Uit Kerk en School. Classisvergadering duurzaam bestond, in plaats van by de sluiting geheel ontbonden te 'we zen. Zoo zou men tot Classicale Besturen terugzinken. Het eerste is bedenkelijk, om dat er Independentistische willekeur uit zou ontstaan in strijd met Art. 31 der Kerken ordening. Een derde bedenking geldt de formulieren voor attestatien, bij genoemden uitgever ver krijgbaaromdat daarin van »het lidmaat" wordt gesproken. Inderdaad mag tegen dat koude »het" wel eens geprotesteerd en meer nog tegen »lidmaat" voor lid". Hierdoor toch zou men tot de dwaze (met de 1ste Doopvraag strijdende) meening komen, dat een niet ten H. Avondmaal toegelatene geen lid der Kerk zou zijn. Ons is onbekend, of in onze Zuidelijke Kerken een der genoemde stukken gebruikt wordt. Maar tegen de verkeerde beginselen, in genoemde woorden blijkende, mag ook in het Zuiden nog wel eens gewaarschuwd. KerkbladBazuinHeraut en Kerkbode In de Kerkbo-Je voor Overijssel en Drenthe wordt gewezen op een dwaling eener Zuid- Hollandsche Classe. Deze toch wilde aan de Zuid-Hollandsche Kerkbode haar verslag niet afstaan; omdat dit in het kerkblad be hoorde. 't Ware wel te wenschen, dat alle Kerken even voorzichtig zich aan gesloten contracten wilden houden. Dan behoefde »De Heraut" niet langer opname van offlcieele berichten te weigeren, en werd »De Bazuin" niet lan ger ontsierd door een breeder of smaller streep offlcieele berichten van Kerken, die daarmede de overeenkomst schenden te Am sterdam in Juni 1892 gesloten voor des Heeren aangezicht. Genoemde Classis dwaalde echter in haar besluit. In de organen der gezamenlijke Kerken (Bazuin en Heraut) kan zonder zonde tegen God en menschen geen officieel bericht worden geplaatst, tenzij het eerst in »Het Kerkblad" zij verschenen In de Kerkboden, de organen der plaatselijke of gewestelijke Kerken wel. Zij zijn in genoemde overeen komst niet opgenomen, en hinderen ook Het Kerkblad" (het eenig officieel orgaan onzer gezamenlijke Kerken) niet in het minst. Droeviger echter dan deze kleine dwaling is de geheel onverdiende onwil, waarmede men soms Kerkboden tegenwerkt alsof de Redactiën van de Zuid-Hollandsche, de Zui- der, of andere Kerkboden dit werk uit baat zucht deden in plaats van uit zelfopoffering. En ernstiger wederom dan deze dwaling jegens personen is het vergrijp aan de ge meenschap der Kerken, wanneer men nóch in het Kerkblad, noch in de Kerkbode zijn verslagen inzendt. Waarmede men de zus terkerken van de ergerlijkste onverschilligheid beschuldigt, en tevens haar het kweeken van belangstelling onmogelijk maakt. De Classen, die zoo in verzuim bleven (o. a. eene in Zeeland en eene in Brabant) hebben ongetwijfeld deze bedoeling niet. Toch zou den de gevolgen verderfelijk worden. Verkeerde toestanden. Een onzer bladen vestigde onlangs de aan dacht op het verkeerde, om »de Kerk uit te blijvenwanneer eenige persoon of zaak, den Kerkverzuimer tegenstaat Wij wenschen in éénen adem hierbij te noemen het schrijven van >beleedigendeongeteekende brieven Aan deze twee kunnen wij duidelijk zien, hoeveel de Kerkelijke toestanden zijn en wor den verbeterd. Zij vloeien toch uit dezelfde bron Gemis aan rechtszekerheid. Wrevel over gebrek aan gelegenheid om zich uit te spreken. Op zich zelve ligt in deze zeer gcddelooze zaken iets zeer treurigs En om de zielen der schrijvers of wegblijvers mag het u leed doen. Maar terugdenkend aan het oude»uit de Kerk blyven", omdat er geen leertucht mogelijk was onder het ongereformeerd Ge nootschap en de andere tucht er geheel zaak van willekeur was, gevoelt Gij met een zucht van verlichting, dat die goddelooze toestand voorbij is. Ieder kan nu recht bekomen langs den weg der Dordtsche Kerkenordening, en hangt daarbij niet af van willekeur, maar weet zijn zaak gebonden aan Gods Woord en heeft daarbij ter verklaring, de Gerefor meerde Belijdenisschriften en Kerkenordening. Broeders, d e nu (gelijk de bedoelde Hol- landsche) wegblijven", bezondigen zich drie dubbel. Zij zondigen èn tegen Hebreeën 10 2529, èn door lastering van Gods werk in de Reformatie, èn door een zich onttrekken aan de van God gestelde orde. Naarmate wij meer van den Genootschaps- zuurdeesem bevrijd worden, mindert dan ook deze misstand. Ongeteekende brieven komen zelfs wel niet meer voor. Wij ontvingen ze althands alleen van kennelijk anti-gereformeerde zijde. En verblijdden ons over dit feit, dat in onze Kerken de verzoeking hiertoe niet meer be staat. Wat de Genootschapsleden betreft, onderdrukt en rechteloos als zij zijn, zien zij geen anderen weg, en zijn het niet beter ge wend. Arme zielen De Heere geve hun vrij making uit het gevangenbuis F. Theologische School en Theologische Faculteit. Het is eene weldaad voor de Gereformeer de Kerken, dat zij door haai; tegenstanders zoo scherp op de vingers worden gezien. Uit de critiek van vijanden toch valt dik wijls veel te leeren. Ook deze critiek zal ons ten goede komen. In de zaak der tot stand gekomen veree- niging van Gereformeerde Kerken en alles wat met haar samenhangt, kan men echter als veiligen regel aannemen, dat wanneer bladen als »de Gereformeerde Kerk" iets afkeuren, dat afgekeurde ons het begeerde moet zyn. Wat die bladen toch in deze zaak afkeu ren vreezen zij in den regel, omdat zij er gevaar in zien voor hun Genootschap. Zoo was het vóór Mei 1892, vóór de Ge nerale Synode te Arasterdam. Wat een roepen toen, dat de Ned. Geref. Kerken nu in de scheiding terecht zouden komen Wat een aandoenlijke klachten over de Chr. Gereformeerde Kerken, die nu wel haast door de Doleantie zouden opgeslokt en verteerd worden Zoo ook nu weer. Nauwelijks wordt door enkele broeders op het noodzakelijke van ineensmelting der The ologische School te Kampen en der Theol. Faculteit van de Vrije Universiteit gewezen, of men komt in het geweer. Ieder gevoelt het belang dezer ineensmel ting. Ieder gevoelt hoeveel door haar de Ge reformeerde Kerken winpen zouden. Ook de mannen, die in het blad van dr. Hoedemaker schrij ven, gevoelen het. En waar zij het gevoelen, daar komen zij voor den dag. Zekere G. is in het blad van dr. Hoede- maker hun tolk. Hij schrijft »Wat het einde zal zijn is nu reeds te voorzien. Een Universiteit te Amsterdam kan het natuurlijk niet afleggen tegen eene School te Kampen Kan men niet tot algeheele opheffing der laatste komen, welnu dan mag ze als voor bereidende klasse dienst blijven doen en ko men al de jongelieden ten slotte van Am sterdam. Daar heeft men gelegenheid de studenten ook de lessen aan de Stedelijke Universiteit te laten bijwonen, daar kunnen ze proino- veeren enz. Toen de vereeniging tot stand kwam, wer den de Chr. Gereformeerden meermalen op dit gevaar gewezen en velen zeiden dan Kampen zullen ze wel .laten staan, maar de lui zitten nu eenmaal in het schuitje, en de hoofdmannen zullen hun wel aan 't verstand weten te brengen, dat ze mee moeten varen." Voelt ge wel De ex-Chr. Gereformeerden zijn weer in beklag. Zij zullen de dupe worden. O wat zouden de mannen van »de Gere formeerde Kerk in de handen wry ven van genot, als zy door zulke taal de broeders eens tegen de broeders konden opruien, en eene toekomstige samensmelting van Theo logische School en Theologische Faculteit tot schade der Gereformeerde Kerken kon den tegenhouden. Houden die Gereformeerde Kerken echter de oogen maar goed open en laten zy uit al zulk boos pogen maar te beter verstaan, dat zij op den goeden weg zijn, wauneer zij ern stig en bedachtzaam de samensmelting van Theologische school en Theologische Facul teit zoeken. Bijbels in onze Kerkgebouwen. Reeds lang heeft het my en velen met mij gehinderd, dat zoo weinigen een Bijbel in de Kerk by zich hebben. Het is zeker een be wijs van diep verval, dat dit zoo is. Het is voor menigen kerkganger onmogelijkom den tekst na te gaan, en het tekstverband te vatten, zoo dikwijls uit het Oude Testa ment gesproken wordt. Zulks is niet best bevorderlijk tot het recht verstand van Gods Woord. Al bedoelt men het niet zoo, toch is het eene zekere minachting omtrent het Oude Verbond, die men aan den dag legt. Ook getuigt het niet van groote behoefte, om den zin des Woords goed te verstaan. Vooral, daar het in de Schrift dikwijls op een woord zeer aankomt, is het nazien van de Schrift onmisbaar. Misschien denkt deze of geneMaar ik kan niet met zulk een dik boek loopen. Dat kan zijn. Maar dan kan men er een Kerk bijbel op na houden. Bijbel^ zyn goedkoop genoeg. En als dan ieder een vaste plaats krijgt, al is het voorgeefs, dan bestaat daar geen bezwaar voor. Of men zou ook in een huis bij de kerk of by den koster zyn Bijbel met zijn naam er in, kunnen 'deponeeren. Laat men toch de dierbaarheid van Gods Woord erkennen en beseffen. Dat boek is ons levensboek en moet niet slechts gelezen, maar onderzocht en doorkropen worden, on der voorlichting des Heiligen Geestes, zal het ons tot stichting en tot ware vertroosting zijn. P. v. A. Bovenstaande woorden van ds. Ploos van Amstel nemen wij met veel instemming uit de Friesche Kerkbode over. Ook ons hinderde het reeds lang, dat bij de bediening des Woords zoo weinig bijbels in de Kerkgebouwen gevonden worden. Men brengt wel een boek mee, waarin de boeken des Nieuwen Testaments staan en de berijmde psalmen, maar den bijbel brengt men niet mee. Bracht men toch den bijbel mee, dan zou men een boek meebrengen, waarin niet alleen de boeken des Nieuwen, maar ook die des Ouden Testaments staan. De bijbel bestaat toch niet uit 27, maar uit 66 boeken. Wij gelooven, dat het goed zou zijn als wij eens op eenmaal van die doorgeknipte, van die halve bijbels af konden komen en weer hadden den geheelen bijbel en daarach ter de berijmde Psalmen. Behalve toch. dat men met zoo'n halven bijbel dikwijls bij de bediening des Woords niet terecht kan, werken die halve bijbels nog deze groote schade, dat zij de boeken des Ouden Testaments in minachting brengen. Dit hebben zij onder het Genootschap lang genoeg gedaan. Om dit te doen, waren zy onder het Ge nootschap eigenlijk ook uitgevonden. Daar toch liggen de reglemente i op tafel en wat met die regletioenten strijdt moet zachtkensaan opgeruimd worden. Eerst de boeken des O. Testaments en straks die van het Nieuwe. Maar ook met deze Synodale uitvinding hebben wij te breken. Het Woord, dat God ons gegeven heeft, hebben wij hoog te eeren. Laten wij toonen, dat wij het hoog hou den, door weer compleete bijbels mee te ne men naar onze bijeenkomsten. W.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1892 | | pagina 3