Meliskerke.
Voorin. 9 en namidd. 2 uur, Ds. L. Bouma.
Serooskerke, A.
Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Ds. S. de Jager.
Kerk B.
Voorm. O1/, uur, Ds. J. H. Feringa.
Namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede.
Veere.
Voorm. 9'/, en namidd. 2 uiny Ds. C. Steketee.
Gapinge.
Voorm. 9l/s en namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede.
Vrouwepolder.
Voorm. 9 uur, Lezing eener Leerrede.
Avond 6 nur, Ds. J. H. Feringa,
Buitengewone collecte voor den Kerkedienst.
Oostkapelle.
Voorm. 9 uur, Lezing eener Leerrede.
Namidd. 2 uur, Ds. J. H. Feringa.
Domburg.
Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Ds. B. B. v. d. Hoorn.
Grijpskerke.
Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Ds. J. Gommer.
Arnemuiden-
Voorm. 91/, en namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede.
St. Laurens.
Voorm. 9'/j en namidd. 2 uur, Lezing eener Leerrede.
0. en W- Souburg.
Voorm. 9 en namidd. 2 uur, Dhr. \V. J. Guillaume.
Krabbendijke-
Voorm. 9 en nomidd. I1/, uur, Ds. J. de Koning.
Avond 5'/j uur, Ds. J. de Koning, Bijbellezing.
Oud Vosmeer.
Voorm. 9l/j en namidd. 2 uur, Ds. O. Los.
Avond 5i/i uur, Lezing eener Leerrede.
Poortvliet.
Vm. 9Vs. nm- 2 en av. 6 uur, Lezing eener Leerrede.
St. Maartensdijk.
Vm. 97, nm. 2 en av. 6 uur, Lezing eener Leerrede.
Tholen.
Voorm. 9'/. en namidd. 2 uur, Dhr. Haverkate.
Zaamslag.
Voorm. 9 en nam. l»/t uur, Ds. A. Schouten Wz.
Van de overige Kerken ontvingen wij geen op
gaven. Ter voorkoming van verwarring plaatsen wij
die dus niet.
Offlciëele mededeelingen.
Ondergeteekende maakt zijnen catechesanten bekend,
dat de volgende week geene catechesatieër. zullen ge
houden worden.
Die belijdenis des geloots wenschen af te leggen
worden Zondag avond na kerktijd verwacht.
J. D. v. d. Velden V. D. M.
Veere. Bij vernieuwing en thans voor de derde
maal, werd onze geliefde Leeraar Ds. C. Steketee be
roepen naar de Kerk van Bolnes.
Geve de Heere Z.Eerw. licht en wijsheid om in
deze een goede beslissing te nemen.
Gravonmoer. Niet op Zondag 12, maar
op Zondag 5 dezer, des namiddags ten 2 ure, zal
zoo de Heere wil Ds. C.J.Eckhardt zijne afscheids
rede uitspreken.
Verantwoording van liefdegaven.
In dank ontvangen voor de Zending van Mej. L.
1000 gebruikte postzegels.
A. Km j gee.
ORGELFONDS. Februari.
M. Damen f 5.60
P. C. Tazelaar f 5,05
J. C. Boutens f 10,90
f 21,55.
Vlissingen 13. De collecte voor de hulpbe
hoevende kerken in de classis heeft opgebracht f 8,85.
Ontvangen voor het Schoolfonds, van N. N. f2.
Namens den Kerkeraad
P. G. Laernoes Jr., Scriba.
En Jezus, dit hoorende, verwonderde Zich
over hem en Zich omkeerende zeide tot de
schare, die Hem volgde Ik zeg ulieden, Ik
heb zoo groot een geloot zelfs in Israël niet
gevonden. Lukas 7 9.
Treffend en heerlijk zijn de getuigenissen
van 's Heeren almacht en genade, waarbij ook
krachtig het geloof openbaar wordt, door
Hem in het harte van zondaren gewerkt. En
opmerkelijk is de goddelijke vreugde, die zich
in de woorden des Heilands openbaart, als
Hij wpst op dat geloof en hetgeen dat ge
loof verwerft.
Hij was een heiden, deze Romeinsche hoofd
man te Kapernaüm, en hij gevoelde ook, niet
alleen dat hij een heiden was, maar een on
waardige, een zondaar. Wij mogen hier we
derom zoo zien, hoe de genade Gods door
den Heiligen Geest in het zondaarshart werkt
een recht besef van zonde en onwaardigheid
en tevens een oprecht toevluchtnemend ver
trouwen in God door Christus. En datdoor
het Woord. Hij had van Jezus gehoord. Ook
openbaart zich een liefelijk kenteeken bij
dezen man, dat wij, nu het voorgenoemde bij
hem aanwezig blijkt, mede als vrucht der
genade mogen opmerken. Wij bedoelen de
liefde tot den kranken dienstknecht. En een
dienstknecht van een zeker hoofdman over hon
derddie hem zeer waard waskrank zijnde
lag op zijn sterven. Wat eene liefelgke be
trekking tusschen heer en knechtNeem
daarbij in aanmerking, dat de dienstknechten
bij de Romeinen geen vrije dienstknechten
maar slaven waren. Toepassing voor onze
tegenwoordige toestanden zoude hier ruim
schoots zijn te maken, maar ligt nu niet in
ons doel. Wel wijzen wij er op, dat de liefde
en zorg voor zijnen knecht voor den hoofd
man de aanleiding wordt, om den Heere Je
zus als zijnen Verlosser te leeren kennen, en
door Hem als geloovige te worden erkend.
Liggen er zoo niet dagelijks tal van nooden, die
wij voor den Heere hebben te brengen en de
middellijke weg kunnen worden, dat ook voor
onze ziele het volle licht opga
En op wat wijze richtte zich nu de hoofd
man tot Jezus met den nood van zijnen
dienstknecht, welken nood hij tot den zijnen
had gemaakt?
En de hoofdmanvan Jezus gehoord heb-
bendedat Hij te Kapernaüm ingegaan was
zond hij tot Hem de ouderlingen der Joden
Hem biddende dat Hij wilde komenen zijnen
dienstknecht gezond makenzeggende Heere
mijn knecht ligt te huis geraakt en lijdt zware
pijnen.
Waarom hij zelf niet tot den Heere
Jezus in persoon ging, zal later nader wor
den verklaard.
De ouderlingen, of raad der synagoge, bren
gen het verzoek, de bede over. Buiten hem
om leggen zij een liefelijk getuigenis van
hem af, hoewel zij er niet de rechte toepas
sing van maken. Wat is de getuigenis Hij
heeft ons volk lief*en heeft zelf ons de syna
goge gebouwd. Wat is de toepassing hiervan,
die niet de rechte is Deze, dat hij het daarom
waardig zou zijn, dat de Heere hem deed,
wat hij van Hem bad.
De hoofdman verstond dit beter dan de
ouderlingen der Joden, want hij spreekt al
leen van zijne onwaardigheid en laat het
synagoge-bouwen enz. rusten.
En de Heere is bereid. En Jezus ging met
hen. Maar nu komt er nogmaals een gezant
schap van den hoofdman met deze woorden
Heere neem de moeite nietwant ik ben niet
waardigdat Gij onder mijn dak zoudt inko
men. Daarom heb ik ook mij zeiven niet waar
dig geachtom tot U te komen.
Hij is een heiden. De Heere is uit Israël,
zooveel het vleesch aangaat, nog is de slag
boom niet openlijk opgeheven, die Israël als
volk Gods scheidde van de volken. De hoofd
man weet dit en spreekt dit uit. Maar het
geloof moet zich nochtans uiten. O met
wat bescheidenheid doet het ditDaarom
zijn de ouderlingen der Joden gezonden.
Daarom nu ook weder de vrienden. Won
derbare leidingen van Gods voorzienigheid
De Heere houdt zich alsof Hij tot den hoofd
man wilde inkomen. De ouderlingen der Jo
den maken geen bezwaar voor dezen heiden,
dien zij als een proseliet beschouwen. En toch,
het geschiedt niet. De Heere laat den hoofd
man toe, het te verhinderen. Maar nu zal
èn de Almacht Gods èn het in dezen heiden
gewerkte geloof des te heerlijker uitkomen.
De gedachte zoude kunnen oprijzen, of
hier niet eenige grond werd gegeven voor de
leer, dat men om zijne eigene nooden den
Heere bekend te maken de tusschenkomst
van andere zouden mogen inroepen. Gewis-
selijk leeren de Schriften, zoo hier als elders,
dat er voorbiddingen mogen geschieden, maar
dat er eene soort middelaars tusschen ons en
Christus zouden mogen zijn, verwerpt Gods
Woord beslist. Ook hier is daarvan geen en
kel spoor. Het is des hoofdmans eigen bede,
die tot Christus wordt gebracht. Hij spreekt
door zijne vrienden zelf tot den Heere. Hg
wordt geholpen op zijn geloof. Op de gelijk
luidende plaats bij Mattheus verneemt men
zelfs niets noch van de ouderlingen noch van
de vrienden. Lukas deelt het voorgevallene
uitvoeriger mede. En des hoofdmans geloof
is eenig en alleen op den Heere gericht. Ja,
dat geloof weet, dat Jezus machtig is te hel
pen, ook al is Hij lichamelijk afwezig. Dit
is beschamend voor de discipelen, wier ge
loof deze klaarheid nog niet bezat, bescha
mend ook voor Gods volk van dezen tegen-
woordigen tijd. Hoe weinigen zeggen het den
hoofdman in waarheid na Spreek alleenlijk
een woord. Maar spreek alleenlijk een woord
en mijn knecht zal genezen worden. De hoofd
man verklaart hier Jezus voor den Zoon
Gods, alle dingen machtig.
Het behoeft den Heere slechts een woord
te kosten, zoo spreekt het geloof. Maar ook
dat woord is nog niet eens noodig. De kranke
dienstknecht werd op dit oogenblik gezond.
Opmerkelijk is ook het voorbeeld, dat de
hoofdman gebruikt, geleerd door den Heili
gen Geest. Het is ook op zich zelf rijk in
toepassing. Zoo geeft het ons b. v. eene juiste
voorstelling van de ware gehoorzaamheid.
Wie, onder menschen, door de onderhoorigen
gehoorzaamd wil worden, beginne zelf te ge
hoorzamen.
Ik ben ook een mensch onder de macht van
anderen gesteld, hebbende krijgsknechten onder
mij, en ik zeg tot dezen Ga en hij gaaten
tot den anderen Kom f en hij komten tot
mijnen dienstknechtDoe daten hij doet het.
Uitnemende tucht heerschte in het Romein
sche leger Wat ware gehoorzaamheid moest
niet heerschen te midden der schare, die
onder de Banier van Christus optrekken
Des hoofdmans bedoeling is er op te wij
zen, dat de Heere Jezus macht heeft over
alle dingen, over engelen en over duivelen,
over ziekte en gezondheid, over leven en
dood. Heerlijk geloof, waarop het juist aan
komt, dat Jezus alles, wat Hij wil en zegt,
ook kan en doet.
•Het geloof heeft Jezus gevonden en ver
kregen. De dienstknecht is gered. De hoofd
man is een verloste des Heeren. Dit is het
getuigenis des Heeren Ik zeg ulieden Ik
heb zoo een groot geloof zelfs niet in Israël
gevonden.
Diepe beschaming en veroordeeling voor
het Israël van die dagen, maar ook nu voor
die volken, die van geslachte tot geslachte
de zegeningen des Yerbonds hebben genoten.
Velen zullen komen van Oosten en Westen en
zullen met AbrahamIzaak en Jakob aanzit
ten in het Koninkrijk der hemelenEn de
kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen
worden in de buitenste duisternisaldaar zal
weening zijn en knersing der tanden. Dit zijn
de zoodanigen van welken de Heere zegt
Wat noemt gij mij Heere! Heere! en doet
niet hetgeen ik zeg
Doch ook al weder eene verkondiging van
Jezus groote ontferming en genade. Die tot
Mij komtzal Ik geenszins uitwerpen. Hij zal
den nooddruftige reddendie daar roept. Maar
die weg des roepens en des geloofs zal dan
ook moeten gekend en bewandeld worden. O
alle nooddruftigen, houdt aan in den gebede i
Ook u geschiedt, gelijk gij geloofd hebt.
Htjlskbos.
SS Hüü^»
Eens anders mans zaken.
Yan Synodale zijde wordt het ons euvel ge
duid, dat we ons geregeld inlaten met den
gang van zaken in het Synodale Genootschap.
Men speurt hierin iets van den »bemoeial".
Eerst," zoo voert men ons dan tegen,
waart ge met ons in het schip, en zoolang
ge van de bemanning waart* hadt ge recht
van meespreken. Maar toen ten slotte bleek,
dat men uw koers niet verkoos te nemen,