Uifi Kerk en School. Een vriendelijk verzoek aan onze Diaconiën. INGEZONDEN STUKKEN. de met hun medewerking gekozenen niet zullen medewerken aan de vervolging der »doleerenden." Een eisch, waardoor dus ge noemde vervolging zelfs nog niet eens ver traagd zou zijn. Maar ondragelijk is het denkbeeld, de Gereformeerden niet te vervol gen, ook zelfs al heeft men hen noodig. Men weigert dus dan blijve nog liever Tiel mo dern Toch is men zeer verbaasd, dat de Gereformeerden nu niet medewerken Slechts enkele, licht te vermenigvuldigen voorbeelden, noemden wij. Wie maakten nu dit samengaan onmogelijk Wij, die eerst samenwerking zochten en na altijd terugge- stooten te zijnalthans nog een in der minne uiteengaan (modus vivendi) wilden voorbereiden Of zij, die ons eerst vele ja ren beschimpten en uitsloten, toen ons ver trapten, toen ons verwierpen, toen ons ver volgden en beroofden, en nu met schilderachtig fraai treurgewaad klagen over de verbreking der samenwerking, zoo het heeten moet, door onze schuld En wat dit zoogenaamd eerst liever eens getrouw zjjn" betreft Wat anders dan een in hun zin getrouw zijn, was de aanvang der schorsing van Ds. Barger in Driebergen en Ds. van Kasteel in Kollum, en den geheelen Kerkeraad van Amsterdam, waar de vraag eenvoudig liep over toelating van ongeloovi- gen aan het Avondmaalop elke plaats in eenen anderen vormof het Conflict van schrijver dezes met de sabbathschennende Kerkvoogdij van Hien en Dodewaard ot de moeielijkheid van den inschrijving van onge- loovigen weigerenden Kerkeraad van Tholen? En hoevele voorbeelden konden aan deze en kele worden toegevoegdWaarlijk, wèl is gebleken, dat bij eerst liever eens getrouw zijn" geen andere weg is, dan of bij volhar den in plichtsbetrachting uitkomen op den niet begeerden maar onvermijdelijken, door God geboden, weg der dole antie, of een na langer of korter verweer moedeloos en sma delijk bukken voor de zonde en aan haar medeplichtig worden. De enkele namen Ach- lum en Sliedrecht zeggen in deze reeds genoeg. F. Dat het Ned. Herv. Kerkgenootschap, waarin na moet gisten wat gist in de wereld, schijn noch schaduw heeft van eene belijdj- niskerk is duidelijk. Dat het geen volkskerk is, is ook duide lijk. Immers noch de Roomschen, noch de Lutherschen, noch de Chr. Gereformeerden, noch de Ned. Gereformeerden, noch zoovele anderen behooren tot dit Genootschap. Nog niet de helft van ons volk behoort er toe. Hoe zou het dan uoAfcskerk kunnen zijn? Maar van synodale zijde spreekt men toch gaarne van de volkskerk". Dat is te begrijpen, want het woord volks kerk is een indrukwekkend woord, dat veler oogen verblindt. Daarby als er geen indruk wekkende daden zijn, heeft men toch altijd gaarne indrukwekkende woorden. Toch wil het in deze volkskerk" met het Tolk niet. Althans in een der laatste nummers van »de Gereformeerde Kerk" lezen wij het vol gende Een tweeduizendtal leden der Hervormde Kerk te Amsterdam heeft aan die Kerk zijn scheidsbrief ge zonden naar aanleiding van den hoofdelijken om slag. Zoolang het niets kostte wilde men eventueel de voorrechten blijven genieten. Da's niet christelijk. Tweeduizend leden gingen heen, omdat zij geen hoofdelijken omslag willen betalen. Hoevelen behalve deze twee duizend, zou den ditmaal betaald hebben, maar met veel tegenzin en een volgende maal Een volgend jaar gaan ook zij henen, den hoofdelijken omslag moede. En zoo zal het gaan in al de afdeelingen vau het Genoot schap, als er hoofdelijke omslag geëischt wordt. Och het indrukwekkend cijfer, dat bij de laatste volkstelling het aantal leden van het Ned. Herv. Kerkgenootschap opgaf, is in waarheid zoo indrukwekkend niet. Duizenden bij duizenden toch zitten aan die volkskerk" vast met een band zoo zwak, dat hij onder het gewicht van een stuivertje breekt. Amsterdam bewijst het. De leden loopen weg, zoodra de »volkskerk" hun iets zou moeten kosten. Het Genootschap mag dan wel voorzichtig zijn. Wil het volkskerk" zijn, vraagt het niet naar geloovigenmaar naar het volkdan vooral geen hoofdelijke omslag. Laat men het volk in deze ^volkskerk" met rust vraagt men het om geen geld, dan zal waarschijnlijk het cijfer bij de eerst volgende volkstelling nog veel indrukwekken der zijn. Van alles gaat dan toch mee. Maar als de volkskerk het volk iets moet kosten, dan wordt zij afgebroken dan slinkt het cij- fer, want duizenden gaan dan henen. En geen eventueel te genieten voorrechten" zullen blijken in staat te zijn die duizenden in de gekrompen volkskerk" terug te brengen. Buitengewone collecten voor eeredienst of armen in eigen kring moesten nooit voorko men. De buitengewone collecten toch getui gen tegen de gewone collecten. Meestal be wijzen zij, dat de gemeente óf de noodige offervaardigheid nog mist, öf dat zij niet rondziet welke de behoeften zijn. Dit laatste ook is veeltijds oorzaak van de buitengewone collecten. Velen letten bijv. in het afzonderen hunner gaven voor de armen, niet op het groot ver schil tusschen zomer en winter. Zij vragen nietzijn onder onze armen ook kranken, voor welken de geneesmiddelen moeten be kostigd worden Zij rekenen bij den eere dienst niet met percenten en aflossingen. En, zóó terwijl men niet nadenkt, maar Zondag aan Zondag dezelfde gaven voor eeredienst en armen afzondert, roept men de te korten in het leven. Maar zoo mag het toch in Gereformeerde Kerken niet gevonden worden. Daar behoort men goed rond te zien. Daar behoort men des Zondags nooit in het bedehuis te komen, zonder dat men tehuis wel overlegd heeft, welke bijzondere nooden er zijn zonder dat men nauwgezet zijn gaven heeft bepaald zooveel voor den eeredienst, zooveel voor de armen. Het werktuigelijk offeren van hetzelfde en het geven op goed geluk afzijn zonden, met welke de Kerken hebben te breken. Wat om 's Heeren wil en in 's Heeren dienst ge offerd wordt, moet waarlijk eene wel overdachte offerande zijn. En wordt zij dat meer, dan zal de gewone collecte voldoende zijn. De buitengewone, die tegen ons getuigt, die ons aanklaagt, komt dan niet meer voor. Doe de Heere dien tijd voor Zijne Kerken spoedig komen. W. Ned. Geref. Kerken. Beroepen te Oostwold A. L. Ruijs cand. aan de V. U. te MeppelP. D. de Groot te Rin- sumageestte Apeldoorn F. W. J. Wolf te Axelte St. Anna Parochie H. J. Allaart te Deventerte Voorthuizen M. J. Bouinan te Amersfoortte Schoonrewoerd R. Looman (Chr. Geret.) te Herwijnen te Heinenoord R. Heideina te Nieuwveente Arnhem (3e m.) Dr. L. H. Wagenaar te Leeuwardente Arnemniden F. W. Sluijter te Heegte Tienhoven E. Eisma te Bennekom. Aangenomen naar Voorthuizen M. J. Bouman te Amersfoort. Bedankt voor Arnhem door J. H. Feringa te Klundertvoor Oostwold-Oldambt door W. Breukelaar te Leek. (Chr. Geref. Kerk.) Beroepen te Duurswoude en Donkerbroek B. F. V. Maas cand. te Haarlemte Euime- lenkamp C. B. Bavinck te Hazerswoudete Monster W. de Jonge te de Lier; te Minnertsga J. Sluijs te Uithuizermede te Dinteloord R. Eowan te Her wijnen te Scheveningen L. v.d. Valk te Delftte Oudega G. Sybesma te Veenwonsterwalte Weesp J. v. Haeringen te Werkendam. Bedankt voor Oldekerk door W. de Jong te Dalfsenvoor Emmelenkamp door C. B. Bavinck te Hazerswoude. Nu de winter ten einde is en de nooden der armen in de verschillende gemeenten min der dringend worden, vestigen wij de aan dacht der Ned. Geref. en Chr. Geref. diaco niën vriendelijk, op de circulaire haar ten vorigen jare toegezonden, inhoudende eene verantwoording van ontvangene collecten en een verzoek, ook dit jaar weer in de verga deringen der geloovigen, de nooden der arme idioten te gedenken. Als een ellendige tot Jezus de handen uit breidde, kon hij van hulpe en redding over tuigd zijn. En als ellendigen tot de diaconiën van Jezus' Kerk komen, mogen zij verwachten, dat zij zich niet van hen zullen afwenden. Welnu dan, wij leggen onze ellendigen, neen, de ellendigen des Heeren, in Zijnen Naam voor uwe voeten neder. Zegt het uwe Kerkeraden, zegt het der gemeente, hoe groot hunnen nood is, en verblijdt ons met de bly ken dat 's Heeren Loo door u niet wordt ver geten Ds. J. C. VAN SCHELVEN, Voorz.} Dieren. F. KORTLANG, DirecteurErmelo, By het Hoofdbestuur der Nederl. Geref. Zendingsvereeniging is dezer dagen het treurig bericht ontvangen, dat de heer J. Wilhelm, oudste Zendeling dier Vereeniging, den 3en Maart 11. te Poerworedjo (Java) is overleden. Tjerkwerd. Ook hier is het tot reformatie gekomen. Op 1 April werd het Synodale juk afgeworpen en weer geldigheid verleend aan de Kerkenordening van 161819, van welk besluit kennis is gegeven aan de regeering. Buiten verantwoordelijkheid der redactie. Middelburg, April 1892. Waarde Vriend Gij vraagt mijne gedachten over de be kendmaking, welke op het z. g. n. »kerkbriefje" van de vorige week voorkomt, »n. 1." dat de kerkeraad der Herv. Gem. met algemeene stemmen een besluit, in het jaar J 880 geno men, heeft te niet gedaanen nieuwelings heeft besloten om de leden door de Predi kanten Koch en Sibmacher Zijnen toen door hen aangenomen en bevestigdin het lidmaten boek der Nederl. Herv. Gemeente te Middel burg in te schrijven." Dit is de zakelijke mededeeling, en dit heeft uwe verontwaardiging gaande gemaakt, zooals ik uit uw schrijven heb opgemerkt. In de Heilige Schrift leest men »die vuil is dat hij nog vuil worde." De handelingen en besluiten van dien z. g n. kerkeraad vallen onder genoemde uitspraak van het Woord der waarheid, en hoe nu ook de Genootschapsmannen inet de Synodale dienst knechten deze handeling ook zullen pogen goed te praten, het blijft eene groote ergernis. Tot dusverre wisten zij de onkundige leden te sussen, vooral met het in hun oog aller gewichtigst argument, dat men tegen de z. g. n. modernen overstond, en dat deze partij spoe dig zou uitsterven enz. en nu schroomen zij niet om algemeen bekend te maken, dat hun geheele college, alle leden te zamen, volko men eenstemmig zijn met de loochenaars van den Heere Jezus en van de heilsweldaden, die Hij voor zijne Kerk heeft aangebracht, en dat wel in deze dagen, waarin zelfs op het ofi&cieele kerkbriefje de lijdensteksten nog in opvolging werdeu gepubliceerd. Geen eerlijk gemoed kan verstaan wat zulke loochenaars daarvan kunnen maken. Doch dit nu daar gelaten, dan is toch m. i. zulk een besluit en handeling beneden alle

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1892 | | pagina 3