Het adres der Kerk is voortaanDs. C. B. Schoe- makers. De Kerkeraad. Tholen. Heden ontving onzen br. dhr. F. Haverkate, cand. tot den H. Dienst, een beroep naar de Kerk van Giesen-Nieuwkerk. Inwendige Zending en B'jbAcolporlage in Noord-Brabant en Limburg Ten gevolge van zijn aanstaand vertrek uit Noord- Brabant verzoekt oniiergeteekendc alle gaven en bij dragen voor den arbeid der Iuwendige Zending en Bijbeleolp, niet meer hem te zenden, maar aau het adres van Ds J, VAN HAERINGEN, te Werkendam, die in zijn plaats benoemd werd tot Penningmeester. Dat onzen geliefden broeder de gaven rijkelijk toevloeienWorde de Commissie steeds meer verblijd door den haar onmisbaren steun der Kerken en vereenigingen, van vele broeders en zusters, van alle vrienden en begunstigers van een arbeid; zóó noodig en zoo kennelijk van den Heere gezegend ais de arbeid der Inwendige Zending in het arme Bra- bant is. Namens de Commissie 's Bosch, 17 April 93. Js van der Linden, Verslag van de vergadering der classis Klundert gehouden te Klundert op 11 April 1893. Ds. A. L. Ruijs opent de vergadering en gaat voor in gebed, nadat is gezongen Ps. 119 17 en gelezen 1 Cor. 13. Ds Ouendag en Ouderl. Bax worden uitgenoodigd de credentiebrieven na te zien zij rap port eeren dat ze in orde bevonden zijn. Naast Ds. Ruijs, aan wien het praesidium opgedragen was, werden tot leden van het .Uoderaraen gekozen Ds. Feringa als Assessor en Ds. Schouten als Scriba. De Notulen van de vorige Vergadering worden gelezen door Ds. Feringa en door de Vergadering goedgekeurd. Aan de orde wordt nu gesteld de korte predicatie die gehouden wordt door Ds. Schouten over l Tim. 5 22. De tekst voor de TOlgendc korte predicatie, die door Ds Ruijs moet gehouden worden, is Joh. 3 ig. Door Ds. Ouendag wordt nu een uitvoerig rapport gelezen over de kerkvisitatie, die in de maand Maart is gehouden. Blijkens liet rapport mocht de toestand der kerken over het algemeen vrij gunstig geheeten worden. Een rapport over Approbation en losraakingen wordt namens de kerken van Dinteloord en Fijnaart gelezen door Ds. Ruijs. Deputaten spreken hunne blijdschap uit daarover dat zich geen enkel geval van losmaking, maar ook hun leedwezen dat zich geen enkel geval van Approbatie had voorgedaan. Voor de volgende drie maanden zijn ais Deputaten benoemd de kerken van Klundert en Willemstad. Door den classikalen Correspondent, Ds. Feringa, wordt eene Missive van de Deputaten vau Inwendige Zending en Bijbelcol portage gelezen, inhoudende ver zoek om aan den Penningmeester over te zenden de halijaarlijksclie bijdrage (f 60) van de Classis Klundert. En voorts eene andere Missive van dezelfde Deputaten als antwoord van de vraag der Classis om advies in zake reorganisatie van den Colportagearbeid, waarin zij meenen zich van advies te moeten onthouden. Thans komt in behandeling het voorstel tot reorgani satie van bovengenoemden arbeid, ingediend door Ds. Feringa, en na brecde discussie aangenomen. Over eenkomstig het voorstel werd dan besloten dat de classis hare gravamen bij de Prov. Synode zal indienen tegen de dusver bestaan hebbende wijze van arbeid en haar voorstellen dat overeenkomstig de voorwaarden van Vereeniging Deputaten zullen benoemd worden door de classis. De Praeses stelt thans aan de orde een rondvraag naar art. 41, waarbij door de kerk van Klundert nog enkele punten ter bespreking worden aangeboden door de kerken van Zevenbergen en Moerdijk finan- cieele aangelegenheden ter sprake worden gebracht: en Moerdijk bij vernieuwing gewezen wordt op de noodzakelijkheid van Christel O derwijs: en door de kerk van Dinteloord informatie wordt ingewonnen over eene attestatie. Na de Pauze komt eerst aar. de orde het rapport over den Zendtngsdag dat gelezen wordt door Ouderl. Hendriks. Een voorstel van Ds. Feringa dat de volgende classis, waarop ook referaten over de Zending zullen gehouden worden, zal samenkomen in de week na Pinksteren, tenzij het noodzakelijk later zou moeten, wordt aangenomen. Tot de Deputaten voor dj aanstaande prov. Synode worden nu benoemd als primide Predikanten Feringa en Schouten en de Ouderl. Ver-luijs en van Drirn- melen: en als Secundi de Predikanten Ouendag en Ruijs en de Ouderl. D-ne en Hendriks. Onder de nieuwe vragen en voorstellen van liet Agendum stond eerst een gravamen van Ds. Feringa tegen de kerkeraads-furnia'ie i.t Breda: Z.Ew. stelt voor opdat een van beide methoden van reformatie niet zou gekrenkt worden dat de classis zich wende tot den kerkeraad in het Herv, genootschap te Breda. Na eenke discussie wordt dit aangenomen. Een ander voorstel door Klundert aan de ver gadering overgebracht in houdende vermindering van ▼acatuurgcld van Moerdijk wordt goedgekeurd terwijl het voorstel tot verhooging van vacatuur- gelden uit de overige kerken der classis wordt ingetrokken. De vacaturebenrten worden geregeld tot einde Mei. De kerk van Dinteloord zal door Ds. Feringa gediend worden op 16 April en door Ds. Ouendag op 14 Mei. En de kerk vau Moerdijk op 16 April door Ds. Ruys, op 30 April door Ds. Schouten, op 14 Mei door Ds. Ruys en op 28 Mei door Ds. Schouten. De bespreking over de bezwaren, die op finantieel gebied zullen voortvloeien uit bet aangenomen voor stel tot reorganisatie van den Bijbclcolportage-arbeid ingeleid door ouderling Versluijs, wordt op voorstel van Ds. Schouten uitgesteld tot de volgende vergadering. Door de kerk van Fijnaart werd nog gevraagd, hoe gehandeld moest worden met iemand, die in onwettige scheiding van zijne echtgenoote leelt en met de reformatie der kerk wenscht mede te gaan. De Classis adviseert hem in te schrijven in het lid matenboek en alles in het werk tö stellen om ia dezen ongeoorloofden weg verandering te brengen. Het Agendum voor de Prov. Syn. wordt vastge steld. De volgende classis zal niet te Breda maar te Klundert gehouden worden. De kerk van Dinteloord zal haar samenroepen. Ds. Ouendag vraagt nog in lichting over de afwezigheid van ue Broeders, die altoos als adviseurs of als gasten tegenwoordig waren. En Ds. Schouten vraagt nog een en ander over het werk van den consulent in eene vacante ge meente. Na dankgebed van den Scriba werd de vergadering door den Praeses gesloten. Namens de classis, A. Schouten Wz. Willemstad 12 April 1893. Scriba. Verantwoording van liet»!'gaven. Door den boekh. van de K. Kas ontvangen in de collecte 916 April: Voor het te kort van een ca techisant f 0,35 van N. een bankbiljet f 60,idem tl; idem fl van E, f 1 P, L, 1 2,50; idem f2,50; voor de plaats f2,50; bij den koster bezorgd fl, voor de Kerk, I. de VVolfï. Met dankbaarheid* vermelden wij dat bij Ds. van der Velde is ontvangen voor de Zending, van een Ca techisant, de twintigste van zijn voordeeltjes 31 Cent bij Br. J. A. van Nederveen van de 10 jarige G. J. uit zijne spaarpot 50 Ct. en -717 gebruikte postzegels en uit het busje van de Catechisanten f5,28. A. Krijger Penningmeester. Vlissingen B. Ontvangen voor de Zending f 0,50, voor 's Heeren Loo f 0,50, voor de Vrije Universiteit f 0,50. De collecte voor hulpbehoevende krankzinnigen, idioten en doofstommen heeft opgebracht f H.bi'/j. Namens den Kerkeraad P. G. Lakrkoês Jr., Scriba. Want dewijl de dood door eenen mensch is, zoo is ook de opstanding der dooden door eenen mensch. 1 Corinthen 15:21. De lichamelijke opstanding van Christus is van zoo hoog gewicht, dat de Apostel Pau- lus betuigt: En indien Christus stiet opgewekt is, zoo is uw celooj te vergeefszoo zijt gij nog in utoe zonden. Zoo zijn dan ook verlo ren, die 'ti Christus ontslapen zijn. Doch on wankelbaar vast staat ook dit heilsfeitMaar nu C/a ütus is opgewekt uit de doodenen is de eerst* ling gewordm dergenen, die ontslapen zijn. Ja, zoo juicht het geloof. En het stoute ongeloof, dat bange vreeze dreigde te brengen over het lot der dierbare in Christus ontsla pen geliefden, moet zwijgen. Gelijk door de eerstelingen der vruchten, Gode geofferd zijnde, de gansche massa derzelve geheiligd werd, (Exodus 2229) zoo volgt uit des Heeren opstanding, dat degenen, die in Heui ontsla pen zijn, zullen worden opgewekt tot een eeuwig zalig leven. Het verbondshoofd Christus wordt zoo in Romeinen V, als hier in I Corinthen XV in alle klaarheid gesteld tegenover het verbonds- hoofd Adam. In vers 45 van dit hoofdstuk wordt Christus zelfs uitdrukkelijk genoemd de laatste Adamtegenover den eersten Adam. Hij is in tijd vau openbaring later, en wordt Adam genoemd in tegenstelling en als tegen beeld van den eersten Adam. En om dat nu te kunnen zijn, heett Hij, de eeuwige Zone Gods, de menschelijke natuur aangenomen, doch zonder zonde, en is in die menschelijke natuur gehoorzaam geworden tot den duod des kruises, waarom Hem God, de Vader, uitnemend heeft verhoogd. Van nature staat de mensch onder het Ver- bondshoofd Adam, en is alzoo aan het eeuwig verderf ten prooi. De genade Gods brengt de uitverkorenen onder hun Verbondshoofd Christus, wien zij door een oprecht geloof worden ingeplant door het werk des Heiligen Geestes. Adam of Christus, den eersten of den laatsten Adam, wien hoort gij toe Dit is dus de beslissende vraag, een derde of tus- schenweg is er al wederom niet. Is Chris tus in den weg van wedergeboorte, bekeering, geloof, uw Verbondshoofd geworden? Zoo ja, dan deelt gij in al de heerlijke vruchten zijner opstanding. Buiten de ware levenseen heid met Hem is alleenlijk de dood, in al des- zelfs verschrikkingen. Zoo dan, gelijk door ééne misdaad de schuld gekomen is over alle menschen tot verdoemenis alzoo ook door ééne rechtvaardigheid komt de genade over alle menschen (die in Hem geloo- ven) tot rechtvaardig making des Levens. Rom. V 18. Ook in onzen tekst vinden wij wederom die gewichtige tegenstelling, waarbij mede bizonder op de menschelijke natuur des Mid delaars wordt gewezen. Want dewijl de dood door eenen mensch is, zoo is ook de opstanding der dooden door eenen mensch. De apostel wijst in dit verband meest op de zalige opstanding des lichaams als de kroon op het Verlossingswerk onzes Heeren, maar daaronder is dan ook weder alles begrepen, ook de verlossing van den geestelijken en van den eeuwigen dood. De dooi is door eenen mensch. De dood is tot alle menschen doorgegaan. Zij hebben allen in den eersten Adam gezondigd. Wij zijn allen van nature zóó met den eersten Adam verbonden, dat wij in hem sterven. En nu de laatste Adam Natuurlijke banden zouden niet baten, om ons het leven dat in Hem is, te doen deelachtig worden. Maar de Almachtige heeft nog andere banden dan na tuurlijke, waarmede menschenkinderen aan een Verbondshoofd worden verbonden. Het zijn de geestelijke banden, gewerkt door den Heiligen Geest, waarmede Hij zijne van eeu wigheid gekenden en uitverkorenen aan den laatsten Adam verbindt. Zoovelen Hem aan genomen hebben, dien heejt Ilij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijkdie in Zijnen Naam gelooven. Zij zullen verkrijgen de opstanding des vleesches, dat wil zeggen de volkomene en nu voor eeuwig onverbre kelijke wederoprichting uit den val, waarin zij zichzelven moedwillig door het ingeven des Satans hadden geworpen. Alle verschrik kingen en verwoestingen des doods zullen voor eeuwig zijn geweken. En dat al in Chris tusdoor Hem verworven, en om het eeuwig welbehagen. In Hem wordt aan hen vervuld Gij zult mij het pad des levens bekend maken verzadiging der vreugde is bij CJw aangezicht liefelijkheden zijn in Uwe rechterhand eeuwig- lijk. 'Ps. 16: 11. Nu is het de vraagof gij ook Gode le vend zijt gemaakt iu Christus. Wie geen deel heeft aan Christus, is nog in Adam een prooi des verderfs. Niets kan baten. Wat baat het den menschal gewint hij de geheels wereld en lijdt schade aan zijne ziele. Of wat zal een memnh geven tot lossing zijner ziele. Ook de goddeloozen zullen opstaan'maar tot eeuwig afgrijzen. Beiden moet worden gekend: In Adam sterven, dat is de droefheid naar Godmaar ookIn Christus levend gemaakt worden, dat is llem tot wijsheid, rechtvaardigheid, hei ligmaking en verlossing te ontvangen van den Vader door den Heiligen Geest. Geloovigen Bewondert toch veel het heer lijke verlossiugwerk. Verwondert u over de genade aan u geschiedLaat de eerste Adam meer en meer in u sterven en Chris tus in u eene gestalte krijgen. En voorts i Maar ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken. Psalm 17: 15. Hulsebos. Een juist advies. Onze waarde Broeder Ds. J. N. Lindeboom schrijft in nr. 15 van »De Roeper" een advies, dat elke Kerkeraad onzer Kerken te behartigen heeft. Voor zoover het voor eiken Kerkeraad van belang is, laten wij het hier volgen. Het opschrift is

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2