Uit Kerk eii School. zonde. De zonde in het hart, de zonde in de kleeding, de zonde in den levenstoon, de zonde in den omgang, de zonde in de opvoe ding, de zonde in de wetgeving. De zonde, die altijd weder evenals in de riddertijden der middeleeuwen den schijn aanneemt, de vrouw hoogelijk te eeren en heerlijk te be vrijden en altijd weder, evenals toen, haar on uitsprekelijk verlaagt. Van het hooge standpunt onzer moeders en zusters tot een iets, een speeltuig. Van een geestelijke hulpe tot een stoffelijk voor werp. Van de belichaming der reine en zelf opofferende Liefde tot instrument en prooi der zinnelijke zelfzucht. Inderdaad hier mag en moet gelijk recht als voor den man ook gevorderd voor de vrouw. Zij is mede erfgename der genade" in de Kerk. Niet in maatschappelijke zelf verheffing ligt haar grootheid die ontaardt aanstonds in overspanning. Maar xoel hand having van den haar gegeven kringLiefde en reinheid en trouwe te oefenen, te kweeken, en te hoedenen de rechten van het hart te doen eeren naast die van hoofd en hand. De vrouw, die man wil wezen, is al even ondragelijk en weerzinwekkend als de vrou welijk geworden man. „Houdt u mannelijk" is door den Apostel niet tot de zusters der Ge meente gesproken. Maar, dat de man de vrouw als slavin zijner grillen en luimen zou vertreden, van haar een zedelijkheid eischende, waaraan hijzelf niet gebonden zou zijn, terecht gaat daartegen haar protest. Mits zij op vrouwelijke wijze den strijd voeren, is haar getuigenis zoo machtig, en haar invloed zoo grootEén blijk van ver ontwaardiging over wat laag is en verlaagt, werkt vaak meer dan vele betoogen. Een niet verborgen blos over wat moet doen blozen een niet gedulde laagheideen niet aange hoorde dubbelzinnigheideen in den eer sten aanvang aanstonds met verontwaar diging afgewezen onbehoorlijkheid, is vaak sterker dan boeken en redevoeringen en zulk blozen doet blozen zulk vernederen heft op. Roepen om recht, zoeken in Liefde, en wandelen met geen gemeenschap aan maar veeleer bestraffing van de onvrucht bare werken der duisternis" op zulk een weg wandelend zullen onze zusters den steun winnen en behouden van hen, die den Heere Jezus Christus liefhebben in onverderfelijk heid en van vele anderen bovendien. Dan zullen Rechters en Overheden voortgaan op te waken. Dan zullen mannen wederom lee- ren te blozen en tegen de gruwelen onzer eeuw te strijden. Dan zal de handel van het groote Babyion »in de lichamen en de zielen der menschen" althans wat ingetoomd worden en voor de tranen der verdrukten" wèl vertroosting zijn. Dat de Kerken hare roeping in deze be seffen Het goede voorbeeld van Utrecht vinde navolging De Diakenen worden weder advocaat der ellendigen"de Opzieners zien toe op de schapen aan hun hoede toebetrouwd. De Bediening des Woords en de onderwijzing der Kerk rekene steeds meer ook met deze zonde Moge de Vrouwenbond mogelijk maken, met haar dezen strijd te blijven of te gaan strijden En in elk geval zij er in onze Kerken ook in deze trouw, ijver, ontferming, en waakzaamheid Familie in Indië. Nederlanders weten meestal schandelijk weinig van Nederlandsch-Indie» Eerst wan neer zij „familie in Indie" hebben pleegt dit te veranderen. Hoe goed dient dus elk lid van een der Geref. Kerken in Nederland op de hoogte te zijn En hoe warm mede te leven Want wij hebben „familie in Indie"! Vele millioenen, die met ons van Adams en Noachs geslacht zijn, en naar Paulus' woord >yan Gods geslacht". Onder deze velen, van wie de Heilige Geest in Joh. 11 getuigd, dat zij verstrooide kinderen Gods" zijn! en dus leden der KerkUw familie. Uit dezen wederom een aantal, die beginnen, den geestelijken familietrek te toonen. En dan onze ZendelingenOnze broeder8 en zusters op zee en te Batavia en te Melolo en elders op Soemba en te Soerabaija en in Pekalongan en te Poerworedjo, Familie in Indie dusniet weinig zelfs Zijn uw gebed, uw belangstelling, en uw gaven ook voor hen? Fkringa. Uit de Heraut. Over de Kerkelijke adresbeweging welke de Redacteur van de Roeper in het leven zoekt te roepen, schrijft dr. Kuyper in de Heraut het vulgende Door den hoogleeraar Lindeboom is in de Roeper aangeraden, om een kerkelijke adres beweging op touw te zetten. Zelfs ontwierp hij een Concept-adres, en wel van den navolgenden inhoud I. De Generale Synode spreke hare afkeu ring uit over het veelvuldig gebruik ook door meerdere Vergaderingen" blijkens Het Kerkblad van namen, termen en zegswij zen, die slechts van ééne der beide groepen van de Vereenigde Kerken (de N. G., doleerende) afkomstig zijn en bij hare methode van re formatie" behooren. Daardoor worden inzon derheid Kerken der andere groep pijnlijk aan gedaan, omdat daardoor de geschiedenis, het werk en de gewoonten van de Geref. Kerken, die God door de scheiding en Uitleiding van 1834 vv. weder heeft geopenbaard en gefor meerd, gevaarloopen, te worden terzijde ge schoven, en daarentegen de woorden en ge dachten der Doleantie de heerschende zullen worden. Dat niet alleen, 't Is ook lijnrecht in strijd met de voorwaarden der vereeniging waarbij ook dit is overeengekomen nZelve vaststaande in de overtuiging dat de schei ding van 1834 en vervolgenseen werk Gods xoas, zoowel recht- als plichtmatig naar Zijn Woord en de Gerejormeerde Belijdenis de Doleantie met haar Kerk- en Rechtsbcschouwingen voor rekening latende van de Ned. Geref. Kerken Zie het besluit der Chr. Geref. Synode te Leeuwarden, bl. 102 der handelingen welk beding door de Ned. Geref. Synode te 's Hage bl. 81 der Acta uitdruk kelijk is aanvaard ii dat zij ook harerzijds bereid is, zich op het standpunt te plaatsendal beide groepenzonder el kander hierin te oordeelen, haar eigene practijk en de daarmede samenhangende Kerkrechterlijke beschou wing voor eigen rekening nemen." In de kerkelijke samenleving mogen dus deze buiten de vereeniging gehoudene Kerk- en Rechtsbeschouwingen niet worden toegelaten, veel minder nog den toon aangeven. De Synode benoeme daarom Deputaten, uit broe ders van A en B, die de kerkelijke taal in overeen stemming zal trachten te brengen met de voorwaarden der vereen'ging, volgens Gods Woordde Gerej. Belijdenisschriften en de Dordsche Kerkenordening van 1618/19. Deputaten maken zoo min mogelijk gebruik van uitheemsche namen enz.allerminst van zulke, welke vóór dezen in beide oj in éen van beide groepen niet in gebruik zijn geweest. II. De Synode verklare de ♦Concept-Re geling voor de opleiding van Dienaren des Woords in de Geref. Kerken" niet ontvanke lijkwjjl zij: A. niet beantwoord aan de opdracht der Deputaten Inzake de opleiding en het ker kelijk onderzoek van Dienaren des Woords eene regeling te ontwerpen." Bij die opdracht is geen sprake van een ♦inverbandzetten van de Theol. School met de V. Universiteit", maar alleen van eene nieuwe regeling der bepalin gen en usantiën," betreffende de opleiding en de examina. Voor *de oefening van het verband met de Theol. Fac. der Vrije Uni versiteit", dat nog slechts voorloopig geregeld en ten allen tijde opzegbaar is, zijn afzonder lijke Deputaten benoemd. Acta Gen. Syn. art. 15. Van een verband dier Theol. Fac. met de Kerkenniet van een verband tusschen haar en de Theol. School is in deze opdrach ten sprake. Hand. C. G. Synode, Amsterdam, bl. 60Acta N. G. Synode Amsterdam, bl. 139. B. wat meer zegt, en alles afdoetgansche- lijk strijdig is met het belang der Vereeni ging: handhaving van een eigene inrichting voor de opleiding harer leeraren, althans wat de godgeleerde vorming betreft." Hand. C. G. Synode Leeuwarden, bi. 104Acta N. G. Synode 's Hage, bl. 93. Uit al het vroeger en later daarover ver handelde en beslotene is het middagklaar, dat onder eigene inrichting" een School is te verstaan, die geheel en al van de Ker ken uitgaat, door haar verzorgd en bestuurd wordt, waarover niemand anders eenige zeg genschap heeft, en die op zich zelve geheel voldoende is, althans voor de godgeleerde vorming. In deze Concept-Regeling wordt het verworpen desbetreffende artikel (14) van de begraven Concept-Acta in 't wezen der zaak weder opgehaald en aangeprezen. De Theol. School wordt al aanstonds uiteenge rukt. Hare Theol. opleiding wordt vastge koppeld aan bovengenoemde Theol. Fac. Zij wordt dus metterdaad veranderd in een on derdeel van eene School eener Vereeniging, die als zoodanig zelfstandig is en blijft en buiten de Geref. Kerken staat. Eu alzoo wordt de ♦eigene inrichtingder Kerken metterdaad afgeschaft en prijsgegeven. Dit kan niet anders dan smart en onrust verwek ken in de Kerken A, en zal ook aan vele Kerken B ongewenscht en onrechtvaardig voorkomen. En dit is nog slechts eene ♦voorloopige regeling"zie de Concept-Regeling, bl. i, beneden. Deputaten stellen een mogelijke latere ♦toetsing" waarvan dus ook afschaffing het gevolg kan zijn, van het bedoelde besluit der Leewarder Synode in uitzicht Voorts doe de Synode al het mogelijke om het geschokte vertrouwen te herstellen, en om dit beding en daarin de volle vrijheid der Kei-ken in veiligheid te stellen. Opdat de vereeniging moge bevestigd wor den, en de Geref. Kerken mogen bloeien in waarheid en liefdeom Christus onzes lieven Zaligmakers wille, in de gemeenschap des Heiligen Geestes, tot verheerlijking van God. Met de bede, dat de Heere u leide en sterke bij al uw gewichtvol werk voor Zijne Gemeente, Eerwaarde Broeders Over den inhoud van dit adres laten we ons voorshands niet uitmaar formeel rijzen bij ons twee bezwaren. De eerste draagt een eenigszins persoon lijk karakter. Ook de heer Lindeboom is geroepen, om als Docent der Theol. Schooi de Synode in de qualiteit van adviseerend lid bij te wonen. Nu is een Synode een vergaderingd. w. z. niet een commissie van stemopneming, waarin men uitsluitend saamkomt, om te constateereu, hoe de kerkeraden gestemd hebben, maar een vergadering waarin men bijeenkomt, om te hooren en te wederhooren, om voor het aangezichte Gods te overleggen, te wikken en te wegen, en eerst daarna zijn oordeel te vormen, althans tot definitieve beslissing te brengen. Wie nu op de Synode komt, na zich reeds vooraf in zoo definitieven zin te hebben uitgelaten, verklaart hiermede óf, dat hij niet aan discussie hecht, eu met een vooraf reeds genomen besluit opkomt, óf wel hij loopt gevaar zijn eens zoo beslist en kras uitgesproken oordeel te moeten wijzigen. Dit laatste nu doet men niet licht. Zoo bindt men zich dus. Men is onvrij. En dit drukt de beraadslagingen. Maar van ernstiger aard is onze tweede bedenking. Een Synode is geen bestuurscollege, geen kerkelijke overheid, maar een vergadering der kerken. De kerken kunnen dus uiteraard niet bij de kerken petitionneeren, maar treden in de Synode als het subject, d. i. als de beslissende en handelende personen op. Die Kerken zijn daartoe in organisch ver band met elkaar gezet, en hebben in de classes en de particuliere synoden haar nor« male organen.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3