Uit Kerk en School. boekaankondiging" Tullen zij dan ook, totdat de ervaring ook hen zal hebben ontnuchterd. Of eindelijk, zij zjjn te bekrompen In het kleine kringetje hunner eigen waarneming gaat alles zoo goed en schijnt verbetering zoo gemakkelijk, dat zij maar niet begrijpen kunnen dat het groote geheel zich aan hen niet stoort, en niet naar dat kleine kringetje kan beoordeeld worden. Uit welke dezer drie oorzaken het nu voort- kome, genoemde Broederen achten hun schoone voornemens een afdoend argument tegen de doleantie. Het gaat hun echter niet zeer bemoedigend. Zoo was in het einde van Januari in een hunner bladen een stukje te lezen over Moeilijkheden door het Modernisme in de Ned. Herv. Kerk", van den volgenden inhoud»Er bestaat ergens in ons land eene vereeniging tot Evangelisatie, die tot nu toe gezegend werkt, maar voor welke moeilijk heden aanstaande zijn. Door medewerking van velen kan in het Evangelisatielokaal de prediking geregeld voortgaan, wanneer in de Kerk een predikant van moderne richting optrad, en werden de sacramenten door een predikant van elders, die den Christus naar de Schriften verkondigt, op geregelde tijden in de Kerk bediend. De mogelijkheid, ja de groote waarschijn lijkheid, bestaat, dat het aan predikanten van elders de gemeente zelf heeft niet één predikant, die zich houdt aan de H. Schrift niet langer toegestaan zal worden, in de Kerk de sacramenten te bedienen, zoodat als niet op andere wijze in de behoefte voorzien wordt, voor een getal van ongeveer 200 kinderen, die jaarlijks door geloovige predikanten ge doopt werden, daartoe geen gelegenheid meer in eigen gemeente bij de Ned. Hervormden zal zijn. Evenzoo zullen de honderden lid maten, die zich steeds aan den disch des N. Yerbonds schaarden, wanneer een geloovig predikant voorging, van dat Sacrament ver stoken zijn. Hierbij dient nog opgemerkt, dat geen gunstige beschikking van den Kerke- raad, tot nu toe aan predikanten van elders de gelegenheid verschafte, aldaar de sacra menten te bedienen, maar dat de kerkeraad dit moest toestaan welke verplichting echter eerlang komt te vervallen. Het Bestuur dier Vereeniging tot Evange lisatie vraagt om raad. Het schrijft ons zullen wij dan gaan doleeren Ons plan is dat nooit. Zullen wij een vrije Gemeente op richten Liefst nietmaar als onze kinderen niet gedoopt kunnen worden of wij van 't H. Avondmaal verstoken zijn, zouden de om standigheden ons kunnen noodzaken. Doch voordat wij hiertoe besluiten, wenschen wij alles te beproeven, om langs den rechten weg beide sacramenten in onze gemeente door predikanten der Ned. Herv. Gem., die den Christus naar de Schriften verkondigen, te doi.n bedienen. Weet Gij, geachte redactie, ook raad om den besten en korsten weg daartoe te wijzen?"" Een kostelijke gelegenheid voor deze Broe deren, niet waar Daar hebt gij nu de beste stof, om in hun geest mede te werken Lie den, die uit liefde tot het Hervormd Genoot schap nooit doleeren willen maar wél zich van Kerk en Genootschap beide afscheiden in een vrije Gemeente. Onverdachte lieden dusniet besmet met allerlei Gereformeerde vooroordeelen, als bijv. dat men ook Bediening des Woords zou noodig hebben. In de beste omstandigheden vele honderden sterk, en bij helpende en hulpvaardige predikanten wel bekend. Wij zouden meenen dan ook niet arm aan goede raadgevers. E i in ondubbel zinnige positieGeen enkel predikant, die den Christus naar de Schriften predikt; een kerkeraad, die alleen gedwongen nog eenig kwaad nalietsacramenten, die geen sacra menten meer zijn dus tastbare en onmis kenbare goddeloosheid. Hoe eenparig zal nu de raad van die pre dikanten en van deze redactie wezen Doet Uw plicht Bestrijdt de zondenDoet de onwilligen bukken en de ongeloovigen weren van kansel en kerkeraad en sacramentToont dat de doleantie overbodig en zondig is, door uw getrouwheid Is dit op het door zulke Broederen inge nomen standpunt niet de beste en kortste" weg De Redactie vervolgt Wij weten niet beter te doen, dan dat schrijven hier een plaats te geven, en te verzoeken, dat uit alle plaatsen, waar 't mo dernisme in onze Kerk de overhand heeft, aan ons zal worden medegedeeld, hoe daar met het bedienen der Sacramenten gehandeld wordt. Misschien komt er op die wijze licht en zou het mogelijk zijn, door samenwerking in deze iets goeds tot stand te brengen. Wij houden ons voor spoedige inlichtingen aan bevolen en verzoeken ter wille dezer hoogst belangrijke zaak overname hiervan in be vriende bladen." Dat is al de troost en al de getrouwheid. Men zal eens beginnen, gegevens te verza melen om de vraag eens te overdenken. En dat na al den strijd vóór- en nu al weder zes jaren na- den aanvang der doleantie Nooit doleeren"; dat staat vast. Hoe 't ongeloof te bestrijden dat weten wij niet. Wij zullen eens zien, hoe anderen 't. doen. Inmiddels blijft gij maar kalmpjes ontrouw en in druk Wat dunkt u, lezers, van zulk getrouw zijn" en ongeloovigen weren"? F. Staande Kerk. Het is noodig, dat sommige woorden uit ons spraakgebruik verdwijnen. Zij verwarren de begrippen en deugen tot niets dan tot het voortplanten van verkeerde voorstellingen. Een van deze woorden is het woord staande Kerk". Leden van Ned. Geref. Kerken gebruiken dit woord en bedoelen met dit woord het Sy nodaal Genootschap. Zij moesten dit woord echter laten varen. Wat anders toch erkent men door het Ge nootschap de staande Kerk" te noemen, dan dit, dat het Genootschap de Kerk is, die be stond en waarnaast de Ned. Geref. Kerken later zijn opgericht. Nu bedoelen velen dit wel niet zoo, maar zij zeggen het toch en brengen de onkundi gen in den waan, dat het inderdaad zoo is. Toch is geen zaak minder waar. Het Synodaal Genootschap of Hervormde Kerkgenootschap is in 181G opgericht om er onze Ned. Geref. of Herv. Kerken, die reeds eeuwen bestonden, in op te smelten. Dit ge lukte echter niet Ja, toen de oogen open gingen hebben vele Kerken dit kerkgenoot schap, nu sinds enkele jaren, afgesneden. Ongehoorzame leden echter derontkomene Kerken zich afscheidende van die Kerken, richtten toen afdeelingen van dat Genoot schap op. Deze afdeelingen nu zijn iets splinternieuws gelijk het geheele Genootschap iets nieuws is uit het begin dezer eeuw. Men houde dan op, dit nieuwe Genootschap en zijne afdeelingen, tegenover onze eeuwen oude Ned. Geref. of Hervormde Kerken »de staande Kerk' te noemen, Onze Ned. Geref. Kerken zijn de van ouds bestaande (staande) Kerken, maar het Ge nootschap is in het geheel geen Kerk. Het is niets dan een Genootschap tot opwekking van godsdienstig leven in de eene plaats en tot opwekking van ongodsdienstig leven in de andere plaats. Het heeft met onze oude Geref. Kerken niets te maken, dan alleen dit, dat onze Kerken er een tijd lang, en vele Kerken helaas nog altjjd door, in opgesloten waren. Noem dit Genootschap dan nooit meer staande kerk." Want zoo verloochent ge de Nederd. Geref. Kerken, stempelt ze tot iets nieuws en brengt ge u zelf en anderen in den waan, dat het Genootschap inderdaad de Kerk is. Dit nu mag niet. Neen, het Genootschap geen «staande Kerk", maar Genootschap. Blij ve dit dan de naam. Zóó blijven de begrippen zuiver. En als af laten van verkeerde woorden de begrippen zuiver kan houden, wie zou dan niet geroe pen zijn die woorden te verwerpen Ook in ons spraakgebruik zijn wij tot re formatie geroepen. W. Ned. Geref. Kerk. Beroepen te Werkendam D. Koffijberg te Barneveld te Schoonhoven J. Brouwer te Naaldwijk te Veluwe E. Eisina te Benne- kom te Arum (Fr.) J. Breukelaar te Nij megen. Aangenomen naar Fijnaart en Heiningen door A. L. Riijs, Cand. t. d. H. Dienst te 's Grevelduin-Capellenaar Charlois D. Tom te Moordrecht. Bedankt voor Apeldoorn door F. W. J. Wolf te Axelvoor Aarlanderveen. J. Lang- hout te Haarlemvoor St. Anna Parochie, door H. J. Allaart te Deventervoor Har derwijk J. J. Westerbeek v. Eerten te Mij drecht. Chr. Ger. Kerk. Beroepen te Driessum J. C. Balhuizen te Smarnegoutum te Wanswerd, Ds. Meijerig te Makkum te Halfweg, A. Brink te Alm- kerk te Gurselter Nyveen, J. G. W. Was- sink te Kollum te Wapenvelde, dhr. v. Maas, candidaat. Aangenomen naar Scheveningen, door Ds. L. v. d. Valk te Delft. Bedankt voor Katwijk a. d. Rijn, C. S. Boss te Vrijhoeve Capelle en Sprang voor Wezep, door J. v. Haeringen te Werkendam. Utrecht. Zondagavond sprak in de Ooster- kerk alhier, Ds. II. Hoekstra zijne afscheids rede uit naar aanleiding van 1 Thes. 213. Het ruime kerkgebouw kon de buitenge woon groote schare, die bij deze plechtigheid opgekomen was, nauwelijks bevatten Bij het eindigen der godsdienstoefening zong de gemeente haren scheidenden leeraar toe Psalm 121 4. Op 1 Mei hield zijn Eerw. zijn intréerede te Kollum. Sneck. D. V. zal op 8 Mei de WelEerw. Heer Ds. P. Eringa, des morgens Ds. P. N, Kruijswijk bevestigen des avonds zal Z.Eerw. zijn intrede doen. Voorloopige onderzoeking volgens art. VIII Door Deputaten der Synode zijn te Am sterdam wederom een veertiental Broeders onderzocht, om te weten te komen of zij van den Heere begiftigd zijn met de Singuliere gaven, bedoeld in art. VIII D. Kerkenorde. Slechts van één dier Brs. de Heer L. van Wijngaarden te Monnikendam, kon dit ge tuigd worden, die dan ook werd toegestaan, zich te zijner tijd tot het preaparatoir onder zoek in de classe zijner woonplaats aan te melden. Dit is waarschijnlijk het laatste examen door deze commissie afgenomen. Vermoedelijk zal dit onderzoek voortaan door de Provinciale Synodes worden verricht. Individualisme en Socialisme. Toespraak bij het vijf tien-jarig bestaan van de Arnsterdamsche Ajdeeling van het Neder- landsch Werkliedenverbond Patrimonium' gehouden den 29en Maart 1892 door Dr. W. Geesink. Amsterdam. A. Femhout. Een glashelder betoog. In schoonen stijL Een genot om het te lezen. Wij Christenen mogen geen vrede hebben met eene maatschappij, waarin de gemeen schap aan het individu wordt opgeofferd. Zóó wil het de Revolutie. Maar evenmin met eene maatschappij, waarin het individu aan de ge meenschap wordt opgeofferd, zooals de soci aal-democraat het wil. Wat wij begeeren is dit, dat en de gemeenschap en het individu beiden tot hun recht zullen komen. In de toepassing der Christelijke broedergedachte geschiedt dit.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1892 | | pagina 3