Gods Woord en het Spiritisme.
D. DE PREE,
eweert men dat die school er noodig is, dan is
wel oneer voor hen, die daarvan overtuigd zijn,
ze zoo'n inrichting niet voor eigen rekening in
nd houden.
fmmers, wat daar onderwezen wordt, is voor den
en onvermogenden niet noodig te weten. Die
desalniettemin en evenwel nochthans, dat onder-
I wil zien voortgezet, moet ook maar eens in den
tasten.
fUit de gemeentekas mag echter strikt genomen
len cent daarvoor gegeven worden.
FAls men beweren wil dat het volksonderwijs is,
Jm men het nog wel een beetje goed praten, maar
lij houden 't er voor, dat een werkmansvrouw best
aar p>tje aardappelen gaar krijgen kan, al weet ze
|iets van de moleculaire krachten af.
Laten de ouders van de dames die daar onderwijs
%enieten ook zelt dat onderwijs betalendan zijn we
erstond klaar. C.
In 't gelid
Het spreekt van zelf dat de bladen van allerich-
ingen de in de Tweede Kamer gevallen beslissing
jespreken.
"Velerlei is het oordeel over den loop der zaken.
Natuurlijk verwijten ons de liberalistische bladen
lat wij de oorzaak van het mislukken der grond
wetsherziening zijn. Dat konden w; wel voorzien.
Toch, wie maar een beetje gezond verstand heeft,
:iet het wel beter.
Zeker, we prijzen het in onze vertegenwoordigers,
at ze erop stonden: Hoofdst. X het eerst in be
preking te nemen.
Blijkt het nu niet dat die voorzorgsmaatregel
nodig was?
Hadden we kunnen verwachten, dat de liberalis-
en den volke recht zouden willen doen, er ware
;een reden geweest tot een dergelijke orde van
jehandeling.
Het geroep door velen om ^onveranderd behoud
ran Art. 194,» gaf genoeg te kennen, welken geest
er in sommige liberalistische kringen heerschte om
aan hun ernst en recht te doen twijfelen.
En nu staan we weer even yer als we gestaan
hebben.
Al de arbeid aan het ontwerp voor grondwets
herziening verricht, is vergeefs of bijna vergeefs
geweest.
Al de tijd in de Kamer; al het geld dat de
noorlig heeft gehad 't is alles verloren.
Doch neen niet geheel verloren.
Het kan dienen om velen, die nog wat van de
liberalisten hebben verwacht, de oogen te openen.
Zij willen niet anders, dan alles regeeren niet
maar beheerschen.
Sinds jaren hebben zij stelselmatig de vette pos
ten onder zich verdeeld. Wie kan 't hun kwalijk
nemen, dat ze de gelegenheid daartoe niet zoo glad
of liever, in 't geheel niet, uit de hand geven.
Zoo schiet er dan ook niets anders over dan wat
men niet geven wil, heel eenvoudig te nemen. En
dat is langs geordenden weg mogelijk.
Nog slechts eenige lentedagen en de verkiezingen
zijn daar.
Eerst die voor de Prov. Staten.
Dan die voor de Tweede Kamer.
Daar is het terrein van den strijd.
Op dus. U gereed gemaakt.
Geeft acht
C.
Zeeuwsche Brieven.
Geachte Redacteur 1
Wat te voorzien was is geschied de grondwets
herziening is weer voor korter of langer tijd on
mogelijk geworden.
Men is over het groote struikelblok, art. 194 ge
vallen. In de gegeven omstandigheden ie dat voor
lonze partij eene oorzaak van blijdschap, al is het
evenzeer waar dat de toestand van onrecht hierdoor
taor onbepaalden tijd bestendigd wordt. Voor den
m van beginsel zijn heldere toestanden verkieselijk
ven zwevende, waarin niemand recht weet hoe
iLt heeft.
iter-en-melk heeft hij een natuurlijken afkeer,
au het drankje vooronze anti-revolutionaire par
en zijn, zoowel bjj aanneming van het voor-
aterzjjde, als van het regeeringsvoorstel.
betreft en de wijze waarop het
verdedigd en telkens gewijzigd
denken aan de rechtspleging
geroepen werd, tusschen
slissen, een laveeren van
"fet _zuÜÈfc,fifine
Daar walgt iemand van als van lauwe saliemelk,
nuchteren gedronken tenzij hij eene nieuwerwetsch
conservatieve maag heeft.
De voorstellen van de z. g. liberalen kunnen hier
gerust buiten bespreking blijven. Die lui houden
er een rechtsgevoel op na in zake het volksonder
wijs 't welk niemand begrijpt dan zij zei ven alleen.
Ten minste ook zij spreken nog van recht, hoewel
niemand buiten hunne partij, van hun rechtsbesef
het flauwste begrip heeft. Halen en hebben is bij
hen schering en inslagons komt het voor dat zulk
eene praktijk gewoonlijk met het recht in strijd
is. Nu zeggen deskundigen wel dat er twee rech
ten zijn, en men meester in de beide rechten kan
wezen, doch dit gaat ons eenvoudige burgermen-
schen M. de Rver boven de bevatting omdat
we geen latijn verstaan. Wat in ons oog, aan
Gods Wet getoetst, niet recht is noemen we onrecht,
terwijl we evenmin een recht van den sterkste
erkennen of verkregen recht voor geldig houden
indien men er niet zuiver aan is gekomen. Hier
treed ik niet in bijzonderheden, M. de R dewijl
dit door mij en anderen, ook in uw Blad vroeger
reeds tot vervelens toe is gedaan.
Maar er was, zult ge zeggen, ook een voorstel
van de rechterzijde, waartoe onze partij in de Kamer
mede behoort. En ook dat is met ééne stem meer
derheid verworpen?
Gelukkig jadat is verworpen, en wij mogen
ons en onze heele anti-revolutionaire partij hiermede
geluk wenschen. Dat voorstel was, om het maar
kort en goed te zeggen eene formeele verloochening
van ons christelijk politiek beginsel, doordien het
den staat sanctioneerde als opperschoolmeester, ja
diens bevoegdheid als zoodanig nog uitbieidde door
on» christelijke scholen over de subsidie-brug mede
indmect onder zijn beheer te brengen
Nu kan het heel best waar wezen dat wij, lee-
ken op rechtskundig gebied, de zaak niet rich tig
beschouwen in het oog der wetgeleerdenmaar
over een gemeenschappelijk belang mag ieder zijne
bijzondere meening hebben en uitspreken. Dat mo
gen ook wij doenen dit moet niemand 't zij vriend
of vijand ons kwalijk nemen.
Het is volstrekt niet met minachting dat wij het
voorstel der rechterzijde bejegenen wanneer wij het
totaal onaanneembaar achten voor het belang van
den christen in Nederland. Het tegendeel is waar;
vooral wanneer men minachting tegenover de voor
stellers bedoelt. Allen lof voor hunnen ijver en
hunne toewijding. "est mogelijk, ja bijna
zeker zelfs, zouden wij, als we er toe geroepen
werden, het er veel minder goed afbrengen; maar
dat is hier de kwestie niet.
Mocht het voorstel genade gevonden hebben in
de oogen der heeren liberalen en tot wetsartikel
verheven zijn geworden dan waren we aan het be
gin van het einde onzer christelijke scholen gekomen.
Dan bleef de godsdienstlooze Staat Schoolmeester-Ge
neraal, wat lijnrecht tegen ons beginsel strijdt en
hem, beweren we, niet toekomt.
Dan wierden onze met zooveel zorg en inspanning
verworven vrije scholen, wel niet in een jaar, maar
dan toch na een genoegzaam tijdsverloop van ver
slapping onzerzijds, mede een bezit van dien al ver
mogenden staat. Wij zouden dus met eenigen schijn
van winst, nog verder van huis zijn geraakt.
Het onderwijs vrij onder de noodige controle
Met minder neme men in geen geval genoegen.
leder betale den kostenden prijshetzij zelf of
door anderen! Daar houde men het op.
Wil de Staat, omdat hij bij goed onderwijs be
lang heeft, voor localen en leermiddelen zorgen,
fiat! maar hij houde zijne handen van het onderwijs
zelf af. Wij hebben de bewijzen geleverd dat we
't minstens even goed kunnen geven als hij en
daarbij heel wat goedkooper.
Dit is in hoofdzaak de zuivere uitdrukking, meen
ik, van ons beginsel. Wilt ge dit alles noemen Ja,
dan begeeren wij allesof niets. Een middenweg
bestaat er voor ons trouwens niet; en daar kan
geen onbevooroordeelde tegen hebben, want het is
zuiver rechtbevoordeelt niemand, miar zet ook
niemand achteruit.
Dit einddoel houde men onvermoeid in het oog; daar
van wijke men geen haarbreed af. Zoolang we dat
niet bereiken kunnen blijvo men pal staan en weige
ren. Juist dewijl deze oplossing de eenige houdbare
is en daarbij strikt reehtvaardig, behoeven we onder
geenerlei voorwendsel beducht te wezen voor de
gevolgen.
Dewql nu het voorstel der Rechterzijde met deze
opvatting van ons beginsel in strijd was, verheug ik
mjj, (behoudens alle hoogachting voor de goede be
doeling der voorstellers) hartelijk over het feit dat
het niet aangenomen werd. We zullen nu maar
*]den hopen en in de mogendheid des
Heeren onzen afmattenden strijd voortzetten overal
waar die gestreden moet worden. Mijnheer Heems
kerk heeft intusschen zijn zin dat het «mooi» er nog
niet af is. Moge hij in zijne rust, die hij thans
smaakt, nog eens zien dat het hoe langer hoe mooier
wordtK.
Burgerlijke Stand.
Van 4 tot 11 April.
Middelburg. OndertrouwdP. Ingelse, wedr.
64 j. met A. Overdorp, wed. 46 j. L. M. Baale
jm. 24 j. met W. C. de Bruijn, jd. 23 j. J. Pou-
wer, jm. 27 j. met J. Bostelaar, jd. 25 j. P. Arendse,
jm. 27 j. met A. Adiiaanse, jd. 24 j A. Breel,
wedr. 67 j. met N. Koole, wed. 59 j. A. Gilde, jm.
39 j. met S. J. Louwerse, wed. 32 j.
Bevallen P. Goeman, geb. Gies, d. S. Wattel,
geb. Houpt, z. A. Vader, geb. Vader, d. C. van
Dijk, geb. Beckers, z. J. J. Matthijsse, geb. Lan-
gebeeke, d. J. Slaakweg, geb. Vreeke, z. J. C. van
Uxem, geb. Bouman, d. J. M. Hamakers, geb. De
Kat, z. M. C. van de Poel, geb. Van Leent, d. S.
M. de Jager, geb. Huijsman, z. W. van Lindonk,
geb. Le Clercq, d.
Overleden: C. V. J. Goethals, d. 5 j. H. van
Loom, man van E. S. Papst, 55 j. J. J. Vreke,
wedr. van A. Wisse, 79 j. L. J. Danner, vrouw van
J. Goedertier, 53 j. J. Pervoost, wed. van T. Akker
man 63 j.
Grijpskerke over de maand Maart 1886.
Gehuwd: W. Ceraal, jm. 24 j. metC. Riemens,
j- 23 j.
Bevallen: J. Jonkheer geb. Fraanje, z.
Overleden: Geene.
Graanmarkten, enz.
Middelburg, 15 April 1886.
De aanbieding bestond heden bijna uitsluitend in
Tarwe en Witteboonen de prijzen bleven, voor alle
graansoorten flauw gelijk.
Tarwe was in puike soort van 16,70 tot f6,80
te plaatsen, goede en mindere f6.40 a f6,60.
Rogge f5.50.
Wintergerst f 4,75.
Zomergerst f4,35 a f4.50
Haver f4.
Paardeboonen f6,50 a f6,75.
Bruineboonen f 10 f 10.50.
Witteboonen f 10,50 f 11,25.
Groene Kookerwten f8,75 tot f9.
Koolzaad zonder handel.
Canariezaad f 10,50.
Versche Boter f0.80 a f 0.90 per kilo.
Eieren per 100 stuks f3.20.
ADV RRTENTIEN.
Voor de vele blijken van belangstelling, zo»
hier als van elders, op den 10 dezer ondervonden,
betuigen wij onzen hartelijken dank.
Middelburg.
P. 6. VAN DER BILT en Echtgenoote
Bij den Boekhandelaar G. M. KLEM-
KERK te Goes is verschenen de Tweede
Druk van:
Leerrede naar Deut. 1811b.
„Onder u zal niet gevonden worden die de
dooden vraagt."
door
Predikant te Goes.
Prijs 20 Cent.