Uit Kerk ea School.
In de collecte van 20 Augustus door Br. diakenen
in dank ontvangen: fl,U0 voor de zieken, door Br. J.
A. van Nederveen f 1,00 voor de kosten van de school
gaande kinderen.
I. de Wolff diaken boekh.
Door den boekhouder der K. Kas in dank ontvan
gen in de collecte van 27 Augustus van E. J. P.
f2,00 voor de plaats, van L. V. 2,00 idem. 3 Septem
ber f 1,50 voor de plaats, f 0,50 voor het bouwfonds,
f 0,50. voor de armen, door Br. A. B. Crucq f7,50,
van N. N. voor de plaats.
I. de Wol If.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, de
zelve doopende in den naam des Vaders en des
Zoons en des Heiligen Geestesleerende hen onder
houden alles, wat ik u geboden heb.
Mattheiis 28 19.
Wij wenschen nu in aansluiting aan het
geen wij voor veertien dagen over den Doop
schreven, enkele aanduidingen uit de H.
Schrift te geven, waaruit blijkt, dat de Doop
inderdaad is een teeken en zegel van het
Verbond der genade. Van grootern rijkdom
is het tekstwoord, dat gij boven ons tegen
woordig artikel vindt. Wij plaatsten het
nu alleen, als bevattende het uitdrukkelijk
bevel des Doops, overal en altijd toe te
passen, waar de blijde boodschap des genade-
verbonds zou worden verkondigd en geloovig
omhelsd.
De Schrift noemt de besnijdenis een teeken
des verbonds (Genesis 17 11 en andere
plaatsen.) Ook het Pascha was een bonds-
zegel, bevolen in het boek des verbonds (1
Koningen 23 21,) tot welks gezette viering
alleen de besnedenen waren gerechtigd, maar
waartoe zij ook heiliglijk waren verplicht.
Met de komst van vorst Messias vertoont
zich het Verbond der Genade onder de Nieuwe
Bedeeling. Het Pascha, dat in het geslachte
Lam Christus voorbeeldde, maakt nu plaats
voor het Avondmaal, ter gedachtenis aan
Christus volbracht wérk. Ons Pascha is voor
ons geslacht. En gelijk onder den ouden dag
het bloed der zoenoffers, en zulk een offer
was ook het paaschlam, het bloed des Ver
bonds wordt genaamd, zoo zegt de Heere
Jezus bij de instelling van het Heilig Avond
maal (de verkondiging van zijnen dood tot
dat Hij komtDit is mijn bloedhet bloed
des Nieuwen Testamentsdat voor velen vergoten
wordt tot vergeving der zonden.
En nu de Doop De doop is een teeken
en zegel van het genadeverbond onder den
Nieuwen Dag. Wij vinden drieërlei instel
ling van den Doop.
Johannes is gezonden van den Heere, om
te doopen (Joh. 1 33.) Maar ook Jezus
discipelen doopten op zijn bevel (Joh. 4: 1,2.)
En eindelijk vinden wij het doopsbevel, kort
voor 's Heeren Hemelvaart, als Hij spreekt
van de uitbreiding zijner kerk onder de hei
denen. De doop is een teeken en zegel des
Verbonds. Welke zijn nu hiervoor de duidelijke
en klare bewijzen lo. De beteekenis van
den Doop, namelijk de afwassching der zonde
door het bloed en den Geest van den Heere
Jezus Christus. Dus wordt de groote be
lofte van het Genadeverbond door den Doop
beteekend. En ook bezegeld Ja. Laat u
doopen en uwe zonden afioasschen, aanroepende
den naam des Heeren(Hand. 22 16)
2o. De doop wordt samengevoegd met het geloof
Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal
zalig worden. Nu is het geloof eigen aan
het Verbond der genade. En geen geloovige
mag zijn zonder Doop. Dus is de Doop
een teeken en zegel des genade verbonds.
Maar hieruit volgt nu ook reeds weder, dat
allen, wien de verbondsbelofte toekomt, ook
het teeken des Doops moeten dragen.
3o. De apostel Paulus ziet in de buitenge
wone bondszegelen onder Israëlheenwijzingen
naar den Doop (T Cor. 10 1, 2,) gelijk
Petrus: in de wateren van Noach, waai door
Noach zijn achtste (zooals ons doopsfor-
mulier het naar 2 Petri 2 5 uitdrukt)
werden behouden. 4o. De vervulling bij den
Doop van den Drieëenigen Naam is ook
hierin van groote beteekenis. De Heere wil
zich bij den Doop doen kennenals den God
des Verbonds. 5o, Het vermelden van den
Doop als kenmerk van de eenheid van het
lichaam des Heeren, Een Heere. een geloof,
een Doop. (Efezen 4 5.) 6o. De Verbonds
belofte vinden wij vermeld in eenen adem
met den Doop. Bekeert u en een iegelijk van
u worde gedooptWant u komt de be-
lojte toe en uwen kinderen Hand.
II 38 en 39
Blijft er nu na dit weinige zelfs, dat wij
hier konden noemen, nog redelijke twijfel
over, of de Doop is een teeken en zegel des
Verbonds der genade onder den. Nieuwen
Dag Den Doop behooren dus te dragen
allen, aan wie de verboudsbeloften toekomen.
En wijst Gods Woord ook niet duidelijk als
zoodanig, de kinderen der geloovigen aan
Ons rest nu nog aan te toonen uit het
Woord Gods, dat de Doop in de plaats der
Besnijdenis is gekomen. Nog als tot dat be
toog behooren kan worden opgemerkt, dat
bij het uitdrukkelijk bevel van den Doop in
het Nieuwe Testament herhaaldelijk wordt
uitgesproken, dat de Besnijdenis als Bonds-
zegel lieeft opgehouden te bestaan.
Hoe groot is de onkunde aangaande
's Heeren inzettingenHoevele gedoopten
vertreden openlijk Gods VerbondVerstaat
gij uwen Doop en uwe roeping dienovereen
komstig, lezer En bezit gij ook waarlijk
in bekeering des harten de beteekende heil
goederen J. Hulsebos.
Generale Synode der Gereformeerde Ker
ken in Nederland te Dordrecht.
3e Zitting op Donderdag 31 Augustus, nm.
In deze zitting, waarin de deputaten van
de buitenlandsche kerken aan het woord ko
men, spreekt het eerst Rev. Dr. Mathews,
van de Presbyterian Church of England en
tevens secretaris van the Presbyterian Alliance.
Had hij verleden jaar de eerste Generale Sy
node te Amsterdam bijgewoond, waarop de
hereeniging" haar beslag kreeg, hij verheugt
zich ook op deze tweede Synode aan de ge
voelens van vriendschap zijner kerk voor de
Gereformeerden in Nederland uiting te mo
gen geven. Hij wijst verder op de overeen
komst tusschen hen en de Engelsche puritei
nen, op Knox en a Lasco, Dord en West
minster en eindigt met de hartelijke groeten
van »de zonen van hetzelfde huis" over te
brengen. Dan, ook namens the Alliance heeft
hij een woord en heeft hij de professoren
Wielinga en Bavinck verleden jaar op het
concilie van Toronto ontmoet, hij wenscht van
harte, dat de Gereformeerde Kerken in Ne
derland hare afgevaardigden ook naar dat
van Glasgow in 1896 zullen zenden. Sterker
nog dan de trekking des bloeds' is die van
het eene, gereformeerde beginsel dat ons allen
vereenigt.
Na door ds. Lion Cachet te zijn beantwoord
wordt het woord gegeven aan Rev. dr. N. M.
Steffens en Rev. R. H. Joldersma van de Re
formed Church in Amerika.
Prof. Steffens, Holland, Michigan, geeft in
breede trekken de geschiedenis van zijn kerk
in Amerika, van de dagen toen zij nog ressor
teerde onder dé classis van Amsterdam in
Nederland, tot zij mondig geworden, eerst
als Protest. Geref. Holl. kerk. straks alleen
Reformed Church, positie nam, en later, in
1847, zich met de emigranten uit Nederland
onder Dr. van Raalte wiens nagedachtenis
hij met dankbaarheid herdacht vereenigde.
Bij zijn gelukwensch met de hereeniging,
voegt hij de uitnoodiging tot voortdurende
correspondentie, en spreekt hij het verlangen
uit voor een gemeenschappelijk vasthouden
aan de waarheid en wandelen in de wegen
des Heeren.
Rev. Joldersma. superintendant of Western
Missions of the Reformed Church in America
geeft eerst een zeer belangrijk overzicht van
»het werk in de kerk" van hare binnen-
en buitenlandsche zending van den arbeid
onder de emigranten, zoodat niemand hunner
die in Amerika komt het Evangelie kan ont
vlieden. Hij verhaalt van den »Lady's-day",
waarop de zusters der gemeente, met het wa
pen van den Zwijger en het Oranjelint ge
tooid, onder de Hollandsche driekleur, haar
arbeid in den dienst der barmhartigheid be
spreken van de kweekhoven" waar de pre
dikers hun opleiding ontvangen Orange-City
Hope College, Rutgers College van de- 50
nieuwe gemeenten, waaronder 32 Hollandsche
in den laatsten tijd gesticht. Dan vertelt hij
van de zending zijner Kerk in China, Japan,
Indië en Arabië, een zendingsveld, thans
met 55 gemeenten, 218 stations en 5799 le
den en waarop 63 zendelingen met 400
helpers arbeidenin China en Indiê een
eigen hospitaal bezit en waarvoor de kerken
f587,600 dat is ongeveer f570 per lid, op
brengen. Op de Synode van de Reform Church,
in Juni 1894 te New-Jersey te houden, hoopt
ook hij de Gereformeerde Kerken van Neder
land vertegenwoordigd te zien.
Eindelijk brengt van uit Amerika ds. J.
H. Vos van de Holland Christian Reformed
Church den zustergroet. Ontstaan in 1857
uit de scheiding van de Reformed Church
bestaat zij thans uit 110 kerken met 70 pre
dikanten en 50,000 leden. Zij bezit te Grand-
Rapids een opleidingsschool met 4 docenten
en 50 studenten. Zij arbeidt onder de emi
granten en drijft sedert '88 ook de bnitenland-
sche zending. Een hereeniging, gelijk bij de
Gereformeerde leden in Nederland tot stand
kwam, zou ook in Amerika zeer gewenscht
zijn. Een poging daartoe in '84 te Grand-
Rapids gewaagd mocht echter niet gelukken,
vooral de houding tegenover de vrij-metselarij
ingenomen was toen een struikelblok.
De deputaten der twee kerken uit Amerika
worden thans door ds. J. H. Donner beant
woord waarop aan die van de United Origi
nal Secession Church van Schotland het woord
wordt gegeven.
Rev. William B. Gardiner van Glasgow,
Scriba Synodi, brengt de groeten zijner kerk
over en wenscht der Synode geluk met de
tot stand gekomen hereeniging. Is hij ook
voor het eerst in Nederland, toch gevoelt hij
er zich in de geestelijke eenheid met hen die
een zelfde belijdenis hebben geen vreemdeling.
Hij wijst ook op de historische eenheid tus
schen de kerken van Schotland en Nederland;
onze martelaars zijn in Schotland bekend
en de historie van de Covenanters" kent
men ook in Holland. Opgekomen uit de schei
ding van 1733 in de dagen der Erkine's,
een scheiding ontstaan uithet misbruik in
Gods kerk van het patronaat, het dulden van
kettersche leer, en de hiërarchie der bestu
ren houden zij nog altijd vast aan de
waarheid in kerkleer en kerkinrichting. Slechts
een kleine groep in den lande, hopen zij
stand te houden!" gelijk een Wellington bij
Waterloo een door den vijand omsingeld ba
taljon toeriep.
Rev. Robert Morton in Leith, die er aan
herinnert hoe men Ds. Lion Cachet reeds ten
vorige jare als deputaat op de Schotsche Sy
node mocht ontmoeten, spreekt van de schuld
van dankbaarheid in Schotland tegenover
Holland, op wat de Schot Alexander Comrie
in Holland ontving en straks juist daarom aan
zijn vaderland in zijn schriften kon bieden
aan wat de oud-Hollandsche theologie
met name a Marck in zijn compendium
aan de Schotsche studie schonk. Op the
ologisch en kerkelijk gebied noemt Rev.
Morton zijn land thans wanhopig verdeeld en
den strijd tegen het rationalisme eischt aller
kracht, hij roept de Nederlandsche gerefor
meerden op ook voor den vrede van Jerusa
lem in Schotland te bidden.
Dr. Kuyper brengt namens de Synode
dank aan de Schotsche afgevaardigden.
4e zitting op Vrijdag 1 September.
Ds. Stroeven begroet de Synode namens de
Oud-Gereformeerde Kerken van Oost-Fries
land en het Graafschap Bentheim en deelt
mede hoe de kerken daar wel zijn van kleine
krachten doch het Woord bewaard en niet
verloochend hebben. Hij herinnert aan het
gemeenschappelijk verleden, aan de ballingen
die te Emden herberg vonden en teekent de
verhouding der Gereformeerde kerk in Oost-