Serooskerke. A. Voorm. 9 Nam. 2 uur, Ds. S. de Jager. Kerk B. Yoorm. 9 Nam. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Veere. Voorm. 9i/a Nam. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Gapinge. Voorm. 9Vj Nam. 2 uur, Dhr. W, J. Guillaume. Vrouwepolder. Voorm. 9 Nam. 2 uur, Ds. C. Steketec. Oostkapelle. Voorm. 9 Nam. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Domburg. Voorm. 9 Nam. 2 uur, Ds. B. B. v. d. Hoorn. Grijpskerke. Voorm. 9 Nam. 2 uur, Ds. J. Gommer. Arnemuiden. Voorm.9»/t Nam. 2 Av. 6 uur, Lezing eener Leerrede. St. Laurens- Voorm. 9«/i Nam. 2 uur, Ds. K. Stelma. 0. en W- Souburg, Aieuwe Kerk. Voorm. 9»/j Nam. 2 uur. Ds. C. B. Sclioemaker, Zierikzee. In de Kleine Kerk der Ned. Herv. Gem. Voorm. 91/. Nam. 2 uur, Ds. M. Keulcmans. Poortvliet. Voorm. 9£ Nam. 2 Av. 6 uur, Lezing eener Leerrede. St. Maartensdijk. Vm. 97i Km. 2 Av. 5*/j uur, Lezing eener Leerrede. Tholen. Nieuwe Kerk. Vm. 9Va Nam. 2 uur Lezing eener Leerrede. Axel, A. Voorm. 9 Nam. 2 uur. Ds. A. v. d. Linden. KerkB. Voorm. 9 Naraidd. 2 uur. Ds. F. VV. J. Wolf. Zaamslag, B. Voorm. 9 Nam. I1/» uur- Ds. W. A. Vrolijk. De Kerken buiten Walcheren waar van wij voor Woensdag geen opgave ontvingen zijn om vergissing te voor komen, weggelaten. Officiëele Eiericlitcn. Wegens den Dankdag zal ondergeteekende Dinsdag a.s. eeene catechisatiën houden. J. D. v. d. Velden. V. D. M. Middelburg 27 Oct. 1893. De gecommitteerden der Geref. Kerk te Middelburg C. geven bij deze kennis aan de gemeente, dat zij Br. A. Krijger op zijn verzoek, op de meest eervolle wijze ontslag hebben verleend als penningmeester ten in zijn plaats benoemd Br. J. van Aartsec. Gecom mitteerden achten voor de goede orde wenschelijk, dat de Contributies der leeskringen en giften voor de Zending, zooveel mogelijk bij Br. van Aartsen bezorgd worden. Moesten er leden zijn die een lees kring wenschen te verzamelen (ook Catechisanten kunnen deze zaak ter hand nemen, dan kan men daarvoor lectuur bekomen bij den Secretaris, die ook bereid is de noodige inlichting te geven. Moge de zaak der Zending onder Joden en Heidenen meer en meer de Zaak der gemeente worden en de beloften des Heeren in vervulling kome, dat de aarde vervult worde van de kennis des Heeren gelijk de wateren den bodem der zee bedekken. De Gecommitteerden in Zake de Zending J. A. van Nederveen, Secretaris. Verantwoording van Liefdegaven. Door den boekh. der K. Kas in dank ontvangen: uit de Collecte van 22 Oct. f 2.00 voor de Rente, door Br. L. J. de Kok van N. N. f 2,50; voor de Kerk, door Br. J. Maljers van F. G. f2,00 voor de plaats, door Br. C. Verhage van P. t 3,00 voor de plaats f 0,50 voor Diak. Hulpbetoon. 1. de Wolff. Door gecommitteerde voor de Zending in dank ontvangen uit het bnsje van de Catechisanten f 4,81. Vroeger ontvangen, busje idem. f5,095 uit de col lecte Zondag 17 Augustus f5,00 en van C. J. f 0,52. J. van Aartsen Jz. Penningmeester. Vlissingen B. Ontvangen voor de Kerk: plaatsgeld f 0,75. Dia conaal hulpbetoon f2,50 en f 0,25. N.B. De contributiën voorde Zending (Heidenbode) over 1893 yorden gaarne in ontvangst genomen door de daarvoor aangewezen broeders J. P. Brand Smith, H. Guillaume en A. Huson. Namens den Kerkeraad P. G. Laernoes jr., scriba. Mijn zoon bewaar het gebod uws i vaders en verlaat de wet uwer moe der niet. Bind ze steeds aan uw hart, hecht ze aan uwen hals Als gij wandelt, zal dat u geleiden, als gij nederligt, zal het over u de wacht houden als gij wakker wordt, zal het met u spreken. Spreuken VI - 2022. Ziethier eene der zoo talrijke en duidelijke uitspraken der Heilige Schrift aangaande de opvoeding der kinderen. Men kan waarlijk niet zeggen, dat er niet genoeg in Gods W oord op eene rechte opvoeding wordt aangedrongen. Maar hoe schaars wordt het opgemerkt en ter harte genomen. Op dit gebied ligt de oplossing van de vraagstukken aangaande volksgeluk en volkswelvaart. Ja de Heere verbindt in Zijne nederbuigende goedheid tydelijken en eeuwigen zegen aan een ge trouwe opvoeding en een getrouw ter harte nemen der goede leeringen. Het hooge ge wicht der opvoeding wordt hier ook al w$der met de ernstigste en treffendste woorden voor gesteld. Duidelijk komt het hier uit,' aan wie in de eerste plaats de taak der opvoeding is toever- vertrouwd. Het zijn de oudersde vader, maar ook de moeder. Bij de Oostersche vol ken neemt de moeder eene zeer ondergeschikte plaats in het huisgezin in. Opmerkelijk is, dat de Schrift bij het vermelden van de taak der opvoeding, zoo uitdrukkelijk wijst ook op de moeder. De vader en de moeder, de ouders, door wie de Heere aan het kind middellijkerwijs in het natuurlijke het aanzijn gaf, de Heere wijst hen in Zijn Woord ook aan als degenen, die Hij middellijk wil gebruiken tot hun geestelijk leven en welzijn. En ook al verkregen wij op Christelijk schoolgebied de uitnemendste toestanden, zoo zouden toch nog altijd de vader en de mo:der de eerste plaats blijven innemen, wat de dure roeping en taak der opvoeding aangaat. De Kerk en de School komen de ouders in deze taak. veelszins ter hulpe. Zij zijn dan in den eisch aan de ou ders gesteld, mede begrepen. Het gebod des vaders, de wet der moeder, zij zijn niet anders dan Gods geopenbaarde raad voor zyn volk, Zijn Woord, aan den jongeling geleerd naar den eisch zijns wegs. De vaderen te Dordt stelden eene drieërlei oydferwijzing in huis, in school, in de kerk. In de meeste huisgezinnen ontbreekt thans ge heel of ten deele de eerste dezer drie scha kels. Slechts weinige ouders catechiseeren met hunne kinderen. Maar spreekt het zich in deze woorden zeivenhet gebod dis vadersde wet der moe der, niet uit, dat, zal het wel zijn, ook vader en moeder naar dezen regel, naar Gods Woord, moeten leven en wandelen En nu hebben wij hier rechtstreeks den plicht van den zoon, de leeringen der ouders te bewaren, zich toe te eigenen. Nog te wei nig worden de kinderen daarop gewezen. De Schrift is er zoo getrouw en ernstig in. Aan de eene zijde de dure roeping der ouders, aan de andere zijde de heilige eisch Gods aan de kinderen, om de leeringen der ouders te bewaren. Den zegelring was men gewoon aan een snoer om den hals op het hart te dragen. Dit sieraad legde men nimmer at het werd steeds zorgvuldig, al was het dan ook meestal onzichtbaar naar buiten, bewaard. Zoo moet het -ook zyn bij den zoon ten op zichte van de leeringen en vermaningen der ouders. Bindt ze steeds aan uw hart, hecht ze aan uwen hals. Zij moeten hem de dierbaarste kostbaarheden zijn, voor welker bewaring hij wacht, en die hij steeds op het hart dragen moet. De leeringen moeten ook door het geheele leven heen en onder alle omstandigheden ge bruikt worden. Gaan rusten, weder opstaan ziethier het gansche menschelijke leven, al deszelfs bezigheden en werkzaamheden, ook die van den geest, als het lichaam sluimert. Welnu, immer moeten «zich die aan het hart, door den Heiligen Geest geheiligde beginse len der opvoeding, in de vreeze Gods doen gevoelen. Zij worden bier voorgesteld als eene leidsvrouw, die leert en vertroost en bewaart voor het kwade. Als gij wandelt, zal dat u geleiden als gij nederligt, zal het over u de wacht houdenals gij icakker wordtzal het zelve met u spreken. Wat is droeviger in onze dagen dan deze twee. Vooreerst, dat de kinderen het gebod des vaders niet bewaren en dat zij de wet der moeder verlaten. Zoo is er een diep ver val, een steeds meerdere afwijking in de ge slachten, van de oude beproefde paden. En ten andere, hieruit voortvloeiende, de nalatig heid der ouders in den dierbaren plicht der opvoeding. Zoo gaat een volk ten gronde. En hoe is het in de Kerk, hoe is het on der de wedergekeerden, de kinderen der gevan genis Er is veel slapheid veel wereldsge zindheid. De eenvoudige, getrouwe opvoeding naar Gods Woord wordt maar al te veel nog gemist. Worde de schuld erkend, worde er leed gedragen en de vergeving om Christus wil gezocht. Eu zij er door de genade des Gees- tes een ernstig wederkeeren van ouders en kinderen tot de oude beproefde paden. Hulsebos. Vrijheid en eenheid: De Generale Synode van 1893 heeft zich mogen verheugen in de belangstelling van vele toehoorders. Vele Broederen en Zusteren uit alle deelen des lands zijn er heengetrok ken. Zoowel uit Groningen en Friesland als uit Noord- en Zuid-Holland. Tot onze vreugde hebben ook de Zeeuwen en de Brabanders niet ontbroken. Terecht heeft men in het Zuiden begrepen, dat afsluiting en afzonde ring doodend zijn voor het kerkelijk leven. Men heeft getoond mede te leven. Onwetend daarmede getoond, dat de Brabantsche en Zeeuwsche Kerken op hooger peil staan dan in vroeger jaren wel eens vermoed werd. En wederkeerig een kerkelijk-opvoedenden zegen medegenomen. Gesterkt in de eenheid der Broederen, is haar het onbehagelijk gevoel van eenzaamheid en eenzelvigheid meer ont nomen. Verruimd van blik, is de vrijheid meer haar ten deel geworden. Vrijheid en eenheidZie hier de twee woorden, waarin zich ook het verslag der drieweeksche Dordtsche Synode van 1893 laat samentrekken. Vrijheid van al wat binnen en buiten den eigen kring andere banden wilde aanleggen dan het Woord des Heeren. En eenheid zoo waar en levende, dat er geenerlei eenvormig heid in te bespeuren was. Zoo mocht dan het eigenaardig slotwoord van den aan der gelijke woorden zoo rijken voorzitter volko men geldende worden: >Wij zijn het niet altijd eensmaar wij zyn altijd een Vrijheid en eenheid. Zy waren beide zoo ernstig bedreigd. Maar de Koning der Kerk heeft Zijne Kerken gered. En al ware dit de eenige uitkomst dezer Synode, zonder eenig practisch resultaat, dan zou ons reeds de gang en de afloop dezer Synode oorzaak zijn om met dank en aanbidding het woord over te nemen van een onzer Hoogleeraren, toen door ons met zoo onverdeelde instem ming vernomen. »Ik ga van hier versterkt in mijn geloof en verrijkt voor mijn broeder- hart." Dat hebben honderde toehoorders niet be grepen, en (eerlijk gezegd) ook niet kunnen begrijpen. Alleen wie van dag tot dag den gang der zaken gadesloeg, kon dit recht waarnemen. Bij oogenblikken zag het er vol strekt niet naar uit. Alleszins verklaarbaar is, dat toehoorders soms een anderen indruk bekomen hebben. Waarbij komt, dat menige rede voor menig toehoorder te hoog was in inhoud of in woordenkeus (men kent onze technische termen op kerkelijk gebied vaak nog zoo veel te weinig.) En voegt men nu nog hierbij, dat (naar het schoone en ware woord van den Praeses in een zijner gebeden) vele oogen op de Synode gericht waren, en wel lang niet allen vriendelijke oogen,

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2