Offlciëclc Berichten. ündergeteekende verzoekt aan de afgevaardigden der Olassis Middelburg op 18 Mei een gedeelte der Olassie- kosten mede te brengen, begrooting en omslag worden aldaar door de vergaderiug vastgesteld. J. 't H-.rt Penniugmeester der Classis Middelburg. Vlissingen 13. Ontvangen voor de weezen van A. M. f5.52.^. De buitengewone colleete voor den Kerke- dienst heeft opgebraeht f i6.ó/. Namens den Kerkeraad p. G. Laeknoes Jr. Scriba. Als de hemel zal gesloten zijn, dat er geen regen is, omdat zij tegen u gezondigd zullen hebben en zij in deze plaats bidden, en Uwen naam belijden, en van hunne zonden zich bekeeren zullen, als ^iij hen geplaagd zult hebben. iioor Gij dan in den hemel, en vergeef de zonden van uwe knechten en van uw volk Israël, als Gij hen zult geleerd hebben den goeden weg, in den welken zij wa delen zul len; en geel regen op Üw land, «lat Gij Uw volk tot eene erfenis gegeven hebt. 1 Koningen 33 en 36. Ook al wenschen wij, lezers, dat, wanneer dit nummer van ons blad u onder de oogen komt, de langdurige schrale droogte door Gods onverdiende goedheid, door regen en zoelheid moge zijn vervangen, zoo voelen wij ons toch gedrongen u een gedeelte van Gods Heilig Woord voor te leggen, als hierboven staat afgedrukt. Wij kunnen toch niet te veel worden opgewekt, om acht te geven op de teekenen der tijden. En ons van nature on- geloovig hart moet door genade leeren Gods hand op te merken in voorspoed, maar vooral ook in tegenspoed. Gods Heilig Woord, dat volmaakt is, geeft ook ouder omstandigheden in de natuur, als waaronder wij reeds vele dagen hebben geleefd en op het oogenblik, waarop dit geschreven wordt, nog leven vermaning, onderrichting, vertroosting door den Heiligen Geest. Eenig en zeldzaam schouwspelEen ko ning voorgaande in het openbaar gebed voor het verzamelde volk bij de inwijding van het huis, dat tot den dienst des Hoeren is be stemd En Salomo stond voor het altaar des Heerentegenover de gansche gemeente van Is raël en breidde zijne handen uit naar den hemd. Gelukkig dat volk Wel mocht Sche- ba's koningin getuigen Omdat de lleere Isiaël in eeuwigheid bemintdaarom heeft Hij u tot koning gesteldom recht en gerech tigheid te doen. Het gansche gebed, door Salomo bij de inweiding des tempels gebeden, is eene rijke aaneenschakeling van voorbeden voor een in zichzelf schuldig en zondig en onwaard.g volk. Dat de Heere hen verhooren mocht, wanneer zij onder zijne bezoekingen veroot moedigd, in den weg van berouw en bekeering in dit huis, waarin alles op Christus wees, zyn aangezicht zochten. Telkens is het, gelijk in die voorbede, waarbij wij u nu bepalen Hoor Gij dan in den hemel en vergeef de zonden uioer knechten. En wat is toch wel de grond, waarop Salomo voor hec volk, het schuldige volk, pleit. Het ishet verbond en de weldadigheid 23) Het is de belofte aangaande het zaad Davids, dat in eeuwigheid op zijnen troon zoude zitten den Christus, God boven allen te prijzen. Wij mogen hier ook in Salomo het voorbeeld, de type zien van den eenigen Hoogenpriester en Voorbidder voor zijn volk. In het volgend hoofdstuk lezen wij, dat de Heere dat gebed heeft verhoord. En ile lleere zeide tot hem'. Ik heb uw gibed en uwe srnee- king gehoorddie gij voor mijn aangezicht smeekende gedaan hebt. 1 Kon 9 3a. Ook gebrek aan regen wordt gerekend onder de oordeelen Gods. Afbidding ook van deze plaag mag geschieden mits niet be lijdenis van zonden, met oprechte bekeering tot den Heereen aan deze plaats, met belijdenis van 's Heeren Naam. Onder den ouden dag moesten de gebeden geschieden bij den tempel of althans uiet het aangezicht derwaarts ge wend, omdat de tempel en de offerdienst Christus m zijne offer anden den genade troon Gods verbeelden. Maar het is ook opmerkelijk hoe in deze bede is vervat: als Gij hen zult geleerd hebben den goeden wegin den welken zij wandelen zullm. Wanneer dus het doel der kastijding in het zenden der droogte, in het toesluiten van den hemel, dat er geen regen is, zal zijn bereikt, en Gods volk ge rechtigheid zal hebben geleerd, geet dan regen op uw land, dat Gij uw volk tot eene erfenis gegeven hebt. Opmerkelijk geef dan regen op uw land. De aarde is des Heeren. Het is Zijn land, dat Hij vruchtbaar wil maken om Zijns verbonds wil in lankmoedigheid over de wereld, in goedertierenheid over Zijn volk En wilt gy nu een treffend voorbeeld van de vervulling van deze bede uit Salomo's voorbidding. Leest dan nog eens aandach tig de profetie van Joel. De schrikkelijke uitwerkingen der droogte. De daarmede ver bonden sprinkhanen-plaag, (ook nu vermenig vuldigt het ongedierteDe opwekking tot verootmoediging en bekeering. De veroot moediging zelve. Het pleiten op de verbonds- belofte. De heerlijke uitkomst en de rijke geestelijke zegen, die iu het zenden van den Leeraar der gerechtigheid en in de uitstorting van den Heiligen Geest wordt toegezegd. Opmerkelijk is ook, hoe de profeet het gansche volk in al zijne rangen en standen en leeftijden tot verootmoediging opwekt. Ook de bruiden en bruidegoms zijn niet uit gefloten. Op ieder gebied moet daar zijn verootmoediging en losmaking van zondige banden, op ieder gebied reformatieterugkeeren tot den lleere. Mocht zoo Gods hand tot bekeering op ons rusten. Bij menschenheugenis heeft er niet zulk eene sterke en langdurige droogte in het voorjaar geheerscht, als wij nu beleven, of beleefd hebben. Laat ons toch Gods hand hierin opmerkenDe goddelooze zegtde lleere doet geen goed en IIij doet geen kwaad (Zefanja 1 12Maar o hoe is Gods volk verflauwd in de oprechte BelijdenisGaat niet uit den mond des Allerhoogsten hel kwade en het goede. fKlaagl. 3 38) Zal er een kwaad in de stad zijndat de Heere niet» doel (Anios 3 6). En zal het bij deze plage blijvenWordt nieó inzonderheid de land bouwende stand gedrukt door de lage markten? Wat zou het zijn, indien daar misgewas moest bijkomen. Laat toch het oog geopend mogen zijn voor de hand van Hem, die alle deze dingen doet naar zijn rechtvaardig welbehagen! Geve Hij met de bezoeking ook den zegen, dien Hij daaraan voor zijne gunst- genooten wil verbinden Bekeering bij aan vang of vernieuwing! Leere Hij hun den goeden weg, in welken zij wandelen zullen! Dat een i gelijk zijn hart en zijn huis moge onderzoekeu en doorzoekenWorden de schadelijke wegen ontdekt en leide de Heere om Christus wil op den eeuwigen wegEn Hij geve regen als een vei beurden zegen, en eene milde uitgieting van de genade des Heiligen Geestes, opdat Zijn Naam worde verheerlijkt! Hulsebos. Een zeer belangrijke ure. De avond van Donderdag 27 April 1893 mag wel voor de Gereformeerde Kerken in Nederland een zeer belangrijke ure genoemd worden. Het gold de eerste geni euschappe- lijke uitzending van een arbeider onder de Heidenen en Mohammedanen door deze Ker ken de eerste stap op h t zoo rijk gezegend gebied der Medische Zending door Nederland de eerste openlijke -daad, aio rustte op en heenwees naar een aanstaand overgaan van den arbeid der Ned. Geref. Zend. Vereeniging aan de Kerken: de eerste aanvankelijke ver vulling van de plaats te Poerworedjo zoo be droevend opengevallen. En daar was dankensstof. Dankensstof, dat de Heere onzen Kerken vergund heeft, aan an deren te deuken nog eer zij met. eigen belan gen gereed waren. Dat de lleere genade heelt gegeven om ook met het bevel tot Zending ernst te maken, zoowel als met andere woor den des Konings. Dat de Heere ons nog niet het tragelijk verzuimde en slappelyk oe werk te ar beidsveld ontnomen heeft. Dat Hij ons zulk een man van goeden indruk, ^oede gaven, en goede getuigenis heeft geschonken ais deze Broeder is gebleken. Zij er dankgebed, en smeeking om verderen zegen, en betooning van dankbaarheid in toeneinenden ijver Wat voorts de gebeurtenissen van dezen avond zelve betrelt. nemen wij hier over het verslag door Ds. Biesterveid gegeven (naar het voorrecht der Rotterdamsche bladen, die alleen nog tijdig opnemen kouden) in de Ge reformeerde Kerkbode." Het luidt als volgt De bevestiging en afvaardiging v. Dr. SCHEU8ER in de Westerkerk, Ammanstraat, Rotterdam, Donderdag 27 April 1893. Lang voor zeven ure was het ruime kerk gebouw reeds door eene groote schare be zet, waaronder men zeer veie predikanten uit alle oorden van het land opmerkte. Met het zingeD van Ps. 03 1(3, werd de samenkomst geopend, onder welk zingen Ds. Van Minnen, de president der Deputaten voor de Zending, den kansel beklom. ZE?rw. heette de gemeente, de afgevaar digden van de Zendingsvereenigingen enz. hartelijk welkom. Hij sprak van de beteeke- nis dezer ure voor br. Scheurer en zijne echtgenoote en voor allen, die in de Zending belang stellen. Daarna wees hij er op, dat het arbeiden in het rijk Gods getuigt van 't zoeken der eere Gods, van lielde tot Jezus, van het gunnen der genade den hei denen, van geloot in de beloiten des Heeren. Met den wensch, dat deze ure voor allen eene recht gezegende zijn moge, besloot ZEerw. zijne toespraak. Na voorgegaan te zijn in hartelijk gebed, werd gezongen van het berijmde Gebed des Heeren, het derde vers. Ds. Lion Cachet sprak nu de bevestigings rede uit. Na gelezen te hebben het eerste gedeelte van Lucas 10, riep ZEerw. tot den lof des Heeren op. De wil des Heeren is het, dat de predi king des evangelies tot alle volkeren kome, en dat het koninkrijk Gods konie waar men- schen wonen. De Heere zelf vestigt dat Rijk. Hij plant Zijne Kerk, maar middellijk, door den dienst des Woords. Zoo ook zendt de Heere zelf. Anders geen mandaat. In het voorgelezene wordt gezegd hoe de Heere zendt. Nog andere zeventig. Dus naast de apostelen ook anderen en op andere wijze doch altijd naar de plaatsen, waar Hij zelf komen zou. Gezonden dus naar een aangewezen plaats. En waarom maar 70, waar de oogst zoo groot is V Opdat wij biddendat de Heere arbeiders uitstoote. Het verband hier dus tussehen ons bidden en de uitvoering Zijns Bauds. Het is een arbeid des oogsteeniet des zaaiens. En dan gezonden niet om het gemakke lijk te hebben, maar onder de wulven. Toch onversaagd en onbezorgd, want Ik zende u. Ais boden des vredes komen in de huizen en stedenniet ah asceten maar ook niet als heeren, eten wat u wordt voorgezet. Met een dubbele opdrachtgeneest de kran- ken, en zegt: het koninkrijk Gods is nabij u gekomen. De geneeskunde in de zending, de medical mission. Zoo was een groot deel van de won deren van Jezus, wonderen van genezing. Het laatste wonder des Heeren was 't gene zen van Malchus. Maar altijd in verband met de prediking des Evangelies. Daartoe gaf de Heere zijne discipelen macht. Mattb. i0: 1 enz. De apostelen deden dit dan ook. Machtom te genezen, onmiddelijk en door middelen, gelijk ook de Heere zelf het deed. Zoo zalfden de discipelen met olie. Was dat alleen voor den eersten tijd Bestaat die gave der gezondmaking wel meer? Wel: wij oefenen die kracht niet meer, door ons ongeloof. Nog veel voorbeelden zijn er van geneziüg op het gebed. De gave oiuft opgewekt door

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2