Uit Kerk en School.
5^
doet r
Het volgende scheen ons te noodig en te
schoon, om het anders dan onveranderd onder
de oogen onzer lezers te brengen. Wij nemen
het dus hier uit No. 9 van de Geldersche
Kerkbode over.
Een vriendelijk en ernstig woord aan al
len die zich willen laten »aannemen"
bij het Nederlandsch Hervormd Kerk
genootschap. (1)
Ieder vooijaar worden rer vele honderden
jongelingen en jongedochters aangenomen en
bevestigd als lidmaten der z.g. Groote of Her
vormde Kerk.
Behoort gij, aan wie dit blad ditmaal ter
lezing wordt aangeboden, ook tot hen
Weet gij dan wel wat gij doet
Neen trek uw schouders niet ongedul
dig op en schuif dit blad niet weg, maar be
antwoord u de vraag Weet gij voelwat gij
Gij staat gereed, een zeer beslissende stap
te doen.
Gij zult afleggen voor den Hoogen God een
heiligen eed!
Een eed van trouw aan 't hervormd
kerkgenootschap.
Een plechtige belofte, om de reglementen
van dit genootschap op te volgen en zijn belan
gen te bevorderen
Gij kiest party als gy aangenomen wordt.
Gij verwerpt het werk Gods, in deze eeuw
zoo treffend uitgekomen om zijne Kerk uit de
door en door onware en diep zondige banden
en strikken van 't Genootschap van 1816 te
verlossen en haar een kerkelijk leven te gun
nen naar zijn Woord.
Met deze gereformeerde Kerken" breekt
gij en gij sluit u opzettelijk aan by de ge
mengde massadie, nog altijd min of meer
geloovig of ook openlijk God en Christus ver
loochenend, om 'teven, de gebouwen en
de tijdelijke goederen der Gereformeerde Kerk
vasthoudt, ofschoon ze de Gereformeerde ker
kenorde openlijk verwierp en de Gereformeerde
belijdenis wegsloot in een kist met een briefje
er op aangenomen kerkleer, waaraan niemand
zich verder zal houden, tenzij dan dat het toe
valliger wijze zijn eigen, private opinie zoo is
Mijn jeugdige vriend, die in het Kort be
grip zijt onderwezen en die verklaart, met de
daarin uitgesproken leer, eens te zijn, gy
kunt en moogt u niet aansluiten bij de z.g.
Hervormde Kerk, omdat deze noch gerefor
meerd is, noch ook zelfs de kenmerken toont
der ware kerk.
Dit zal ik u bewijzen.
Uw kort begrip leert u op de vraag
Waar vergadert Hij deze Kerk het ant
woord te geven
>Waar men Gods Woord recht predikt en
de sacramenten bedient naar de instelling van
Christus".
Doet nu de »Herv. Kerk" deze twee dingen
Ik vraag niet, doet dit in de Herv. Kerk
nog deze of gene dominé, omdat dit zoo zjjn
private opinie is.
Maar doet de Kerk als Kerk dit. Oefent zij
de reine predikatie des Woords
Immers neen! Als stel, dat dit kon
morgen aan den dag uw dominé, die nu
vrij zuiver preekt, ongeloovig werd en alles
begon te verloochenen, de Godheid van Chris
tus, de dierbaarheid van het bloed der verzoe-
ning> ja begon te preeken daar is geen God,
eet, drink en wees vrolijk en help de soci
aal-democraten, want eigendom is dietstal
dan zou de Herv. Kerk hem daarover niet
moeien, maar dit heel eenvoudig zijn gang
laten gaan. Alleen als hij zeigij moogt in
Christus Kerk niet dulden, dat er mensche-
lijke machten heerschen en menschelijke regle-
(1) hen dringend verzoek aan den lezer dezer regelen.
Lieve lezer, gij hebt wel een of andere kennis, die
4?^ voorjaar belijdenis zal doen. Brengt hem of haar
dit blad of bestel er een voor hen. Helpt ons dezen
brief bezorgen aan zijn adres. Dat is toch immers
niet te veel gevraagd Wij mogen onze kennissen
niet onqewaarachuwd laten zondigen. En o, zoo
velen zondigen hier uit onwetendheid.
inenten knellen, dan vraag het Ds. Fern-
hout maar kreeg hij kennis aan de ker
kelijke tucht.
De Herv. Kerk als zoodanig predikt letter
lijk van alles en nog wat en dat er soms ge
doopt is tot geloof, hoop en liefde en derge
lijke spot-doopingen, weet gy terwijl ook
het heilig Avondmaal van wege de tuchteloos
heid een gruwel wordt.
Of is dit te sterk gesproken
Hoor dan weer uw Kort-Begripvraag en
antwoord 68.
>Zal men die ook ten heiligen Avondmaal
laten gaandie eene ongoddelijke her drijven oj
een ergelijk leven leiden
Een ^ongoddelijke leer" drijven de Moder
nen, Groningers, enz. Zal men hen ten avond
maal laten gaan
Antw. neen opdat Gods Verbond niet worde
ontheiligd en zijn toorn over de gansche gemeente
niet worde aangestoken
De Herv. Kerk laat overal iederen moderne,
die wil, tot het Avondmaal toetreden. De ouder
lingen doen wel een ambtseeddat ze dit niet
zullen toelaten, maar dat is maar een vorm
een speleen comedievertooning een
verouderd gebruik, dat men om de gemeente
in den droom te laten, dat ze nog by de oude
Gereformeerde Kerk is, nog maar aanhoudt,
o, gruwel voor God Overal boekt men de
grofst ongeloovigen in en alom geeft men hun
recht tot het heilig Avondmaal, heel de »Herv.
Kerk" door.
Welnu volgens 't Kort begrip pleegt
hierin de Kerk twee zonden. Ie Ze ontheiligt
Gods Verbond. 2e Zij steekt zijn toorn aan
over de geheele gemeente
Jongelingen en jongedochters moogt gy u
hieraan medeplichtig maken
Is dat nu ëen ware Kerk van Christus, die
zoo handelt?
Moogt gij daarvoor de reformatie verwer
pen
Verwerpen de ambtsdragers, die naar Gods
Woord willen besturen, en over u erkennen
allerlei menschen en wetten, die zich niet be
roepen op Gods Woord, maar op wat met
meerderheid van stemmen aangenomen is naar
zuiver menschelijk goedvinden
Staat er dan niet geschreven >q\j zijt duur
gekochtivordt geen dienstknechten van menschen
Daarbij past liet geen Christen, trouw te
zweren aan eene kerkelijke hiërarchie.
Een hiërarchie is een bestuursinrichting als
een pvramide. Boven op zit bij Rome b. v.
de paus, in 't leger des Heils de generaal en
heeft de oppermacht.
Een eindje lager zitten de aartsbisschoppen
(of kolonels)dan weer lager de bisschoppen
(of kapiteins)nog lager de prestyters [pries
ters] (of luitenants) en op den grond staan
de leeken (of soldaten), die niets te zeggen
hebben.
De bestuursmacht daalt trapsgewijze van
boven af op de lagere besturen,
Nu is in de Herv. Kerk wezenlijk zulk een
hiërarchie. Wel zit niet een persoon in den
top, die de oppermacht heeft, (zoo ver heeft
men niet durven gaan,) maar bovenin zit een
gezelschap van eenige heeren, en dat heeft de
opperste wetgevendebesturende en rechtspreken
de macht.
Dit gezelschap stal voor zich den naam Sy
node. Eerst noemde 't zichhet Synode,
't Moest heeten 't Opperbestuur. Van dit op
perbestuur nu daalt eenige macht af op de
provinciale besturen, van deze op de classicale
besturen, van deze nog een schijntje van macht
op de onderafdeelingsbesturen. die ook kerke
raden genoemd worden, maar 't is meer schijn
dan wezen.Al deze heerscherstroonen heeft men
schelijke willekeur geplaatst en ze worden
veroordeeld door Jezus' woordgij zult nie
mand uw meester noemen. Eén is uw Meester,
gy zijt allen Broeders In de wereld daar
zijn machtige Heeren, maar in de Kerk zal
het alzoo niet zijn.
Daarom is het een onchristelijke daad, een
groote zonde, trouw te zweren aan de veror
deningen der Herv. Kerk, die zulk een hiërar
chie erkennen.
Lieve jonge lezers en lezeressen Wij mee-
nen u dit eens onomwonden te moeten schrij
ven, opdat gij niet ongewaarschüwd eene
verkeerde daad zoudt doen.
Denk nu eens kalm en ernstig na, over
wat we schreven. Toets het aan uw bijbel.
Wenscht gy waarlijk te behooren tot een
hervormde, een gereformeerdenaar Gods eigen
woord gereformeerde Kerk, zie dan of gij wel
terecht zijt.
Men zegt u de Herv. Kerk is uwe kranke
moeder. Men misleidt u. De z.g. Herv.
Kerk is een booze indringster, die uwe moe
der een tijd lang overweldigd heeft, die haar
ettelijke jaren opgesloten en gebonden heeft
gehouden en hare kleeren heeft aangetrok
ken en nu zegt, ik ben uw lieve moeder.
Neen, mijn vriend, op vele plaatsen is uw
moeder opgestaan uit hare vernedering, ze
heeft zich losgeworsteld, en, is ook haar
opperkleed gebleven in handen harer ver
drukster, zy zelve is bevrijd en God heeft
haar wel een nieuw opperkleed gegeven, al
is het wat armoediger. Schaam u daarom
voor haar niet en als ze nog zwak is en ge
wond en van vele kinderen beroofd, die nog
in de strikken der indringster achterbleven,
o, onttrek gij u haar nietzoek haar, omhels
haar, belijd haar voor de menschenbelijd
haar voor den Vaderdoe met hart en mond
belijdenis bij de echte Gereformeerde Kerk.
Daarop zal Gods zegen uw deel zijn, want
in de rechte paden rijdt Israels Ontfermer.
W.
Aannemen.
In het Synodaal Genootschap is de tijd
van aannemen" weer gekomen.
Die tot nu toe geen leden van het Ge
nootschap waren, worden in deze weken door
aanneming en bevestiging in massa binnen
gebracht.
Eerst eene aanneming op belofte van ge
hoorzaamheid aan de Synodale reglementen
en dan eene roomschachtige bevestiging.
Aan belijdenis des geloofs laat het Ge
nootschap zich niets gelegen liggen.
Daar het geen andere belijdenis rijk is,
dan eene, die achter slot en grendel geborg-
gen, nooit voor den dag mag gehaald wor
den en zaligmakend geloof reeds langs is
uitgewisseld voor laten nagisten, wat gist in de
wereld, bekommert zich het Genootschap na
tuurlijk noch om het geloof noch om de
belijdenis der nieuwe leden.
Wel worden, omdat het Genootschap er
toch prijs op stelt den schijn van Kerk te
bewaren, eenige vragen aan de >aanneme-
lingen" gedaan, welker beantwoording door
kan gaan voor eene belijdenis des geloofs,
maar opdat deze belijdenis toch nooit iets
meer dan schijn zou zijn, is er voor gezorgd,
dat zij oogenblikkelijk vernietigd wordt, door
de daarna volgende belofte van gehoorzaam
heid aan de Synodale reglementen.
Dat het in het Genootschap niet op belij
denis des geloofs aankomt, maar op onder-
teekening der reglementen, blijkt trouwens
overvloedig uit het feit. dat in deze dagen
van alles den toegang t net Genootschap
krijgt.
Gezamenlijk komen ze, de leerlingen van
dr. Hoedemaker en ds. Felix met de leerlin
gen van de predikaoten Tenthof en Bax,
bekende socialisten de leerlingen van allerlei
ethische predikanten arm in arm met de
>aannemelingen" afgeleverd door radicaal mo
dernen als dr. Lieftinck.
Alles kan er in. Alles komt er by deze
gelegenheid weer in. Op belijdenis wordt
niet gelet.
Alleenlijk, de reglementen moeten bezwo
ren. Bezworen door allen. Want de regle
menten zijn het hoogste. Door de Reglemen
ten wordt het Genootschap saamgehouden.
O, zoo iemand nog toegang heeft tot het
hart van een dergenen, die op het punt staan
door aanneming en bevestiging lid van het
Genootschap te worden, waarschuwe hij dan