Uit Kerk en School. gen en op te treden naar de methode harer keuze, door of vanwege de Classis eene handeling zou geschieden. Overeenkomstig dit (niet bij partijstemming maar gemengd) met grdote meerderheid aan genomen voorstel is besloten, dat de Classis zich heeft te plaatsen op het aldus te om schrijven standpunt Onder de leden der Classis zijn er die de methode der separatie zouden verkiezen, en anderen die dit de methode der doleantie zouden doen. Dezen beschouwen natuurlijk den Nederlandschen Hervormden Kerkeraad in een plaats, waar nog geen Kerkeraad met de Classis mede leeft, geheel verschillend. Voor den een is die Genootschapskerkeraad wettig en historisch, voor den anderen niet. De een wil hem ten minste niet begraven zonder lijkschouwing en acte van overlijden den ander moet dit ten eenenmale onverschil lig zijn. Maar in een opzicht zijn zij het volkomen eenshet feitelijk bestaan van zulk een lichaam. Er is een vergadering in zulk een plaats die Kerkeraad" heet en door een aantalgedoopten als„Kerkeraad"beschouwd wordt. Met dit feitelijk bestaan nu (dus vol strekt niet »doleerend") rekene de Classis. Eer de geloovigen nu tot Kerkeraadsformatie komen, schrijve de Classis aan dezen Ker keraad" (met in 't midden lating van zijn recht van bestaan), en noodige hem uit, om in leven naar Gereformeerde beljjdenis en Kerkregeering de inwoners zijner plaats voor te gaan. Dit krenkt geen der beide me thoden en heeft voor beiden een belangrijk voordeel. Voor de vrienden der Separatie ditdat zij of een machtige groep bondge- nooten krijgen onder een kerkeraad, waar mede zij dan kunnen samenwerken, en dus hun beweging zeer krachtig wordt, of dat zij tot alle weifelenden en een anderen weg begeerenden kunnen zeggenDe hulp van den door u genoemden kerkeraad is gezochtmaar hij is onwillig gebleken." voor de anderen, dat zij nu niet meer heb ben te onderzoeken, hoe het met dezen in hun oog wèl formeel-wettigen kerkeraad staat. Voor* beideD, dat zij tegenover alle mal contentisme en independentisme kunnen zeg gen en bewijzenNiet elk groepje belijders formeert maar eens even een kerkeraad, en bij elk klein of groot verschil elk groepje •weer een nieuwenmaar integendeelTe genover geen werkelijken, of zelfs ook maar zich noemenden, kerkeraad wordt tot kerke raadsformatie overgegaan, eer de Classis heeft onderzocht of dit uiterste remedie" inderdaad onvermijdelijk is. Dat hierna separatie en doleantie elk nog een geheel anderen weg gaan moeten en kun nen in zulk een plaats, kan ieder bekend zijn. Onze terecht bezwaarde Broeder in »De Roeper" kan nu dus gerust zijn. Ff ring a. Uit het Genootschap. De raad door Prof. de Kruijf gegeven op de predikantenvergadering te Utrecht, om het voorstel der Synode in zake de Hervormde Vereeniging en" te steunen, werd op die ver gadering door de meerderheid verworpen, omdat men zóó de belijdenis geheel en al onder den voet zou halen. Alsof die belijdenis waarlijk op dit oogen- blik in het Genootschap nog iets te zeggen heeft Om het even wat er beleden wordt, zoo de jonge man maar de noodige kennis heeft, wordt hij in het Genootschap tot den predik dienst toegelaten. Om het even wat de predikant prediken wil, al is het de leer van Boedha of Mohamed, hij mag het doen. Niemand die „aangenomen" wil worden, mag geweerd worden om zijn ongeloof. Men heeft een volkskerk, waar alles in kan, wat er in wil. En zoo'n volkskerk, waarin geen belijdenis van kracht kan zijn, i3 aller begeerte. Hoe naïef dan, als eene vergadering van honderden van predikanten, die zoo goed weten, dat zij zeiven voor verreweg het grootste deel op zeer belangrijke punten met de be lijdenis gebroken hebben, doet alsof waarlijk in het Genootschap nog met de belijdenis gerekend wordtalsof waarlijk in het Genoot schap de belijdenis der Geref. Kerken nog niet geheel is opgeruimd Neen men behoeft niet te wachten, totdat het Synodale voorstel er door is, om te kun nen zeggen, dat de belijdenis weg is, want de belijdenis is al lang onder den voêt. Het in 't leven roepen van de ééne lands- kerk, die alle plaatselijke Kerken zou ver slinden het ineenzetten van de hiërarchie in 1816, was de meest volkomen opruiming van de belijdenis der Geref. Kerken, die men zich denken kan. Bijna tachtig lange jaren hebben bewezen, dat het Genootschap van 1816 niet het minste meer van de belijdenis weten wil, dat het geen belijdenis heeft en nog hebben de predikanten, die te Utrecht saamkwamen, het niet begrepen. Arme broeders, die zelf van de belijdenis derGeref. Kerken vervreemd, ja, vijandig tegen over haar staande, nadat hun Genootschap reeds bijna tachtig jaren de belijdenis opruimde nog meenen, dat men er voor waken moet, dat de belijdenis toch niet weggenomen worde De Concept-regeling voor de opleiding van Dienaren des Woord*. Deze Concept-regeling brengt de gemoe deren in beweging. Ds. van Lingen hoopt door deze Concept regeling voor zijn Genootschapje nog menig zieltje te winnen. Men zegt, dat in zijn blaadje deze concept regeling dienst doet als stormram, om de poort der Geref. Kerken te rammeien. De Roeper meent, dat het concept niet klopt met de voorwaarden der vereeniging en dat met dit concept deputaten hun bevoegdheid te buiten gaan. Ds. Littooij zal er eene brochure over in het licht geven. Velen meenen, dat, als komt wat dit con cept wil, nieuwe scheuring het gevolg zal zijn, want zeggen zijmen zegt, Kampen gaat in Amsterdam op. Anderen begrijpen maar niet, welke toch de zoo belangrijke ongunstige wijzigingen zijn, die door op dit concept in te gaan, in de Theol, School zullen worden aangebracht. Zij zijn het eens met wat ds. Feringa de vorige week in deze Kerkbode schreef, dat dit rapport het voortbestaan der Theol. School op vaster voet en grooter schaal waarborgt. Wij geven den raad om te waken, dat waar voor en tegen gepleit wordt, men eikaars be doelingen niet verdenke en dat men allerminst zijn wantrouwen neerschrijve. Wij hebben dit verzoek, dat men ons toch maar recht duidelijk make, hoe in dit con cept de voorwaarden der vereeniging geschon den wordenin welk opzicht deputaten hun mandaat hebben overschredenen welke toch de gevaren zijn die uit dit rapport de Theol. School bedreigen. En wij hebben deze verwachting dat de a.s. Generale Synode, aan de Kerken nog wel eenigen tijd zal geven, voordat er overgegaan wordt tot ingrijpende daden. Zich niet al te zeer te haasten, lijkt ons in dit geval het veiligste toe. Wolf. Gereformeerde Ziekenverzorging Nog heugt ons pijnlijk het oogenblik toen de Kerken zich onmachtig verklaren moesten om den arbeid van Veldwijk" te aanvaarden. Nu is het door Gods genade alles anders ge worden. En nu komt door de Broeders W. Hovij, W. Kuijper en L. Lindeboom weder de vraag tot de Kerken of zij een heerlijken Lief- dearbeid willen aanvaarden. Laat de Kerken de zen arbeid niet liggen laten. Mogen vele gevol machtigde afgevaardigden van Kerkeraden 9 Juni a.s. te Amsterdam bijeenkomen ter plaatse door onze wakkere Broeders nog nader aan te geven. En God geve Zijnen zegen op deze poging om »de ziekenverzorging in alle plaat sen des lands zóó te organiseeren dat de zieken in hun eigen huis en voor zooveel noodig in Christelijke ziekenhuizen naar behooren kun nen worden verpleegd." Bevestigingsrede. Evenmin als de Geldersche Kerkbode zou de Zuider Kerkbode gaarne elk woord in de rede ter bevestiging van Dr. Scheurer voor hare rekening nemen. Nog minder gaarne echter de critiek ran de Overijselsche Kerk bode op deze rede. Deputaten hebben zich ge drongen gevoeld uit te spreken, dat hier geen antecedent gesteld is, niet om eenigen twijfej in hen maar om de zwakheid van broederen als de redacteur van genoemde Kerkbode. Im mers, zwakheid leidt tot geprikkeldheidNo. 19 van dit blad bewijst het helaas. Onze Broeder leere toch, bij verschil van inzicht zijn tegenpartij te sparen, en zich niet aan (zoo wij ons niet zeer bedriegen bovendien geheel onjuiste) beoordeeling der medische bevoegdheid van Ds. Lion Cachet te wagen. Vereeniging van Theologische Scholen. Het Mei-nummer van The Quarterly Re gister bericht ons, dat 2 November 1892 te Osaka op de Japansche Synode de ineensmel ting is overwogen der drie Theologische Scho len van Tokijo, Sendai en Nagasaki en reeds aanstonds bijna een meerderheid verkreeg. Im mers slechts met 3 stemmen meerderheid werd eindelijk besloten voor ditmaal de zaak nog te laten. Zoo wij ons niet bedriegen, verga dert deze Synode dit jaar weder. Zou het nog half Heidensche Japan in Christelijke eensgezindheid en in practischen zin in 1893 het Gereformeerde Nederland voorgaan Feringa. Middelburg 16 Mei. Heden hield de Classis Mid delburg der Geretormeerde kerken hare Vergadering. Na het zingen van psalm 90 8 en 9 en liet lezen van Efezen IV 119 opende ds. de Groot in naam der saamroepende kerk van Kotidekerke, met den gebede het samenzijn. Achttien kerken waren ver tegenwoordigd door zes en dertig afgevaardigden met keurstem.Voorts werden de werkzaamheden gedurende den ganscben dag bijgewoond door vele belang stellenden, onder welke ook Ds. Dalhuijsen YMi Heinkenszand. Voordat de eigenlijke werkzaamheden aanvingen, werd een schrijven van Ds. Steketee voor- felezen, waarin ZEw. een hartelijk afscheid nam van e classis. Met waardeering werd door den voorzitter deze broeder herdacht,terwijl aanVeere eene spoedige vervulling der vacature werd toegewenseht. Verder richtte de voorzitter het woord tot ds. C. B. Schoe- makers van Oost en West Souburg, voor het eerst in deze classisvergadering tegenwoordig, en heette ZEw. van harte welkom. Naar volgorde bekleedde Ds. de Groot het voorzitter schap. Op ZEw. voorstel werden benoemd tot scriba Ds. W, H. Oosten, tot assessoren Ds. J. Hul- sebos en Ds. S. de Jager. Van het verhandelde en beslotene geven wij het belangrijkste weer. Een uitnemend opstel werd geleverd door de predi kanten van de Velden en Oosten over „de korte predi katie" Het zou waarlijk van belang zijn, indien dit schoon historisch betoog ons en anderen, die het niet hoorden, nog eens in druk kon worden te lezen gegeven. De classis besloot zich in de zaak der korte predikatie te wenden tot de particuliere Synode en zoo mogelijk door haar tot de generale Synode, met verzoekde vraag te overwegen of met het oog op de tegenwoordige omstandigheden, niet kan worden besloten de korte predikatie niet te houden of althans niet verplichtend te stellen, De voorgeslelde begrooting van ontvangst en uit gaaf werd vastgesteld. Quotisatie naar den maatstaf van het aantal belijdende lidmaten werd voor'teerst en wel geheel zuiver toegepast. De consulentschappea werden, zooveel noodig, geregeld, de vacatuurbeurten voor het tweede halljaar 1893 vastgesteld. Bij de bespreking der plaatsen, waar de gereformeerde kerk nog niet weder openbaar is geworden, werd vooral de aandacht gevestigd op ae behoeften van West- kapelle. Tot afgevaardigden voor de aanstaande particuliere Synode werden benoemd, de Dienaren des Woords: A. L1TTOOY en J. HÜLSEBOS, secundi Ds. J. D. v. d. VELDEN en ds. W. H. OOSTEN, en de ouder lingen J. LOUWER.SE en A. GESCHIERE, secundi de Br. K. HOUTEli.MAN en G. v. d. PUTTE. Gewichtige adviezen waren ontvangen in zake eene doopskwestie. De resultaten der besprekingen hierover werden in een tweetal belangrijke moties neergelegd. In de huishoudelijke regeling werd in één artikel tot verduidelijking eene wijziging aangebracht. De kerkvisitatoren brachten nun verslag uit, dat over het geheel zeer gunstig kan worden genoemd. Aan een tweetal kerken werd in beroepingszaken advies gegeven. De wenschelijkheid van het houden eener diaconale, conferentie werd algemeen erkend. Er werd op gewezen, dat het initiatief hiertoe van

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3