Uit Kerk eii School.
Zoo heeft hij door het geloof de Arke toe
bereid. Dit was dan geen werk, gegrond op
tijdelijke en wereldsche overleggingen en
plannen en berekeningen. Neen, de drijfveer
was het woord, de wille Gods. In het oog
der wereld was het een dwaas onpraktisch
belachelijk werk, dat niets dan schade zou
voortbrengen. De wereld had voor zulke zaken
geen tijd, alle tijd daaraan besteed, had
nuttiger gebruikt kunnen worden. Zoo werd
Noachs geloof openbaar inMiet toebereiden
der Ark tot zijns huisgezins behoudenis.
Maar terwijl nu Noach zich liet besturen niet
door de zienlijke dingen, maar door het Woord
Gods en handelde in bet geloot op grond
van Gods dreigingen en beloften was hij te
gelijk een getuige tegenover de wereld. Zijn
wandel in het geloof, openbaar in het toe
bereiden van de Ark, was eene veroordeeling
van de wereld in hare verblinding en verach
ting van Gods bedreigingen, in haar goddeloos
en zorgeloos leven.
Het getuigenis, dat Noach met zijn woord
gaf, als prediker der gerechtigheid, werd
alzoo gestaafd en bevestigd door de zichtbare
teekenen zijns geloofs.
En wat is de uitkomst geweest van dezen
wandel des geloofs De behoudenis van zijn
huisgezin. Toen de ongeloovige en onboet
vaardige wereld ellendig in de golven omkwam,
was Noach en zijn huisgezin behouden in
de Ark. Maar het geloof werd nog eene
meerdere behoudenis deelachtig. Hij is ge
worden een erfgenaam der rechtvaardigheid
die naar het geloof is. Hij heeft verkregen
het eeuwige leven, dat aan de rechtvaardigheid
door het geloof is verbonden. In het geloof
wordt het openbaar, dat de ware gerechtig
heid die in Christus is door den geloovige is
ontvangen, derhalve volgt op de volhardende
beoefening des geloofs het eeuwige leven. Za
lig, wie dat geloof oefenen, ten einde toe,
ten spijt van Satan en wereld en het eigen
booze vleesch.
Zorgeloos als in Noachs dagen is nog de
wereld, die ons omgeeft, en zoo zal zij blijven,
zoo zal het zijn in de dagen, als de Zoon
des menschen wederkomt zij atenzij dronken
zij namen ten huwelijkzij werden ten huwelijk
gegeven. De wereld rekent niet met God.
Het gelooj doet rekening houden met God.
Bereidt gij de Arke toe als Noach? Kent
gij het toevluchtnemend, alles verzakend ge
loof, werkende (omdat God in u werkt) uws
zelfs zaligheid met vreezen en beven. Dat
zal tijdelijke uitkomst medebrengen als voor
Noachs gezin, eeuwige uitkomst voor uwe
ziele. En dan zal ook de wereld veroordeeld
worden door uwen wandel in het geloof!
Hulsebos.
Uit het concept van huishoudelijke Bepalingen
Een der Deputaten voor het concept inzake
Huishoudelijke Bepalingen heeft gemeend
(blz. 56, punt 78) niet maar in 't algemeen
maar meer in bizonderheden een bestrijding
van den sterken drank te moeten voorstellen.
Wij wenschen dit voorstel hier onder de oogen
onzer lezers te brengen
Overwegende, a. dat de drankzonde een
der roepende zonden van ons volk is,
b. dat door den sterken drank dronkenschap,
hoererij, ontucht, pauperisme, socialisme, enz.
in hooge mate worden bewerkt en bevorderd,
c. dat het nuttelooze hardheid (en dus
wreedheid) is, misbruik van sterke dranken te
berispen, zoolang men gebruik toestaatde
wijl hier het gebruik" in vele gevallen óf
de gebruikers zeiven, óf hun nageslacht (en
zeer zeker bovendien hun omgeving) tot mis
bruik lokt, disponeert, en straks dwingt,
d. dat het gebruik van wijn en lichte bie
ren met dat van sterke dranken niet te ver
gel ijken is dewijl de eerste niet de noodza
kelijkheid van verslaving in hunnen aard
hebben en de laatste wel,
e. dat in deze opium, morphine, aether, en
alle in dezen zin zenuwprikkelende inspuitin
gen, inademingen, en innemingen met sterke
dranken op één lijn staan, en hun aller ge
bruik gelijk moet beoordeeld worden,
f. dat derhalve het gebruik van elk dezer
middelen, en dus ook van den sterken drank,
op grond van de uitspraken der Schrift (bijv.
Zal iemand vuur in zijn boezem dragen, dat
hij zich niet brande en ook blijkens het
reeds gezegde, moet behandeld worden als een
misbruik
besluite de Synode, 1°. dat het gebruik van
sterke dranken" en andere bedwelmende
middelen (tenzij op last en onder opzicht van
een geneeskundige) in de Bediening des Woords
bestraft en in de oefening van elk der amb
ten bestreden, moet worden
2o. dat de makers en verkoopers er van,
als verleiders tot en voordeel puttende uit
deze zonde in dubbele mate zullen zijn
schuldig te achten."
De rijken hebben wijn
't Is toch niet billijk, den armen den ster
ken drank te misgunnen. De rijken kunnen
wijn drinken maar de armen kunnen dit niet
betalen."
Zou het waar zijn
Men rekene eens na hoeveel wijn gebruikt
wordt door de meeste gegoede leden onzer
kerken. Men berekene daarbij eens hoeveel
aan bedwelmende dranken wordt uitgegeven
door de armen in ons land. De uitkomst is
niet twijfelachtig.
De uitkomst zal bij juiste berekening deze
zijn, dat de armen ongeveer evenveel wijn
zouden kunnen drinken voor het geld, dat nu
door hen aan ziel- en lichaam-sloopende sterke
dranken besteed wordt als de meeste meer-
gegoede leden onzer Kerken.
En dan zou voor hen nog een belangrijke
winst overblijven aan gezondheid, tevreden
heid, verstand, huiselijk geluk, werkkracht,
en geestelijke vatbaarheid, die nu onbewust
in sterken drank (ook bij zoogenaamd beta
melijk gebruik) worden opgelost en omgezet.
Kerkelijke Ziekenverzorging
In sommiger oogen maakt de samenvoeging
der beide bovenstaande woorden al een won
derlijke vertooning. Het is zoo Kerkistisch
Zulk een Kerkeraden-tyrannieEn zoo on
mogelijk Denk U eens even inDe Broe
ders en Zusters zullen dan moeten ophouden
barmhartig te wezen. Alle ontferming aan
de Diakenen overlaten. Zich er dag by dag
aan ergeren, dat de enkele Diakenen niet
alles doen kunnen. En bij de keuze van Ker-
Keraadsleden het beschikbare personeel als
sneeuw zien wegslinken, want wie is bij al
de eischen van tijd en gaven ook nog boven
dien geschikt tot ziekenverpleger
Mag ik U doen opmerken, dat Gij U ver
gist Zulk een ongerijmdheid wordt bedoeld
noch goedgekeurd. Veeleer zou het moeten
bestreden worden, waar het voorkwam. Wij
willen geen postjes maar ambten. En even
eens geen Karikatuur-ontferming maar warme,
krachtige welgeordende barmhartigheid.
Wat de BB. Barger, Sikkel, Wijminga,
Feringa, enz. bedoelen is juist, dat de ge
meenteleden ten deze arbeiden zullen. Wy
hebben Zusters-verpleegsters en Broeders
verplegers noodig. Wij wenschen geoefende
oogen en handen te zien vormen. Wij wen
schen vele teedere harten aan den arbeid te
zien.
Maar wij wenschen dezen arbeid niet on
samenhangend te zien verrichten. Eendrach
telijk samenwerken moet hierbij wezen.
En deze samenwerking en eenheid moeten
niet voortkomen uit eigenwillige ordening.
Christus heeft aan zijn leden betere ordening
gegeven, dan wy immer uitvinden kunnen.
Die ordening mag alleen by duurzame ontrouw
opzijde gezet door de geloovigen. Steeds
moet zij weder gezocht. Gelijk de Kerk de
Zendingvereeniging bij uitnemendheid is,
zoo is zij ook de vereeniging der geloovigen
bij uitnemendheid voor verzorging van Chro
nische lijders (Eudokia te Rotterdam getuige
het), voor verpleging van Kranken (getuigen
by Amsterdam, Driebergen) enz.
En deze samenvoeging der geloovigen vindt
nu weder hare besturing in den arbeid en
de samenwerking der ambten en der Kerke
lijke vergaderingen. Onder deze van God
gegeven leiding echter worde bij voorkeur,
zooveel maar immer even mogelijk, de arbeid
der gemeenteleden gebruikt, vooral ook van
hen die jong zyn en tijd hebben, vooral ook
van anders soms ledig staande zusters, wier
harten behoefte hebben om ontferming te
betoonen aan ellendigen.
Christelijk Onderwijs
Behoort de bespreking van ♦Christelijk
Onderwijs" te geschieden onder het opschrift
Kerk"? Tot op zekere hoogte moeten zij,
die de school niet van de Kerk uitgaande
willen hebben, dit ontkennen. In enkele op
zichten echter ontkent niemand dit. Zoo met
het oog op den Heiligen Doop. Welke be
loften heeft de Kerk daar gëeischt? Waarop
legt zy bij het al of niet toelaten van Doop
getuigen mede klem Welke plichten worden
in deze door Ouders en getuigen aanvaard
Wenschelijk is, dat voor zoover dit niet
reeds geschiedt hierop bij elke Doopaan-
gifte gewezen worden. En dat in Kerkeraden
en bij Kerkvisitatie onderzocht worde, naar
welke school de gemeenteleden de kinderen
der Kerk zenden. Feringa.
Gereformeerde Ziekenverpleging.
In het verslag van de Provinciale Synode
van Noord-Brabant en Limburg lazen wij,
dat de zaak der Gereformeerde ziekenverzor
ging door die vergadering op de Generale
Synode wordt gebracht.
Zoo komt dan straks deze zaak voor al
de Kerkenin Synode saamgekomen.
Naast het vele, dac door de Synode moet
worden gedaan, nu ook nog deze belangrijke
zaak op haar tafel.
Moge de Synode ons klaar den weg wij
zen, hoe deze zaak door de Kerken het best
kan aangevat worden.
De Heere Jezus heeft tot Zijne Kerk ge
zegd genees de kranken. Zij zal het een
maal van zijne lippen hoorenIk was krank
en gij hebt mij bezocht.
De Kerk mag dan dit werk niet laten
liggen.
Niet laten liggen voor de overheid, want
zoo geeft de Kerk haar werk in vreemde
handen en doet onze kranken in gestichten
komen, waar zij, hoeveel zorg ook aan het
lichaam besteed wordt, niet zyn dan tot
schade hunner zielen.
Niet laten liggen voor de particuliere ver-
eenigingen, want ook zoo geeft zij haar werk
in vreemde handen en stelt zich terecht bloot
aan het verwijtgij Kerk kunt nietsdaarom
zullen wij uw werk doen.
De Kerk is door haar diakonie de bedie
ning van Christus' barmhartigheid aan de
ellendigen.
Dat is haar eer. En het moet haar eer
blijven om overal en aan allerlei kranken
deze barmhartigheid Christi te bedienen. Ook
aan die ellendigen, die door eigen kring in
dagen van krankheid niet behoorlijk kunnen
verpleegd worden.
Nu komt het ons voor, dat de Kerken
om hier goed te kunnen arbeiden noodig
hebben
a. eene stichting, waarin broeders en zusters
bekwaamd worden tot het werk der zieken
verpleging, nitgaande van eene der Kerken.
b. inrichtingen in verschillende deelen des
lands, waarin worden opgenomen die
kranken, welke t'huis niet behoorlijk
kunnen verzorgd worden.
Ook deze inrichtingen moeten uitgaan
van plaatselijke Kerken.
c. veel geld om dit alles te bekostigen en
dit vele geld saamgebracht door alle
Geref. Kerken.
Op deze of soortgelyke wijze komt het ons
voor, dat de arbeid wel zou loopen.
De Kerken moeten nu toonen, dat zij door
haar diakoniën, die inzonderheid geroepen
zyn om hier de hand uit te steken, wat aan
durven.