SOGIALS QOAgSTIK. godsdienst zeide Welke lessen hebben wij in deze dagen geleerd Vooreerst, de beschuldiging van materialisme, ingebracht tegen onze eeuw in het algemeen en tegen Amerika in het bij zonder, is voor altijd weerlegd. Konden deze duizenden hunnen tijd, hunne krachten heb ben prijsgegeven, hunne zaken hebben laten loopen, hunne vermaken opgeofferd, om al die dagen met ons te zijn, zoo hun geest zich niet had kunnen losmaken van hunne stoffelijke nooden of zinnelijke begeerten Nog heerscht de geest over de stof en over de menschheid. Ten tweede, menschen van verschillende in zichten, tradities, gewoonten kunnen één ge meente, één lichaam vormen, zoo zij wor den bezield door éénen geest. Wie of wat is die geest? tiet is de geest van God zelf. Deze eenheid van mensch. en mensch is de eenheid van den mensch met God, en de eenheid van mensch en mensch in God is het koninkrijk des hemels." Hung Yuang Yu uit China sprak aldus >Als afgevaardigde tot dit godsdienstig congres kan ik niet anders dan in alle godsdienstige menschen mijne vrienden zien. Ik heb eene gunst te vragen van alle gods dienstige menschen in Amerika, en dat is, dat zij voortaan al mijne landgenooten zoo mogen behandelen als zij het mij hebben ge daan.. Ik zal hun honderd maal meer dank baar zijn voor de vriendelijke behandeling mijner landgenooten dan voor de mijne. Ik ben zeker dat de Amerikanen in China even goed worden ontvangen als ik hier ontvan gen werd. De meerderheid van mijne land genooten zijn eerlijke, vredelievende menschen, Christus leert ons dat het niet genoeg is onze broeders alleen lief te hebben. Ik houd mij verzekerd dat alle godsdienstige menschen alhier dit verzoek niet aanmatigend noemen zullen." Was dit niet een aardig snuifje voor de vredelievende Amerikanen, die pas eene wet hebben uitgevaardigd, waarbij den Chinezen het verblijf in Amerika, zoo niet onmogelijk dan toch zeer bezwaarlijk wordt gemaakt, maar zeker niet zonder wettige redenen. Eigenaardig is hetgeen de Heer Shabita hoogepriester, zegge hoogepriester, van de Shinte-godsdienst in Japan ten beste gaf. «Is het niet smartelijk," zeide hij, »dat zulk hoog en rein genot als wij hier dezer dagen smaakten, zoo kort moet zijn van duur Met leedwezen, schoon ik u gisteren eerst leerde kennen, scheid ik van u reeds heden. Gij hebt mij liefde getoond, doch deze gold niet den sterfelijken Shabita, zij gold de on sterfelijke idee van universeele broederschap. Voor deze blijf ik werken met u. Zoolang de zon en de maan blijven schijnen, zullen alle vrienden der waarheid met vreugd en moed strijden voor dit groot beginsel. Ik weet niet of ik u ooit zal weerzien in dit le ven, doch onze zielen zijn zoo genotrijk al hier vereenigd geweest, dat ik hoop dat zij elkaar mogen kunnen terugvinden in het leven hier namaals. En thans eindig ik met de bede, dat de acht millioen godheden, welke het schoone Japan beschermen, u en uwe regeering beschermen mogen Vaartwel." Moet deu christenen, zoowel Roomschen als Protestanten, het bloed niet naar het hoofd gestegen zyn, toen zij hoorden, dat de bescherming van »acht millioen godheden" ook over hen werd ingeroepenmoesten zij niet schaamrood zijn geworden bij de gedachte dat zulke woorden in een christenland zon der dadelijk protest gesproken kunnen wor den dat zij deelnamen in een gezelschap waar zoo het Heidendom gehuldigd wordt? Ergerlijker dan dit alles is echter, hetgeen Dr. George TCandlinZendeling in China, gesproken heeft. Deze Missionair sprak aldus »Als Zendeling voorzie ik dat het parle ment een nieuw tijdvak van zendingswerken zendingshoop zal openen. Een Zendeling al thans zeker zal nimmer verliezen de heuge nis en inspiratie van dit Pinksterfeest. De alledaagsche opvatting onder de christenen over de geheele wereld is, dat het christendom waar en alle andere godsdiensten valsch zijnhet eerste uit God, de andere uit den duivel, of, ietwat gematigder uitgedrukt, dat het chris tendom eene hemelsche openbaring is, terwijl de andere godsdiensten verzinsels van men schen zijn. Thans weet gij beter eu kunt gij getuigen met volle verzekerheid, dat er vriend schap in plaats van haat kan bestaan tus- schen godsdienst en godsdienstdat, zoo ze ker als God ons aller Vader is, aller hart naar hem heeft gehunkerd en aller ziel woor den van genade van zijnen troon komend op gevangen heeft." Is 't niet verschrikkelijk Een paralel wordt getrokken tusschen dit mengelmoes van beschaafde Heidenen en Modern Christendom en tusschen het Pinksterfeest, op hetwelk de Heilige Geest is uitgestort. En dat door een ZendelingEen Zendeling durft het wagen om de stelling uit te spreken, dat het Hei£ dendom even waar is als het Christendom dat God de Vader is van alle menschenen dat aller ziel woorden van genade heeft op gevangen. Maar lieve man, als dat zoo is, wat doet gij dan in China Dan zijn immers de zonen van het hemelsche rijk, en alle andere Hei denen, even gelukkig buiten het Evangelie als met hetzelve. En inderdaad achten wij tijd en geld te goed om zulke mannen ais Zendelingen uit te zenden, en moest, dunkt ons, een Zending genootschap, iemand, die zulke taal durft spreken, op staanden voet ontslaan. Maar geheel dat Parlement der godsdien- ten achten wij eon spotbeeld van den waren godsdienst, een miskenning van het geopen baarde Woord des Heeren, dat vermenging van het veelgodendom met den dienst van den eenigen waren God ten strengste veroordeelt, en eene beleediging van deu Heiligen en aan- biddenswaardigen God, die in zijne Drieëen- heid geen oogenblik erkend, maar met de go den der Heidenen, met Brahma en Buddha op eene lijn gesteld werd. Daarom verheugt het ons zeer, dat positieve christenen, men schen die gelooven, dat wij alleen door den Heere Jezus tot den Vader kunnen gaan, de uitnoodiging om dit Parlement bij te wonen, beslist van de hand hebben gewezen en dat van meer dan eene zijde, door onze Broeders in Amerika, in woord en geschrift, tegen dit amalgama is geprotesteerd. Laat een Moderne Dominé dan zeggen, dat die Heidenen almachtig mooi" hebben ge sproken het christelijk gemoed wordt bij die taal der Heidenen, en bij die Heidensche taai van zoogenaamde christenen met weemoed vervuld ziende in die hooggeroemde verbroe dering niet anders dan eene verflauwing der grenzen, waardoor de Zendingsarbeid onder de Heidenen met nieuwe moeielijkheden word bedreigd. Toch mogen we de handen niet slap laten hangen, want God regeert, die door de dwaas heid der prediking zalig wil maken die ge looven, en die zelfs verschijnselen, die in ons oog hinderpalen zijn dienstbaar weet te ma ken tot bekeering van zondaren, en alzoo tot verheerlijking Zijns Naams. Daarom, trots alle tegenwerking van de beschaafde en onbeschaafde wereld, de handen der arbeiders gesterkt, het gebed vermenig vuldigddan zullen wij ervaren, dat Jehova, die met ons is, veel sterker is dan allen die tegen ons zijn. DriesumNov. '93, E. Kropveld. Feringa. »Weest vruchtbaar en vermenigvuldigten vervult de aarde," zoo sprak de Heere in den morgenstond der schepping tot de menschen- kinderen. De Heere verbond het eene aan het andere door het eerste en tweede werd het derde, het vervullen van de aarde, mo gelijk en noodzakelijk. Vermenigvuldiging, zonder de aarde te vervullen zou in plaats van een zegen een vloek wezen. Als wij, gelijk ten tijde van Babels torenbouw, willen vermenigvuldigen, maar tegelijk by elkander blijven wonen, zijn we in stryd met Gods woord, wil en weg. Als wij niet wil len vermenigvuldigen, teneinde geene overbe volking in eigen land te verkrijgen en alzoo aan emigreeren geene behoefte te hebben, zijn we ook verkeerd immers de Heere heeft gezegd weest vruchtbaar en vermenigvul digt en vervult de aarde. Uit een onheilig beginsel staat men dan de vermenigvuldiging tegen. Daarom is dan ook de vleeschelijke gezindheid niet gedoodmaar zoekt zij tege lijkertijd goddelooze uitwegen. Als de aarde vervuld is, dan zouden we zeggen, heeft de belofte en het gebod Gods, omdat Hij het eene aan het andere verbon den heeft, opgehouden te bestaan. Zal er dan een tijd komen, zoo zouden we kunnen vragen, van onvruchtbaarheideen tijd waarin het menschelijk geslacht niet meer vermenigvuldigt? Of zouden er wanneer of tegen dat de aarde vervuld is, vreeselijke en vernielende oorlo gen en andere ontzettende rampen komen, en daardoor plaats voor volgende geslachten worden gemaakt We weten het niet. Maar we zouden ook en veeleer kunnen vragen, of de tijd van het einde dan zal zijn aangebroken Ja, in het vervuld worden van de aarde zouden we ook een teeken van de toe komst van den Zoon des menschen kunnen zien. Doch de aarde is nog niet vervuld. In Afrika en in Amerika zijn nog niet zooveel menschen als deze landen dragen kunnen. Bij elkander wonen, opeenhooping van men schen dus, was de begeerte der godvergeten menschheid, vóór de spraakverwarringen onze eigenzinnige, genotzuchtige, wereldlie- vende en trotsche eeuw, openbaart dezelfde begeerte getuige de opeenhooping in de ontzaggelijk groote steden. Het stille, rustige. God-gewijde leven wordt, helaas in onzen tijd door weinigen begeerd en op prijs gesteld. Bij de naamlooze ellende in de groote ste den en in sommige provinciën is het of wij, onder meer, d. i., by het: Keert weder en Ik zal tot U wederkeeren", ook het woord des Heeren beluisterenvervult de aarde en onderwerpt haar." (Haalt er voor U uit wat er inzit). In een door den heer Bolman, uit de ver armde provincie Friesland, ingezonden stuk in De Standaard van Dinsdag wordt bij ver nieuwing gesproken over landnationalisatie en tusschen twee haakjes wordt daarbij ge zegd, zonder emigratie. Dit trok mijne aan dacht. Zonder emigratiewel, dat is zeker foutimmers dat is ontegenzeggelijk in stryd met het woord en bevel des Heeren: vervult de aarde". Zou ook landnationalisatie geen fout zijn Grijpt het opheffen van verkregen rechten niet gewelddadig in Of, waar haalt men de vier duizend millioen vandaan, die, volgens be rekening van De Standaardzouden noodig zijn voor de onteigening En als de Staat, gelijk eenmaal Farao, van alles heer en meester is en de interesten van de vier duizend millioen laat betalen, bij alles wat reeds te betalen is, zal het dan zooveel beter gaan Daarenboven zouden wij uit de Oud-testa- mentische, Israëlitische toestanden en gebrui ken in dezen zoo ontegensprekelijk mogen besluiten op onzen tijd en op ons land en volk Kunnen de menschen, die geen werk en geen geld hebben, wachten totdat dit vraag stuk onderzocht en tot duidelijkheid en be slissing gebracht is En totdat zoo noodig de vier duizend millioen gezocht en, ivat meer zegtverkregen zijn Op sociaal.democratische wijze, d. i. »door wettelijke of door onwettelijke middelen" kan men er, dat is zoo, zeker en spoedig komen, j Land dat onbruikbaar ligt en bruikbaar zou kunnen gemaakt worden, langs minnelij ken weg te onteigenen zou wel kunnen en zeer aan te bevelen zijn. En op deze of gene

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3