Uit Kerk en School. sterken drank aan, zij neme dan het schen ken van sterkendrank op onder den arbeid der diakenen, het aanprijzen er van onder dien der bedienaren des Woords, en het waken tegen te weinig drankgebruik onder dien der ouderlingen en mane aan tot veel drinken als deel van het ambt der geloo- vigen. Indien echter dronkenschap een volkszonde en volkspest is, indien Gods Woord het gebruik van be dwelmende middelen voor genotmiddel ver boden heeft, indien gerechtigheid een volk verhoogt ^maar de zonde een schandvlek der natiën is, indien matigheid en zedelijkheid vruchten des Geestes zijn, naar (Galaten 5 19-21) de werken des vleesches zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid dronken- schappen, brasserijen en dergelijke, indien de sterke drank de ziel verstompt en verdierlijkt, het lichaam door overprikke ling verzwakt, het verstand benevelt of op dwaalspoor brengt, indien de sterke drank door tegenstelling en reactie van ingebeeld geluk, ontevreden heid kweekt, indien de sterke drank het huiselijk leven verwoest en de volkswelvaart sloopt, indien reeds het denkbeeld van sterken drank in de stervensure u terecht een hui vering door de leden doet gaan, dan strijde elk geloovige tegen dezen vloek en gruwel met alle macht. Dan waarschu we de prediker, dan wake de opziener, dan betoone in krachtige deernis de arinver- zorger zich advocaat der ellendigen ook op dit gebied. Rome en de Ier anken. Niet alleswat Rome doet is nog daarom verkeerd. Rome's barmhartigheid mag ons veeleer ten voorbeeld zijn. Is Rome dan zooveel barmhartiger dan wij? Vraag dat aan haar vele hongerigdende armen, en aan menig ander onbarmhartig bedrijf. Maar Rome heett dit goed begrepen, dat in de oefening der barmhartigheid het hart der Kerk klopt. Dat krankenzorg een bij uit nemendheid geestelijk (en dus ook kerkelijk) belang is, en zoo is Rome rijk in kerkelijke ontferming. Wij echter staan er met aller lei onsamenhangende barmhartigheid bij. En zoo krijgt dan Rome den lof der teederheid, die aan onze kerken, (wier leden waarlijk niet minder teeder en ontfermend zich bewijzen) ontgaat. Moet deze smaadheid op de Gere formeerde Kerken blijven f Moet men bij ons telkens krachtens het ambt der geloovigen in eigengemaakte organisatie optreden, in plaats van de door Jezus Christus zelf ingestelde organisatie der Kerk Nu is het de tijd om deze smaadheid af te wentelen, en tot beter orde te komen De Heere leere het onze Kerken verstaan Feringa. Goes, 28 Juni. De provinciale Synode der Gereformeerde Kerken in Zeeland hield he den opnieuw Vergadering. Uitsluitend hield de Synode zich bezig met de bespreking van het Concept der huis houdelijke bepalingen. De praeses sloot te half zes ure de zittin gen dezer Synode met eene hartelijke toe spraak. Des morgens was het samenzijn geopend met gebed door Ds. Elfers, terwijl aan het einde Ds. Kapteijn voorging in dankzegging. X. ZENDINGSDAG. De Classis Goes heeft besloten D. V. Woens dag den 19 Juli a. s. een ZENDINGSDAG te houden, in de Gereformeerde Kerk te Goes. De Vergaderingen zijn voor een iegelijk toegankelijk en zullen gehouden worden van 9 h12£ uur en van 25 uur. Ds. O. D. Eerdmans van Ierseke, zal het openingswoord, Ds. W. Kapteijn van Goes het slotwoord spreken. Voorts zullen de volgende referaten worden geleverd. lo. De Zendingstaak der Gemeentedoor Ds. I. Contant, van Biezelinge. 2o. Het Methodisme en de Zendingdoor Ds. J. Hulsebos, van Vlissingen. 3o. De Lectuur en het Christelijk leven door Ds. L. Bouma, van Terneuzen. Na elk referaat zal debat, naar aanleiding van het behandelde, gegeven worden. Van 1212£ uur zal door Br. B. M. den Boer, ouderl. te Goes, een overzicht van den godsdienstigen en kerkelijken toestand op Zuid-Beveland worden gegeven. Indien de tijd het toelaat zullen ook in bespreking worden gebrachtDe Drankzonde Catechisatie gedurende den Zomer, Onze Dienst barenJongelings- Vereenigingenenz. Een Commissie van drie leden uit den Iverkeraad van Goes belast zich met de regeling en zal zorgen dat in de Consisstorie- kamer, tegen geringe vergoeding ververschin- gen te bekomen zijn. Pauze van 12 tot 2 uur. Deze dag biedt eene aangename en nuttige verpozing voor hen, die eens een dag van huis willen. Emeriti-predikanten, Predikante-weduwen en weezen. Volgens Gods Woord en onze Kerkenorde ning, art XIII, rust op de kerk, die ze ge diend hebben, de verplichting, om eerlijk in de nooddruft te voorzien van de dienaars, die door ouderdom, ziekte of anderszins onbe kwaam worden tot uitoefening hunner diensten terwijl die voorziening zich ook moet uitstrek ken tot de weduwen en weezen der Dienaren. Aangezien nu menige kerk niet in staat zal bevonden worden, om aan dezen plicht geheel te voldoen, zoo ligt voor de hand, dat dan eerst de classis, vervolgens de provincie, ein delijk het geheel der kerken in het vaderland hulpe biede. Ten vorige jare is te Amsterdam aldus bij de Vereeniging der beide Kerkengroepen be paald Bij het emeriteeren van Dienaren des Woords en het verzorgen van hunne weduwen en weezen zal in de eerste plaats de plaatselijke kerk in welke zij het laatst dienden te zorgen hebben. Voor zoover deze kerk hierin zelve niet ge noegzaam kan voorzienwordt het ontbrekende aangevuld uit de Algemeene kasdie onder be heer staat van de Algemeene Deputaten ad hoe van welke door elke Provinciale Synodeals daartoe door de Generale Synode gemachtigd één benoemd wordt. Deze Algemeene Kas heeft haar jaarverslag over 1892 rond gezonden. Ontvangen werd: f20232,44, uitgegeven f 19870,41, voordeelig saldo f 362,03. Het voordeelig saldo ten vo- rigen jare beliep f 1961,85. Behalve f 1100,50 aan giften en renten en het batig saldo beston den de inkomsten geheel uit Collecten. Er is ten vorigen jare een legaat vau f20000 ont vangen, dat hoezeer ook gewaardeerd, voor het tegenwoordige nog geene renten afwerpt. Uit het fonds werden in 1892 ondersteund 9 Em. predik. 54 weduwen en de weezen uit vier gezinnen. Voor de provincie Zeeland werd in 1892 uitgegevenf 1672,50. Uit die pro vincie werd aan collectenontvangenf 1393,3li- In de classen Goes, Zierikzee en Axel hebben alle Kerken een of meermalen gecollecteerd, in Goes alle Kerken driemaal. In de classe Tholen heeft ééne Kerk geheel niet gecollec teerd, in de classe Middelburg bedroeg dit getal twee Kerken. Er behoort drie malen des jaars voor deze Kas te worden gecollecteerd. Vele Kerken konden dit in 1892 niet doen, omdat de ker ken eerst in het midden van dat jaar werden vereenigd. Mogen ook al onze Kerken doen, wat de hand vindt om te doen, opdat zij in dezen duren en heiligen plicht getrouw mo gen worden bevonden. H. Gereformeerde Jongelings- Vereenigingen. Met het oog op den geringen steun en de weinige medewerking die de Geref. Jongel.- Vereenigingen in onze omgeving ondervinden, kan het zijn ut hebben onderstaande be schouwing van Dr. A. Kuyper onder de aan dacht onzer lezers te brengen. Meerdere belangstelling is toch zoo hoog noodig en zeer nuttig zou het zijn, zoo in iedere gemeente een degelijke, zij het dan ook klein in aantal, Gereformeerde Jongel.- Vereeniging kon worden opgericht waar onze Jongelingen kunnen saamkomen »om zich als jonge mannen door onderzoeklectuur en sadmspreking ook zoo thuis te maken op het gebied van de meer algemeene ideale volks belangendat ze straks als mannen met over tuiging en zekere kennis van zakenals Gere formeerde belijders in kerkmaatschappij en staat kunnen optreden Dr. Kuyper schreef het volgende De jaardag van den Bond der Gerefor meerde Jongelings-Vereenigingen is ditmaal in de hoofdstad, niet zonder voorspoedig ver loop, gevierd. En al weten we nu, dat over al zulk soort vereenigingen onder ons niet eender gedacht wordt, zoo verheugt het ons toch in een tijd van wereldzin en jagen naar ijdelheid als we thans doorleven, zoovele jonge mannen zich te zien vereenigen, niet met een wereldsch, maar met een geestelijk doel. Geestelijk niet in den engen zin van stich telijk, maar geestelijk in den zin van het ideale, zich uitende in de zucht en in het verlangen, om zich als jonge mannen door onderzoek, lectuur en saamspreking ook zoo thuis te maken op het gebied van de meer algemeen ideale volksbelangen, dat ze straks als mannen, met overtuiging en zekere ken nis van zaken, als Gereformeerde belijders in kerk, maatschappij en staat kunnen optreden. Natuurlijk moet hierbij de klip ontzeild, dat men de paarden "niet achter den wagen spannen, door zich aan te stellen, als wilde men nu reeds handelend en beslissend op treden. Op de Jongelingsvereeniging is men nog in zijn leerjaren, en het doel is juist tot de noodige ontwikkeling voor latere handeling te geraken. En al is nu dat gevaar niet altoos te ver mijden, onjdat elke vereeniging en elke ver gadering ook haar formeele eischen heeft, toch mag gezegd, dat het oog van het Be stuur voor dat gevaar niet gesloten is. En mits men dit steeds helderder inzie, en alzoo zich steeds beter van zijn eigenaardige positie, en het doel waarvoor men arbeidt, bewust worde, en blijvekan metterdaad van dezen Bond een heerlijke zegen voor onze maatschappelijke en nationale ontwikkeling uitgaan. De vrome Nederlander neigt er al te spoe dig toe, om te uitsluitend theoloog te wil len wezen. Daardoor verspeelt hij zijn macht op de markt van het nationale leven. En mag nu de vrucht van dezen Bond zijn, dat hij den blik ruimer, de levensop vatting breeder maakt, lectuur aanmoedigt, begrippen verheldert en geestdrift doet op vlammen, dan zal het ons een oorzaak van dank zijn, dat God ons jonge mannen schonk, die in zijn kracht, zich tot zoo schoone taak hebben aangegord. Küyper. Beroepen: te Maassluis (B.) P. C. Koster te Velp. Te Appelscha D. Felix cand. te Assen. Te Bennekora R. M. v. d. Vegt te Beerde, c. a. Te Zuid-Beijerlana F. A. v. d. Heijden cand. a. d. Vrije Univ. Te Ooltgensplaat J. v. d. Beijl te Doornspijk. Te Hoofddorp A. de Vlieg te Renkum. Beroepente Lopik J. R. Dijkstra te Joure. Te Dinteloord A. Voogel te Holten, Te Ben- nekom H. M. v. d. Vegt te Heerde. Te Gro ningen A. v. d. Sluijs te Enkhuijzen. Te Ambt-Vollenhove Dhr. Troost cand. a d. Vrije Univ. Amsterdam. Te Gerkerklooster F. v. d. Heijden cand. a. d. Vrije Univ. Bedanktvoor Leiden door P. Biesterveld te Rotterdam. Voor Harlingen B door W. P. Renkema te Rhgnsburg. Bedankt: voor Aalten (A) door W./Wolsink

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3