Gosdersn allen ts zamen voor slechts f 14 verzenden. Weduwe S. FEL.OAUER te Almelo- BZuE Oil IIULP voor eenen Broeder uit Friesland's Zuid-Westhoek. heilig beding, nauwelijks een jaar geleden ▼oor het aangezicht des Heeren aangegaan, dat ieder die het maar even inziet, dadelijk het misdadig bedryf, schending van een hei lig beding, ontdekken kan. En evenmin is de onderstelling aannemelijk, dat deze vijf mannen zoo onnoozel en duifachtig van aard zyn, dat zij zeiven niets van hun daad be grijpen en daarom meenen konden, dat an deren het ook niet begrepen. Dat de concept-regeling, in formeelen zin in strijd is met het beding: >het beginsel blyve gehand aafd, dat de Kerk hebbe haar eigen inrichting tot opleiding van Dienaren des Woords, althans wat de godgeleerde vor ming betreft" zou ik niet durven beweren, en alles wat tot nu toe, over dit onderwerp geschreven is, heeft mij niet overtuigd, dat dit concept wel met de bedingen in strijd is." Aan alle lezers van ,,de Roeper'' en aan allen, die er zoo dadeljjk bij zijn om te roe pen »inet de bedingen in stryd", worden deze woorden van Ds. Gispen ter nauwgezette overweging zeer door ons aanbevolen. Het gaat ons even als br. Gispen. Ook ons werd het uit geen enkel stuk, dat wij lazen duidelijk, dat het concept met de be dingen in strijd is. Dat de Theologische school, als men den weg van dit concept inslaat, er ten slotte aan zal moeten, kunnen wij maar niet inzien. Integendeel wij gelooven, dat zij in dezen weg rijker en krachtiger zal worden. Als me nu van de Theologische school maar niet maakt de thans bestaande Theologische school te Kam pen want in geen enkel beding is ooit van de Theologische school te Kampen sprake geweest. Het dringen, dat de Synode deze concept regeling als strijdig met de bedingen niet in behandeling moet nemen, achten wij met br. Gispen een zeer zwak standpunt. Verbeeld U, de Synode benoemt deputaten tot de eene of andere zaak. Die deputaten denken, werken en bieden der Kerken het resultaat van hun denken en werken aan. Maar omdat eenige broeders zoo vrij zijn op te merken, dat hun werk strijdt met sommige te voren gemaakte bedingen, zal de Synode eenvoudig hun werk ter zijde leggen Nu, we kunnen bijna niet gelooven, dat de Zeeuwsche Provinciale Synode dit bedoeld heeft. Maar al bedoelde zy het misschien niet zóó, anderen hebben toch geroepen terzijde leg gen, niet in behandeling nemen". En die anderen staan op een zwak standpunt. Zóó gaat het in Gereformeerde Kerken niet. Neen maar al de Kerken, die in Synode saamgekomen, deputaten voor deze zaak be noemden, moeten ook andermaal in .-ynode saamgekomen, het werk van deze deputaten onderzoeken, beoordeelen en keuren of zij den door hen aangewezen weg in moeten slaan. En dit zullen zij ook doen. Zoo zeker als zij Gereformeerde Kerken zijn. Vau een niet in behandeling nemen van dit concept, zal op de Generale Synode zelfs geen sprake zijn. Vrije Universiteit. Op 28 en 29 Juni, dus in de volgende week, zal D. V. de dertiende jaarlijksche samenkomst der »Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden grondslag" te Arnhem gehouden worden. Woensdagavond 28 Juni, zal te half acht ure ds. Fern hout van Dordrecht bij eene uv des ge.Ue.ds voorgaan. 29 Juni wordt de jaarvergadering gehou den onder leiding van ds. 13 van Schelven, in de groote zaal van Musis Sacrum." Op dien dag des namiddags te twee uur, zal de gewone openbare meeting met debat gehouden worden. Prof. dr. H. Bavinck zal het debat inleiden. Mogen vele vrienden in het Zuiden zich gedrongen gevoelen om deze jaarvergadering te gaan bijwonen. Niet zonder verfrischt te zijn zullen zij van de samenkomsten terug- keereu. Het zal een voorrecht zijn door ds. Fern- hout in het gebed te mogen worden geleid. En een debat over »geloof en wetenschap" ingeleid door dr. Bavinck, belooft wat te zullen worden. Op de jaarvergadering worden ook nog punten ingeleid door Prof. Rutgers en Prof. Fabius. Zegene de Heere de samenkomsten. Dan zullen 28 en 29 Juni voor allen, die te Arnhem samenkomen, rechte feestdagen zijn. Een Heugen. Vele predikanten uit het Hervormde Kerkge nootschap plegen onder de vermaningen, met welke zy gemeenteleden zoeken af te houden van de Gereformeerde Kerken, ook deze te mengendat men toch niet verlaten zal de Kerk. voor welke de vaderen goed en bloed hebben opgeofferd. Wij hebben dikwijls gemerkt, dat dit woord op eenvoudige menschen nog al indruk maakte. En eerbied voor het geloot, den moed, het lijden ên de kunde dier vaderen, doet die eenvoudige lieden dan dikwijls aarzelen om te verwerpen, dat wat, naar zy meenen, de vaderen ook niet verworpen hebben. Maar hoe worden zij hier met vrome praatjes misleid. Immers het Nederlandsch Hervormde Kerk genootschap is een ding, dat onze vaderen nooit hebben gekend. En voorzeker, nimmer hebben zy er aan gedacht, dat zoo iets in ons goede land nog eens zou gezien worden. Het Ned. Hervormde Kerkgenootschap da teert van 7 Januari 1816. Het is toen over de Kerken gebracht, door Koning Willem I, die geen het minste recht had om dit te doen, maar die zich zeiven een voudig de bevoegdheid toekende om het te doen. Onze vaderen kenden niets, dan plaatselijke Gereformeerde Kerken, die elke Kerk voor zich, eene compleete Kerk vormden. Eene lands-eenheidzooals het Synodaal Genoot schap, met plaatselijke af deelingen en met een centraal bestuur hebben zij nooit gekend. Bij koninklijk besluit van 7 Jauuari 1816 is eerst het Hervormde Kerkgenootschap in de wereld gekomen. Maar hoe kunnen dan onze vaderen voor dit Kerkgenootschap in de 16e eeuw goed en bloed gegeven hebben. Neen, weet ge waarvoor onze vaderen goed en bloed gegeven hebben Niet voor het Genootschap van 1816, maar voor de vrijheid om God te mogen dienen naar Zijn Woordvoor de vrijheid om te mogen leven bij die geloofsbelijdeniswelke uitgedrukt is in onze drie belijd'enisschrif ten, belijdenis schriften, die in 18 6 bij het in t leven roepen van het Genootschap wel onder den voet zijn geraakt, maar die daarna door de Gereformeerde Kerken, die het Genootschaps- juk afwierpen, weer zyn opgenomen en om hoog geheven. Ja voor de vrijheid om bij die belijdenis te leven, gaven de vaderen goed en bloed, de vaderen die uit Gods Woord geleerd had den te leven als getrouwe leden van plaatse lijke Gereformeerde Kerkeü en niet als ledeh eener afdeeling van een landgenootschap of zoo iets. Ja voor die vrijheid. Maar nooit voor een synodaal reglement, voor een synodaalbestuur, voor een Genoot schap, al heet het ook Kei ^genootschap, zonder belijdenis. Zulke dingen hebben zij nooit gekend. Zij zouden ze niet hebben willen kennen. Zij zouden goed en bloed er voor over ge had hebben om, zoo zij ze gekend hadden, ze uit den weg te ruimen. En toch gaat men maar door, eenvoudige lieden wijs te maken, dat het Synodaal Ge nootschap de Kerk der vaderen is en dat die vaderen voor die Kerk hun bloed gegeven hebben. Moge, wat wij schreven, nog strekken om hier of daar deze leugen tegen te houden en te doen uitwerpen. Wolf. A I» E IC T i: I J Ij V Ondnrgeteekenden bedanken voor de be langstelling, ontvangen na de geboorte van hun kind. Middelburg, J. J. FANOY. 22 Juni 1893. J. FANÜY-Vkkschierk. M. KLIJNSMA, arbeider te Munnekeburen (gera. West-Stellingwerf), die in 't onderhond zijner vrouw en vijf kinderen moet voorzien, verkeert, tengevolge eener ziekte, in zeer kommervolle omstandigheden. Als een oprecht discipel van onzen Heere Jezus Christus liet hij, te midden van Soci alisme en Modernise, het zuivere licht van Gods Woord schijnen. Veel heeft hij in zijne omgeving gedaan voor Gods koninkrijk. Moet hij nu van gelrek omkomen, of, geliefde broeders en zusters, wilt ge uw hart, uw beurs ontsluiten, en hen helpen Ds. HULSEBOS, predikant alhier en ook onderget.eekende, verwachten ten spoedigste uw gave. Ondergeteekende is gaarne bereid verdere inlichtingen desgewenscht te geven. K. GREVELING, Sergeant in Garnizoen te Vlissingen. NVfftMéitli Zoo juist ontvangen zwarte dasjes zeer goedkoop, grijs met zwart dasdoeken, kinder borstrokjes, witte gehaakte mutsen, teeken lappen, teekengaas en teekenwol, zware glanzend pilow, zwart tbibet voor jakken, schorten en rokken, blauw katoen, boezem katoen en boezem, langetten, mutsengoed en piké, zakdoeken, festons en nêges, gordijnkant, garen en band, zijde, raouseline en satijne dassen, fijne breisaijet zwarte van af 12jf cent en nog veel meer artikelen. MiddelburgM. J. TIMMERMANS. Wegens overlijden van den Eigenaar te Almelo zullen de erfgenamen al de voorradige GOEDEREN tegen den getaxeerden prijs, tot het laatste stuk van de hand doen, en wel om spoedig geheel geliquideerd te hebben zullen de Erven onderstaande 1 stuk KEPER of AMERSFOORT, houdende 20 el, geschikt voor ondergoed. 14 El zwaar GRASLINNEN voor Sloopen, Boezelaars enz. 21 El TWENTSCH LINNEN, voor Lakens Hemden enz. 12 WITTE LINNEN HANDDOEKEN met aigeweven randen. 6 LINNEN THEEDOEKEN met ruit of rand. 6 LINNEN VAATDOEKEN, ijzersterk. 12 fijne WITTE ZAKDOEKEN. 1 TAFELLAKEN voor dagelijksch gebruik. 1 TAFELSTEL, zijnde 12 servetten daarbij passend. 1 grfrot TAFELLAKEN. Bovenstaande Goederen worden alle te zamen tegen postwissel of rembours a f 11 door het geheele rijk verzonden. d 0 g

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 4