gevonden. Ondergeteekeuden nemen de vrijheid den wensch uit te sprekeif, dat dit goede voorbeeld na volging moge vinden. Mogelijk voelt deze of gene, uit dankbaarheid voor genoten stoffelijke of geeste lijke zegeningen, de vurige begeerte in zijn gemoe.d opkomen, om den Heere daarvoor een offer te bren gen door mededeelzaamheid te bewijzen aau den armen broeder of zuster, maar zie, geld kan in deze drukkende tijden daarvoor bezwaarlijk gemist wor den Welnu, laat zulken ook hierdoor moge herin nerd worden, dat hij den Heere ook in dezen met zijne goederen dienen kan. Levensmiddelen, brand stoffen, kleedingstukkcn zullen door diakenen zeer gaarne in ontvangst genomen en naar hun beste we ten uitgedeeld worden. Diakenen voornoemd, C. Verhage, Voorzitter. J. P. de Wagemaker, rfecrttaris. Middelburg, 9 .December 1892. S'eroosk'Tlie 15. De Kerkeraad der Geref. Kerk B alhier bericht dat het adres voor deze kerk gedurende de vacature is aan P. Melis Pz. Seroo^lceriio O. Alhier is uit het bestaande viertal tot Herder en Leeraar beroepen Ds. D. G. P. Sluijter te Vianen. 's BokcIi. Tot onze blijdschap mogen wij be richten, dat onze Leeraar Ds. J. v. d. Linden voor het beroep naar de Kerk van Zaandam bedankt heelt. Seroo>»kerli<i in Walcheren. Zondag 4 dezer, in de namiddagure, trad onze geliefde leeraar, ds. J. H. M. G. Wolt. predikant der Gerelormeerde Kerk B, voor het laatst als onze leeraar in ons mid den op. Z.Eerw. had tot tekst gekozenOpenbaringen 22 14 hZalig zija zijdie zijne geboden doen, opdat hunne macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad". In de ongeveer vijf jaren, die onze leeraar in ons midden onder veel strijds en arbeidens, maar vooral onder zoovele blijken van 's Heeren ontferming heeft mogen \ertoeven, zijn tusschera hem en de zijnen en ons teedere banden gelegd. Maar wij werden er nu ook mg weder krachtig op gewezen, dat, zonder miskenning van dat alles, de hoofdzaak, ook bij dit samenzijn, moest zijn, de vraag: Heere! wat wilt Gij, dat ik doen zal, wat is Uw Heilige wil, hoe wordt.Uw Naam verheerlijkt, en dat in dien weg door Gods genade alleen, maar ook zeker, zaligheid en vrede wordt gevonden. Na de bediening des Woords, volgden nog vele hartelijke toespraken, o. a. ook aan de afgevaardigden van den Eerw. Kerkeraad der Gereformeerde Kerk A, alhier. Nadat de zegen was uitgesproken, nam de consu lent dezer Kerk, Ds. Hulsebos van Vlissineen, het woord, om in naam der talrijke schare aau den ver- trekkenden leeraar, zijne gade en kroost een hartelijk vaarwel toe te roepen. Op zijne uitnoodiging werd den leeraar en de zijnen toegezongen Ps. 121 4. Nog volgde hierop een kort woord van dank van den heengaanden leeraar. Stelle de Heere hem ook voor de Kerk van Maas land tot eenen rijken zegen. TïJuiatloi-t, 4 Dec :892. Op begeerte der ge meente Zevenbergen, met wie we dusver Ds. Ouen- dag als herder en leeraar bezaten, besloot onze ge achte leer ar, met het oog op de behoeften der roe pende Kerk en de ineensmelting der beide Gereform. Kerken alhier om voortan de Kerk van Zevenbergen als herder en leeraar alleen te dienen. Aan den avond van dezen dag, was van beide Ge reformeerde Kerken eene groote schare bijeen in het Kerkgebouw der Gereform. Kerk A, en volgde met eerbied en aandacht het ernstig en gepast afscheids woord, dat onze scheidende leeraar uitsprak naar aan leiding van Coloss. 3 11, laatste gedeelte. Aan het eind werd onze geachte leeraar zeer waar- deerend toegesproken door Ds. Feringa en een der ouderlingen, terwijl de gemeente ZEw. toezong Ps. 121 4 en 134 3. Hadden we gedurende 3 jaar in Ds. Ouendag een getrouw herder en leeraaar, onze beste wenschen volgen ZEw. Dezelfde achting die ZEw. hier genoot, zij ook in Zevenbergen ZEw. deel. Dezelfde liefde en vrede, die gedurende Z.Eerw. verblijf alhier heerschten worde ook in Zevenbergen genoten De Heere spare zijn dienstknecht nog lang en geve dat en de Kerk van Zevenbergen en de straks ver- eenigde Gereform. Kerk alhier met hare leeraren steeds kennelijk mogen ervaren dat haar verheerlijkt Hoofd ten goede zijner Kerk gezeten is aan des Vaders rechterhand Namens den Kerkeraad der Gereform. Kerk A. C. Mac Lean, Scriba. Verantwoording: van ifefdetravfii. Door den boekh. der K. Kas in dank ontvangen in de Collecte 4 Dec.voor het kerkelijk tekort NN. f 1. Voor de plaats NN. f2,50. idem f2,50. Voor het nieuwe paviljoen NN. f ,25. Bezorgd oij J. J. Doek- heer voor de Zending 300 postzegels P. \V. Bij Br. C. H. de ^Wagemaker plaats NN. f5. Bij Br. G. Jonk plaats NN. f 10. idem voor het or^el NN. f2,50. J. J. Dockheer. Diaconaal Hulpbetoon. De ondergeteekende bericht onder vriendelijke dankbetuiging de ontvangst van een pakje kleeding- stukken van Mevr. N. Mej. Verhage. Ontvangen van Mej. S. 3 hemden 1 raar wollen kousen Van N. N. 50 cent. Mej. Jonk. Vllssingfen B. Ontvangen: voor de zending, [coutributie over 1892, f 1,25 en f j. Namens den Kerkeraad J. P. Brand Smith, Scriba. Ed geheiligd zijnde, i3 Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, eene oorzaak van eeuwige zaligheid geworden. Hebreën 5 9. Christus is onze hoogste profeetonze eenige hoogepriester, onze eeuwige Koning. Hier wordt Hij voorgesteld als hoogepriester en wel in de volmaaktheid van Zijne offerande, de offerande van Zich zeiven. Zijne gebeden en smeekingen tot den Vader, Zijne sterke roeping en tranen, zij verplaatsen ons in Gethsemané en op Golgotha, waar inzonder heid door den Borg de zonden en ongerech tigheden zijns volks voor het aangezicht des Vaders werden gedragen en geboet. Hij heeft hierin eene volkomene gehoor zaamheid aan den Vader betoond. En hoewel Hij de Zoon, dus de heerlijke tweede persoon in de heilige Drieëenheid, dus van eeuwig heid God was, zoo heeft Hij nochtans ge hoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden. Hij heeft het ervaren, wat het zegt: in zulke benauwdheden en angsten den Va der gehoorzaam te zijn. De Zoon is dus den Vader in alles vol komen gehoorzaam tot volvoering van de verlossing van Gods uitverkorenen, als Hij door den Eeuwigen Geest Zich Zei ven Gode onstraffelijk opoffert. En geheiligd zijnde of, volmaakt geworden zijnde in de betooning van deze Zijne ge hoorzaamheid. Van eeuwigheid was de ver lossing der uitverkorenen door den Middelaar vast. Hij is reeds geslacht van vóór de grond legging der wereld. Maar in de volheid des tijds moest dat werk worden volbracht. En Hij heeft het volbracht. En zoo is Hij allen die Hem gehoorzaam zijneene oorzaak der eeuwige zaligheid geworden. De bewegende oorzaak is de genade Gods, de verdienende oorzaak Christus in Zijne volmaakte gehoor zaamheid tot den dood, ja den dood des krui- ses. Nu behoort tot het geheiligd zijn ook 'sHeeren Opstanding en Verheerlijking, zoodat. in dat woord ligt opgesloten de verwerving van alle heilgoederen voor Zijn volk, ook den levendmakenden Geest, door Wien zij uit den dood tot het leven geroepen naar Gods vrij- machtigen wil, door een levend geloof den Heere Christus worden ingeplant, om in Hem gerechtvaardigd ook in Hem Gode te leven het leven der nieuwe gehoorzaamheid. Allendie Hem gehoorzaam zijn. Zoo wor den hier Gods uitverkorenen genoemd. Zij worden hier genoemd met een der kenmer ken, waaruit hunne uitverkiezing blijkt. AU len wordt hier gezegd, opdat alle mensehelijk onderscheid, dat wij zoo gaarne maken, weg- valle en alleen het goddelijk welbehagen de eere ontvange. Allen, wie zij ook zijn of ge weest zijn, jood, heiden, barbaar of Scyth, die Hem gehoorzaam zijn. Bij uw zelfonder zoek, lezer hebt gij u dus ook deze vraag te stellenBen ik Hem gehoorzaam Gij moet niet aanvangen met de vraag ben ik uitverkoren dan volgt gij de goede en hei lige orde der Schrift niet. Zij houdt ons eerst de vruchten der uitverkiezing voor, opdat de kinderen Gods daaruit van hunne eeuwige verkiezing verzekerd zouden worden, en alzoo hunne roeping en verkiezing vast zouden maken. De gehoorzaamheid is het geloof in een zijner voornaamste kenmerken en eigen schappen niet meer zich zeioen te zijnmaar Diensdie voor ons is gestorven en opgewekt. Menigmaal wordt het geloof zelve gehoor zaamheid genoemd. Wie nu waarlijk door Gods genade de gehoorzaamheid aan den Heere Christus bij zich mag bevinden, dien mag ook de zalige vreugde het hart vervul len, dat Hij hem tot eene oorzaak van eeu wige zaligheid is geworden. Maar die ge hoorzaamheid nu kan alleen door genade aanwezig zijn en geoefend worden. Zij is Gods werk, zij komt ons toe door den Hei ligen Geest uit het Verlossingswerk van Christus. Zij is er niet, of het hartelijk leedwezen over de zonden moet worden gekend, de droefheid naar God, die eene onberouwelijke bekeering werkt. Zij is er niet, of Christus heeft door den Heiligen Geest Zijn recht op uwe ziele laten gelden. Maar dan ook is zij er, al is het in beginsel en in veel strijd en struikeling. Hij zal niet rusten, tenzij dat Hij deze zaak voleind hebbe. Dan moet gij aan de zonde, aan de wereld, aan eigen zin en wil en lust sterven en zal Christus in u eene gestalte verkrijgen. Dan leert Hij u het gehoorzamen, het zalige gehoorzamen aan Hem, den Oversten Leidsman en Voleinder des geloofs. den Zoon Gods. O lezervraag toch naar deze gezonde kenmerken van het geloofsleven, die Gods Heilig Woord ons voorhouden. Onderzoekt u zeivenoj oij in het geloove zijtbeproeft u zelvtn! Heil u! indien gij levendig moogt gevoelen, dat gy uwszelfs niet meer zijt. O ontziet u voor Hem, buigt voor Hem 't Natuurlijk hart is ongehoorzaam, onge- loovig, onbekeerlijk. Wee die in dien gena- deloozen staat blijft volhardenDie den Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien de toorn Gods blijft op hem. H. 3 SI Zendingsvereeniging De Gereformeerde Kerken belijden, dat naar de instelling van haren Heiland en Koning bizondere ambten in deze Kerken moeten wezen. Verzaken echter deze bizondere ambts dragers hun roeping, dan komt in deze het algemeen ambt aller geloovigen tot openba ring. Dezen toch hebben onder de vele andere verplichtingen, die hun Christen-zijn op hen legt, ook deze dat zij bij dwaling of lang durig verzuim van hun Opzieners, met 's Heeren Woord tot dezen gaan zullen en trachten hen tot een beter inzicht in hun roeping te brengen. Waar dit niet baat, zul len zij in geordenden Kerkstaat zich tot de meerdere vergaderingen der Kerken wenden. Waar deze weg echter niet bestaat, en de Opzieners in hun ontrouw volharden, zullen de geloovigen krachtens genoemd algemeen ambt, na alle andere rechte middelen uitge put te hebben, zeiven de taak dezer ontrou wen ter hand nemen. Wat zegt nu de naam Zendingsvereeni ging'Dit: dat de Kerk van Hem, Die eens beval tot al de volken te gaan, aan deze roeping ontrouw is gebleken. Dat er aan geen opwaken uit deze diepzondige sluime ring viel te denken. En dat toen eindelijk enkele geloovigen maar gedaan hebben, wat toch niet ongedaan moei t blijven. En God heeft dit trouw en kloek bestaan met kennelijken zegen gekroond. Zegen voor den Zendingsarbeid en zegen voor de Zen dingsvrienden. Maar hoe beschamend is het voor de ontrouwe Kerk Kerstenman, wats Di gesciet Slaepstu, hoene dienstu niet Jesum Christum Dinen Heere vraagde voor eeuwen een oud lied. En in den naam Zendingvereeniging ligt zulk een vraag besloten voor de in deze maar al te trage Kerken. Liefelijk is dan nu de gedachte, dat onze Kerken weêr tot eenig besef van haar hooge roeping zijn wedergekeerd. Beschamend daar entegen, dat zoovele arbeiders van Vereeni- gingen staan tegenover zoo weinige van de Kerken Leden der Gereformeerde Kerken waakt op! Kerkeraden, laat de Vereenigingen u tot jaloerschheid verwekken Gereformeerd Waartoe dient toch dat drijven van die Ge reformeerdheid Vooral op het gebied der Zending Breng hun het Christendom maar laten wij onze geschillen en verschillen toch voor ons zeiven houden Dergelijke beweringen zijn vaak vernomen. En schijnbaar zeer terecht. Is het wel noo- dig, de eerstelingen uit Heidenstreken met onze verschillen van secten en Kerken bekend

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1892 | | pagina 2