gevonden. Ondergeteekeuden nemen de vrijheid den
wensch uit te sprekeif, dat dit goede voorbeeld na
volging moge vinden. Mogelijk voelt deze of gene,
uit dankbaarheid voor genoten stoffelijke of geeste
lijke zegeningen, de vurige begeerte in zijn gemoe.d
opkomen, om den Heere daarvoor een offer te bren
gen door mededeelzaamheid te bewijzen aau den
armen broeder of zuster, maar zie, geld kan in deze
drukkende tijden daarvoor bezwaarlijk gemist wor
den Welnu, laat zulken ook hierdoor moge herin
nerd worden, dat hij den Heere ook in dezen met
zijne goederen dienen kan. Levensmiddelen, brand
stoffen, kleedingstukkcn zullen door diakenen zeer
gaarne in ontvangst genomen en naar hun beste we
ten uitgedeeld worden.
Diakenen voornoemd,
C. Verhage, Voorzitter.
J. P. de Wagemaker, rfecrttaris.
Middelburg, 9 .December 1892.
S'eroosk'Tlie 15. De Kerkeraad der Geref.
Kerk B alhier bericht dat het adres voor deze kerk
gedurende de vacature is aan P. Melis Pz.
Seroo^lceriio O. Alhier is uit het bestaande
viertal tot Herder en Leeraar beroepen Ds. D. G. P.
Sluijter te Vianen.
's BokcIi. Tot onze blijdschap mogen wij be
richten, dat onze Leeraar Ds. J. v. d. Linden voor
het beroep naar de Kerk van Zaandam bedankt heelt.
Seroo>»kerli<i in Walcheren. Zondag
4 dezer, in de namiddagure, trad onze geliefde leeraar,
ds. J. H. M. G. Wolt. predikant der Gerelormeerde
Kerk B, voor het laatst als onze leeraar in ons mid
den op.
Z.Eerw. had tot tekst gekozenOpenbaringen 22 14
hZalig zija zijdie zijne geboden doen, opdat hunne
macht zij aan den boom des levens, en zij door de
poorten mogen ingaan in de stad".
In de ongeveer vijf jaren, die onze leeraar in ons
midden onder veel strijds en arbeidens, maar vooral
onder zoovele blijken van 's Heeren ontferming heeft
mogen \ertoeven, zijn tusschera hem en de zijnen en
ons teedere banden gelegd.
Maar wij werden er nu ook mg weder krachtig
op gewezen, dat, zonder miskenning van dat alles,
de hoofdzaak, ook bij dit samenzijn, moest zijn, de
vraag: Heere! wat wilt Gij, dat ik doen zal, wat is
Uw Heilige wil, hoe wordt.Uw Naam verheerlijkt,
en dat in dien weg door Gods genade alleen, maar
ook zeker, zaligheid en vrede wordt gevonden. Na
de bediening des Woords, volgden nog vele hartelijke
toespraken, o. a. ook aan de afgevaardigden van den
Eerw. Kerkeraad der Gereformeerde Kerk A, alhier.
Nadat de zegen was uitgesproken, nam de consu
lent dezer Kerk, Ds. Hulsebos van Vlissineen, het
woord, om in naam der talrijke schare aau den ver-
trekkenden leeraar, zijne gade en kroost een hartelijk
vaarwel toe te roepen. Op zijne uitnoodiging werd
den leeraar en de zijnen toegezongen Ps. 121 4.
Nog volgde hierop een kort woord van dank van den
heengaanden leeraar.
Stelle de Heere hem ook voor de Kerk van Maas
land tot eenen rijken zegen.
TïJuiatloi-t, 4 Dec :892. Op begeerte der ge
meente Zevenbergen, met wie we dusver Ds. Ouen-
dag als herder en leeraar bezaten, besloot onze ge
achte leer ar, met het oog op de behoeften der roe
pende Kerk en de ineensmelting der beide Gereform.
Kerken alhier om voortan de Kerk van Zevenbergen
als herder en leeraar alleen te dienen.
Aan den avond van dezen dag, was van beide Ge
reformeerde Kerken eene groote schare bijeen in het
Kerkgebouw der Gereform. Kerk A, en volgde met
eerbied en aandacht het ernstig en gepast afscheids
woord, dat onze scheidende leeraar uitsprak naar aan
leiding van Coloss. 3 11, laatste gedeelte.
Aan het eind werd onze geachte leeraar zeer waar-
deerend toegesproken door Ds. Feringa en een der
ouderlingen, terwijl de gemeente ZEw. toezong Ps.
121 4 en 134 3.
Hadden we gedurende 3 jaar in Ds. Ouendag een
getrouw herder en leeraaar, onze beste wenschen
volgen ZEw.
Dezelfde achting die ZEw. hier genoot, zij ook in
Zevenbergen ZEw. deel.
Dezelfde liefde en vrede, die gedurende Z.Eerw.
verblijf alhier heerschten worde ook in Zevenbergen
genoten
De Heere spare zijn dienstknecht nog lang en geve
dat en de Kerk van Zevenbergen en de straks ver-
eenigde Gereform. Kerk alhier met hare leeraren
steeds kennelijk mogen ervaren dat haar verheerlijkt
Hoofd ten goede zijner Kerk gezeten is aan des
Vaders rechterhand
Namens den Kerkeraad der Gereform. Kerk A.
C. Mac Lean, Scriba.
Verantwoording: van ifefdetravfii.
Door den boekh. der K. Kas in dank ontvangen
in de Collecte 4 Dec.voor het kerkelijk tekort NN.
f 1. Voor de plaats NN. f2,50. idem f2,50. Voor het
nieuwe paviljoen NN. f ,25. Bezorgd oij J. J. Doek-
heer voor de Zending 300 postzegels P. \V. Bij Br.
C. H. de ^Wagemaker plaats NN. f5. Bij Br. G. Jonk
plaats NN. f 10. idem voor het or^el NN. f2,50.
J. J. Dockheer.
Diaconaal Hulpbetoon.
De ondergeteekende bericht onder vriendelijke
dankbetuiging de ontvangst van een pakje kleeding-
stukken van Mevr. N.
Mej. Verhage.
Ontvangen van Mej. S. 3 hemden 1 raar wollen
kousen Van N. N. 50 cent. Mej. Jonk.
Vllssingfen B. Ontvangen: voor de zending,
[coutributie over 1892, f 1,25 en f j.
Namens den Kerkeraad
J. P. Brand Smith, Scriba.
Ed geheiligd zijnde, i3 Hij allen, die Hem
gehoorzaam zijn, eene oorzaak van eeuwige
zaligheid geworden. Hebreën 5 9.
Christus is onze hoogste profeetonze
eenige hoogepriester, onze eeuwige Koning.
Hier wordt Hij voorgesteld als hoogepriester
en wel in de volmaaktheid van Zijne offerande,
de offerande van Zich zeiven. Zijne gebeden
en smeekingen tot den Vader, Zijne sterke
roeping en tranen, zij verplaatsen ons in
Gethsemané en op Golgotha, waar inzonder
heid door den Borg de zonden en ongerech
tigheden zijns volks voor het aangezicht des
Vaders werden gedragen en geboet.
Hij heeft hierin eene volkomene gehoor
zaamheid aan den Vader betoond. En hoewel
Hij de Zoon, dus de heerlijke tweede persoon
in de heilige Drieëenheid, dus van eeuwig
heid God was, zoo heeft Hij nochtans ge
hoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft
geleden. Hij heeft het ervaren, wat het zegt:
in zulke benauwdheden en angsten den Va
der gehoorzaam te zijn.
De Zoon is dus den Vader in alles vol
komen gehoorzaam tot volvoering van de
verlossing van Gods uitverkorenen, als Hij
door den Eeuwigen Geest Zich Zei ven Gode
onstraffelijk opoffert.
En geheiligd zijnde of, volmaakt geworden
zijnde in de betooning van deze Zijne ge
hoorzaamheid. Van eeuwigheid was de ver
lossing der uitverkorenen door den Middelaar
vast. Hij is reeds geslacht van vóór de grond
legging der wereld. Maar in de volheid des
tijds moest dat werk worden volbracht. En
Hij heeft het volbracht. En zoo is Hij allen
die Hem gehoorzaam zijneene oorzaak der
eeuwige zaligheid geworden. De bewegende
oorzaak is de genade Gods, de verdienende
oorzaak Christus in Zijne volmaakte gehoor
zaamheid tot den dood, ja den dood des krui-
ses. Nu behoort tot het geheiligd zijn ook
'sHeeren Opstanding en Verheerlijking, zoodat.
in dat woord ligt opgesloten de verwerving
van alle heilgoederen voor Zijn volk, ook den
levendmakenden Geest, door Wien zij uit den
dood tot het leven geroepen naar Gods vrij-
machtigen wil, door een levend geloof den
Heere Christus worden ingeplant, om in Hem
gerechtvaardigd ook in Hem Gode te leven
het leven der nieuwe gehoorzaamheid.
Allendie Hem gehoorzaam zijn. Zoo wor
den hier Gods uitverkorenen genoemd. Zij
worden hier genoemd met een der kenmer
ken, waaruit hunne uitverkiezing blijkt. AU
len wordt hier gezegd, opdat alle mensehelijk
onderscheid, dat wij zoo gaarne maken, weg-
valle en alleen het goddelijk welbehagen de
eere ontvange. Allen, wie zij ook zijn of ge
weest zijn, jood, heiden, barbaar of Scyth,
die Hem gehoorzaam zijn. Bij uw zelfonder
zoek, lezer hebt gij u dus ook deze vraag
te stellenBen ik Hem gehoorzaam Gij
moet niet aanvangen met de vraag ben ik
uitverkoren dan volgt gij de goede en hei
lige orde der Schrift niet. Zij houdt ons eerst
de vruchten der uitverkiezing voor, opdat de
kinderen Gods daaruit van hunne eeuwige
verkiezing verzekerd zouden worden, en alzoo
hunne roeping en verkiezing vast zouden
maken. De gehoorzaamheid is het geloof in
een zijner voornaamste kenmerken en eigen
schappen niet meer zich zeioen te zijnmaar
Diensdie voor ons is gestorven en opgewekt.
Menigmaal wordt het geloof zelve gehoor
zaamheid genoemd. Wie nu waarlijk door
Gods genade de gehoorzaamheid aan den
Heere Christus bij zich mag bevinden, dien
mag ook de zalige vreugde het hart vervul
len, dat Hij hem tot eene oorzaak van eeu
wige zaligheid is geworden. Maar die ge
hoorzaamheid nu kan alleen door genade
aanwezig zijn en geoefend worden. Zij is
Gods werk, zij komt ons toe door den Hei
ligen Geest uit het Verlossingswerk van
Christus.
Zij is er niet, of het hartelijk leedwezen
over de zonden moet worden gekend, de
droefheid naar God, die eene onberouwelijke
bekeering werkt. Zij is er niet, of Christus
heeft door den Heiligen Geest Zijn recht op
uwe ziele laten gelden. Maar dan ook is zij
er, al is het in beginsel en in veel strijd en
struikeling. Hij zal niet rusten, tenzij dat
Hij deze zaak voleind hebbe. Dan moet gij
aan de zonde, aan de wereld, aan eigen zin
en wil en lust sterven en zal Christus in u
eene gestalte verkrijgen. Dan leert Hij u het
gehoorzamen, het zalige gehoorzamen aan
Hem, den Oversten Leidsman en Voleinder
des geloofs. den Zoon Gods.
O lezervraag toch naar deze gezonde
kenmerken van het geloofsleven, die Gods
Heilig Woord ons voorhouden. Onderzoekt u
zeivenoj oij in het geloove zijtbeproeft u
zelvtn! Heil u! indien gij levendig moogt
gevoelen, dat gy uwszelfs niet meer zijt. O
ontziet u voor Hem, buigt voor Hem
't Natuurlijk hart is ongehoorzaam, onge-
loovig, onbekeerlijk. Wee die in dien gena-
deloozen staat blijft volhardenDie den
Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien
de toorn Gods blijft op hem. H.
3 SI
Zendingsvereeniging
De Gereformeerde Kerken belijden, dat naar
de instelling van haren Heiland en Koning
bizondere ambten in deze Kerken moeten
wezen. Verzaken echter deze bizondere ambts
dragers hun roeping, dan komt in deze het
algemeen ambt aller geloovigen tot openba
ring. Dezen toch hebben onder de vele andere
verplichtingen, die hun Christen-zijn op hen
legt, ook deze dat zij bij dwaling of lang
durig verzuim van hun Opzieners, met 's
Heeren Woord tot dezen gaan zullen en
trachten hen tot een beter inzicht in hun
roeping te brengen. Waar dit niet baat, zul
len zij in geordenden Kerkstaat zich tot de
meerdere vergaderingen der Kerken wenden.
Waar deze weg echter niet bestaat, en de
Opzieners in hun ontrouw volharden, zullen
de geloovigen krachtens genoemd algemeen
ambt, na alle andere rechte middelen uitge
put te hebben, zeiven de taak dezer ontrou
wen ter hand nemen.
Wat zegt nu de naam Zendingsvereeni
ging'Dit: dat de Kerk van Hem, Die
eens beval tot al de volken te gaan, aan deze
roeping ontrouw is gebleken. Dat er aan
geen opwaken uit deze diepzondige sluime
ring viel te denken. En dat toen eindelijk
enkele geloovigen maar gedaan hebben, wat
toch niet ongedaan moei t blijven.
En God heeft dit trouw en kloek bestaan
met kennelijken zegen gekroond. Zegen voor
den Zendingsarbeid en zegen voor de Zen
dingsvrienden. Maar hoe beschamend is het
voor de ontrouwe Kerk
Kerstenman, wats Di gesciet
Slaepstu, hoene dienstu niet
Jesum Christum Dinen Heere
vraagde voor eeuwen een oud lied. En in den
naam Zendingvereeniging ligt zulk een vraag
besloten voor de in deze maar al te trage
Kerken.
Liefelijk is dan nu de gedachte, dat onze
Kerken weêr tot eenig besef van haar hooge
roeping zijn wedergekeerd. Beschamend daar
entegen, dat zoovele arbeiders van Vereeni-
gingen staan tegenover zoo weinige van de
Kerken
Leden der Gereformeerde Kerken waakt
op! Kerkeraden, laat de Vereenigingen u tot
jaloerschheid verwekken
Gereformeerd
Waartoe dient toch dat drijven van die Ge
reformeerdheid Vooral op het gebied der
Zending Breng hun het Christendom maar
laten wij onze geschillen en verschillen toch
voor ons zeiven houden
Dergelijke beweringen zijn vaak vernomen.
En schijnbaar zeer terecht. Is het wel noo-
dig, de eerstelingen uit Heidenstreken met
onze verschillen van secten en Kerken bekend