Geref. Kerken voor de tweede maal beroepen Ds. K. Stelma te Voorburg. Poortoliet. Voor bet beroepen van een Bedienaar des Woords bij de Ned. Geref. Kerk alhier, is het volgende viertal gemaakt: Ds. O. Steketee te Veere, (Chr. Ger.) Ds. Wessels van Zierikzee. (Chr. Ger.) Ds. van Veelo te Rotterdam en Ds. Spoel te Kampen. Hieruit is op het tweetal geplaatst Ds. L. üpoel te Kampen en .1. can Veelo te Rotterdam. De Kerkeraad der Ned. Geref. Kerk van Klun- dert, verzoekt aan de Ned. Geref Kerkeraden in Noord-Brabant en Limburg vóór 27 April a. s. te melden, voor hoeveel afgevaardigden ter Classe van 10 en 11 Mei, nachtverblijf verlangd wordt. Opgave te zonden aan A. 0. van Drimmelen. Klundert, 6 April 1892. Verantwoording: van liefdegaven. Door gecommitteerden voor de zending in dank ontvangen bij Br. Coulon van Mej. van V., voorde zending 1810 gebruikte postzegels. A. Krijger. Idioten gesticht VS HEEREN EO O In dank ontvangen van P. f -.25. K. le Cointre, Correspondent. Johannes 19 26, 27. Jezus nu, ziende Zijne moe der en den discipel, dien Hij liet had, daarbij staande, zeide tot Zijne moeder: Vrouwe! zie uwen Zoon Daarna zeide Hij tot den discipel Zie uwe moeder En van die ure aan nam haar de discipel in zijn huis. Waar waren bij de kruisiging des Heeren Zijne discipelen en discipelinnen Lukas ver meldt (Lukas 28 49) En al Zijne bekenden stonden van verre, ook de vrouwen, die Hem te samen gevolgd waven van Galilea, en zagen dit aan. (Zie ook Matth. 27 55 en 56 en Mark. 15 40 en 41.) Johannes deelt mede, dat er een oogenblik is geweest, waarop bij het kruis van Jezus stonden Zijne moeder, en de zuster Zijner moeder, Maria, de huis vrouw van Klopas en Maria Magdalena (Joh. 19 25.) En ook Johannes stond daarbij, als uit ons onderwerp van heden blijkt. Toen Johannes aan het bevel des Heeren had vol daan en Maria had geleid naar zijn huis, keerde hij weder naar den kruisheuvel, want hij is ooggetuige, als des Heeren zijde door den krijgsknecht wordt doorstoken met eene speer (Joh. 19 35). Bij de afneming van het kruis zijn daar Jozef van Arimathea en Nikodemus, bij de begrafenis ook de vrouwen, die met hem ge komen waren uit Galilea. Meestal stonden des Heeren bekenden van verre. Er waren ook oogenblikken, dat zij meer in de nabijheid, ja in de onmiddellijke nabijheid waren van het kruis. Zoo Johan nes, op het oogenblik van het sterven. Zoo Zijne moeder en de zuster zijner moeder Ma ria, de huisvrouw van Klopas en Maria Mag dalena, benevens Johannes, niet lang na de kruisiging. Na de bespotting schijnt het voor een tijd kalmer te zijn geworden rondom het kruis, zoodat de genoemden zelfs ongehinderd zeer nabij het voorwerp hunner liefde kon den komen. Inzonderheid Maria, de moeder des Heeren gevoelde zich getrokken tot dat kruiswaaraan haar kind zoo ontzettend leed Wie zal haar smart beschrijven? Het is door niemand ooit betwijfeld, of Simeons profecie, bij de opdracht in den tempel van het Kindeke Jezus, aan Maria gedaan, gaat hier in vervulling: »En ook een zwaard zal door uwe eigene ziel gaan." (Lukas 2 35.) O zal deze profecie, bij haar, die alle deze dingen bewaarde, overleggende die in haar hart, nu niet in herinnering zijn gekomen en hare verklaring hebben gevonden maar ook tevens hebben moeten dienen, om haar ge loof te sterken, dat nochtans alle beloften aangaande haar kind gedaan in vervulling moesten gaan en hij tot in eeuwigheid ko ning zoude zijn over het huis Jakobs. Zij stond bij het kruis, Johannes had zich ne vens haar gesteld. Hoe meer begenadigd, hoe dieper bedroefdMaria, de gezegende onder de vrouwen, moest ook de diepst beproefde zijn. Opmerkelijke wegen Gods. Denkt aan een Jozef, een David. Van Saulus staat geschreven, dat hij des Heeren Naam zoude dragen voor de heidenen en de koningen en de kinderen Israels, maar ook tevens, dat de Heere hem zoude toonen, hoe veel hij lijden moest om Zijnen Naam. Daar rust het oog des Heeren op de kleine vriendenschaar, inzonderheid op Zijne moe der, daarna op Johannes. Zij zien tot Hem omhoog. Daar opent zich ten derden male aan het kruis de mond des grooten Lijders, om afscheid te nemen van Zijne moeder, Zijne liefde en zorg voor haar te toonen en haar te sterken en te troosten in het lijden, dat zij in Zijne gemeenschap leed. Jezus nu, ziende Zijne moederen den dis cipel, dien hij lief had, daarbij staande, zeide tot Zijne moeder Vrouwezie uwen Zoon. Wij zien, hoe door goddelijke beschikking Johannes naast Maria, als om de diep be droefde en beproefde te ondersteunen, had plaats genomen. Hij noemt zich ook wederom niet anders, dan dengene, aan wien de Heere zoo groote liefde had bewezen. Vrouwe De Heere zegt nietmoeder. Het was om haar te bewaren voor de mishande lingen der vijanden. Maar nog meer, om haar te doen gevoe len, dat de geestelijke banden, die zij met allen, die den wil des Vaders doen, aan Hem heeft, verre staan boven de vleeschelijke, waarmede Hij naar het lichaam aan haar was verbonden. Zoo had de Heere na Zijn openlijk optre den als Messias ook vroeger Zijne moeder aan gesproken haar gevende den eervollen naam van: vrouwe. Zie uwen Zoon.In een enkel woord: eene wereld van gedachten. Hij zal voortaan uw verzorger zijn. O wat een heerlijke keu ze Johannes een zoon voor Maria Zij, die elders de broeders des Heeren worden ge noemd, zijn nog ongeloovig. Johannes is de discipel, die aanzat in den schoot van Jezus, dien Jezus lief had. (Joh. 13 23.) Daarna zeide Hij tot den discipelZie uwe moeder Ook aan Johannes persoonlijk wordt deze beschikking des Heeren bekend gemaakt. De Heere zegt het ook tot Hem. Wanneer de Heere twee in eenen weg wil samen voegen, maakt Hij beider harten gewillig. Hoe kort zijn ook deze woorden. Hoe passend voor de omstandigheden. Maar als de Heere een ge opend oor geeft, dan is ook zelfs een enkel woord genoeg, en is de veelheid nietnoodig. Volg Mij, zegt de Heere tot Levi, in zijn tolhuis. En hij volgde Hem. (Matth. 9 3.) De Heere geeft hier als 't ware Zijn testa ment wel zoo, dat Hij door Zijn kruis Zijne discipelen op het innigst samen wil verbin den. Onze Heiland is een Verlosser en Almach tige Redder uit geestelijke nooden. Maar Hij verzorgt Zijne jongeren ook naar het tijde lijke. Ook voor die tijdelijke nooden heeft Hij aan het smartelijk kruis, bij Zijn lijden voor de zonden Zijns volks, nog een oog. Zoo geeft Hij ook nu nog Zijne weduwen en Zijne weezen ter verzorging aan Zijne Ge meente, aan Zijne Johannessen. De armen hebt gij altijd, met u en kunt hun weldoen. Ziet hier dus des Heeren aardsche nalatenschap aan de Zijnen. Eene arme nalatenschap Neen, Hij die niet door goud of zilver, ver gankelijke dingen, Zijne Gemeente heeft vrij gekocht, Hij laat hierin eene rijke nalaten schap achter. In het geloof aanvaard zal zij blijken een bron van zegen en geestelijken rijkdom. De Heere geeft Maria aan Johannes als eene moeder. Waarom kan Maria aan de zorge van Johannes worden toevertrouwd Waarom Johannes zich in hare nabijheid ver heugen Omdat zij beiden den Heere Jezus hebben tot hunnen Zaligmaker en Zijn eigen dom zijn. Voor hen, die waarlijk te samen rondom het kruis staan geschaard, is de ware gemeenschap der heiligen weggelegd. Die ge meenschap met hare voorrechten en hare ver plichtingen wordt bij het Kruis des Heeren geleerd. Vrouwe Zie uw zoon. Zie uw moederIs dat woord des Heeren ook verstaan en opge volgd geworden. Hier is het antwoord En van die ure aan nam haar de discipel in zijn huis. Maria en Johannes toonen hunne gehoor zaamheid door het aanstonds opvolgen van des Heeren woord. Maria geeft zich over aan de zorg van Johannes en laat zich wegleiden, hoe pijnlijk haar het scheiden van den Ge liefde valt. Johannes aanvaardt zonder aarzelen de taak, hem door Zijnen stervenden Meester en Weldoener opgelegd. Het was gewisselijk zoo de bedoeling van Jezus, dat zijn moeder in hare zwakheid zoude gespaard blijven voor den verderen aanblik van zijn ontzettend lij den en sterven. Johannes heeft een verblijf, althans een tijdelijk verblijf te Jeruzalem, waar Maria zijn kan. Ook heeft het dezen jonger niet aan de middelen ontbroken, om des Heeren bevel te mogen uitvoeren. En kon de Heere in zijn diepgaand lijden nog iets tot lafenis strekken, zoo was het ook zeker de volvaardigheid, waarmede Maria en Johannes aan dezen zijn uitersten wil vol deden. Alhoewel Maria moest leeren met alle dis cipelen des Heeren, en zij in het bizonder, zijne lichamelijke nabijheid te missen en alleen de geestelijke banden te gevoelen, zoo maakt de Heere voor haar dien overgang zacht. Jezus liefste jonger, gevorderd in het beeld- dragen van Zijnen Heere, zal haar verzorgen. Johannes, zoo innig aan den Heere verknocht, mag weldoen aan haar, aan wie de Heere naar den vleesche het nauwste was verbonden. De zalige en heerlijke vrucht van de?e be schikking des Heeren zal door beiden in rijke mate zijn genoten op deze aardsche pelgrims- reize, waarna beiden werden opgenomen in heerlijkheid. Zijt gij jaloersch lezer, op zoodanige voor rechten. O weet het dan, dat het zalige van de gemeenschap des Heeren, het zalige van de gemeenschap der heiligen wordt verkregen in den weg van kennis van schuld en zonde, van verlossing door den gekruisigden en ver rezenen Heiland, door het geloof in Hem eerst Zijne liefde ervaren, dan zult gij door Zijne kracht leeren liefde te betoonen en samen te wandelen op den weg des levens. Wij, zelfzuchtigen van nature en haters Gods, zullen eerst aan ons zelve ontdekt en met onze schuld en boosheid verlegen de eeuwige liefde Gods en de erbarming van Christus moeten kennen, eer wij zijne bevelen kunnen doen, want die zijn in Gods liefde gegrond. Zijt gij verslagen, o wanhoop nietHij heeft aan 't kruis voor zijne vijanden gebeden en den moordenaar genade geschonken Maar ligt er nu ook in dat kruiswoord eene bizondere vermaning voor Gods volk, voor de begenadigden Zijn er ook weduwen en weezen, op welke gij gewezen wordt, of andere ongelukkige, ellendige, verstootenen Zijn er ook te ondersteunen, wien den weg te veel wordt te midden van de stormen en nooden des levens, in de taak der opvoeding van hun kroost O mocht in ons midden het kruis zijne rijke vruchten openbaren in vertroos ting der verslagenen,in ware werken van barm hartigheid en gemeenschap der heiligen, vruchten des Heiligen Geestes door Jezus Christus, in arme zondaren tot heerlijkheid Gods des Vaders. H. 3S ÜL S. Evenals wij aan de bespreking der eerste bedenking de waarheid mag toch verkondigd worden" een tweetal artikelen hebben gewijd, zij ook ditmaal ons vergund, terug te komen op de bewering »dat men zoo maar niet de Kerk uitgaan moet." Dat voor genoemde bewering menig onge lukkig bewijs wordt bijgebracht, bleek bij de vorige bespreking. Maar onbesproken bleef nog de vraag, of ons uitwerpen van het Sy nodaal" Genootschap uit de Hervormde Kerken ons niet onwillekeurig tot een uitgaan uit de Kerk, waarin wij gedoopt zijn" had ge bracht. Onloochenbaar is, dat wij uitgegaan zijn (en daarna nog met vonnissen van uit werping verrijkt bovendien, al is het moeilijk te be- grijpen, hoe men iemand de deur uitwerpen kan, die reeds sinds lang buiten de deur staat. J

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1892 | | pagina 2