t 1 S-bae. L. van dar Valk van Scheveningen over „Hinder palen voor de Zending". Na elk Eeferaat zal gelegenheid gegeven wor den tot bespreking. De bidstond zal daarna aanvangen om half zeven en hierbij zullen als sprekers optreden Ds. H. J. Bln- nema van Tilburg en Ds. A. Schouten "Wzn van Willemstad. Dringend worden alle vrienden en vriendinnen der Zending (en dus natuurlijk ook alle leden der Gereformeerde Kerken) uitgenoodigd deze samenkomsten bij te wonen. Namens den Kerkeraad voornd. J. H. Feringa Praeses. A. C. van Drimmelen. G. Mac-Lean. Klundert. 23 Mei 1893. i Scribae. Provinciale Synode van Noord-Brabant en Limburg. De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Klun dert roept bij deze de afgevaardigden der Classen uit Noord-Brabant en Limburg op ter Provinciale Syno de, D. V., Woensdag 14 (en waarschijnlijk Donder dag 15 Juni) te Klundert in de Nieuwe Kerkte hou den, deelt mede, dat het agendum dezer Synode aan de afgevaardigden en hunne Secundi en aan de Clas sical Correspondenten is verzonden, en noodigt voorts alle mannelijke en vrouwelijke leden der Gereformeerde Kerken dezer gewesten tot bijwoning dezer hoogst belangrijke, en voor het pu bliek toegankelijke, kerkelijke vergaderiug uit. De Synode zal, D V., geopend worden Woensdag 14Juni des voorruiddogs om half tien unr. De Ker ken worden uitgenoodigd deze zaak in het openbaar gebed te gedenken. Klundert, 23 Mei 1893. Namens den Kerkeraad J. H. Feringa. Praeses. Verantwoording van liefdegaven. In de Collecte 21 Mei door den boekhouder K. Kas in dank ontvangen: van M. F. f2,50, voor de plaats, fl,jidem, f2,50, idem, f 1,50, idem, f2,50, voor de Kerk, van Mevr. L. 15,voor het Kerkedienstfonds. Voor het Orgelfjnds f 0,25, bezorgt bij Br. Coulon f6,voor de plaats N. N. Van een beweldadigde f 1,voor de armen. i. de Wolïp. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden. Hand. II 21. Ziet hier wederom eene dier korte volzin nen, waaraan de Schrift zoo rijk is, en in welke de volheid der schatten van Gods ge nade in Christus, maar ook de rijkdom van het belijden Zijns Naams in alle volkomen heid ligt opgesloten. Hierdoor wordt dan nu Gods verlost volk, hierdoor worden de geroe penen gekenmerktonderscheiden en aangewezen. De Heere is nabij allen, die Hem aanroepen, die Hem aanroepen in der waarheid, (ps. CXLV 18.) Want Gij Heerezijt goed en gaarn vergevende, en van groote goedertierenheid allen, die U aanroepen, (ps. LXXXVI 5.) Ook de voorzegging van de uitstorting des Heiligen Geestes bij den profeet Joel eindigt in deze woordenEn het zal geschiedenal wie den Naam des Heeren zal aanroepenzal behouden wordenen wij vinden daarbij de nadere uitlegging want op den berg Zions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de Heere gezegd heeften dat bij de overgeblevenen die de Heere zal roepen. Zoo vinden wij dan ook onder de Nieuwe Bedeeling op den Pinksterdag, deze kenmerkende aanduiding van het volk Zijner erve herhaald. Het is de Heilige Geest, die aldus het harte wederbaart en leidt, dat het den Naam des Heeren aan roept. En wat nu de Naam des Heeren in al zijne volheid is, wordt door den apostel Petrus, als hij op den Pinksterdag Christus predikt, aangewezen. En ook hij mag het aanroepen van dien Naam nader verklaren, als hij tot de ver slagenen zegt Bekeert u en een iegelijk van u worde ge doopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe en uwen kinderen en allen, die daar verre zijn, zoo velen als er de Heere onze God toe roepen zal. Zijne toespraak op den Pinkster dag eindigt met eene aanmaning tot het aanroepen van den Naam des Heeren in deze woordenWordt behouden van dit verkeerd geslacht. StaaD wij eenige oogenblikken stil bij den rijken inhoud van dat gewichtig woord En het zal zijndat een iegelijkdie den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Het oordeelt over eens iegelijks staat voor de eeuwigheid. Aanroepenhet is bidden, aan bidden. Zij steenigden Stefanus, aanroepende en zeggendeHeere Jezus, ontvang mijnen geest (Hand. VII 59.) Maar aanroepen wil nog meer zeggenHet is bekennen, belijden, vertrouwen, dienen, zoodat het eenen door gaanden staat, en wel den genadestaat des menschen aanduidt. Zoo richt de apostel Paulus zijne groetenis aan de Corinthiërs aldus Aan de Gemeente Gods; die te Corinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hunnen en onzen Heere. (1 Cor. 1 2.) Dezelfde apostel vermaant Timotheüs Maar vlied de begeerlijkheden der jongheiden jaag naar rechtvaardigheid, geloof, vrede, met l degenen, die den Heere aanroepen uit een rein hart. (II Tim. II 22.) Ten overvloede wijzen wij ook nog op het heerlijk woord Rom. X 12 14. Want er is geen onderscheidnoch van Jood noch van Griekwant eenzelfde is Heere van alUn, rijk zijnde over allen die Hem aan roepen. Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in welken zij niet geloofd hebbenen hoe zullen zij in Hem gelooven, van welken zij niet gehoord hebben en hoe zullen zij hoor en, zonder die hun predikt De naam des Heeren Dat is de Heere, God drieëenig, gelijk Hij in rechtvaardigheid en genade gekend wordt uit zijn Woord, zich openbaart in Zijn verbond der genade. De Naam des Heeren is een sterke toren de recht vaardige zal daarhenen loopen, en in een hoog vertrek gesteld worden. Spr. XVI11 10. De Heere Jezus heeft dien Naam geopen baard, de Heilige Geest doet Hem kennen, belijden, aanroepen, doet de toevlucht nemen tot dezen sterken toren. Op den berg Zions en te Jeruzalem, dat is daar, waar die Naam gekend en beleden wordt, waar God zijne Kerk vergadert, zal ontkoming zijn. Het zalig worden is dus een ontkomen, een gered worden, een behouden worden van dit verkeerd geslacht. Men zegt wel eens de mensch gaat niet verloren maar is verloren. Zeker, hij ligt van nature midden in den dood. Maar wij spreken toch ook naar de Schrift, als wij zeggenhij gaat verloren namelijk met het oog op de langmoedigheid en verdraagzaamheid, waarin wij nu leven, en met het oog op de groote scheiding in den oordeelsdag. Dezen zullen gaan in de eeuwige pijn, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven. En zoo zal er ook een ontkomen zijn in den dag des gerichts voor allen, die den Naam des Heeren in waarheid aanroepen, hoewel zij reeds hier gerechtvaardigd en ge heiligd worden. En eindelijk dat woordjeeen iegelijk. Dit is van niet geringe beteekenis. Groot of klein, Jood of Griek, allen, die Hem aan roepen, zullen zalig worden. Wij menschen zien vaak alleen op de uitverkiezing en niet op het aanbod van genade of alleen op het aanbod en niet op de uitverkiezing. Maar wij moeten op beiden zien, om de vrijmacht Gods te eerbiedigen en den rijkdom zijner genade te bewonderen. Er is hier niets enghartigs. Al wie den naam des Heeren zal aanroepen, zal behouden worden. Op den berg Zions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn. En dat bij de overgeblevenen, die den Heere zal roepen. Er geloofden zoo velen als er verordineerd waren tot zaligheid. Ziet hier dan nü de samenvatting en vrucht van den zegen, der uitstorting des Heiligen Geestes. Maar ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk, die zullen op den Naam des Heeren vertrouwen. (Zefanja III 12.) 'Behoort gij tot dit volk, dat deze kenmerken bezitarm en ellendig en nog- thans op Zijnen Naam betrouwende Werkt de Heilige Geest in uw van nature vijandig, hoogmoedig hart, de ootmoedige aanroeping van Gods Naam Die den naam des Heeren niet in waarheid aanroept, wordt niet be houden, ook al sprak hij alle talen der engelen en der menschen Roept gij den Naam des Heeren aan Vertroost u dan met deze belofte Staat naar meerdere genade. Wordt openbaar als een aanroeper van 's Heeren Naam, waar gij u ook bevindt. En laten de geestelijke banden steeds inniger worden met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aan roepen in alle plaats. Hulsebos. Concept van Huishoudelijke Bepalingen. De Deputaten voor huishoudelijke bepalin gen hebben o. i. reden tot dankbaarheid voor de welwillende critiek, door Heraut, Roeper, en de Overijsselsche, Zuid-Hollandsche en andere Kerkboden op hun arbeid gegeven. Aan sommige wenken zal blijkens het Concept zelf voorzeker gevolg gegeven wor den. Immers, blijkens het inleidend schrij ven stellen deze Deputaten zich voor, na ont vangst van al de bij hen ingezonden opmer kingen, weder te vergaderen ter voltooiing van hun Rapport in deze. Wij wenschen zeer, dat aan het verzoek dezer Deputaten om gemotiveerde mededeeling van bedenkingen gevolg gegeven zal worden. Het Concept, dat nu met het oog op de kerkeraden niet meer systematisch ingedeeld is, maar in den tegen- woordigen vorm aangeboden, kan dan met zoover noodig wijzigende en overzicht biedende, Bijlage aan de Generale Synode worden aangeboden, wat o. i., den anders inderdaad ondoenlyken arbeid zeer vereenvou digen kan. 7heoretische beschouwingen. Zijn theoretische beschouwingen" door Deputaten tot de Zending slechts bijzaak ge acht Eenigen meenden het in hun stukken te lezen. Tot onze vreugde kunnen wij het tegendeel verzekerenDe theoretische zijde van hun arbeid weegt bij Deputaten zeer zwaar. Vele besprekingen zijn reeds er over gehouden en ernstige overweging wordt voor bereid. Dit is dan ook in genoemde stukken te lezen. Immers, daar staat, dat zij niet met een vluchtige uitspraak in deze de zaak willen afdoen, en niet vooruitloopen op de overwegingen der Generale Synode, waaraan zij hebben te adviseeren. Leide de Heere de behandeling dezer gewichtige vragen tot heil van dezen heerlijken arbeid en tot verheer lijking van Zijnen Naam En kome zoo steeds meer in vervulling het woord door Br. Scheurer gekozen »Zegt onder de HeidenenDe Heere regeert Vrouwenbond. Een ernstig belang vertegenwoordigt de Nederlandsche Vrouwenbond tot verhooging van het zedelijk Bewustzijn. Is het niet wel mogelijk, in alles te sympafhiseeren toch mag deze arbeid aller sympathie vragen in zooverre het geldt den strijd tegen de onze delijkheid, waarin de volkeren van onzen tijd dreigen onder te gaan. Tehuizen voor vrou wen, getuigenissen tegen de zonde, aanvallen der Liefde op de huizen der zelfzucht, oproe ping tot ontwaking tegen zedelijke onzinnig heden als de leer van wilde haren" en nood zakelijk kwaad", en tegen de meening dat voor de vrouw andere zedelijke wetten zouden gelden dan voor den man, verdienen aller Christenen steun en Liefde. Juist hierom doet het ons leed, het orgaan van dezen Vrouwenbond meermalen te zien afglijden op geheel ander gebied. Onvrou welijke emancipatietheorien verhoogen niet maar verlagen ten slotte de vrouw. En wie de vrouw verlaagt, verlaagt heel het volk. En bespiegelingen over droombeelden en hersenschimmen als ,,de Vredebond" lig gen niet op den weg dezer wakkere zusters, die wel wat beters te doen hebben dan zich met dergelijke mijmeringen den tijd te korten. De roeping dezer zusters is niet, emanci patie-denkbeelden te zaaien. Maar op eene emancipatie te wijzenDe vrijmaking van de

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2