Slechts één publieke instelling big ft er in Nederland over, waarin de socialisten vrij en onverlet hun verwoestend werk kunnen uit voeren. En die instelling is het hervormd Kerkge nootschap. De overheid doet daar niets tegen. Zij stelt slechts haar schatkist ter beschikking, om de predikers, die in dat genootschap het socia listische zaad willen uitstrooien, den kost te geven. Of liever, zij eischt van de bevolking, hier voor hunne belastingpenningen op te brengen. Zij moest dat toch niet doen. Zij moest toch gevoelen, dat dat niet gaat. Zij moest de verantwoordelijkheid voor dat vergiftigen van 't volk toch van zich werpen door de finantiëele banden met een genootschap, dat een werktuig van zulke geesten kan zijn, los te maken. Of liever nog door haar zonde van 1816, waardoor zulk een genootschap tot stand kwam, voor zooveel haar aangaat te bekennen en, zooveel nog mogelijk is, on gedaan te maken. 'tls onbegrijpelijk, hoe tal van mannen, die het socialisme verfoeien, op overheidsge- bied aan 1816 trouw bljjven, en hoe zells christenen onder de volksvertegenwoordigers voor de banden van 1816 waken of er nau welijks wat van durven zeggen, in plaats van ten ernstigste niet slechts om de kerk, maar om het volk deze dingen bij hun waren naam te noemen en op losmaking dezer knoopen aan te dringen, eer het te laat is. De schoolopziener, die geen socialistische onderwijzers in de openbare scholen voor zijne rekening neegit, maakt zulke overheidsperso nen en volksvertegenwoordigers beschaamd. Toch zal de dag komen, wanneer het dan nog kandat Overheid en Kamers het nietsontziende genootschap zullen willen loslaten en van zich stooten. Slechts één lichaam is er, dat ook hiertoe alle moed en kracht mist. En dat is de Haag- sche synodehet genootschapsbestuur. Vlak in haar gezicht wordt het haar ge zegd, dat zij geen vinger heeft om tegen het socialisme te verroeren, maar dat zij het recht der predikers ora het nieuwe evangelie der socialisten te prediken, heeft te erkennen en te handhaven. Zij is er om te zorgen, dat die geesten onverlet hun gang kunnen gaan. Dat tractementen, kerkgebouwen, zitplaatsen, pastoriën en alle middelen, die daarbij be- hooren, den socialisten ongestoord ten dienste staan. Zij heeft de patrones te worden van de oproersprofeten. Zij heeft hierin geen keus. Zij moet. Dit is het oordeel Gods, waarin zij over gegeven is. En allen, die niet ophouden de slippen van haar kleed te dragen, moeten dat oor deel met haar deelen. 'tls merkwaardig. Heel de conservatief- aristocratische-godsdienstige kring huivert en rilt voor de socialisten, nog meer dan voor al die afgescheidene" en »doleerende" lui, die met heel de kleine burgerij door de con- servatief-aanzienlijken als een minder soort menschen beschouwd worden en toch dra gen al die heeren en dametjes met veel gratie en deftige vereering den sleep der matrone die de schutsvrouw van het socialisme is. Dat is zelfs de godsdienst" van het grootste deel dier arme ontwikkelden", die met al de liefheid, die tegenover zoo'n diertje be taamt, het wolfje in hun schoot streelen, warmen en kussen, dat straks een wolf zal blijken, die al deze wijzen als het onnoozel roodkapje verschalkt heeft en eindelijk ver slindt. Een ontwikkeld" mensch kan erg dom zijn. Nog dommer zelfs dan die domme afge scheidenen" en doleerenden". Heusch. En dom met open oogen en ooren, terwijl ieder de wolf in het wolfje reeds zien en hooren kan. Hij huilt reeds. Hij laat zijn tanden al zien. Hij beet al. Maar 't big ft nog maar altijd bij hen »dat lieve, goede, vrome dier". Och, weet ge, dat is nu eenmaal zoo de mode. Vroeger was het een engel", waarmee men dweepte. Tegenwoordig is 't een lief >dier\ Daar is een mensch niets bij. Als hij 't heel ver brengt, wordt hg ook nog eens »een lief dier." Welnu»ontwikkelde" menschen denken natuurlijk zooals de mode denkt. En gevoelen zooals de mode gevoelt. En sprekenzooals de mode spreekt. En gedragen zich, zooals de mode zich gedraagt. En doenzooals de mode doet. Dat is juist ontwikkeling. Wie dat toegeeft en meegaat, die is ont wikkeld". En nu, de mode ziet nog maar altijd in 't lieve diertje geen wolfje, dus is 't ook geen wolf. Maar dat huilen dan En die tanden en pooten Welke Te Arnhem sprak in Musis Sacrum de heer Bax, predikant van het Hervormd genoot schap te Zaandam. Hij verklaarde zich ronduit vereenigd met het socialisme, en voor afschaffing van per soonlijken eigendom. De bekende socialist Van Emmenes meende er beter achter te zijn dan de predikant Bax, door er bij hem op aan te dringen, zijne be trekking als predikant te verlaten, zooals ook Domela Nieuwenhuis gedaan heelt, en zich buiten, het erf der Haagsche Synode aan het socialisme te wijden. Maar die man had de slimmigheid niet gevat. Dat heeft Bax wel. Domela Nieuwenhuis had juist in den dienst der Haagsche Synode zijn weg en kracht moeten zoeken. Zóó denkt en doet de heer Bax. Dat is de weg om het volk om te zetten in socialisten. En op dien weg is geen enkele slagboom. Uit de schat kist wordt hg onderhouden en door het schild der Haagsche Synode gedekt. Op elke plaats vindt hij prachtige vergaderlokalen in de oude kerkgebouwen. Diaconale fondsen staan ten dienste voor den partijgenoot. En wie in geen Walhalla komen wil, kome zóo vanzelf onder en in het net. Maar de Haagsche Synode dan Het werd aan den heer Bax ronduit ge vraagd. En wat antwoordde hij Och, hij had niet de minste reden om er een geheim van te maken, daarom sprak de predikant Bax van het hervormd kerkgenootschap het te Arnhem uitle. Op den kansel van de Ned. Hervormde Kerk heb ik geheel en al de vrijheid om hetzelfde te spreken als hier in Musis Sacrum en 2e. Mocht men omtrent mijn ijveren voor de Sociaal-democratische denkbeel den mij ook aanklagen, zoo ben ik ten volle overtuigd, dat de Synode der Ned. Herv. Kerk mij daarin toch vrij spel zal latend1 Met die woorden daagt de heer Bax al de vriendjes en vriendinnetjes van het wolfje uit. En de heer Bax heeft daarin gelijk. Die Haagsche matrone kan niet van hem afko men. Zg moet hem handhaven en den weg voor hem vrijhouden. Maar toch blijven mannen van naam wijze mannen, christenmannen, en niet het minst de dames, de Haagsche Synode steu nen en het hervormd genootschap hun kerk noemen. En ze vinden 't vreeselijk, dat wij toch niet eenigen eerbied voor die instelling hebben. 'tls toch geen wolf, maar een heerlijk dier", nietwaar heeren en dames O, zegge toch elk waar herder van Jezus' kudde, dat het een wolf is Niets minder, niets anderseen wolfdie 's Heeren schapen wil stelen en alle zielen wil moorden. S. (Zuid HolL Kerkb.) INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoording der Redactie.) Iets over de korte Predicatie naar Art. 41 D. K. 0. Zeer Geachte Redactie der Zuiderkerkbode. Dat het houden der korte Predikatie" naar Art. 41 D. K. O. op de Classis-verga deringen minder welwillend ontvangen en geoefend wordt, als dit wel zou behooren, is mij en velen bekend. Al hetgene hier voor en tegen gesproken wordt op te halen is mijn voornemen niet toch dacht mij met uw goedvinden het vol gende, dit aangaande, in de Kerkbode te plaatsen. Het spreekt van zelve, dat niemand die onder de vigeerende D. K. O. leeft, zich daar tegen mag verklaren (daarmede compro mitteert zoo iemand èn zichzelven èn de Kerk, die hem deputeerde), veel min een besluit tot afschaffing mag uitlokken. Doch dit daargelaten we zijn nu eenmaal gewoon ons willekeurig te gedragen, zoodat er nog wel wat tijd verloopen zal, aleer men algemeen de klem der D. K. O. vat, die zoo mild en ruim, echter zoo nauw bindt aan 't geen tot eer van den Koning der Kerk kan strekken, en Hein in Zijn onvervreemdbaar recht laten. Na dit vooruit gezegd te hebben, merk ik nog op, dat genoemd art. 41 zeer duidelijk spreekt, wie over het gehoorde hebben te oordeelen; doch hoever dit oordeel gaan mag, wordt aan de Christelijke consciëntie, die aan het Woord gebonden is, overgelaten, n. 1. »Uwe bescheidenheid zij alle menschen bekend." Dit behoeft dus niet nader geformuleerd te worden. Een bezwaar echter, dat meestal de over hand behoudt is dat om des tijds wil de pre dicatie niet kon worden gehouden, ofschoon het genoemd artikel met recht een punt van het agendum uitmaakt. Ik erken gaarne, dat de Classis vergaderin gen, om verschillende redenen, en dat meestal niet tot onze eer, met werkzaamheden over laden worden, toch is het houden der korte predicatie m. i. van groot gewicht, en springt het in het oog, hoe onze vaderen dezen plicht opvatten. Vroeg mij iemand hiervan verklaring, ik deed het aldus De beteekenis der korte predicatie is niet om den Dienaar des Woords, wien de beurt is opgelegd, te onderzoeken of hg wel gere formeerd isdit behoeft niet, want wekelijks kan men dat hooren, de kerkeraad moet daar op toezien, ook stellen de kerkvisitatoren daarnaar een ernstig onderzoek in, ook kan ieder theologant zich dan gemakkelijk ver mommen, dat men hem toch niet vat, gesteld zijn voorstel was in de gewone bediening niet zuiver. Daar zou men dus niets mede win nen maar hierop dient gelet, en het is met alle bescheidenheid dat ik dit schrijfOnze vaderen en allen, wien de waarheid, waarheid geworden is in het binnenste, hebben bevon den, dat de waarheden, die door de H. Schrift geopenbaard in de formulieren van Eenigheid zgn vervat, van eene uitgebreide beteekenis zijn, en het Woord van God eene fontein is, die niet uitgeledigd kan worden, ook door den meest begaafde niet; zoodat de korte ontwikkeling eener waarheid dienstbaar kan zijn tot opscherping van het gereformeerde denken, en vooral voor het hart, het zou de conscientien meer binden in de discussiën. Feitelijk is de tijd daaraan besteed dus niet verloren, maar wordt de winst grooter naar mate de Heere en het Woord der waarheid mag worden geëerd. Wanneer art. 41 niet nageleefd wordt, loopt de Classis-vergadering bijna uitsluitend over administratieve aange- legenheden, die, hoe noodig op zich zelf geestdoodend zijn. En kan nu een minder begaafd Leeraar het niet zoover brengen, als een die hem aanhoort, daarvoor behoeft die spreker zich niet te schamenneen, veeleer zal een op-

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3