CLASS Ei 'sHERTOÖE^BOSCH. 's Bosch. Voorm. 10 Av. 5l/i uur, Ds. J. M. Mulder. 1 Voorm. 10 uur, Ds. J. M. Mulder. Gen deren. Voorm. 91, Namid. l'/s uur Ds. J. K. v. Haeringen. 1 Voorm. 91/, Nam. I1/, uur, Ds. J. K. vau Haeringen 's Gravenmoer. Voorm. 9V« Nam. 2 uur, Lezing eener Leerrede. 1 Voorm. 9'/. Nam. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Helenaveen. Voorm. 10 Avond 6 uur, Lezing eener Leerrede. 1 Voorm. 10 uur, Lezing eener Leerrede. Helmond c. a. Voorm. 10 Avond 5 uur, Lezing eener Leerrede 1 Voorm. 10 uur. Lezing eener Leerrede. Heusden. Voorm. 9iAvond 5l/a uur, Lezing eener Leerrede. 1 Voorm. 97» uur, Lezing eener Leerrede. Sprang. Voorm. 9£ Namidd. 2 uur dhr. H. Brouwer, St. T. S. 1 Voorm. 97a Namidd. 2 uur, dhr. H. Brouwer. Veen. Voorm. 9 Namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. 1 Voorm. 9 Namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Vrijhoeve 's Grevelduin Capelle. Voorm. 9 Nam. 2 uur, Geen opgaaf ontvangen. Prediking in nog niet ontkomen kerken. Aardenburg, Chr. Bewaarschool. Voorm. 97s Avond 6 uur, Lezing eener Leerrede. 1 Voorm. 9 Namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Geertruidenberg. Nieuw Kerkgebouw) Voorm. 91/a Avond 5 uur, Ds. Binnema. 1 Avond 5 uur, Dhr. H. Dekker. 2 Avond 5 uur, Dhr. H. Dekker. Van vele Kerken ontvingen wij geen opgaaf om trent de Kerstdagen. Daarom zijn aldaar alleen de diensten van Maandag vermeld. Offici£ele Berichten. Gecommitteerden uit den Kerkeraad der Gerefer- meerde Kerk van Middelburg C. welke iederen Dins dag avond van 8 tot 9 uren zitting houden, tot ont vang van aanvragen voor de H. Doop, inzegening des Huwelijks, om attestatien of inditninq daarvan zal D. V. ditmaal gehouden worden op Woensdag 27 December op het gewone uur. Bij deze geven de Diakenen kennis dat zij een schrijven ontvingen van eenige Broeders uit Wierum en Praesens, met dringende bede om hulp voor 13 Wed. met 27 kinderen en Weezen, onverzorgd ach tergelaten door 22 mannen, die in den jongsten storm hun dood inde golven vonden. Met vrijmoedig heid bevelen diakenen deze ellendigen in de Barm hartigheid der Broeders en Zusters aan en verklaren zich bereid giften daarvoor in ontvang te nemen en over te maken. J. A. v. Nederveen Voorzitter, J. J. Fanoij Secretaris. Moerdijk. Bij de verkiezing op 16 Dec. 1893 voor Kerkeraadsleden zijn met volstrekte meerder heid gekozen de broeders A. P. Ardon en A. de Jong tot Ouderlingen en tot Diaken H. van der Port. Namens de Kerkeraad, A. P. ARDON Scriba. Verantwoording van Liefdegaven. In dank ontvangen door tusschenkomst van Br. A. Crucq 8 HL. kolen van N.N. en bij den eerstonder- geteekende van N f6,00 tot aankoop van 8 HL. Kolen. l)e Heere bevestigd zijn woord, dat Hij den blijmoe- digen gever liefheeft. J. A. v. Neederveen Voorzitter, J. J. Fanoij Secretaris. Door br. Diakenen in dank ontvangen uit de Col lecte 10 Dec. van M. P. P. f 1,00 voor de armen uit dankbaarheid. J. de Wolff diaken boekh. Door den boekh. der K. Kas in dank ontvangen uit de Collecte 10 Dec. jl. van M. P. 12,50 voor de plaats, door Br. J. A. van Nederveen van M. C. B. f 4,00 voor de plaats, bezorg dbij dan Koster van C. J. f2,00 voor de Kerk. I. de Wolff. Vlissingen .B De collecte voor de weezen heeft opgebracht f18,3472- Ontvangen voor de kerkelijke kas f 0,50 en f 1,voor de extra-collecte van 10 Dec. van ie mand, die toen niet in de kerk kon komen. Voorts f 1,50, waarvan f0,50 voor de Zending, f 0,50 voor '8 Heeren Loo, 10,50 voor de Vrije Universiteit met deze woorden Hoe menigeen u;ordt eerst gelukkig en vrij, als hij begint voor het werk des Heeren offers te brengen, als hij ophoudt alleen voor zich zeiven te le ven. Ontvangen voor de Zending, contrib. enz.f 4,00, contrib. f 1.Ontvangen voor de nagelaten betrek kingen der omgekomen visschers te VVierum f2,00, f 1.00, f 1,00, fÖ,50. Van de Zusters en Diac. Hulp betoon f 2,50. Namens den Kerkeraad, P. G. Laemoes, Jr., Scriba. Laat ons dan heengaan naar Bethlehem en laat ons zien het woord, dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heelt verkondigd. Lukas II 156. De hemelbode, die de blijde boodschap van Christus geboorte aan de herders bracht, heeft hen ook uitdrukkelijk vermaand, om het kindeke te Bethlehem te gaan aanschou wen. En dit zal u een teeken zijn gij zult het kindeken vinden in doeken gewondenen liggende in de kribbe. En aan die vermaning wordt gehoor ge geven. Zij wekken elkander daartoe op. Laat ons dan heengaan naar Bethlehem en laat ons zien het woorddat er geschied is, hetwelk de Heere (door zijne gezanten) ons heeft verkondigd. En zij kwamen met haast en vonden Maria en Jozef, en het kindeken liggende in de kribbe. Dit was een gaan in het geloof en een vinden en aanschouwen, een zien in het geloof. Het geloot was in hen gemengd met het woord, dat hun wal verkondigd. Hun heengaan naar Bethlehem het richten van hunne schreden naar de plaats, waar de kribbe stond, waarin het Kindeke lag, in doeken gewonden, was ver- eenigd met een gaan in het geloof. Wij zien het hier vereenigdhet gehoor des Woords en het geloot des hartende zekerheid der getuigenissen en het geestelijk aanschouwen. Wat Theophilus noodig had, (Lukas I 4) konden ook de herders niet missen. Zij vonden Maria en Jozef en het kindeken. Dit was het kindeke, de eerst geborene van Maria, Jozefs ondertrouwde vrouw, waarvan Gabriël had getuigd, dat Heiligedat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden Niet anders wordt nog de ware kennis van den geboren Heiland bezeten en de vrucht van zijne komst genoten. Het bloote weten, dat de Verlosser is ge boren uit de maagd Maria, dat zij Hem in doeken wond en nederleide in de kribbe, zal niets baten tot zaligheid, evenmin als het iets kon baten, al had men ook de reize met de herders kunnen doen, met hen kunnen staan aan de kribbe en dat, zonder geloof. Alleen het geloof, door den H. Geest gewerkt, maakt ons Christus en zijne schatten en gaven deel achtig. Er is dus noodig, een geestelijk opgaan en een geestelijk zien. En dat mag door Gods kinderen worden gesmaakt, ook al mochten alleen de kinderen Gods, die toen op aarde waren, zich lichamelijk naar Bethlehem be geven. Doch evenmin, als de herders het woord des engels en het lichamelijk heengaan naar Bethlehem konden missen, evenmin kan ook nu het geloof, het woord en de zeker heid der dingen, die ons worden verkondigd, ontberen. En het is dan ook in dezen weg, dat de Heere ons bij aanvang of vernieuwing doet roepen, om heen te gaan naar Bethlehem. Zij dit voor u, voor mij, waarde lezer de beteekeuis van den weder naderenden dag van Christus geboorte en van de Bediening des Woords op dien dag. Het ware heengaan en komen te Bethlehem bestaat in een aanschouwen van de daden des Heeren. De eeuwige liefde en trouw des Vaders in de zending van Zpnen eenigge- boren Zoon, De gehoorzaamheid en de liefde des Zoons. Zijne menschwording en vrij willige armoede. Hij is arm geworden, zoo schrijft Paulus aan de geloovigen te Corinthe, daar Hij rijk was, opdat gij door zpne armoede rijk zoudet worden. Ziet zijne zelfsovergave tot het leven der schande en des smaads, tot het lijden en sterven, dra gende onze zonden. Maar dan, de volkomene Verlossing, die door/die mensch wording, door die komst in het vleesch is verworven Is uw harte niet brandende in u, om alzoo met de herders, om alzoo met al Gods volk te mogen heengaan. Welnu, dit is weggelegd voor allen, bij wie de stem der wet niet tevergeefs heeft weerklon ken, maar geleid heeft tot kennisse der zonde. Waarheen zult gij met alles, waarvan gij niet kunt gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes Door dezen, het kindeke van Bethlehem, wordt daarvan gerechtvaar digd, een iegelijk, die gelooft. En dat geloof werkt de H. Geest in de harten, als de zon daar het kindeke geestelijk mag aanschouwen als ook voor hem geboren, als zijnde ook aan hemgegeven. Verslagene van harte, u ontbreekt nog dat oog, die kennis, die vrijmoedigheid Wees veel pleitende op de belofte dat het volk, dat in duisternis is, een groot licht zal zien. Maar ook de geloovige heeft noodig bij vernieuwing te worden heengeleid naar Beth lehem. Daar licht de eenige bron hunner vertroosting. Die roemt, roeme in den Heere. Zalige herinneringen, zalige vertroosting brengt de blijde boodschap der geboorte des Heeren te midden van lijden, verlies, smart, teleurstel ling, afmatting in den strijd, bij het zien vooral op zonde en schuld. Maar, hier in Bethlehem ligt ook het ant woord op de vraag, hoe de Heere gediend wil zijn en hoe de Heere verwacht moet worden door zijne verlosten. Dit gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was. Filipp. II 5 verv. Hulsebos, SSS12. Een vervolg Onlangs namen wij de eerste helft over van een stuk in de Zuid-Hollandsche Kerkbode, waarin Ds. Sikkel een reeks gevaarlijke in wendige vijanden der Gereformeerde kerk had bestreden. Dewijl dit niet minder noodig is dan het bouwen en het verdedigen der muren, meenen wij aan onze lezers ook de (in het volgend nummer van genoemd blad versche nen) tweede helft van dit betoog niet te moe ten onthouden. Het volge dus hier, nadat wij hebben medegedeeld, dat de geachte schrijver deze noodige onderwijzing heeft afgeleid uit Ephese 1 17—20. Het is den apostel Paulus in zijn smeeken en arbeiden er om te doen, dat de gemeente van Christus tot kennis kome, toeneme in de kennisse Gods. Dan alleen zal zij getroost en vruchtbaar leven. Die kennis is de genade, die haar van haar God in Christus Jezus geschonken is en waar in de genieting van alle weldaden, die de Heere haar meedeelt, zich voor haar ontsluit. Christus Jezus is ons geworden wijsheid van God èn rechtvaardigheid, èn heiligmaking, èn verlossing, 1 Cor. 1 30. Als God zijne goedertierenheden in zjjne werken komt ten toon spreiden en uitdeelen dan is zijn eerste woord over de donkere, woeste aarde: »daar zij licht." Dat licht moet straks in zijn schepsel de bewustheid des levens wekken bij dat licht moet de heerlijkheid Gods worden gezien en bij het klare gezicht van Gods werken moet de ziel des menschen, door het ongeschapen licht van Gods aangezicht bestraald, in de kennisse Gods zijn leven en zyn levensschat vinden en alzoo de mensch zelf van heerlijkheid tot heerlijkheid zich als Gods beelddrager open baren. God heeft ons goed en naar zijn evenbeeld geschapen, dat is in de eerste plaats in ware kennis. Ons levensdoel was, dat wij onzen God en Schepper recht zouden kennen, in dien weg Hem van harte zouden liefhebben, en alzoo met Hem in de eeuwige zaligheid leven zouden om Hem te loven en te prijzen, Catech. vr. 6. Door zijne verleiding in het Paradijs heeft Satan ons oog van God afgetrokken en op onszelven gerichteigen zaligheid, eigen vol doening tot hoofdzaak voor ons gemaakt. En sinds is het leven der zonde geworden een zich vastklemmen van den mensch aan zichzelven, een wandelen bij de gerichten des harteneen zoeken der bevrediging van het eigen ik; een schuilen bij de duisternis, die in ons iseen steunen op allerlei grondjes in het schepseleen steeds dieper buigen voor allerlei afgodeen rekenen op voorgevoel

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2