Gosdersn allen ts zamen voor slechts
f 14 verzenden.
Weduwe S. FEL.OAUER te Almelo-
BZuE Oil IIULP
voor eenen Broeder uit Friesland's
Zuid-Westhoek.
heilig beding, nauwelijks een jaar geleden
▼oor het aangezicht des Heeren aangegaan,
dat ieder die het maar even inziet, dadelijk
het misdadig bedryf, schending van een hei
lig beding, ontdekken kan. En evenmin is
de onderstelling aannemelijk, dat deze vijf
mannen zoo onnoozel en duifachtig van aard
zyn, dat zij zeiven niets van hun daad be
grijpen en daarom meenen konden, dat an
deren het ook niet begrepen.
Dat de concept-regeling, in formeelen zin
in strijd is met het beding: >het beginsel
blyve gehand aafd, dat de Kerk hebbe haar
eigen inrichting tot opleiding van Dienaren
des Woords, althans wat de godgeleerde vor
ming betreft" zou ik niet durven beweren,
en alles wat tot nu toe, over dit onderwerp
geschreven is, heeft mij niet overtuigd, dat
dit concept wel met de bedingen in strijd is."
Aan alle lezers van ,,de Roeper'' en aan
allen, die er zoo dadeljjk bij zijn om te roe
pen »inet de bedingen in stryd", worden
deze woorden van Ds. Gispen ter nauwgezette
overweging zeer door ons aanbevolen.
Het gaat ons even als br. Gispen. Ook
ons werd het uit geen enkel stuk, dat wij
lazen duidelijk, dat het concept met de be
dingen in strijd is.
Dat de Theologische school, als men den
weg van dit concept inslaat, er ten slotte
aan zal moeten, kunnen wij maar niet inzien.
Integendeel wij gelooven, dat zij in dezen weg
rijker en krachtiger zal worden. Als me nu
van de Theologische school maar niet maakt de
thans bestaande Theologische school te Kam
pen want in geen enkel beding is ooit van
de Theologische school te Kampen sprake
geweest.
Het dringen, dat de Synode deze concept
regeling als strijdig met de bedingen niet in
behandeling moet nemen, achten wij met
br. Gispen een zeer zwak standpunt.
Verbeeld U, de Synode benoemt deputaten
tot de eene of andere zaak. Die deputaten
denken, werken en bieden der Kerken het
resultaat van hun denken en werken aan.
Maar omdat eenige broeders zoo vrij zijn op
te merken, dat hun werk strijdt met sommige
te voren gemaakte bedingen, zal de Synode
eenvoudig hun werk ter zijde leggen
Nu, we kunnen bijna niet gelooven, dat
de Zeeuwsche Provinciale Synode dit bedoeld
heeft.
Maar al bedoelde zy het misschien niet zóó,
anderen hebben toch geroepen terzijde leg
gen, niet in behandeling nemen". En die
anderen staan op een zwak standpunt.
Zóó gaat het in Gereformeerde Kerken niet.
Neen maar al de Kerken, die in Synode
saamgekomen, deputaten voor deze zaak be
noemden, moeten ook andermaal in .-ynode
saamgekomen, het werk van deze deputaten
onderzoeken, beoordeelen en keuren of zij
den door hen aangewezen weg in moeten
slaan.
En dit zullen zij ook doen. Zoo zeker als
zij Gereformeerde Kerken zijn.
Vau een niet in behandeling nemen van
dit concept, zal op de Generale Synode zelfs
geen sprake zijn.
Vrije Universiteit.
Op 28 en 29 Juni, dus in de volgende
week, zal D. V. de dertiende jaarlijksche
samenkomst der »Vereeniging voor Hooger
Onderwijs op Gereformeerden grondslag" te
Arnhem gehouden worden.
Woensdagavond 28 Juni, zal te half acht
ure ds. Fern hout van Dordrecht bij eene
uv des ge.Ue.ds voorgaan.
29 Juni wordt de jaarvergadering gehou
den onder leiding van ds. 13 van Schelven,
in de groote zaal van Musis Sacrum."
Op dien dag des namiddags te twee uur,
zal de gewone openbare meeting met debat
gehouden worden. Prof. dr. H. Bavinck zal
het debat inleiden.
Mogen vele vrienden in het Zuiden zich
gedrongen gevoelen om deze jaarvergadering
te gaan bijwonen. Niet zonder verfrischt te
zijn zullen zij van de samenkomsten terug-
keereu.
Het zal een voorrecht zijn door ds. Fern-
hout in het gebed te mogen worden geleid.
En een debat over »geloof en wetenschap"
ingeleid door dr. Bavinck, belooft wat te
zullen worden.
Op de jaarvergadering worden ook nog
punten ingeleid door Prof. Rutgers en Prof.
Fabius.
Zegene de Heere de samenkomsten.
Dan zullen 28 en 29 Juni voor allen, die
te Arnhem samenkomen, rechte feestdagen
zijn.
Een Heugen.
Vele predikanten uit het Hervormde Kerkge
nootschap plegen onder de vermaningen, met
welke zy gemeenteleden zoeken af te houden
van de Gereformeerde Kerken, ook deze te
mengendat men toch niet verlaten zal de
Kerk. voor welke de vaderen goed en bloed
hebben opgeofferd.
Wij hebben dikwijls gemerkt, dat dit woord
op eenvoudige menschen nog al indruk maakte.
En eerbied voor het geloot, den moed,
het lijden ên de kunde dier vaderen, doet
die eenvoudige lieden dan dikwijls aarzelen
om te verwerpen, dat wat, naar zy meenen,
de vaderen ook niet verworpen hebben.
Maar hoe worden zij hier met vrome praatjes
misleid.
Immers het Nederlandsch Hervormde Kerk
genootschap is een ding, dat onze vaderen
nooit hebben gekend. En voorzeker, nimmer
hebben zy er aan gedacht, dat zoo iets in
ons goede land nog eens zou gezien worden.
Het Ned. Hervormde Kerkgenootschap da
teert van 7 Januari 1816.
Het is toen over de Kerken gebracht, door
Koning Willem I, die geen het minste recht
had om dit te doen, maar die zich zeiven een
voudig de bevoegdheid toekende om het te
doen.
Onze vaderen kenden niets, dan plaatselijke
Gereformeerde Kerken, die elke Kerk voor
zich, eene compleete Kerk vormden. Eene
lands-eenheidzooals het Synodaal Genoot
schap, met plaatselijke af deelingen en met een
centraal bestuur hebben zij nooit gekend.
Bij koninklijk besluit van 7 Jauuari 1816
is eerst het Hervormde Kerkgenootschap in
de wereld gekomen.
Maar hoe kunnen dan onze vaderen voor
dit Kerkgenootschap in de 16e eeuw goed en
bloed gegeven hebben.
Neen, weet ge waarvoor onze vaderen goed
en bloed gegeven hebben
Niet voor het Genootschap van 1816, maar
voor de vrijheid om God te mogen dienen naar
Zijn Woordvoor de vrijheid om te mogen
leven bij die geloofsbelijdeniswelke uitgedrukt
is in onze drie belijd'enisschrif ten, belijdenis
schriften, die in 18 6 bij het in t leven
roepen van het Genootschap wel onder den
voet zijn geraakt, maar die daarna door de
Gereformeerde Kerken, die het Genootschaps-
juk afwierpen, weer zyn opgenomen en om
hoog geheven.
Ja voor de vrijheid om bij die belijdenis
te leven, gaven de vaderen goed en bloed,
de vaderen die uit Gods Woord geleerd had
den te leven als getrouwe leden van plaatse
lijke Gereformeerde Kerkeü en niet als ledeh
eener afdeeling van een landgenootschap of
zoo iets.
Ja voor die vrijheid.
Maar nooit voor een synodaal reglement,
voor een synodaalbestuur, voor een Genoot
schap, al heet het ook Kei ^genootschap,
zonder belijdenis.
Zulke dingen hebben zij nooit gekend.
Zij zouden ze niet hebben willen kennen.
Zij zouden goed en bloed er voor over ge
had hebben om, zoo zij ze gekend hadden,
ze uit den weg te ruimen.
En toch gaat men maar door, eenvoudige
lieden wijs te maken, dat het Synodaal Ge
nootschap de Kerk der vaderen is en dat die
vaderen voor die Kerk hun bloed gegeven
hebben.
Moge, wat wij schreven, nog strekken om
hier of daar deze leugen tegen te houden en
te doen uitwerpen. Wolf.
A I» E IC T i: I J Ij V
Ondnrgeteekenden bedanken voor de be
langstelling, ontvangen na de geboorte van
hun kind.
Middelburg, J. J. FANOY.
22 Juni 1893. J. FANÜY-Vkkschierk.
M. KLIJNSMA, arbeider te Munnekeburen
(gera. West-Stellingwerf), die in 't onderhond
zijner vrouw en vijf kinderen moet voorzien,
verkeert, tengevolge eener ziekte, in zeer
kommervolle omstandigheden.
Als een oprecht discipel van onzen Heere
Jezus Christus liet hij, te midden van Soci
alisme en Modernise, het zuivere licht van
Gods Woord schijnen. Veel heeft hij in zijne
omgeving gedaan voor Gods koninkrijk. Moet
hij nu van gelrek omkomen, of, geliefde
broeders en zusters, wilt ge uw hart, uw
beurs ontsluiten, en hen helpen
Ds. HULSEBOS, predikant alhier en ook
onderget.eekende, verwachten ten spoedigste
uw gave.
Ondergeteekende is gaarne bereid verdere
inlichtingen desgewenscht te geven.
K. GREVELING,
Sergeant in Garnizoen te Vlissingen.
NVfftMéitli
Zoo juist ontvangen zwarte dasjes zeer
goedkoop, grijs met zwart dasdoeken, kinder
borstrokjes, witte gehaakte mutsen, teeken
lappen, teekengaas en teekenwol, zware
glanzend pilow, zwart tbibet voor jakken,
schorten en rokken, blauw katoen, boezem
katoen en boezem, langetten, mutsengoed en
piké, zakdoeken, festons en nêges, gordijnkant,
garen en band, zijde, raouseline en satijne
dassen, fijne breisaijet zwarte van af 12jf
cent en nog veel meer artikelen.
MiddelburgM. J. TIMMERMANS.
Wegens overlijden van den Eigenaar te Almelo zullen de erfgenamen al
de voorradige GOEDEREN tegen den getaxeerden prijs, tot het laatste stuk
van de hand doen, en wel om spoedig geheel geliquideerd te hebben zullen de Erven onderstaande
1 stuk KEPER of AMERSFOORT, houdende 20 el, geschikt voor ondergoed.
14 El zwaar GRASLINNEN voor Sloopen, Boezelaars enz.
21 El TWENTSCH LINNEN, voor Lakens Hemden enz.
12 WITTE LINNEN HANDDOEKEN met aigeweven randen.
6 LINNEN THEEDOEKEN met ruit of rand.
6 LINNEN VAATDOEKEN, ijzersterk.
12 fijne WITTE ZAKDOEKEN.
1 TAFELLAKEN voor dagelijksch gebruik.
1 TAFELSTEL, zijnde 12 servetten daarbij passend.
1 grfrot TAFELLAKEN.
Bovenstaande Goederen worden alle te zamen tegen postwissel of rembours a f 11 door
het geheele rijk verzonden.
d 0 g