Uit Kerk eii School. Nederduitsch Gereformeerd was, in Dieren omgekeerd dien, die Christelijk Gereformeerd is geweest. De voormalig Nederduitsch Ge reformeerde Kerkeraad is in Grijpskerke aan gewezen met letter A, in Serooskerke met letter B, in Middelburg met letter C. De letters A en B wijzen in Werkendam aan de Christelijke Gereformeerde Kerk en de Neder- duitsche Gereformeerde Kerk van voorheen in Zierikzee echter vindt men evenzoo de letters A en B, en toch is daar van optreden in doleantie geen sprake geweest. Deze let ters zijn dus niet de herinnering aan een verschil van zienswijze, dat men wil besten digen maar integendeel de herinnering aan een ongerijmdheid, die men wil verwijderen, en alleen voor korten tijd nog moet dulden Het bestaan van meer dan een Kerkeraad in eene zelfde Kerk. Maar zelfs wanneer deze vereeniging aller- wege in volkomen samensmelting zal voltooid zijn, kan toch niet gejuicht: »wij zijn er al". Nog Z09 vele in menig opzicht Gereformeerd gezinden leven in kleinere of grootere groe pen van ons gescheiden Hoe zou ons harte niet dorsten naar eenheid met deze Broederen en Zusteren Nog zoovele duizende Gerefor meerden zijn nog niet ontkomen uit den strik des vogelvangers, hebben nog niet gebroken met het Godonteerend en ziel verdervend Sy nodaal" Genootschap, stellen zich soms zelfs dwalende tegen ons. Hoe zouden wij, die hen zoo liefhebben, kunnen nalaten, tot den Heere te roepen met vurige smeeking, en bij deze Broederen aan te kloppen met rusteloozen arbeid, opdat ook deze gevangenen Sions mo gen worden wedergebracht Nog zoo veie honderdduizenden zijn buiten den kring van de Kerken onzer vaderen ge bonden met banden der duisternis van on- en bijgeloof en wankelen ter dooding, zoo wij ons onthouden. Hoe zouden wij durven en kunnen vragen Ben ik mijns broeders hoeder Of, om geheel het gebied der Heidenzen ding en zelfs al, wie gedoopt is, maar niet binnen den kring van het Hervormd Genoot schap leeft, nu eens buiten rekening te laten, daar zijn nog zoo velen die, door het ver zuim en de ontrouw van ons en onze vade ren «t gereformeerd zijn opgevoed en toch door genade als arme zondaren vergeving zoeken in het bloed van den Borg en Mid delaar, kunnen wij rusten, zoclang zij niet mèt ons den gemeenschappelijk gehuldigden Profeet en Priester ook 'de (onopzettelijk en onwetend) ten deele Hem onthouden Konings zere geven van Zijn gezegenden Christus- naam V En waar duizenden bij duizenden in dit Genootschap in ongeloot en wereldzin weg zinken, kunnen wij het daar aanzien met den blijden juichtoon »wij zijn er al" Of wordt het niet veel meer de bede onzer zielen Heere, geef toch uit genade het bewustzijn en den ernstigen wil, »dat wij pas beginnen te arbeiden!" Hoe zouden wij met dit »wij zijn er al" in sectarisme verloopen en in roestende ruste verteren en ontbinden ten koste der rechte katholiciteit, ten koste van groei en bloei zoo niet zelfs ten deele van het leven onzer Geref. Kerken Daarbij, het verval is zoo ontroerend groot, het verweer deels zoo onmachtig, deels zoo onernstig, het gevaar voor de arme zielen zoo doodelijk, en de onteering van den heer lijken Naam onzes Gods zoo smadelijkWat anders kan met het oog op dit alles de betuiging der door Gods genade Gerefor meerde Kerken anders wezen dan Niet» wij zijn er al" maar »wij beginnen pas Het verval zoo grootGetuige, wat nog onlangs in Breda moet zijn geschieddaar is de Waalsche reünie gehouden, de zg. clas sical vergadering der Fransch sprekende Ge- nootschapsafdeelingen. De Amsterdamsche Kerkbode zegt hierover het volgende »De Kerkeraad aldaar legt zich, zoo verhaalt een liberaal blad, zeer toe op de veraangena- ming dier bijeenkomt. Donderdagavond een broederlijk samenzijn te Flora in Ginneken V rijdagavond een "concert in Concordia, Zater dagavond een vriendschappelijke reünie aan de Duivelsbrug en Zondag bezoek aan de militaire academie en 's avonds concert in Concordia. Nadere toelichting is wel over bodig Inderdaad, in de Gedeformeerde Kerken stelt men zich den ernst van Kerkelijke ver gaderingen en de rechte wijze van Zondags heiliging anders voor. En wat geschiedde in Sliedrecht Daar dienden de belijders des Heeren :bij hun ongeloovigen Kerkeraad een verzoekschrift in otn jaarlijks bij zes middag beurten met Doopsbediening en twee morgen beurten met Avondmaalsbediening aan het Bestuur der Evangelisatie de keuze te laten van den predikant (mits binnen het Genoot schap). Een eigenaardig verzoek Deze be lijders des Heeren zullen er dan in berusten, dat in 46 middag- en 50 morgen-beurten de Christus verloochend wordemits zij nog maar 8 van de 104 beurten voor. den Chris tus behouden Al ware hun verzoek toege staan, hoe zou dan nog hun eigen hart heb ben geleden Zou dit soms de uitkomst zijn van de wegwijzing tot. getrouwe plichtsbe trachting in De Nieuwe Sprokkelaar, door ons in No. 13 besproken Ten overvloede is echter dit waarlijk niet onbescheideu of veeleischend verzoek van de hand gewezen. Voorstanders van Evangelisatiën als bijv. te Winterswijk en indertijd te Hoorn, mogeu zich hieraan spiegelen. En hoe vele even droeve of nog ergere zaken zijn niet te noemen Enkelen zien dit dan ook wel in. Broeders als Ds J. P. Eringa, Dr. Los en Ds. D. J. Karres gevoelen behoefte aan radicale maat regelen. Maar anderen, Ds. H. Visch en Dr. Hoedemaker bijv., kennen blijkbaar geen grooter gevaar dan breuke met de organisatie van 1816 en breken alzoo de kracht der broederen, wien de nood en schuld waarlijk op het hart drukt. En toch komt op dezelfde vergadering der Confessioneele Vereeniging Ds. Felix deze organisatie vergelijken bij een teringlijder, die ongeneeslijk ismaar toch tegen bijkomende gevallen (koortsverheffing enz.) medicijnen moet hebben Waar nu deze broederen zei ven de kwaal niet ontkennen kunnen, over de middelen ver deeld zijn, en eigenlijk gezegd aan de gene zing wanhopen, hoe zouden daar de door God in deze eeuw verloste en aanvankelijk genezen Kerken anders kunnen, dan bidden en werken niet de ernstige betuigingniet »wij zijn er al", maar »wij beginnen pas"? Hoe kan het anders, dan dat de dankbaar heid jegens onzen schuldvergevenden Ontfer- mer en de door Hem gewerkte ontferming over de ten verderve ge voerden, gepaard aan den innerlijken drang tot eenheid met al de ons reeds bekende en ons nog onbekende kin deren Gods, ons dringe tot een »wij begin nen pas Zoo hopen wij dan zonder onderlaten te getuigen, te vermanen en te smeeken onder ootmoedig opzien tot den Heere. Hij echter geve genadiglijk vervulling ook in deze aan het Psalmwoord: »Is er een hand volkoren in het land op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruischen als de Libanon. Dat zoo de Heere Sions gevangenen weder- brenge en Sions verstrooiden verzamele tot een eenig volk F. Classikale vergadering te Middelburg Uit de classikale vergadering op 8 Juli 11. te Middelburg gehouden, deelen wij een en ander mede. Het was een recht broederlijk samenzijn. Men gevoelde, dat eindelijk bijeen was, wat bijeen hoorde. Bezielend was het woord, waarmede Ds. Littooy de vergadering inleidde. Gewis, wij zijn één. Op deze vergadering kwam het heerlijk uit. Wij gevoelden het. Wij hebben er in genoten en den Heere er voor gedankt. Tot Praeses der vergadering werd gekozen Ds. Littooy, tot scriba Ds. YVolf, tot asses soren Ds. v. d. Velden en Ds. Oosten. En nu, hier waren de Geref. Kerken van Walcheren bijeen, 19 in getal en vertegen woordigd door 38 ambtsdragers, allen wettig- lijk afgevaardigd. En deze ambtsdragers waren niet opgeko men om leden voor Besturen te kiezen, en door deze Besturen dan te laten doen wat men zelf behoorde te doen en ook wat men zelf nooit behoorde te doen, en alzoo zijn ambt te verloochenen, zooals zulks in het Genootschap voor godsdienstige doeleinden, genaamd »de Hervormde Kerk", pleegt te geschiedenneen, maar zij waren saamgeko- men om, na den Heere in het gebed gezocht te hebben, te saam te handelen over wat tot den welstand hunner Kerken noodig is en daarnaar te handelen. Met dank aan God we^d het hart vervuld waar wij zagen, dat reeds van 14 plaatsen in ons eiland afgevaardigd 3n en classikale samenkomsten mochten saamkomen. Nu zijn er nog een zevental dorpen in Walcheren, waar nog geen Kerk is, welke met ons in Kerkverband leeft. Hoelang zul len deze plaatsen nog achterblijven Zijn wij biddende en strijdende werkzaam, dat tenminste spoedig wederom enkele dezer plaatsen afgevaardigden tot onze vergaderin gen mogen zenden. Verschillende besluiten werden door de ver gadering genomen en om ze uit te voeren, werden verschillende deputaten aangewezen. De vacatuurbeurten werden geregeld, als mede de consulentschappen. Tot actuarius der Classe werd benoemd br. A. Dingemanse tot classikale quaestor br. de Wagemaker, nadat eerst br. W. de Rijke, die benoemd was, voor deze benoe ming had bedankt. Tot Kerk visitatoren werden aangewezen de BB. ds. Littooy en ds. Hulsebos. Wij deelen niet alle benoemingen en be sluiten nu mede. Alleen nog dit, dat beslo ten werd tweemaal in het jaar te collecteeren voor de kas voor emeriti predikanten, pre dikantsweduwen en weezen en tweemaal voor de hulpbehoevende Kerken in de Classis. Hierbij werd aan de Kerken op het hart ge drukt voor deze beide doeleinden zeer spoedig eene collecte te houden. Wegens de vele werkzaamheden werd be sloten, dat D. V. de Classe in de tweede week van Augustus nogmaals zal saarnkomen. De Kerken van Vlissingen zullen dan de ver gadering saamroepen. Ds. Veenstra zal haar leiden. Nog besloot de vergadering, dat een be knopt verslag onzer vergadering aan het Kerkblad zou worden toegezonden. Op dit Kerkblad abonneert zich natuurlijk elke Kerkeraad. Den Heere zij de dank toegebracht voor deze onze classikale samenkomst. En de liefelijkheid des Heeren onzes Gods zij over ons en bevestig Gij het werk on zer handen over ons, ja het werk onzer handen, bevestig dat. (Ps. 90 17.) Een goed woord. Wij vermoeden, dat sommigen in stilte vragen, hoe zou de Redacteur van de voor malige Zeeuwsche Kerkbode wel over de ver eeniging denken Op deze vraag is het antwoord zeer ge makkelijk te geven. Wij nemen daartoe maar over, wat Ds. Klaarhamer schreef in de U- trechtsche Kerkbode van 25 Juni 11. Wij noemen het een goed woord en zij het ook een goed woord in het oog van al len, die voorheen steeds met belangstelling de Zeeuwsche Kerkbode hebben gelezen. 17 Juni. W. Men spreekt van >schoone dagenin het leven. Welnu, Vrijdag 17 Juni 11. is zulk een >schoone dagvoor al wie gereformeerd be lijdt en leeft. Toen toch heeft het gereformeerde volk het voor hen zoo aangrijpende, zoo hoopge vende feit mogen aanschouwen, dat 700 ge-

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1892 | | pagina 3