Meliskerke. Voorin. 9 en namidd. 2 uur, Ds. L. Bouma. Serooskerke, A. Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Ds. S. de Jager. Kerk B. Voorm. O1/, uur, Ds. J. H. Feringa. Namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Veere. Voorm. 9'/, en namidd. 2 uiny Ds. C. Steketee. Gapinge. Voorm. 9l/s en namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. Vrouwepolder. Voorm. 9 uur, Lezing eener Leerrede. Avond 6 nur, Ds. J. H. Feringa, Buitengewone collecte voor den Kerkedienst. Oostkapelle. Voorm. 9 uur, Lezing eener Leerrede. Namidd. 2 uur, Ds. J. H. Feringa. Domburg. Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Ds. B. B. v. d. Hoorn. Grijpskerke. Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Ds. J. Gommer. Arnemuiden- Voorm. 91/, en namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. St. Laurens. Voorm. 9'/j en namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede. 0. en W- Souburg. Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Dhr. \V. J. Guillaume. Krabbendijke- Voorm. 9 en nomidd. I1/, uur, Ds. J. de Koning. Avond 5'/j uur, Ds. J. de Koning, Bijbellezing. Oud Vosmeer. Voorm. 9l/j en namidd. 2 uur, Ds. O. Los. Avond 5i/i uur, Lezing eener Leerrede. Poortvliet. Vm. 9Vs. nm- 2 en av. 6 uur, Lezing eener Leerrede. St. Maartensdijk. Vm. 97, nm. 2 en av. 6 uur, Lezing eener Leerrede. Tholen. Voorm. 9'/. en namidd. 2 uur, Dhr. Haverkate. Zaamslag. Voorm. 9 en nam. l»/t uur, Ds. A. Schouten Wz. Van de overige Kerken ontvingen wij geen op gaven. Ter voorkoming van verwarring plaatsen wij die dus niet. Offlciëele mededeelingen. Ondergeteekende maakt zijnen catechesanten bekend, dat de volgende week geene catechesatieër. zullen ge houden worden. Die belijdenis des geloots wenschen af te leggen worden Zondag avond na kerktijd verwacht. J. D. v. d. Velden V. D. M. Veere. Bij vernieuwing en thans voor de derde maal, werd onze geliefde Leeraar Ds. C. Steketee be roepen naar de Kerk van Bolnes. Geve de Heere Z.Eerw. licht en wijsheid om in deze een goede beslissing te nemen. Gravonmoer. Niet op Zondag 12, maar op Zondag 5 dezer, des namiddags ten 2 ure, zal zoo de Heere wil Ds. C.J.Eckhardt zijne afscheids rede uitspreken. Verantwoording van liefdegaven. In dank ontvangen voor de Zending van Mej. L. 1000 gebruikte postzegels. A. Km j gee. ORGELFONDS. Februari. M. Damen f 5.60 P. C. Tazelaar f 5,05 J. C. Boutens f 10,90 f 21,55. Vlissingen 13. De collecte voor de hulpbe hoevende kerken in de classis heeft opgebracht f 8,85. Ontvangen voor het Schoolfonds, van N. N. f2. Namens den Kerkeraad P. G. Laernoes Jr., Scriba. En Jezus, dit hoorende, verwonderde Zich over hem en Zich omkeerende zeide tot de schare, die Hem volgde Ik zeg ulieden, Ik heb zoo groot een geloot zelfs in Israël niet gevonden. Lukas 7 9. Treffend en heerlijk zijn de getuigenissen van 's Heeren almacht en genade, waarbij ook krachtig het geloof openbaar wordt, door Hem in het harte van zondaren gewerkt. En opmerkelijk is de goddelijke vreugde, die zich in de woorden des Heilands openbaart, als Hij wpst op dat geloof en hetgeen dat ge loof verwerft. Hij was een heiden, deze Romeinsche hoofd man te Kapernaüm, en hij gevoelde ook, niet alleen dat hij een heiden was, maar een on waardige, een zondaar. Wij mogen hier we derom zoo zien, hoe de genade Gods door den Heiligen Geest in het zondaarshart werkt een recht besef van zonde en onwaardigheid en tevens een oprecht toevluchtnemend ver trouwen in God door Christus. En datdoor het Woord. Hij had van Jezus gehoord. Ook openbaart zich een liefelijk kenteeken bij dezen man, dat wij, nu het voorgenoemde bij hem aanwezig blijkt, mede als vrucht der genade mogen opmerken. Wij bedoelen de liefde tot den kranken dienstknecht. En een dienstknecht van een zeker hoofdman over hon derddie hem zeer waard waskrank zijnde lag op zijn sterven. Wat eene liefelgke be trekking tusschen heer en knechtNeem daarbij in aanmerking, dat de dienstknechten bij de Romeinen geen vrije dienstknechten maar slaven waren. Toepassing voor onze tegenwoordige toestanden zoude hier ruim schoots zijn te maken, maar ligt nu niet in ons doel. Wel wijzen wij er op, dat de liefde en zorg voor zijnen knecht voor den hoofd man de aanleiding wordt, om den Heere Je zus als zijnen Verlosser te leeren kennen, en door Hem als geloovige te worden erkend. Liggen er zoo niet dagelijks tal van nooden, die wij voor den Heere hebben te brengen en de middellijke weg kunnen worden, dat ook voor onze ziele het volle licht opga En op wat wijze richtte zich nu de hoofd man tot Jezus met den nood van zijnen dienstknecht, welken nood hij tot den zijnen had gemaakt? En de hoofdmanvan Jezus gehoord heb- bendedat Hij te Kapernaüm ingegaan was zond hij tot Hem de ouderlingen der Joden Hem biddende dat Hij wilde komenen zijnen dienstknecht gezond makenzeggende Heere mijn knecht ligt te huis geraakt en lijdt zware pijnen. Waarom hij zelf niet tot den Heere Jezus in persoon ging, zal later nader wor den verklaard. De ouderlingen, of raad der synagoge, bren gen het verzoek, de bede over. Buiten hem om leggen zij een liefelijk getuigenis van hem af, hoewel zij er niet de rechte toepas sing van maken. Wat is de getuigenis Hij heeft ons volk lief*en heeft zelf ons de syna goge gebouwd. Wat is de toepassing hiervan, die niet de rechte is Deze, dat hij het daarom waardig zou zijn, dat de Heere hem deed, wat hij van Hem bad. De hoofdman verstond dit beter dan de ouderlingen der Joden, want hij spreekt al leen van zijne onwaardigheid en laat het synagoge-bouwen enz. rusten. En de Heere is bereid. En Jezus ging met hen. Maar nu komt er nogmaals een gezant schap van den hoofdman met deze woorden Heere neem de moeite nietwant ik ben niet waardigdat Gij onder mijn dak zoudt inko men. Daarom heb ik ook mij zeiven niet waar dig geachtom tot U te komen. Hij is een heiden. De Heere is uit Israël, zooveel het vleesch aangaat, nog is de slag boom niet openlijk opgeheven, die Israël als volk Gods scheidde van de volken. De hoofd man weet dit en spreekt dit uit. Maar het geloof moet zich nochtans uiten. O met wat bescheidenheid doet het ditDaarom zijn de ouderlingen der Joden gezonden. Daarom nu ook weder de vrienden. Won derbare leidingen van Gods voorzienigheid De Heere houdt zich alsof Hij tot den hoofd man wilde inkomen. De ouderlingen der Jo den maken geen bezwaar voor dezen heiden, dien zij als een proseliet beschouwen. En toch, het geschiedt niet. De Heere laat den hoofd man toe, het te verhinderen. Maar nu zal èn de Almacht Gods èn het in dezen heiden gewerkte geloof des te heerlijker uitkomen. De gedachte zoude kunnen oprijzen, of hier niet eenige grond werd gegeven voor de leer, dat men om zijne eigene nooden den Heere bekend te maken de tusschenkomst van andere zouden mogen inroepen. Gewis- selijk leeren de Schriften, zoo hier als elders, dat er voorbiddingen mogen geschieden, maar dat er eene soort middelaars tusschen ons en Christus zouden mogen zijn, verwerpt Gods Woord beslist. Ook hier is daarvan geen en kel spoor. Het is des hoofdmans eigen bede, die tot Christus wordt gebracht. Hij spreekt door zijne vrienden zelf tot den Heere. Hg wordt geholpen op zijn geloof. Op de gelijk luidende plaats bij Mattheus verneemt men zelfs niets noch van de ouderlingen noch van de vrienden. Lukas deelt het voorgevallene uitvoeriger mede. En des hoofdmans geloof is eenig en alleen op den Heere gericht. Ja, dat geloof weet, dat Jezus machtig is te hel pen, ook al is Hij lichamelijk afwezig. Dit is beschamend voor de discipelen, wier ge loof deze klaarheid nog niet bezat, bescha mend ook voor Gods volk van dezen tegen- woordigen tijd. Hoe weinigen zeggen het den hoofdman in waarheid na Spreek alleenlijk een woord. Maar spreek alleenlijk een woord en mijn knecht zal genezen worden. De hoofd man verklaart hier Jezus voor den Zoon Gods, alle dingen machtig. Het behoeft den Heere slechts een woord te kosten, zoo spreekt het geloof. Maar ook dat woord is nog niet eens noodig. De kranke dienstknecht werd op dit oogenblik gezond. Opmerkelijk is ook het voorbeeld, dat de hoofdman gebruikt, geleerd door den Heili gen Geest. Het is ook op zich zelf rijk in toepassing. Zoo geeft het ons b. v. eene juiste voorstelling van de ware gehoorzaamheid. Wie, onder menschen, door de onderhoorigen gehoorzaamd wil worden, beginne zelf te ge hoorzamen. Ik ben ook een mensch onder de macht van anderen gesteld, hebbende krijgsknechten onder mij, en ik zeg tot dezen Ga en hij gaaten tot den anderen Kom f en hij komten tot mijnen dienstknechtDoe daten hij doet het. Uitnemende tucht heerschte in het Romein sche leger Wat ware gehoorzaamheid moest niet heerschen te midden der schare, die onder de Banier van Christus optrekken Des hoofdmans bedoeling is er op te wij zen, dat de Heere Jezus macht heeft over alle dingen, over engelen en over duivelen, over ziekte en gezondheid, over leven en dood. Heerlijk geloof, waarop het juist aan komt, dat Jezus alles, wat Hij wil en zegt, ook kan en doet. •Het geloof heeft Jezus gevonden en ver kregen. De dienstknecht is gered. De hoofd man is een verloste des Heeren. Dit is het getuigenis des Heeren Ik zeg ulieden Ik heb zoo een groot geloof zelfs niet in Israël gevonden. Diepe beschaming en veroordeeling voor het Israël van die dagen, maar ook nu voor die volken, die van geslachte tot geslachte de zegeningen des Yerbonds hebben genoten. Velen zullen komen van Oosten en Westen en zullen met AbrahamIzaak en Jakob aanzit ten in het Koninkrijk der hemelenEn de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternisaldaar zal weening zijn en knersing der tanden. Dit zijn de zoodanigen van welken de Heere zegt Wat noemt gij mij Heere! Heere! en doet niet hetgeen ik zeg Doch ook al weder eene verkondiging van Jezus groote ontferming en genade. Die tot Mij komtzal Ik geenszins uitwerpen. Hij zal den nooddruftige reddendie daar roept. Maar die weg des roepens en des geloofs zal dan ook moeten gekend en bewandeld worden. O alle nooddruftigen, houdt aan in den gebede i Ook u geschiedt, gelijk gij geloofd hebt. Htjlskbos. SS Hüü^» Eens anders mans zaken. Yan Synodale zijde wordt het ons euvel ge duid, dat we ons geregeld inlaten met den gang van zaken in het Synodale Genootschap. Men speurt hierin iets van den »bemoeial". Eerst," zoo voert men ons dan tegen, waart ge met ons in het schip, en zoolang ge van de bemanning waart* hadt ge recht van meespreken. Maar toen ten slotte bleek, dat men uw koers niet verkoos te nemen,

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2