KORT VERSLAG Van de vergadering der Classis 's Bosch, gehou den te 's Bosch 17 October 1893. Ds. Mulder opende deze vergadering met gebed na het zingen van Ps. 86 6 en net lezen van Joh. 17 11—26. De notulen der vorige vergadering werden ge lezen en goedgekeurd. Blijkens de credentiebrieven werden de 9 Kerken door 15 afgevaardigden vertegenwoordigd, üok Ds. Bin- nema nam zitting. Het moderamen bestond uit Ds. Mulder Praeses en Ds. van liaeringen Scriba. Ds. Mulder rapporteert in zake het besluit van de Generale Synode aangaande de indeeling van Braband in vier Classes. Die indeeling is teruggewe zen naar de kerken. De Classis oordeelt, dat deze zaak nu voorloopig wel kan rusten. Ook rapporteert Ds, Mulder in zake de ineensmelting van Capelle A. en B. Het werk van Deputatcn, aldaar verricht, bleek zoo gezegend, dat A. en B, verdwenen zijn en Vrij hoe ve-Capelle heerlijk te voorschijn trad. Alvo rens echter de Classis tot definitieve goedkeuring overgaat, zal de kerkeraad te Vrijhoeve-Capelle nog het oog op het een en ander in deze zaken moeten vestigen. Nog krachtiger dan vroeger zullen pogingen in het werk worden gesteld om gelden te verzamelen, ten einde te Helmond en Helena veen een dienaar des woords te kunnen beroepen. Tot kerkvisitatoren werden benoemd Ds. Mulder en Ds. van Haeringeu. Tot deputaat in zake hulpbehoevende kerken inj de plaats van Oud. Visser: Ds. Mulder. Tot deputaat in zake approbatie van attesten in de plaats van Ds. Boss Ds van Haeringeu. Tot Classicale correspondent: Ds. van Haeringen. In zake kerkvisitatie werd besloten, dat deputaten hiervoor benoemd, een concept-regeling voor deze Classis zullen ontwerpen. Hierdoor verviel Helmon- d's gravamen. Twee voorstellen, het eene strekkende om den vroegeren naam der Classis te handhaven, het andere om voor de toekomst een betere indeeling in provin ciën te verkrijgen, werden tot een volgende verga dering aangehouden. Bij de rondvraag volgens art. 41 D. K. was de uitslag bevredigend. Nadat nog Sprang als roepende kerk voor de vol gende vergadering was aangewezen, sloot Ds. Binne- ma deze vergadering met dankzegging. Z Namens de Classis J. K. v. HAERINGEN, Scriba. Des Konings dochter is geheel ver heerlijkt inwendig; hare kleeding is van gouden borduursel. Ps. XLV 14 Als de heerlijkheid van den Middelaar wordt beschreven, stelt de Schrift Hem meestal voor met de Kerk, als Koning en Bruidegom met de Bruid, voor wie Hij Zijn leven stelt en die eeuwigljjk in Zijne heerlijkheid zal deelen. Zijn Naam en roem worden verhoogd, in hetgeen de Gemeente door Hem naar het eeuwig wel behagen des Vaders is. In dezen psalm wordt zoowel de heerlijk heid der Kerk, als de heerlij khéid des Mid delaars beschreven. In vers 3 heet het Gij zijt veel schooner dan de menschen kinderen in vers 14Des Konings dochter is geheel verheerlijkt. Ziet hier als 't ware de twee middelpunten, waarom zich alles in dezen psalm beweegt. Maar eigenlijk zijn deze twee derom een, waarom het dan ook heet zegge mijne gedichten uit van eenen Ko ning., bij den aanvang des psalms. De Ko ning, in vers 7 en S aangesproken alsGod is de van God den Vader Gezalfde, Wiens werk aan de harten van zondaren wordt ge openbaard door den Heiligen Geest. Reeds in vers 10 en vervolgens wordt ge sproken van de Kerk. De Koning heeft zijne heerlijke overwinning behaald, in zijn paleis geniet Hij de vreugde des overwinnaars rijk dom en verkwikkende geuren omringen hem. En in dat paleis en in die heerlijkheid is Hij omgeven door eenen hofstoet, die als door Hem verlost en door Hem met allen Konink lijken schat en luister verrijkt, in Zijne vreugde deelt. Er wordt gesproken van dochters, staatsiedochters, dochters van koningen. Dit wil zeggen, dat velen uit vele volken zullen toe treden tot Zijne Kerk. Maar gelijk aan het vorstelijk hot, te midden van den hofstoet de koningin in vollen luister praalt, zoo wordt hier de geluks- en heilstaat der Kerk bizon der geteekend in de Koningin, die aan 's Konings rechterhand staat, in het fijnste goud van Ophirk De rechterhand is de plaats der eere en der genegenheid. Goud vertegen woordigt 't kostbaarst, dat bedacht kan wor den. Goud van Ophir is het allerfijnste goud. Christus bekleedt Zijn Bruid met Zijne ge rechtigheid. Dit is het goud van Ophir. gHoewel de Kerk Gods, als zijnde op aarde, wordt geteekend, zoo is ze hier reeds voorge steld, gelijk zij eenmaal volmaakt in den he mel zijn zal. Dit is toch de erfenis, die haar in Christus ook hier in den strijd reeds on veranderlijk toebehoort. Eu nu is dit het onontbeerlijk kenmerk, dat de Kerk voor haren Bruidegom alles verlate. Hooro dochteren zieèn neig uw ooren vergeet uw volk en uws vaders huiszoo zal de Koning lust hebben aan uwe schoonheiddewijl Hij uw Heere is, zoo buig u voor Hem neder. En deze haar weg van vernedering zal voor haar de ware verhooging zijn. En de dochter van Tyrusde rijken onder het volkzullen uio aangezicht met geschenken smeeken. Nu, in sommige tijdperken, als in de da gen van een Cyrus en Darins, tijdens den terugkeer uit Babel, en eenmaal volkomen zullen de grooten der aarde, al is het ook in geveinsde onderwerping, eer en hulde aan Gods Kerke brengen. Het sieraad der Kerk is evenwel een in nerlijk en geestelijk sieraad. Hare heerlijk heid is daarom nu veelszins verborgen. Hij is geheel verheerlijkt inwendigdoor het werk van bekeering en geloof, door de wederge boorte uit den Heiligen Geest. Hare klee ding is van gouden borduursel. Dit zijn hare geestelijke sieraden, hare vernieuwing naar het beeld haars Konings, den Zoon des Va ders. In gestikte kleederen zal zij tot den Ko ning qeleid worden. Genade voert haar tot de eeuwige heerlijkheid. Hare werkoi^volgen haar. Het zijn de werken van liefde godza ligheid, waarin zij hier heeft gewandeld, die met de gestikte kleederen worden aangeduid. En de heerlijkste beloften voor Gods kerke liggen er. In plaats van uwe vaderen zullen uwe zonen zijn. Ik zal uws naams doen ge denken van elk geslacht tot geslacht. Dierbaar en schoon is de beschrijving van de heerlijkheid der Kerk en van haren mach tigen Koning. Hoe zwaar vervolgd, hoe fel bestreden, zij zal eenmaal aan 's Konings Rechterhand in het huis des Vaders onge stoorde geestelijke vreugde en heerlijkheid ge nieten door het eeuwig welbehagen. Maar ontzettend rampzalig het lot, van wien vijand van dezen Koning blijft. Zijt gij reeds toe gebracht tot zijne Kerk Des Konings doch ter is geheel verheerlijkt inwendig. Zoo iemand niet geboren wordt uit water en geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Kerke Godszie uwe roepingVergeet uw volk en uws vaders huis! Dewijl Hij uw Heere is, zoo buig u voor Hem neder. Hulsebos. Classenindeeling van Noord-Brabant en Lim burg. Tijd- ea plaats-gebrek beletten ons, de vorige maal over deze zaak nog het volgen de te zeggen De winst bij eene indeeling in vier Classen schijnt nu niet zoo zeer groot. Maar ter waardeering van het besluit der vorige Synode bedenke men, dat de toestand sedert dien tijd aanmerkelijk gewijzigd is. Wat de Classe 'sHertogenbosch betreft is er in dien tijd êén plaats vacant geworden, eene geheel andere weer bezet, en zijn twee Kerken ineengesmolten en is een zwakkere Kerk gesterkt. In de tweede plaats lette men op het toen meer dan nu, maar toch nog steeds hoogstbezwarend aantal vacaturenBij de indeeling in 3 Classen zijn er 7, bij die in 4 Classen 5. Voorts had de Provinciale Synode te rekenen met de bepaling der Ker kenordening die het kleinste aantal voor eene Provinciale Synode vereischte Classen op vier had bepaald. De Generale Synode van 1893 gaf in deze vrijheid. Deze verande ring is nu dus hoezeer ook wenschelijk niet meer gebiedend noodzakelijk te achten. Dordrecht 15741893. Eene eenige plaats onder Holland en Nederlands steden neemt Dordrecht in. Van de zes Generale en Nationale Synoden der Gereformeerde Kerken in Nederland zijn er drie gehouden. Van de drie voorbereidende Vergaderingen in deze een. Het Convent te Wesel in 1568 en de voorbereidende eendaagsche Synode van Am sterdam op 17 Juni 1892 hebben tusschen zich de merkwaardige Dordsche Synode (in zeker opzicht Generaal" in zeker opzicht nietGeneraal" even als de beide andere) van 1574. En naast de werkelijke Generale" Synoden van 1571, 1581, en 1586 te Embden Middel burg en 's Gravenhage, vindt men te Dord recht een in 1578, een in 1618 en 1619 en een in 1893. En merkwaardig verschijnsel elk dezer vier Kerkelijke vergaderingen te Dord recht heeft een in zeker opzicht met dat der andere drie overeenkomend karakter. Een karakter, dat tevens min of meer met de eigenaardige plaats van Dordrecht in de staatkundige geschiedenis onzer landen over eenkomt. Dordrecht is in deze geschiedenis eene der steden der eerste bladzijden geweest. En in de Kerkelijke Geschiedenis onzer landen is juist Bordt weêr de stad der eerste bladzijden bij uitnemendheid. In 1574 de eerste Synode (zij het ook, door den dwang der omstandigheden' niet «Generaal" hoewel anders dan »Provinciaal") onzer Gereformeerde Kerken op Noord-Ne- derlandsch grondgebied. Een groot deel van ons land in Spaansche handen Leiden zoo dicht bij door de Spanjaarden bele gerd ja zelfs waar men verhaalt af gevaardigden naar de Synode onderweg door de Spanjaarden opgevangen. Maar de Synode vreest nietmaar gaat in 's Heeren kracht voort. Eerste bladzijde in de geschiedenis der openbare Synoden in Noord-Nederland. In 1578 is de zaak der vrijheid zeer ge vorderd. De Kerken van verschillende ge westen kunnen op den vrijgevochten bodem bijeenkomen. Nu regelen zij te Dordrecht het leven der Kerken in het land der vrij heid, gelijk zij in 1571 hadden gedaan in het land der ballingschap. Eerste bladzijden in de geschiedenis der Generale Synoden op Nederlandschen bodem. In 1618 en 1619 vergaderden onze Ker ken wederom binnen Dordrecht in Generale (bijna oecumenische) Synode. Zal Arminius het pleit winnen, dan zullen de Christenen dezer gewesten overgeleverd worden aan er ger dwingeland dan Alva, namelijk aan de onbarmhartige, vrede en vastheid roovende, willekeurswreedheid der leer van den vrijen wil. Zal Gomarus het winnen, dan zal in ge bondenheid aan Gods Souvereiniteit de vrij heid gehandhaafd zijn van door den Zoon vrijgemaakt waarlijk vrij te wezen. Wederom is te Dordrecht eene eerste blad zijde De eerste bladzijde van de besliste er kenning der vrijheid van 's menschen overlast door rechte gebondenheid aan God. In 1893 dê eerste Generale Synode dezer eeuw der Gereformeerde Kerken in Nederland. Vóór dien tijd een gedeeld leven. Een groep in het Noorden, een groep in het Zuiden. Straks Afgescheiden Gemeenten, Kruisge meenten, en Hervormden. Later Christelijke Gereformeerde Synode en Nederduitsche Ge reformeerde. Eindelijk in 1892 vloeien deze groote, elk uit samenvloeiing van verschillende reformatorische stroomingen ontstane stroomen ineen in het bijeenkomen harer twee afzon derlijke Synoden. Deels laatste zitting der af zonderlijke Synoden,deels eerste samenkomst in den nieuwen toestand is de plaats voor deze Synode in de indeeling der Synoden moeielijk te be palen. Eigenlijk meer optelling van twee Sy noden van de twee helften der Kerken dan eene Generale Synode. Anderzijds weder han delende en hiertoe gerechtigd als Ge nerale Synode. Niet aan de bepalingen van Art. 50 der K. O. beantwoordend, en tpch in dezen zin wettig en tot handelen naar Art. 86 bevoegd. Terecht door Dr. Matheus ge-

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2