Uit Kerk eu School.
dit woord niet te pas; dewijl hij geen Be
dienaar des YVoords is. Ten derde spreekt
hij niet tweemaal vooreerst.
Waarheid is echter, dat hij er heeft ge
sproken en dat met voor een eersten arbeid
zeer bemoedigenden uitslag. De Heere vol-
tooie zijn werk in deze streken, dat aanvan
kelijk reeds zóó krachtig blijkt, dat men er
zich over beklaagt van ongeloovige zijde in
de Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Weldra vangt dan nu ook zijn colportage-
arbeid aan. Een zware taak! Wel soms met
liefelijke ervaringen, en blijde verwachtingen,
en verrassende uitkomstenmaar ook vaak
met bange verlatenheid, ruwe bejegening,
wreede miskenning, verbijsterend misverstand,
en (erger dan dit alles) velerlei verzoeking
tot moedeloosheid.
Een zware taakDat wil zeggenEen
taak, waar ons geld, hoe noodig ook nog
maar de kleinste helft van onzen steun moet
zijn. Broeder Dekker moet zich gedragen
weten door een gedurig gebed van Gods kin
deren. Het gebed der Kerk ga voor hem op;
niet alleen in Noord-Brabant en in Noord-
Holland; maar in alle streken, waar men de
eere Gods en de redding van zielen begeer
lijk acht. In bijzondere mate natuurlijk, in
die streken, waai hij naar besluit der
deputaten in deze zijn arbeid moet aan
vangen.
Het spreekt wel van zelf, dat hiervoor
zulke streken gekozen zijn, dat hij er tussehen
vrienden een begin maken kan. Zijn eerste
arbeidsveld zal zijn ir. Almkerk en Nieuwen-
dijk zijn tweede in Klundert en Willemstad.
Hij zij reeds vooraf allen Broederen aldaar
ten zeerste aanbevolen. De Heere zegene
genadiglijk zijn arbeid aldaar en in alle streek
waarheen hij later door Deputaten moge ge
zonden worden
En geve door het gebed, de belangstelling,
en de gaven van velen gelegenheid, om (waar
het aan geschikte personen niet schijnt te
ontbreken, en de nood dezer gewesten in het
belang van geheel Nederland dringend bear
beiding eischt) hem spoedig medearbeiders
toe te voegen.
FERINGA.
Zending onder Israël.
In het Kerkblad" worden de collecten en
gaven bijeengebracht voor de Zending onder
de Joden, steeds verantwoord als te zijn bij
eengebracht voor de Zending onder Israël.
Hiertegen bestaat bij sommigen bezwaar. Zij
meenen toch, dat Israël iets anders beteekent
dan de Joden. Zij lezen in Gods Woord, dat
na den Pinksterdag met Israël de Kerke Gods
bedoeld wordt. En zij meenen, dat zij, voor
wie gecollecteerd wordt en giften verzameld
worden, niet zijn Israël maar de Joden.
Wij zijn het met hen eens en zouden dan
ook liever boven de verantwoording der col
lecten zien geplaatst Zending onder de Joden"
inplaats van Zending onder Israël."
De Generale Synode deputeerde dan ook
niet een vijftal broeders voor de Zending on
der Israël, maar blijkens de Acta voor de
Zending onder de Joden.
Het zal goed zijn als het spraakgebruik van
het Kerkblad" hier in overeenstemming wordt
gebracht met de Acta der Generale Synode.
De af scheiding
Voor zoover wij weten, zijn er nu een achttal
clubjes, die zich van de Gereformeerde Ker
ken hebben afgescheiden en zich aandienen als
de herrezene Chr. Geref. Kerk.
Men vindt ze te Dordrecht, 's Gravenhage,
Utrecht, Rotterdam, Zierikzee, Lutten, Noor
deloos en Twello.
Groot is de herrezene" Chr. Geref. Kerk
alzoo niet.
Maar zij kan groeien, want Satan is ruste
loos werkzaam.
O, dat er veel gebeds moge zijn voor de
dolende broeders en dat vooral ook de Kerke
raden actief mogen zijn om te vermanen en uit
het Woord te onderwijzen, zoodra zij bemerken,
dat in hun kring leden aangestoken zijn door
deze kwade afscheiding. Door onderwijzing en
liefderijke behandeling kan veel terecht ge
bracht worden.
Inmiddels zal de hoofdman ds. van Lingen
Zetten verlaten en naar Rotterdam trekken.
Door een schrijven in de Nieuwe Rotfer-
damsche Courant heeft hij zich zelf daar al
reeds geintroduceerd.
Zetten mag er mee gefeliciteerd worden, dat
ds. van Lingen daar zijn kronkelend pad af
breekt. Het Gymnasium zal nu misschien weer
de oude liefde kunnen winnen en ook het be
dreigde »Kerkhulp" op de been geholpen
worden.
Wij hopen zeer, dat allen die hun hulp
aan »Kerkhulp" onttrokken, daartoe gedron
gen door de vreemde handelingen van den
heer van Lingen, nu deze heer Zetten gaat
verlaten eens ernstig zullen bedenken of het
geen tijd wordt om »Kerkhulp" weer te gaan
steunen.
En moge de Chr. Geref. Gemeente te Rot
terdam, die nu door den heer van Liagen
zal gediend worden, spoedig zien, dat geen
Gemeente van haat en afscheiding leven kan
en terug keeren tot wat zij verlaten heeft.
Collecte Theologische school en Theologische
Faculteit.
Daar wij bemerken, dat sommige Kerken
niet goed weten wat op de Synode bepaald
werd aangaande collecten voor Theologische
School en de Theol. Faculteit der Vrije Uni
versiteit, doen wij de zinsnee deze collecten
betreffende eens afdrukken uit de Acta der
Generale Synode.
In de door beide synoden aangenomen na
dere bepalingen, lezen wij in art. VIII het
volgende aan alle Kerken wordt aanbevolen
minstens eenmaal sjaars voor de Theologische
School en ook minstens eenmaalsjaars voor de
opleiding van Dienaren des Woords aan de
Vrije Universiteit te collecteeren.
Door vele classikale vergaderingen werd
deze zaak reeds geregeld. Het door de Sy
node aanbevolene, werd door de Classes tot
een besluit gemaakt.
De Kerken hebben er nu maar op te let
ten, dat door de Synode aanbevolen werd,
naast de collecte voor de Theol. school, de
collecte voor de Theologische Faculteit aan de
Vrije Universiteit en niet voor de Vrije Uni
versiteit.
Voor de opleiding van leeraars hebben de
Kerken tc zorgen. Voor de instandhouding
der Vrije Universiteit wat de andere Facul
teiten betreft, hebben wel de Christenen in
ons vaderland te zorgen, maar niet de Gere-
meerde Kerken.
Ook moeten de Kerken er op letten, dat
door de Synode aanbevolen werd minstens
eenmaal 's jaars voor beide te collecteeren.
Kan men het hier of daar, men doe het twee
of driemaal 's jaars.
Geld voor de Theol. Faculteit en voor de
Theol. School besteed, is zoo goed besteed
geld. W.
Het volgende, door ds. B. van Schelven in
de Amsterdamsche Kerkbode geschreven, mee
nen wij ook den lezers van de Zuider-Kerk-
bode niet te mogen onthouden
Ernstige berichten komen tot ons uit het noor
den des lands, van straatkabaai dat met den
sterken arm moet worden onderdrukt.
Het was te vreezen, dat het daartoe komen
zou, voor wie de kaart des lands en den ont
wikkelingsgang der denkbeelden onder de mas
sa's kende,
Indien er geen keer komt en ander# wegen
worden ingeslagen, dan is dit zelfs niet anders
dan een flauw voorteeken van wat komende is.
Geroepen om op de teekenen der tijden te
letten, mag ook de Kerk zich niet ontslagen
rekenen van den plicht om op deze dingen
acht te geven.
Vast staat dan, dat wel stoffelijke ellende
de aanleiding was, maar dat de oorzaak eigen
lijk schuilt op geestelijk terrein.
Merkwaardig genoeg stemmen zelfs onge-
loovigen daarmede in.
Stoffelijk schijnt Friesland grooter ellende
te hebben dan Groningen en toch wordt in
dezelaatsteProvincie 't eerst't rumoer vernomen»
Dat is een gevolg van de ontreddering,
van het maatschappelijk lichaamboer en
arbeider leefden vroeger saam als twee schakels,
by elkander hoorende, van de groote keten
van het menschelijke samenleven.
De boer ging naar boven en brak den band
met den arbeider af en de arbeider van boven
losgelaten zonk naar beneden.
Hoe dat kwam is eene vraag, die door de
geschiedenis dezer eeuw wordt beantwoord.
Groningens hoogeschool, met name zijn
theologische faculteit, heeft daaraan schuld
daar werd de Christus de eere Zijner God
heid ontroofd aan het Schriftwoord het bin
dend gezag ontzegd bovenal de eisch der
gerechtigheid verlaagd door ontkenning van
de voldoening door des Middelaars bloed.
Van de hoogeschool drupte het af in de
kerken en jaren achtereen werd van al de
kansels der Hervormde Kerk, die tegen Gods
getuigenis indruischende leer vernomen toen
later dan ook 't modernisme kwam, vond het
een wél toebereiden bodem.
En tevens werd de openbare volksschool
het ijverig gebezigde voertuig om deze los-
rafeling van al de ordinantiën des Heeren
voor 't menschelijk leven al meer zijn beslag
te doen krijgen ook in de lagere rangen der
maatschappij.
Al te gader vruchten van éénzelfden boom
niet het anarchisme of socialisme alleen zijn
de schuldigen niet het radicalisme alleen is
de- vijand, die moet weerstaanmaar het
verkeerde beginsel zit ook bij het liberalisme
dat nu, nu de vruchten van zijn arbeid zoo
treurig blijken te zijn, zich in den mantel
zijner deftigheid hult en zich als de verde
diger aanstelt van de bedreigde orde van
zaken.
De openbare school, maar veel meer nog
't Synodaal Genootschap, zijn de twee hulp
middelen, die dienst hebben gedaan en nog
doen.
Dat genootschap heeft met name in dat
zelfde Groningen de belijders van 's Heeren
naam, die voor Christus' gezag in Zijn kerk
opkwamen, gekerkerd en beboet; en ziedaar
nu de gevolgen.
Groningen ware niet zoo weggezonken, in
dien Gods Woord niet onderdrukt ware ge
worden indien de reformatie der kerken toen
niet ware belemmerd van een hooge vlucht
te nemen.
Immers 't beginsel van dat genootschap is
eigen gezag handhaven tegenover 's Heeren
gezag zelfs belijders in zijn midden, voor de
plechtige keus gesteldindien Gods Woord
ja zegt en de reglementen zeggen neenwat
zult gij dan doen hebben in 't jaar 1886
nog gezegddan zal ik doen wat de Synode
zegt.
Is 't dan wonder, dat men, alzoo eigen
wil stellende in de steê van Gods wil, ein
delijk vruchten aanschouwt als de nu geziene
Tot de Kerken, die vrijgemaakt zijn van
een menschelijk juk en weergekeerd tot de
gehoorzaamheid aan Christus alleen, komt uit
dit alles eene zeer enstige roepstem.
Zeker, ook om barmhartigheid te oefenen
rijker, liefdevoller dan zij zelfs tot dusver
deden ruimer ook en in breeder kring.
Maar vooral om de ordinantiën des Heeren
voor alle bestel des menschelijken levens toch
telkens weer te verkondigen de ordinantiën
voor de lager geplaatsten, van onderwerping
aan het gezag over hen gesteld niet minder
de ordinantie voor de hooger geplaatsten om
zich bij de vervulling hunner taak te herin
neren, dat ook zij eenen Heere hebben in de
hemelen, die eenmaal over hun doen en laten
richten zal.
Och, dat al Gods volk een oog had voor
den ernst van den tijd men maakte geen
schisma en verspilde geen krachten om een
naam en een klank men .bleef niet langer
kibbelen over allerlei beuzelarijenmen bleef
bovenal geen ongelijk juk dragen met de