gevraagde inlichtingen gegeven. De korte predikatie
wordt om des tijds wille niet gehouden. Een com
missie van rapport, bestaande uit de Broeders Van
de Velden, Steketee en Oosten wordt benoemd om op
een volgende vergadering een concept aan te bieden
van inrichting, doel, wijze van beoordeeling en tekst
opgave der volgens Kerkenorde te houden korte
predikatie.
Rapporten. Het quotum in de begrooting 1893
wordt geregeld. De quaestor doet rekening en ver
antwoording.
De Rapporteurs voor Hulpbeh. kerken, kerkvisita
tie, grensregeling enz. brengen verslag uiten worden
door de Classis bedankt.
Benoemingen voor 189.1.
Tot kerk visitatorenDD. Hulsebos en Veenstra.
Secundi ÜD. van den Hoorn en de Jager.
Tot deputaten voor een eventueel Class, examen
DD. V. d. Velden en Oosten. Tot actuarius A. Din-
gemanse, tot Classikalen quaestoi A. 't Hart.
Voorstellen. 1. Middelburg A vraagt: »Of het ge
oorloofd is naar belijdenis en kerkrecht kinderen te
doopen, die wonen onder het gebied van een andere
kerk, welke als vrucht van ontucht zijn geboren en
waarvan .de moeder noch de doopgetuige belijdenis
bij een onzer kerken hebben gedaan."
In verband hiermede wordt een ingewonnen advies
voorgelezen over de vraag: hoe te handelen met per
sonen, die kinderen ten doop presenteeren waarvan
noch de vader, noch de moed r belijdenis in een Ger.
Kerk hebben afgelegd Ka breede discussie besluit
de Classis, omtrent dit punt een nader onderzoek in
te stellen en het op de volgende vergadering opnieuw
te behandelen. Voorts besluit zij Middelburg A te
antwoorden a Dat het geoorloofd is naar kerkrecht
en belijdenis kinderen te doopen, die wonen onder
het gebied van een andeie Kerk, alleen dan wanneer
die andere Kerk er in toestemt, en b Dat het niet ge
oorloofd is kinderen te doopen, waarvan de vader of
moeder, noch de doopgetuige belijdenis bij een met
ons in correspondentie staande kerk hebben gedaan.
2. Op een vraag van de kerk O. W. Souburg, naar
het oordeel der Classis aangaande de rechten van de
verstrooide geloovigen te Ritthein als onder liaar res-
sort liggende, antwoordt de vergadering, dat het daarop
betrekking hebbend artikel der Generale Synode zich
hierover duidelijk uitspreekt.
3. Middelburg C. vraagt advies over den gewonen
bid- en dankdag, 't. welk haar gegeven wordt. Zij oor
deelt, dat hoezeer het vormelijke moet worden afge
keurd, die dagen niettemin als noodzakelijk voor ker
kelijke, maatschappelijke, huishoudelijke en persoon
lijke behoeften in eere moeten worden gehouden.
4. Op een vraag van Grijpskerke omtrent de be
vestiging van herKOzene kerkeraadsleden wordt het
voorstel Littooij met meerderheid van stemmen aan
genomen, dus luidend: #Geen bevestiging van kerke
raadsleden die in hun ambt werkzaam blijven, na er
de gemeente over te hebben gehoord."
5. Gapinge wordt op verzoek als consulent toege
wezen Ds. de Jager van Serooskerke.
5. Veere vraagt herziening van art. 15 van het
Huish. Reglement der Classis, betreffende de quanti-
teit der vacatu*rgelden. Wat zoo goed mogelijk wordt
geschikt, vooral in 't belang van zwakke gemeenten.
7. Behalve'nog enkele vragen van minder gewicht,
vraagt Middelburg A nog naar de verhouding der
Zuider Kerkbode tot deze Classis. Is zij officieel or
gaan of niet, zoo neenwaarom in haar dan ofïicieele
kerkelijke berichten.
Oordeel der Classis is, dat alleen Het Kerkblad offi
cieel orgaan is en die zich schuldig maakte aan het
prioriteit geven aan de Kerkbodi boven liet Kerkblad
spreekt het peccavi uit.
De vergadering vergadert in comité.
De Censuur naar art, 43 D.K- loopt bevredigend af.
De omvraag vormt haast een nieuw Agendum.
Vele zaken worden den broederen medegegeven ter
overweging voor een volgende vergadering. Enkele
vragen van dadelijk belang, omtrent kerkvisitatie,
censuur, diaconie etc worden bevredigend beant
woord.
Oproepende kerk D. V. voor de Mei-vergadering
zal de kerkeraad van Koudekerke zijn.
Ds. Littooy sluit de vergadering.
Namens de Classis,
Vcere, 21 Febr. 1893. C. Stek.stee, Scriba.
Kort verslag van de vergadering der classis
'a Hertogenbosch, gehouden aldaar 28
Februari 1893.
1. De voorzitter, Ds. v. d. Linden, laat zingen Ps.
898 en opent de vergadering met gebed na het
lezen van 1 Petr. 2. Als scriba is Ds. van Haeringen
aangewezen.
2. Uit de credcntiebrieven blijkt, dat tien kerken
wettig vertegenwoordigd zijn.
3. De notulen der vorige vergadering worden gele
zen en goedgekeurd.
4. De classis besluit vóór de Provinc. Synode nog
eenmaal te vergaderen
5. Alle kerken worden opgewekt op de e. k. clas
sis een bepaald voorstel ter tafel te brengen betref
fende de oprichting en instandhouding vau een kas
ex bonis publicis voor de Prov. N.-Brabant.
6. Ds. Boss brengt verslag uit van zijne pogingen
om Ds. W. Laatsman nog eens te ontmoeten. Alle
moeite was zonder gevolg. Eenparig besloot de clas
sis thans de droeve zaak te moeten beëindigen.
7. Een voorstel #dc classis 's Bosch sprexe op de.
Prov. synode zeer nadrukkelijk haren wensch uit,
dat in de wijze van arbeid voor Inwend. zending
geen ingrijpende verandering worde gemaakt, en
waarschuwt zeer ernstig tegen het ontijdig stichten
van kerken' wordt met allstemmen aangenomen.
8. Een vraag betreffende de grensregeling tusschen
kerken in verband met de vrijheid om te blijven bij
den vroegeren kerkeraad, zal voor de Synode worden
gebracht
9. Op verschillende vragen, door de kerken van
Helmond, Veen, Genderen en Heusden gedaan, wordt
advies gegeven.
10. De onderhandeling met Mr. Meier te Geldrop
wordt als geëindigd beschouwd.
11. De Snancieele bezwaren, gerezen tegen het
plan om te Tilburg eene gemeente te stichten, zullen
aan de vergadering voor Inwend. zending en Bijbel-
colp. worden voorgelegd.
12. Wegens het vertrek van de Leeraren v. d. Linden
en Eckhardt worden de consulenten voor hunne ge
meenten aangewezen.
13. De vragen van art. 41 D. K. worden beantwoord.
14. Na een hartelijk afscheidswoord van de naar
elders vertrekkende Leeraren, zong de vergadering
Ps. 134 3 en werd dit samenzijn met dankzegging
door Ds. Boss gesloten.
Namens de classis,
J. K. v. Haeringen, Scriba.
Verantwoording van liefdegaven.
VliHKing^on 13. Ontvangen voor de Zending
ruim 3000 postzegels van eenen kleinen verzamelaar,
voor diakonaal hulpbetoon f0,50 en een paar kinder
kousen; Voor de Vrije Universiteit (bij den correspon
dent) 1 10,Voor de weezen f 1, voor de armen f 1,
dankoffer voor de kerk fl. De buitengewone collecte
voor de kerk heeft opgebracht f 14,53'/}.
Namens den Kerkeraad
P. G. Laernoes Jr., Scriba.
Gij zult een volkomen lam hebben, een
manneken, een jaar oudvan de schapen of
van de geitenhokken zult gij het nemen.
Exodus 125.
Het tweede Bondszegel des Ouden Testa
ments is liet Pascha. Het werd gehouden
aan den avond van den veertienden dag dei-
eerste maand. Dit is by Israel de eerste
maand van het kerkelijk jaar (onze maand
Maart ongeveer.) Het burgerlijk jaar begint
bij Israel ongeveer in onze maand September.
De maand, waarin het Pascha werd gehou
den, stond aan het hoofd der maanden. Eene
heerlijke onderwijzing, als wij bedenken, wat
het Pascha was en beteekendeAan den
genoemden avond werd door de Israëlieten een
klein veedat volkomen mannelijk en van één
jaar wasen dat daartoe was afgezonderdge
slacht en gebradengegeten. Hierdoor werden
zij herinnerd aan den genadigen voorbijgang
door den Engel van hunne huizen in Egypte
met de daarop gevolgde verdere verlossing,
terwijl meteen aan de geloovigen werd ver
zegeld hunne bevrijding van den verdienden
dood en de ellendige, slavernij des Satans door
de genade van Christus, die ook zoo te zij
ner tijd geslacht zoude worden. Het Pascha
beteekent alzoo de Verlossing en het ware
leven van Gods volk. Daarom is de plaatsing
er van in de eerste maand, het hoofd der
maanden, zoo vol beteekenis.
Ook bet woord Pascha is van rijke be-
duidenis. Het beteekent voorbijgaan. De
Israëlitische huizen werden in het slaan der
Egyptenaren door den Engel voorbijgegaan
en verschoond. Zoo wordt ook Gods volk
verschoond van het eeuwig verderf uit genade
door de verlossing, die in Christus Jezus is.
Behalve een Bondszegel hebben wij in het
Pascha ook een offer te zien. Het wordt
ook genoemd eene offerande des Heeren. Het
bloed van het Paaschlam werd Gode opge
offerd, als een heerlijk voorbeeld van de ware
offerande van Christus.
De zaak, door het Pascha beteekend, is dus
de verlossing uit Egypte na de genadige ver
schooning der Israëlitische huizen door den
Engel, maar tegelijk en veel meer de gees
telijke weldaad der verlossing van den ver
dienden dood en de drukkende macht des
Satans door Christus en het geloof in Hem.
Christus wordt genoemdons Pascha voor
ons geslacht 1 Corr. 5 7 en voorgesteld als
een lamter slachting geleid. Jes. 53 7. Hij
is het lam Godsdat de zonde der wereld weg
neemt Joh. 129 en 36. Petrus noemt hem
een onbestraffeljk en onbevlekt Lam en ge
waagt van zijn dierbaar bloed. In de Open
baring (5:6j wordt Hij aanschouwd als een
Lam staande als geslacht.
De Heere Christus heeft ook zelf getui
genis aangaande de hooge beteekenis van het
Pascha gegeven.
Ik heb grootelijks begeerdzegt de Heere,
dit Pascha met u te eteneerdat, Ik lijde. Lu-
kas 22 15. Bij zijne eerste intrede in den
tempel was hethet feest van Pascha. Ook
bij zijnen uitgang te Jeruzalem was het
Pascha. Dit laatste Pascha was den Heere
een versterking vóór zijn lijden. Hij zag in
dat lam zich zeiven. Treffende aanschouwing
Op Donderdag at Christus het Paaschlam,
den dag daaraanvolgende, Vrijdag, leed en
stierf Hjj zelf als het ware Paaschlam De
Heere vierde dit laatste Pascha op den wa
ren tijd. De Joden den volgenden dag, om
niet twee dagen aaneen Sabbathsrust en
Sabbathsheiliging te hebben, wat voor het
vleesch te zwaar was. Nu de vervulling
kwam, had ook dit schaduwachtige Bondsze
gel en offer deszelfs einde bereikt, om met
de Besnijdenis plaats te maken voor de bonds-
zegelen des Nieuwen TestamentsDoop en
Avondmaal. Toch blijft ook het Pascha eene
heerlijke onderwijzing en een dierbaar getui
genis der genade Gods, der verlossing in
Christus door het geloof.
Lezermoogt gij het den apostel Paulas
ook aireede nazeggenOns Pascha is voor
ons geslacht f Want dan alleen zult gij u
ook mogen verblijden over de verlossing van
schuld en zondemacht, dan alleen zult gij
ook eenmaal kunnen juichen in de eeuwige
heerlijkheid, waar het loflied weerklinkt
Hemdie op den troon zit en het Lamzij
de dankzegging en de eer en de heerlijkheid en
de kracht in alle eeuwigheid (Openb. 5 13c.)
Overweeg dan eens aandachtig, of gjj Hem
door het geloof moogt kennen, gelijk Hij ons
zoo heerlijk in het Pascha wordt voorgebeeld
en geteekend. Maken wij daarmede heden
eenen aanvang. Het allereerst wat de Heere
omtrent het Pascha beval was de afzondering
de afgezonderde bewaring van het lam gedu
rende de vier aan het tijdstip der Pascha-
viering voorafgaande dagen, opdat het ter
bestemder tijd gereed mocht zijn, opdat des-
zelfs volkomenheid duidelijk mocht uitblinken,
en het tot dezen dienst des te meer geheiligd
zijn mocht. Gij zult een volkomen lam heb
ben, een manneken, een jaar oudvan de scha
pen of van de geitenhokken zult gij het nemen.
Het schaap, maar inzonderheid het lam, is het
beeld van reinheid, van onschuld, van teeder-
heid en gehoorzaamheid. Petrus noemt den
Heere een onbestraffelyk en onbevlekt Lam.
Met zorg moest dit lam worden gekozen. Het
moest aan de gestelde eischen voldoen. Het
geloof leert zeggen Wij hebben dien gevon
den, van welken Mozes in de wet geschreven
heeft en de profeten, namelijk Jezus, den Zoon
van Jozef van Nazareth. Joh. 1 46 en Zoo
danig een IIoogepriester betaamde ons, heilig
onnoozel, onbesmet, afgescheiden van de zon
daren, en hooger dan de hemelen geworden.
Hebr. 7 26. Hulsebos.
33 £1 K.
Een wolf, erger dan de openbare school.
De sociaal-democratie is ijverig in de weer,
om het zaad harer beginselen in Nederland
uit te strooien.
Men weet, hoeveel heilige belangen daar
door bedreigd worden. Het recht der overheid,
de beteekenis der kerk, de eigendom, het hu
welijk, het recht op eigen kinderen, enz
om nu niet van het geloof aan God en eeuwig
Jeven en veel minder van de zuivere belijde
nis der waarheid te spreken.
In zeer breeden kring wordt dan ook nog
de verplichting gevoeld, om aan de versprei
ding van zoodanige beginselen niet mee te
werken niet te deelen in de verantwoorde
lijkheid voor dit roekeloos bedrijf.
Zelfs liberale bladen weigeren stukken en
soms winstgevende advertentiën, die dit kwaad
bevorderen konden, op te nemen.
En de openbare school, die om hare ont
kerstening der natie bij de christenen bekend
staat, gevoelt toch, dat zij zich niet moet
laten gebruiken als een werktuig voor die
omverwerpers der maatschappelijke instellin
gen.
Een schoolopziener in Friesland zond dan
ook een circulaire rond, waarin hij ronduit
verklaarde, dat onderwijzers, die sociaal-de
mocratische gevoelens zochten te verbreiden,
zouden worden afgezet.