Uit Kerk eii School.
zonde. De zonde in het hart, de zonde in
de kleeding, de zonde in den levenstoon, de
zonde in den omgang, de zonde in de opvoe
ding, de zonde in de wetgeving. De zonde,
die altijd weder evenals in de riddertijden
der middeleeuwen den schijn aanneemt,
de vrouw hoogelijk te eeren en heerlijk te be
vrijden en altijd weder, evenals toen, haar on
uitsprekelijk verlaagt.
Van het hooge standpunt onzer moeders
en zusters tot een iets, een speeltuig. Van
een geestelijke hulpe tot een stoffelijk voor
werp. Van de belichaming der reine en zelf
opofferende Liefde tot instrument en prooi
der zinnelijke zelfzucht.
Inderdaad hier mag en moet gelijk recht
als voor den man ook gevorderd voor de
vrouw. Zij is mede erfgename der genade"
in de Kerk. Niet in maatschappelijke zelf
verheffing ligt haar grootheid die ontaardt
aanstonds in overspanning. Maar xoel hand
having van den haar gegeven kringLiefde
en reinheid en trouwe te oefenen, te kweeken,
en te hoedenen de rechten van het hart
te doen eeren naast die van hoofd en hand.
De vrouw, die man wil wezen, is al even
ondragelijk en weerzinwekkend als de vrou
welijk geworden man. „Houdt u mannelijk"
is door den Apostel niet tot de zusters der Ge
meente gesproken. Maar, dat de man de
vrouw als slavin zijner grillen en luimen zou
vertreden, van haar een zedelijkheid eischende,
waaraan hijzelf niet gebonden zou zijn,
terecht gaat daartegen haar protest.
Mits zij op vrouwelijke wijze den strijd
voeren, is haar getuigenis zoo machtig, en
haar invloed zoo grootEén blijk van ver
ontwaardiging over wat laag is en verlaagt,
werkt vaak meer dan vele betoogen. Een niet
verborgen blos over wat moet doen blozen
een niet gedulde laagheideen niet aange
hoorde dubbelzinnigheideen in den eer
sten aanvang aanstonds met verontwaar
diging afgewezen onbehoorlijkheid, is vaak
sterker dan boeken en redevoeringen en zulk
blozen doet blozen zulk vernederen heft op.
Roepen om recht, zoeken in Liefde, en
wandelen met geen gemeenschap aan
maar veeleer bestraffing van de onvrucht
bare werken der duisternis" op zulk een weg
wandelend zullen onze zusters den steun
winnen en behouden van hen, die den Heere
Jezus Christus liefhebben in onverderfelijk
heid en van vele anderen bovendien. Dan
zullen Rechters en Overheden voortgaan op
te waken. Dan zullen mannen wederom lee-
ren te blozen en tegen de gruwelen onzer
eeuw te strijden. Dan zal de handel van
het groote Babyion »in de lichamen en de
zielen der menschen" althans wat ingetoomd
worden en voor de tranen der verdrukten"
wèl vertroosting zijn.
Dat de Kerken hare roeping in deze be
seffen Het goede voorbeeld van Utrecht
vinde navolging De Diakenen worden weder
advocaat der ellendigen"de Opzieners zien
toe op de schapen aan hun hoede toebetrouwd.
De Bediening des Woords en de onderwijzing
der Kerk rekene steeds meer ook met deze
zonde
Moge de Vrouwenbond mogelijk maken,
met haar dezen strijd te blijven of te gaan
strijden En in elk geval zij er in onze
Kerken ook in deze trouw, ijver, ontferming,
en waakzaamheid
Familie in Indië.
Nederlanders weten meestal schandelijk
weinig van Nederlandsch-Indie» Eerst wan
neer zij „familie in Indie" hebben pleegt dit
te veranderen. Hoe goed dient dus elk lid
van een der Geref. Kerken in Nederland op
de hoogte te zijn En hoe warm mede te
leven Want wij hebben „familie in Indie"!
Vele millioenen, die met ons van Adams en
Noachs geslacht zijn, en naar Paulus' woord
>yan Gods geslacht". Onder deze velen, van
wie de Heilige Geest in Joh. 11 getuigd, dat
zij verstrooide kinderen Gods" zijn! en dus
leden der KerkUw familie. Uit
dezen wederom een aantal, die beginnen, den
geestelijken familietrek te toonen.
En dan onze ZendelingenOnze broeder8
en zusters op zee en te Batavia en te Melolo
en elders op Soemba en te Soerabaija en in
Pekalongan en te Poerworedjo,
Familie in Indie dusniet weinig zelfs
Zijn uw gebed, uw belangstelling, en uw
gaven ook voor hen?
Fkringa.
Uit de Heraut.
Over de Kerkelijke adresbeweging welke
de Redacteur van de Roeper in het leven
zoekt te roepen, schrijft dr. Kuyper in de
Heraut het vulgende
Door den hoogleeraar Lindeboom is in de
Roeper aangeraden, om een kerkelijke adres
beweging op touw te zetten.
Zelfs ontwierp hij een Concept-adres, en
wel van den navolgenden inhoud
I. De Generale Synode spreke hare afkeu
ring uit over het veelvuldig gebruik ook door
meerdere Vergaderingen" blijkens Het
Kerkblad van namen, termen en zegswij
zen, die slechts van ééne der beide groepen
van de Vereenigde Kerken (de N. G., doleerende)
afkomstig zijn en bij hare methode van re
formatie" behooren. Daardoor worden inzon
derheid Kerken der andere groep pijnlijk aan
gedaan, omdat daardoor de geschiedenis, het
werk en de gewoonten van de Geref. Kerken,
die God door de scheiding en Uitleiding van
1834 vv. weder heeft geopenbaard en gefor
meerd, gevaarloopen, te worden terzijde ge
schoven, en daarentegen de woorden en ge
dachten der Doleantie de heerschende zullen
worden. Dat niet alleen, 't Is ook lijnrecht in
strijd met de voorwaarden der vereeniging
waarbij ook dit is overeengekomen
nZelve vaststaande in de overtuiging dat de schei
ding van 1834 en vervolgenseen werk Gods xoas,
zoowel recht- als plichtmatig naar Zijn Woord en
de Gerejormeerde Belijdenis de Doleantie met haar
Kerk- en Rechtsbcschouwingen voor rekening latende
van de Ned. Geref. Kerken
Zie het besluit der Chr. Geref. Synode te
Leeuwarden, bl. 102 der handelingen
welk beding door de Ned. Geref. Synode
te 's Hage bl. 81 der Acta uitdruk
kelijk is aanvaard
ii dat zij ook harerzijds bereid is, zich op het
standpunt te plaatsendal beide groepenzonder el
kander hierin te oordeelen, haar eigene practijk en
de daarmede samenhangende Kerkrechterlijke beschou
wing voor eigen rekening nemen."
In de kerkelijke samenleving mogen dus deze
buiten de vereeniging gehoudene Kerk- en
Rechtsbeschouwingen niet worden toegelaten,
veel minder nog den toon aangeven.
De Synode benoeme daarom Deputaten, uit broe
ders van A en B, die de kerkelijke taal in overeen
stemming zal trachten te brengen met de voorwaarden
der vereen'ging, volgens Gods Woordde Gerej.
Belijdenisschriften en de Dordsche Kerkenordening
van 1618/19. Deputaten maken zoo min mogelijk
gebruik van uitheemsche namen enz.allerminst
van zulke, welke vóór dezen in beide oj in éen van
beide groepen niet in gebruik zijn geweest.
II. De Synode verklare de ♦Concept-Re
geling voor de opleiding van Dienaren des
Woords in de Geref. Kerken" niet ontvanke
lijkwjjl zij:
A. niet beantwoord aan de opdracht der
Deputaten Inzake de opleiding en het ker
kelijk onderzoek van Dienaren des Woords
eene regeling te ontwerpen." Bij die opdracht
is geen sprake van een ♦inverbandzetten van
de Theol. School met de V. Universiteit", maar
alleen van eene nieuwe regeling der bepalin
gen en usantiën," betreffende de opleiding en
de examina. Voor *de oefening van het
verband met de Theol. Fac. der Vrije Uni
versiteit", dat nog slechts voorloopig geregeld
en ten allen tijde opzegbaar is, zijn afzonder
lijke Deputaten benoemd. Acta Gen. Syn.
art. 15. Van een verband dier Theol. Fac.
met de Kerkenniet van een verband tusschen
haar en de Theol. School is in deze opdrach
ten sprake. Hand. C. G. Synode, Amsterdam,
bl. 60Acta N. G. Synode Amsterdam, bl.
139.
B. wat meer zegt, en alles afdoetgansche-
lijk strijdig is met het belang der Vereeni
ging: handhaving van een eigene inrichting
voor de opleiding harer leeraren, althans
wat de godgeleerde vorming betreft." Hand.
C. G. Synode Leeuwarden, bi. 104Acta N.
G. Synode 's Hage, bl. 93.
Uit al het vroeger en later daarover ver
handelde en beslotene is het middagklaar,
dat onder eigene inrichting" een School
is te verstaan, die geheel en al van de Ker
ken uitgaat, door haar verzorgd en bestuurd
wordt, waarover niemand anders eenige zeg
genschap heeft, en die op zich zelve geheel
voldoende is, althans voor de godgeleerde
vorming. In deze Concept-Regeling wordt
het verworpen desbetreffende artikel (14) van
de begraven Concept-Acta in 't wezen der
zaak weder opgehaald en aangeprezen. De
Theol. School wordt al aanstonds uiteenge
rukt. Hare Theol. opleiding wordt vastge
koppeld aan bovengenoemde Theol. Fac. Zij
wordt dus metterdaad veranderd in een on
derdeel van eene School eener Vereeniging,
die als zoodanig zelfstandig is en blijft en
buiten de Geref. Kerken staat. Eu alzoo
wordt de ♦eigene inrichtingder Kerken
metterdaad afgeschaft en prijsgegeven. Dit
kan niet anders dan smart en onrust verwek
ken in de Kerken A, en zal ook aan vele
Kerken B ongewenscht en onrechtvaardig
voorkomen.
En dit is nog slechts eene ♦voorloopige
regeling"zie de Concept-Regeling, bl. i,
beneden. Deputaten stellen een mogelijke
latere ♦toetsing" waarvan dus ook afschaffing
het gevolg kan zijn, van het bedoelde besluit
der Leewarder Synode in uitzicht
Voorts doe de Synode al het mogelijke om het
geschokte vertrouwen te herstellen, en om dit beding
en daarin de volle vrijheid der Kei-ken in veiligheid
te stellen. Opdat de vereeniging moge bevestigd wor
den, en de Geref. Kerken mogen bloeien in waarheid
en liefdeom Christus onzes lieven Zaligmakers
wille, in de gemeenschap des Heiligen Geestes, tot
verheerlijking van God.
Met de bede, dat de Heere u leide en
sterke bij al uw gewichtvol werk voor Zijne
Gemeente,
Eerwaarde Broeders
Over den inhoud van dit adres laten we
ons voorshands niet uitmaar formeel rijzen
bij ons twee bezwaren.
De eerste draagt een eenigszins persoon
lijk karakter.
Ook de heer Lindeboom is geroepen, om
als Docent der Theol. Schooi de Synode in
de qualiteit van adviseerend lid bij te wonen.
Nu is een Synode een vergaderingd. w.
z. niet een commissie van stemopneming,
waarin men uitsluitend saamkomt, om te
constateereu, hoe de kerkeraden gestemd
hebben, maar een vergadering waarin men
bijeenkomt, om te hooren en te wederhooren,
om voor het aangezichte Gods te overleggen,
te wikken en te wegen, en eerst daarna zijn
oordeel te vormen, althans tot definitieve
beslissing te brengen.
Wie nu op de Synode komt, na zich reeds
vooraf in zoo definitieven zin te hebben
uitgelaten, verklaart hiermede óf, dat hij
niet aan discussie hecht, eu met een vooraf
reeds genomen besluit opkomt, óf wel hij
loopt gevaar zijn eens zoo beslist en kras
uitgesproken oordeel te moeten wijzigen.
Dit laatste nu doet men niet licht.
Zoo bindt men zich dus. Men is onvrij.
En dit drukt de beraadslagingen.
Maar van ernstiger aard is onze tweede
bedenking.
Een Synode is geen bestuurscollege, geen
kerkelijke overheid, maar een vergadering
der kerken.
De kerken kunnen dus uiteraard niet bij
de kerken petitionneeren, maar treden in de
Synode als het subject, d. i. als de beslissende
en handelende personen op.
Die Kerken zijn daartoe in organisch ver
band met elkaar gezet, en hebben in de
classes en de particuliere synoden haar nor«
male organen.