zegen in ons midden, i9 de bede van den Kerkeraad. Namens dezelve H. Gay Scriba. Werkendam 26 April 1993. Inwendige Zending en Bijbelcolportage in Noord'Brabant en Limburg. Ten gevolge van zijn aanstaand vertrek uit Noord- Brabant verzoekt ondergeteekende alle gaven en bij dragen voor den arbeid der inwendige Zending en Bijbelcolp. niet meer hem te zenden, maar aan het adres van I)s. J. VAN HAERINGEN, te Werkendam. die in zijn plaats benoemd werd tot Penningmeester. Dat onzen geliefden broeder de gaven rijkelijk toe- vloeieu Worde de Commissie steeds meer verblijd door den haar oumi3baren steun der Kerken en ver- eenigingen, van vele broeders en zusters, van alle vrienden eu begunstigers van een arbeid, zóó noodig cn zoo kennelijk van den Heere gezegend als de arbeid der inwendige Zending in het arme Brabant is Namens de Commissie Bosch, 17 April 93. Js. van der Linden. Veritiitwoorüiiiü: van liefdegaven. In de Collecte 23 April door den boekh. der K. Kas in dank ontvangen. Van eene dienstbode voor de Kerk; 1' 0,50. Idem t' 2,50. Idem f 2,50. Voor het te Kort f 1,00. Idem t* 3,00. Een pakje voor de armen f 2,50. Voor de K. Kas f2,50 Eben-haëzer. i. de Wolf?. Door gecommitteerden voor de Zending in dank ontvangen van Q Ö69 gebruikte postzegels. A. Krijger Penningmeester. Vlissingen B. Ontvangen: Voor de hulpbehoevende krankzinnigen, idioten en doofstommen f0,50. Namens den Kerkeraad P. G. Laerkoes Jr. Scriba. ORGELFONDS. Contributie April '93. Van Mej. P. C. Tazelaar f 4,20. r m M. Daman 5,50. t J. C. Boutens 11,40. Driemaandelijksche Contr. m J. C. Boutens 1,00. f 22,107 Onze ijverige vcrzamelaarsters klagen er over, dat sommige contribuanten nu reeds hunne bijdragen be ginnen in te houden, terwijl de schuld nog niet ge heel vereffend is. Op de laatst gehouden jaarvergadering van de ver- eeniging #de kerkelijke kas" werd door den boekhou der medegedeeld, dat nog een bedrag van ruim f90 voor 't Orgelfonds moest inkomen. Als de contribution dus nog volgehouden worden gedurende een maand ot vier kunnen al de rekeningen betaald worden, en is het fraaie en doelmatige Orgel ons onbezwaard eigendom. Vriendelijk worden dus de contribuanten verzocht no<* eeen poosje aan te houden en wie voor deze zaak nog niets heeft geofferd, haastte zich nog een laatste steentje bij te brengen. Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoo zoekt de dingen, die boven zijn, daar Chris tus is zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. Doodt dan uwe leden, die op de aarde zijn. Coloss. 3 15. Het deel hebben aan Christus dood en op standing is eene zaak van rijke beteekenis. Zoowel de rechtvaardigmaking als de heilig making ligt daarin opgesloten. Hier wordt het oog gevestigd op de toekomstige heer lijkheid van den geloovige, als met Christus opgewekt, en zijne roeping tot heiligmaking. Waarop slaat het woordje indienwaar mede de apostel hier aanvangt Gij vindt het antwoord, hst. II13. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdadenen in de voorhuid uws vleesrhesmede levend gemaakt met Hemal uwe misdaden u vergevende. In de geestelijke vereeniging met Christus door het genadewerk Gods aan de ziele door den H. Geest hebben de geloovigen verkre gen: vergeving der misdaden en zijn zij op gewekt tot een nieuw leven in den dienst en tot eere Gods. Uit dit laatste vloeien nu bijzonder de vermaningen voort, waarmede de apostel hier tot de geloovigen komt. Chris tus is gezeten aan de rechterhand Gods, daar boven in den hemel. Het deelgenootschap aan Christus in zijnen dood, brengt mede het deelhebben aan zijne opstanding. Maar hierin is ook het deel heb ben van den geloovige aan den Heere Jezus niet geëindigd, hij heelt ook deel aan zijne Hemelvaart. En lieejt ons mede opgewekten heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus. Efeze II6. En zoo heet het dan Zoekt de dingen, die boven zijndaar Christus iszittende aan de rechterhand Gods. De din gen, die boven zijn, dat zijnde eeuwige ge lukzaligheid en heerlijkheid, de heilgoederen en de geestelijke gaven tot de zaligheid noodig. Ziet, dit moet het zoeken, het jagen van Gods volk zijn. Hieraan zullen zij gekend worden. Begeerig en verlangend moeten zij zijn naar de zaligheid en heerlijkheid, die Christus voor hen verworven heeft, en zorg vuldig in het onderzoek, of zij de geestelijke gaven bij aanvang en toeneming bezittendie tot het beërven dier zaligheid en heerlijkheid leiden, namelijk de kenmerken van het ware geloofsleven. Dit zoeken wordt nog nader bepaald door hetgeen volgt. Bedenkt de dingendie boven zijn. Het ware zoeken volgt uit de overleg ging des harten. De ware bekeering is eene bekeering des harten. Het denken en over leggen des harten, vernieuwd door den H. Geest, moet zijn een bedenken van de din gen, die boven zijn. Daartoe moet Godsvolk wel gedurig worden opgewekt, maar het kan niet worden opgewekt, als het niet in begin sel door den H. Geest aanwezig is. En bij tegenstelling wordt er nog aan toegevoegd nietdie op de aarde zijn. Hiermede wordt natuurlijk niet bedoeld, dat men niet getrouw zou moeten zijn in zijn dagelijksch bedrijf, maar dat de zonde, en de wereld en de ij del heid en de wereldsche overleggingen het hart van Gods kind niet mogen vervullen. Inte gendeel, zij moeten worden uitgebannen, zij moeten worden gedood. Hiertoe moet de goede strijd des geloofs gestreden worden. De oude mensch moet ten doode toe be streden worden. Doodt dan uwe leden die op de aarde zijn. Want gij zijt g storven, namelijk der zonde en der wereld. Verderop den levensweg vorderende zal hun dit steeds duidelijker worden, dat zij in Christus der zonde en der wereld zijn gestorven. Maar daarom moet hun dit ook voortdurend wor den voorgehouden, opdat zij der zonden alle heerschappij in de «mogendheid des Heeren steeds krachtiger betwisten. Tot aanmoediging om in de dooding van de werkingen des vleesches te volharden, maar ook tot aanvuring der zalige, christelijke hoop, luidt nu de goddelijke vertroosting Uw leven is met Christus verborgen in God. Uw eigen lijke. ware leven, het leven, dat uit Christus, dat uit God is, dat leven is verborgen. Het is nu nog alleen een inwendig leven, gelijk de bloem in den knop. Het is nog niet geo penbaard en dus niet openbaar. Openbaar is nu de ij dele heerlijkheid der wereld. De Kerk, het kind Gods, zij zijn nog in de ver nederde gestalte. Het is nu nog een strijden, een afsterven van wereld en zonde, een ver loochenen, vaarwel zeggen, opofferen, een ver achtelijk zijn voor het oog der menschen. Uw leven, gelijk het zich eenmaal in heer lijkheid, zaligheid en eeuwige onbepaalde vreugde zal openbaren, is nu nog verborgen, gelijk ook Christus verborgen is voor het oog der wereld, maar verborgen daar, van waar Hij zich gewisselijk eenmaal in heer lijkheid zal openbaren. Uw leven is met Chris tus verborgen in God. Ziedaar de zekerheid der hoop. In gemeenschap met Christus wordt de aanstaande heerlijkheid bewaard bij inGod. Zoo zeker als Christus in heer lijkheid zal verschijnen, zoo zeker verwacht ook Gods nu vernederd kind, de eeuwige heerlijkheid. Wanneer nu Christus zal geopen baard zijn (in zijne wederkomst ten jongsten dage) die ons leven isdan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. Wie zijn ze, die met Christus zullen geo penbaard worden in heerlijkheid Gods uit verkorenen. Maar waaraan zullen zij zich zeiven en elkander kennen Christus is hun leven, de fontein en oorzaak van hun geeste lijk leven. Zijt gij nog in den dood, o wordt toch behoeftig en begeerig naar dit ware leven Is Christus uw leven Bedenkt dan de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. En vertroost u in alle smart van wege uwe inwoning in het vleesch Uw leven is met Christus verborgen in God! Hulsebos. Bijbeluitgaven Dr. Schot schrijft onder dit opschrift in de Kerkbode voor Overijssel en Drenthe het volgende De gereformeerde Zondagschool vereeniging te Kampen vroeg ons oordeel, daar zij in eenige verlegenheid was gekomen door het gebruik eener zekere Bijbeluitgave. Vroeger beloonde zij altijd de kinderen harer scholen met bijbeltjes van de uitgave van het Britsch en buitenlandsch bijbelgenootschap. Dat bijbel genootschap trok zich evenwel uit ons land terug en de exemplaren harer uitgaven zijn nu moeilijker en tot hoogeren prijs te beko men. Natuurlijk is dit een groot bezwaar voor velen en ook voor de genoemde zondag- schoolvereeniging. Nu het Nederlandsch bij belgenootschap eene nieuwe uitgave van den bijbel gaf, voor zeer lagen prijs, meende daarom de vereeniging, wijl zij in deze laatste uitgave niets kan vinden dat bezwaar kon opleveren, zich die bijbeltjes te kunnen aan schaffen. De ouders der kinderen zijn er evenwel niets mede ingenomen, en brengen de vereeniging in eeoige ongelegenheid. YVat moet zij doen, is nu haar vraag." Wij kunnen dit alles volkomen begrijpen. Het Nederlandsch bijbelgenootschap heeft jarenlang al zijn best gedaan om zich het wantrouwen der gemeente op den hals te halen, en wij voelen er dan ook bitter weinig voor. Zeer zouden wij wenschen, dat een uit gever der gereformeerden den Staten tekst eens in handig formaat ging uitgeven, zoo dat wij het Ned. Bijbelgenootschap konden missen. Voorloopig gaat dit evenwel nog niet. De uitgave van den Statentekst in onze te genwoordige spreekwijze en spelling, door Dr. A. Kuyper, Dr. Bavinck, en Dr. Rutgers ondernomen is nog niet gereed. Eerst als deze gereed is ken men tot zulke edities komen. Voorshands moeten wij evenwel bij beltjes hebben, en nu dunkt het ons dat men niet kan afkeuren wat de Zondagschool- vereeniging te Kampen deed. De vroegere uitgaven van het Nederlandsch bijbelgenoot schap gaven niet de Statenvertaling. Dat was zeer af te keuren en terecht wilde ons volk daarvan niets weten. Het Britsch bijbelgenootschap gaf wel den Statentekst. Toch waren in de uitgaven van het laatst genoemde genootschap nog wel fouten. In dit opzicht heeft het Nederlandsch bijbelge nootschap zich evenwel verbeterd men gaf in de laatste editie ook den Statentekst, en als daartoe nu de bijbeltjes behooren die men zich te Kampen aanschafte behoeven de ouders der kinderen hierover werkelijk niet ongerust te wezen. Naar ons oordeel kunnen wij, al staat dat Bijbelgenootschap bij ons in nog zoo kwaden reuk, van zijne uitgaven waartegen wij geen gegrond bezwaar kunnen inbrengen gerust gebruik maken. Een christen weet aithans dat hij geen slaaf mag wezen van een voor oordeel." Met hartelijke instemming brengen wij dit woord voor het Oostel k deel onzer Ker ken ook over tot de Kerken van het Zuiden. En voor Kerkeraden, èn voor Zondagscholen èn catechisatiën rijst hier natuurlijk dezelfde vraag. Vooral ook voor de Inwendige Zen ding en Bijbelcolportage" in Noord-Brabant en Limburg. In het Jaarboekje der Geref. Kerken heeft Ds. Biesterveld toegestemd (door een drukfout staat onder die aanteekening F. voor B dat de laatste uitgave van het Ne derlandsch genootschap betrouwbaar is. Ook schrijver dezes die genoemd genootschap steeds gewantrouwd en bestreden heeft, heeft tegen genoemde uitgave geen bedenking. Een zorg vuldig onderzoek door deputaten voor boven genoemde colportage heelt deze gunstige be oordeeling niet doen wijken.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2