Een nieuw Kerkgebouw te Brigdamme, Beroepen te Groningen (B) C. L. F. v. Schelven. Te Nunspeet S. Oudkerk te Zalk. Te Woerden J. W. Gunst. Te Rhoon. Te Delfshaven C. J. I. Engelbrecht te Op- en Neder-Andel. Aangenomen naar Waddingsveen door T. de Jager te Opeinde Nijega. raren toch arbeidden met vrucht ook in deze laatstgenoemde landen. Hare stichting en haar 39-jarig bestaan werden aan den avond van den 6 December 1.1. herdacht. Herdacht door hare leeraren en studenten die met den rector, Docent L. Lindeboom, waren saam gekomen. De rec tor sprak, als naar gewoonte, zijne rectorale rede uit. „Godgeleerden", alzoo luidde het onderwerp der rede. Thans is deze rede in het licht verschenen, en dus voor een ieder verkrijgbaar. Voor slechts 75 cent wordt deze belangrijke, door wrochte rede, die, met hare aanteekeningen, 84 bladzijden druks beslaat, verkocht. Reeds eenige weken ligt ze ter recensie op mijne schrijftafelmaar de geachte lezers van deze Kerkbode en de geachte schrijver houden het mij ten goede dat ze eerst nu, nu de arti kelen over de »weezenverpleging" geplaatst zijn, door mij besproken wordt. De Theologische School heeft heden rijke stof tot dankbare vreugde," zeide de spreker. »In '54" zoo ging hij voort »door en kele tientallen Gemeenten gesticht, wordt zij thans reeds door 700 Geref. Kerken de hare genoemd. Bij de vereeniging der C. G. en der N. G. Gemeenten werd o. a. overeen gekomen, dat de Kerken geroepen zijn eene eigene inrichting te hebben voor de opleiding van hare bedienaars des Woords, althans wat de Godgeleerde vorming betreft. En de Generale Synode, onlangs gehouden, heeft alle onzekerheid en misverstand opgeheven en onomwonden verklaard »dat de Theol. School, thans gevestigd te Kampen, de eigene inrichting" van de Oeref. Kerken is, en dat het in geenen deele de bedoeling is, deze op te heffen." Ook heeft zij haar karakter en roeping duidelijk omschreven door de verklaring »dat zij onder eigene inrichting" verstaat: »een kweekschool van Dienaren des Woords, geheel en alleen van de Kerken uitgaande en door haar verzorgd en bestuurd, die de geheele opleiding kan geven, of, indien te eeniger tijd scheiding van de voorbereidende en de Theol. studiën geheel of ten deele noodig of nuttig mocht worden geoordeeld, ten minste voor de geheele Theologische vor ming, dat is, de vorming door de wetenschap pelijke studie der Theologie en de practische toebereiding voor de heilige bediening, heeft te zorgen." »De overweging der Synode, dat een heid in de opleiding zooveel doenlijk moet bevorderd worden," kan zoowel der School als der Theol. Faculteit der Vrije Universi teit, met welke de Synode het vroeger ge legde verband heeft gehandhaafd, ten goede komen. Maar dan is dit wel allereerst noo dig, dat de School door de Kerken voortdu rend van al het noodige worde voorzien, en dat zij zelve steeds meer haar plaats in en haar roeping voor de Gemeenten zich helder bewust worde. De naam dezer School is Theologische" d. i.Godgeleerde School. Ieder kind onder ons kent dien naam. En toch is er wel reden voor de vraag, wat dat Theologisch" beduidt. Als ik u slechts herinner dat o. a. ook een tijdschrift, hetwelk eene gansch an dere leer verkondigt dan deze School, zich den naam Theologisch" toeeigent, dan hebt gij mij wel reeds begrepen. Wat meer zegt: ook in onze eigene kringen heerscht nog geene volkomene eenstemmigheid, wat door Theologisch, Theologie, Theologen zij te ver staan. Dit heeft mij op de gedachte ge bracht, dezen avond tot u over Theologen of Godgeleerden te spreken. Niet slechts om de beoefening der Godgeleerdheid, maar om de kweeking van Godgeleerden door haar, is deze School gesticht en door de Synode be krachtigd. Godgeleerden wat zijn zij, en wie mogen dien naam dragen Tot beantwoording dezer vraag moeten wij beginnen met het woord, om alzoo te komen tot de zaak. Spreken en samenspreken wordt spraakverwarring en oorzaak van allerlei misverstand en twistingen, zoodra de zelfde woorden, de zelfde namen, bij den een deze, bij den ander die beteekenis hebben. Het woord is afkomstig van de heidenen, en wel van de Grieken, 't Is samengesteld uit twee Grieksche woorden. Het eerste be- teekent Godhet tweede Woord. Theologen noemden de Grieken de sprekers en schrijvers over de Goden en hunne vereering. De Romeinen hebben van de Grieken het woord theologen of Godgeleerden overgenomen. De Joden hebben dit woord niet. Hunne onderwijzers in de goddelijke dingen dragen den naam Schrif tgeleerden. Door de Grieksche Kerkvaders is deze benaming uit het Heidendom in de Christe lijke Kerk gekomen. Zij gaven dien naam echter niet aan allen die zich bezig hielden met onderzoek of lee ring van de zaken der goden ook niet aan allen die onderwijs gaven in de leer van den waren God. Dit woord, dezen naam, hielden zij hoog. Zij noemden met dien naam al de, door Gods Geest onfeilbaar gedreven, schrij vers des O. en N Testaments, in 't bizonder de Profeten en de Apostelen de mannen, die door God over God hebben gesproken en geschreven. Bij hen heeft deze naam dus een gansch anderen inhoud dan bij de heide nen, die zich zeiven goden maakten en de verdichtselen van hun eigen verstand en hart als de hoogste waarheid, als leer van God verkondigden. Bij uitnemendheid noemden zij den apostel Johannes »den Theoloog," gelijk hij ook aangeduid wordt in het opschrift van de Openbaring in onzen Staten-Bgbel. Deze eernaam is ook gegeven aan Gregorius Nazianzenusuit dankbare waardeering van zijnen strijd tegen de Arianen, die de God heid van den Heere Jezus Christus loochen den. Zoo is allengs deze naam overge gaan op hen die onder de leeraars der Ge meenten uitmunten in kennis en ijver, in leering en verdediging der in de Schrift ge openbaarde waarheid. Gregorius zelf stelt hooge eischen aan hem die dezen naam be geert. Met het verval der Kerk werd dezen naam meer algemeen. Yan de leer aangaande God ging de be naming theologie allengs over op geheel de Christelijke leer." Littooij. (Wordt vervolgd.) 1245. 1566. 1894. Onvergetelijk zijn de dagen, toen er los making van zondige banden mocht worden gesmaakt en de tot gehoorzaamheid aan haren Koning teruggekeerde Kerk, bij gemis van hare eigene bedehuizen eene toevlucht zocht in schuren en elders. Wij behoeven slechts namen te noemen als van het Schuttershof te Middelburg, het Kolenpalchuis en daarnahet lokaal Bierkade te Ylissingen en te herinneren aan de schuren en andere gelegenheden ten platten lande, om die dagen en het toen in de eerste liefde genotene wederom voor de aandacht te roe pen. Het was evenwel roeping om, waar dit kon, in het gemis van Kerkgebouwen te voorzien, en zoo konden de tijdelijke toe- vluchtsplaatsen wederom worden verlaten. Toch zullen zij om den daar genoten zegen, tot een liefelijk aandenken big ven. En de houten noodkerken, hier en daar in der haast opgeslagen, hoe ongeriefelijk ook met het oog op de daarin zoo zeer merkbare wijzi gingen van het klimaat, spreken ons nog van eenen tijd van veel geestelijken zegen. Het voor kerk ingerichte woonhuis te Brig damme heeft om al deze redenen zijn aan trekkelijkheid, hoe onvoldoende het ook mocht zijn voor de samenkomsten der gemeente. Desniettemin is het eene oorzaak van dank en blijdschap, voor wie Gods Naam lief hebben, dat er nu eene plaats wordt bereid, uitsluitend met het oog op de be hoeften van eene plaats der vergadering van de gemeente des Heeren ingericht. Brigdamme en St. Laurens vormen van oude tijden af ééne Gereformeerde kerk. Vergaderplaats was het kerkgebouw van St. Laurens. Dit kerkgebouw, dat bij de refor matie in 1889 door de Gereformeerden moest worden verlaten, dagteekent van 1044, toen het werd gebouwd op de fundamenten eener veel oudere kerk, die in 1353 door Klaas van Borselen, Heer van Brigdamme, was gesticht. Het is wel opmerkelijk dat nu voor de Geretormeerde Kerk van St. Laurens en Brigdamme een kerkgebouw verrijst te Brigdamme. Werd na de reformatie der zestiende eeuw het kerkgebouw te St. Laurens vernieuwd, bij de reformatie der negentiende geschiedt dit met Brigdammes Kerk. Hier wordt wel niet op de fundamenten der oude kerk gebouwd, wier statige ruine in de nabijheid tusschen het lachend groen de vergankelijkheid predikt en lang vervlogen dagen representeert, maar toch kan in anderen zin met blijdschap wor den vermeld, dat de kerkbouw alhier ge schieden mag op oude, onwankelbare funda menten, ons bekend uit Godes Woord. De oude kerk van Brigdamme werd ge sticht in 1245. Waarschijnlijk gewijd aan de H. Brigitta was zij een zeer schoon en hecht gebouw van overharden st6en opge trokken. Uit de kerkelijke geschiedenissen van Brigdamme is weinig bekend. Doch een enkel feit is genoeg, om haar naam onver getelijk te maken. Het dateert uit het ge denkwaardige jaar 1566, toen alom in den lande en ook in Zeeland de Reformatie met kracht doorbrak, het jaar van den Beelden storm, 1566. Vlissingen en Middelburg hadden toen eenen veel begaafden voorganger, een man des geloofs, een man van Singuliere gaven Jan Geleins de Hoorne. Te Middelburg was de openbare prediking streng verboden. Toen stroomde trots der Overheid verbod, het volk ter poorte uit naar Brigdamme, alwaar de Hoorne den 2 Juli de eerste openbare pre diking hield en wel in de open lucht, het was dus eene hagepreek. Weldra werd nu in Middelburg gepreekt en wel in het pakhuis achter den Gouden Leeuw in de Lange Delft. En wel moest er nog een storm van benauwd heid en vervolging over de jeugdige plan tingen heengaan (1567-1574) maar het zaad met tranen gezaaid droeg vruchten. Heeft de kerk van St. Laurens en Brig damme steeds mede geleund op den staats- arm en hebben machtige edelen als de Bor- selens hare kerken gebouwd, thans voorziet de kerk zelf in hare behoeften en bouwt haar bedehuis. Met belangstelling slaan wij Brigdammes kerkbouw gade. Groeie en bloeie aldaar de Kerk door Gods Geest tot eere van Gods Naam. Hulsebos. Er schijnt vóór dien tijd reeds eene kerk te zijn geweest, genaamdde Martskintskerke. Bedankt voor Bentheim door Ds. Schroevers te Bunde. KOEKBEQOUDEELIXU. Neerbosch. Het rapport der Commissie, besproken door H. Pierson\ directeur der Heldring-gestichten. Ten voordeele van de weesinrichting te Neerbosch, 's Gravenhage W. A Beschoor 1894, prijs 10 cent. Onze lezers zijn meest eenvoudige luijden,

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1894 | | pagina 3