vóór zij ten volle gewaarborgd zijn. Dat is in eene korte schets U het refe raat teruggeven. Hij eindigde met de volgende stellingen aan het oordeel d^r vergadering over te geven 1. De Theologie kon alleen ontstaan op de erve der Chr. Kerk. 2. Kennisse Gods en Godgeleerde weten schap gelijk te stellen is in «trijd met het spraakgebruik aller eeuwen. 3. De tegenwoordige wetenschap is gevaarlijk. 4. Eene universiteit, welke de wetenschap wil opbouwen uit het Christel, beginsel, heeft rechfc op ons aller liefde en me dewerking. 5. Wijl van eene universiteit ook a. s. die naren des Woords hunne opleiding ontvan gen, moeten de Kerken haar dus ook be schouwen als seminarium ecclesiae, wat leiden moet tot den eisch de Theol. fa culteit ga uit van de Ktrken. 6. Er is niets tegen, dat de Kerken een eigen inrichting hebben, tot opleiding harer toekomstige dienaren. Op dit referaat volgde een levendig debat. We zullen de discussie een weinig terugge vende, de namen van de personen die gesproken hebben, verzwijgen. Dit doen wij om zoo objectief mogelijk te blijven. Een eerste spreker deed de vraag, wat het zeggen wil, de Theologie, of de beoefening van de Theol. wetenschap gaat uit van de Kerk. Hij wilde wel eene nadere verklaring van dat woord uitgaan." Beteekent dat ook soms »de hand er aan houden Een andere spreker meende, dat de referent wel gesproken had over 't wenschelijke, maar minder over het beginsel. Hij vroeg nadere bewijzen voor stelling twee, en oordeelde het wel wat gevaarlijk, om »bet spraakgebruik" als maatstaf te stellen in zoo'n teere kwestie. Een derde spreker vroeg in welken zin refe rent had gesproken van Kerk en van Theolo gie of 't waar is dat de godgeleerdheid niet beoefend kan worden door een on wedergebo rene. Zou zoo iemand uit technisch oogpunt de Theologie niet kunnen beoefenen, even goed als men de muziek uit technisch oog punt beoefenen kan Voorts is het waar heid, dat de wetenschap altijd gevaarlijk is voor de Theologie Is integendeel het Helle nisme niet tot zeer groot voordeel geweest voor de beoefening der Theologie Maar het gif zat volgens spreker in den staart. Hij noemde de zesde stelling half slachtig. »Er is niets tegen" dat de ker ken eene eigene inrichting hebben, is zoo vaag. Er is wel wat voor dus, maar dat is geen afdoening van de zaak. De vraag is moet de Theol. wetenschap van de kerk uit gaan Een vierde spreker had veel te zeggen. Hij gevoelde zich teleurgesteld. De referent leed, naar sprekers gevoelen aan twee kwalen tegelijk. De eene kwaal was ^conservatisme" de andere »neoconservatisme" op theol. ge bied. Door de eerste kwaal hield hij zich krampachtig vast aan het oude, aan het be staande, en door de andere kwaal trachtte hij altijd weer 't oude opzoekende, dit in een nieuwen vorm te gieten. Maar het was de oude thetische methode, die referent ook weer gevolgd was, n. 1. eerst eene stelling uitden ken, en dan die stelling met een tekst uit de II. S. staven. Hij, spreker, weerstond die methode, en wilde de euristische methode tot regel stellen. Eerst alles Tabula Rasa" maken, d. w. z. alles opruimen, om van nieuws de H. S. te onderzoeken, en dan waarnemend en ontledend tot de theologie komen. Het is sprekers overtuiging, dat de gemeente des Heeren roeping heeft eene universiteit in haar midden op te richten, om ook daar de theologie volgens de euristische methode te beoefenen uit de drie bronnen, de natuur, de geschiedenis en de II. S. Er kan geen sprake van zijn, dat eene vereeni- ging Theologie zou kunnen beoetenen. Een vijfde spreker oordeelde in menig op zicht geheel anders dan de overige broeders. Hij begon met op te merken, dat het ook vol gens den referent volstrekt niet het doel was, om de kwestie hier op te lossen. Dat de referent zich omzichtig" had uitgelaten, zou spreker hem nooit kwalijk nemen. Alleen had hij in de zesde stelling niet gegeven wat in 't referaat was neergelegd. Alles ging om de beide woorden, zij kan er zijn, en zij moet er zijn. Zij kan er zijn bij eene vereeniging, zij moei er zijn bij eene kerk. Naar Paulus woord moest men om zien naar zulke mannen, die bekwaam waren anderen te leeren en ook de Heere Jezus had zulk eene schooi gehid, en die hadden de Apostelen voortgezet. De Theol. fac. ging spreker voort, kan aanvullen. In stelling 6 oordeelde spreker, was de referent niet rid derlijk geweest. Spreker was eens met den referent, waar hij onderscheid had gemaakt tusschen kennisse Gods en godgel. weten schap. Maar, en hier hangt weer veel van af, is dit onderscheid gradueel of essentieel. Spreker erkende ook, dat de Chr. Ger. Kerk weinig had gedaan voor de Theologie. Zij had meer moeten doen. Echter, als zij de gereform. theologie bewaard heeft, heeft zij al veel gedaan met 'toog op den tijd geest. Het moet nog altijd van beteekenis geacht worden met het oog op deze zaak, dat Dr. Kujper eens gezegd heeft, »als ik nog eens een foutje heb, zullen de Chr. Ger. mij wel op de vingers tikken." Was Dr. Kujper vroeger niet zonder mystieke denkbeelden in de Verbonds-Theologie, nader brdoeld in het onderscheid tusschen geheiligden en niet ge- heiligden, nu is dat beter. Nu ontwikkelt Dr. Kuyper systematisch de Theologie in den breede, en wij danken God. Een zesde spreker wilde nog op één ding wijzen. Er wordt, zoo oordeelde hij, ontzet tend veel gebruik gemaakt van den beken den tekst, dat aan de Kerk de woorden Gods zijn toebetrouwd, »en dan wordt dat verstaan dat aan de Ker-k als instituut de woorden Gods zijn toebetrouwd. Is dat waar, zoo vroeg spreker, of moete# we de Kerk dan nemen als organisme. Op die vraag wenschte hij wel een antwoord. Meer kwam er niet voor den dag. Trou wens, er was ook geen tijd meer voor deze zaak. Ge gevoelt, de hoofdzaken werden be sproken. Een aardig bergje was er voor referents voeten verrezen. ZEw. moest deze opgeworpene stof nu ordenen en ter plaatse brengen, opdat hg weer vrij kon uitgaan. Hij deed jlit op uitnemende wijze. Hoe hij dit gedaan heeft, hoop ik u een volgende keer te melden. Met broedergr. tt. E. Christelijke Werklieden-Vereenigiug VergaderlocaalOude Kerkstraat B. 83. VEREEXIGIXG BIDT ca WERKT. Halvestuivers-veresniging voor het studiefonds der Vrije Universiteit. Vergaderlocaal: Vereenigingsgebouw Spanjstr. E 69. Vergadering ¥7 «Juli 's avonds om 8 uur. Vergaderlocaal Nieuwstraat 23. 's avonds om 8 uur. Rooster van werkzaamheden voor de maand Juli 1894, ll lo. Inleiding over Lukus 18 vers 3543 2o. Bespreking van dcu toestand van. ons land vóór de Grav. regeering. 18 lo. Inleiding over Ezechiël 33 vers 111. 2o. Lezing Oldenbarneveldt en Alaurits. 25 Ledenvergadering. Belang st Uenden worden, op al deze verg. vrien delijk uitgenoodigd. All V E UT E i\ T1 E X. in alle soorten en voordeelige prijzen van af 35 CE.NT, bij W. A. DE R1JCKE, Kromme weele. of JONGMAATJE gevraagd van Gereform. Godsdienst, bij H. DONKER, te Lopik. Puike Yoergerst, Maïs, Paardenboonen, Haver, Kippenmaïs, Tarwe, Gerst, Zemelen,. Bakrogge, Bakbloem, Voerbloem, enz., uiterst lage prijzen bij Middelburg, Kinderdijk. de nieuwste zijde Halsdoeken, lichte gekleurde Zakdoeken, Mouseline, Fluweelband, zwart en gekleurd Veterband, Boenwas 10 cent altijd zacht blijven. Fijne en ordinaire Zeepen, Eau de cologne (Loderijn) en Meiklokjes, Eau de cologne bij de maat, een aantal fijne flesch- jes met Eau de cologne en nikkelnijpfiacons 40 cent, gemaakte Mans-, Jongens-, Vrouwen-, en Kinderhemden, ongebleekte en bruine Mans-, Jongens-, Vrouwen- en Meisjesborst rokken, Boezeroenen, linnen Sleutelbeurzen, Paardenlinters, en nog veel meer andere artikelen. Een groote voorraad Pilow, Hemdrokken- goed, Thibet, blauw Katoen, geel Katoen, wit Katoen, enz. enz. Alles puike kwaliteit voor zeer billijke prjjzen bij Pottenmarkt M. J. TIMMERMANS.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1894 | | pagina 4