Uit Kerk en School..
Zoolang nu nog eene Nederlandsche afdee-
ling bestond (mede door schrijver dezes by
den aanvang gesteund) van het Britsch en
Buitenlandsch Bijbelgenootschap, was het
wenschelijk hierin een beteugelend (en alzoo
tot waarborg strekkend) concurrent van het
gewantrouwde andere genootschap te hebben.
Waar echter eenerzijds het Britsche genoot
schap zich nu heeft teruggetrokken, en ander
zijds het Nederlandsche aanvankelijk op den
beteren weg blijft, dient ten zeerste aange
raden, dat men niet meer vrage »van welk
genootschap is dit boek maar welke uitgave
van het Nederlandsch genootschap is het
Voornoemde colportage zal echter wéldoen
met zoolang mogelijk de gelegenheid te geven
om ook uitgaven van het Britsche genootschap
te kunnen bekomen.
Maar dan aanvaarde men nu ook de aan
vankelijke betering. Hebben de Brabantsche
Kerken telkens getoond het zeer hoog belang
dezer zaak levendig te gevoelen (onder anderen
door meermalen de vraag naar vertrouwbare
Bijbeluitgaven en Bijbelvertalingen in de voor-
loopige Synode der Ned. Geref. Kerken te
brengen), laten de Kerken van het Zuiden
nu ook anderzijds toonen, niet op louter klan
ken af te gaan on aanvankelijk blijvende ver
beteringen niet met hardheid te verwerpen.
Vruchten
Uit een plaats in Noord Brabant wordt
ons gemeld, dat de Genootschapspredikant om
huiselijken twist met de burgerlijke overheid
in aanraking moet zijn gekomen, en dat hem
nu door den Genootschapskerkeraad zou ver
boden zijn (volgens een ander gerucht later
onder belofte van beterschap wêer toegestaan)
het Avondmaal te bedienen en >de lidmaten
aan te nemen." Bijna ongeloofelijk is ons dit
feit. Weet deze Kerkeraad dan niet, dat hjj
alleen leelt bij de gratie van zijn predikant
En kent deze predikant dan zijn reglementen
zoo slecht, dat hij niet weet, met behulp
dezer reglementen sterker te zijn dan alle
van God verordende ambten zoolang zij zulke
jukken dragen Hoeveel meer nog sterker
dan een Kerkeraad tegenover een Geref. Kerk
staande
Maar welke mate van ongeestelijke onkunde
spreekt voorts uit zulk een besluitHoe heb
ben de Reglementen en Besturen toch de ken
nis doen verloren gaan Dat deze man het
Woord bedienen zou, hindert nietmaar nu
het Avondmaal er bij te bedienen, dat kan
niet. Dat hij de kinderen der Kerk Catechi
seert, deert nietmaar te erg is, dat hij hen
zou toelaten ten Avondmaal.
Mug en kemel niet waar
Niet minder ongeestelijk is, Wat ons voor
eenige weken uit het midden van Brabant
gemeld werd. Men had daar een bakker
buiten gesloten van de broodleverantie (even
als een jaar te voren ons van een winkelier
bericht en later bevestigd was) hoewel hij
lid was van de Genootschapsafdeeling, om
dat hij de Godsdienstoefeningen der Gerefor
meerde Kerk nog al eens bezocht. Toen hij
echter een kleine geldsom aan de buiten
sluitende Diakonie geschonken had, mocht hij
mededoen, om het even waar hij kerkte.
Het ging dus niet om zijn ziel maar om zijn
geld. Hoe diep gezonken toch
Desgelijks werd ons onlangs gemeld van
een broodbakker, die te Hardinxveld >uit zijn
brood gestooten" moet zijn, en genoodzaakt
elders een woonplaats te zoekendewijl
niemand brood van hem wilde koopen, sints
hij Gereformeerd was geworden. Hoe laag
en hoe zwak Een Genootschap, dat gevaar
vreest van Calvinistisch krentenbrood of
Gereformeerde roggemisschien zelfs wel
van den invloed der Dordsche Kerkenordening
op het bakken van tarwe, of van onderstelde
besmetting met de Dordsche leerregels door
het eten van beschuitHoe achtenswaardig
zulk een waakzaamheid, die zich tot zelfs
in het eten van koekjes of van brood als
goed Nederlandsch Hervormd" openbaart!
Jammer echter, dat de z. g. Synode min
der kieskeurig is. Die beveelt, dat in haar
zich noemende Kerk alles >nagisten" moet.
Wat zal men in Hardinxveld daar wel van
zeggen Of is moderne en socialistische gis
ting soms minder gevaarlijk dan Gerefor
meerde voeding
Dan is in elk geval achtenswaardiger, wat
een Genootschapspredikant in Brabant heeft
gedaan: Deze heeft afgekondigd, dat: »Alle
ouders, die kinderen in een ander genootschap
laten doopen, van het lidmatenboek zullen
geschrapt worden."
Een bepaling, die wel wat ongelukkig ge
formuleerd is. Want het doel is, der Geref.
Kerk aldaar afbreuk te doen en deze is geen
genootschap maar een Kerk. Maar die ove
rigens toch toont, dat niet allen alleen naar
het geld zien maar sommigen ook nog eenig
besef hebben van meer geestelijke opvatting.
Maar hoe verderfelijk werkt nu toch de Ge-
nootschaps-idée Deze besten verstaan nu nog
niets van met liefde en geduld vermanen en
bewerken Niets van den ernst eener ver
wijdering uit de Gemeente Niets van een
beweging als de Reformatie der 19e Eeuw
Onwetend is het goed gezegd»Schrappen
uit een lidmatenboek." Immers tucht is het
niet. Nu, het »Synodaal" Geuootschap is dan
ook maar een Vereeniging en geen Kerk
Ferniga.
Uit het Genootschap.
Wie met predikanten uit het Ilerv. Kerk
genootschap in aanraking komt, bemerkt hoe
onrustig een leven velen van deze heeren
tegenwoordig hebben.
Zij vreezen met groote vreeze voor hun
volkskerk.
Eenige jaren geleden werd door hen ter-
wille van het Hervormde Genootschap, met
behulp van Rome een niet-liberaal ministerie
ten val gebracht.
Wat een gejuich by den val van dat
ministerieWat een verwachting voor de
toekomst Men geloofde zoo stellig, dat men
nu zou krijgen niet alleen een ministerie,
waarin niets gereformeerds zou te vinden
zijn, maar ook zulk een, dat zich eens recht
ten dienste van het Genootschap zou stellen.
Maar het viel tegen. Neen wij leven niet
meer in dagen, als waarin men een vijftig
jaren terug leefde, toen Synodale predikanten
ministers konden opstoken tegen gereformeerde
menschen. Wij leven niet meer in de dagen,
waarin iedereen meende, dat de Haagsche
Synode eigenlijk een soort tweede regeering
in het Vaderland was en dat het billijk was,
dat 's lands regeering deed wat de heeren
uit deze Synode vraagden.
Het viel alles tegen.
De Geref. Kerken verkregen van dit mini
sterie wat zij vraagden en wat zij van een
ander ministerie waarschijnlijk niet zouden
ontvangen hebben.
Met haar zou door de Regeering voortaan
als met de Geref. Kerken worden gerekend.
Het Genootschap daarentegen ontving niet
eens de aangevraagde Subsidie voor enkele
arme Gemeenten in Friesland.
En in plaats van een mak half en half
Synodaal ministerie, kunnen de heeren nu
zien, dat zy den lande een ministerie bezorgd
hebben dat om het Synodaal Genootschap
weinig of niets geeft en dat een kieswet
voorstelt, waarvoor de heeren o zoo bang zijn.
Hadden zij dat maar kunnen vermoeden
Dan nog liever Lohman en Mackay be
houden
Met hen zouden de volkskerk en de staats-
tractementen nog minder gevaar beloopen
hebben
Maar is eenmaal de wet van Tak er door,
wee dan de staatstracteraenten, zoo vreezen
de heeren.
Inmiddels hebben zij van dit ministerie
wat zij verdienen. De dagen van berouw en
vrees zijn nu gekomen.
Zij zijn gevallen in den kuil, dien zij voor
anderen groeven.
Met zoo'n goedmoedig en oppervlakkig ver
trouwen toog men een jaar of wat geleden
met dit ministerie uit.
Maar met de kous op den kop begint men
terug te komen.
En de vrees voor het krakend Synodaal
gebouw is verdriedubbeld
Wolp.
Drukfouten
In ons stukje roeping der Gemeente" in
het vorige nummer, slóop eene hinderlijke
drukfout in.
Er stond te lezen: Zij {de Gemeentemoet
mede waken over haar kring buiten haar. En
goedkeuring, zij het dan ook stilzwijgende goed
keuringmag zij niet duldendat iemand wordt
ingeschreven noch ook dat aan iemand eene
attestatie wordt uitgereikt
Wy schreven echterZij {de Gemeente)
moet waken over haar kring. En buiten haar
goedkeuringzij het dan ook stilzwijgende goed
keuringmag zij niet dulden dat enz.
Bij soortgelijke fouten rekene men er mee,
dat wij de drukproeven van wat wij schrijven,
nooit onder de oogen krijgen. W.
Bsrcepente Hoogvliet J. Smit te Bever
wijk. te Aalden E. Bouma te Onstwedder
Mussel, te Hoogeveen B. R. v. d. Veen te
Bolsward. te Gees (Drenthe) H. L. Beijer
te de Krim.
Aangenomennaar Werkendam. B. door A.
Teerink cand. aan Vrije Univ.
Bedanktvoor de Leek door J. A. de
Bruyn te Niezyl. Voor Oostburg door H. C.
v. d. Brink Cand. Hilversum. Voor Gerkes-
klooster door H. Siertsema te Burum. Voor
Maassluis (B) door C. B. Bavinck te Hazers-
woude. Voor Utrecht B. door P. C. Koster
te Velp. Voor Serooskerke door J, D. v. d.
Velden te Middelburg.
Breukelen, 14 April 1893. Door het goede
bestuur des Heeren zijn ook te Breukelen de
kerken A. en B. saamgesmolten, zoodat de
Gereformeerde kerk daar nu ongedeeld bestaat.
Franeker17 April 1893. De kerkeraad
der Gereformeerde kerk alhier deelt, met
dank aan den Heere en met de bede, dat
vele kerken eveneens dit voorrecht mogen
verkrijgen, aan de zusterkerken mede, dat
met 1(5 April jl. ook hier de ineensmelting
der beide Gereformeerde kerken, na approba
tie der Classis, is tot stand gekomen. Het
was jl. Zondag een heugelijke dag voor de
kerk des Heeren te dezer plaatse. De consu
lent Ds. J. Hania Pzn. bevestigde de ineen
smelting naar aanleiding van Ps. 87 23,
en des avonds trad Ds. F. M. ten Hoor voor
de gemeente op, en wees op het heugelijk
feit dat heden door den Heere tot stand was
gekomen en bevestigde dat naar Eph. 4 van
af vers 2 tot 7.
Breda24 April 1893. Aan de Gereformeerde
kerken in Nederland wordt hiermede bericht,
dat onder het voorzienig bestuur des Heeren
ook te Breda de Gereformeerde kerk weer
is openbaar geworden. Onder de leiding van
den WelEerwaarden heer Ds. H. J. Binnema,
daartoe, als consulent, aangewezen door de
Classis Klundert, is den 12 April 1893 de
kerkeraad bevestigd en aldus de Gereformeerde
kerk te Breda geconstitueerd. Deze kerke
raad beeft voor zijne kerk de Kerkenordening
van 1019 aanvaard, met de uitzonderingen
door de Generale Synode den 17 Juni 1892
te Amsterdam vastgesteld, en wenscht in één
kerkverband te leven met de Gereformeerde
kerken in Nederland.
Veere24 April 1893. Gisteren was het
voor de gemeente alhier een gewichtvolle dag.
Haar algemeen geachte Leeraar C. Steketee
Cz. nam na een ruim elfjarig verblijf afscheid
van haar, tot tekst gekozen hebbende Jeremia
17 16 Na de prediking sprak één der
Ouderlingen, in naam van Kerkeraad en Ge-