Uit Kerk eu School.
smaadheid af te wentelen van de Kerken.
Niet langer zal haar beeld geteekend zijn in
dien Priester en dien Leviet, die den hulpe-
looze zagen liggen en gingen tegen
over hem voorbij.
Tegenover de eenzijdigheid, waarmede men
in andere landen (onbewust onder den in
vloed van den tijdgeest) minder vasthouden
aan de Calvinistische beginselen ontsehuldigt
met ijver tot goede werken, houden de Ge
reformeerde Kerken in Nederland de banier
der Belijdenis hoog.
Maar ook tegenover het geldzuchtige-vrome
leugenachtig Genade-belijden, dat zich als
schimmelplant op het Calvinisme zocht te
ontwikkelen, legden zij door Gods Genade op
het beleven harer schoone en zoo uitnemend
practische Belijdenis ernstige nadruk.
Effatha, Eudokia, 's Heeren Loo, Veldwijk,
en andere zijn eerstelingen van deze gezegende
beweging. Nu is de vraag aan de orde vaü
georganiseerde ziekenverzorging in Nederland.
Neen, niet langer zal er recht zijn voor het
beweren, dat »de Barmhartige Samaritaan
met smart werd verwacht, maar in gebreke
bleef te verschijnen, maar Priesters en Le
vieten tot in het oneindige voorbijgingen.
De barmhartige Hoogepriester wekt door zijn
Geest zijn Kerken weer op doet haar ernst
maken met zijn Woord doet haar gemeen
schap oefenen met zijn Liefde en doet daar
uit de openbaring harer (door zijn Geest
gewerkte) wederliefde ontstaan. In zooverre,
en in dezen zin, mag de oefening der barm
hartigheid de thermometer van haar geeste
lijk leven heeten.
Hoe staat het dan in deze zaak met haar
Een opwekking.
Voor eenige weken stond in ons Kerk
klokje, Weekblad voor Katholieke Huisge
zinnen onder Redactie van eenige Eerw. Heeren
Geestelijken uit de verschillende Bisdommen
het volgende
Overzicht der Kerk."
plaatsen vacaturen
Ned. Herv. Kerk 1604 377 23 57.
Waalsche gemeente 24 4 16%
Ev. Luth. Kerk 61 8 13.17.
Herv. Ev. Luth. Kerk 11 2 18%
Doopsgez. 122 28 22.9%
Rem. Broed. 24 2 8.3%
O. I. Kerken 38 6 15.8%
Ned. Ger. Kerken 700 234 33.4%
2584 661 257.
Hoe snel het Protestantisme in de laatste
jaren afneemt, blijkt wel uit bovenstaand
lijstje, 25 op de 100 plaatsen voor domine's
zijn ledig. En koevele vooral van eerste soort
verkondigen maar bitter weinig meer van de
leer van Christus. Is 't te verwonderendat
in die verwarde gemeenten de slechtesocia
listische boeken veel gelezen worden waar moet
het heen Be groote meerderheid zal lang
zamerhand tot het II ei lendom terugkeer en zoo
niet door vurige gebeden de terugkeer tot de
Moederkerk van zoo velen die ter goeder trouw
dwalenverkregen wordt."
Door Gods genade weten wij dat er een
betere verlossingsweg is dan Rome's dwaal
weg, ook, dat Rome verkeerd geteld heeft.
Ook, dat het cijfer onzer Kerken en predi
kers pas aan het begin en in het opkomen
is. Maar ligt overigens in dit stukje geen
opwekking? Is 't niet vreeselijk dat zelfs
Rome met reden schande kan roepen over
het .Synodaal" Genootschap?
En is dit voor ons geen prikkel te meer
om te strijden opdat deze gruwel worde
weggedaan Feringa.
Ineensmelting.
De plaatsen waar het nu reeds tot ineen
smelting kwam, zijn de volgende in Fries
land'. Beetgum, Franeker, Holwerd, Jutrijp-
Hommerts, Lemmer en Makkum in Overijsel:
Daltsen, Hasselt, Zwartsluis in Gelderland
Doesburg. Nijmegen, Putten en Winterswijk
in UtreclitBaambrugge, Breukelen, Lopik,
Veenendaal en Westbroek in Noord-Holland
Alkmaar, Helder en Nieuw Vennep in Zuid-
Holland Bodegraven, Gorinchem, Naaldwijk,
Noordeloos, Rozenburg, Strijen en O. en N.
Wetering in of bij ZeelandBergen op Zoom
en Grijpskerkeen in Noord- Braband
Klundert.
Deze een en dertig kerken houden eene
duchtige bestraffing in, voor hen, die met
de gedachten liepen en soms nog loopen nu
ja, samenkomen in meerdere vergaderingen,
dat gaat nog, maar ineensmelten, hoe zal
dat hier of daar kunnen
Want men bedenke wel, dat onder deze
kerken er zijn bijv. Bodegraven en Naald
wijk, waar het zóó gestaan heeft, dat ieder
een dachtwaar het ook vooreerst tot ineen
smelting komen zal, daar voorzeker niet.
Mogen deze een en dertig kerken voor
de andere kerken nu maar tot een prikkel
zijn om ook te grijpen, naar wat zij al
reeds gegrepen hebben.
Bedenke men daartoe eens, dat ineen
smelting is naar het gebod des Heeren. De
Heere wil geen scheiding tusschen broeders
en broeders.
Zij zijn één lichaam. En de eenheid die
in het onzichtbare reeds is, moet zoo ver
en zoo krachtig mogelijk, ook in het zicht
bare uitkomen.
Daarbij men is ook door belofte gebonden
om de ineensmelting te zoeken.
Op de Synode te Amsterdam, is door al
de kerken uitgesprokeneerst dan zal de
vereeniging ten volle beslag hebben erlangd
zoo ook de ineensmelting der plaatselijke kerken
tot stand is gekomen.
In deze verklaring zit de belofte, dat men
de ineensmelting zoeken zal.
In beginsel staat ook niets de ineensmelting
meer in den wegwant men leeft immers
bij ééno belijdenis, bij ééne Kerkenordening
en ééne Liturgie.
Maar er is een boos beginsel uit Satan,
dat de ineensmelting zeer in den weg staat,
en dat booze beginsel is het kerkisme. Het
leven bij, het loopen voor, het roemen van
het eigen kerkje, met voorbijgaan van wat
anderen hebben, ja met minachten van wat
anderen geschonken is. Het zich zelf en zijn
vrienden veel voortreffelijker vinden dan die
anderen, met wie men nu ja, wel op ééne
classis kan saamkomen, maar vooreerst nog
niet aan eenen disch kan aanzitten. O voor
dat men dit deed, moeten zij eerst nog heel
wat verbeterd
Ja, kerkismedat in den grond niets anders
dan hoogmoed, "is, houdt de ineensmelting in
vele plaatsen op.
En dan ook dit, het bergen maken van
allerlei kleinigheden.
Wij weten wel, dat er plaatsen zijn waar
het wijs is om niet te hard te jagen waar
nu reeds ineentesmelten een daad van onvoor
zichtigheid zou wezen. Maar wij weten toch
ook, dat er plaatsen zijn waar beuzelingen
het werk ophouden. Beuzelingenzoo men
niet zeggen moet, dwaasheden.
Bijv. er is eene plaats, waar het niet tot
ineensmelting kwam, omdat men zeide nog
niet te weten, welke de verhouding was van
Kerk B. tot het Genootschap.
Er zijn plaatsen, waar broeder J. of P.
een bezwaar heeft tegen de manier van pree-
ken van den leeraar uit de andere Kerk. Zijn
dominee preekt veel beter
En daar broeder J. of P. een man van ge
wicht is in zijne kerk, houdt hij met nog
enkele anderen het werk eenvoudig tegen.
Er zijn plaatsen, waar dit een bezwaar is, dat
bij ineensmelting het tractement van den Be
dienaar des Woords iets zal moeten verhoogd
worden. In het oog van gierige menschen
natuurlijk een atdoend bezwaar.
Dit is iets. Maar er is nog zooveel meer.
Er zijn allerlei beuzelingen.
Als men er op blazen wilde zouden zij als
stof wegvliegen. Maar men wil er niet op
blazen.
En zoo blijft dan op plaats bij plaats het
gedeelde leven. En men berust er in, En men
vergeet, dat het ingaat tegen de eenheid van
Christus lichaamtegen Gods beveltegen eigen
beloftetegen den welstand van eigen Kerk
tegen zooveel.
Maar inmiddels groeit de booze plant van
het Kerkisme welig op en gaat de jaloezie
door met het doen van haar akelig werk.
Maar daarop wordt niet gelet, want al gaat
hetjj niet zoeken der ineensmelting in tegen
het belang der Kerk, het gaat niet in tegen
eigen wil en zin.
En dat is voor velen het voornaamste.
Treurig
Geve de Heere genade om met de zonden
te breken en brenge Hij ons, kon het zijn,
haastig tot dien tijd, dat er niet eene enkele
plaats meer is, waar het gescheiden leven
door Gereformeerde Kerken wordt voortgezet.
Beroepen te Langerak G. Dalhuijzen te
Heinkenszand. Te Leeuwarden Ds. v. d. Sluijs
te Enkhuizen. Te Landsmeer Ds. de Jonge
van de Lier.
Aangenomen naar Scheeinda door D. Vrie-
ling te Appelscha. Naar Putten door H. Kuik
te Steen wijk.
lieiianktVoor Leiden A. door P. Bie-
sterveld te Rotterdam A. Voor Meliskerke
door L. v. Dellen te N. Pekela. Voor Nieuw-
dorp door F. Moet te Opperdoes. Voor Bo
degraven door J. Breukelaar te Nijmegen
Voor Nijemirdum c. a. door Ds. J. J. Stein-
hart te Knijpe. Voor Serooskerke door D.
C. P. Sluijter te Vianen Voor Waddingsveen
door J. J. Koopmans te Naaldwijk.
Middelburg. In eene vergadering van leden
der Gereformeerde Kerk A. j.l. Dinsdag gehou
den,werd eene voorloopige commissie benoemd,
bestaande uit de heeren C. J. Huvers, P. J,
de Kruijter, J. 't Hart, J. Goote en W. A.
de Rijcke. Deze voorloopige commissie heeft
als eenig mandaat den grondslag te leggen
tot samenwerking van alle Gereformeerden in
Middelburg tot regeling van het lager en
uitgebreid Lager Onderwijs in die gemeente.
Goes 14 Juni. In het ruime Kerkgebouw
der Gereformeerde Kerk kwam heden de pro
vinciale Synode der Gereformeerde Kerken in
Zeeland samen. Naar Kerkenorde waren de
vijf classes ieder door vier afgevaardigden ver
tegenwoordigd, zoodat de vergadering bestond
uit twintig stemhebbende leden. Ds. Littooij
opende de vergadering. Gezongen werd ps.
119: 17, gelezen Romeinen 12.
Tot praeses werd benoemdds. Bouma,
tot scriba ds. Wolf, tot assessoren ds. Lit
tooij en ds. Hulsebos.
Een groot getal belangstellenden, waaron
der een aantal predikanten, ouderlingen en
diakenen, woonden de vergadering bij.
De vergadering werd gehouden van des
morgens half tien tot ongeveer twee uren en
van half vier tot acht uur des avonds, waar
na zij werd verdaagd tot den volgenden mor
gen negen uur.
De meer principieele zaken komen eerst op
dien tweeden vergaderingsdag aan de orde.
Heden waren het, om zoo eens te zeggen,
de meer huishoudelijke dingen der Kerken,
die werden behandeld zooals provinciale kas,
kas voor hulpbehoevende Kerken, kas voor
minvermogende krankzinnigen enz. kas ex bo
nis publius.
Toch kwamen ook nu enkele malen pun
ten van meer gewicht aan de orde, zoo bij
het verslag van den curator der Theol. school
en het behandelen van het visitatiereglement,
dat met eene enkele wijziging werd aange
nomen.
De Heere gaf een gezegend samenzijn. Zoo
zij het ook morgen. Van wege de gemeente
te Goes ondervindt de Synode broederlijke,
gulle gastvrijheid
15 Juni. Heden morgen te negen
uur hervatte de provinciale Synode der Ge
reformeerde Kerken in Zeeland hare werk
zaamheden. Ouderling Mulder uit Zierikzee
ging op verzoek van den praeses voor in den