Uit Kerk eu School. dit woord niet te pas; dewijl hij geen Be dienaar des YVoords is. Ten derde spreekt hij niet tweemaal vooreerst. Waarheid is echter, dat hij er heeft ge sproken en dat met voor een eersten arbeid zeer bemoedigenden uitslag. De Heere vol- tooie zijn werk in deze streken, dat aanvan kelijk reeds zóó krachtig blijkt, dat men er zich over beklaagt van ongeloovige zijde in de Nieuwe Rotterdamsche Courant. Weldra vangt dan nu ook zijn colportage- arbeid aan. Een zware taak! Wel soms met liefelijke ervaringen, en blijde verwachtingen, en verrassende uitkomstenmaar ook vaak met bange verlatenheid, ruwe bejegening, wreede miskenning, verbijsterend misverstand, en (erger dan dit alles) velerlei verzoeking tot moedeloosheid. Een zware taakDat wil zeggenEen taak, waar ons geld, hoe noodig ook nog maar de kleinste helft van onzen steun moet zijn. Broeder Dekker moet zich gedragen weten door een gedurig gebed van Gods kin deren. Het gebed der Kerk ga voor hem op; niet alleen in Noord-Brabant en in Noord- Holland; maar in alle streken, waar men de eere Gods en de redding van zielen begeer lijk acht. In bijzondere mate natuurlijk, in die streken, waai hij naar besluit der deputaten in deze zijn arbeid moet aan vangen. Het spreekt wel van zelf, dat hiervoor zulke streken gekozen zijn, dat hij er tussehen vrienden een begin maken kan. Zijn eerste arbeidsveld zal zijn ir. Almkerk en Nieuwen- dijk zijn tweede in Klundert en Willemstad. Hij zij reeds vooraf allen Broederen aldaar ten zeerste aanbevolen. De Heere zegene genadiglijk zijn arbeid aldaar en in alle streek waarheen hij later door Deputaten moge ge zonden worden En geve door het gebed, de belangstelling, en de gaven van velen gelegenheid, om (waar het aan geschikte personen niet schijnt te ontbreken, en de nood dezer gewesten in het belang van geheel Nederland dringend bear beiding eischt) hem spoedig medearbeiders toe te voegen. FERINGA. Zending onder Israël. In het Kerkblad" worden de collecten en gaven bijeengebracht voor de Zending onder de Joden, steeds verantwoord als te zijn bij eengebracht voor de Zending onder Israël. Hiertegen bestaat bij sommigen bezwaar. Zij meenen toch, dat Israël iets anders beteekent dan de Joden. Zij lezen in Gods Woord, dat na den Pinksterdag met Israël de Kerke Gods bedoeld wordt. En zij meenen, dat zij, voor wie gecollecteerd wordt en giften verzameld worden, niet zijn Israël maar de Joden. Wij zijn het met hen eens en zouden dan ook liever boven de verantwoording der col lecten zien geplaatst Zending onder de Joden" inplaats van Zending onder Israël." De Generale Synode deputeerde dan ook niet een vijftal broeders voor de Zending on der Israël, maar blijkens de Acta voor de Zending onder de Joden. Het zal goed zijn als het spraakgebruik van het Kerkblad" hier in overeenstemming wordt gebracht met de Acta der Generale Synode. De af scheiding Voor zoover wij weten, zijn er nu een achttal clubjes, die zich van de Gereformeerde Ker ken hebben afgescheiden en zich aandienen als de herrezene Chr. Geref. Kerk. Men vindt ze te Dordrecht, 's Gravenhage, Utrecht, Rotterdam, Zierikzee, Lutten, Noor deloos en Twello. Groot is de herrezene" Chr. Geref. Kerk alzoo niet. Maar zij kan groeien, want Satan is ruste loos werkzaam. O, dat er veel gebeds moge zijn voor de dolende broeders en dat vooral ook de Kerke raden actief mogen zijn om te vermanen en uit het Woord te onderwijzen, zoodra zij bemerken, dat in hun kring leden aangestoken zijn door deze kwade afscheiding. Door onderwijzing en liefderijke behandeling kan veel terecht ge bracht worden. Inmiddels zal de hoofdman ds. van Lingen Zetten verlaten en naar Rotterdam trekken. Door een schrijven in de Nieuwe Rotfer- damsche Courant heeft hij zich zelf daar al reeds geintroduceerd. Zetten mag er mee gefeliciteerd worden, dat ds. van Lingen daar zijn kronkelend pad af breekt. Het Gymnasium zal nu misschien weer de oude liefde kunnen winnen en ook het be dreigde »Kerkhulp" op de been geholpen worden. Wij hopen zeer, dat allen die hun hulp aan »Kerkhulp" onttrokken, daartoe gedron gen door de vreemde handelingen van den heer van Lingen, nu deze heer Zetten gaat verlaten eens ernstig zullen bedenken of het geen tijd wordt om »Kerkhulp" weer te gaan steunen. En moge de Chr. Geref. Gemeente te Rot terdam, die nu door den heer van Liagen zal gediend worden, spoedig zien, dat geen Gemeente van haat en afscheiding leven kan en terug keeren tot wat zij verlaten heeft. Collecte Theologische school en Theologische Faculteit. Daar wij bemerken, dat sommige Kerken niet goed weten wat op de Synode bepaald werd aangaande collecten voor Theologische School en de Theol. Faculteit der Vrije Uni versiteit, doen wij de zinsnee deze collecten betreffende eens afdrukken uit de Acta der Generale Synode. In de door beide synoden aangenomen na dere bepalingen, lezen wij in art. VIII het volgende aan alle Kerken wordt aanbevolen minstens eenmaal sjaars voor de Theologische School en ook minstens eenmaalsjaars voor de opleiding van Dienaren des Woords aan de Vrije Universiteit te collecteeren. Door vele classikale vergaderingen werd deze zaak reeds geregeld. Het door de Sy node aanbevolene, werd door de Classes tot een besluit gemaakt. De Kerken hebben er nu maar op te let ten, dat door de Synode aanbevolen werd, naast de collecte voor de Theol. school, de collecte voor de Theologische Faculteit aan de Vrije Universiteit en niet voor de Vrije Uni versiteit. Voor de opleiding van leeraars hebben de Kerken tc zorgen. Voor de instandhouding der Vrije Universiteit wat de andere Facul teiten betreft, hebben wel de Christenen in ons vaderland te zorgen, maar niet de Gere- meerde Kerken. Ook moeten de Kerken er op letten, dat door de Synode aanbevolen werd minstens eenmaal 's jaars voor beide te collecteeren. Kan men het hier of daar, men doe het twee of driemaal 's jaars. Geld voor de Theol. Faculteit en voor de Theol. School besteed, is zoo goed besteed geld. W. Het volgende, door ds. B. van Schelven in de Amsterdamsche Kerkbode geschreven, mee nen wij ook den lezers van de Zuider-Kerk- bode niet te mogen onthouden Ernstige berichten komen tot ons uit het noor den des lands, van straatkabaai dat met den sterken arm moet worden onderdrukt. Het was te vreezen, dat het daartoe komen zou, voor wie de kaart des lands en den ont wikkelingsgang der denkbeelden onder de mas sa's kende, Indien er geen keer komt en ander# wegen worden ingeslagen, dan is dit zelfs niet anders dan een flauw voorteeken van wat komende is. Geroepen om op de teekenen der tijden te letten, mag ook de Kerk zich niet ontslagen rekenen van den plicht om op deze dingen acht te geven. Vast staat dan, dat wel stoffelijke ellende de aanleiding was, maar dat de oorzaak eigen lijk schuilt op geestelijk terrein. Merkwaardig genoeg stemmen zelfs onge- loovigen daarmede in. Stoffelijk schijnt Friesland grooter ellende te hebben dan Groningen en toch wordt in dezelaatsteProvincie 't eerst't rumoer vernomen» Dat is een gevolg van de ontreddering, van het maatschappelijk lichaamboer en arbeider leefden vroeger saam als twee schakels, by elkander hoorende, van de groote keten van het menschelijke samenleven. De boer ging naar boven en brak den band met den arbeider af en de arbeider van boven losgelaten zonk naar beneden. Hoe dat kwam is eene vraag, die door de geschiedenis dezer eeuw wordt beantwoord. Groningens hoogeschool, met name zijn theologische faculteit, heeft daaraan schuld daar werd de Christus de eere Zijner God heid ontroofd aan het Schriftwoord het bin dend gezag ontzegd bovenal de eisch der gerechtigheid verlaagd door ontkenning van de voldoening door des Middelaars bloed. Van de hoogeschool drupte het af in de kerken en jaren achtereen werd van al de kansels der Hervormde Kerk, die tegen Gods getuigenis indruischende leer vernomen toen later dan ook 't modernisme kwam, vond het een wél toebereiden bodem. En tevens werd de openbare volksschool het ijverig gebezigde voertuig om deze los- rafeling van al de ordinantiën des Heeren voor 't menschelijk leven al meer zijn beslag te doen krijgen ook in de lagere rangen der maatschappij. Al te gader vruchten van éénzelfden boom niet het anarchisme of socialisme alleen zijn de schuldigen niet het radicalisme alleen is de- vijand, die moet weerstaanmaar het verkeerde beginsel zit ook bij het liberalisme dat nu, nu de vruchten van zijn arbeid zoo treurig blijken te zijn, zich in den mantel zijner deftigheid hult en zich als de verde diger aanstelt van de bedreigde orde van zaken. De openbare school, maar veel meer nog 't Synodaal Genootschap, zijn de twee hulp middelen, die dienst hebben gedaan en nog doen. Dat genootschap heeft met name in dat zelfde Groningen de belijders van 's Heeren naam, die voor Christus' gezag in Zijn kerk opkwamen, gekerkerd en beboet; en ziedaar nu de gevolgen. Groningen ware niet zoo weggezonken, in dien Gods Woord niet onderdrukt ware ge worden indien de reformatie der kerken toen niet ware belemmerd van een hooge vlucht te nemen. Immers 't beginsel van dat genootschap is eigen gezag handhaven tegenover 's Heeren gezag zelfs belijders in zijn midden, voor de plechtige keus gesteldindien Gods Woord ja zegt en de reglementen zeggen neenwat zult gij dan doen hebben in 't jaar 1886 nog gezegddan zal ik doen wat de Synode zegt. Is 't dan wonder, dat men, alzoo eigen wil stellende in de steê van Gods wil, ein delijk vruchten aanschouwt als de nu geziene Tot de Kerken, die vrijgemaakt zijn van een menschelijk juk en weergekeerd tot de gehoorzaamheid aan Christus alleen, komt uit dit alles eene zeer enstige roepstem. Zeker, ook om barmhartigheid te oefenen rijker, liefdevoller dan zij zelfs tot dusver deden ruimer ook en in breeder kring. Maar vooral om de ordinantiën des Heeren voor alle bestel des menschelijken levens toch telkens weer te verkondigen de ordinantiën voor de lager geplaatsten, van onderwerping aan het gezag over hen gesteld niet minder de ordinantie voor de hooger geplaatsten om zich bij de vervulling hunner taak te herin neren, dat ook zij eenen Heere hebben in de hemelen, die eenmaal over hun doen en laten richten zal. Och, dat al Gods volk een oog had voor den ernst van den tijd men maakte geen schisma en verspilde geen krachten om een naam en een klank men .bleef niet langer kibbelen over allerlei beuzelarijenmen bleef bovenal geen ongelijk juk dragen met de

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 3