KORT VERSLAG
Van de vergadering der Classis 's Bosch, gehou
den te 's Bosch 17 October 1893.
Ds. Mulder opende deze vergadering met gebed na
het zingen van Ps. 86 6 en net lezen van Joh. 17
11—26.
De notulen der vorige vergadering werden ge
lezen en goedgekeurd.
Blijkens de credentiebrieven werden de 9 Kerken door
15 afgevaardigden vertegenwoordigd, üok Ds. Bin-
nema nam zitting.
Het moderamen bestond uit Ds. Mulder Praeses
en Ds. van liaeringen Scriba.
Ds. Mulder rapporteert in zake het besluit van
de Generale Synode aangaande de indeeling van
Braband in vier Classes. Die indeeling is teruggewe
zen naar de kerken. De Classis oordeelt, dat deze
zaak nu voorloopig wel kan rusten. Ook rapporteert
Ds, Mulder in zake de ineensmelting van Capelle A.
en B. Het werk van Deputatcn, aldaar verricht,
bleek zoo gezegend, dat A. en B, verdwenen zijn en
Vrij hoe ve-Capelle heerlijk te voorschijn trad. Alvo
rens echter de Classis tot definitieve goedkeuring
overgaat, zal de kerkeraad te Vrijhoeve-Capelle nog
het oog op het een en ander in deze zaken moeten
vestigen.
Nog krachtiger dan vroeger zullen pogingen in
het werk worden gesteld om gelden te verzamelen,
ten einde te Helmond en Helena veen een dienaar des
woords te kunnen beroepen.
Tot kerkvisitatoren werden benoemd
Ds. Mulder en Ds. van Haeringeu.
Tot deputaat in zake hulpbehoevende kerken inj
de plaats van Oud. Visser: Ds. Mulder.
Tot deputaat in zake approbatie van attesten in
de plaats van Ds. Boss Ds van Haeringeu.
Tot Classicale correspondent: Ds. van Haeringen.
In zake kerkvisitatie werd besloten, dat deputaten
hiervoor benoemd, een concept-regeling voor deze
Classis zullen ontwerpen. Hierdoor verviel Helmon-
d's gravamen.
Twee voorstellen, het eene strekkende om den
vroegeren naam der Classis te handhaven, het andere
om voor de toekomst een betere indeeling in provin
ciën te verkrijgen, werden tot een volgende verga
dering aangehouden.
Bij de rondvraag volgens art. 41 D. K. was de
uitslag bevredigend.
Nadat nog Sprang als roepende kerk voor de vol
gende vergadering was aangewezen, sloot Ds. Binne-
ma deze vergadering met dankzegging. Z
Namens de Classis
J. K. v. HAERINGEN, Scriba.
Des Konings dochter is geheel ver
heerlijkt inwendig; hare kleeding is
van gouden borduursel.
Ps. XLV 14
Als de heerlijkheid van den Middelaar wordt
beschreven, stelt de Schrift Hem meestal voor
met de Kerk, als Koning en Bruidegom met
de Bruid, voor wie Hij Zijn leven stelt en die
eeuwigljjk in Zijne heerlijkheid zal deelen. Zijn
Naam en roem worden verhoogd, in hetgeen
de Gemeente door Hem naar het eeuwig wel
behagen des Vaders is.
In dezen psalm wordt zoowel de heerlijk
heid der Kerk, als de heerlij khéid des Mid
delaars beschreven. In vers 3 heet het Gij
zijt veel schooner dan de menschen kinderen
in vers 14Des Konings dochter is geheel
verheerlijkt. Ziet hier als 't ware de twee
middelpunten, waarom zich alles in dezen
psalm beweegt. Maar eigenlijk zijn deze twee
derom een, waarom het dan ook heet
zegge mijne gedichten uit van eenen Ko
ning., bij den aanvang des psalms. De Ko
ning, in vers 7 en S aangesproken alsGod
is de van God den Vader Gezalfde, Wiens
werk aan de harten van zondaren wordt ge
openbaard door den Heiligen Geest.
Reeds in vers 10 en vervolgens wordt ge
sproken van de Kerk. De Koning heeft zijne
heerlijke overwinning behaald, in zijn paleis
geniet Hij de vreugde des overwinnaars rijk
dom en verkwikkende geuren omringen hem.
En in dat paleis en in die heerlijkheid is
Hij omgeven door eenen hofstoet, die als door
Hem verlost en door Hem met allen Konink
lijken schat en luister verrijkt, in Zijne vreugde
deelt. Er wordt gesproken van dochters,
staatsiedochters, dochters van koningen. Dit wil
zeggen, dat velen uit vele volken zullen toe
treden tot Zijne Kerk. Maar gelijk aan het
vorstelijk hot, te midden van den hofstoet
de koningin in vollen luister praalt, zoo wordt
hier de geluks- en heilstaat der Kerk bizon
der geteekend in de Koningin, die aan 's
Konings rechterhand staat, in het fijnste goud
van Ophirk De rechterhand is de plaats der
eere en der genegenheid. Goud vertegen
woordigt 't kostbaarst, dat bedacht kan wor
den. Goud van Ophir is het allerfijnste goud.
Christus bekleedt Zijn Bruid met Zijne ge
rechtigheid. Dit is het goud van Ophir.
gHoewel de Kerk Gods, als zijnde op aarde,
wordt geteekend, zoo is ze hier reeds voorge
steld, gelijk zij eenmaal volmaakt in den he
mel zijn zal. Dit is toch de erfenis, die haar
in Christus ook hier in den strijd reeds on
veranderlijk toebehoort.
Eu nu is dit het onontbeerlijk kenmerk, dat
de Kerk voor haren Bruidegom alles verlate.
Hooro dochteren zieèn neig uw ooren
vergeet uw volk en uws vaders huiszoo zal de
Koning lust hebben aan uwe schoonheiddewijl
Hij uw Heere is, zoo buig u voor Hem neder.
En deze haar weg van vernedering zal voor
haar de ware verhooging zijn. En de dochter
van Tyrusde rijken onder het volkzullen uio
aangezicht met geschenken smeeken.
Nu, in sommige tijdperken, als in de da
gen van een Cyrus en Darins, tijdens den
terugkeer uit Babel, en eenmaal volkomen
zullen de grooten der aarde, al is het ook in
geveinsde onderwerping, eer en hulde aan Gods
Kerke brengen.
Het sieraad der Kerk is evenwel een in
nerlijk en geestelijk sieraad. Hare heerlijk
heid is daarom nu veelszins verborgen. Hij
is geheel verheerlijkt inwendigdoor het werk
van bekeering en geloof, door de wederge
boorte uit den Heiligen Geest. Hare klee
ding is van gouden borduursel. Dit zijn hare
geestelijke sieraden, hare vernieuwing naar
het beeld haars Konings, den Zoon des Va
ders. In gestikte kleederen zal zij tot den Ko
ning qeleid worden. Genade voert haar tot
de eeuwige heerlijkheid. Hare werkoi^volgen
haar. Het zijn de werken van liefde godza
ligheid, waarin zij hier heeft gewandeld, die
met de gestikte kleederen worden aangeduid.
En de heerlijkste beloften voor Gods kerke
liggen er. In plaats van uwe vaderen zullen
uwe zonen zijn. Ik zal uws naams doen ge
denken van elk geslacht tot geslacht.
Dierbaar en schoon is de beschrijving van
de heerlijkheid der Kerk en van haren mach
tigen Koning. Hoe zwaar vervolgd, hoe fel
bestreden, zij zal eenmaal aan 's Konings
Rechterhand in het huis des Vaders onge
stoorde geestelijke vreugde en heerlijkheid ge
nieten door het eeuwig welbehagen. Maar
ontzettend rampzalig het lot, van wien vijand
van dezen Koning blijft. Zijt gij reeds toe
gebracht tot zijne Kerk Des Konings doch
ter is geheel verheerlijkt inwendig. Zoo iemand
niet geboren wordt uit water en geest, hij kan
in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Kerke
Godszie uwe roepingVergeet uw volk en
uws vaders huis! Dewijl Hij uw Heere is,
zoo buig u voor Hem neder.
Hulsebos.
Classenindeeling van Noord-Brabant en Lim
burg.
Tijd- ea plaats-gebrek beletten ons, de
vorige maal over deze zaak nog het volgen
de te zeggen De winst bij eene indeeling
in vier Classen schijnt nu niet zoo zeer groot.
Maar ter waardeering van het besluit der
vorige Synode bedenke men, dat de toestand
sedert dien tijd aanmerkelijk gewijzigd is.
Wat de Classe 'sHertogenbosch betreft is er
in dien tijd êén plaats vacant geworden,
eene geheel andere weer bezet, en zijn twee
Kerken ineengesmolten en is een zwakkere
Kerk gesterkt.
In de tweede plaats lette men op het
toen meer dan nu, maar toch nog steeds
hoogstbezwarend aantal vacaturenBij de
indeeling in 3 Classen zijn er 7, bij die in
4 Classen 5. Voorts had de Provinciale
Synode te rekenen met de bepaling der Ker
kenordening die het kleinste aantal voor
eene Provinciale Synode vereischte Classen
op vier had bepaald. De Generale Synode
van 1893 gaf in deze vrijheid. Deze verande
ring is nu dus hoezeer ook wenschelijk
niet meer gebiedend noodzakelijk te achten.
Dordrecht 15741893.
Eene eenige plaats onder Holland en
Nederlands steden neemt Dordrecht in. Van
de zes Generale en Nationale Synoden der
Gereformeerde Kerken in Nederland zijn er
drie gehouden. Van de drie voorbereidende
Vergaderingen in deze een.
Het Convent te Wesel in 1568 en de
voorbereidende eendaagsche Synode van Am
sterdam op 17 Juni 1892 hebben tusschen
zich de merkwaardige Dordsche Synode (in
zeker opzicht Generaal" in zeker opzicht
nietGeneraal" even als de beide andere)
van 1574.
En naast de werkelijke Generale" Synoden
van 1571, 1581, en 1586 te Embden Middel
burg en 's Gravenhage, vindt men te Dord
recht een in 1578, een in 1618 en 1619 en
een in 1893.
En merkwaardig verschijnsel elk
dezer vier Kerkelijke vergaderingen te Dord
recht heeft een in zeker opzicht met dat der
andere drie overeenkomend karakter. Een
karakter, dat tevens min of meer met de
eigenaardige plaats van Dordrecht in de
staatkundige geschiedenis onzer landen over
eenkomt.
Dordrecht is in deze geschiedenis eene der
steden der eerste bladzijden geweest. En in
de Kerkelijke Geschiedenis onzer landen is
juist Bordt weêr de stad der eerste bladzijden
bij uitnemendheid.
In 1574 de eerste Synode (zij het ook,
door den dwang der omstandigheden' niet
«Generaal" hoewel anders dan »Provinciaal")
onzer Gereformeerde Kerken op Noord-Ne-
derlandsch grondgebied. Een groot deel van
ons land in Spaansche handen Leiden
zoo dicht bij door de Spanjaarden bele
gerd ja zelfs waar men verhaalt af
gevaardigden naar de Synode onderweg door
de Spanjaarden opgevangen. Maar de Synode
vreest nietmaar gaat in 's Heeren kracht
voort. Eerste bladzijde in de geschiedenis
der openbare Synoden in Noord-Nederland.
In 1578 is de zaak der vrijheid zeer ge
vorderd. De Kerken van verschillende ge
westen kunnen op den vrijgevochten bodem
bijeenkomen. Nu regelen zij te Dordrecht
het leven der Kerken in het land der vrij
heid, gelijk zij in 1571 hadden gedaan in het
land der ballingschap. Eerste bladzijden
in de geschiedenis der Generale Synoden op
Nederlandschen bodem.
In 1618 en 1619 vergaderden onze Ker
ken wederom binnen Dordrecht in Generale
(bijna oecumenische) Synode. Zal Arminius
het pleit winnen, dan zullen de Christenen
dezer gewesten overgeleverd worden aan er
ger dwingeland dan Alva, namelijk aan de
onbarmhartige, vrede en vastheid roovende,
willekeurswreedheid der leer van den vrijen
wil. Zal Gomarus het winnen, dan zal in ge
bondenheid aan Gods Souvereiniteit de vrij
heid gehandhaafd zijn van door den Zoon
vrijgemaakt waarlijk vrij te wezen.
Wederom is te Dordrecht eene eerste blad
zijde De eerste bladzijde van de besliste er
kenning der vrijheid van 's menschen overlast
door rechte gebondenheid aan God.
In 1893 dê eerste Generale Synode dezer
eeuw der Gereformeerde Kerken in Nederland.
Vóór dien tijd een gedeeld leven. Een groep
in het Noorden, een groep in het Zuiden.
Straks Afgescheiden Gemeenten, Kruisge
meenten, en Hervormden. Later Christelijke
Gereformeerde Synode en Nederduitsche Ge
reformeerde. Eindelijk in 1892 vloeien deze
groote, elk uit samenvloeiing van verschillende
reformatorische stroomingen ontstane stroomen
ineen in het bijeenkomen harer twee afzon
derlijke Synoden. Deels laatste zitting der af
zonderlijke Synoden,deels eerste samenkomst in
den nieuwen toestand is de plaats voor deze Synode
in de indeeling der Synoden moeielijk te be
palen. Eigenlijk meer optelling van twee Sy
noden van de twee helften der Kerken dan
eene Generale Synode. Anderzijds weder han
delende en hiertoe gerechtigd als Ge
nerale Synode. Niet aan de bepalingen van
Art. 50 der K. O. beantwoordend, en tpch in
dezen zin wettig en tot handelen naar Art.
86 bevoegd. Terecht door Dr. Matheus ge-