let Gnfmsrte TraMjeaitsip dihhstbosmt lets over de Schoolzaak. Men heeft de zaak van het Onderwijs meer dan eens eene afgezaagde quaestie genoemd. Zeer veel werd er over geschreven en gestre den en ware het geen zaak, die in de prak tijk des levens ingreep ware het eene zui vere quaestie van bespiegeling of beschouwing; gewis, men zou geneigd zijn aan iets „afge zaagds" te denken. Maar het Onderwijs is eene levenszaak, ingrijpend in het leven van het kind, het huisgezin, de Kerk, de maatschappij ingrij pend zelfs in het leven der volken. Vooral de Gereformeerde, die belijdt dat God de Heere op alle terrein des levens als Souverein dient te worden geëerd, mag zich niet koel of onverschillig betoonen in zake het Onderwijs. Het is niet genoeg, zooals het helaas op menige plaats nog gevonden wordt, dat men zijDe kinderen (om voor dit oogen- blik alleen over het Lager Onderwijs te spre ken) naar eene Chr. School zendt en jaarlijks eenige contributie betaalt, neen, juist omdat het eene levenszaak is, moet meegeleefd wor den, ja meer nog, moet het de eigen zaak zijn der ouders, die hun door niemand uit de hand mag genomen worden. Als ge zegt Gereformeerd te zijn, rekent ge dan ook met de Gereformeerde beginselen op het terrein van het Onderwijs En vraagt ge, wat dan de Gereformeerde beginselen hieromtrent eischen Welnu, laat het ons in één zin mogen samenvatten. De Geref. beginselen, neergelegd in de Heilige Schrift en in onze Geief. belijdenisschriften, plaatsen deu Christen voor de heilige roeping om ter behartiging van opvoeding en onder wijs zooveel mogelijk zelfstandig op te treden, en het niet over te laten aan den Staat of aan de Kerk. De Staat mag en kan de plichten en de rechten der ouders in zake opvoeding en on derwijs niet overnemen. De H. Schrift stelt hier de ouders verantwoordelijk. Daarbij stelt de Staat zich op onzijdig standpunt, wat voor den Christen gelijk staat met godsdienstloos. Het woord, onlangs door Prof. de Savornin Lohman gesproken, dient alom weerklank te vinden de vrije School voor heel de natie Willen de liberale Scholen hebben voor hunne kinderen, laat ze die onderling op richten, laat men er dan den naam aan geven vrije liberale school. De Gereformeerde ouders moeten zich als een eenig man aaneensluiten om ook in deze stad te komen tot eene vereeniging ter op richting en in standhouding van vrije Scholen op Gereformeerde grondslag. Maar, zoo vraagt men, is het geen taak van de Kerk Moeten we geen zuiver Kerke lijke Scholen hebben Ook hierop moet ontkennend geantwoord worden. Eet is waar, de Kerk heeft eene veel omvattende roeping. Echter is er eene grens voor den directen arbeid der Kerk Ook hier moet gewaakt worden tegen ver flauwing of uitwisschen van grenzen. De Kerk als Kerk heeft wel de roeping zich ijverig bezig te houden met de geeste lijke leiding en vorming van hare gedoopten en het geestelijk toezicht op hen, maar de school heeft voornamelijk ten doel de maat schappelijke vorming. De school is niet een bekeerings-instituut, maar eene maatschappelijke zaak, waar ech ter alles dient gericht te zijn op de eere Gods. Zoo is de school de zaak der ouders, waarbij zij hebben te letten of ook bij de opvoeding en het onderwijs van hun kind alles gaat naar en doortrokken is van het Woord Gods. De Heere God en Zijn Woord mag niet uitgesloten worden bij de godsdienstige, ze delijke en maatschappelijke vorming van het kind In de vreeze Gods moet alle opvoeding en onderwijs geworteld zijn. En nu heeft bij den Doop niet de Kerk beloofd die kinderen op te voeden in de vreeze en vermaning des Heeren, ze te doen en te helpen onderwijzen. Neen, het blijkt duidelijk hoe de ouders in de eerste plaats geroepen zijn om dit te doen en om te zorgen voor de middelen, waardoor het kind wordt opgevoed en on derwezen. De ouders zijn geroepen tot oprichting en instandhouding van vrije Scholen op Gerefor meerd* grondslag, daartoe hebben ze zich te_ vereenigen. Hiertoe moeten ook de Gerefor meerden in onze stad komen. En vraagt men waarom vrije Schrlen op Gereformeerden grondslag Alles tooit zich met den naam Christelijk. Gereformeerd is ook Christelijkmaar Chris telijk in den meer zuiveren zin van het Woord Gods en de belijdenisschriften der Geref. Kerk. Gereformeerd wil kortelijk zeggen dat de Souvereiniteit Gods tot haar recht komt. Onze vaderen drukten het uit God op het hoogst verheven, zondaar op 't diepst ver nederd." En nu scheelt het zoo oneindig veel of men in opvoeding en onderwijs uitgaat van den mensch en tot God opklimmen wil, zooals de Pelagiaan en Remonstrant, en in hun gevolg de tegenwoordige ethischen, of dat men van God den Heere uitgaat en zijne vrijmacht eert. En zeg nu niet, dat dit voor het lager onderwijs er minder op aan komt, dat men toch de kinderen geen zware stukken dogma tiek verklaren zal. Dan antwoorden we, dat dit onderscheid van beginsel op het gansche onderwijs zijn stempel zet. Niofc alleen op de behandeling der H. Schriftmaar evenzeer op de behandeling der Vaderlandsche historie op het gebruik van lees en leerboeken, op het lied, dat ge zongen wordt en zooveel meer Voorzeker de School is voornamelijk eene maatschappelijke zaak voor rekening der ouders, maar dan ook zoo, dat het onderwijs doortrok ken is van dit hoofdbeginsel >Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen." En opdat dit beginsel gehandhaafd blijve en de Geref. Kerk ook met volle vrij moedigheid de vrije scholen op Geref. grond slag kan aanbevelen, zij er Kerkelijk toezicht, dat geregeld worden kan tusschen het bestuur der vereeniging en den Geref. Kerkeraad of de Geref. Kerkeraden. Dat toch de ouders, dat alle Gereformeerden tot het inzicht kwamen, hoe het hun zaak hun levenszaak moet zijn om voor Geref. school onderwijs te zorgen. Men late het toch niet aan enkelen over. Wan- neer er samenroeping geschiedt van de leden die onder toezicht van den eenen of anderen kerkeraad staan, zij men toch doordrongen dat er eene roeping ligt, die niet ongestraft ver waarloosd wordt. Allerwege, ook in deze stad, moge door het vervullen dier roeping het lager en het meer uitgebreid lager onderwijs op Gereformeerden grondslag, waar het is, tot bloei geraken, waar het niet is, heerlijk te voorschijn komen. En later moge de vrucht zijn, dat onze kinderen goed onderwezen en goed opgevoed, onder den zegen des Heeren, dit beginsel, in hun jeugd geleerd, de maatschappij mogen indragen »Gods eere boven alles en op alle terrein het hoogste M. 13 Juli 1893. J. D. v. d. V. Beroepen te Bodegraven S. Oudkerk te Zalk. Te Hoogeveen (B), Ds. Boss, te Vrijhoeve Capelle. Te Albrasserdam A. de Gens te Wolvega. Aangenomen naar Utrecht B door K. Fern- hout te Dordrecht. Bedanktvoor Lopik (2e maal) door J. Dijk stra te Joure. Voor Bennekom door H. M. v. d. Vegt te Heerde. Voor Hoogeveen (B) door F. W. Sluijter te Heeg voor Leeuwarden A." door A. v. d. Sluijs te Enkhuizen. Voor Schoonebeek door K Troost Cand. te Hooge veen. Voor Groningen door A. v. d. Sluijs te Enkhuizen. Voor Landsmeer door W. de Jonge te de Lier. Voor Langerak door G. Dalhuijsen te Heinkenszand. Voor Alblasser- dam door A de Geus te Wolvega. Vlissingen. Onze gereformeerde Jongelings- Vereeniging »Soli Deo Gloria" wenscht ook nu weder op hare wijze den strijd aan te binden tegen de Kermis, door gedurende de week van 1722 Juli buitengewone ver gaderingen te houden en wel MaandagDins dag Donderdag en Vrijdag-avonds, welke voor alle belangstellenden toegankelijk zijn. De vergaderingen worden gehouden in de Kerkeraardskamer van Kerk A. (Coosje Bus- kenstraat.) Het idiotengesticht ,,'S HEEREN L00" te ERMELOO Gelijk alle kinderen zijn ook de onze «litermate blijde als eindelijk de vacantiedagen aanbreken. Onze zusters zien dien tijd natuurlijk minder verlangend tegemoet. Een heele opruiming als de woelige kleinen 's morgens en 's middags naar school zijn Maar wat met hen aantevangen in de vacantie Gelukkig ook dan is er op 's Heeren Loo overvloedig gelegen heid hen bezig te houden. Daar vleit zich een troepje neder onder dien zwaren benk met zijn heerlijke sehaduw en de kinderen heffen een vrolijk liedje aan ot buitelen, rollen of spelen, dat het een aard heeftanderen mogen, onder behoorlijk toezicht natuurlijk, een roeitochtje op den prachtigen vijver maken een aantal grootere meisies verzamelen schel pen en bloemen aan den oever der Zuiderzee en zoo vliegt de vacantie voorbij. Welk een verschil in het leven van velen onzer ongelukkigen, voorheen en nu Waarlijk te midden van veel ellende openbaart de Heere Zijne goedheid en ontferming nog op meniger lei wijze Üs. J. C. van Schelven, Voorz. Dieren. F Kortlang I.Ezn., Directeur, Ermelo. Sedert de vorige opgaaf met hartelijken dank ont vangen door den hr S. Visser te Helmond, coll. Geref. Kerk f2,88. Bijdragen enz. s. v. p. te zenden aan de Correspon denten cf naar 's Heeren Loo. Met vriendelijken dank ontvangen föals bijdrage van de Geref. Kerk te Grijpskerke Uit het busje van Hendr. Koolwijk f6,70. K. LE COINTltE, Correspondent. A 1> V E R T E TI E De besturen der Antirevol. Kiesvereni gingen te Vrouwepolder en Gapinge hebben in hunne vergadering met algemeene stem men tot Candidaten gesteld de aftredende leden voor den gemeenteraad, J. DE KRÜO, W. POUWER en C. LANGEBEKE, en rueenen in het belang der gemeente en bedoeling der Kièzers te hebben gehandeld. Namens de Besturen C. DE KAM, Voorzitter. N. VERHULST JKz. Scriba „Ftr.IF?ÏÏS" zal dit jaar als premie bij zijn Kalender van 75 Ct. uitgeven 120 Meditatiën met slechts 25 Ct. verhooging. Het volgend jaar zullen D. V. ruim 120 Meditatiën bij dezen kalender worden gevoegd en met die van het vorig jaar, waarvan nog Exempl. door inteekenaren voor 50 Ct. per Ex. kun nen verkregen worden, zullen zij een DAGBOEK voor het geheele jaar uitmaken. Daarenboven geeft het een kalen der met denzelfden inhoud voor 40 Ct., en ter uitdeeling op de Zondagscholen voor zeer lagen prijs. INTEEKEN LIJSTEN kunnen gevraagd worden en bestellingen gedaan bij onzen uitgever F. I*. I) III IJ te tlidrieiburg. Het Bestuur van Filippus. wilt gij een dienst 't zij hier of elders vraagt dan Conditie per brief met insluiting van bl. postzegel aan A. GAEMERS, Annastraat 15, Den Haag. BIX3T eR DI.YSDAG avond 8 uur VERGADERING in het gewoon lokaal.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 4