een in de collects 31 Dec.voor de plaats NN. f 2.- Bezorgd bij J. J. Dockheer van NN. plaats f5. J. «J. Doceheer. OntvangeD voor de Zeuding bezorgd bij dhr. de Wagemuker 800 gebruikte Postzegels. A. Krijger. In dank ontvangen voor de arme Friessche Visschers bij Ds. v. d. Velden f2.en een Postwissel 's Her togenbosch f 1. en in de collecte Kerstdagen f3,95. J. A. v. Nederveen, diak.-boekh. Vllssinffcn H Ontvangen voor 's Heeren Loo f 0,25. Voor het tekort der Kerkel. Kas over 1391 ^f2,50 Voor de arme visschers te Paesens en Modder- fat f 1, f 1, fl, en f 0,50. Contributie Zending f2,50 1, f 1,25, fl,50 en fl. Voor het Schoolfonds f2,50. Laat alle dingen eerlijk en met orde ge schieden. 1 Corinthe 14 40. Iu dit hoofdstuk heeft de apostel er op ge wezen, dat het noodig is, de verschillende gaven, die de Heere in de gemeente werkt, ook op de rechte wijze te gebruiken. Inzon derheid wijst hij er op, dat in de samen komsten orde en deftigheid moeten heerscheu. Want God is geen God van verwarring, maar van vrede (waarvan Gods Waarheid is de heilige band), gelijk in al de gemeenten der heiligen 33. En nu spreekt de apostel in dit laatste vers den algemeeuen regel uit, waaraan alles moet beantwoorden, wat de uiterlijke inrichting van het Kerkelijke leven aangaat. Het moet alles welvoegelij k zijn, alle verwarring moet worden vermeden. Ziet hier dan ook den bljjvenden stelregel, naar welken de uiterlijke inrichting van het Ker kelijke leven moet geschieden. Hier ziet gij de vrijheid der Kerk tegenover menschelijke tyrannie. Toch is die vrijheid verre vau wil lekeur, want al wat voor het uiterlijke leven der Kerk wordt bepaald en aangenomen, moet ook zijn naar Gods Woord. Het gaat dus nooit aan, om eene goede Kerkenorde te verwerpen, daar zij niet letterlijk in Gods Woord staat. Neen, zij moet geëerbiedigd, omdat zij is naar Gods Woord en gegrond op dezen regelLaat alle dingen eerlijk en met orde geschieden. Zeer juist spreekt hier van ook onze Geloofsbelijdenis in artikel 32 Hierentusschen gelooven wijhoewel het nut- lelijk en goed is, dat die Regeerders der Kerke zijnonder zich zekere ordinantie instellen en bevestigen tot onderhouding van het lichaam der Kerk, dat zij nochtans zich wel moeten wachten, af te wijken van hetgeen ons Christus, onze eenige Meester heeft geordineerd. Enz. Dat onze Kerken, door Godes goedertieren heid in eenen weg van reformatie geleid, ook in dit nieuw ingetreden jaar, wederom meer naar den regel mogen leeren leven, dat alle dingen eerlijk en met orde moeten geschie den Het verloopen jaar heeft ons meer dan een voorbeeld geleverd, wat schade en ver bittering en verstrooiing het niet-eeren van de goede orde en de gezonde leefregelen in de Kerken tengevolge heeft. Laat ieder lid maat met verloochening van eigen zin en wil begeeren, dat het meer en meer in ons Ker kelijk leven ga naar die leefwijze volgens Gods Woord, die onze vaderen in hunne Kerkenordeningen hebben getracht te beli chamen. Maar, het kan ook niet anders, of, waar in onze Kerkelijke samenleving alles moet geschieden naar den regel van Gods Woord, zich ook van zelf die eisch doet gelden voor ons maatschappelijk en huiselijk leven. Ook hierin de ware vrijheid, maar deze is gebon den aan, en gewaarborgd door Gods Woord. O, mocht er recht gevraagd worden naar deze rechte huis-orde. Het is hier de plaats niet, om in uitvoerige bijzonderheden te tre den. Maar wij mogen er wel op wijzen als op eene algemeen gekende zaak, dat het hui selijke leven nog zoo weinig in zijnen gang en in zyne veelvuldige uitingen, den waren Bijbelschen stempel draagt. Het zuurdeeg van Gods Woord zal alle uitingen des levens moeten doordringen en heiligen. Nergens heeft het maatschappelijke en huiselijke leven zich zoo degelijk, zoo eenvoudig geopenbaard en ontwikkeld dan juist daar, waar het ge reformeerde beginsel mocht doorwerken. Dit is dan ook de reden, waarom de ver woestingen, die het ongeloof op maatschap pelijk en huiselijk gebied in andere landen op groote schaal doet aanschouwen, bij ons nog niet in die mate worden gezien. Zij stuiten nog af op den gereformeerden zuur- deesem of liever, het schriftuurlijk beginsel, dat door Gods genade nog hier en daar aan wezig is. Toch moet er ernstig gewaarschuwd worden, opdat het overblijfsel niet verloren ga en hetgeen overig is, worde versterkt. Laat alle dingen eerlijk en met orde ge schieden in uw huisgezin, naar den Woorde Godsen het leven, het huiselijk en maat schappelijk leven, zal steeds meer kalm en klaar worden, er zal vastheid en frischheii komen in den gang van zaken, zegen zal er zijn in de opvoeding van het kroost en in al uw doen. Maar ook in het persoonlijk leven behoort deze heerlijke regel te gelden: Laat alle din gen eerlijk en met orde geschieden. Godzalig, rechtvaardig en matig zal Gods volk door Gods genade wandelen. Maar ook in alle beslissingen, die moeten worden genomen, mag nietluim of willekeur of eigenliefde of zwakheid den doorslag geven, maar alleen de geopenbaarde wil Gods. Echt Pelagiaansch is hetzich door allerlei omstandigheden en tijdelijke indrukken te laten regeeren O, dit moet onze begeerte zijnde vastheid van gang en leven te ver krijgen van het kind Gods, dat zijnen gang bestiert naar 's Heeren wetten. Laat alle dingen eerlijk en met orde ge schieden. Dit woord wijst bij steeds dieper indenken op de bron van al onzen jammer en ellende De zonde is de wanorde, die wij aanrichten tegen Gods Heilige Orde in Zijne Wet. Blijft men een onverzoende zondaar, schrikkelijk zal de eeuwige rampzaligheid zijn. Bij de bekeering wordt den mensch zijn verkeerde weg openbaar. Hij heeft het gansch verdorven en verderft het nog. Dan verkrijgt hij vrede, als hem Christus wordt toegerekend door 't geloof, die de Wet heeft volbrachten gehoorzaam was aan den Vader, tot den dood des kruises. En nu zal Hij ook krachtens zyne vereeni- ging met Christus door den Heiligen Geest in nieuwe gehoorzaamheid wandelen. Kent gij die gehoorzaamheid as: 5* Z£. Een nieuw jaar Een nieuw jaar! Wat rijkdom van terug blikken Wat ernstige blik voorwaarts Wat bracht het jaar 1892 ons veel öp het gebied der Kerk. De drie Amsterdamsche Synoden. De ver- eeniging der twee Gereformeerde Kerken groepen. De eigenaardige verhouding tot de Overheid. De veelheid van Classicale ver- gadèringen en Particuliere Synoden. De ge heel nieuwe indeeling des lands in geheel nieuwe of ten deele gewijzigde Classicale Combinatiën. De drukke arbeid van velerlei Deputaten. De velerlei bemoeiingen op het gebied der Zending. De wederkeer van Br. Cachet uit Indië en de eerste indruk zijner vele ervaringen. De ineensmeltiug van vele Kerken. De wisseling van vele personen. In 1892 is geleefd. Wat zal 1893 brengen Kerkhofstilte Inzinking na spanning Be treurend terugzien Moedeloos neerzitten Phariseesch zelfvoldaan zijn De ontsnoerde beurs dichtrygen, omdat het warme hart af koelt en inkrimpt Zoo wij wanen »wij zijn er al," dan voor zeker ja! Zoo wij beselfen »wij beginnen pas," dan door Gods genade, neen! Hij make onze kracht 2 Koningen 2 14 En in deze kracht zij Philippensen 3 14 onze leuze Vergetende hetgene achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit tot den prijs der roeping Gods, die van Boven is in Christus Jezus." Oud- Gereformeerd. Oud-Minister beteekentVoorheen Minis ter, maar nu niet meer. Oud-schoolopziener voorheen schoolopziener, maar nu niet meer. Oud-leerling: Voorheen leerling, maar nu niet meer. Oud Gereformeerd beteekent dus volgens de regelen der Nederlandsche taal Voorheen Gereformeerdmaar uu niet meer. Hoe droevig juist die naam vaak is, is in December des vorigen jaars gebleken. Toen zijn in »De Standaard" verschenen adverten- tiën, waarin zich noemende predikanten en kerkeraadsleden met terzijdestelling van alle kieschheid en schuchterheid in het heilige Matthëus 7 6 ten zeerste overtredende, el kander eens even in het publiek hardhandig onder handen namen over teedere vragen en mysteriën. Vervolgens zijn in De Standaard" en in »De Heraut" twee groote, elkander bestrijdende advertentiën geplaatst, en einde lijk heeft een der betrokken predikanten, de heer M. Ozinga Dzn., de handelingen van zijn hem afzettenden collega A. van den Oever, in een vlugschrift openbaar gemaakt. Dewijl de Gereformeerde Kerken met deze ongereforraeerde handelingen niet te maken hebben, gaan wij op nadere bizonderheden niet in. Alleen het leit, dat deze twee groepen van Oud-Gereformeerden per adver tentie afzettingen enz. behandelen zegt reeds genoeg in beider nadeel. Daarbij komt het feit, dat de groep, die den heer Ozinga be schermt, onder hare voormannen twee wegens scheurmakerij uit de Geref. kerken ontslagen oefenaars heeft, de Heeren J. Jansen en J. van Drunen. En aan de andere zijde is zulk een hardheid en verwardheid, dat het vognis der »Eere presentatie" (met alle Gerefor meerden bekennen wij, niet te weten, wat dit is) zeer zeker niet Christelijk en niet Gereformeerd heeten kan. Zij bevestigt de afzetting neen erger de ex-communica tie t»van M. Ozinga Dzn." Zij beweert dus, hem buiten het rijk van Christus te sluiten. En deze weemoedige daad (gesteld al, dat zekere bezwaren onjuist zijn, en het terecht geschied zij van pijnlijke rechts- oefening besluit zij met de öf verluchte of nijdige woorden»alzoo voor ons zedelijk doodzij zyn dus gelukkig van hem af In hetzelfde fraaie stuk vermeldt zij, dat hun gemeente een door de Ned. Wet, Staats blad van 8 October 1868, op zichzelf staaude gemeente is." Zóó erg is zelfs het „Synodaal Genootschap" nog niet aan den Staat ge boeid En eindelijk heeft zy gelegenheid gesteld om een Eerevergadering te houden." Evenals alle Gereformeerden, weten wij ook niet, wat dit beteekent. Indien er echter prediking bij mocht te pas komen, zou wel de beste text zijn »Ikabod. De eere is weg." Waarom wij hierop wijzen Opdat alom openbaar worde, dat de Gere formeerde Kerken niet met zulke praktijken willen te doen hebben opdat het Gerefor meerd beginsel er niet om gelasterd worde. Men bedenke wel, deze dwalenden zijn niet Gereformeerd', maar »Oad-Gereformeerd dat wil zeggen zy begonnen Gereformeerd maar zijn het nu niet meer. Ten tweede, om te wijzen op de schuld (en onze en onzer vaderen medeschuld) van de Gereformeerde Kerken sints 1816, die door eigen verbastering oorzaak zijn, dat zulke dwalende Broederen met hare zonden geen vrede konden hebben en nu door gebrek aan schriftuurlijke en dus Gereformeerde, on derwijzing het spoor bijster geraakt zyn. Ten derde, om te waarschuwen tegen het staan naar oefeningen" en oefenaren", waar door aan de Kerkeraden het geschikte per soneel onttrokken, aan warhoofden en opge- blazenen de weg tot scheurmaking geopend (ja bijna zelfs onvermijdelijk gemaakt,aan de Kerken velerlei ellende, en aan vele zie len tijdelijke en zelfs eeuwige schade berok kend wordt. Ten vierde, om den Oud-Gereformeerden Broederen (onder wie soms zoo liefelijke kin deren Gods schuilen) toe te roepen, dat zij uit Richteren 1721 leering zullen trekken. Wanneer er »geen Koning in Israël" is, doet

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1893 | | pagina 2