Uit Kerk ea School. In de collecte van 20 Augustus door Br. diakenen in dank ontvangen: fl,U0 voor de zieken, door Br. J. A. van Nederveen f 1,00 voor de kosten van de school gaande kinderen. I. de Wolff diaken boekh. Door den boekhouder der K. Kas in dank ontvan gen in de collecte van 27 Augustus van E. J. P. f2,00 voor de plaats, van L. V. 2,00 idem. 3 Septem ber f 1,50 voor de plaats, f 0,50 voor het bouwfonds, f 0,50. voor de armen, door Br. A. B. Crucq f7,50, van N. N. voor de plaats. I. de Wol If. Gaat dan henen, onderwijst al de volken, de zelve doopende in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestesleerende hen onder houden alles, wat ik u geboden heb. Mattheiis 28 19. Wij wenschen nu in aansluiting aan het geen wij voor veertien dagen over den Doop schreven, enkele aanduidingen uit de H. Schrift te geven, waaruit blijkt, dat de Doop inderdaad is een teeken en zegel van het Verbond der genade. Van grootern rijkdom is het tekstwoord, dat gij boven ons tegen woordig artikel vindt. Wij plaatsten het nu alleen, als bevattende het uitdrukkelijk bevel des Doops, overal en altijd toe te passen, waar de blijde boodschap des genade- verbonds zou worden verkondigd en geloovig omhelsd. De Schrift noemt de besnijdenis een teeken des verbonds (Genesis 17 11 en andere plaatsen.) Ook het Pascha was een bonds- zegel, bevolen in het boek des verbonds (1 Koningen 23 21,) tot welks gezette viering alleen de besnedenen waren gerechtigd, maar waartoe zij ook heiliglijk waren verplicht. Met de komst van vorst Messias vertoont zich het Verbond der Genade onder de Nieuwe Bedeeling. Het Pascha, dat in het geslachte Lam Christus voorbeeldde, maakt nu plaats voor het Avondmaal, ter gedachtenis aan Christus volbracht wérk. Ons Pascha is voor ons geslacht. En gelijk onder den ouden dag het bloed der zoenoffers, en zulk een offer was ook het paaschlam, het bloed des Ver bonds wordt genaamd, zoo zegt de Heere Jezus bij de instelling van het Heilig Avond maal (de verkondiging van zijnen dood tot dat Hij komtDit is mijn bloedhet bloed des Nieuwen Testamentsdat voor velen vergoten wordt tot vergeving der zonden. En nu de Doop De doop is een teeken en zegel van het genadeverbond onder den Nieuwen Dag. Wij vinden drieërlei instel ling van den Doop. Johannes is gezonden van den Heere, om te doopen (Joh. 1 33.) Maar ook Jezus discipelen doopten op zijn bevel (Joh. 4: 1,2.) En eindelijk vinden wij het doopsbevel, kort voor 's Heeren Hemelvaart, als Hij spreekt van de uitbreiding zijner kerk onder de hei denen. De doop is een teeken en zegel des Verbonds. Welke zijn nu hiervoor de duidelijke en klare bewijzen lo. De beteekenis van den Doop, namelijk de afwassching der zonde door het bloed en den Geest van den Heere Jezus Christus. Dus wordt de groote be lofte van het Genadeverbond door den Doop beteekend. En ook bezegeld Ja. Laat u doopen en uwe zonden afioasschen, aanroepende den naam des Heeren(Hand. 22 16) 2o. De doop wordt samengevoegd met het geloof Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden. Nu is het geloof eigen aan het Verbond der genade. En geen geloovige mag zijn zonder Doop. Dus is de Doop een teeken en zegel des genade verbonds. Maar hieruit volgt nu ook reeds weder, dat allen, wien de verbondsbelofte toekomt, ook het teeken des Doops moeten dragen. 3o. De apostel Paulus ziet in de buitenge wone bondszegelen onder Israëlheenwijzingen naar den Doop (T Cor. 10 1, 2,) gelijk Petrus: in de wateren van Noach, waai door Noach zijn achtste (zooals ons doopsfor- mulier het naar 2 Petri 2 5 uitdrukt) werden behouden. 4o. De vervulling bij den Doop van den Drieëenigen Naam is ook hierin van groote beteekenis. De Heere wil zich bij den Doop doen kennenals den God des Verbonds. 5o, Het vermelden van den Doop als kenmerk van de eenheid van het lichaam des Heeren, Een Heere. een geloof, een Doop. (Efezen 4 5.) 6o. De Verbonds belofte vinden wij vermeld in eenen adem met den Doop. Bekeert u en een iegelijk van u worde gedooptWant u komt de be- lojte toe en uwen kinderen Hand. II 38 en 39 Blijft er nu na dit weinige zelfs, dat wij hier konden noemen, nog redelijke twijfel over, of de Doop is een teeken en zegel des Verbonds der genade onder den. Nieuwen Dag Den Doop behooren dus te dragen allen, aan wie de verboudsbeloften toekomen. En wijst Gods Woord ook niet duidelijk als zoodanig, de kinderen der geloovigen aan Ons rest nu nog aan te toonen uit het Woord Gods, dat de Doop in de plaats der Besnijdenis is gekomen. Nog als tot dat be toog behooren kan worden opgemerkt, dat bij het uitdrukkelijk bevel van den Doop in het Nieuwe Testament herhaaldelijk wordt uitgesproken, dat de Besnijdenis als Bonds- zegel lieeft opgehouden te bestaan. Hoe groot is de onkunde aangaande 's Heeren inzettingenHoevele gedoopten vertreden openlijk Gods VerbondVerstaat gij uwen Doop en uwe roeping dienovereen komstig, lezer En bezit gij ook waarlijk in bekeering des harten de beteekende heil goederen J. Hulsebos. Generale Synode der Gereformeerde Ker ken in Nederland te Dordrecht. 3e Zitting op Donderdag 31 Augustus, nm. In deze zitting, waarin de deputaten van de buitenlandsche kerken aan het woord ko men, spreekt het eerst Rev. Dr. Mathews, van de Presbyterian Church of England en tevens secretaris van the Presbyterian Alliance. Had hij verleden jaar de eerste Generale Sy node te Amsterdam bijgewoond, waarop de hereeniging" haar beslag kreeg, hij verheugt zich ook op deze tweede Synode aan de ge voelens van vriendschap zijner kerk voor de Gereformeerden in Nederland uiting te mo gen geven. Hij wijst verder op de overeen komst tusschen hen en de Engelsche puritei nen, op Knox en a Lasco, Dord en West minster en eindigt met de hartelijke groeten van »de zonen van hetzelfde huis" over te brengen. Dan, ook namens the Alliance heeft hij een woord en heeft hij de professoren Wielinga en Bavinck verleden jaar op het concilie van Toronto ontmoet, hij wenscht van harte, dat de Gereformeerde Kerken in Ne derland hare afgevaardigden ook naar dat van Glasgow in 1896 zullen zenden. Sterker nog dan de trekking des bloeds' is die van het eene, gereformeerde beginsel dat ons allen vereenigt. Na door ds. Lion Cachet te zijn beantwoord wordt het woord gegeven aan Rev. dr. N. M. Steffens en Rev. R. H. Joldersma van de Re formed Church in Amerika. Prof. Steffens, Holland, Michigan, geeft in breede trekken de geschiedenis van zijn kerk in Amerika, van de dagen toen zij nog ressor teerde onder dé classis van Amsterdam in Nederland, tot zij mondig geworden, eerst als Protest. Geref. Holl. kerk. straks alleen Reformed Church, positie nam, en later, in 1847, zich met de emigranten uit Nederland onder Dr. van Raalte wiens nagedachtenis hij met dankbaarheid herdacht vereenigde. Bij zijn gelukwensch met de hereeniging, voegt hij de uitnoodiging tot voortdurende correspondentie, en spreekt hij het verlangen uit voor een gemeenschappelijk vasthouden aan de waarheid en wandelen in de wegen des Heeren. Rev. Joldersma. superintendant of Western Missions of the Reformed Church in America geeft eerst een zeer belangrijk overzicht van »het werk in de kerk" van hare binnen- en buitenlandsche zending van den arbeid onder de emigranten, zoodat niemand hunner die in Amerika komt het Evangelie kan ont vlieden. Hij verhaalt van den »Lady's-day", waarop de zusters der gemeente, met het wa pen van den Zwijger en het Oranjelint ge tooid, onder de Hollandsche driekleur, haar arbeid in den dienst der barmhartigheid be spreken van de kweekhoven" waar de pre dikers hun opleiding ontvangen Orange-City Hope College, Rutgers College van de- 50 nieuwe gemeenten, waaronder 32 Hollandsche in den laatsten tijd gesticht. Dan vertelt hij van de zending zijner Kerk in China, Japan, Indië en Arabië, een zendingsveld, thans met 55 gemeenten, 218 stations en 5799 le den en waarop 63 zendelingen met 400 helpers arbeidenin China en Indiê een eigen hospitaal bezit en waarvoor de kerken f587,600 dat is ongeveer f570 per lid, op brengen. Op de Synode van de Reform Church, in Juni 1894 te New-Jersey te houden, hoopt ook hij de Gereformeerde Kerken van Neder land vertegenwoordigd te zien. Eindelijk brengt van uit Amerika ds. J. H. Vos van de Holland Christian Reformed Church den zustergroet. Ontstaan in 1857 uit de scheiding van de Reformed Church bestaat zij thans uit 110 kerken met 70 pre dikanten en 50,000 leden. Zij bezit te Grand- Rapids een opleidingsschool met 4 docenten en 50 studenten. Zij arbeidt onder de emi granten en drijft sedert '88 ook de bnitenland- sche zending. Een hereeniging, gelijk bij de Gereformeerde leden in Nederland tot stand kwam, zou ook in Amerika zeer gewenscht zijn. Een poging daartoe in '84 te Grand- Rapids gewaagd mocht echter niet gelukken, vooral de houding tegenover de vrij-metselarij ingenomen was toen een struikelblok. De deputaten der twee kerken uit Amerika worden thans door ds. J. H. Donner beant woord waarop aan die van de United Origi nal Secession Church van Schotland het woord wordt gegeven. Rev. William B. Gardiner van Glasgow, Scriba Synodi, brengt de groeten zijner kerk over en wenscht der Synode geluk met de tot stand gekomen hereeniging. Is hij ook voor het eerst in Nederland, toch gevoelt hij er zich in de geestelijke eenheid met hen die een zelfde belijdenis hebben geen vreemdeling. Hij wijst ook op de historische eenheid tus schen de kerken van Schotland en Nederland; onze martelaars zijn in Schotland bekend en de historie van de Covenanters" kent men ook in Holland. Opgekomen uit de schei ding van 1733 in de dagen der Erkine's, een scheiding ontstaan uithet misbruik in Gods kerk van het patronaat, het dulden van kettersche leer, en de hiërarchie der bestu ren houden zij nog altijd vast aan de waarheid in kerkleer en kerkinrichting. Slechts een kleine groep in den lande, hopen zij stand te houden!" gelijk een Wellington bij Waterloo een door den vijand omsingeld ba taljon toeriep. Rev. Robert Morton in Leith, die er aan herinnert hoe men Ds. Lion Cachet reeds ten vorige jare als deputaat op de Schotsche Sy node mocht ontmoeten, spreekt van de schuld van dankbaarheid in Schotland tegenover Holland, op wat de Schot Alexander Comrie in Holland ontving en straks juist daarom aan zijn vaderland in zijn schriften kon bieden aan wat de oud-Hollandsche theologie met name a Marck in zijn compendium aan de Schotsche studie schonk. Op the ologisch en kerkelijk gebied noemt Rev. Morton zijn land thans wanhopig verdeeld en den strijd tegen het rationalisme eischt aller kracht, hij roept de Nederlandsche gerefor meerden op ook voor den vrede van Jerusa lem in Schotland te bidden. Dr. Kuyper brengt namens de Synode dank aan de Schotsche afgevaardigden. 4e zitting op Vrijdag 1 September. Ds. Stroeven begroet de Synode namens de Oud-Gereformeerde Kerken van Oost-Fries land en het Graafschap Bentheim en deelt mede hoe de kerken daar wel zijn van kleine krachten doch het Woord bewaard en niet verloochend hebben. Hij herinnert aan het gemeenschappelijk verleden, aan de ballingen die te Emden herberg vonden en teekent de verhouding der Gereformeerde kerk in Oost-

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2