Offlciëclc Berichten.
ündergeteekende verzoekt aan de afgevaardigden der
Olassis Middelburg op 18 Mei een gedeelte der Olassie-
kosten mede te brengen, begrooting en omslag worden
aldaar door de vergaderiug vastgesteld.
J. 't H-.rt
Penniugmeester der Classis Middelburg.
Vlissingen 13. Ontvangen voor de weezen van A. M.
f5.52.^. De buitengewone colleete voor den Kerke-
dienst heeft opgebraeht f i6.ó/.
Namens den Kerkeraad
p. G. Laeknoes Jr. Scriba.
Als de hemel zal gesloten zijn, dat er geen
regen is, omdat zij tegen u gezondigd zullen
hebben en zij in deze plaats bidden, en
Uwen naam belijden, en van hunne zonden
zich bekeeren zullen, als ^iij hen geplaagd
zult hebben.
iioor Gij dan in den hemel, en vergeef de
zonden van uwe knechten en van uw volk
Israël, als Gij hen zult geleerd hebben den
goeden weg, in den welken zij wa delen zul
len; en geel regen op Üw land, «lat Gij Uw
volk tot eene erfenis gegeven hebt.
1 Koningen 33 en 36.
Ook al wenschen wij, lezers, dat, wanneer
dit nummer van ons blad u onder de oogen
komt, de langdurige schrale droogte door
Gods onverdiende goedheid, door regen en
zoelheid moge zijn vervangen, zoo voelen wij
ons toch gedrongen u een gedeelte van Gods
Heilig Woord voor te leggen, als hierboven
staat afgedrukt. Wij kunnen toch niet te veel
worden opgewekt, om acht te geven op de
teekenen der tijden. En ons van nature on-
geloovig hart moet door genade leeren Gods
hand op te merken in voorspoed, maar vooral
ook in tegenspoed. Gods Heilig Woord, dat
volmaakt is, geeft ook ouder omstandigheden
in de natuur, als waaronder wij reeds vele
dagen hebben geleefd en op het oogenblik,
waarop dit geschreven wordt, nog leven
vermaning, onderrichting, vertroosting door
den Heiligen Geest.
Eenig en zeldzaam schouwspelEen ko
ning voorgaande in het openbaar gebed voor
het verzamelde volk bij de inwijding van het
huis, dat tot den dienst des Hoeren is be
stemd En Salomo stond voor het altaar des
Heerentegenover de gansche gemeente van Is
raël en breidde zijne handen uit naar den
hemd. Gelukkig dat volk Wel mocht Sche-
ba's koningin getuigen Omdat de lleere
Isiaël in eeuwigheid bemintdaarom heeft
Hij u tot koning gesteldom recht en gerech
tigheid te doen.
Het gansche gebed, door Salomo bij de
inweiding des tempels gebeden, is eene rijke
aaneenschakeling van voorbeden voor een in
zichzelf schuldig en zondig en onwaard.g
volk. Dat de Heere hen verhooren mocht,
wanneer zij onder zijne bezoekingen veroot
moedigd, in den weg van berouw en bekeering
in dit huis, waarin alles op Christus wees,
zyn aangezicht zochten.
Telkens is het, gelijk in die voorbede,
waarbij wij u nu bepalen Hoor Gij dan in
den hemel en vergeef de zonden uioer knechten.
En wat is toch wel de grond, waarop Salomo
voor hec volk, het schuldige volk, pleit.
Het ishet verbond en de weldadigheid
23) Het is de belofte aangaande het
zaad Davids, dat in eeuwigheid op zijnen troon
zoude zitten den Christus, God boven allen
te prijzen. Wij mogen hier ook in Salomo
het voorbeeld, de type zien van den eenigen
Hoogenpriester en Voorbidder voor zijn volk.
In het volgend hoofdstuk lezen wij, dat de
Heere dat gebed heeft verhoord. En ile lleere
zeide tot hem'. Ik heb uw gibed en uwe srnee-
king gehoorddie gij voor mijn aangezicht
smeekende gedaan hebt. 1 Kon 9 3a.
Ook gebrek aan regen wordt gerekend
onder de oordeelen Gods. Afbidding ook van
deze plaag mag geschieden mits niet be
lijdenis van zonden, met oprechte bekeering
tot den Heereen aan deze plaats, met belijdenis
van 's Heeren Naam. Onder den ouden dag
moesten de gebeden geschieden bij den tempel
of althans uiet het aangezicht derwaarts ge
wend, omdat de tempel en de offerdienst
Christus m zijne offer anden den genade troon
Gods verbeelden. Maar het is ook opmerkelijk
hoe in deze bede is vervat: als Gij hen zult
geleerd hebben den goeden wegin den welken
zij wandelen zullm. Wanneer dus het doel
der kastijding in het zenden der droogte, in
het toesluiten van den hemel, dat er geen
regen is, zal zijn bereikt, en Gods volk ge
rechtigheid zal hebben geleerd, geet dan regen
op uw land, dat Gij uw volk tot eene erfenis
gegeven hebt. Opmerkelijk geef dan regen op
uw land. De aarde is des Heeren. Het is Zijn
land, dat Hij vruchtbaar wil maken om Zijns
verbonds wil in lankmoedigheid over de
wereld, in goedertierenheid over Zijn volk
En wilt gy nu een treffend voorbeeld van
de vervulling van deze bede uit Salomo's
voorbidding. Leest dan nog eens aandach
tig de profetie van Joel. De schrikkelijke
uitwerkingen der droogte. De daarmede ver
bonden sprinkhanen-plaag, (ook nu vermenig
vuldigt het ongedierteDe opwekking tot
verootmoediging en bekeering. De veroot
moediging zelve. Het pleiten op de verbonds-
belofte. De heerlijke uitkomst en de rijke
geestelijke zegen, die iu het zenden van den
Leeraar der gerechtigheid en in de uitstorting
van den Heiligen Geest wordt toegezegd.
Opmerkelijk is ook, hoe de profeet het
gansche volk in al zijne rangen en standen
en leeftijden tot verootmoediging opwekt.
Ook de bruiden en bruidegoms zijn niet uit
gefloten. Op ieder gebied moet daar zijn
verootmoediging en losmaking van zondige
banden, op ieder gebied reformatieterugkeeren
tot den lleere.
Mocht zoo Gods hand tot bekeering op ons
rusten. Bij menschenheugenis heeft er niet
zulk eene sterke en langdurige droogte in
het voorjaar geheerscht, als wij nu beleven,
of beleefd hebben. Laat ons toch Gods hand
hierin opmerkenDe goddelooze zegtde
lleere doet geen goed en IIij doet geen kwaad
(Zefanja 1 12Maar o hoe is Gods volk
verflauwd in de oprechte BelijdenisGaat
niet uit den mond des Allerhoogsten hel kwade
en het goede. fKlaagl. 3 38) Zal er een
kwaad in de stad zijndat de Heere niet» doel
(Anios 3 6). En zal het bij deze plage
blijvenWordt nieó inzonderheid de land
bouwende stand gedrukt door de lage markten?
Wat zou het zijn, indien daar misgewas
moest bijkomen. Laat toch het oog geopend
mogen zijn voor de hand van Hem, die alle
deze dingen doet naar zijn rechtvaardig
welbehagen! Geve Hij met de bezoeking ook
den zegen, dien Hij daaraan voor zijne gunst-
genooten wil verbinden Bekeering bij aan
vang of vernieuwing! Leere Hij hun den
goeden weg, in welken zij wandelen zullen!
Dat een i gelijk zijn hart en zijn huis moge
onderzoekeu en doorzoekenWorden de
schadelijke wegen ontdekt en leide de Heere
om Christus wil op den eeuwigen wegEn
Hij geve regen als een vei beurden zegen, en
eene milde uitgieting van de genade des
Heiligen Geestes, opdat Zijn Naam worde
verheerlijkt! Hulsebos.
Een zeer belangrijke ure.
De avond van Donderdag 27 April 1893
mag wel voor de Gereformeerde Kerken in
Nederland een zeer belangrijke ure genoemd
worden. Het gold de eerste geni euschappe-
lijke uitzending van een arbeider onder de
Heidenen en Mohammedanen door deze Ker
ken de eerste stap op h t zoo rijk gezegend
gebied der Medische Zending door Nederland
de eerste openlijke -daad, aio rustte op en
heenwees naar een aanstaand overgaan van
den arbeid der Ned. Geref. Zend. Vereeniging
aan de Kerken: de eerste aanvankelijke ver
vulling van de plaats te Poerworedjo zoo be
droevend opengevallen.
En daar was dankensstof. Dankensstof, dat
de Heere onzen Kerken vergund heeft, aan an
deren te deuken nog eer zij met. eigen belan
gen gereed waren. Dat de lleere genade heelt
gegeven om ook met het bevel tot Zending
ernst te maken, zoowel als met andere woor
den des Konings. Dat de Heere ons nog niet het
tragelijk verzuimde en slappelyk oe werk te ar
beidsveld ontnomen heeft. Dat Hij ons zulk
een man van goeden indruk, ^oede gaven,
en goede getuigenis heeft geschonken ais deze
Broeder is gebleken. Zij er dankgebed, en
smeeking om verderen zegen, en betooning
van dankbaarheid in toeneinenden ijver
Wat voorts de gebeurtenissen van dezen
avond zelve betrelt. nemen wij hier over het
verslag door Ds. Biesterveid gegeven (naar
het voorrecht der Rotterdamsche bladen, die
alleen nog tijdig opnemen kouden) in de Ge
reformeerde Kerkbode." Het luidt als volgt
De bevestiging en afvaardiging v. Dr.
SCHEU8ER in de Westerkerk, Ammanstraat,
Rotterdam, Donderdag 27 April 1893.
Lang voor zeven ure was het ruime kerk
gebouw reeds door eene groote schare be
zet, waaronder men zeer veie predikanten uit
alle oorden van het land opmerkte.
Met het zingeD van Ps. 03 1(3, werd de
samenkomst geopend, onder welk zingen Ds.
Van Minnen, de president der Deputaten
voor de Zending, den kansel beklom.
ZE?rw. heette de gemeente, de afgevaar
digden van de Zendingsvereenigingen enz.
hartelijk welkom. Hij sprak van de beteeke-
nis dezer ure voor br. Scheurer en zijne
echtgenoote en voor allen, die in de
Zending belang stellen. Daarna wees hij er
op, dat het arbeiden in het rijk Gods getuigt
van 't zoeken der eere Gods, van lielde tot
Jezus, van het gunnen der genade den hei
denen, van geloot in de beloiten des Heeren.
Met den wensch, dat deze ure voor allen
eene recht gezegende zijn moge, besloot
ZEerw. zijne toespraak.
Na voorgegaan te zijn in hartelijk gebed,
werd gezongen van het berijmde Gebed des
Heeren, het derde vers.
Ds. Lion Cachet sprak nu de bevestigings
rede uit. Na gelezen te hebben het eerste
gedeelte van Lucas 10, riep ZEerw. tot den
lof des Heeren op.
De wil des Heeren is het, dat de predi
king des evangelies tot alle volkeren kome,
en dat het koninkrijk Gods konie waar men-
schen wonen. De Heere zelf vestigt dat Rijk.
Hij plant Zijne Kerk, maar middellijk, door
den dienst des Woords.
Zoo ook zendt de Heere zelf. Anders geen
mandaat. In het voorgelezene wordt gezegd
hoe de Heere zendt. Nog andere zeventig.
Dus naast de apostelen ook anderen en op
andere wijze doch altijd naar de plaatsen,
waar Hij zelf komen zou. Gezonden dus
naar een aangewezen plaats. En waarom
maar 70, waar de oogst zoo groot is V Opdat
wij biddendat de Heere arbeiders uitstoote.
Het verband hier dus tussehen ons bidden
en de uitvoering Zijns Bauds. Het is een
arbeid des oogsteeniet des zaaiens.
En dan gezonden niet om het gemakke
lijk te hebben, maar onder de wulven. Toch
onversaagd en onbezorgd, want Ik zende
u. Ais boden des vredes komen in de huizen
en stedenniet ah asceten maar ook niet
als heeren, eten wat u wordt voorgezet.
Met een dubbele opdrachtgeneest de kran-
ken, en zegt: het koninkrijk Gods is nabij
u gekomen.
De geneeskunde in de zending, de medical
mission. Zoo was een groot deel van de won
deren van Jezus, wonderen van genezing.
Het laatste wonder des Heeren was 't gene
zen van Malchus. Maar altijd in verband
met de prediking des Evangelies. Daartoe
gaf de Heere zijne discipelen macht. Mattb.
i0: 1 enz. De apostelen deden dit dan ook.
Machtom te genezen, onmiddelijk en door
middelen, gelijk ook de Heere zelf het deed.
Zoo zalfden de discipelen met olie. Was dat
alleen voor den eersten tijd Bestaat die
gave der gezondmaking wel meer? Wel:
wij oefenen die kracht niet meer, door ons
ongeloof.
Nog veel voorbeelden zijn er van geneziüg
op het gebed. De gave oiuft opgewekt door