Uit Kerk en School. - ingezonden stukken! booraen ill ging staan en er allergeduchtst op los sloeg. Op de hoornen namelijkdat deed geen pijn, en hij werd nu door zijn meester, die het voor goede munt opnam, getrouw ge- Voor dergelijke getrouwheid" is in het »Sy- nodaal Genootschap" uitstekende teelaarde. Of het dan geen ernst is? Vraag dat aan de Synodale" predikanten Tenthof en van Loenen Martinet, die volop socialist zijn. Zij worden, de laatste ten minste, nog wel door den Protestantenbond bemoeilijkt; maar door de Kerkelijke besturen" in het minst niet. Die zijn nu eenmaal van hooger hand gelast, om alles wat gisten kan te laten gisten. Alleen het Calvinisme moet uitgebannenomdat dit niet bedorven is en dus niet gist. En twijfelt Gij nog Pluk dan nog even twee vruchten tot beter onderzoek: De eene is liet referaat van Dr. S. D. van Veen or thodox" predikant in het Genootschap, onlangs door Dr. Schot zoo terecht gecritiseerd, die oordeelt, dat men te dogmatisch is en daar door den moderne afschrikt van het Avondmaal. Als men 't maar meer zedelijk en minder leer stellig opvat, dan zullen (hoe heerlijk mo derne en orthodoxe" aan één Avondmaal kun nen zitten. Soort zoekt soort. Van de belijders walgend, en tot de bestrijders toenadering zoekend, wat zijn de jongere zoogenaamd »orthodoxe" predikanten dan zeiven onbewust al geworden Geen grenzen meer. Dat zegt u (en 't is de tweede vrucht) Ds. Bax. Hij spreekt voor 't Socialisme, en wanneer dan een Socialist zegt, te voelen, dat dit toch niet met zijn predi kantschap bestaanbaar is, verzekert hij dat het Genootschap er hem niets om doen zal. En hij heeft gelijk ook. Er is immers leervrijheid Zoo zijn de vruchten. Hoe is dan de boom En wat is dan de roeping voor allen die den Heere Jezus Christus liefhebben en naar zijn Woord willen leven HetSynodaal" Genoot schap levert de Kerken aan de willekeur der predikers over, werkt vervreemding tusschen herders en kudden, doet de plaats van Koning Jezus wederrechtelijk bezetten, bederft de ka rakters, verwoest èn Kerk èn Maatschappij, doet de Sacramenten verkrachten, en den zwak- geloovige in het ongeloof vervloeien. Mag dit geduld worden Feringa. Een oude vraag. Wij zagen in ons vorig nummer hoe door de Synode van Dordrecht anno 1578 geoor deeld werd, dat zelfs kinderen van hoereerders ajgesnedenen en Papisten in de Geref. Kerken konden gedoopt worden. Laten wij nu nog zien wat op de Synode van Middelburg anno 1581 op dit stuk geoor deeld is. Op die Synode was do volgende vraag ge steld ofte een Dienaar te rechte qesuspecteert wordt, als hij doopt kinderenloelcker ouders van de Religie Vremt zijnde oock Getuigen stellen der Religie niet toestaande Onder Religie verstond men de Gereformeer de belijdenis. Het antwoord was Dat men de ouders ge wennen zal (so veel mogelick is) dat sij de Dienaers aanspreken eer sij haere kinderen ten Doope presenteren, opdat sij van hare schuldi ge plicht ende ook om bequaeme getuigen te SOecken, vermaent word m. Ende sullen de Die naers tegen dese en derghelijcken onordeninghe die wils haere predicatien. richten. Ook op die Synode werd alzoo uitgesproken, dat als zich een geval voordeed van ouders, die niet tot eene Geref. Kerk behoorende, toch hun kind ten Doop aanboden, dit kind kon gedoopt worden, altijd onder beding van be kwame getuigen. Op diezelfde Synode werd op de vraag Oft. de gliene, die ordentlick naar den regel christi gheexcommuniceert (afgesneden) sijn ende met hen de kinderen, die sij winnen duerende de Ex communicatie buijten het verbondt sijn geant woord neen. De kinderen derhalve, die aan van de Geref. Kerken afgesnedenen, geboren worden, staan volgens deze Synode niet buiten het Ver bond. Staan zij niet buiten het Verbond, dan zijn ze in het Verbond. Maar dan hebben zij na tuurlijk ook recht op het zegel des Verbonds. Op de volgende Synoden kwam, voor zoo ver wij weten, deze zaak niet meer ter sprake. Het behoefde ook niet. De Geref. Kerken der 16e eeuw hadden zich nu op dit punt duidelijk genoeg uitgesproken, leder kon nu weten, dat het in den kring van die Kerken geacht werd naar het Woord te zijn, dat kinderen van ouders, die nog niet met de Reformatie meegingen, ja zelfs van ouders, die door den ban waren afgesneden, onder de noodige waarborgen, in de Geref. Kerken gedoopt werden. Onze vaderen dachten er niet aan om het Verbond des Heeren te beperken tot de Ge ref. Kerken. Integendeel. Zij trokken het Verbond tot geheel de zichtbare Kerk. Van die zichtbare, algemeene, christelijke Kerk op aarde wordt men als lid door den H. Doop openbaarwelke doop dan berust op de veronderstelling, dat men door weder geboorte waarlijk behoort tot het Lichaam des Heeren. De kinderen nu van hen, die door den Doop op het terrein der zichtbare Kerk le ven, moeten beschouwd worden als ook op het erf der Kerk, onder het Verbond te zijn geboren en dus recht te hebben op den doop. En daar de doop niet inbrengt in de geïn stitueerde Kerk, maar het kind openbaar maakt als te behooren tot de zichtbare, algemeene Kerkmag het kind van niet tot eene Geref. Kerk behoorende ouders, toch in die Geref. Kerk, als de ouders zulks begeeren en een bekwame getuige gesteld wordt, door den doop als lid dier Algemeene Kerk openbaar worden. Houden wij ons aan den regel der vaderen. Die regel was doopen al wat aangeboden wordt. Maar altijd onder beding, dat een of meer leden der Geref. Kerk als getuigen op treden ter waarborg, dat het kind dan nu ook opgevoed zal worden in de Geref. Kerk. Die regel wasdoopen omdat het kind als geboren uit gedoopte ouders, is geboren op het terrein der Kerk en dus recht heeft op het zegel des Verbonds. De vaderen zagen vooral op de kinderen. En dat behoort. In deze dagen ziet men wel eens te veel op de ouders. Ea dat mag niet. Zien wij toe, dat wij onze Geref. Kerken niet vereenzelvigen met de Algemeene Chris telijke kerk op aarde Houden wij vast, dat de II. Geest nog werkt in alle deelen van die Algemeene Christelijke Kerk. Houden wij vast, dat God de Geest machtig is in alle Kerken, hoe ook gedeformeerd, kinderen te wederbaren. Maar weigeren wij dan ook nooit het zegel dier wedergeboorte aan die kinderen toe te bedienen, die al zijn ze niet geboren binnen onze geinstitueerde Kerk, toch door hun ge boorte uit gedoopte ouders te beschouwen zijn als het zaad der Kerk. Ten slotte nog een woord van dr. Kuyper. Het is uit een zijner stichtelijke bijbelstu diën. »Uit het Woord." Het luidt aldus »de regel des Kerk is »doopen al wat het doophuis inkomt." Doop mag eigenlijk nooit, dan in zeer bij zondere gevallen geweigerd. De Gemeente stoot niet af, maar trekt aan. Ze verstrooit niet, maar vergadert. Stel dus het ergste, stel dat er een kind ten Doop wordt aangeboden uit heidenen, Turken of Joden, dan moet het toch gedoopt, indien eenig lid der gemeente er gebiedenis over heeft, er voor op wil tre den, of ook de Kerkeraad (d. i. de gemeente geconcentreerd) er macht over krijgt." Doopen wat het doophuis binnenkomt." Deze is de regel der Kerk. Zóó hebben onze vaderen beleden. Zien wij dan toe, dat wij tegen dezen re gel onzer kundige, godzalige vaderen in, met miskenning, van het recht der kinderen, en miskennende de beteekenis van het Sacrament des Doops niet daartoe komen, dat wij zelfs niet meer doopen zouden, kinderen ons ten doop aangeboden door ouders, die voor hnn kinderen prijs stellen op den doop en de op leiding in eene Geref. Kerk, al behooren zij zelfs uit wat reden dan ook nog niet tot de Geref. Kerk. Wolf. Beroepente Nieuwdorp (Gem. 's Heer- Arendskerke) L. Bouma te Ter Neuzen. Te Oude Wetering H. Buitenhuis te Sleeuwgk. Te Stiens F. van Dorp te Laar (Graafsch.) Te Dinteloord Ds. Esselink te Sliedrecht. Te Colijnsplaat F. Staal te Geesteren en Gelse- laar. Te Waddingsveen H. Alting te West broek. Te Schoonebeek F. v. Dorp te Laar. (Graafsch.) Te Zuid-Beierland Ds. Laatsman te Brielle. Aangenomen naar Drogeham door J. R. Kreulen, rust. pr. te Suawoude. Naar Zaan dam (A) door J. D. v. d. Munnik te Gro ningen (A). Naar Veenwoudsterwal door L. G. Goris Lz. te Emmen. Naar Rottevalle door F. Kramer, caud. te Onstwedde. Bedankt: voor Rinsumageest c. a. door H. W. Dethmers te Paesens en Wierum. Voor Brouwershaven door G. Dalhuijzen te Hein- kenszand. Voor Amersfoort (B) door Eisma te Bennekom. Voor Colijnsplaat door F. Staal te Geesteren en Gelselaar. Voor Schoondijke door A. den Hartogh te Ileerjansdam. Ds. E. Th. Ploos van Amstel, emeritus predikant, is bereid vacante Kerken in den dienst des Woords en der Sacramenten te helpen. AdresLeiden, Hooigracht 14. Br. W. J. Guillaume, indertijd als Oefe naar toegelaten door de gecombin. Classes der Nederd. Geref. Kerken in Zeeland, is be reid de vacante Kerken bij te staan door het houden van oefeningen. Adres Vlissingen, Aagje Dekenstraat. Volgens bericht in het Kerkblad is Ds. W. Laatsman predikant te Heusden, door de Clas sis 's Hertogenbosch op grond van art. 80 D. K. uit zijne bediening ontzet, zoodat hij voor taan geacht moet worden in geenerlei betrek king meer te staan tot de Gereformeerde Ker ken in Nederland. (Duiten verantwoording der Redactie.) Mijnheer de Redacteur! Beleefd verzoek ik voor het volgende een plaatsje in de Bode. Onlangs werd door den geachten mede-re dacteur Ds. W. op het feit gewezen dat er nog steeds Kerkeraden zijn die hun beurten voor het Synodale kerkbriefje opgeven en aan de Kerkbode onthouden. ZEerw. noemde dit betreurenswaardig. Mag ik even op een ander feit wijzen dat m. i. veel betreurenswaardiger is. Ik bedoel het onlangs uitgesproken oordeel der classis Middelburg naar aanleiding der vraag van Kerk A te Middelburg, Deze kerk toch had gevraagd naar de verhouding der Zuider-Kerk- bode tot deze classisen als zij geen officieel orgaan was waarom dan in haar officieele kerkelijke berichten. Naar luid van het verslag dier vergadering was het oordeel der Classis »dat alleen het Kerkblad officieel orgaan is en die zich schuldig maakte aan het prioriteit (voorkeur) geven aan de Kerkbode boven het Kerkblad spreekt het peccavi uit (d. w. z. die bezon digt zich.) Ik vind dit oordeel daarom zoo betreurens waardig omdat het tegen het belang der Kerken zelve is en er zoo weinig belang stelling of waardeering uit spreekt tegenover de Zuider-Kerkbode, die naar ik meen, altijd getracht heeft de belangen der Kerken te dienen. Of is het niet in het belang der kerken te achten dat zij, naar men zegt kosteloos, over een orgaan kunnen beschikken, waar- lk cursiveer.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3