Uit Kerk en School.
sterken drank aan, zij neme dan het schen
ken van sterkendrank op onder den arbeid
der diakenen, het aanprijzen er van onder
dien der bedienaren des Woords, en het
waken tegen te weinig drankgebruik onder
dien der ouderlingen en mane aan tot veel
drinken als deel van het ambt der geloo-
vigen.
Indien echter dronkenschap een volkszonde
en volkspest is,
indien Gods Woord het gebruik van be
dwelmende middelen voor genotmiddel ver
boden heeft,
indien gerechtigheid een volk verhoogt
^maar de zonde een schandvlek der natiën is,
indien matigheid en zedelijkheid vruchten
des Geestes zijn, naar (Galaten 5 19-21) de
werken des vleesches zijn overspel, hoererij,
onreinigheid, ontuchtigheid dronken-
schappen, brasserijen en dergelijke,
indien de sterke drank de ziel verstompt
en verdierlijkt, het lichaam door overprikke
ling verzwakt, het verstand benevelt of op
dwaalspoor brengt,
indien de sterke drank door tegenstelling
en reactie van ingebeeld geluk, ontevreden
heid kweekt,
indien de sterke drank het huiselijk leven
verwoest en de volkswelvaart sloopt,
indien reeds het denkbeeld van sterken
drank in de stervensure u terecht een hui
vering door de leden doet gaan,
dan strijde elk geloovige tegen dezen vloek
en gruwel met alle macht. Dan waarschu
we de prediker, dan wake de opziener, dan
betoone in krachtige deernis de arinver-
zorger zich advocaat der ellendigen ook op
dit gebied.
Rome en de Ier anken.
Niet alleswat Rome doet is nog daarom
verkeerd. Rome's barmhartigheid mag ons
veeleer ten voorbeeld zijn.
Is Rome dan zooveel barmhartiger dan wij?
Vraag dat aan haar vele hongerigdende
armen, en aan menig ander onbarmhartig
bedrijf.
Maar Rome heett dit goed begrepen, dat
in de oefening der barmhartigheid het hart
der Kerk klopt. Dat krankenzorg een bij uit
nemendheid geestelijk (en dus ook kerkelijk)
belang is, en zoo is Rome rijk in kerkelijke
ontferming. Wij echter staan er met aller
lei onsamenhangende barmhartigheid bij. En
zoo krijgt dan Rome den lof der teederheid,
die aan onze kerken, (wier leden waarlijk
niet minder teeder en ontfermend zich bewijzen)
ontgaat. Moet deze smaadheid op de Gere
formeerde Kerken blijven f Moet men bij ons
telkens krachtens het ambt der geloovigen
in eigengemaakte organisatie optreden, in plaats
van de door Jezus Christus zelf ingestelde
organisatie der Kerk
Nu is het de tijd om deze smaadheid af
te wentelen, en tot beter orde te komen
De Heere leere het onze Kerken verstaan
Feringa.
Goes, 28 Juni. De provinciale Synode der
Gereformeerde Kerken in Zeeland hield he
den opnieuw Vergadering.
Uitsluitend hield de Synode zich bezig met
de bespreking van het Concept der huis
houdelijke bepalingen.
De praeses sloot te half zes ure de zittin
gen dezer Synode met eene hartelijke toe
spraak.
Des morgens was het samenzijn geopend
met gebed door Ds. Elfers, terwijl aan het
einde Ds. Kapteijn voorging in dankzegging.
X.
ZENDINGSDAG.
De Classis Goes heeft besloten D. V. Woens
dag den 19 Juli a. s. een ZENDINGSDAG
te houden, in de Gereformeerde Kerk te
Goes. De Vergaderingen zijn voor een iegelijk
toegankelijk en zullen gehouden worden van
9 h12£ uur en van 25 uur. Ds. O. D.
Eerdmans van Ierseke, zal het openingswoord,
Ds. W. Kapteijn van Goes het slotwoord
spreken. Voorts zullen de volgende referaten
worden geleverd.
lo. De Zendingstaak der Gemeentedoor
Ds. I. Contant, van Biezelinge.
2o. Het Methodisme en de Zendingdoor
Ds. J. Hulsebos, van Vlissingen.
3o. De Lectuur en het Christelijk leven
door Ds. L. Bouma, van Terneuzen.
Na elk referaat zal debat, naar aanleiding
van het behandelde, gegeven worden.
Van 1212£ uur zal door Br. B. M. den
Boer, ouderl. te Goes, een overzicht van
den godsdienstigen en kerkelijken toestand op
Zuid-Beveland worden gegeven.
Indien de tijd het toelaat zullen ook in
bespreking worden gebrachtDe Drankzonde
Catechisatie gedurende den Zomer, Onze Dienst
barenJongelings- Vereenigingenenz.
Een Commissie van drie leden uit den
Iverkeraad van Goes belast zich met de
regeling en zal zorgen dat in de Consisstorie-
kamer, tegen geringe vergoeding ververschin-
gen te bekomen zijn. Pauze van 12 tot 2 uur.
Deze dag biedt eene aangename en nuttige
verpozing voor hen, die eens een dag van
huis willen.
Emeriti-predikanten, Predikante-weduwen en
weezen.
Volgens Gods Woord en onze Kerkenorde
ning, art XIII, rust op de kerk, die ze ge
diend hebben, de verplichting, om eerlijk in
de nooddruft te voorzien van de dienaars,
die door ouderdom, ziekte of anderszins onbe
kwaam worden tot uitoefening hunner diensten
terwijl die voorziening zich ook moet uitstrek
ken tot de weduwen en weezen der Dienaren.
Aangezien nu menige kerk niet in staat zal
bevonden worden, om aan dezen plicht geheel
te voldoen, zoo ligt voor de hand, dat dan
eerst de classis, vervolgens de provincie, ein
delijk het geheel der kerken in het vaderland
hulpe biede.
Ten vorige jare is te Amsterdam aldus bij
de Vereeniging der beide Kerkengroepen be
paald
Bij het emeriteeren van Dienaren des Woords
en het verzorgen van hunne weduwen en weezen
zal in de eerste plaats de plaatselijke kerk in
welke zij het laatst dienden te zorgen hebben.
Voor zoover deze kerk hierin zelve niet ge
noegzaam kan voorzienwordt het ontbrekende
aangevuld uit de Algemeene kasdie onder be
heer staat van de Algemeene Deputaten ad hoe
van welke door elke Provinciale Synodeals
daartoe door de Generale Synode gemachtigd
één benoemd wordt.
Deze Algemeene Kas heeft haar jaarverslag
over 1892 rond gezonden. Ontvangen werd:
f20232,44, uitgegeven f 19870,41, voordeelig
saldo f 362,03. Het voordeelig saldo ten vo-
rigen jare beliep f 1961,85. Behalve f 1100,50
aan giften en renten en het batig saldo beston
den de inkomsten geheel uit Collecten. Er is
ten vorigen jare een legaat vau f20000 ont
vangen, dat hoezeer ook gewaardeerd, voor
het tegenwoordige nog geene renten afwerpt.
Uit het fonds werden in 1892 ondersteund
9 Em. predik. 54 weduwen en de weezen uit
vier gezinnen. Voor de provincie Zeeland werd
in 1892 uitgegevenf 1672,50. Uit die pro
vincie werd aan collectenontvangenf 1393,3li-
In de classen Goes, Zierikzee en Axel hebben
alle Kerken een of meermalen gecollecteerd,
in Goes alle Kerken driemaal. In de classe
Tholen heeft ééne Kerk geheel niet gecollec
teerd, in de classe Middelburg bedroeg dit
getal twee Kerken.
Er behoort drie malen des jaars voor deze
Kas te worden gecollecteerd. Vele Kerken
konden dit in 1892 niet doen, omdat de ker
ken eerst in het midden van dat jaar werden
vereenigd. Mogen ook al onze Kerken doen,
wat de hand vindt om te doen, opdat zij in
dezen duren en heiligen plicht getrouw mo
gen worden bevonden. H.
Gereformeerde Jongelings- Vereenigingen.
Met het oog op den geringen steun en de
weinige medewerking die de Geref. Jongel.-
Vereenigingen in onze omgeving ondervinden,
kan het zijn ut hebben onderstaande be
schouwing van Dr. A. Kuyper onder de aan
dacht onzer lezers te brengen.
Meerdere belangstelling is toch zoo hoog
noodig en zeer nuttig zou het zijn, zoo in
iedere gemeente een degelijke, zij het dan
ook klein in aantal, Gereformeerde Jongel.-
Vereeniging kon worden opgericht waar
onze Jongelingen kunnen saamkomen »om
zich als jonge mannen door onderzoeklectuur
en sadmspreking ook zoo thuis te maken op
het gebied van de meer algemeene ideale volks
belangendat ze straks als mannen met over
tuiging en zekere kennis van zakenals Gere
formeerde belijders in kerkmaatschappij en
staat kunnen optreden
Dr. Kuyper schreef het volgende
De jaardag van den Bond der Gerefor
meerde Jongelings-Vereenigingen is ditmaal
in de hoofdstad, niet zonder voorspoedig ver
loop, gevierd.
En al weten we nu, dat over al zulk soort
vereenigingen onder ons niet eender gedacht
wordt, zoo verheugt het ons toch in een tijd
van wereldzin en jagen naar ijdelheid als we
thans doorleven, zoovele jonge mannen zich
te zien vereenigen, niet met een wereldsch,
maar met een geestelijk doel.
Geestelijk niet in den engen zin van stich
telijk, maar geestelijk in den zin van het
ideale, zich uitende in de zucht en in het
verlangen, om zich als jonge mannen door
onderzoek, lectuur en saamspreking ook zoo
thuis te maken op het gebied van de meer
algemeen ideale volksbelangen, dat ze straks
als mannen, met overtuiging en zekere ken
nis van zaken, als Gereformeerde belijders in
kerk, maatschappij en staat kunnen optreden.
Natuurlijk moet hierbij de klip ontzeild,
dat men de paarden "niet achter den wagen
spannen, door zich aan te stellen, als wilde
men nu reeds handelend en beslissend op
treden.
Op de Jongelingsvereeniging is men nog
in zijn leerjaren, en het doel is juist tot de
noodige ontwikkeling voor latere handeling
te geraken.
En al is nu dat gevaar niet altoos te ver
mijden, onjdat elke vereeniging en elke ver
gadering ook haar formeele eischen heeft,
toch mag gezegd, dat het oog van het Be
stuur voor dat gevaar niet gesloten is.
En mits men dit steeds helderder inzie, en
alzoo zich steeds beter van zijn eigenaardige
positie, en het doel waarvoor men arbeidt,
bewust worde, en blijvekan metterdaad van
dezen Bond een heerlijke zegen voor onze
maatschappelijke en nationale ontwikkeling
uitgaan.
De vrome Nederlander neigt er al te spoe
dig toe, om te uitsluitend theoloog te wil
len wezen.
Daardoor verspeelt hij zijn macht op de
markt van het nationale leven.
En mag nu de vrucht van dezen Bond
zijn, dat hij den blik ruimer, de levensop
vatting breeder maakt, lectuur aanmoedigt,
begrippen verheldert en geestdrift doet op
vlammen, dan zal het ons een oorzaak van
dank zijn, dat God ons jonge mannen schonk,
die in zijn kracht, zich tot zoo schoone taak
hebben aangegord. Küyper.
Beroepen: te Maassluis (B.) P. C. Koster te
Velp. Te Appelscha D. Felix cand. te Assen.
Te Bennekora R. M. v. d. Vegt te Beerde,
c. a. Te Zuid-Beijerlana F. A. v. d. Heijden
cand. a. d. Vrije Univ. Te Ooltgensplaat J.
v. d. Beijl te Doornspijk. Te Hoofddorp A.
de Vlieg te Renkum.
Beroepente Lopik J. R. Dijkstra te Joure.
Te Dinteloord A. Voogel te Holten, Te Ben-
nekom H. M. v. d. Vegt te Heerde. Te Gro
ningen A. v. d. Sluijs te Enkhuijzen. Te
Ambt-Vollenhove Dhr. Troost cand. a d.
Vrije Univ. Amsterdam. Te Gerkerklooster F.
v. d. Heijden cand. a. d. Vrije Univ.
Bedanktvoor Leiden door P. Biesterveld te
Rotterdam. Voor Harlingen B door W. P.
Renkema te Rhgnsburg.
Bedankt: voor Aalten (A) door W./Wolsink