Uit Kerk en School.
- ingezonden stukken!
booraen ill ging staan en er allergeduchtst op
los sloeg. Op de hoornen namelijkdat deed
geen pijn, en hij werd nu door zijn meester,
die het voor goede munt opnam, getrouw ge-
Voor dergelijke getrouwheid" is in het »Sy-
nodaal Genootschap" uitstekende teelaarde.
Of het dan geen ernst is? Vraag dat aan
de Synodale" predikanten Tenthof en van
Loenen Martinet, die volop socialist zijn. Zij
worden, de laatste ten minste, nog wel door
den Protestantenbond bemoeilijkt; maar door
de Kerkelijke besturen" in het minst niet.
Die zijn nu eenmaal van hooger hand gelast,
om alles wat gisten kan te laten gisten. Alleen
het Calvinisme moet uitgebannenomdat dit
niet bedorven is en dus niet gist.
En twijfelt Gij nog Pluk dan nog even
twee vruchten tot beter onderzoek: De eene
is liet referaat van Dr. S. D. van Veen or
thodox" predikant in het Genootschap, onlangs
door Dr. Schot zoo terecht gecritiseerd, die
oordeelt, dat men te dogmatisch is en daar
door den moderne afschrikt van het Avondmaal.
Als men 't maar meer zedelijk en minder leer
stellig opvat, dan zullen (hoe heerlijk mo
derne en orthodoxe" aan één Avondmaal kun
nen zitten.
Soort zoekt soort. Van de belijders walgend,
en tot de bestrijders toenadering zoekend,
wat zijn de jongere zoogenaamd »orthodoxe"
predikanten dan zeiven onbewust al geworden
Geen grenzen meer. Dat zegt u (en 't is
de tweede vrucht) Ds. Bax. Hij spreekt voor
't Socialisme, en wanneer dan een Socialist
zegt, te voelen, dat dit toch niet met zijn predi
kantschap bestaanbaar is, verzekert hij dat het
Genootschap er hem niets om doen zal. En
hij heeft gelijk ook. Er is immers leervrijheid
Zoo zijn de vruchten. Hoe is dan de boom
En wat is dan de roeping voor allen die den
Heere Jezus Christus liefhebben en naar zijn
Woord willen leven HetSynodaal" Genoot
schap levert de Kerken aan de willekeur der
predikers over, werkt vervreemding tusschen
herders en kudden, doet de plaats van Koning
Jezus wederrechtelijk bezetten, bederft de ka
rakters, verwoest èn Kerk èn Maatschappij,
doet de Sacramenten verkrachten, en den zwak-
geloovige in het ongeloof vervloeien. Mag dit
geduld worden
Feringa.
Een oude vraag.
Wij zagen in ons vorig nummer hoe door
de Synode van Dordrecht anno 1578 geoor
deeld werd, dat zelfs kinderen van hoereerders
ajgesnedenen en Papisten in de Geref. Kerken
konden gedoopt worden.
Laten wij nu nog zien wat op de Synode
van Middelburg anno 1581 op dit stuk geoor
deeld is.
Op die Synode was do volgende vraag ge
steld ofte een Dienaar te rechte qesuspecteert
wordt, als hij doopt kinderenloelcker ouders
van de Religie Vremt zijnde oock Getuigen
stellen der Religie niet toestaande
Onder Religie verstond men de Gereformeer
de belijdenis.
Het antwoord was Dat men de ouders ge
wennen zal (so veel mogelick is) dat sij de
Dienaers aanspreken eer sij haere kinderen ten
Doope presenteren, opdat sij van hare schuldi
ge plicht ende ook om bequaeme getuigen te
SOecken, vermaent word m. Ende sullen de Die
naers tegen dese en derghelijcken onordeninghe
die wils haere predicatien. richten.
Ook op die Synode werd alzoo uitgesproken,
dat als zich een geval voordeed van ouders,
die niet tot eene Geref. Kerk behoorende, toch
hun kind ten Doop aanboden, dit kind kon
gedoopt worden, altijd onder beding van be
kwame getuigen.
Op diezelfde Synode werd op de vraag
Oft. de gliene, die ordentlick naar den regel christi
gheexcommuniceert (afgesneden) sijn ende met
hen de kinderen, die sij winnen duerende de Ex
communicatie buijten het verbondt sijn geant
woord neen.
De kinderen derhalve, die aan van de Geref.
Kerken afgesnedenen, geboren worden, staan
volgens deze Synode niet buiten het Ver
bond.
Staan zij niet buiten het Verbond, dan zijn
ze in het Verbond. Maar dan hebben zij na
tuurlijk ook recht op het zegel des Verbonds.
Op de volgende Synoden kwam, voor zoo
ver wij weten, deze zaak niet meer ter sprake.
Het behoefde ook niet. De Geref. Kerken
der 16e eeuw hadden zich nu op dit punt
duidelijk genoeg uitgesproken, leder kon nu
weten, dat het in den kring van die Kerken
geacht werd naar het Woord te zijn, dat
kinderen van ouders, die nog niet met de
Reformatie meegingen, ja zelfs van ouders,
die door den ban waren afgesneden, onder
de noodige waarborgen, in de Geref. Kerken
gedoopt werden.
Onze vaderen dachten er niet aan om het
Verbond des Heeren te beperken tot de Ge
ref. Kerken. Integendeel. Zij trokken het
Verbond tot geheel de zichtbare Kerk.
Van die zichtbare, algemeene, christelijke
Kerk op aarde wordt men als lid door den
H. Doop openbaarwelke doop dan berust
op de veronderstelling, dat men door weder
geboorte waarlijk behoort tot het Lichaam
des Heeren.
De kinderen nu van hen, die door den
Doop op het terrein der zichtbare Kerk le
ven, moeten beschouwd worden als ook op
het erf der Kerk, onder het Verbond te zijn
geboren en dus recht te hebben op den doop.
En daar de doop niet inbrengt in de geïn
stitueerde Kerk, maar het kind openbaar maakt
als te behooren tot de zichtbare, algemeene
Kerkmag het kind van niet tot eene Geref.
Kerk behoorende ouders, toch in die Geref.
Kerk, als de ouders zulks begeeren en een
bekwame getuige gesteld wordt, door den
doop als lid dier Algemeene Kerk openbaar
worden.
Houden wij ons aan den regel der vaderen.
Die regel was doopen al wat aangeboden
wordt. Maar altijd onder beding, dat een of
meer leden der Geref. Kerk als getuigen op
treden ter waarborg, dat het kind dan nu
ook opgevoed zal worden in de Geref. Kerk.
Die regel wasdoopen omdat het kind als
geboren uit gedoopte ouders, is geboren op
het terrein der Kerk en dus recht heeft op
het zegel des Verbonds.
De vaderen zagen vooral op de kinderen.
En dat behoort.
In deze dagen ziet men wel eens te veel
op de ouders. Ea dat mag niet.
Zien wij toe, dat wij onze Geref. Kerken
niet vereenzelvigen met de Algemeene Chris
telijke kerk op aarde Houden wij vast, dat de
II. Geest nog werkt in alle deelen van die
Algemeene Christelijke Kerk. Houden wij vast,
dat God de Geest machtig is in alle Kerken,
hoe ook gedeformeerd, kinderen te wederbaren.
Maar weigeren wij dan ook nooit het zegel
dier wedergeboorte aan die kinderen toe te
bedienen, die al zijn ze niet geboren binnen
onze geinstitueerde Kerk, toch door hun ge
boorte uit gedoopte ouders te beschouwen zijn
als het zaad der Kerk.
Ten slotte nog een woord van dr. Kuyper.
Het is uit een zijner stichtelijke bijbelstu
diën. »Uit het Woord."
Het luidt aldus »de regel des Kerk is
»doopen al wat het doophuis inkomt."
Doop mag eigenlijk nooit, dan in zeer bij
zondere gevallen geweigerd. De Gemeente
stoot niet af, maar trekt aan. Ze verstrooit
niet, maar vergadert. Stel dus het ergste, stel
dat er een kind ten Doop wordt aangeboden
uit heidenen, Turken of Joden, dan moet het
toch gedoopt, indien eenig lid der gemeente
er gebiedenis over heeft, er voor op wil tre
den, of ook de Kerkeraad (d. i. de gemeente
geconcentreerd) er macht over krijgt."
Doopen wat het doophuis binnenkomt."
Deze is de regel der Kerk.
Zóó hebben onze vaderen beleden.
Zien wij dan toe, dat wij tegen dezen re
gel onzer kundige, godzalige vaderen in, met
miskenning, van het recht der kinderen, en
miskennende de beteekenis van het Sacrament
des Doops niet daartoe komen, dat wij zelfs
niet meer doopen zouden, kinderen ons ten
doop aangeboden door ouders, die voor hnn
kinderen prijs stellen op den doop en de op
leiding in eene Geref. Kerk, al behooren zij
zelfs uit wat reden dan ook nog niet tot de
Geref. Kerk. Wolf.
Beroepente Nieuwdorp (Gem. 's Heer-
Arendskerke) L. Bouma te Ter Neuzen. Te
Oude Wetering H. Buitenhuis te Sleeuwgk.
Te Stiens F. van Dorp te Laar (Graafsch.) Te
Dinteloord Ds. Esselink te Sliedrecht. Te
Colijnsplaat F. Staal te Geesteren en Gelse-
laar. Te Waddingsveen H. Alting te West
broek. Te Schoonebeek F. v. Dorp te Laar.
(Graafsch.) Te Zuid-Beierland Ds. Laatsman
te Brielle.
Aangenomen naar Drogeham door J. R.
Kreulen, rust. pr. te Suawoude. Naar Zaan
dam (A) door J. D. v. d. Munnik te Gro
ningen (A). Naar Veenwoudsterwal door L.
G. Goris Lz. te Emmen. Naar Rottevalle
door F. Kramer, caud. te Onstwedde.
Bedankt: voor Rinsumageest c. a. door H.
W. Dethmers te Paesens en Wierum. Voor
Brouwershaven door G. Dalhuijzen te Hein-
kenszand. Voor Amersfoort (B) door Eisma
te Bennekom. Voor Colijnsplaat door F. Staal
te Geesteren en Gelselaar. Voor Schoondijke
door A. den Hartogh te Ileerjansdam.
Ds. E. Th. Ploos van Amstel, emeritus
predikant, is bereid vacante Kerken in den
dienst des Woords en der Sacramenten te
helpen. AdresLeiden, Hooigracht 14.
Br. W. J. Guillaume, indertijd als Oefe
naar toegelaten door de gecombin. Classes
der Nederd. Geref. Kerken in Zeeland, is be
reid de vacante Kerken bij te staan door het
houden van oefeningen. Adres Vlissingen,
Aagje Dekenstraat.
Volgens bericht in het Kerkblad is Ds. W.
Laatsman predikant te Heusden, door de Clas
sis 's Hertogenbosch op grond van art. 80 D.
K. uit zijne bediening ontzet, zoodat hij voor
taan geacht moet worden in geenerlei betrek
king meer te staan tot de Gereformeerde Ker
ken in Nederland.
(Duiten verantwoording der Redactie.)
Mijnheer de Redacteur!
Beleefd verzoek ik voor het volgende een
plaatsje in de Bode.
Onlangs werd door den geachten mede-re
dacteur Ds. W. op het feit gewezen dat er
nog steeds Kerkeraden zijn die hun beurten
voor het Synodale kerkbriefje opgeven en
aan de Kerkbode onthouden.
ZEerw. noemde dit betreurenswaardig.
Mag ik even op een ander feit wijzen dat
m. i. veel betreurenswaardiger is. Ik bedoel
het onlangs uitgesproken oordeel der classis
Middelburg naar aanleiding der vraag van
Kerk A te Middelburg, Deze kerk toch had
gevraagd naar de verhouding der Zuider-Kerk-
bode tot deze classisen als zij geen officieel
orgaan was waarom dan in haar officieele
kerkelijke berichten.
Naar luid van het verslag dier vergadering
was het oordeel der Classis »dat alleen
het Kerkblad officieel orgaan is en die zich
schuldig maakte aan het prioriteit (voorkeur)
geven aan de Kerkbode boven het Kerkblad
spreekt het peccavi uit (d. w. z. die bezon
digt zich.)
Ik vind dit oordeel daarom zoo betreurens
waardig omdat het tegen het belang der
Kerken zelve is en er zoo weinig belang
stelling of waardeering uit spreekt tegenover
de Zuider-Kerkbode, die naar ik meen, altijd
getracht heeft de belangen der Kerken te
dienen.
Of is het niet in het belang der kerken
te achten dat zij, naar men zegt kosteloos,
over een orgaan kunnen beschikken, waar-
lk cursiveer.