Uit Kerk eii School. Zoo heeft hij door het geloof de Arke toe bereid. Dit was dan geen werk, gegrond op tijdelijke en wereldsche overleggingen en plannen en berekeningen. Neen, de drijfveer was het woord, de wille Gods. In het oog der wereld was het een dwaas onpraktisch belachelijk werk, dat niets dan schade zou voortbrengen. De wereld had voor zulke zaken geen tijd, alle tijd daaraan besteed, had nuttiger gebruikt kunnen worden. Zoo werd Noachs geloof openbaar inMiet toebereiden der Ark tot zijns huisgezins behoudenis. Maar terwijl nu Noach zich liet besturen niet door de zienlijke dingen, maar door het Woord Gods en handelde in bet geloot op grond van Gods dreigingen en beloften was hij te gelijk een getuige tegenover de wereld. Zijn wandel in het geloof, openbaar in het toe bereiden van de Ark, was eene veroordeeling van de wereld in hare verblinding en verach ting van Gods bedreigingen, in haar goddeloos en zorgeloos leven. Het getuigenis, dat Noach met zijn woord gaf, als prediker der gerechtigheid, werd alzoo gestaafd en bevestigd door de zichtbare teekenen zijns geloofs. En wat is de uitkomst geweest van dezen wandel des geloofs De behoudenis van zijn huisgezin. Toen de ongeloovige en onboet vaardige wereld ellendig in de golven omkwam, was Noach en zijn huisgezin behouden in de Ark. Maar het geloof werd nog eene meerdere behoudenis deelachtig. Hij is ge worden een erfgenaam der rechtvaardigheid die naar het geloof is. Hij heeft verkregen het eeuwige leven, dat aan de rechtvaardigheid door het geloof is verbonden. In het geloof wordt het openbaar, dat de ware gerechtig heid die in Christus is door den geloovige is ontvangen, derhalve volgt op de volhardende beoefening des geloofs het eeuwige leven. Za lig, wie dat geloof oefenen, ten einde toe, ten spijt van Satan en wereld en het eigen booze vleesch. Zorgeloos als in Noachs dagen is nog de wereld, die ons omgeeft, en zoo zal zij blijven, zoo zal het zijn in de dagen, als de Zoon des menschen wederkomt zij atenzij dronken zij namen ten huwelijkzij werden ten huwelijk gegeven. De wereld rekent niet met God. Het gelooj doet rekening houden met God. Bereidt gij de Arke toe als Noach? Kent gij het toevluchtnemend, alles verzakend ge loof, werkende (omdat God in u werkt) uws zelfs zaligheid met vreezen en beven. Dat zal tijdelijke uitkomst medebrengen als voor Noachs gezin, eeuwige uitkomst voor uwe ziele. En dan zal ook de wereld veroordeeld worden door uwen wandel in het geloof! Hulsebos. Uit het concept van huishoudelijke Bepalingen Een der Deputaten voor het concept inzake Huishoudelijke Bepalingen heeft gemeend (blz. 56, punt 78) niet maar in 't algemeen maar meer in bizonderheden een bestrijding van den sterken drank te moeten voorstellen. Wij wenschen dit voorstel hier onder de oogen onzer lezers te brengen Overwegende, a. dat de drankzonde een der roepende zonden van ons volk is, b. dat door den sterken drank dronkenschap, hoererij, ontucht, pauperisme, socialisme, enz. in hooge mate worden bewerkt en bevorderd, c. dat het nuttelooze hardheid (en dus wreedheid) is, misbruik van sterke dranken te berispen, zoolang men gebruik toestaatde wijl hier het gebruik" in vele gevallen óf de gebruikers zeiven, óf hun nageslacht (en zeer zeker bovendien hun omgeving) tot mis bruik lokt, disponeert, en straks dwingt, d. dat het gebruik van wijn en lichte bie ren met dat van sterke dranken niet te ver gel ijken is dewijl de eerste niet de noodza kelijkheid van verslaving in hunnen aard hebben en de laatste wel, e. dat in deze opium, morphine, aether, en alle in dezen zin zenuwprikkelende inspuitin gen, inademingen, en innemingen met sterke dranken op één lijn staan, en hun aller ge bruik gelijk moet beoordeeld worden, f. dat derhalve het gebruik van elk dezer middelen, en dus ook van den sterken drank, op grond van de uitspraken der Schrift (bijv. Zal iemand vuur in zijn boezem dragen, dat hij zich niet brande en ook blijkens het reeds gezegde, moet behandeld worden als een misbruik besluite de Synode, 1°. dat het gebruik van sterke dranken" en andere bedwelmende middelen (tenzij op last en onder opzicht van een geneeskundige) in de Bediening des Woords bestraft en in de oefening van elk der amb ten bestreden, moet worden 2o. dat de makers en verkoopers er van, als verleiders tot en voordeel puttende uit deze zonde in dubbele mate zullen zijn schuldig te achten." De rijken hebben wijn 't Is toch niet billijk, den armen den ster ken drank te misgunnen. De rijken kunnen wijn drinken maar de armen kunnen dit niet betalen." Zou het waar zijn Men rekene eens na hoeveel wijn gebruikt wordt door de meeste gegoede leden onzer kerken. Men berekene daarbij eens hoeveel aan bedwelmende dranken wordt uitgegeven door de armen in ons land. De uitkomst is niet twijfelachtig. De uitkomst zal bij juiste berekening deze zijn, dat de armen ongeveer evenveel wijn zouden kunnen drinken voor het geld, dat nu door hen aan ziel- en lichaam-sloopende sterke dranken besteed wordt als de meeste meer- gegoede leden onzer Kerken. En dan zou voor hen nog een belangrijke winst overblijven aan gezondheid, tevreden heid, verstand, huiselijk geluk, werkkracht, en geestelijke vatbaarheid, die nu onbewust in sterken drank (ook bij zoogenaamd beta melijk gebruik) worden opgelost en omgezet. Kerkelijke Ziekenverzorging In sommiger oogen maakt de samenvoeging der beide bovenstaande woorden al een won derlijke vertooning. Het is zoo Kerkistisch Zulk een Kerkeraden-tyrannieEn zoo on mogelijk Denk U eens even inDe Broe ders en Zusters zullen dan moeten ophouden barmhartig te wezen. Alle ontferming aan de Diakenen overlaten. Zich er dag by dag aan ergeren, dat de enkele Diakenen niet alles doen kunnen. En bij de keuze van Ker- Keraadsleden het beschikbare personeel als sneeuw zien wegslinken, want wie is bij al de eischen van tijd en gaven ook nog boven dien geschikt tot ziekenverpleger Mag ik U doen opmerken, dat Gij U ver gist Zulk een ongerijmdheid wordt bedoeld noch goedgekeurd. Veeleer zou het moeten bestreden worden, waar het voorkwam. Wij willen geen postjes maar ambten. En even eens geen Karikatuur-ontferming maar warme, krachtige welgeordende barmhartigheid. Wat de BB. Barger, Sikkel, Wijminga, Feringa, enz. bedoelen is juist, dat de ge meenteleden ten deze arbeiden zullen. Wy hebben Zusters-verpleegsters en Broeders verplegers noodig. Wij wenschen geoefende oogen en handen te zien vormen. Wij wen schen vele teedere harten aan den arbeid te zien. Maar wij wenschen dezen arbeid niet on samenhangend te zien verrichten. Eendrach telijk samenwerken moet hierbij wezen. En deze samenwerking en eenheid moeten niet voortkomen uit eigenwillige ordening. Christus heeft aan zijn leden betere ordening gegeven, dan wy immer uitvinden kunnen. Die ordening mag alleen by duurzame ontrouw opzijde gezet door de geloovigen. Steeds moet zij weder gezocht. Gelijk de Kerk de Zendingvereeniging bij uitnemendheid is, zoo is zij ook de vereeniging der geloovigen bij uitnemendheid voor verzorging van Chro nische lijders (Eudokia te Rotterdam getuige het), voor verpleging van Kranken (getuigen by Amsterdam, Driebergen) enz. En deze samenvoeging der geloovigen vindt nu weder hare besturing in den arbeid en de samenwerking der ambten en der Kerke lijke vergaderingen. Onder deze van God gegeven leiding echter worde bij voorkeur, zooveel maar immer even mogelijk, de arbeid der gemeenteleden gebruikt, vooral ook van hen die jong zyn en tijd hebben, vooral ook van anders soms ledig staande zusters, wier harten behoefte hebben om ontferming te betoonen aan ellendigen. Christelijk Onderwijs Behoort de bespreking van ♦Christelijk Onderwijs" te geschieden onder het opschrift Kerk"? Tot op zekere hoogte moeten zij, die de school niet van de Kerk uitgaande willen hebben, dit ontkennen. In enkele op zichten echter ontkent niemand dit. Zoo met het oog op den Heiligen Doop. Welke be loften heeft de Kerk daar gëeischt? Waarop legt zy bij het al of niet toelaten van Doop getuigen mede klem Welke plichten worden in deze door Ouders en getuigen aanvaard Wenschelijk is, dat voor zoover dit niet reeds geschiedt hierop bij elke Doopaan- gifte gewezen worden. En dat in Kerkeraden en bij Kerkvisitatie onderzocht worde, naar welke school de gemeenteleden de kinderen der Kerk zenden. Feringa. Gereformeerde Ziekenverpleging. In het verslag van de Provinciale Synode van Noord-Brabant en Limburg lazen wij, dat de zaak der Gereformeerde ziekenverzor ging door die vergadering op de Generale Synode wordt gebracht. Zoo komt dan straks deze zaak voor al de Kerkenin Synode saamgekomen. Naast het vele, dac door de Synode moet worden gedaan, nu ook nog deze belangrijke zaak op haar tafel. Moge de Synode ons klaar den weg wij zen, hoe deze zaak door de Kerken het best kan aangevat worden. De Heere Jezus heeft tot Zijne Kerk ge zegd genees de kranken. Zij zal het een maal van zijne lippen hoorenIk was krank en gij hebt mij bezocht. De Kerk mag dan dit werk niet laten liggen. Niet laten liggen voor de overheid, want zoo geeft de Kerk haar werk in vreemde handen en doet onze kranken in gestichten komen, waar zij, hoeveel zorg ook aan het lichaam besteed wordt, niet zyn dan tot schade hunner zielen. Niet laten liggen voor de particuliere ver- eenigingen, want ook zoo geeft zij haar werk in vreemde handen en stelt zich terecht bloot aan het verwijtgij Kerk kunt nietsdaarom zullen wij uw werk doen. De Kerk is door haar diakonie de bedie ning van Christus' barmhartigheid aan de ellendigen. Dat is haar eer. En het moet haar eer blijven om overal en aan allerlei kranken deze barmhartigheid Christi te bedienen. Ook aan die ellendigen, die door eigen kring in dagen van krankheid niet behoorlijk kunnen verpleegd worden. Nu komt het ons voor, dat de Kerken om hier goed te kunnen arbeiden noodig hebben a. eene stichting, waarin broeders en zusters bekwaamd worden tot het werk der zieken verpleging, nitgaande van eene der Kerken. b. inrichtingen in verschillende deelen des lands, waarin worden opgenomen die kranken, welke t'huis niet behoorlijk kunnen verzorgd worden. Ook deze inrichtingen moeten uitgaan van plaatselijke Kerken. c. veel geld om dit alles te bekostigen en dit vele geld saamgebracht door alle Geref. Kerken. Op deze of soortgelyke wijze komt het ons voor, dat de arbeid wel zou loopen. De Kerken moeten nu toonen, dat zij door haar diakoniën, die inzonderheid geroepen zyn om hier de hand uit te steken, wat aan durven.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3