let Gnfmsrte TraMjeaitsip
dihhstbosmt
lets over de Schoolzaak.
Men heeft de zaak van het Onderwijs meer
dan eens eene afgezaagde quaestie genoemd.
Zeer veel werd er over geschreven en gestre
den en ware het geen zaak, die in de prak
tijk des levens ingreep ware het eene zui
vere quaestie van bespiegeling of beschouwing;
gewis, men zou geneigd zijn aan iets „afge
zaagds" te denken.
Maar het Onderwijs is eene levenszaak,
ingrijpend in het leven van het kind, het
huisgezin, de Kerk, de maatschappij ingrij
pend zelfs in het leven der volken.
Vooral de Gereformeerde, die belijdt dat
God de Heere op alle terrein des levens als
Souverein dient te worden geëerd, mag zich
niet koel of onverschillig betoonen in zake
het Onderwijs. Het is niet genoeg, zooals het
helaas op menige plaats nog gevonden wordt,
dat men zijDe kinderen (om voor dit oogen-
blik alleen over het Lager Onderwijs te spre
ken) naar eene Chr. School zendt en jaarlijks
eenige contributie betaalt, neen, juist omdat
het eene levenszaak is, moet meegeleefd wor
den, ja meer nog, moet het de eigen zaak
zijn der ouders, die hun door niemand uit de
hand mag genomen worden.
Als ge zegt Gereformeerd te zijn, rekent
ge dan ook met de Gereformeerde beginselen
op het terrein van het Onderwijs
En vraagt ge, wat dan de Gereformeerde
beginselen hieromtrent eischen Welnu, laat
het ons in één zin mogen samenvatten. De
Geref. beginselen, neergelegd in de Heilige
Schrift en in onze Geief. belijdenisschriften,
plaatsen deu Christen voor de heilige roeping
om ter behartiging van opvoeding en onder
wijs zooveel mogelijk zelfstandig op te treden,
en het niet over te laten aan den Staat of
aan de Kerk.
De Staat mag en kan de plichten en de
rechten der ouders in zake opvoeding en on
derwijs niet overnemen. De H. Schrift stelt
hier de ouders verantwoordelijk.
Daarbij stelt de Staat zich op onzijdig
standpunt, wat voor den Christen gelijk staat
met godsdienstloos.
Het woord, onlangs door Prof. de Savornin
Lohman gesproken, dient alom weerklank te
vinden de vrije School voor heel de natie
Willen de liberale Scholen hebben voor
hunne kinderen, laat ze die onderling op
richten, laat men er dan den naam aan geven
vrije liberale school.
De Gereformeerde ouders moeten zich als een
eenig man aaneensluiten om ook in deze
stad te komen tot eene vereeniging ter op
richting en in standhouding van vrije Scholen
op Gereformeerde grondslag.
Maar, zoo vraagt men, is het geen taak
van de Kerk Moeten we geen zuiver Kerke
lijke Scholen hebben
Ook hierop moet ontkennend geantwoord
worden. Eet is waar, de Kerk heeft eene
veel omvattende roeping. Echter is er
eene grens voor den directen arbeid der Kerk
Ook hier moet gewaakt worden tegen ver
flauwing of uitwisschen van grenzen.
De Kerk als Kerk heeft wel de roeping
zich ijverig bezig te houden met de geeste
lijke leiding en vorming van hare gedoopten
en het geestelijk toezicht op hen, maar de
school heeft voornamelijk ten doel de maat
schappelijke vorming.
De school is niet een bekeerings-instituut,
maar eene maatschappelijke zaak, waar ech
ter alles dient gericht te zijn op de eere Gods.
Zoo is de school de zaak der ouders, waarbij
zij hebben te letten of ook bij de opvoeding
en het onderwijs van hun kind alles gaat
naar en doortrokken is van het Woord Gods.
De Heere God en Zijn Woord mag niet
uitgesloten worden bij de godsdienstige, ze
delijke en maatschappelijke vorming van het
kind In de vreeze Gods moet alle opvoeding
en onderwijs geworteld zijn. En nu heeft bij
den Doop niet de Kerk beloofd die kinderen
op te voeden in de vreeze en vermaning des
Heeren, ze te doen en te helpen onderwijzen.
Neen, het blijkt duidelijk hoe de ouders
in de eerste plaats geroepen zijn om dit te
doen en om te zorgen voor de middelen,
waardoor het kind wordt opgevoed en on
derwezen.
De ouders zijn geroepen tot oprichting en
instandhouding van vrije Scholen op Gerefor
meerd* grondslag, daartoe hebben ze zich te_
vereenigen. Hiertoe moeten ook de Gerefor
meerden in onze stad komen.
En vraagt men waarom vrije Schrlen op
Gereformeerden grondslag
Alles tooit zich met den naam Christelijk.
Gereformeerd is ook Christelijkmaar Chris
telijk in den meer zuiveren zin van het
Woord Gods en de belijdenisschriften der
Geref. Kerk.
Gereformeerd wil kortelijk zeggen dat de
Souvereiniteit Gods tot haar recht komt.
Onze vaderen drukten het uit God op het
hoogst verheven, zondaar op 't diepst ver
nederd."
En nu scheelt het zoo oneindig veel of men
in opvoeding en onderwijs uitgaat van den
mensch en tot God opklimmen wil, zooals de
Pelagiaan en Remonstrant, en in hun gevolg
de tegenwoordige ethischen, of dat men van
God den Heere uitgaat en zijne vrijmacht
eert. En zeg nu niet, dat dit voor het lager
onderwijs er minder op aan komt, dat men
toch de kinderen geen zware stukken dogma
tiek verklaren zal.
Dan antwoorden we, dat dit onderscheid
van beginsel op het gansche onderwijs zijn
stempel zet. Niofc alleen op de behandeling der
H. Schriftmaar evenzeer op de behandeling
der Vaderlandsche historie op het gebruik
van lees en leerboeken, op het lied, dat ge
zongen wordt en zooveel meer
Voorzeker de School is voornamelijk eene
maatschappelijke zaak voor rekening der ouders,
maar dan ook zoo, dat het onderwijs doortrok
ken is van dit hoofdbeginsel
>Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle
dingen." En opdat dit beginsel gehandhaafd
blijve en de Geref. Kerk ook met volle vrij
moedigheid de vrije scholen op Geref. grond
slag kan aanbevelen, zij er Kerkelijk toezicht,
dat geregeld worden kan tusschen het bestuur
der vereeniging en den Geref. Kerkeraad of
de Geref. Kerkeraden.
Dat toch de ouders, dat alle Gereformeerden
tot het inzicht kwamen, hoe het hun zaak
hun levenszaak moet zijn om voor Geref. school
onderwijs te zorgen.
Men late het toch niet aan enkelen over. Wan-
neer er samenroeping geschiedt van de leden
die onder toezicht van den eenen of anderen
kerkeraad staan, zij men toch doordrongen dat
er eene roeping ligt, die niet ongestraft ver
waarloosd wordt.
Allerwege, ook in deze stad, moge door het
vervullen dier roeping het lager en het meer
uitgebreid lager onderwijs op Gereformeerden
grondslag, waar het is, tot bloei geraken,
waar het niet is, heerlijk te voorschijn komen.
En later moge de vrucht zijn, dat onze
kinderen goed onderwezen en goed opgevoed,
onder den zegen des Heeren, dit beginsel, in
hun jeugd geleerd, de maatschappij mogen
indragen »Gods eere boven alles en op alle
terrein het hoogste
M. 13 Juli 1893. J. D. v. d. V.
Beroepen te Bodegraven S. Oudkerk te Zalk.
Te Hoogeveen (B), Ds. Boss, te Vrijhoeve
Capelle. Te Albrasserdam A. de Gens te
Wolvega.
Aangenomen naar Utrecht B door K. Fern-
hout te Dordrecht.
Bedanktvoor Lopik (2e maal) door J. Dijk
stra te Joure. Voor Bennekom door H. M.
v. d. Vegt te Heerde. Voor Hoogeveen (B) door
F. W. Sluijter te Heeg voor Leeuwarden A."
door A. v. d. Sluijs te Enkhuizen. Voor
Schoonebeek door K Troost Cand. te Hooge
veen. Voor Groningen door A. v. d. Sluijs
te Enkhuizen. Voor Landsmeer door W. de
Jonge te de Lier. Voor Langerak door G.
Dalhuijsen te Heinkenszand. Voor Alblasser-
dam door A de Geus te Wolvega.
Vlissingen. Onze gereformeerde Jongelings-
Vereeniging »Soli Deo Gloria" wenscht ook
nu weder op hare wijze den strijd aan te
binden tegen de Kermis, door gedurende de
week van 1722 Juli buitengewone ver
gaderingen te houden en wel MaandagDins
dag Donderdag en Vrijdag-avonds, welke
voor alle belangstellenden toegankelijk zijn.
De vergaderingen worden gehouden in de
Kerkeraardskamer van Kerk A. (Coosje Bus-
kenstraat.)
Het idiotengesticht ,,'S HEEREN L00"
te ERMELOO
Gelijk alle kinderen zijn ook de onze «litermate
blijde als eindelijk de vacantiedagen aanbreken. Onze
zusters zien dien tijd natuurlijk minder verlangend
tegemoet. Een heele opruiming als de woelige kleinen
's morgens en 's middags naar school zijn Maar wat
met hen aantevangen in de vacantie Gelukkig
ook dan is er op 's Heeren Loo overvloedig gelegen
heid hen bezig te houden. Daar vleit zich een troepje
neder onder dien zwaren benk met zijn heerlijke
sehaduw en de kinderen heffen een vrolijk liedje
aan ot buitelen, rollen of spelen, dat het een aard
heeftanderen mogen, onder behoorlijk toezicht
natuurlijk, een roeitochtje op den prachtigen vijver
maken een aantal grootere meisies verzamelen schel
pen en bloemen aan den oever der Zuiderzee en zoo
vliegt de vacantie voorbij. Welk een verschil in het
leven van velen onzer ongelukkigen, voorheen en nu
Waarlijk te midden van veel ellende openbaart de
Heere Zijne goedheid en ontferming nog op meniger
lei wijze
Üs. J. C. van Schelven, Voorz. Dieren.
F Kortlang I.Ezn., Directeur, Ermelo.
Sedert de vorige opgaaf met hartelijken dank ont
vangen door den hr S. Visser te Helmond, coll.
Geref. Kerk f2,88.
Bijdragen enz. s. v. p. te zenden aan de Correspon
denten cf naar 's Heeren Loo.
Met vriendelijken dank ontvangen föals bijdrage
van de Geref. Kerk te Grijpskerke Uit het busje
van Hendr. Koolwijk f6,70.
K. LE COINTltE, Correspondent.
A 1> V E R T E TI E
De besturen der Antirevol. Kiesvereni
gingen te Vrouwepolder en Gapinge hebben
in hunne vergadering met algemeene stem
men tot Candidaten gesteld de aftredende
leden voor den gemeenteraad,
J. DE KRÜO,
W. POUWER en
C. LANGEBEKE,
en rueenen in het belang der gemeente en
bedoeling der Kièzers te hebben gehandeld.
Namens de Besturen
C. DE KAM, Voorzitter.
N. VERHULST JKz. Scriba
„Ftr.IF?ÏÏS"
zal dit jaar als premie bij zijn Kalender
van 75 Ct. uitgeven
120 Meditatiën
met slechts 25 Ct. verhooging. Het volgend
jaar zullen D. V. ruim 120 Meditatiën bij
dezen kalender worden gevoegd en met die
van het vorig jaar, waarvan nog Exempl.
door inteekenaren voor 50 Ct. per Ex. kun
nen verkregen worden, zullen zij een
DAGBOEK voor het geheele jaar
uitmaken. Daarenboven geeft het een kalen
der met denzelfden inhoud voor 40 Ct., en
ter uitdeeling op de Zondagscholen voor zeer
lagen prijs.
INTEEKEN LIJSTEN kunnen gevraagd
worden en bestellingen gedaan bij onzen
uitgever F. I*. I) III IJ te tlidrieiburg.
Het Bestuur van Filippus.
wilt gij een dienst 't zij hier of elders vraagt
dan Conditie per brief met insluiting van bl.
postzegel aan A. GAEMERS, Annastraat 15,
Den Haag.
BIX3T eR
DI.YSDAG avond 8 uur VERGADERING
in het gewoon lokaal.