Uit Kerk en School.
gen en op te treden naar de methode harer
keuze, door of vanwege de Classis eene
handeling zou geschieden.
Overeenkomstig dit (niet bij partijstemming
maar gemengd) met grdote meerderheid aan
genomen voorstel is besloten, dat de Classis
zich heeft te plaatsen op het aldus te om
schrijven standpunt
Onder de leden der Classis zijn er die de
methode der separatie zouden verkiezen, en
anderen die dit de methode der doleantie
zouden doen. Dezen beschouwen natuurlijk
den Nederlandschen Hervormden Kerkeraad
in een plaats, waar nog geen Kerkeraad met
de Classis mede leeft, geheel verschillend.
Voor den een is die Genootschapskerkeraad
wettig en historisch, voor den anderen niet.
De een wil hem ten minste niet begraven
zonder lijkschouwing en acte van overlijden
den ander moet dit ten eenenmale onverschil
lig zijn. Maar in een opzicht zijn zij het
volkomen eenshet feitelijk bestaan van
zulk een lichaam. Er is een vergadering in
zulk een plaats die Kerkeraad" heet en door
een aantalgedoopten als„Kerkeraad"beschouwd
wordt. Met dit feitelijk bestaan nu (dus vol
strekt niet »doleerend") rekene de Classis.
Eer de geloovigen nu tot Kerkeraadsformatie
komen, schrijve de Classis aan dezen Ker
keraad" (met in 't midden lating van zijn
recht van bestaan), en noodige hem uit, om
in leven naar Gereformeerde beljjdenis en
Kerkregeering de inwoners zijner plaats voor
te gaan. Dit krenkt geen der beide me
thoden en heeft voor beiden een belangrijk
voordeel. Voor de vrienden der Separatie
ditdat zij of een machtige groep bondge-
nooten krijgen onder een kerkeraad, waar
mede zij dan kunnen samenwerken, en dus
hun beweging zeer krachtig wordt, of
dat zij tot alle weifelenden en een anderen
weg begeerenden kunnen zeggenDe hulp
van den door u genoemden kerkeraad is
gezochtmaar hij is onwillig gebleken."
voor de anderen, dat zij nu niet meer heb
ben te onderzoeken, hoe het met dezen in
hun oog wèl formeel-wettigen kerkeraad staat.
Voor* beideD, dat zij tegenover alle mal
contentisme en independentisme kunnen zeg
gen en bewijzenNiet elk groepje belijders
formeert maar eens even een kerkeraad, en
bij elk klein of groot verschil elk groepje
•weer een nieuwenmaar integendeelTe
genover geen werkelijken, of zelfs ook maar
zich noemenden, kerkeraad wordt tot kerke
raadsformatie overgegaan, eer de Classis
heeft onderzocht of dit uiterste remedie"
inderdaad onvermijdelijk is.
Dat hierna separatie en doleantie elk nog
een geheel anderen weg gaan moeten en kun
nen in zulk een plaats, kan ieder bekend zijn.
Onze terecht bezwaarde Broeder in »De
Roeper" kan nu dus gerust zijn.
Ff ring a.
Uit het Genootschap.
De raad door Prof. de Kruijf gegeven op de
predikantenvergadering te Utrecht, om het
voorstel der Synode in zake de Hervormde
Vereeniging en" te steunen, werd op die ver
gadering door de meerderheid verworpen,
omdat men zóó de belijdenis geheel en al
onder den voet zou halen.
Alsof die belijdenis waarlijk op dit oogen-
blik in het Genootschap nog iets te zeggen
heeft
Om het even wat er beleden wordt, zoo
de jonge man maar de noodige kennis heeft,
wordt hij in het Genootschap tot den predik
dienst toegelaten.
Om het even wat de predikant prediken
wil, al is het de leer van Boedha of Mohamed,
hij mag het doen.
Niemand die „aangenomen" wil worden,
mag geweerd worden om zijn ongeloof.
Men heeft een volkskerk, waar alles in
kan, wat er in wil. En zoo'n volkskerk,
waarin geen belijdenis van kracht kan zijn,
i3 aller begeerte.
Hoe naïef dan, als eene vergadering van
honderden van predikanten, die zoo goed
weten, dat zij zeiven voor verreweg het grootste
deel op zeer belangrijke punten met de be
lijdenis gebroken hebben, doet alsof waarlijk
in het Genootschap nog met de belijdenis
gerekend wordtalsof waarlijk in het Genoot
schap de belijdenis der Geref. Kerken nog
niet geheel is opgeruimd
Neen men behoeft niet te wachten, totdat
het Synodale voorstel er door is, om te kun
nen zeggen, dat de belijdenis weg is, want
de belijdenis is al lang onder den voêt.
Het in 't leven roepen van de ééne lands-
kerk, die alle plaatselijke Kerken zou ver
slinden het ineenzetten van de hiërarchie in
1816, was de meest volkomen opruiming
van de belijdenis der Geref. Kerken, die men
zich denken kan.
Bijna tachtig lange jaren hebben bewezen,
dat het Genootschap van 1816 niet het minste
meer van de belijdenis weten wil, dat het
geen belijdenis heeft en nog hebben de
predikanten, die te Utrecht saamkwamen, het
niet begrepen.
Arme broeders, die zelf van de belijdenis
derGeref. Kerken vervreemd, ja, vijandig tegen
over haar staande, nadat hun Genootschap
reeds bijna tachtig jaren de belijdenis opruimde
nog meenen, dat men er voor waken moet,
dat de belijdenis toch niet weggenomen worde
De Concept-regeling voor de opleiding van
Dienaren des Woord*.
Deze Concept-regeling brengt de gemoe
deren in beweging.
Ds. van Lingen hoopt door deze Concept
regeling voor zijn Genootschapje nog menig
zieltje te winnen.
Men zegt, dat in zijn blaadje deze concept
regeling dienst doet als stormram, om de poort
der Geref. Kerken te rammeien.
De Roeper meent, dat het concept niet klopt
met de voorwaarden der vereeniging en dat
met dit concept deputaten hun bevoegdheid
te buiten gaan.
Ds. Littooij zal er eene brochure over in
het licht geven.
Velen meenen, dat, als komt wat dit con
cept wil, nieuwe scheuring het gevolg zal zijn,
want zeggen zijmen zegt, Kampen gaat in
Amsterdam op.
Anderen begrijpen maar niet, welke toch de
zoo belangrijke ongunstige wijzigingen zijn,
die door op dit concept in te gaan, in de
Theol, School zullen worden aangebracht.
Zij zijn het eens met wat ds. Feringa de
vorige week in deze Kerkbode schreef, dat dit
rapport het voortbestaan der Theol. School
op vaster voet en grooter schaal waarborgt.
Wij geven den raad om te waken, dat waar
voor en tegen gepleit wordt, men eikaars be
doelingen niet verdenke en dat men allerminst
zijn wantrouwen neerschrijve.
Wij hebben dit verzoek, dat men ons toch
maar recht duidelijk make, hoe in dit con
cept de voorwaarden der vereeniging geschon
den wordenin welk opzicht deputaten hun
mandaat hebben overschredenen welke toch
de gevaren zijn die uit dit rapport de Theol.
School bedreigen.
En wij hebben deze verwachting dat de a.s.
Generale Synode, aan de Kerken nog wel
eenigen tijd zal geven, voordat er overgegaan
wordt tot ingrijpende daden.
Zich niet al te zeer te haasten, lijkt ons
in dit geval het veiligste toe.
Wolf.
Gereformeerde Ziekenverzorging
Nog heugt ons pijnlijk het oogenblik toen
de Kerken zich onmachtig verklaren moesten
om den arbeid van Veldwijk" te aanvaarden.
Nu is het door Gods genade alles anders ge
worden. En nu komt door de Broeders W.
Hovij, W. Kuijper en L. Lindeboom weder de
vraag tot de Kerken of zij een heerlijken Lief-
dearbeid willen aanvaarden. Laat de Kerken de
zen arbeid niet liggen laten. Mogen vele gevol
machtigde afgevaardigden van Kerkeraden 9
Juni a.s. te Amsterdam bijeenkomen ter plaatse
door onze wakkere Broeders nog nader aan
te geven. En God geve Zijnen zegen op deze
poging om »de ziekenverzorging in alle plaat
sen des lands zóó te organiseeren dat de zieken
in hun eigen huis en voor zooveel noodig in
Christelijke ziekenhuizen naar behooren kun
nen worden verpleegd."
Bevestigingsrede.
Evenmin als de Geldersche Kerkbode zou
de Zuider Kerkbode gaarne elk woord in de
rede ter bevestiging van Dr. Scheurer voor
hare rekening nemen. Nog minder gaarne
echter de critiek ran de Overijselsche Kerk
bode op deze rede. Deputaten hebben zich ge
drongen gevoeld uit te spreken, dat hier geen
antecedent gesteld is, niet om eenigen twijfej
in hen maar om de zwakheid van broederen
als de redacteur van genoemde Kerkbode. Im
mers, zwakheid leidt tot geprikkeldheidNo.
19 van dit blad bewijst het helaas. Onze
Broeder leere toch, bij verschil van inzicht
zijn tegenpartij te sparen, en zich niet aan
(zoo wij ons niet zeer bedriegen bovendien
geheel onjuiste) beoordeeling der medische
bevoegdheid van Ds. Lion Cachet te wagen.
Vereeniging van Theologische Scholen.
Het Mei-nummer van The Quarterly Re
gister bericht ons, dat 2 November 1892 te
Osaka op de Japansche Synode de ineensmel
ting is overwogen der drie Theologische Scho
len van Tokijo, Sendai en Nagasaki en reeds
aanstonds bijna een meerderheid verkreeg. Im
mers slechts met 3 stemmen meerderheid werd
eindelijk besloten voor ditmaal de zaak nog
te laten. Zoo wij ons niet bedriegen, verga
dert deze Synode dit jaar weder. Zou het
nog half Heidensche Japan in Christelijke
eensgezindheid en in practischen zin in 1893
het Gereformeerde Nederland voorgaan
Feringa.
Middelburg 16 Mei. Heden hield de Classis Mid
delburg der Geretormeerde kerken hare Vergadering.
Na het zingen van psalm 90 8 en 9 en liet lezen
van Efezen IV 119 opende ds. de Groot in naam
der saamroepende kerk van Kotidekerke, met den
gebede het samenzijn. Achttien kerken waren ver
tegenwoordigd door zes en dertig afgevaardigden met
keurstem.Voorts werden de werkzaamheden gedurende
den ganscben dag bijgewoond door vele belang
stellenden, onder welke ook Ds. Dalhuijsen YMi
Heinkenszand. Voordat de eigenlijke werkzaamheden
aanvingen, werd een schrijven van Ds. Steketee voor-
felezen, waarin ZEw. een hartelijk afscheid nam van
e classis. Met waardeering werd door den voorzitter
deze broeder herdacht,terwijl aanVeere eene spoedige
vervulling der vacature werd toegewenseht. Verder
richtte de voorzitter het woord tot ds. C. B. Schoe-
makers van Oost en West Souburg, voor het eerst
in deze classisvergadering tegenwoordig, en heette
ZEw. van harte welkom.
Naar volgorde bekleedde Ds. de Groot het voorzitter
schap. Op ZEw. voorstel werden benoemd tot
scriba Ds. W, H. Oosten, tot assessoren Ds. J. Hul-
sebos en Ds. S. de Jager.
Van het verhandelde en beslotene geven wij het
belangrijkste weer.
Een uitnemend opstel werd geleverd door de predi
kanten van de Velden en Oosten over „de korte predi
katie" Het zou waarlijk van belang zijn, indien dit
schoon historisch betoog ons en anderen, die het niet
hoorden, nog eens in druk kon worden te lezen
gegeven. De classis besloot zich in de zaak der korte
predikatie te wenden tot de particuliere Synode en
zoo mogelijk door haar tot de generale Synode, met
verzoekde vraag te overwegen of met het oog op
de tegenwoordige omstandigheden, niet kan worden
besloten de korte predikatie niet te houden of althans
niet verplichtend te stellen,
De voorgeslelde begrooting van ontvangst en uit
gaaf werd vastgesteld. Quotisatie naar den maatstaf
van het aantal belijdende lidmaten werd voor'teerst
en wel geheel zuiver toegepast. De consulentschappea
werden, zooveel noodig, geregeld, de vacatuurbeurten
voor het tweede halljaar 1893 vastgesteld. Bij de
bespreking der plaatsen, waar de gereformeerde kerk
nog niet weder openbaar is geworden, werd vooral
de aandacht gevestigd op ae behoeften van West-
kapelle.
Tot afgevaardigden voor de aanstaande particuliere
Synode werden benoemd, de Dienaren des Woords:
A. L1TTOOY en J. HÜLSEBOS, secundi Ds. J. D.
v. d. VELDEN en ds. W. H. OOSTEN, en de ouder
lingen J. LOUWER.SE en A. GESCHIERE, secundi
de Br. K. HOUTEli.MAN en G. v. d. PUTTE.
Gewichtige adviezen waren ontvangen in zake
eene doopskwestie. De resultaten der besprekingen
hierover werden in een tweetal belangrijke moties
neergelegd. In de huishoudelijke regeling werd in één
artikel tot verduidelijking eene wijziging aangebracht.
De kerkvisitatoren brachten nun verslag uit, dat
over het geheel zeer gunstig kan worden genoemd.
Aan een tweetal kerken werd in beroepingszaken
advies gegeven. De wenschelijkheid van het houden
eener diaconale, conferentie werd algemeen erkend.
Er werd op gewezen, dat het initiatief hiertoe van