gevraagde inlichtingen gegeven. De korte predikatie wordt om des tijds wille niet gehouden. Een com missie van rapport, bestaande uit de Broeders Van de Velden, Steketee en Oosten wordt benoemd om op een volgende vergadering een concept aan te bieden van inrichting, doel, wijze van beoordeeling en tekst opgave der volgens Kerkenorde te houden korte predikatie. Rapporten. Het quotum in de begrooting 1893 wordt geregeld. De quaestor doet rekening en ver antwoording. De Rapporteurs voor Hulpbeh. kerken, kerkvisita tie, grensregeling enz. brengen verslag uiten worden door de Classis bedankt. Benoemingen voor 189.1. Tot kerk visitatorenDD. Hulsebos en Veenstra. Secundi ÜD. van den Hoorn en de Jager. Tot deputaten voor een eventueel Class, examen DD. V. d. Velden en Oosten. Tot actuarius A. Din- gemanse, tot Classikalen quaestoi A. 't Hart. Voorstellen. 1. Middelburg A vraagt: »Of het ge oorloofd is naar belijdenis en kerkrecht kinderen te doopen, die wonen onder het gebied van een andere kerk, welke als vrucht van ontucht zijn geboren en waarvan .de moeder noch de doopgetuige belijdenis bij een onzer kerken hebben gedaan." In verband hiermede wordt een ingewonnen advies voorgelezen over de vraag: hoe te handelen met per sonen, die kinderen ten doop presenteeren waarvan noch de vader, noch de moed r belijdenis in een Ger. Kerk hebben afgelegd Ka breede discussie besluit de Classis, omtrent dit punt een nader onderzoek in te stellen en het op de volgende vergadering opnieuw te behandelen. Voorts besluit zij Middelburg A te antwoorden a Dat het geoorloofd is naar kerkrecht en belijdenis kinderen te doopen, die wonen onder het gebied van een andeie Kerk, alleen dan wanneer die andere Kerk er in toestemt, en b Dat het niet ge oorloofd is kinderen te doopen, waarvan de vader of moeder, noch de doopgetuige belijdenis bij een met ons in correspondentie staande kerk hebben gedaan. 2. Op een vraag van de kerk O. W. Souburg, naar het oordeel der Classis aangaande de rechten van de verstrooide geloovigen te Ritthein als onder liaar res- sort liggende, antwoordt de vergadering, dat het daarop betrekking hebbend artikel der Generale Synode zich hierover duidelijk uitspreekt. 3. Middelburg C. vraagt advies over den gewonen bid- en dankdag, 't. welk haar gegeven wordt. Zij oor deelt, dat hoezeer het vormelijke moet worden afge keurd, die dagen niettemin als noodzakelijk voor ker kelijke, maatschappelijke, huishoudelijke en persoon lijke behoeften in eere moeten worden gehouden. 4. Op een vraag van Grijpskerke omtrent de be vestiging van herKOzene kerkeraadsleden wordt het voorstel Littooij met meerderheid van stemmen aan genomen, dus luidend: #Geen bevestiging van kerke raadsleden die in hun ambt werkzaam blijven, na er de gemeente over te hebben gehoord." 5. Gapinge wordt op verzoek als consulent toege wezen Ds. de Jager van Serooskerke. 5. Veere vraagt herziening van art. 15 van het Huish. Reglement der Classis, betreffende de quanti- teit der vacatu*rgelden. Wat zoo goed mogelijk wordt geschikt, vooral in 't belang van zwakke gemeenten. 7. Behalve'nog enkele vragen van minder gewicht, vraagt Middelburg A nog naar de verhouding der Zuider Kerkbode tot deze Classis. Is zij officieel or gaan of niet, zoo neenwaarom in haar dan ofïicieele kerkelijke berichten. Oordeel der Classis is, dat alleen Het Kerkblad offi cieel orgaan is en die zich schuldig maakte aan het prioriteit geven aan de Kerkbodi boven liet Kerkblad spreekt het peccavi uit. De vergadering vergadert in comité. De Censuur naar art, 43 D.K- loopt bevredigend af. De omvraag vormt haast een nieuw Agendum. Vele zaken worden den broederen medegegeven ter overweging voor een volgende vergadering. Enkele vragen van dadelijk belang, omtrent kerkvisitatie, censuur, diaconie etc worden bevredigend beant woord. Oproepende kerk D. V. voor de Mei-vergadering zal de kerkeraad van Koudekerke zijn. Ds. Littooy sluit de vergadering. Namens de Classis, Vcere, 21 Febr. 1893. C. Stek.stee, Scriba. Kort verslag van de vergadering der classis 'a Hertogenbosch, gehouden aldaar 28 Februari 1893. 1. De voorzitter, Ds. v. d. Linden, laat zingen Ps. 898 en opent de vergadering met gebed na het lezen van 1 Petr. 2. Als scriba is Ds. van Haeringen aangewezen. 2. Uit de credcntiebrieven blijkt, dat tien kerken wettig vertegenwoordigd zijn. 3. De notulen der vorige vergadering worden gele zen en goedgekeurd. 4. De classis besluit vóór de Provinc. Synode nog eenmaal te vergaderen 5. Alle kerken worden opgewekt op de e. k. clas sis een bepaald voorstel ter tafel te brengen betref fende de oprichting en instandhouding vau een kas ex bonis publicis voor de Prov. N.-Brabant. 6. Ds. Boss brengt verslag uit van zijne pogingen om Ds. W. Laatsman nog eens te ontmoeten. Alle moeite was zonder gevolg. Eenparig besloot de clas sis thans de droeve zaak te moeten beëindigen. 7. Een voorstel #dc classis 's Bosch sprexe op de. Prov. synode zeer nadrukkelijk haren wensch uit, dat in de wijze van arbeid voor Inwend. zending geen ingrijpende verandering worde gemaakt, en waarschuwt zeer ernstig tegen het ontijdig stichten van kerken' wordt met allstemmen aangenomen. 8. Een vraag betreffende de grensregeling tusschen kerken in verband met de vrijheid om te blijven bij den vroegeren kerkeraad, zal voor de Synode worden gebracht 9. Op verschillende vragen, door de kerken van Helmond, Veen, Genderen en Heusden gedaan, wordt advies gegeven. 10. De onderhandeling met Mr. Meier te Geldrop wordt als geëindigd beschouwd. 11. De Snancieele bezwaren, gerezen tegen het plan om te Tilburg eene gemeente te stichten, zullen aan de vergadering voor Inwend. zending en Bijbel- colp. worden voorgelegd. 12. Wegens het vertrek van de Leeraren v. d. Linden en Eckhardt worden de consulenten voor hunne ge meenten aangewezen. 13. De vragen van art. 41 D. K. worden beantwoord. 14. Na een hartelijk afscheidswoord van de naar elders vertrekkende Leeraren, zong de vergadering Ps. 134 3 en werd dit samenzijn met dankzegging door Ds. Boss gesloten. Namens de classis, J. K. v. Haeringen, Scriba. Verantwoording van liefdegaven. VliHKing^on 13. Ontvangen voor de Zending ruim 3000 postzegels van eenen kleinen verzamelaar, voor diakonaal hulpbetoon f0,50 en een paar kinder kousen; Voor de Vrije Universiteit (bij den correspon dent) 1 10,Voor de weezen f 1, voor de armen f 1, dankoffer voor de kerk fl. De buitengewone collecte voor de kerk heeft opgebracht f 14,53'/}. Namens den Kerkeraad P. G. Laernoes Jr., Scriba. Gij zult een volkomen lam hebben, een manneken, een jaar oudvan de schapen of van de geitenhokken zult gij het nemen. Exodus 125. Het tweede Bondszegel des Ouden Testa ments is liet Pascha. Het werd gehouden aan den avond van den veertienden dag dei- eerste maand. Dit is by Israel de eerste maand van het kerkelijk jaar (onze maand Maart ongeveer.) Het burgerlijk jaar begint bij Israel ongeveer in onze maand September. De maand, waarin het Pascha werd gehou den, stond aan het hoofd der maanden. Eene heerlijke onderwijzing, als wij bedenken, wat het Pascha was en beteekendeAan den genoemden avond werd door de Israëlieten een klein veedat volkomen mannelijk en van één jaar wasen dat daartoe was afgezonderdge slacht en gebradengegeten. Hierdoor werden zij herinnerd aan den genadigen voorbijgang door den Engel van hunne huizen in Egypte met de daarop gevolgde verdere verlossing, terwijl meteen aan de geloovigen werd ver zegeld hunne bevrijding van den verdienden dood en de ellendige, slavernij des Satans door de genade van Christus, die ook zoo te zij ner tijd geslacht zoude worden. Het Pascha beteekent alzoo de Verlossing en het ware leven van Gods volk. Daarom is de plaatsing er van in de eerste maand, het hoofd der maanden, zoo vol beteekenis. Ook bet woord Pascha is van rijke be- duidenis. Het beteekent voorbijgaan. De Israëlitische huizen werden in het slaan der Egyptenaren door den Engel voorbijgegaan en verschoond. Zoo wordt ook Gods volk verschoond van het eeuwig verderf uit genade door de verlossing, die in Christus Jezus is. Behalve een Bondszegel hebben wij in het Pascha ook een offer te zien. Het wordt ook genoemd eene offerande des Heeren. Het bloed van het Paaschlam werd Gode opge offerd, als een heerlijk voorbeeld van de ware offerande van Christus. De zaak, door het Pascha beteekend, is dus de verlossing uit Egypte na de genadige ver schooning der Israëlitische huizen door den Engel, maar tegelijk en veel meer de gees telijke weldaad der verlossing van den ver dienden dood en de drukkende macht des Satans door Christus en het geloof in Hem. Christus wordt genoemdons Pascha voor ons geslacht 1 Corr. 5 7 en voorgesteld als een lamter slachting geleid. Jes. 53 7. Hij is het lam Godsdat de zonde der wereld weg neemt Joh. 129 en 36. Petrus noemt hem een onbestraffeljk en onbevlekt Lam en ge waagt van zijn dierbaar bloed. In de Open baring (5:6j wordt Hij aanschouwd als een Lam staande als geslacht. De Heere Christus heeft ook zelf getui genis aangaande de hooge beteekenis van het Pascha gegeven. Ik heb grootelijks begeerdzegt de Heere, dit Pascha met u te eteneerdat, Ik lijde. Lu- kas 22 15. Bij zijne eerste intrede in den tempel was hethet feest van Pascha. Ook bij zijnen uitgang te Jeruzalem was het Pascha. Dit laatste Pascha was den Heere een versterking vóór zijn lijden. Hij zag in dat lam zich zeiven. Treffende aanschouwing Op Donderdag at Christus het Paaschlam, den dag daaraanvolgende, Vrijdag, leed en stierf Hjj zelf als het ware Paaschlam De Heere vierde dit laatste Pascha op den wa ren tijd. De Joden den volgenden dag, om niet twee dagen aaneen Sabbathsrust en Sabbathsheiliging te hebben, wat voor het vleesch te zwaar was. Nu de vervulling kwam, had ook dit schaduwachtige Bondsze gel en offer deszelfs einde bereikt, om met de Besnijdenis plaats te maken voor de bonds- zegelen des Nieuwen TestamentsDoop en Avondmaal. Toch blijft ook het Pascha eene heerlijke onderwijzing en een dierbaar getui genis der genade Gods, der verlossing in Christus door het geloof. Lezermoogt gij het den apostel Paulas ook aireede nazeggenOns Pascha is voor ons geslacht f Want dan alleen zult gij u ook mogen verblijden over de verlossing van schuld en zondemacht, dan alleen zult gij ook eenmaal kunnen juichen in de eeuwige heerlijkheid, waar het loflied weerklinkt Hemdie op den troon zit en het Lamzij de dankzegging en de eer en de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid (Openb. 5 13c.) Overweeg dan eens aandachtig, of gjj Hem door het geloof moogt kennen, gelijk Hij ons zoo heerlijk in het Pascha wordt voorgebeeld en geteekend. Maken wij daarmede heden eenen aanvang. Het allereerst wat de Heere omtrent het Pascha beval was de afzondering de afgezonderde bewaring van het lam gedu rende de vier aan het tijdstip der Pascha- viering voorafgaande dagen, opdat het ter bestemder tijd gereed mocht zijn, opdat des- zelfs volkomenheid duidelijk mocht uitblinken, en het tot dezen dienst des te meer geheiligd zijn mocht. Gij zult een volkomen lam heb ben, een manneken, een jaar oudvan de scha pen of van de geitenhokken zult gij het nemen. Het schaap, maar inzonderheid het lam, is het beeld van reinheid, van onschuld, van teeder- heid en gehoorzaamheid. Petrus noemt den Heere een onbestraffelyk en onbevlekt Lam. Met zorg moest dit lam worden gekozen. Het moest aan de gestelde eischen voldoen. Het geloof leert zeggen Wij hebben dien gevon den, van welken Mozes in de wet geschreven heeft en de profeten, namelijk Jezus, den Zoon van Jozef van Nazareth. Joh. 1 46 en Zoo danig een IIoogepriester betaamde ons, heilig onnoozel, onbesmet, afgescheiden van de zon daren, en hooger dan de hemelen geworden. Hebr. 7 26. Hulsebos. 33 £1 K. Een wolf, erger dan de openbare school. De sociaal-democratie is ijverig in de weer, om het zaad harer beginselen in Nederland uit te strooien. Men weet, hoeveel heilige belangen daar door bedreigd worden. Het recht der overheid, de beteekenis der kerk, de eigendom, het hu welijk, het recht op eigen kinderen, enz om nu niet van het geloof aan God en eeuwig Jeven en veel minder van de zuivere belijde nis der waarheid te spreken. In zeer breeden kring wordt dan ook nog de verplichting gevoeld, om aan de versprei ding van zoodanige beginselen niet mee te werken niet te deelen in de verantwoorde lijkheid voor dit roekeloos bedrijf. Zelfs liberale bladen weigeren stukken en soms winstgevende advertentiën, die dit kwaad bevorderen konden, op te nemen. En de openbare school, die om hare ont kerstening der natie bij de christenen bekend staat, gevoelt toch, dat zij zich niet moet laten gebruiken als een werktuig voor die omverwerpers der maatschappelijke instellin gen. Een schoolopziener in Friesland zond dan ook een circulaire rond, waarin hij ronduit verklaarde, dat onderwijzers, die sociaal-de mocratische gevoelens zochten te verbreiden, zouden worden afgezet.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2