Uit Kerk en School. 5^ doet r Het volgende scheen ons te noodig en te schoon, om het anders dan onveranderd onder de oogen onzer lezers te brengen. Wij nemen het dus hier uit No. 9 van de Geldersche Kerkbode over. Een vriendelijk en ernstig woord aan al len die zich willen laten »aannemen" bij het Nederlandsch Hervormd Kerk genootschap. (1) Ieder vooijaar worden rer vele honderden jongelingen en jongedochters aangenomen en bevestigd als lidmaten der z.g. Groote of Her vormde Kerk. Behoort gij, aan wie dit blad ditmaal ter lezing wordt aangeboden, ook tot hen Weet gij dan wel wat gij doet Neen trek uw schouders niet ongedul dig op en schuif dit blad niet weg, maar be antwoord u de vraag Weet gij voelwat gij Gij staat gereed, een zeer beslissende stap te doen. Gij zult afleggen voor den Hoogen God een heiligen eed! Een eed van trouw aan 't hervormd kerkgenootschap. Een plechtige belofte, om de reglementen van dit genootschap op te volgen en zijn belan gen te bevorderen Gij kiest party als gy aangenomen wordt. Gij verwerpt het werk Gods, in deze eeuw zoo treffend uitgekomen om zijne Kerk uit de door en door onware en diep zondige banden en strikken van 't Genootschap van 1816 te verlossen en haar een kerkelijk leven te gun nen naar zijn Woord. Met deze gereformeerde Kerken" breekt gij en gij sluit u opzettelijk aan by de ge mengde massadie, nog altijd min of meer geloovig of ook openlijk God en Christus ver loochenend, om 'teven, de gebouwen en de tijdelijke goederen der Gereformeerde Kerk vasthoudt, ofschoon ze de Gereformeerde ker kenorde openlijk verwierp en de Gereformeerde belijdenis wegsloot in een kist met een briefje er op aangenomen kerkleer, waaraan niemand zich verder zal houden, tenzij dan dat het toe valliger wijze zijn eigen, private opinie zoo is Mijn jeugdige vriend, die in het Kort be grip zijt onderwezen en die verklaart, met de daarin uitgesproken leer, eens te zijn, gy kunt en moogt u niet aansluiten bij de z.g. Hervormde Kerk, omdat deze noch gerefor meerd is, noch ook zelfs de kenmerken toont der ware kerk. Dit zal ik u bewijzen. Uw kort begrip leert u op de vraag Waar vergadert Hij deze Kerk het ant woord te geven >Waar men Gods Woord recht predikt en de sacramenten bedient naar de instelling van Christus". Doet nu de »Herv. Kerk" deze twee dingen Ik vraag niet, doet dit in de Herv. Kerk nog deze of gene dominé, omdat dit zoo zjjn private opinie is. Maar doet de Kerk als Kerk dit. Oefent zij de reine predikatie des Woords Immers neen! Als stel, dat dit kon morgen aan den dag uw dominé, die nu vrij zuiver preekt, ongeloovig werd en alles begon te verloochenen, de Godheid van Chris tus, de dierbaarheid van het bloed der verzoe- ning> ja begon te preeken daar is geen God, eet, drink en wees vrolijk en help de soci aal-democraten, want eigendom is dietstal dan zou de Herv. Kerk hem daarover niet moeien, maar dit heel eenvoudig zijn gang laten gaan. Alleen als hij zeigij moogt in Christus Kerk niet dulden, dat er mensche- lijke machten heerschen en menschelijke regle- (1) hen dringend verzoek aan den lezer dezer regelen. Lieve lezer, gij hebt wel een of andere kennis, die 4?^ voorjaar belijdenis zal doen. Brengt hem of haar dit blad of bestel er een voor hen. Helpt ons dezen brief bezorgen aan zijn adres. Dat is toch immers niet te veel gevraagd Wij mogen onze kennissen niet onqewaarachuwd laten zondigen. En o, zoo velen zondigen hier uit onwetendheid. inenten knellen, dan vraag het Ds. Fern- hout maar kreeg hij kennis aan de ker kelijke tucht. De Herv. Kerk als zoodanig predikt letter lijk van alles en nog wat en dat er soms ge doopt is tot geloof, hoop en liefde en derge lijke spot-doopingen, weet gy terwijl ook het heilig Avondmaal van wege de tuchteloos heid een gruwel wordt. Of is dit te sterk gesproken Hoor dan weer uw Kort-Begripvraag en antwoord 68. >Zal men die ook ten heiligen Avondmaal laten gaandie eene ongoddelijke her drijven oj een ergelijk leven leiden Een ^ongoddelijke leer" drijven de Moder nen, Groningers, enz. Zal men hen ten avond maal laten gaan Antw. neen opdat Gods Verbond niet worde ontheiligd en zijn toorn over de gansche gemeente niet worde aangestoken De Herv. Kerk laat overal iederen moderne, die wil, tot het Avondmaal toetreden. De ouder lingen doen wel een ambtseeddat ze dit niet zullen toelaten, maar dat is maar een vorm een speleen comedievertooning een verouderd gebruik, dat men om de gemeente in den droom te laten, dat ze nog by de oude Gereformeerde Kerk is, nog maar aanhoudt, o, gruwel voor God Overal boekt men de grofst ongeloovigen in en alom geeft men hun recht tot het heilig Avondmaal, heel de »Herv. Kerk" door. Welnu volgens 't Kort begrip pleegt hierin de Kerk twee zonden. Ie Ze ontheiligt Gods Verbond. 2e Zij steekt zijn toorn aan over de geheele gemeente Jongelingen en jongedochters moogt gy u hieraan medeplichtig maken Is dat nu ëen ware Kerk van Christus, die zoo handelt? Moogt gij daarvoor de reformatie verwer pen Verwerpen de ambtsdragers, die naar Gods Woord willen besturen, en over u erkennen allerlei menschen en wetten, die zich niet be roepen op Gods Woord, maar op wat met meerderheid van stemmen aangenomen is naar zuiver menschelijk goedvinden Staat er dan niet geschreven >q\j zijt duur gekochtivordt geen dienstknechten van menschen Daarbij past liet geen Christen, trouw te zweren aan eene kerkelijke hiërarchie. Een hiërarchie is een bestuursinrichting als een pvramide. Boven op zit bij Rome b. v. de paus, in 't leger des Heils de generaal en heeft de oppermacht. Een eindje lager zitten de aartsbisschoppen (of kolonels)dan weer lager de bisschoppen (of kapiteins)nog lager de prestyters [pries ters] (of luitenants) en op den grond staan de leeken (of soldaten), die niets te zeggen hebben. De bestuursmacht daalt trapsgewijze van boven af op de lagere besturen, Nu is in de Herv. Kerk wezenlijk zulk een hiërarchie. Wel zit niet een persoon in den top, die de oppermacht heeft, (zoo ver heeft men niet durven gaan,) maar bovenin zit een gezelschap van eenige heeren, en dat heeft de opperste wetgevendebesturende en rechtspreken de macht. Dit gezelschap stal voor zich den naam Sy node. Eerst noemde 't zichhet Synode, 't Moest heeten 't Opperbestuur. Van dit op perbestuur nu daalt eenige macht af op de provinciale besturen, van deze op de classicale besturen, van deze nog een schijntje van macht op de onderafdeelingsbesturen. die ook kerke raden genoemd worden, maar 't is meer schijn dan wezen.Al deze heerscherstroonen heeft men schelijke willekeur geplaatst en ze worden veroordeeld door Jezus' woordgij zult nie mand uw meester noemen. Eén is uw Meester, gy zijt allen Broeders In de wereld daar zijn machtige Heeren, maar in de Kerk zal het alzoo niet zijn. Daarom is het een onchristelijke daad, een groote zonde, trouw te zweren aan de veror deningen der Herv. Kerk, die zulk een hiërar chie erkennen. Lieve jonge lezers en lezeressen Wij mee- nen u dit eens onomwonden te moeten schrij ven, opdat gij niet ongewaarschüwd eene verkeerde daad zoudt doen. Denk nu eens kalm en ernstig na, over wat we schreven. Toets het aan uw bijbel. Wenscht gy waarlijk te behooren tot een hervormde, een gereformeerdenaar Gods eigen woord gereformeerde Kerk, zie dan of gij wel terecht zijt. Men zegt u de Herv. Kerk is uwe kranke moeder. Men misleidt u. De z.g. Herv. Kerk is een booze indringster, die uwe moe der een tijd lang overweldigd heeft, die haar ettelijke jaren opgesloten en gebonden heeft gehouden en hare kleeren heeft aangetrok ken en nu zegt, ik ben uw lieve moeder. Neen, mijn vriend, op vele plaatsen is uw moeder opgestaan uit hare vernedering, ze heeft zich losgeworsteld, en, is ook haar opperkleed gebleven in handen harer ver drukster, zy zelve is bevrijd en God heeft haar wel een nieuw opperkleed gegeven, al is het wat armoediger. Schaam u daarom voor haar niet en als ze nog zwak is en ge wond en van vele kinderen beroofd, die nog in de strikken der indringster achterbleven, o, onttrek gij u haar nietzoek haar, omhels haar, belijd haar voor de menschenbelijd haar voor den Vaderdoe met hart en mond belijdenis bij de echte Gereformeerde Kerk. Daarop zal Gods zegen uw deel zijn, want in de rechte paden rijdt Israels Ontfermer. W. Aannemen. In het Synodaal Genootschap is de tijd van aannemen" weer gekomen. Die tot nu toe geen leden van het Ge nootschap waren, worden in deze weken door aanneming en bevestiging in massa binnen gebracht. Eerst eene aanneming op belofte van ge hoorzaamheid aan de Synodale reglementen en dan eene roomschachtige bevestiging. Aan belijdenis des geloofs laat het Ge nootschap zich niets gelegen liggen. Daar het geen andere belijdenis rijk is, dan eene, die achter slot en grendel geborg- gen, nooit voor den dag mag gehaald wor den en zaligmakend geloof reeds langs is uitgewisseld voor laten nagisten, wat gist in de wereld, bekommert zich het Genootschap na tuurlijk noch om het geloof noch om de belijdenis der nieuwe leden. Wel worden, omdat het Genootschap er toch prijs op stelt den schijn van Kerk te bewaren, eenige vragen aan de >aanneme- lingen" gedaan, welker beantwoording door kan gaan voor eene belijdenis des geloofs, maar opdat deze belijdenis toch nooit iets meer dan schijn zou zijn, is er voor gezorgd, dat zij oogenblikkelijk vernietigd wordt, door de daarna volgende belofte van gehoorzaam heid aan de Synodale reglementen. Dat het in het Genootschap niet op belij denis des geloofs aankomt, maar op onder- teekening der reglementen, blijkt trouwens overvloedig uit het feit. dat in deze dagen van alles den toegang t net Genootschap krijgt. Gezamenlijk komen ze, de leerlingen van dr. Hoedemaker en ds. Felix met de leerlin gen van de predikaoten Tenthof en Bax, bekende socialisten de leerlingen van allerlei ethische predikanten arm in arm met de >aannemelingen" afgeleverd door radicaal mo dernen als dr. Lieftinck. Alles kan er in. Alles komt er by deze gelegenheid weer in. Op belijdenis wordt niet gelet. Alleenlijk, de reglementen moeten bezwo ren. Bezworen door allen. Want de regle menten zijn het hoogste. Door de Reglemen ten wordt het Genootschap saamgehouden. O, zoo iemand nog toegang heeft tot het hart van een dergenen, die op het punt staan door aanneming en bevestiging lid van het Genootschap te worden, waarschuwe hij dan

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3