Uit Kerk eu Schooi. poort van Jezus ruim en zalig paleis moest hangen: >Mijn kind geef mij uw hart." Zoo hangt nu boven den biechtstoel van Rome (en dus geheel misplaatsthet Woord dat boven de tuindeur van des Heeren lusthof gesteld was: »Wees welgemoed, Uwe zonden zijn u vergeven." Moet dit zoo blijven, lezers Zoo hangt nu de regel»Die spaarzamelijk zaait, zal spaarzamelijk maaien maar de ze genende ziel zal vet gemaakt worden" boven de deuren van staat, huisgezin, en maatschappij. Dies hebben wij een ontwrichte maatschappij, een te gronde gaan der huisgezinnen en een dure en schadelijke Staats-huishouding. Zoo hangt het opschrift Alles is het Uwe" abusievelijk boven de herberg en oproer kraaiers venten er dus hun volksmisleidingen uit tot bittere ellende der arme bedrogenen, die hun schoone (maar, gelijk zij zeer goed weten, onvervulbare) beloften gelooven. En omgekeerd, is het bord »Zet de tering naar de nering" voor de deuren van Kerk en Zending gehangen en achter deze deuren met versperring van den rechten weg een weg geopend om arm te worden. Veel uitgeven voor genot der wereld en uitzuinigen op de armenzorg en voor Gerefor meerde ziekenverzorging geen plaats. Veel besteden om »zijn stand op te hou den" en dan bekrimpen bij het Christelijk onderwijs. Veel geld voor behoorlijke" kleeding; en dan natuurlijk wat minder voor den Kerkedienst. Veel voor binnenlandsche weelde en dan gebrek voor buitenlandsche zending. Maar dan óók gebrek aan zegen des Heeren. En dan óók het harde [maar door Liefde tot nog tijdige waarschuwing gesproken] woord des Heeren in Haggai 1 46»Is het voor ulieden wel de tijd, dat gij woont in uwe gewelfde huizen, en zal dit huis woest zijn Nu dan, alzoo zegt de Heere der heir- scharen Stelt uw hart op uwe wegen. Gij zaait veel, en gij brengt weinig in gij eet, maar niet tot verzadiginggij kleedt u, maar niet tot uwe verwarmingen wie loon ont vangt, die ontvangt dien loon in een doorge- boorden buidel." De Heere heeft ergens geschrevenBrengt al de tienden in mijn schatkist." De duivel heeft dit listiglijk van zijn plaats genomen en het van des Heeren huis in een donkeren nacht, terwijl de Kerk sliep, weggedragen om het boven zijn eigen huisdeur te hangen. En nu wil hij des noods u wel als rent meesters laten aanblijven, lezers; mits het maar naar zijn Schathuis ga. In de Reformatie zijn wij begonnen deze verkeerd geplaatste borden wêer te verhangen, 't Is soms zwaar werk gebleken. Soms moest er zelfs heel wat voor gebroken worden. Zou den wij er nu toch maar niet mede voortgaan Gij helpt immers mede Dan komt het heerlijke opschrift »Zet de tering naar de nering" wêer boven onze maatschappelijke deuren. Het past er juist. De andere borden waren er veel te groot en hebben ruiten gebroken en kozijnen, venster banken, pilasters, enz. ergerlijk beschadigd. En Kerk en Diakonie (in ruimen zin) en School en Zending oudervinden, dat ook het groote bord weer op zijn plaats staat en het opschrift weer gelezen wordt: Brengt al de tienden in Mijn [namelijk des Heeren] schat huis." En gijzelf zult het mede ervarenwant »die in zegeningen zaait, zal ook in zegenin gen maaien." Sluit Schiedam Toen de Kerk de Zending verzuimde ging het Mohammedanisme propaganda maken. En nu is de arbeid der in deze eindelijk ontwa kende Kerken tienvoudig verzwaard. Toen de Kerk de verpleging der kranken en der verminkten naliet, ging de wereld met van haar verleden afgeziene nabootsing phi- lantropie drijven. En de Kerken lieten zich dit aanleunen en beginnen eerst in 1893 te vragen of zij toch inderdaad verkeerd deden met als Priester" en Leviet" maar door te loopen op den weg naar Jericho zonder deer nis te toonen. En nu smaadt de waereld (is 't geheel onverdiend haar onbarmhartigheid! Zal nu de Kerk ook nog door het Socia lisme beschaamd moeten worden Ook nog de schande moeten ondergaan, eerst door het Socialisme te worden wakker geroepen tot veroordeeling en bestrijding van den sterken drank Fkringa. Zending sj eest. Voor zoover wij oordeelen kunnen, was op het dertigste »nationale" Zendingsfeest, on langs te Velzen gevierd, niet één spreker uit de Gereformeerde Kerken. Of geen der Gereformeerde predikanten uitgenoodigd werd, weten wij niet. Wij ver moeden echter, dat niemand uitgenoodigd werd. Het was ons een reden tot blijdschap, dat op dit »feest" onze Geref. Kerken door geen sprekers vertegenwoordigd waren. Het komt ons toch voor, dat het geen tijd is om Zendings/mtew te vieren en op Zendingsfeesten hoog te gaan jubelen. Het leidt alles maar tot zelfsverheffing, terwijl wij schaamrood neer moesten zitten. Duizenden stroomen op zulke dagen van alle kanten saam. Men zou* denken als men al deze menschen in feestelijke stemming saam ziet, als men zoovele sprekers hooren kan, dat er door ons volk al heel wat voor de zending onder de heidenen gedaan wordt, dat wij hier te doen hebben met eene zaak waarin schier iedereen inleeft en waarvoor allen offeren Maar de werkelijkheid Ongeveer 17 millioen wordt in Europa jaarlijks voor de Zending bijeengebracht. Engeland alleen brengt daarvan ongeveer 15 millioen saam. De rest wordt door het overig Europa aangebracht. Die rest is ongeveer 2 millioen. En van die 2 millioen brengt Nederland nu ook een klein gedeelte bijeen. Is er dan oorzaak in Nederland om Zen dingsfeesten te organiseeren Zestig millioen wordt jaarlijks in ons va derland alleen aan sterken drank uitgegeven. En twee millioen in geheel Europa, Enge land er buiten gelaten, jaarlijks voor de Zen- ding. Is het dan wel tijd om aan Zendings feesten te denken Waarlijk het was ons een reden tot blijd schap, dat geen der Gereformeerde predikanten dit jaar op het Zendings/eesi gesproken hefcft. Laten de Gereformeerde Kerken het vieren van Zendings/eeste7i aan de methodistische Synodale vrienden overlaten, maar laten zij zelve den arbeid der Zending, zoolang, ten minste door een deel van haar, schandelijk verwaarloosd, krachtig ter hand nemen. Sta dit ten minste voor haar vast, dat zoolang de 60 millioen uitgegeven aan ster ken drank, staan naast de enkele honderd dui zendenals het nog zooveel is, uitgegeven voor de Zending, van het vieren van Zen- ddngsfeesten voor ons volk geen sprake moest zijn. Zie onze schoone koloniën eens aan zie alleen Java eens aan laat ds Lion Cachet u eens zeggen, hoe het er daar uitziet. Ver baas er over, dat deze landen zoolang onze bezittingen waren en dat het er nu zóó ellendig uitziet en gij zult niet licht meer zijn onder hen, die optrekken om Zendings- feesten te vieren. Uit het Genootschap. In Arnhem leggen heeren kerkvoogden van het Genootschap, het toe op de beurzen der Gereformeerden. De billetten voor hoof- delijken omslag worden gereed gemaakt voor menschen, die sinds jaar en dag met het Genootschap niets meer te doen wilden hebben. Tegelijkertijd worden in diezelfde stad, bij hetzelfde Gennootschap, armen die hunne kinderen bij eenen Gereformeerden predikant ter catechisatie doen gaan, met onthouding van brood gestraft. Het is zooals in de Geldersche Kerkbode geschreven staat Arme lidmaten worden weggezonden met ledige handen, omdat zij voor zich en de hunnen geestelijk voedsel zoeken in de Oos- terkerk, want och, zij behooren immers niet meer bij de gemeente Rijke lidmaten worden aangeslagen, hoewel zij precies hetzelfde doen als de armen, want zij behooren immers nog wel terdege bij de gemeente. Als dit nu geen meten is met tweeërlei schale, wat is het dan Terwijl men in Arnhem deze dingen doet, wordt naar geschreven wordt, in het Genoot schap te Elburg, op de stichting voor ouden van dagen 't Feithenhof, de barbaarste wreed heid begaan, dat door heeren bestuurders menschen van 70 en 80 jaar gestraft worden met geheele onthouding van brood en schoon linnengoedomdat zij niet in het Genootschap kerken wilden, maar spijs voor hun zielen zochten onder gereformeerde prediking. Welk een "treurige geest wordt toch uit het Genootschap van 1816 door deze dingen openbaar En zoo is het nu overal. Om het even of ge komt in het Zuiden of in het Noorden, op Walcheren of op de Veluwe het is altijd zie voor uwe kerkelijke huishouding ook te krijgen uit den zak van anderenmaar straft inmiddels armenzwakken en ouden met ont houding van brood en kleedals zij maar even durven toonen dat zij van de vaderlandsche kerkniet gediend zijn. Zoo snijdt het Synodale mes naar twee kanten. Van den eenen kant komt het geld in. Van den anderen kant gaat het niet meer uit. Dat bedoelde men nu wel niet in de eerste plaats. Neen gereformeerde menschen eens te krijgen, te duwen, te plagen, dat is altijd nummer èén. Maar 't is toch ook geen kwade zaak van den eenen kant te ontvangen en van den anderen kant niet uit te geven. Zoo raakt de kas vol. Zoo neemt het aardsche goed toe. En gij weet, onder de dingen, die bij *t Genootschap heel vooraan staan, zijn ook altijd geld en goederen. Drijven. Men kan in deze dagen bijna niet spreken over rechtvaardigmaking van eeuwigheid, over wedergeboorte als verondersteld bij den Doop en over nog eenige andere zaken of sommigen zijn er aanstonds bij om u een drijver te noemen. Het schijnt, dat zij meenen, dat alles al tijd maar bij het oude moest blijven dat we nooit eens tot een klaarder inzicht der din gen moesten komenen dat, wat eenmaal in hun kring vaststaat, nu ook altijd maar vast moest blijven staan. Dit moet echter niemand verhinderen toch over deze zaken te spreken, en niemand terughouden van het zoeken om in deze zaken tot steeds meerdere klaarheid te komen. En wordt er door sommigen over hen, wier arbeid tot het verstaan van Schrift, Belijdenis, en Liturgie voor ons tot grooten zegen was, op weinig waardeerenden toon gesproken, dit weerhoude ons nooit tot hun arbeid in te gaan, door dien arbeid ons te laten voor lichten, en wat zij ons leerden ook wederom aan anderen te leeren. Liever moet het ons zijn door sommigen voor drijvers gehouden te worden, dan altijd te dry ven in het sop, dat zij voor het eenige ware vaarwater believen te houden. Wolf. Gaarne verleenen wij aan onderstaand Stuk een plaatsje. Het is toch een opwekkend woord ten gunste van Gereformeerd Schoolonderwijs, dat ook voor anderen gemeenten tot zegen kan zijn.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3