Uit Kerk en School.
eindigd.
Daar is nog een derde werk van God den
Heiligen Geest. Nu niet het produceereu van
de Schrift en het foruieeren van het dogma,
maar zijn, niet minder aanbiddelijk werk, in
den enkelen geioovige.
Een voorbeeld moge dit verduidelijken.
Wij worden geboren in een maatschappij
die in het bezit is van een zeker mate van
kennis en beschaving. Beide zijn de vracht
van eeuwenlange worsteling, van den arbeid
der geslachten die voor ons hebben geleefd
en deze kostelijke schatten als erfgoed ons
nalieten.
Het nieuwe geslacht begint echter met
hier vreemd tegenover te staan en wij weten
allen langs wat moeilijken weg van opvoe
ding en onderwijs men hier inleeft en zich
deze goederen eigen maakt, ja hoe met name
in onzen tijd de schat der kennis derwijs
aangroeide, dat het voor den eenling schier
onmogelijk is geworden om alles te weten,
wat de gemeenschap weet. Men heelt doc
toren in de verschillende wetenschappen, doch
de titel van leeraar in de wetenschap zou
minstens bedenkelijk zijn.
Welnu, ook het nieuwe geslacht in de
kerk staat tegenover hare geestelijke goe
deren aanvankelijk vreemd. Het begrijpt er
zoo weinig van. Dan, ook hier hebben op
voeding en onderwijs hun taak. En deze nu
is weer tweeërlei.
Daar is een opvoeding en een onderwijs
dat èn door middel van het huisgezin, èn
door de school èn door de kerk den Bij bei,
en de op dien Bijbel gegronde, in bange
worsteling gelijk ten onzent onder marte-
laarsb oed en tranen veroverde Belijdenis
tot het bewustzijn van het jonge geslacht
brengt.
Doch daarnaast, en dit brengt ons nu tot
het derde werk des Geestes, in een opvoeding
en onderwijs niet van den mensch, maar van
God zelf.
Een opvoeding voor en een onderwijs in
zijn waarheid.
Een opvoeding in allerlei Goddelijk bestel
van levens ositie en levensloop en levensom
standigheid, en daarbij, wat g:en aardsche
opvoeder vermag, een ingaan is het diepste
van uw hart en een aanvatten en omzetten
en heiligen van wat er in uw bewustzijn is,
van de ikeu en van willen, van hopen en
vreezen, van lieven en haten, en zoo vo^dt
de Eeuwige zelf u voor zijn waarheid op,
zoodat gij er begeerig en verlangend naar
wordt.
Dan, ook zoo zoudt gij er nog maar wei
nig van v .rstaan en het is daarom dat Hij
er ook z'jn ouderwijs aan paart, uw gangen
vastmaakt in zijn geschreven Woord, uw oog
met Goddelijk licht bestraalt, u. het ontzet
tende van zijn bedreigiugen en het zoet zijner
vertroostingen op de ziel bindt.
En zeker dit gaat niet opeens, en lang
kan het duren, dat uw kennis van de waar
heid, wat gij voor u zelf als waar bevonden
hebt, veel armer is, dan wat de kerk er
van weet
Welnu, deze iudividueele kennis is, om
weer de moderne uitdrukking te gebruiken,
de ondenoerpelijke, de supjectieve waarheid.
Nederl. Bond van Jongelings-Vereenigingen
op gereformeerden grondslag.
De 6e jaarvergadering van dezen Bond
werd op Hemelvaartsdag in Musis Sacrum"
te Arnhem gehouden
In de niorgenvergadering werden o. m. de
aftredende Bestuursleden herbenoemd. Ds P.
Biesterveld werd tot Eerelid benoemd en te
vens per telegraaf geluk gewenscht met zijne
benoeming als Docent aan de Theologische
school.
Besloten werd om do volgende vergadering
te Dordrecht te houden. Voortaan de refe
raten in het jaarboekje van het Verbond op
te nemen, en het jaarverslag aan de afdee-
lingen toe te zenden, waardoor dan het Bonds-
verslag vervalt. Voorts om te trachten uit
voering te geven aan het voorstel om te ko-
tot de oprichting van eene vereeniging ten
doel hebbende de samenstelling en instand
houding van gereformeerde bibliotheken van
de J. V. gemakkelijk te maken en te be
vorderen.
Door deze oprichting zullen de afdeelingen
op zeer voordeelige conditiën zich van dege
lijke boekwerken kunnen voorzien.
In de middagvergadering werd aan dhr
Koornstra. vertegenwoordiger Van den Milit.
Bond, gelegenheid gegeven een kort woord
te spreken in het belang der Militairen, en
om het goed recht der Militaire Tehuizen aan
te toonen.
Daarna werd het woord verleend aan den
heer A. Koops van Rotterdam, die een vier
tal stellingen inleidde over Bijbelbespreking.
De heer Schuringa van St. Anna-parochie
besprak een vijftal stellingen over hetzelfde
onderwerp en verdedigde een andere methode
dan door den heer Koops voorgesteld. Een
en ander werd door een belangrijke discussie
gevolgd.
Het zou te veel plaatsruimte in nemen om
de stellingen van beide referenten, hier over te
nemenbovendien zijn ze in bezit van de
leden der Jongelings Vereenigingen en we vol
staan daarom met de vermelding van den
korten in inhoud.
De stellingen Koops komen hierop neer
Bjjbelbesprekiug op de J. V. is gewenscht
doch niet het stichtelijke of vragen op maat
schappelijk enz. geb-ed zij hoofdzaak. Een
hoofdstuk door middel van een opstel aan
de orde te stellen en nu en dan bijbelsche
aardrijkskunde of dergelijke aan de hand van
geschikte boeken.
Het betoog van den heer Schuringa daar
entegen bedoelt Geen bijbelbespreking
maar behandeling van onderwerpen op ker
kelijk sta-tkundig en maatschappelijk leven
betrekking hebbende, met practische beschou
wing naar de Schrift. Bekwame mannen
moeten f ir voorgaan.
Eerstgenoemde stellingen vonden het
minst bestrijding. De stellingen van den 2en
referent werden het meest aangevallen, hoe
w, 1 hij o. i. de bedoeling, van den Bond
het zuiverst heeft voorgesteld. Alleen beging
hij de fout door te beweren dat alleen de
predikanten de Schrift mogen uitleggen. We
zijn niet rooinsch en erkennen het ambt
aller geloovigen, in wie de H. Goest ook
werkt om den zin en de meening van het
Woord te doen verstaan.
Ds. van Schelven van Wageningen be
sprak daarop de stellingen van den heer F.
Kortlang J Ez. over »de Christelijke Jonge-
lingsvereeniging en de Philautropie."
Dhr. K. was door ongesteldheid afwezig,
wat wel jammer was, aangezien hij zich nu
niet kon verdedigen tegen de o. i. onjuiste
aanmerkingen.
Dr. Wagenaar sloot met een kort en ern
stig woord de rij der sprekers
Op de morgen vergadering waren 107 Jon-
gelingsvereenigingen vertegenwoordigd.
Het aantal aangesloten Vereenigingen
bedraagt thans 210. In het afgeloopen jaar
traden 42 Vereenigingen als afdeeling van
den Bond toe. Uit het verslag omtrent het
Orgaan >het Geref. Jongelingsblad" bleek dat
naar verhouding van het aantal leden, Zee
land de meeste abonnés telt.
Staande de vergadering, die uit meer dan
1000 personen bestond, werd onder daverend
applaus aan HH. MM. de Koninginnen een
telegram verzonden, waarin de Bond zijn
hartelijke liefde voor het Huis van Oranje-
Nassau uitsprak, waarop later, door tusschen-
komst van den adjudant v. Hogendorp, een
dankbetuiging namens de Koninginnen werd
toegezonden. Evenzoo werd een telegram ver
verzonden aan dr. A. Kuyper van den volgen
den inhoud
»De Nederlandsche Bond van de Jonge
lings-Vereenigingen op Gereformeerden grond
slag, te Arnhem vergaderd, biedt u zijne
warme hulde.
Hoewel zich onthoudende van actueel©
politiek, gevoelt de Boud zeer goed het ver
band tusschen zijn beginselen en den strijd
onzer dagen. Hij waardeert daarom ten
hoogste uw persoon en uwen arbeid."
Hierop werd per telegraaf het volgend
antwoord toegezonden
Vriendelijk dank aan den Bond voor zijne
betuiging van hartelijke sympathie.
Waar vele oudere van dagen ons verlaten,
is op de jonge mannen der toekomst mijn
hoop gevestigd. Zegene de rïeere God ook
uw Bond, om die hoop in vervulling te doen
gaan. Kuyper.
Gebiede de Heere Zijnen zegen over den
Bond en stelle Hij haar tot een rijken zegen
voor Neerland'» Jongelingsschap.
Dinsdag werd te Middelburg in de Gast-
huiskerk eene zgn. propaganda meeling
gehouden van den Zeeuioechen Bond van Jon-
gelings- Vereenigingen op gerej. grondslag(afd.
van den Nederl. Bond
Aan de meeting ging een gewone ve ga-
dering vooraf, waar 13 van de 16 afdeelingen
vertegenwoordigd waren.
Verschillende huishoudelijke zaken werden
afgehandeld en in de vacatures de Koning
en Vergouwen, werden gekozen de heeren
B. de Die van Oostburg en Ds. W. Kapteijn
van Goes. Eerstgenoemde nam 's middags
reeds aan de Bestuurstafel plaats.
Voorts bleek dat tot den Bond waren toe
getreden sedert de vorige verg. de vereeniging
van Anna Jacoba Polder, St. Maartensdijk
en Scharrendijfce. Twee Ringen zijn gefor
meerd nl. een Ring Zierikzee en een Ring
Walcheren. Als Ringcorrespondent voor Zie
rikzee werd aangewezen br. J. M. Krijger
van Bruinisse.
De middag-vergadering werd geopend door
den voorzitter Ds. Bouma met gebed, na het
zingen van Ps. 68 9 en het lezen van
Handel. 2 14—21.
De voorzitter, ds. Bouma van Ter Neuzen
opende haar en zette in een uitnemende toe
spraak uiteen, wat dit optreden van de J. V. op
Gereformeerden grondslag beoogde. De be
schuldiging is onwaar dat de Geref. Bond
een spelbreker ishij moest komen. Wel
verre van ons strijdlustig te toonen tegen
andere J. V.", was zijn woord, erkennen
wij slechts één vijand met hen n 1. den geest,
die alles ontkent, en Hechts hierin ligt het
onderscheid tusschen het Ned. J. Verbond
op algemeen standpunt, en het onze, dat wij
hebben vaarwel gezegd, het Arnerikaansche
onbereikbare en dies onnationale, ontmoedi
gende, onmogelijke ideaal, om praktischer,
nationaler wegen te bewahdelen".
Hg wees op het gelukkig verschijnsel dat
ook de Zeeuwsche Jongelingsschap begint te
ontwaken.
Alsnu krijgt Dr. Wagenaar het woord
voor zijn referaatHet Karakter der Geref
Jongelings- Vereeniging.
Als Fries was het hem aangenaam voor
Zeeuwen (Zuid-Friezen) te kunnen optreden,
voor de nakomelingen van de oude Geuzen
van Boisot.
Waar onder de ouderen zooveel is, dat
tel urstelt, daar is het oog op de jongeren
gericht, opdat zij het keurcorps onzer calvi
nisten mogen voortplanten.
In eene boeiende rede zette de spreker naar
aanleiding der hiervolgende 7 stellingen het
karakter der Geref. Jongelings-Vereeniging
uiteen.
1. De Chr. Jongelings-Vereeniging is van een
eigen karakter, htwelk gevormd wordt door
den, het jongelingshart ingeschapen levensdrang
naar zelfstandigheid, den ingeschapen levens
trek der kam raadschap, de behoefte aan ont
wikkeling en vorming door onderlinge wrijving
en samenwerking en de goddelijke roepi >g tot
gezamenlijke voorbereiding voor den arbeid en
strijd des mannelijken levens.
2. De Chr. Jongelings-Vereeniging behoort zich te
vormen op den grondslag van Gods in den
Bijbel gegeven heilig, onfeilbaar en volkomen-
Woord. Voorts heeft ze, wel verre van zich
te plaatsen tegen oj boven de belijdenis der