Uit Kerk en School.
werd verstaan.
Niet, zooals thans bij zoo velen in zwang
is. als kan men het Avondmaal eenvoudig
nalaten. Als kan de inzetting niets anders
beteekenen dan een raad, een wensch om
toch ook eens ten Avondmaal te komen. Neen
in hun onverzwakte beteekenis worden de
woorden der inzetting opgevat. Het gebod
Luk. XXII, 19 doet dat tot Mijne gedachtenis
wordt in deze Avondmaalspraktijk, weer in
beoefening gebracht. Het wordt niet eigen
willig veranderd. Juist blijkt uit die Avond
maalspraktijk der vaderen, dat men het aan
dorst, naar den eisch des Verbonds, in de
Kerk das Heeren te leven.
En zullen de Kerken Christi in deze dagen
steeds meer en meer zich naar den eisch des
Woords aanstellen, dan zal ook het sacra
ment des H, Avondmaals in gloed en in
beteekenis winnnn. En in de avondmaals
praktijk, in het eeren van het sacrament,
zal weer openbaar worden, den drang der
zielen, om ook, wat deze dingen aanbelangt,
zich aan te stellen, naar het Woord.
Westerbeek v. Eerten
•Vooral in dezen tijd, waarin in zoo vele
Kerken Geloofsbelijdenis en Avondmaalsbe-
diening is, mogen deze woorden van Acronius
en van onzen ambtgenoot Westerbeek van
Eerten wel ernstig en biddend overwogen
worden.
De Heere geve Zijn zegen er toe.
Feringa..
voor God.
Wanneer b. v. de grootouders, de broeders
en zusters bij het sterven hunner kinderen,
van hun broeder of van hunne zuster
zich, met betrekking tot de kinderen, die ze
nalieten, de naasten hadden gevoeld en deze
weezen bij zich ingenomen, ze zelve opgevoed
en verzorgd en niet naar Neerbosch gezonden
hadden, dan voorzeker zou het aantal der
verzorgden in genoemde inrichting, het ver
bazende getal van duizend niet bereikt hebben.
Wanneer de heer Van 'tLinaenhout de
verwaarloosdenaangezien ze geen weezen
zijn en dus in zijne inrichting niet thuis be-
hooren, ook niet had opgenomen, in elk
geval daar niet had opgenomen, dan zou
dientengevolge het cijfer der verpleegden
aanmerkelijk beneden de duizend gebleven zijn.
Wanneer de Kerkeraden, zonder onder
scheid, hunne o. i. aangewezene roeping om
trent de weezen, die de Heere hun gaf,
goed begrepen hadden, zoo zouden er geen te
Neerbosch zijn besteed, en, als gevolg daar
van, zou het cijfer nog kleiner zijn geworden.
Ja, al is het ook, dat de familie uitgestor
ven is of in der waarheid de verpleging der
nagelatenen niet op zich kan nemen, dan
gaat het nog niet aan, ze naar eene inrich
ting te zenden. Immers, we zeiden het reeds:
de nagelaten weezen zijn en behooren tot
de schatten der kerk en de Vader der weezen
geeft ze aan de lidmaten, die saam de plaat
selijke Kerk van onzen Heere Jezus Christus
uitmaken. Dezen moeten hen dan beschouwen
Buskenstraat, eene vergadering gehouden om
tot de oprichting van een »Ring Walcheren"
voor de Geref. Jongel. Vereenigingen te komen.
Vertegenwoordigd waren de Jongel. Vereeni-
ging van Middelburg, Viissingen, Koudekerke,
Souburg en Serooskerke.
Daar dhr. Ie Cointre niet tijdig genoeg
tegenwoordig kon zijn, moest zijn referaat
over „Ringformatie" onbehandeld blijven. Na
een korte bespreking waarin op het nuttige
en noodige van een Ring was gewezen, werd
besloten tot de oprichting van een »Ring
Walcheren". In het voorloopig bestuur wer
den gekozen dhrn. K. Greveling en W. Stroo
te Viissingen A. v. Dijk en A. J. Goote te
Middelburg en W. de Wolf te Ritthem.
INGEZONDEN STUKKEN.
Viissingen, 15 Maart 1894.
Hooggeachte Redactie
In de Standaard van 27 Februari jl. kwam
o. a. een artikel voor met het opschrift
Onze miliciens." De titel van dit stukske
trok mijne aandacht, maar meer nog dan die
titel, hield mij de inhoud daarvan bezig.
Dat stuk in zyn geheel hieronder te laten
volgen, zoude te veel plaatsruimte kosten.
Wij willen er slechts enkele zinsneden uit
aanhalen en zullen aan de hand daarvan
trachten eenige wenken te geven.
Het eerste, waarop wij uwe geëerde aan
dacht willen vestigen, is wel deze uitdrukking
Dat menig Godvreeezend vader en moeder
tegen dien soldatentijd opzien, is te begrijpen."
Hunne vooringenomenheid wordt niet zoo-
zeer veroorzaakt door wat men wel eens
zegt van de slechte kazerneering, van de
vermoeiende diensten, de strenge discipline;
•neen daaraan geven ze hun jongens ge-
willig over. Maar het kazerneleven is het,
»wat hun bezorgd maakt. Want daaraan is
•nog weinig of niets verbeterd. We herin
neren slechts aan het getuigenis, dat we
eenige maanden geleden uit het Handels
blad overnamen, waarin er over werd ge-
klaagd, dat de militairen van den vroegen
morgen tot den laten avond werden uitge
vloekt. Wat in den laatsten tijd uit de
•kazernes openbaar werd, strekt alsmede niet
»om de vrees, waarvan wij spraken te ver
hinderen neen, in geen enkel opzicht
•kwam er nog verbetering daar, waar die
door christen ouders zoo hoog noodig werd
•geacht."
Naar aanleiding dezer mededeelingen wil
len we 2 vragen stellen le Stemmen God-
vreezende ouders in met hetgeen wat hier
de Standaard zegt?
2e. Bestaat bij die ouders, welke hunne
zonen als miliciens aan het Leger voor een
tijd lang moeten afstaan, vreeze
Op de eerste vraag valt weinig anders te
zeggen dan volmondig toe te stemmen. Wan
neer men de Couranten leest, kan men daar
uit van tijd tot tijd zien, hoe gevaarlijk onze
kazerne's zijn. Zoo gevaarlijk, dat »de jeug-
dige miliciens, die te midden van het ka
zerneleven geworpen, gevaar loopen naar
»ziel en lichaam schipbreuk te lijden.' (Stand
Steramen Christen ouders in met het feit
dat het kazerneleven gevaarlijk voor hunne
zoons is, (1) niet alleen omdat de Standaard
en andere bladen dit bewerenmaar ook omdat
de geschiedenis van den dag het ons heeft gezegd.
Hoe vele jongelingen, die als hope van het
huisgezin vertrokken, en bij terugkeer oor
zaak van wanhoop van vader en moeder
waren. Kent gij ze niet, die jongelingen, die
in dienst geleerd hebben te vloeken en, be
koord door hit drukke stadsleven, in de ar
men van kroeg- en bordeelhouders terecht
kwamen Wij kennen ze wel, en weten
van enkelen, dat zij in nog veel treuriger
omstandigheden hun militaire loopbaan ein
digden. Stel u de zaak toch eenvoudig voor.
Wat dunkt u hoe zal u zoon het maken,
die plotseling uit het landelijk, stil, eenvou-
(1) Wij cursiveeren.
Weezenverpleging.
Laurentius was in de vervolging der Chris
tenen onder Valerianus om Christus' wil door
een stadhouder gevangen genomen. Deze
stadhouder nu, gehoord hebbende van de
kerkelijke schatten der Christenen, was daar
naar begeerig geworden en verlangde, dat
Laurentius ze hem zou brengen. Deze ver
klaarde zich bereid en werd vrijgelaten, ten
einde de begeerde schatten te gaan halen.
Spoedig zag men den jeugdigen held terug-
keeren, gevolgd door armen, kreupelen en
lammen.
•Ziedaar onze schatten", zeide hij. Deze
woorden vielen niet in goede aarde bij den
stadhouder, hij nam het als hoon op, werd
boos en liet Laurentius roosteren. In weerwil
van deze ontzettende marteling stierf hij met
blijdschap in den Heere.
De kinderen nu, die onder Gods voorzienig
bestuur hunne ouders hebben moeten missen
«n dientengevolge beroofd zijn van huis en
onderhoud, terwijl ze geen familieleden heb
ben, die voor hen kunnen of willen zorgen,
zijn voorzeker de meest hulpbehoevenden en
de armsten onder de armen. En toch
volgens Laurentius behooren zij ontegenzeg
gelijk tot de schatten der Christenen.
Kunnen familieleden hen verzorgen en ver
plegen, dan zijn zij de Christenen, aan wie
de Vader der Weezen deze schatten gaf.
Daarom is het dan ook hunne roeping voor
Godze zijn het om 's Heeren wil verschul
digd aan hunne afgestorvene bloedverwanten
en aan de kinderen, die ze achterlieten. Nog
eens. Kunnen de familieleden de verzorging
op zich nemen, dan zijn ze uit piëteit voor
de overledenen verplicht de taak der afgestor
venen over te nemen, dat wil niet zeggen de
nagelaten kinderen te besteden of in een
weeshuis te plaatsen, maar ze zelf te verzor
gen en op te voeden.
Men ontdoet zich wel eens wat te gemak
kelijk van hetgeen, krachtens bloedverwant
schap, roeping en plicht is.
Er zijn broeders en zusters, die elkander, ja,
er zijn zelfs kinderen, die hunne ouders, wan
neer ze arm zijn geworden, al te gemakkelijk
en te gereedèlijk aan de diaconie, d. i. aan andere
Christenen ter verzorging en ter verpleging
overgeven. Dat noodeloos overgeven aan de
diaconie, dat doen leven uit de beurs van
andere Christenen, dat zonder oorzaak over
laten van onze roeping aan anderen, is zonde
als de kinderen, die Hij hun saam gegeven
heeft en in gemeenschap met elkander moe
ten zij ze verzorgen en opvoeden.
De kerkeraad, door de lidmaten en alzoo
door God verkoren om de gemeenschappelijke
belangen der kerk voor te staan en te be
hartigen, is in de eerste plaats aangewezen
en geroepen, om voor deze weezen zorg te
dragen.
Maar hoe
Dit is de vraag, waarop we de volgende
maal ons antwoord hopen te geven.
Middelburg, 29 Maart.
A. Littooij.
Berc9psn. Te Marrun J. Dekker te Oldeboorn;
Te Groningen (A) H. J. Kouwenhoven te Voor-^
schoten; Te Waddings veen T. de Jager te
Opeinde-Nijega. Te Oostburg P. M. Oud cand.
Te Bellingwolde H. F. Hoeksema te Zeven
huizen. Te Loosduinen D. Ringnalda te Ylst.
Aangenomen naar Vrijhoeve-Capelle door W.
Bosch te Andijk.
Bedankt voor Harlingen door J. J. Berends
te St. Anna Parochie; voor Nieuwendam door
Ds. Dijk te Loosdrecht. Voor Axel door J.
Gommer te Grijpskerke. Voor Breda door R.
K. Brouwer te Makkurn. Voor Alblasserdam
(B) door S. Oudkerk te Zalk. Voor Enschedé
(A) door R. J. v. d. Veen te Bols ward.
Gaarne vestigen wij de aandacht onzer le
zers op het ook hierachter aangekondigde,
werk door den uitgever Joh. de Liefde, geti
teld: Gekeurd en GelouterdHet leven lijden en
sterven der martelaren, aan Neerlands Volk
verhaald, door W. Andringa en J. Verhage Jz.
Wij kunnen de lezing van dit werk ten
zeerste aanbevelen.
Wanneer wij toch bij vernieuwing herin
nerd worden hoe deze martelaren als trouwe
helden met hun Heiland in de gevangenis
en in den dood gingen, en hun goed en leven
om Zijnentwil gewillig opofferden, heeft dit
veel tot ons te zeggen.
Wat is er bij ons veeltijds een lauwheid,
een koelheid, voor den dienst des Heeren en
dat nog wel zonder vervolging en lijden.
Zegene de Heere de lezing aan veler harten.
Het werk uitgegeven in gr. 8o afl. ziet er
netjes uit en bevat prachtige zwarte platen.
Omtrent de voorwaarden van uitgave leze
men de aankondiging.
Viissingen. Op uitnoodiging van de Geref.
Jongel. Ver. »Soli Deo Gloria" werd alhier
Dinsdagmiddag, in het Kerkgebouw Coosje