t 1 S-bae.
L. van dar Valk van Scheveningen over „Hinder
palen voor de Zending".
Na elk Eeferaat zal gelegenheid gegeven wor
den tot bespreking.
De bidstond zal daarna aanvangen om half zeven
en hierbij zullen als sprekers optreden Ds. H. J. Bln-
nema van Tilburg en Ds. A. Schouten "Wzn van
Willemstad.
Dringend worden alle vrienden en vriendinnen
der Zending (en dus natuurlijk ook alle leden
der Gereformeerde Kerken) uitgenoodigd deze
samenkomsten bij te wonen.
Namens den Kerkeraad voornd.
J. H. Feringa Praeses.
A. C. van Drimmelen.
G. Mac-Lean.
Klundert. 23 Mei 1893.
i Scribae.
Provinciale Synode van Noord-Brabant en Limburg.
De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Klun
dert roept bij deze de afgevaardigden der Classen uit
Noord-Brabant en Limburg op ter Provinciale Syno
de, D. V., Woensdag 14 (en waarschijnlijk Donder
dag 15 Juni) te Klundert in de Nieuwe Kerkte hou
den, deelt mede, dat het agendum dezer Synode aan
de afgevaardigden en hunne Secundi en aan de Clas
sical Correspondenten is verzonden,
en noodigt voorts alle mannelijke en vrouwelijke
leden der Gereformeerde Kerken dezer gewesten tot
bijwoning dezer hoogst belangrijke, en voor het pu
bliek toegankelijke, kerkelijke vergaderiug uit.
De Synode zal, D V., geopend worden Woensdag
14Juni des voorruiddogs om half tien unr. De Ker
ken worden uitgenoodigd deze zaak in het openbaar
gebed te gedenken.
Klundert, 23 Mei 1893.
Namens den Kerkeraad
J. H. Feringa. Praeses.
Verantwoording van liefdegaven.
In de Collecte 21 Mei door den boekhouder K. Kas
in dank ontvangen: van M. F. f2,50, voor de plaats,
fl,jidem, f2,50, idem, f 1,50, idem, f2,50, voor de
Kerk, van Mevr. L. 15,voor het Kerkedienstfonds.
Voor het Orgelfjnds f 0,25, bezorgt bij Br. Coulon
f6,voor de plaats N. N.
Van een beweldadigde f 1,voor de armen.
i. de Wolïp.
En het zal zijn, dat een iegelijk, die den naam
des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.
Hand. II 21.
Ziet hier wederom eene dier korte volzin
nen, waaraan de Schrift zoo rijk is, en in
welke de volheid der schatten van Gods ge
nade in Christus, maar ook de rijkdom van
het belijden Zijns Naams in alle volkomen
heid ligt opgesloten. Hierdoor wordt dan nu
Gods verlost volk, hierdoor worden de geroe
penen gekenmerktonderscheiden en aangewezen.
De Heere is nabij allen, die Hem aanroepen,
die Hem aanroepen in der waarheid, (ps. CXLV
18.) Want Gij Heerezijt goed en gaarn
vergevende, en van groote goedertierenheid
allen, die U aanroepen, (ps. LXXXVI 5.)
Ook de voorzegging van de uitstorting des
Heiligen Geestes bij den profeet Joel eindigt
in deze woordenEn het zal geschiedenal
wie den Naam des Heeren zal aanroepenzal
behouden wordenen wij vinden daarbij de
nadere uitlegging want op den berg Zions en
te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de
Heere gezegd heeften dat bij de overgeblevenen
die de Heere zal roepen. Zoo vinden wij dan
ook onder de Nieuwe Bedeeling op den
Pinksterdag, deze kenmerkende aanduiding
van het volk Zijner erve herhaald. Het is de
Heilige Geest, die aldus het harte wederbaart
en leidt, dat het den Naam des Heeren aan
roept. En wat nu de Naam des Heeren in
al zijne volheid is, wordt door den apostel
Petrus, als hij op den Pinksterdag Christus
predikt, aangewezen.
En ook hij mag het aanroepen van dien
Naam nader verklaren, als hij tot de ver
slagenen zegt
Bekeert u en een iegelijk van u worde ge
doopt in den Naam van Jezus Christus, tot
vergeving der zonden en gij zult de gave des
Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de
belofte toe en uwen kinderen en allen, die daar
verre zijn, zoo velen als er de Heere onze God
toe roepen zal. Zijne toespraak op den Pinkster
dag eindigt met eene aanmaning tot het
aanroepen van den Naam des Heeren in deze
woordenWordt behouden van dit verkeerd
geslacht.
StaaD wij eenige oogenblikken stil bij den
rijken inhoud van dat gewichtig woord En
het zal zijndat een iegelijkdie den Naam
des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Het oordeelt over eens iegelijks staat voor de
eeuwigheid. Aanroepenhet is bidden, aan
bidden. Zij steenigden Stefanus, aanroepende
en zeggendeHeere Jezus, ontvang mijnen
geest (Hand. VII 59.) Maar aanroepen wil
nog meer zeggenHet is bekennen, belijden,
vertrouwen, dienen, zoodat het eenen door
gaanden staat, en wel den genadestaat des
menschen aanduidt. Zoo richt de apostel
Paulus zijne groetenis aan de Corinthiërs aldus
Aan de Gemeente Gods; die te Corinthe is,
den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen
heiligen, met allen die den Naam van onzen
Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats,
beide hunnen en onzen Heere. (1 Cor. 1 2.)
Dezelfde apostel vermaant Timotheüs Maar
vlied de begeerlijkheden der jongheiden
jaag naar rechtvaardigheid, geloof, vrede, met
l degenen, die den Heere aanroepen uit een rein
hart. (II Tim. II 22.) Ten overvloede wijzen
wij ook nog op het heerlijk woord Rom. X 12
14. Want er is geen onderscheidnoch van
Jood noch van Griekwant eenzelfde is Heere
van alUn, rijk zijnde over allen die Hem aan
roepen. Want een iegelijk, die den Naam des
Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe
zullen zij dan Hem aanroepen, in welken zij
niet geloofd hebbenen hoe zullen zij in Hem
gelooven, van welken zij niet gehoord hebben
en hoe zullen zij hoor en, zonder die hun predikt
De naam des Heeren Dat is de Heere,
God drieëenig, gelijk Hij in rechtvaardigheid
en genade gekend wordt uit zijn Woord, zich
openbaart in Zijn verbond der genade. De
Naam des Heeren is een sterke toren de recht
vaardige zal daarhenen loopen, en in een hoog
vertrek gesteld worden. Spr. XVI11 10.
De Heere Jezus heeft dien Naam geopen
baard, de Heilige Geest doet Hem kennen,
belijden, aanroepen, doet de toevlucht nemen
tot dezen sterken toren. Op den berg Zions
en te Jeruzalem, dat is daar, waar die Naam
gekend en beleden wordt, waar God zijne Kerk
vergadert, zal ontkoming zijn.
Het zalig worden is dus een ontkomen,
een gered worden, een behouden worden van
dit verkeerd geslacht. Men zegt wel eens de
mensch gaat niet verloren maar is verloren.
Zeker, hij ligt van nature midden in den
dood. Maar wij spreken toch ook naar de
Schrift, als wij zeggenhij gaat verloren
namelijk met het oog op de langmoedigheid
en verdraagzaamheid, waarin wij nu leven,
en met het oog op de groote scheiding in
den oordeelsdag. Dezen zullen gaan in de
eeuwige pijn, maar de rechtvaardigen in het
eeuwige leven. En zoo zal er ook een ontkomen
zijn in den dag des gerichts voor allen, die
den Naam des Heeren in waarheid aanroepen,
hoewel zij reeds hier gerechtvaardigd en ge
heiligd worden.
En eindelijk dat woordjeeen iegelijk.
Dit is van niet geringe beteekenis. Groot of
klein, Jood of Griek, allen, die Hem aan
roepen, zullen zalig worden. Wij menschen
zien vaak alleen op de uitverkiezing en niet
op het aanbod van genade of alleen op het
aanbod en niet op de uitverkiezing. Maar wij
moeten op beiden zien, om de vrijmacht Gods
te eerbiedigen en den rijkdom zijner genade
te bewonderen. Er is hier niets enghartigs.
Al wie den naam des Heeren zal aanroepen,
zal behouden worden. Op den berg Zions en
te Jeruzalem zal ontkoming zijn. En dat bij
de overgeblevenen, die den Heere zal roepen.
Er geloofden zoo velen als er verordineerd
waren tot zaligheid.
Ziet hier dan nü de samenvatting en vrucht
van den zegen, der uitstorting des Heiligen
Geestes. Maar ik zal in het midden van u doen
overblijven een ellendig en arm volk, die zullen
op den Naam des Heeren vertrouwen. (Zefanja
III 12.) 'Behoort gij tot dit volk, dat deze
kenmerken bezitarm en ellendig en nog-
thans op Zijnen Naam betrouwende Werkt
de Heilige Geest in uw van nature vijandig,
hoogmoedig hart, de ootmoedige aanroeping
van Gods Naam Die den naam des Heeren
niet in waarheid aanroept, wordt niet be
houden, ook al sprak hij alle talen der engelen
en der menschen
Roept gij den Naam des Heeren aan
Vertroost u dan met deze belofte Staat naar
meerdere genade. Wordt openbaar als een
aanroeper van 's Heeren Naam, waar gij u
ook bevindt. En laten de geestelijke banden
steeds inniger worden met allen, die den
Naam van onzen Heere Jezus Christus aan
roepen in alle plaats. Hulsebos.
Concept van Huishoudelijke Bepalingen.
De Deputaten voor huishoudelijke bepalin
gen hebben o. i. reden tot dankbaarheid voor
de welwillende critiek, door Heraut, Roeper,
en de Overijsselsche, Zuid-Hollandsche en
andere Kerkboden op hun arbeid gegeven.
Aan sommige wenken zal blijkens het
Concept zelf voorzeker gevolg gegeven wor
den. Immers, blijkens het inleidend schrij
ven stellen deze Deputaten zich voor, na ont
vangst van al de bij hen ingezonden opmer
kingen, weder te vergaderen ter voltooiing
van hun Rapport in deze. Wij wenschen
zeer, dat aan het verzoek dezer Deputaten om
gemotiveerde mededeeling van bedenkingen
gevolg gegeven zal worden. Het Concept, dat
nu met het oog op de kerkeraden niet meer
systematisch ingedeeld is, maar in den tegen-
woordigen vorm aangeboden, kan dan met
zoover noodig wijzigende en overzicht
biedende, Bijlage aan de Generale Synode
worden aangeboden, wat o. i., den anders
inderdaad ondoenlyken arbeid zeer vereenvou
digen kan.
7heoretische beschouwingen.
Zijn theoretische beschouwingen" door
Deputaten tot de Zending slechts bijzaak ge
acht Eenigen meenden het in hun stukken
te lezen. Tot onze vreugde kunnen wij het
tegendeel verzekerenDe theoretische zijde
van hun arbeid weegt bij Deputaten zeer
zwaar. Vele besprekingen zijn reeds er over
gehouden en ernstige overweging wordt voor
bereid. Dit is dan ook in genoemde stukken
te lezen. Immers, daar staat, dat zij niet
met een vluchtige uitspraak in deze de zaak
willen afdoen, en niet vooruitloopen op de
overwegingen der Generale Synode, waaraan
zij hebben te adviseeren. Leide de Heere de
behandeling dezer gewichtige vragen tot heil
van dezen heerlijken arbeid en tot verheer
lijking van Zijnen Naam
En kome zoo steeds meer in vervulling
het woord door Br. Scheurer gekozen »Zegt
onder de HeidenenDe Heere regeert
Vrouwenbond.
Een ernstig belang vertegenwoordigt de
Nederlandsche Vrouwenbond tot verhooging
van het zedelijk Bewustzijn. Is het niet wel
mogelijk, in alles te sympafhiseeren toch
mag deze arbeid aller sympathie vragen in
zooverre het geldt den strijd tegen de onze
delijkheid, waarin de volkeren van onzen tijd
dreigen onder te gaan. Tehuizen voor vrou
wen, getuigenissen tegen de zonde, aanvallen
der Liefde op de huizen der zelfzucht, oproe
ping tot ontwaking tegen zedelijke onzinnig
heden als de leer van wilde haren" en nood
zakelijk kwaad", en tegen de meening dat
voor de vrouw andere zedelijke wetten zouden
gelden dan voor den man, verdienen aller
Christenen steun en Liefde.
Juist hierom doet het ons leed, het orgaan
van dezen Vrouwenbond meermalen te zien
afglijden op geheel ander gebied. Onvrou
welijke emancipatietheorien verhoogen niet
maar verlagen ten slotte de vrouw.
En wie de vrouw verlaagt, verlaagt heel het
volk. En bespiegelingen over droombeelden
en hersenschimmen als ,,de Vredebond" lig
gen niet op den weg dezer wakkere zusters,
die wel wat beters te doen hebben dan zich
met dergelijke mijmeringen den tijd te korten.
De roeping dezer zusters is niet, emanci
patie-denkbeelden te zaaien. Maar op eene
emancipatie te wijzenDe vrijmaking van de