Het adres der Kerk is voortaanDs. C. B. Schoe-
makers.
De Kerkeraad.
Tholen. Heden ontving onzen br. dhr. F. Haverkate,
cand. tot den H. Dienst, een beroep naar de Kerk van
Giesen-Nieuwkerk.
Inwendige Zending en B'jbAcolporlage in
Noord-Brabant en Limburg
Ten gevolge van zijn aanstaand vertrek uit Noord-
Brabant verzoekt oniiergeteekendc alle gaven en bij
dragen voor den arbeid der Iuwendige Zending en
Bijbeleolp, niet meer hem te zenden, maar aau het
adres van
Ds J, VAN HAERINGEN, te Werkendam,
die in zijn plaats benoemd werd tot Penningmeester.
Dat onzen geliefden broeder de gaven rijkelijk
toevloeienWorde de Commissie steeds meer
verblijd door den haar onmisbaren steun der Kerken
en vereenigingen, van vele broeders en zusters, van
alle vrienden en begunstigers van een arbeid; zóó
noodig en zoo kennelijk van den Heere gezegend ais
de arbeid der Inwendige Zending in het arme Bra-
bant is.
Namens de Commissie
's Bosch, 17 April 93. Js van der Linden,
Verslag van de vergadering der classis Klundert
gehouden te Klundert op 11 April 1893.
Ds. A. L. Ruijs opent de vergadering en gaat voor
in gebed, nadat is gezongen Ps. 119 17 en gelezen
1 Cor. 13.
Ds Ouendag en Ouderl. Bax worden uitgenoodigd de
credentiebrieven na te zien zij rap port eeren dat
ze in orde bevonden zijn. Naast Ds. Ruijs, aan wien
het praesidium opgedragen was, werden tot leden
van het .Uoderaraen gekozen Ds. Feringa als Assessor
en Ds. Schouten als Scriba.
De Notulen van de vorige Vergadering worden
gelezen door Ds. Feringa en door de Vergadering
goedgekeurd.
Aan de orde wordt nu gesteld de korte predicatie
die gehouden wordt door Ds. Schouten over l Tim.
5 22. De tekst voor de TOlgendc korte predicatie,
die door Ds Ruijs moet gehouden worden, is Joh.
3 ig. Door Ds. Ouendag wordt nu een uitvoerig
rapport gelezen over de kerkvisitatie, die in de
maand Maart is gehouden. Blijkens liet rapport mocht
de toestand der kerken over het algemeen vrij gunstig
geheeten worden.
Een rapport over Approbation en losraakingen
wordt namens de kerken van Dinteloord en Fijnaart
gelezen door Ds. Ruijs. Deputaten spreken hunne
blijdschap uit daarover dat zich geen enkel geval
van losmaking, maar ook hun leedwezen dat zich
geen enkel geval van Approbatie had voorgedaan.
Voor de volgende drie maanden zijn ais Deputaten
benoemd de kerken van Klundert en Willemstad.
Door den classikalen Correspondent, Ds. Feringa,
wordt eene Missive van de Deputaten vau Inwendige
Zending en Bijbelcol portage gelezen, inhoudende ver
zoek om aan den Penningmeester over te zenden de
halijaarlijksclie bijdrage (f 60) van de Classis
Klundert. En voorts eene andere Missive van dezelfde
Deputaten als antwoord van de vraag der Classis om
advies in zake reorganisatie van den Colportagearbeid,
waarin zij meenen zich van advies te moeten onthouden.
Thans komt in behandeling het voorstel tot reorgani
satie van bovengenoemden arbeid, ingediend door Ds.
Feringa, en na brecde discussie aangenomen. Over
eenkomstig het voorstel werd dan besloten dat de classis
hare gravamen bij de Prov. Synode zal indienen tegen
de dusver bestaan hebbende wijze van arbeid en haar
voorstellen dat overeenkomstig de voorwaarden van
Vereeniging Deputaten zullen benoemd worden door
de classis.
De Praeses stelt thans aan de orde een rondvraag
naar art. 41, waarbij door de kerk van Klundert nog
enkele punten ter bespreking worden aangeboden
door de kerken van Zevenbergen en Moerdijk finan-
cieele aangelegenheden ter sprake worden gebracht:
en Moerdijk bij vernieuwing gewezen wordt op de
noodzakelijkheid van Christel O derwijs: en door de
kerk van Dinteloord informatie wordt ingewonnen
over eene attestatie.
Na de Pauze komt eerst aar. de orde het rapport
over den Zendtngsdag dat gelezen wordt door Ouderl.
Hendriks. Een voorstel van Ds. Feringa dat de
volgende classis, waarop ook referaten over de Zending
zullen gehouden worden, zal samenkomen in de
week na Pinksteren, tenzij het noodzakelijk later
zou moeten, wordt aangenomen.
Tot de Deputaten voor dj aanstaande prov. Synode
worden nu benoemd als primide Predikanten Feringa
en Schouten en de Ouderl. Ver-luijs en van Drirn-
melen: en als Secundi de Predikanten Ouendag en
Ruijs en de Ouderl. D-ne en Hendriks.
Onder de nieuwe vragen en voorstellen van liet
Agendum stond eerst een gravamen van Ds. Feringa
tegen de kerkeraads-furnia'ie i.t Breda: Z.Ew. stelt
voor opdat een van beide methoden van reformatie
niet zou gekrenkt worden dat de classis zich wende
tot den kerkeraad in het Herv, genootschap te Breda.
Na eenke discussie wordt dit aangenomen.
Een ander voorstel door Klundert aan de ver
gadering overgebracht in houdende vermindering van
▼acatuurgcld van Moerdijk wordt goedgekeurd
terwijl het voorstel tot verhooging van vacatuur-
gelden uit de overige kerken der classis wordt
ingetrokken.
De vacaturebenrten worden geregeld tot einde
Mei. De kerk van Dinteloord zal door Ds. Feringa
gediend worden op 16 April en door Ds. Ouendag
op 14 Mei. En de kerk vau Moerdijk op 16 April
door Ds. Ruys, op 30 April door Ds. Schouten, op
14 Mei door Ds. Ruys en op 28 Mei door Ds. Schouten.
De bespreking over de bezwaren, die op finantieel
gebied zullen voortvloeien uit bet aangenomen voor
stel tot reorganisatie van den Bijbclcolportage-arbeid
ingeleid door ouderling Versluijs, wordt op
voorstel van Ds. Schouten uitgesteld tot de volgende
vergadering.
Door de kerk van Fijnaart werd nog gevraagd,
hoe gehandeld moest worden met iemand, die in
onwettige scheiding van zijne echtgenoote leelt en
met de reformatie der kerk wenscht mede te gaan.
De Classis adviseert hem in te schrijven in het lid
matenboek en alles in het werk tö stellen om ia
dezen ongeoorloofden weg verandering te brengen.
Het Agendum voor de Prov. Syn. wordt vastge
steld.
De volgende classis zal niet te Breda maar te
Klundert gehouden worden. De kerk van Dinteloord
zal haar samenroepen. Ds. Ouendag vraagt nog in
lichting over de afwezigheid van ue Broeders, die
altoos als adviseurs of als gasten tegenwoordig
waren. En Ds. Schouten vraagt nog een en ander
over het werk van den consulent in eene vacante ge
meente. Na dankgebed van den Scriba werd de
vergadering door den Praeses gesloten.
Namens de classis,
A. Schouten Wz.
Willemstad 12 April 1893. Scriba.
Verantwoording van liet»!'gaven.
Door den boekh. van de K. Kas ontvangen in de
collecte 916 April: Voor het te kort van een ca
techisant f 0,35 van N. een bankbiljet f 60,idem
tl; idem fl van E, f 1 P, L, 1 2,50; idem f2,50;
voor de plaats f2,50; bij den koster bezorgd fl,
voor de Kerk,
I. de VVolfï.
Met dankbaarheid* vermelden wij dat bij Ds. van
der Velde is ontvangen voor de Zending, van een Ca
techisant, de twintigste van zijn voordeeltjes 31 Cent
bij Br. J. A. van Nederveen van de 10 jarige G. J.
uit zijne spaarpot 50 Ct. en -717 gebruikte postzegels
en uit het busje van de Catechisanten f5,28.
A. Krijger Penningmeester.
Vlissingen B. Ontvangen voor de Zending f 0,50,
voor 's Heeren Loo f 0,50, voor de Vrije Universiteit
f 0,50.
De collecte voor hulpbehoevende krankzinnigen,
idioten en doofstommen heeft opgebracht f H.bi'/j.
Namens den Kerkeraad
P. G. Lakrkoês Jr., Scriba.
Want dewijl de dood door eenen mensch is,
zoo is ook de opstanding der dooden door eenen
mensch.
1 Corinthen 15:21.
De lichamelijke opstanding van Christus is
van zoo hoog gewicht, dat de Apostel Pau-
lus betuigt: En indien Christus stiet opgewekt
is, zoo is uw celooj te vergeefszoo zijt gij
nog in utoe zonden. Zoo zijn dan ook verlo
ren, die 'ti Christus ontslapen zijn. Doch on
wankelbaar vast staat ook dit heilsfeitMaar
nu C/a ütus is opgewekt uit de doodenen is
de eerst* ling gewordm dergenen, die ontslapen
zijn. Ja, zoo juicht het geloof. En het stoute
ongeloof, dat bange vreeze dreigde te brengen
over het lot der dierbare in Christus ontsla
pen geliefden, moet zwijgen. Gelijk door de
eerstelingen der vruchten, Gode geofferd zijnde,
de gansche massa derzelve geheiligd werd,
(Exodus 2229) zoo volgt uit des Heeren
opstanding, dat degenen, die in Heui ontsla
pen zijn, zullen worden opgewekt tot een
eeuwig zalig leven.
Het verbondshoofd Christus wordt zoo in
Romeinen V, als hier in I Corinthen XV in
alle klaarheid gesteld tegenover het verbonds-
hoofd Adam. In vers 45 van dit hoofdstuk
wordt Christus zelfs uitdrukkelijk genoemd
de laatste Adamtegenover den eersten Adam.
Hij is in tijd vau openbaring later, en wordt
Adam genoemd in tegenstelling en als tegen
beeld van den eersten Adam. En om dat nu
te kunnen zijn, heett Hij, de eeuwige Zone
Gods, de menschelijke natuur aangenomen,
doch zonder zonde, en is in die menschelijke
natuur gehoorzaam geworden tot den duod
des kruises, waarom Hem God, de Vader,
uitnemend heeft verhoogd.
Van nature staat de mensch onder het Ver-
bondshoofd Adam, en is alzoo aan het eeuwig
verderf ten prooi. De genade Gods brengt
de uitverkorenen onder hun Verbondshoofd
Christus, wien zij door een oprecht geloof
worden ingeplant door het werk des Heiligen
Geestes. Adam of Christus, den eersten of
den laatsten Adam, wien hoort gij toe Dit
is dus de beslissende vraag, een derde of tus-
schenweg is er al wederom niet. Is Chris
tus in den weg van wedergeboorte, bekeering,
geloof, uw Verbondshoofd geworden? Zoo
ja, dan deelt gij in al de heerlijke vruchten
zijner opstanding. Buiten de ware levenseen
heid met Hem is alleenlijk de dood, in al des-
zelfs verschrikkingen.
Zoo dan, gelijk door ééne misdaad de schuld
gekomen is over alle menschen tot verdoemenis
alzoo ook door ééne rechtvaardigheid komt de
genade over alle menschen (die in Hem geloo-
ven) tot rechtvaardig making des Levens. Rom.
V 18.
Ook in onzen tekst vinden wij wederom
die gewichtige tegenstelling, waarbij mede
bizonder op de menschelijke natuur des Mid
delaars wordt gewezen.
Want dewijl de dood door eenen mensch is,
zoo is ook de opstanding der dooden door eenen
mensch.
De apostel wijst in dit verband meest op
de zalige opstanding des lichaams als de kroon
op het Verlossingswerk onzes Heeren, maar
daaronder is dan ook weder alles begrepen,
ook de verlossing van den geestelijken en
van den eeuwigen dood.
De dooi is door eenen mensch. De dood
is tot alle menschen doorgegaan. Zij hebben
allen in den eersten Adam gezondigd. Wij
zijn allen van nature zóó met den eersten
Adam verbonden, dat wij in hem sterven. En
nu de laatste Adam Natuurlijke banden
zouden niet baten, om ons het leven dat in
Hem is, te doen deelachtig worden. Maar de
Almachtige heeft nog andere banden dan na
tuurlijke, waarmede menschenkinderen aan
een Verbondshoofd worden verbonden. Het
zijn de geestelijke banden, gewerkt door den
Heiligen Geest, waarmede Hij zijne van eeu
wigheid gekenden en uitverkorenen aan den
laatsten Adam verbindt. Zoovelen Hem aan
genomen hebben, dien heejt Ilij macht gegeven
kinderen Gods te worden, namelijkdie in
Zijnen Naam gelooven. Zij zullen verkrijgen
de opstanding des vleesches, dat wil zeggen
de volkomene en nu voor eeuwig onverbre
kelijke wederoprichting uit den val, waarin
zij zichzelven moedwillig door het ingeven
des Satans hadden geworpen. Alle verschrik
kingen en verwoestingen des doods zullen
voor eeuwig zijn geweken. En dat al in Chris
tusdoor Hem verworven, en om het eeuwig
welbehagen. In Hem wordt aan hen vervuld
Gij zult mij het pad des levens bekend maken
verzadiging der vreugde is bij CJw aangezicht
liefelijkheden zijn in Uwe rechterhand eeuwig-
lijk. 'Ps. 16: 11.
Nu is het de vraagof gij ook Gode le
vend zijt gemaakt iu Christus. Wie geen
deel heeft aan Christus, is nog in Adam een
prooi des verderfs. Niets kan baten. Wat
baat het den menschal gewint hij de geheels
wereld en lijdt schade aan zijne ziele. Of wat
zal een memnh geven tot lossing zijner ziele.
Ook de goddeloozen zullen opstaan'maar
tot eeuwig afgrijzen.
Beiden moet worden gekend: In Adam
sterven, dat is de droefheid naar Godmaar
ookIn Christus levend gemaakt worden,
dat is llem tot wijsheid, rechtvaardigheid, hei
ligmaking en verlossing te ontvangen van den
Vader door den Heiligen Geest.
Geloovigen Bewondert toch veel het heer
lijke verlossiugwerk. Verwondert u over de
genade aan u geschiedLaat de eerste
Adam meer en meer in u sterven en Chris
tus in u eene gestalte krijgen. En voorts i
Maar ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid
aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw
beeld, als ik zal opwaken. Psalm 17: 15.
Hulsebos.
Een juist advies.
Onze waarde Broeder Ds. J. N. Lindeboom
schrijft in nr. 15 van »De Roeper" een
advies, dat elke Kerkeraad onzer Kerken te
behartigen heeft. Voor zoover het voor eiken
Kerkeraad van belang is, laten wij het hier
volgen. Het opschrift is