gevoelen, wanneer Hij zegt als ze oud ge worden zijn, zullen zij daarvan niet afwijken. Voor afwijking, verbastering en het zacht- aan verloren gaan voor de waarheid en de Kerk, moeten de ouders bang en steeds op hunne hoede zijn. De kinderen toch zijn het erf deel des Heeren, het dierbaarst kleinood daarom moet de teerste en meeste zorg aan hen besteed worden. God wil dat zij van kinds af zullen bearbeid, in de waarheid en in Zijne vreeze zullen onderwezen en opge voed worden. En tusschen zaaien en maaien heeft de Heere een onafscheidelijk verband gelegd. Daaraan gedachtig, mogen wij niet vergeten, dat zij ons reeds in de jeugd kun nen ontnomen worden, en ook mogen wij niet -vergeten, dat ze groot geworden zijnde, onze plaatsen moeten innemen in het huisgezin, de Kerk en de maatschappij. De school nu is liet verlengstuk van het huisgezin. De onderwijzer doet, wat de va der eigenlijk doen moet, maar tegenwoordig niet in alles doen kan. Hij is 's vaders plaatsver vanger doch zoo, dat de vader in de eerste plaats de verantwoordelijke persoon blijft voor God, voor de Kerk, voor de maatschappij en ook voor het kind zelf. Hij heeft een be paald schuldigen plicht te vervullen. En niet alleen hij, maar ook de moeder. Zijn de ou ders gestorven, dan gaat die heilige plicht op de voogden over. Eerst en meest spreekt de Heilige Schrift in dezen tot den Vaderdaarna, soms zelfs afzonderlijk tot de Moederzeer dikwijls tot de oudersook eene enkele maal tot de voog den. Geheel dienovereenkomstig staat het ook in de verschillende Kerkenordeningen der Gereformeerde Kerken beschreven. Daarin wordt ook eerst en meest van den vader doch ook dikwerf van de ouders gesproken. Ook dan wanneer er sprake is van het ten doop presenteeren en van het onderwijzen «n opvoeden in de vreeze des Heeren. De ouders zijn gehouden om hetgeen in de plechtige ure des doops beloofd wordt, be loofd wordt aan God en aan zijne Kerk na te komen. Zij nu beloven dat ze deze, hunne kinderen in de leer, die in en door de Ker ken geleerd wordt, zullen onderwjjzen en doen onderwijzen. Wij, Gereformeerden dus in de leer neergelegd en uitgesproken in de belijdenisschriften der Gereformeerde Kerken. De kinderen der Gereformeerde moeten alzoo overeenkomstig de heilige en plechtige be lofte bij den doop gedaan en ook naar de belijdenis, die zij de hunne noemen, onder wijs en opvoeding ontvangen in Scholen, die inderdaad het verlengstuk van de huisgezinnen der Gereformeerden zijn. In scholen moeten zij dus onderwezen en opgevoed worden waarin niet misschien, maar zeker en gewis onderwijs gegeven wordt, naar de leer, die alhier", dat is, in de Ge reformeerde Kerken, geleerd en in onze be lijdenisschriften door ons beleden wordt. Hiermee het minder stipt te nemen is ge vaarlijk en daarom niet te verantwoorden. Dat is het zeker niet, wanneer wij door 's Heeren trouwe zorge scholen hebben, waar in overeenkomstig onze belofte bij den doop en volgens onze belijdenis het onderwijs ge geven wordt. Evenmin is het te verantwoor den, wanneer wij wel in de gelegenheid zijn om met elkander zoodanige scholen in het leven te roepen. Hoogst verblijdend is het alzoo te mogen vernemen dat de ouders te Grypskerke (in Walcheren) dit ingezien en begrepen hebben. Door de ineensmelting kwam er een kerkgebouw leeg een kerk gebouw dat met zeer weinig kosten voor eene school kan worden ingerichten de ouders verbonden zich door vrij willige inschrijving jaarlijks ongeveer f 600.te zullen geven. Eene door de Overheid erkende vereeniging voor gereformeerd onderwijs was er al sinds eenigen tijd. En naar wij vernamen zal het bestuur weldra overgaan tot het benoemen van een hoofd- en een hulponderwijzer. Op de Staatsschool gaan ruim 90 kinderen, en met ongeveer 70 kinderen zal de Chris telijke school wel kunnen geopend worden. Inderdaad niet aangenaam voor het hoofd der eerstgenoemde School. Maar wij ver trouwen dat deze begrijpen zal, dat onze belijdenis eischt wat onze vrienden al daar gaan doen. Zij kunnen en mogen niet anders. Want eene school, waar de Christus Godsde Christus der Schriftenbij de wet uitgesloten is, mag en kan de onze niet zijn. Daar, waar bij het onderwijs en de opvoeding Jezus, de Middelaar des verbonds, de Heiland en Zaligmaker onzer kinderen is buitengesloten, mogen onze kinderen niet binnentreden. Het gaat hier om de eer des Heeren, het heil der kinderen en de vervul ling der doopsbelofte. Wij zijn het verschul digd aan onzen Heere Jezus Christus, aan Zijnen God en Vader, en ook aan den Heiligen Geest (immers waar Jezus is buitengesloten kan Hij niet werken)wij zijn het verschul digd aan onze geliefde kinderen, aan ons zei ven, aan de Kerk, aan de maatschappij en ook aan de Overheid. Grijpslcerke doet, wat het doen moet. Het gaat het meest naburige dorp, dat veel groo- ter is, voor. En dat komt, omdat men daar niet begint, zooals Grypskerke begonnen is, namelijkmet de ineensmelting. Zoo ergens, dan is het daar, dadelijke eisch der behoefte. Eene Kerk en eene pastorie kreeg men dan ter beschikking. Daarenboven zou den drie naburige Kerken daardoor versterkt en gebouwd worden en naar het den onder - geteekende voorkomt, twee er van tot het beroepen van een leeraar kunnen overgaan. Dewijl er zooveel voor do zaak des Heeien achterligt, is de verantwoordelijkheid groot, die men door al maar uit te stellen op zich neemt. Dat de waarheid, die naar de god zaligheid is, allerwege zegeviere in hart en huis en School en KerkLittooij. Beroepen: te Harlingen J. D. v. d. Velden te Middelburg. Te 's Gravenmoer C. J. I. Engelbregt te Andel. Te Nijmegen J. Kok te Jutrijp Hommerts. Te Woerden (B) S. Oudkerk te Zaik. Te Valtherinond J. C. v. Mantgem te Borger. Te Enschedé H. Buiten huis te Sleeuwyk. Te Breukelen C. B. Ba- vinck te Hazerswoude. Te Poortvliet K. Stel- ma te Strijen. Te Haarlemmermeer (Hoofdd.) A. Brouwer te Amsterdam. Te Echten en Oosterzee E. Vonk te Haulerwyk. Aangenomennaar Oude Mirdum c. a. door J. Wijnia te Zevenhoven, Naar Holten door R. W. de Jong te Marrum. Naar Ommen door L. A. Smilde te Leerdam A. Naar Leer dam B door W. Raman te Oosterbeek. Naar Englewood (N. Am.) door L. v. Dellen te Nieuwe Pekela. Bedanktvoor Schiedam door G. de Braai te Kralingen. Voor Serooskerke (B) door F. W. Sluijter te Heeg. Voor Roseland III. N. Am. door A. de Geus te Wolvega. Voor Monnikendam door P. J. Wyminga te Zaan dam. Voor Steenwijk A. door F. G. Petersen te Mildam. Voor Groningen door A. M. Don- ner te Assen. Voor Maassluis B. door W. H. Oosten te Middelburg. Voor Woerden door S. Oudkerk te Zalk. Voor Nieuwdorp door O. D. Eerdmans te Ierseke. Voor Sprang door P. Zijlmans te Rozenburg. EÜDOKIA. Verblijdend was het voor B.B. diakenen een paar weken geleden ook een gift voor onze Stichting te ontvangen van eene Jonge- lings-Vereeniging uit den Haag. Dit geeft wederom bewijs, dat hoe langs zoo meer de liefde voor Eudokia toeneemt. Vooral Jongelings- en Jongedochters-Vereeni- gingen kunnen op hun eigenaardig terrein zulke uitnemende diensten bewijzen voor eene inrichting, waar zoovele hulpbehoevenden naar het lichaam verpleegd worden. Het is toch zulk een onwaardeerbaar voorrecht reeds op jeugdigen leeftijd verwaardigd te worden, om tot heil en hulp van den naaste werkzaam te mogen zijn. Mocht onder Gods zegen dan het goede voorbeeld uit den Haag bij andere vereeni- gingen navolging vinden. Eudokia heeft zoo veel en velerlei behoeftenals dan een ieder doet wat de hand vindt om te doen, dan wordt zeker voor diakenen den arbeid ge makkelijk gemaakt ook in het nakomen van hare finantieele verplichtingen. BOERBEOOUDEELINt». 1. Blijde dagen voor onze kinderen. Ver jaar-, Nieuwjaar- en f eestgedichtjes, 86 blz. 15 ct. 2. Korenbloempjes. Christelijke gedichten bijeenverzameld, 96 blz. f 0,50. 3. Paarlen uit Gods Woord. Gereformeerde Scheurkalender 1894. f 0,30. Uitgaven van T. SLAGTER te Kollum. Dit een en ander is ten dienste van onze eenvoudige christelijke huisgezinnen. No. 1 is voor onze kinderen van 8, 10 en 12 jaar. Zij schrijven zoo gaarne een vers op vaders of moeders verjaardag of met Nieuwjaar. Hierin komt dit boekje hun uit nemend te pas. Onze knapen en meisjes, die het hebben, willen het niet graag missen. No. 2 is een werkje voor jongelingen en jongedochters. Er is veel schoons in by eenverzameld uit christelijke dichters. Het is niet te misprijzen, wanneer onze jonge menschen eens gaarne een vers lezen, als het maar goed is, en zeer is het aan te bevelen, om een schoon gedicht b. v. van Da Costa of Bilderdyk, die wij hier ook vinden, van buiten te leeren en voor te dragen. No. 3 behoort aan den wand in de huiska mer, de christelijko scheurkalender. Er zijir vele goede scheurkalenders, deze mag daar onder gerekend worden. Hij is keurig uit gevoerd en bevat nu en dan tot afwisseling een psalmvers met noten er boven, als in het psalmboek, op de voorzijde. Hij is zeer goed koop en daarom almede zeer geschikt ter verspreiding. Hulsebos. Almanak de Nationale Christen-geheel-ont houders-Vereeniging Anno 1894. Leiden T. J. KOUSBROEK. Prijs 10 cent. Op den titel van dit boekje is zeer eigen aardig het oude met het nieuwe vereenigd. Let op dat Anno. Maar dit daargelaten, als mede het standpunt, waarop deze Vereeniging staat, en dat het onze niet is de strijd, die ook van deze zijde tegen de ontzettende drank- zonde in ons Vaderland wordt aangebonden, mag ons niet onverschillig zijn. Integendeel, het is goed er kennis van te nemen. De Al manak stelt er ons uitnemend toe in staat en bevat menige boeiende bladzijde. Aan het goede, dat in dit streven niet ontbreekt, verbinde de Heere nog een rijken zegen. Hulsebos. Het idiotengesticht ,,'S HEEREN L00" te ERMEL00 Artsenij voor arme rijken. Daar is een soort kranken, wier toestand deernis waardig is. Symptomen. Klagen over slechte tijden, over achteruitgang van zaken en dergelijke uitvluch ten, als zij aangesproken worden iets voor de zaak des Heeren te offeren doch bij dit alles een welge- vulden buidel. Diagnose. Mammonziekte. Prognose. Een doodelijken afloop, als God het niet verhoedt. (1 Tim. 6 9.) Medicatie. Soms zeer forsche midde len: ^verkoop alle3 wat hij hebt en geef het den armen" (Luk. 2S 22Andere heilzame medicamen ten (Hagg. 2 9.) M ijne is het zilver en mijne ia het goud, spreekt de Heere der lleirscharen." (Ilagg. 2 1920.) jrStelt er toch uw hart op van dezen dag en opwaartsvan den 24en dag der negende maand *af, van den dag af, als het fondament aan den tem- »pel des Heeren is gelegd geworden, stelt er uw #nart op. Is er nog zaad in de schuur?zelfs den olijfboom, die niet gedragen heeft, die zal ik van dezen dag af zegenen." (Maliachi 3 10, #Brengt al de tienden in het schathuis opdat er spijze zij in Mijn *Huisen beproeft Mij nu daariD, zegt de Heere der *Heirscharen of ik u dan niet opendoen zal de ven- asters des hemels en u zegen afgieten, zoodat er f eene schuren genoeg wezen zullen. Voor alles echter ij den Heere onzen Heelmeester zij er genezing van deze plage des har'en te zoeken. Ds. J. C. van Schelven, Voorz. Dieren F. Koutlang l.Ezn., Directeur, Ermelo. Sedert de vorige opgaaf met hartelijken dank ont vangen: door Ds. W. T. van Dijk te Tholea, van de meisjes vereen, f 1,50, Corresp. dhr. P. v. Dam te Moerdijk, contrib. f4.,dhr. J. K. Verhulst te Gapin- ge, van de Diac. Geref. Kerk. f9. Voor het Nieuwe I

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3