en duidelijk maken, datjde boven afgeschre- vene stelling zij bevat liet hart der kwes tie uit (het Woord onzes Gods gehaald, dies daarop gegrond is, en dat er niets anders" in betrekking tot de opleiding van die naren des Woords uit af te leiden is. De Heraut heeft Ds. PL v. A. er pas nog aan herinnerd dat zy die iets stellen het ook be wijzen moeten. Te gelooven wat de broederen zeggen en omdat zij het zeggen, al zijn het ook de hoogst geachte en meestgeleerde heeren, dat mogen en willen de Kerken nietdoen zy da% dan heerscht weldra de Katheder over de Kerkdan geeft de wetenschap haar den regel aan. Dat nu mag niet. De Kerken moeten alleen van Gods Woord afhankelijk en aan Gods Woord onderworpen zijn. Zij moeten dus door het Woord haars Gods overtuigd worden, opdat zij weten ook in zake de opleiding, overeenkomstig zijn Woord en wil te handdelen. Kan men haar de stelling in haar geheel, dus ook het niets andersuit het Woord duidelijk maken, dan heeft men het pleit gewonnen en dan zullen en moeten, en willen de Kerken meegaan. Ook de ondergeteekende en wel zeer gaarne, omdat den wil van zijnen God en Yader te doen, niet slechts zijn schuldige plicht, maar ook de begeerte zijns harten is," Hierop nu zegt de Heraut »Zoo is ook onze meening. Anders toch krijgt men marionettengeen mannen. Toch merken we tweeërlei oplo. dat de stelling, waarvan Ds. Littooij spreekt, wel in houdt wat uit het wezen der geïnstitueerde kerk volgt, maar nog niet, wat volgt uit den aard der universitaire wetenschap. Juist deze toch maakt het hebben van »een eigen in richting" ook o. i. volstrekt noodzakelijk. En 2o. stel eens de kerkeD wilden sterrenkunde gaan doceeren, zou dan de sterrenkundige eerst aan de kerken moeten bewijzen, dat flit niet recht was Zouden de kerken be kwaam zijn, om zulk een betoog hoe bondig ook, te volgen? En zoo hier nu de kerken zich in strijd met haar roeping, in de vraagstukken der Theologische Encyclo paedic zijn gaan mengen, zijn nu daar om, we zeggen niet de predikanten, maar de kerken als kerken in staat, om een encyclopaedisch betoog te volgen, en op grond van eigen inzicht hierin te beslissen Gaarne vernemen we hierop van onzen hooggewaardeerden broeder zijn antwoord. Kuyper." In deze weinige woorden erkent dus De Heraut wat door Ds. Ploos v. Amstel, door my en anderen gedurig gezegd is, namelyk dat de stelling, waarvan de Concept-regeling uitging en die aldus luidde»Üit de niet slechts zichtbare, maar ook geïnstitueerde Kerk laat zich niets anders en niets meer afleiden, dan dat er eene Theologische School beschikbaar moet zijn," nog niet bewezen is. Nu zegt daarvan onze hooggeachte redac teur van De Heraut wel Stel eens de Kerken wilden sterrenkunde gaan doceeren, zou dan de sterrenkundige eerst aan de Ker ken moeten bewijzen dat dit niet recht was zouden de Kerken bekwaam zijn, om zulk een betoog, hoe bondig ook, te volgen Doch deze gevallen staan volstrekt niet gelijk. Ie Een sterrenkundige kan in de Schrift niet te huis zijn en daarom de bekwaamheid missen om het met en uit de Schrift te bewy- zenmaar deze bekwaamheid misten Dr. Kuyper, Dr. Bavinck en de andere broederen niet. 2e Belieft de ondergeteekende het niet te gelooven dat de Kerken het niet snappen zou den, indien evengenoemde heeren met de Schrift en op grond der Schrift bewezen, dat »uit de niet slechts zichtbare, maar ook geïnstitueerde Kerk zich niets anders en niets meer laat afleiden, dan dat er eene Theolo gische School beschikbaar moet zijn;" immers zoo bot zyn de Kerken niet, wanneer het nu «ens niet over de sterrenkunde gaat, maar over hetgeen tot haar welwezen behoort. Ontegenzeggelijk zou het begrepen worden, wanneer Dr. Kuyper of Dr. Bavinck het aan de Ouderlingen der Kerken duidelijk maakte, dewijl beiden de gaven van God ontvingen om zelfs zaken, die boven het bereik liggen, aan het volk duidelijk te maken. »De predikanten, zoozegt Dr. Kuyper,zouden, in staat zijn om het betoog te volgen". Maar desalniettemin is ook den predikan ten het betoog niet geleverd en dies de stel ling dat uit de niet slechts zichtbare, maar ook geïnstitueerde Kerk zich niets anders en niets meer laat afleiden, dan dat er eene Theolo gische Schooi beschikbaar moet zijn," trots het herhaald verzoek, nog niet duidelijk ge maakt. Maar hoewel dat niet geschied is, is er toch beweerd, dat de predikanten, ten minste velen hunner, mannen, zooals de onderge teekende, Ds. Bos, Ds. Ploos van Amstel en veel meer, haar niet begrepen hebben beweerd, dat zy in hunne onkunde veel stof hebben opge jaagd; dat zij de oorzaak zijn dat ze niet is aangenomenalsmede, dat de provinciale Synoden haar niet hebben begrepen en in de angst van hare onkunde mannen hebben afgevaardigd, die in het Kerkrecht onbedreven zyn, en ook dat de generale Synode dienten gevolge mat en machteloos was, enz. Weet men wie haar hebben begrepen en wie knappe mannen zyn? Zij, die ervoor waren. De predikanten zyn in staat zegt Dr. Kuyper om het betoog te volgendoch hoezeer het door velen gevraagd is, is het evenwel noch vóór, noch op, noch na de Synode geleverd. De stelling, is niet bewezen, dit wordt thans erkend. Het is daarom dat de onder geteekende zich de vraag veroorlooftMoesten èn de predikanten, die neemt aan, haar niet be grepen èn de ouderlingen, die haar niet konden begrijpen, m. a. w, moesten de Kerken haar dan maar aannemen op gezag Zouden deze personen, ook de predikanten, wanneer dat gedaan was, marionettenof mannen" zijn geweest Nog meer. Naar hetgeen te 's-Hage en Amsterdam overeengekomen is, zyn de ker ken, let wel, geroepen het beginsel te hand haven, om eene eigene inrichting voor de op leiding te hebben, dit nu is, naar het den ondergeteekende voorkomt, heel wat anders dan veiligheidshalve haar te moeten hebben, heel wat anders dan haar slechts recht van be staan toe te kennen, uit kracht van den onbe- trouwbaren »aard der Universitaire weten schap," Immers als de Kerken geroepen zijn dat beginsel te handhaven, dan vloeit de noodzake lijkheid en het recht ook uit dat beginsel, en niet slechts uit den onbetrouwbaren aard der Universitaire wetenschap voort. Zie, dan wordt het hebben van een eigene inrichting in de eerste plaats uit het recht en de behoefte der Kerken afgeleiddan be hoort ze tot het welwezen der Kerk. Dit is geheel wat anders dan haar te heb ben als eene veiligheidsklep, als een zooge naamd noodzakelijk kwaad. Ook dit nog. Dr. Kuyper zegt nu, »dat de stelling der Concept-regeling wel inhoudt wat uit het wezen der geïnstitueerde Kerk volgt," maar in de stelling zelve is van het wezen, geen sprake; daarin staat: fit de niet slechts zichtbare, maar ook geïnstitueerde Kerk laat zich niets anders en niets meer af leiden, dan dat er eene Theologische School beschikbaar moet zijn." Volgens deze stelling nu heeft èn de zichtbare èn de geïnstitueerde Kerk geene eigene inrichting noodig als er maar eene voor haar beschikbaar is, mag en moet zy tevreden zijn, Wat verstaat Dr, Kuyper door het wezen der geinstitueerde Kerk De zichtbare kerk of het organisme Zoo ja dan heeft Z. H. G. de stelling voor een deel teruggenomen. Dan is het niet langer waar, dat zich noch uit de zichtbare noch uit de geinstitueerde kerk iets anders laat afleiden dan dat er eene Theologische School beschikbaar moet zijn. Wanneer Dr. K. haar gedeeltelijk loslaat, laat dit dan onomwonden en ridderlijk wor den erkend. Wanneer Z. H. G. haar hand haaft. dat ze dan eindelijk eens bewezen worde met en uit de Heilige Schriften, laat het dat zijn voor de predikanten. (De Ouder lingen kunnen er dan toch ook van profi- teeren.) Op zijn beurt vraagt de ondergeteekende aan Dr. Kuyper antwoord op zijne vragen, of anders de langbegeerde bewijzen. Natuur lijk zal daarbij ten volle rekening gehouden worden met hetgeen te 's-Hage en Amster dam overeengekomen en gemeenschappelijk en plechtig aangenomen is. Littooij. Beroep9a: te Serooskerke B. F. W. Sluijter te Heeg. Te Terschelling M. Ouendag te Zevenbergen. Te Schoonebeek W. Bos te Andijk, Te Stiens J. Dekker te Oldeboom. Te Nijemirdum c. a* M, L. Wijnia te Zeven hoven. Aangenomennaar Schoondyke door A. v. d. Linden te Axel. Naar Vreeswijk door L. van Wijngaarde cand. te Monnikendam, Naar Leeuwarden A. door J. P. Visscher te Loos duinen. Bedanktvoor Zetten door J. Hania te Oosterbierum. Tweetal te Kamperland, (gem. Wissekerke) L. Srailde te Leerdam en S. de Jager te Serooskerke A. De ineensmelting van de Geref. Kerken A en B te Makkum is thans voldongen en de Hooge Overheid is hiermede in kennis gesteld. De heer Ds. F. W. A. Winckel pred. bij de Geref. Kerk te Oudewater heeft de benoe ming tot Intendant van het Gereformeerd Gymnasium te Zetten aangenomen. 31 October (Hervormingsdag) werd de nieuw opgerichte Chr. School te Spui (Gem. Axel) geopend met 54 leerlingen. Hoofd dezer School is dhr. S. K. Laansma. Overgenomen uit de Zeeuw.) BOEKIlEOORDEELIftti. Geuzen-Almanak voor hel jaar 1894. 't Was ons een genoegen met dit werkje kennis te maken. En aan koopers zal het, dunkt ons, geen gebrek hebben. Eeneizijds, is de zaak der weezen verzorging steeds aan trekkelijk, Ten tweede, heeft de uitgever, de Heer W. P. Lintjes te Maassluis den prijs bereikbaar gesteld f 0.20, ingenaaid en f 0.40, gebonden. Ten derde is het mengelwerk geleverd door mannen van wie vele namen een goeden klank hebben. Wel schijnt ons niet alles aanbevelenswaardigBy v. de stuk jes »Laat de kinderen tot mij komen" en Busjes-Reclame". Maar stukjes als de ver schillende bijdragen van Ds. Ploos van Am stel bijv. wegen hiertegen ruimschoots op. Ter herrinnering aan den Bondsdag te AmsterdamHemelvaartsdag1893. Een belangrijk boekske. Men kan het er al of niet mede eens zyn, maar men dient er in elk geval mede te rekenen. Wel deed ons de lezing soms vragen of niet de vrees voor methodisme en verflauwing der grenzen en veramerikaniseering, tot overdrijving in tegen gestelde richting voert, 1 Corinthe 1613 is zonder 1 Corinthe 16 14 niet compleet. Maar overigens vonden wij er veel schoons in. Wat niemand verwonderen zal, die op den titel namen als Biesterveld, Kortlang, enz. aantreft. Feringa. Het idiotengesticht ,,'S HEEREN L00" te ERW1EL0Q Men vergunne ons ditmaal bijzonderlijk de aan dacht (fcr Chr. Meisjesvereenigingen op onzen arbeid te vestigen. Wie ons 3e jaarverslag.er op naleest, kan aldaar onder Ervaringen en Mededeelingen, een en ander vinden waaruit blijkt, dat de verzorging van idioten-meisjes vooral, een belangrijke factor in onzen arbeid is en meer en meer worden moet. veler nood is zoo ontzettend bang. Het kan dan ook niet anders of de Chr. Meisjes-Vereen, moeten zich haar lot aantrekken. Welnu, vele gaven ons meermalen blijken van hartelijke sympathie. Laat andere net goede voorbeeld volgen. Eigenlijk kunnen wij haar

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3