Uit Kerk en School. Rome en wij Voor eenige maanden hebben wij uit een Roomsch blad een stukje overgenomen, waarin •op de zwakheid en verdeeldheid der Protes tanten werd gewezen. Wij hebben toen aan getoond, dat men zich zeer vergiste, en het Protestantisme door Gods goedheid veel ster ker was dan daarin was voorgesteld. Maar, dat anderzijds de critiek in dat stukje op het leervrije Nederlandsch Hervormd Kerkgenoot schap geleverd, maar al te bedroevend juist is. Of het Genootschap sints uitwendig ge beterd is (inwendig verbeteren kan het niet, want het is slecht in wezen), daarover aan stonds nog een enkel woord. Maar dat Rome geen recht heeft, zich zoo groot er tegen over te stellen, is bekend voor wie zich niet laat vervaard maken door onbewezen groote woorden. Een goede bijdrage heeft De Stan daard" voor 13 December geleverd in het vol gende stukje Verdeeldheid. »Naar aanleiding van het feit, dat een adellijke familie, die in Engeland aan de prac- tijken der High-church was gewend, tot het Roomsch-Catholicisme is overgegaan, wijst men ons in Roorasche organen op der Pro testanten verdeeldheidals oorzaak van hun zwakheid. Dit klinkt fraai, maar is het een waar achtig oordeel? Is metterdaad het volksleven, dat geheel onder Roomschen invloed staat, zoo sterk en omgekeerd het volksleven, dat zich kenmerkt door Protestantsche verdeeldheid, zoo zwak Is het Protestantsch zoo sterk verdeelde Noord-Amerika zoo zwak, het geheel Room- sche Zuid-Amerika zoo sterk Toont Brazilië, Argentinië, en welke staat ge maar wilt, meer eenheid dan de Vereenigde Staten Staan de zuidelijke, geheel Roomsche sta ten ook in Europa zoo sterk Is Italië zoo sterk, het Protestantsche Pruisen zoo zwak Wint Oostenrijk het in kracht van het schis matieke Rusland? Is Spanje, is Portugal u een toonbeeld van die hooge kracht, die deze volken aan de Roomsche eenheid dank weten Is financieel het crediet der met Rome's eenheid gezegende landen zoo sterk, tegenover het crediet van Engeland, Pruisen, Zweden en Nederland Ja, wat die eenheid zelve betreft, is Rome één Zijn de 25 millioen Roomschen van Ita lië werkelijk niet gedeeld Is er eenheid of gedeeldheid in België, in Frankrijk, in Beie ren, in Oostenrijk Maar immers, schier bij elke vraag schijnt, in het onvermij delijk antwoord, onze Protes tantsche verdeeldheid veeleer onverwinbaar machtig tegenover de zwakheid van alle le vensuiting, waar Rome's kerk haar eenheid instand hield. Juist in protestantsche landendit erken den we steedsen zoo ook ten onzent, heeft de Roomsche kerk van haar eenheid al het voordeel, zonder veel in de schaduw te wor den gesteld. En toch, ook ten onzent bracht de statis tiek ons soms opmerkelijke cijfers, Zoo zeggen de Jaarcijfers ons, dat het aantal veroordeelden, ingedeeld naar de gods diensten, tot deze uitkomst leidt Op de 1000 gerekend, waren er onder de veroordeelden 39,3 pet. protestanten, tegen over 55,3 pet. Roomsch-katholieken en 14,0 pet. Joden. Zoo althans was het in 1892. En die verhouding der cijfers schijnt vrij wel stationair te zijn. Althans de tabel biedt deze percentage 1887 Protestanten 39,2 Roomsch-kathol. 53,5 1888 39,1 51,3 1889 40,3 55,8 1890 40,3 52,3 1891 39,0 51,7 1892 39,3 55,3 Een uitkomst der statistiek, waaruit we nu geen conclusie trekken, maar die toch als tegenwicht dienst doet, nu de Roomsche pers zoo op de schadelijke gevolgen van Protes tantsche verdeeldheid, en op de prijslijke ge volgen van Roomsche eenheid wijst." Toch is hierin voor ons geen oorzaak, om gerustelijk op onze lauweren in te slui meren. Integendeel. Rome heeft den steun van vele booze neigingen in het hart van den natuurlijken mensch. Rome heeft den schijn van indrukwekkende eenheid. Rome heeft nog allerlei Christelijks overgehouden, waardoor het tegenover het openlijke onge loof werkelijk gunstig afsteekt, voorzoover het zich in Protestantsche landen als door zekere Concurrentie genoodzaakt ziet, zich van zijn besten kant voor te doen. En in Rome zijn er (en gewis velen), wien het in teederen ernst om heilige belangen te doen is. Een en ander maakt Rome tot een niet te verachten macht en tot een met innig mededoogen te aanschouwen voorwerp van heilige deernis. Colportage, prediking, en alle ander behoorlijk middel dient dus zeer ernstig en met aanhoudend gebed aangewend. En niet minder dan naar buiten, dient ook binnen in eigen kring gearbeid opdat niet onze gebreken Rome sterken en onze ver keerdheden ons beletten voor de arme ver doolden op Rome's dwaalweg een liefelijk lokkend, en den rechten weg wijzend licht te zijn. Met het oog op dien arbeid naar buiten dienen vooral Noord-Braband en Limburg gesteund te worden. Met het oog op dien arbeid in eigen kring is elke Kerk in geheel Nederland tot waken en bidden geroepen. Rome's onjuist roemen verschrikke en ver blinde ons nietmaar evenmin doe het beter inzicht in deze onze Kerken verslap pen in de van den Koning der Kerk haar gegeven taak om den in deze onwetenden het ware Evangelie te prediken en om de dwalenden tot jaloerschheid te verwekken.- Verbeterd De z. g. Algemeene Synode van het Nederlandsch Hervormd kerkgenootschap heeft aan het Classicaal Bestuur van Haarlem doen weten, dat het met de manier, waarop Ds] Bax van Zaandam het Socialisme voor stond niet erg was ingenomen. Men heeft hem niet doen afzettendat doet men alleen geloovigen. Men heeft niet hem, maar zijn aanklagers beknord. Maar men heeft dan toch den moed genomen om heel zachtjes en met veel zoethout om de pil toch eventjes te zeggen, dat het voor een predikant niet erg netjes stond om Socialist te zijn. De zaak des Heeren mocht hij vrij aanranden, daar voor was leervrijheid. Maar de zaak der heeren o, foei dat natuurlijk niet. Of het geholpen heeft Genoemd Classicaal Bestuur, terecht be grijpend dat de tegen Koning Jezus opge stane Haagsche »Synode" aan opstand tegen aardsche Koningen moeilijk veel doen kan en bovendien wel wetend, dat zij niet Gerefor meerd zijn maar slechts ongeloovig (wat in 't Genootschap niet zoo erg is), heeft een voudig geantwoord, dat het deze manier van bestraffen niet netjes vond en getoond er zich niet aan te zullen storen. Zoo glijdt de valsche Genootschapseenheid steeds verder af. Wanneer zullen de nog daarin beklemde Kerken en geloovigen eens wakker worden Och of de Heere al Zions gevangenen wederbrachtFeringa. De ondergeteekende kreeg meer dan een verzoek, om mee te deelen, hoe de chris telijke school, die spnds vele jaren uitging van de Kerk, die hij dient, School van eene Vereeniging is geworden of worden zal. Het kwam hem gemakkelijk en goed voor in De Zuider-Kerkbode overeenkomstig die ver zoeken, nu de statuten der Vereeniging voor mij liggen, hierover een en ander te berichten. Het historisch verloop is als volgt De Kerkeraad nam het initiatief. Hij verzocht de manslidmaten der gemeente saam te komen en zich uit te spreken over de vraag of zij niet den tijd gekomen achten om de School met hare lusten en lastenzoo mogeljjk, aan eene Vereeniging over te dragen; aan eene vereeniging bestaande uit vaders, mannen en zonen, die de Gereformeerde leer belijden Daar het antwoord toestemmend was, werd eene voorloopige commissie be noemd, met mandaat om dienovereenkomstig werkzaam te zijn. Met medewerking van de kerkeraden der Kerken alhier kwamen de manslidmaten saam, en besloten er 260 als leden der Vereeniging voor Gereformeerd Onderwijsop te treden. Sinds dat oogenblik mochten natuurlijk niet meer de lidmaten der Kerken (A, B en C.) maar moesten de leden der Vereeniging een bestuur kiezen. Dat sommigen hierbij als lidmaten der Kerk optraden, was niet goed; doch daaraan is, toen het gezegd was, het zwijgen toegedaan. Een bestuur van zeven leden is benoemd en tot het geven eener vrijwillige, jaarlijksche contributie naar vermogen besloten. Door het bestuur is reeds rechtspersoon lijkheid aangevraagd. Ziehier wat in duplo in duplo moet het aan H. M., onze Koningin Regentes is opgezonden. Statuten der Vereeniging voor Geref. Onderwijs. Artikel 1. Er bestaat te Middelburg eene vereeniging voor Gereformeerd Onderwijs. Haar doel is het stichten en onderhouden van scholen voor lager en uitgebreid lager onderwijs. Art. 2. De vereeniging is gegrond op Gods Woord opgevat in den zin van de belijdenis der Geref. Kerken, uitgedrukt in haar formulieren van eenigheid. Art. 3. De kerker aden der Geref. Kerken in Mid delburg hebben het recht tot toezicht, hierin bestaande dat het onderwijs in overeenstem ming is met den grondslag der vereeniging. Art. 4. Leden der vereeniging zijn allen die in stemmen met art. 26 der statuten en eene jaarlijksche vrijwillige contributie betalen. Art. 5. Het bestuur bestaat uit minstens 7 leden, bij volstrekte meerderheid door de leden der vereeniging te benoemen. Het bestuur regelt de werkzaamheden onderling, jaarlijks treden twee of drie bestuursleden af, maar zijn terstond herkiesbaar. In vacatures wordt voorzien op de eerstvolgende algemeene vergadering. Art. 6. Het bestuur vertegenwoordigt de vereeni ging, maar behoeft machtiging van de leden bij besluit op eene algemeene vergadering genomen, voor privaat-rechtelijke hande lingen z. a. het aangaan van geldleeningen, het koopen of verkoopen van onroerend goed of het bezwaren van eigendommen. Art. 7. Het bestuur is verplicht in het eerste kwartaal van ieder jaar eene algemeene leden vergadering te houden, en bij die gelegen heid een volledig verslag van den toestand der scholen te geven, zoowel wat den gang van het onderwijs, als wat den toestand der financiën betreft. .Art. 8. De vereeniging wordt aangegaan voor den tijd van 25 jaren, te rekenen van den dag waarop de koninklijke goedkeuring op deze statuten is verkregen. Zij kan voor dien tijd niet ontbonden worden, tenzij op voorstel van 't bestuur of van minstens 1/10 der leden in eene leden-vergadering, daartoe opzettelijk met schriftelijke opgave van redenen samen geroepen. Art. 9. Bij ontbinding zal, na liquidatie, het eigen dom der vereeniging gestort worden in

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3