Uit Kerk en School.. Zoolang nu nog eene Nederlandsche afdee- ling bestond (mede door schrijver dezes by den aanvang gesteund) van het Britsch en Buitenlandsch Bijbelgenootschap, was het wenschelijk hierin een beteugelend (en alzoo tot waarborg strekkend) concurrent van het gewantrouwde andere genootschap te hebben. Waar echter eenerzijds het Britsche genoot schap zich nu heeft teruggetrokken, en ander zijds het Nederlandsche aanvankelijk op den beteren weg blijft, dient ten zeerste aange raden, dat men niet meer vrage »van welk genootschap is dit boek maar welke uitgave van het Nederlandsch genootschap is het Voornoemde colportage zal echter wéldoen met zoolang mogelijk de gelegenheid te geven om ook uitgaven van het Britsche genootschap te kunnen bekomen. Maar dan aanvaarde men nu ook de aan vankelijke betering. Hebben de Brabantsche Kerken telkens getoond het zeer hoog belang dezer zaak levendig te gevoelen (onder anderen door meermalen de vraag naar vertrouwbare Bijbeluitgaven en Bijbelvertalingen in de voor- loopige Synode der Ned. Geref. Kerken te brengen), laten de Kerken van het Zuiden nu ook anderzijds toonen, niet op louter klan ken af te gaan on aanvankelijk blijvende ver beteringen niet met hardheid te verwerpen. Vruchten Uit een plaats in Noord Brabant wordt ons gemeld, dat de Genootschapspredikant om huiselijken twist met de burgerlijke overheid in aanraking moet zijn gekomen, en dat hem nu door den Genootschapskerkeraad zou ver boden zijn (volgens een ander gerucht later onder belofte van beterschap wêer toegestaan) het Avondmaal te bedienen en >de lidmaten aan te nemen." Bijna ongeloofelijk is ons dit feit. Weet deze Kerkeraad dan niet, dat hjj alleen leelt bij de gratie van zijn predikant En kent deze predikant dan zijn reglementen zoo slecht, dat hij niet weet, met behulp dezer reglementen sterker te zijn dan alle van God verordende ambten zoolang zij zulke jukken dragen Hoeveel meer nog sterker dan een Kerkeraad tegenover een Geref. Kerk staande Maar welke mate van ongeestelijke onkunde spreekt voorts uit zulk een besluitHoe heb ben de Reglementen en Besturen toch de ken nis doen verloren gaan Dat deze man het Woord bedienen zou, hindert nietmaar nu het Avondmaal er bij te bedienen, dat kan niet. Dat hij de kinderen der Kerk Catechi seert, deert nietmaar te erg is, dat hij hen zou toelaten ten Avondmaal. Mug en kemel niet waar Niet minder ongeestelijk is, Wat ons voor eenige weken uit het midden van Brabant gemeld werd. Men had daar een bakker buiten gesloten van de broodleverantie (even als een jaar te voren ons van een winkelier bericht en later bevestigd was) hoewel hij lid was van de Genootschapsafdeeling, om dat hij de Godsdienstoefeningen der Gerefor meerde Kerk nog al eens bezocht. Toen hij echter een kleine geldsom aan de buiten sluitende Diakonie geschonken had, mocht hij mededoen, om het even waar hij kerkte. Het ging dus niet om zijn ziel maar om zijn geld. Hoe diep gezonken toch Desgelijks werd ons onlangs gemeld van een broodbakker, die te Hardinxveld >uit zijn brood gestooten" moet zijn, en genoodzaakt elders een woonplaats te zoekendewijl niemand brood van hem wilde koopen, sints hij Gereformeerd was geworden. Hoe laag en hoe zwak Een Genootschap, dat gevaar vreest van Calvinistisch krentenbrood of Gereformeerde roggemisschien zelfs wel van den invloed der Dordsche Kerkenordening op het bakken van tarwe, of van onderstelde besmetting met de Dordsche leerregels door het eten van beschuitHoe achtenswaardig zulk een waakzaamheid, die zich tot zelfs in het eten van koekjes of van brood als goed Nederlandsch Hervormd" openbaart! Jammer echter, dat de z. g. Synode min der kieskeurig is. Die beveelt, dat in haar zich noemende Kerk alles >nagisten" moet. Wat zal men in Hardinxveld daar wel van zeggen Of is moderne en socialistische gis ting soms minder gevaarlijk dan Gerefor meerde voeding Dan is in elk geval achtenswaardiger, wat een Genootschapspredikant in Brabant heeft gedaan: Deze heeft afgekondigd, dat: »Alle ouders, die kinderen in een ander genootschap laten doopen, van het lidmatenboek zullen geschrapt worden." Een bepaling, die wel wat ongelukkig ge formuleerd is. Want het doel is, der Geref. Kerk aldaar afbreuk te doen en deze is geen genootschap maar een Kerk. Maar die ove rigens toch toont, dat niet allen alleen naar het geld zien maar sommigen ook nog eenig besef hebben van meer geestelijke opvatting. Maar hoe verderfelijk werkt nu toch de Ge- nootschaps-idée Deze besten verstaan nu nog niets van met liefde en geduld vermanen en bewerken Niets van den ernst eener ver wijdering uit de Gemeente Niets van een beweging als de Reformatie der 19e Eeuw Onwetend is het goed gezegd»Schrappen uit een lidmatenboek." Immers tucht is het niet. Nu, het »Synodaal" Geuootschap is dan ook maar een Vereeniging en geen Kerk Ferniga. Uit het Genootschap. Wie met predikanten uit het Ilerv. Kerk genootschap in aanraking komt, bemerkt hoe onrustig een leven velen van deze heeren tegenwoordig hebben. Zij vreezen met groote vreeze voor hun volkskerk. Eenige jaren geleden werd door hen ter- wille van het Hervormde Genootschap, met behulp van Rome een niet-liberaal ministerie ten val gebracht. Wat een gejuich by den val van dat ministerieWat een verwachting voor de toekomst Men geloofde zoo stellig, dat men nu zou krijgen niet alleen een ministerie, waarin niets gereformeerds zou te vinden zijn, maar ook zulk een, dat zich eens recht ten dienste van het Genootschap zou stellen. Maar het viel tegen. Neen wij leven niet meer in dagen, als waarin men een vijftig jaren terug leefde, toen Synodale predikanten ministers konden opstoken tegen gereformeerde menschen. Wij leven niet meer in de dagen, waarin iedereen meende, dat de Haagsche Synode eigenlijk een soort tweede regeering in het Vaderland was en dat het billijk was, dat 's lands regeering deed wat de heeren uit deze Synode vraagden. Het viel alles tegen. De Geref. Kerken verkregen van dit mini sterie wat zij vraagden en wat zij van een ander ministerie waarschijnlijk niet zouden ontvangen hebben. Met haar zou door de Regeering voortaan als met de Geref. Kerken worden gerekend. Het Genootschap daarentegen ontving niet eens de aangevraagde Subsidie voor enkele arme Gemeenten in Friesland. En in plaats van een mak half en half Synodaal ministerie, kunnen de heeren nu zien, dat zy den lande een ministerie bezorgd hebben dat om het Synodaal Genootschap weinig of niets geeft en dat een kieswet voorstelt, waarvoor de heeren o zoo bang zijn. Hadden zij dat maar kunnen vermoeden Dan nog liever Lohman en Mackay be houden Met hen zouden de volkskerk en de staats- tractementen nog minder gevaar beloopen hebben Maar is eenmaal de wet van Tak er door, wee dan de staatstracteraenten, zoo vreezen de heeren. Inmiddels hebben zij van dit ministerie wat zij verdienen. De dagen van berouw en vrees zijn nu gekomen. Zij zijn gevallen in den kuil, dien zij voor anderen groeven. Met zoo'n goedmoedig en oppervlakkig ver trouwen toog men een jaar of wat geleden met dit ministerie uit. Maar met de kous op den kop begint men terug te komen. En de vrees voor het krakend Synodaal gebouw is verdriedubbeld Wolp. Drukfouten In ons stukje roeping der Gemeente" in het vorige nummer, slóop eene hinderlijke drukfout in. Er stond te lezen: Zij {de Gemeentemoet mede waken over haar kring buiten haar. En goedkeuring, zij het dan ook stilzwijgende goed keuringmag zij niet duldendat iemand wordt ingeschreven noch ook dat aan iemand eene attestatie wordt uitgereikt Wy schreven echterZij {de Gemeente) moet waken over haar kring. En buiten haar goedkeuringzij het dan ook stilzwijgende goed keuringmag zij niet dulden dat enz. Bij soortgelijke fouten rekene men er mee, dat wij de drukproeven van wat wij schrijven, nooit onder de oogen krijgen. W. Bsrcepente Hoogvliet J. Smit te Bever wijk. te Aalden E. Bouma te Onstwedder Mussel, te Hoogeveen B. R. v. d. Veen te Bolsward. te Gees (Drenthe) H. L. Beijer te de Krim. Aangenomennaar Werkendam. B. door A. Teerink cand. aan Vrije Univ. Bedanktvoor de Leek door J. A. de Bruyn te Niezyl. Voor Oostburg door H. C. v. d. Brink Cand. Hilversum. Voor Gerkes- klooster door H. Siertsema te Burum. Voor Maassluis (B) door C. B. Bavinck te Hazers- woude. Voor Utrecht B. door P. C. Koster te Velp. Voor Serooskerke door J, D. v. d. Velden te Middelburg. Breukelen, 14 April 1893. Door het goede bestuur des Heeren zijn ook te Breukelen de kerken A. en B. saamgesmolten, zoodat de Gereformeerde kerk daar nu ongedeeld bestaat. Franeker17 April 1893. De kerkeraad der Gereformeerde kerk alhier deelt, met dank aan den Heere en met de bede, dat vele kerken eveneens dit voorrecht mogen verkrijgen, aan de zusterkerken mede, dat met 1(5 April jl. ook hier de ineensmelting der beide Gereformeerde kerken, na approba tie der Classis, is tot stand gekomen. Het was jl. Zondag een heugelijke dag voor de kerk des Heeren te dezer plaatse. De consu lent Ds. J. Hania Pzn. bevestigde de ineen smelting naar aanleiding van Ps. 87 23, en des avonds trad Ds. F. M. ten Hoor voor de gemeente op, en wees op het heugelijk feit dat heden door den Heere tot stand was gekomen en bevestigde dat naar Eph. 4 van af vers 2 tot 7. Breda24 April 1893. Aan de Gereformeerde kerken in Nederland wordt hiermede bericht, dat onder het voorzienig bestuur des Heeren ook te Breda de Gereformeerde kerk weer is openbaar geworden. Onder de leiding van den WelEerwaarden heer Ds. H. J. Binnema, daartoe, als consulent, aangewezen door de Classis Klundert, is den 12 April 1893 de kerkeraad bevestigd en aldus de Gereformeerde kerk te Breda geconstitueerd. Deze kerke raad beeft voor zijne kerk de Kerkenordening van 1019 aanvaard, met de uitzonderingen door de Generale Synode den 17 Juni 1892 te Amsterdam vastgesteld, en wenscht in één kerkverband te leven met de Gereformeerde kerken in Nederland. Veere24 April 1893. Gisteren was het voor de gemeente alhier een gewichtvolle dag. Haar algemeen geachte Leeraar C. Steketee Cz. nam na een ruim elfjarig verblijf afscheid van haar, tot tekst gekozen hebbende Jeremia 17 16 Na de prediking sprak één der Ouderlingen, in naam van Kerkeraad en Ge-

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3