HAJAARSm BTIKÏIiEÏÏ. VERGADERING G K~üR"rëE~ THËEa, P. J DE IillElJTER, Langeviele. lijke handelen wij zoo niet; dan worden vreemde woorden dikwijls gebruikt en wat uit den vreemde is ook met gretigheid overgeno men. Zoo behoort het ook op kerkelijk ge bied te gaan waar het iets goeds geldt,als wij voor eene zaak gesteld worden, moet het voor ons nooit eerst de vraag zijn of onze vaderen dat ook gedaan hebben en ook geweten hebben Maar als ook op dit gebied iets nieuws voorkomt, moet het eenvoudig de vraag zijn of het goed is of het is naar GodsWoord. Daarmede staat en valt dan ook de Medical Mission letterlijk vertaald „Geneeskundige Zending." Wij stellen ons voor dat iemand, die niet ge heel onbekend is op Zendinggebied ons vraagt Wat wordt verstaan door Geneeskundige Zen ding? En deze vraag zal het gemakkelijkst beantwoord worden, als wij eerst vaststellen, wat. er niet mede bedoeld wordt. Het is niét eene bloote hulp der barmhartigheid; niet eenvoudig het heelen van krankheden. Ook dat is een heerlijke arbeid. De lijdende menseh- heid is een onafzienbaar veld voor de oefening der barmhartigheid. Vooral onder de Heidenen komen zeer veel menschen om, omdat er geen behoorlijke hulp is. Wie bijv. Java kent, weet dat er jaarlijks tienduizenden sterven in de groot ste ellende omdat de noodige hulp ontbreekt. Daar is melaatschheid daar zijn lijders aan vreeselijke oogziekten enz, ja nergens kan men komen of het treft, hoevele lijders inde grootste smarten liggen omdat er geen geneeskundige hulp gevonden wordt. Evenwel bedoelt de ge neeskundige Zending niet bloot om in zulken nood te voorzien. Maar wat bedoelt zij dan DitOm door verlichting van lichaamslijdenen door hulp te bieden in krankheidden weg te banen voor de prediking van het Evangelie, waar die weg anders zou gesloten zijn.'Wanneer een Zendeling ergens is om het Evangelie te verkon digen, maar niemand wil hem hooren, wat baat het dan In menige streek willen de Hei denen en Mohamedanen doorgaans het Evangelie niet hoorendaarom moet er naar een middel omgezien worden om hen onder het Evangelie te brengen. En dat middel wordt gevonden in het toedienen der geneeskundige hulp. Ligt het nu in de bedoeling der Geneeskundige Zending om voor het Evangelie een weg te banen, dan behoort voorts gevraagd te worden naar haar mandaat. Wie geeft haar het recht om als zoodanig op te treden Haar mandaat ligt in de eerste plaats in het voorbeeld van den Heiland. „En Jezus omging „geheel Galilea, leerende in hunne synagogen „en predikende het Evangelie des Koninkrijks „en genezende alle ziekte en alle kwaal onder „het volk. En zijn gerucht ging van daar uit „in geheel Syriëen zij brachten tot hem alle „die kwalijk gesteld waren, met verscheidene „ziekten en pijnen bevangen zijnde en van den „duivel bezeten en maanzieken en geraakten „en Hij genas dezelve." (Mattheus 423, en 24.) Sommigen noemen al deze wonderen, werken der barmhartigheid. Dit is slechts betrekkelijk het was niet alleen barmhartigheid, maar verbonden met de prediking van zijn Koninkrijk. Naast het voorbeeld van den Heiland, ligt in de tweede plaats haar mandaat in een nadruk kelijk gebod, dat van Jezus uitging. „En zijne „twaalf discipelen zamen geroepen hebbende, „gaf Hij hun kracht en macht over al de dui- velen en om ziekten te genezen. En Hij zond „hen henen om te prediken het Koninkrijk Gods Hen de kranken gezond te maken", (Lukas 9 1 en 2.) En voorts „In wat stad gij zult ingaan „en zij u ontvangen, eet hetgeen ulieden voor- „gezet wordt en geneest de kranken, die daarin g^ijn. en zegt tot hen het Koninkrijk Gods „is nabij U gekomen." (Lukas '10 8 en 9.) En dit breidt zich uit, omdat zijne belofte met het bevel is verbonden. Het zou een „teeken zijn, dat hun zou volgen." En de geschiedenis van de planting van het Christendom heelt het geleerd, dat de gave der gezondmaking met de prediking van het Evangelie gepaard ging dat de genezing van kranken in direct ver band stond met de uitbreiding van Christus' koninkrijk. In de laatste]50 jaren heeft de Zending eene ontzaggelijke vlucht genomen men is van alle kanten voortgedrongen. En toch zijn de vruchten van de Zending nog niet, wat m£n wel zou wenschen. Het is een moeilijk werk ja, naar den rnensch, een onmogelijk werk, dat worstelen met het Möhamedanisme, en om den invloed van het heidendom te breken om den strijd aan te binden tegen de machten der duisternis. Het is alleen te aanvaarden in ge hoorzaamheid aan het bevel des Heeren. Men meent, dat er meer ijver moet gevonden worden in den Zendeling.Maar ijver alleen is niet genoeg: men moet hebben mannen des geloofs en des Hei ligen Geestes mannen van verstand, en men moet, vooral in de Zending, verstandelijk han delen, gebruik makende van alle middelen, die de Heere aanduidt. Op den weg der Zending liggen vooral twee^groote moeilijkheden: lo. de Heidenen en Mohamedanen te brengen onder de prediking van het Woord, en 2o om de vrouwen te bereiken. Dit laatste vooral omdat het tegen de zeden van menig land is om tot eene vrouw te spreken. Op vele plaatsen is het verboden om het Evangelie te brengen. Bijv. in de Soedaa is het verboden op doodstraf; zoo ook in China en overal in Mohamedaansche landen. En de sleu tel nu om die ijzeren deur te openen is vooral de geneeskundige zending. De geschiedenis heeft dit bewezen. In een provincie van China bijv. hadden de Zendelingen beproefd om zich te vestigen, maar vruchteloos. Daar wordt de vrouw van een Gouverneur ziek,en de Chineesche geneesheeren hebben geen hoop op herstel. De Gouverneur raadpleegt den Zendeling-arts Mackenzie, die zich tijdelijk ter plaatse bevond en onder zijne behandeling wordt een begin van herstel opgemerkt. Voor het herstel moet de dokter vertrekken, maar nu komt de kranke onder behandeling van Dr. Howard, eene vrou welijke Zendeling-arts, en het resultaat daar van'is geweest dat een heidensche tempel voor kostschool werd ingericht, en dat de Zending aldaar gevestigd werd. En zoo is op vele andere plaatsen de Genees kundige Zending de sleutel geweest, waardoor de deur van het Heidendom voor het Evangelie is geopend." Ten slotte moet nog gevraagd worden naar de plaats van de Geneeskundige Zending onder de kerkelijke inrichting. Wij houden vast aan een zuiver kerkelijk leven en laten ons niet licht afleiden. Toch moeten wij voorzichtig zijn om niet het uiterste te drijven. Die plaats der geneeskundige Zending is niet in verband met den dienst der barmhartigheid, want de Zendeling-arts is geen Diaken. Maar die plaats is in verband met den dienst der prediking. Want Wat is de opdracht? „Ge neest de kranken en zegtHet Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen." Dit geschiedt niet in eengevestigde gemeente, want deze is onder de Bediening des Woords. Wij zoeken het trou wens niet vruchteloos in het Woord van God en daarom moet dit in onze kerkelijke inrich ting nog ingebracht worden. Drie honderd Zendeling-artsen arbeiden thans onder de Heidenen en werken samen met Zen delingen, Dienaren des Woords, die geen artsen zijn. Wij wachten op den zegen des Heeren en begeeren van de Heere dat ook door dezen dienst eene weg en deur zal geopend worden op Java voor het Evangelie. Bereopen te Alkmaar J. W. Wechgelaar te Dirkshorn. Te Lopik J. Kool teMeeden. Te Midsland c. a. en te Alblasserdam J. Hania te Oosterbierum. Te Asperen J. J. Smit te Beverwijk. Aangenomennaar Hoogvliet door J. J. Dekker te Ouderkerk aan de Amstel. Naar Zuid Beijerland door A. Roorda Cand. te Kampen. Bedanktvoor Leeuwarden door C. B. Bavinck te Hazerswoude. Voor Nieuwendam door F. G. Petersen te Mildam. Voor Etn- men door G. van Halsema te Siddeburen. Voor Harlingen B. door F. Rispens te Steen- wijk. Tweetal de Nieuw dorp (gemeente) 's Heer Arendskerke J. Gideon se te Broek qp Lan- gendijk. en F. Staal te Geesterend Gfesselaer. Gaarne vestigen wij de aandacht onzer le zers te Middelburg op de vergadering in het belang van het Chr. onderwijs te houden op Woensdagavond 7£ uur in de Noorderkerk. Mocht het ook in een talrijke opkomst blijken dat het gewicht dezer zaak beseft, en de roeping die op ieder Christen in dezen rust, recht gevoeld wordt. De School is de zaak der Ouders. Men wenscht, dat ook ons weekblad de geboorte vermelde van een nieuw antirevolu tionair Dagblad, te Rotterdam verschijnende. Gaarne doen wij dit met een enkel woord. Wij verblijden ons, dat alweder een nieuwe tolk dagelijks aan ons volk de beginselen zal verkondigen, waardoor het alleen gelukkig kan zijn. Het formaat is flink, de prijs gering, de inhoud degelijk. De naam herinnert aan het orgaan, indertijd door Mr. Groen van Prin- sterer uitgegeven. »De Nederlander". Blijve de Nederlander steeds aan zijne be ginselen getrouw, vinde hij vele lezers, bloeie en groeie hij tot in lengte van dage. Redactie. Het idiotengesticht ,,'S HEEREN L00" te ERWIELOO Van vele zijden deelt men ons mede, dat de samen komst op 23 Aug. in aangename herinnering voort leeft. Ook wij zijn uitermate verkwikt geworden. Vele lieve broeders en zusters, die ons meningmaa! reeds door de blijken van hunne toegenegenheid en toewijding verblijdden en sterkten mochten wij voor het eerst of bij vernieuwing ontmoeten. Iets van de gemeenschap der heiligen hebben wij en stellig velen met ons ervaren, iets van onze saamhoorigheid gevoeld, iets genoten van de heerlijkheid, ook in den arbeid der barmhartigheid om Jezus wille, schouder aan schouder te staan. De Naam des Heeren zij geprezenHet geldt zijne zaak, zijne eerc. En daarom, bx-oeders en zusters, met nieuwen moed asm den arbeid Ds. J. C. van Schelven, Yoorz. Dieren. F, Kortlang I.Ezn., Directeur, Ermelo. Bijdragen enz. s. v. p. te zenden aan de Oorrespon denten cf naar 's Heeren Loo. In dank ontvangen Voor het nieuwe paviljoen van N. N. f 2,Van S. f 1,en 0,25. Het 2e Jaarverslag dezer stichting is verschenen» Het bevat vele wetenswaardigheden o. a. ervaringen en mededeelingen betreffende den arbeid. Aan oe- langstellenden wordt gaarne op verzoek een exem plaar toegezonden. K. LE C01NTRE, Correspondent. ADVERTENTIES. Onzen hartelijken dank aan allen, die, op welke wijze ook, hunne belangstelling deden blijken bij de geboorte van ons thans zoo ernstig krank geliefd kind. J. D. v. d VELDEN. A. B. v. d. VELDEN geb. Eberstadt. Middelburg. van leden der Geref. Kerken in Middelburg in 't belang van het Christelijk Onderwijs op Woensdag 27 September 's avonds half acht Ulir in de Noorderkerk. P. J. DE KRUIJTER. De eerste bestelling is gearriveerd voor de oude prijs, de tweede en verdere bestel lingen worden veel hooger, van de zware sterke gebreide bruine Onderbroeken en Borstrokken, dus doet uw voordeel en koopt. Ontvangen de nieuwste Omslagdoeken, blaauwe en roode Baai van 22 cent, en 8/4 blaauwe Baai van 50 cent per el. Pottenmarkt. M. J. TIMMERMANS. a 14, 18, 20, 24, 28, 32 en 40 cent per ons bij J- M. HEILIGER, Middelburg. Lange Giststraat F 193. MANS LAARZEN 1ste kw. f 5.50. MANS WERKSCHOENEN 2.40. MANS MOLIÈRES 3.00. MANS PANTOFFELS 2.25. MANS SCHOENKLOMPEN 1.00. VROUWEN MOLIÈRES met verl. f 2.75. LEDEREN VROUWEN MOLIÈRES 2.50. VROUWEN STRIKSCHOENEN 2.60. VROUWEN SCHOENEN Elastiek 2.50. MUILEN 1.00.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 4