Spaarbank.
Voltooiing der Uitleiding;
de bede der Uitgeleiden,
winding liepen de plundesaars de manschappen te
gemoet. Het was eene afdeeling jagers te voet,
onder bevel van kapitein Bulot. Deze overzag met
een oogwenk den toestand, trouwens, de opgewon
den bende die hem te gemoet liep, en de brandende
gebouwen op den achtergrond bewezen hem dat
krachtig ingrijpen noodig was. Onrniddelijk liet hij
de bende sommeeren uiteen te gaan, waarop zij
echter met jouwen antwoordde. Daarop gaf hij aan
eene halve compagnie bevel te laden, en toen ook
dit blijkbaar geen indruk maakte weerklonk het
bevelvuurToen stoof de menigte uiteen, elf
personen achterlatende, van welken twee bleken
dood en zeven gewond te zijn.
Dit was Vrijdag gebeurd. Den volgenden ochtend
kwamen er verschillende personen om de dooden en
gewonden te herkennen, en uit hunne stemming
werd door de officieren het vermoeden geput, dat
het voornemen bestond zich over het gebeurde te
wreken. Werkelijk verschenen in den namiddag
duizenden personen, onder welken ook vrouwen en
kinderen op allerlei wijze gewapend; en rukten op
de manschappen aan die bewaakten wat er van de
fabrieken nog was blijven staan. Ondanks eene dub
bele sommatie, bleven de oproerlingen met snellen
pas voortloopen, zoodat opnieuw vuur gekornmandeerd
werd, met het gevolg dat na één salvo 17 personen
neerstortten, terwijl de anderen naar alle richtingen
vluchtten. Er bleken 8 dooden en 9 gewonden te
zijn, van welke la itsten twee kort daarna overleden zijn.
Dank zij de aanwezigheid van duizenden soldaten
is thans de opstand bedwongen.
Zeeuwsche Brieven.
Geachte Redacteur
Tot aanvulling van wat ik u in mijn vorigen
schreef over de beroering der volken zijn wellicht
de volgende beschouwingen niet misplaatst.
Die beroering, welke naar luid der dagelijks in
komende berichten een hoogst ontrustend karakter
.aanneemt, werd door mij als een oordeel Gods be
schreven; als vervulling van de door Hem ingegeven
profetie. Nu zou men zich echter schromelijk ver
gissen indien men meende dat het buiten des chris
tens roeping lag, dien stroom zoo mogelijk nog te
-helpen keereu, en er zich op zijn mahomedaansch
at te maken met het beweren«Het is alzoo bij
den Almachtige besloten, dus past het ons toe te
zien en af te wachten.» Wie aldus spreekt kent
den zin des Heeren niet. Jerusalems val was on
herroepelijk beslotenen niettemin klonk de deel
nemende roepstem uit Jezus mond«Och, of ge
■bekendet ook nog in dezen uwen dag wat tot uwen
vrede dient!» Zóó sprak de Meester; en van dien
geest zijn al zijne ware discipelen.
Indien ooit dan is het in onze dagen plicht en
roeping om eene waarschuwende stem te doen hoo-
ren, al is het wellicht de stem eens roependen in
tie woestijn.
Om een kwaad te verhelpen moet het in den
wortel aangetast worden. En waar zit de wortel
van deze kwaal
Nergens anders dan in de ongfloofstheorie der
z. g. liberalen. Gaarne neem ik aan dat .ze het niet
zoo bedoelen; ja zelfs dat ze bepaald meenen alsof
de verwezenlijking hunner stellingen den bloei van
het vaderland zou verzekeren. Nochtans ze d'walen
hierin, zij het dan ook bij velen ter goeder trouw.
Zij zijn begonnen met de gehoorzaamheid op te
zeggen aan den wil en de wet Gods. En toch eischen
ze, zeer ongegrond, gehoorzaamheid aan hunne wil en
iwetten. Wie geeft hun macht om te heerschen en
Ivyetten uit te vaardigen nadat zij zei ven door hunne
[Godsontkenning de bron waaruit die macht vloeide
Snebben verstopt? Buiten de goddelijke lastgeving
bm bezitten ze daartoe niet het minste recht, en
zouden de socialisten geljjk hebben met te beweren
dat ze verdrukkers zijn die hoe eer hoe beter dien-
■en uit den weg geruimd te worden. Daarom, o
Éngeloovige liberalenterug tot de wet en het Ge-
ftigenis. Terug tot de gehoorzaamheid aan Hem
Bfcn Schepper, Onderhouder en Wetgever! Zoo
ducht clan Zijne goddelijke wraakziet dan in
^«enwoordige tooneelen van verzet eer. voorspel
U te wachten staat.
^■gemeen ontkent men van liberale zijde het
^verband tusschen hare beginselen en de
^^»*uchten van ongeloof en revolutie. Dat
sterker dan zij. Beginselen werken door.
^^^nok thans weer. Zoo lang het liberalisme
^Kitend onder dè hoogere en meer welge-
Bkn huisde, bleet het grootendeels, op
binnen de perken van het
wan5^ipg een eenigszins
loovige beginselen, met name onder het jonger ge
slacht en door middel van de godsdienstlooze volks
school heeft zich het ongeloovig liberalisme voortge
plant ook op den minderen man van minder be
schaving. Deze doet thans op zijne manier precies
wat het societeits-liberalisme al jaren lar.g gedaan
heeft: trachten om alles naar zich toe te trekken.
Dit is immers niet te veel gezegd, M. d. R.Jaar
en dag reeds zijn bijna alle vette posten en rijk
gesalarieerde betrekkingen door het gansche land
aan liberale heeren, mitsgaders hunne zonen, neven
enz. gekomen. Dat alles ging hoogst beschaafd in
zijn werk; maar het is niettemin een feit. Welnu
datzelfde begint nu ook de ongeloovig liberale arbei
dersstand te doen, maar op gansch onbeschaafde en
onfatsoenlijke manier.
Hier vertoont zich het liberalisme niet netjes aan
gekleed maar in al zijne naaktheid. Toch zijn voor
dezen stand nog veel verzachtende omstandigheden
op te geven die voor de hoogere standen niet be
staan. Honger is een scherp zwaard en smadelijke
miskenning op den duur ondragelijk. Dan kan de
liberale onzin geen dienst meer doendat wie lezen
schrijven en rekenen kan zijn geluk verzekerd heeft.
Trouwens de gevangenissen zijn alom overvol trots
hartsterkende verzekering van zekeren liberalen pro
fessor.
Hoe ijverig men dan ook in de weer is om aan
de beroering een einde te maken; het zal onbe
gonnen werk blijven zoolang de oorzaak der kwaal
niet is weg genomen. Want al zegt de dwaas
duizendmaal in zijn hart «Er is geen God» toch
bleek te allen tijde en zal tot aan het einde der
eeuwen blijken dat ereen God is die op aarde richt.
K.
Ingezonden Stukken.
Mijnheer de Redacteur!
Mag ik voor het onderstaande nog een plaatsje
verzoeken
De Midd. Crt meent zich te moeten verdedigen
n. a. van hetgeen ik in uw vorig no, schreef over
haar houding i. z. het kerkel. conflict en hare ver
klaring dat zij buiten de kerkel. quaestie staat. Zij
doet het voorkomen alsof ik het publiek alleen heb
willen wijzen op haar verzuim in het mededeelen
van het bewuste Standaard-bericht. Zij zegt, die
tegenspraak over het hoofd gezien te hebben en
dat dwalen menschelijk is. Verder noemt zij het
zonderling dat ik haar op dit verzuim wees en
schrijft dan nog wat van Geloofsleer, een dwalende
(redactie) enz. doch daar dit de hoofdzaak niet
raakt, zal ik mij daarover niet verder uitlaten.
Wel wil ik bewijzen dat haar herhaalde bewering,
als zou zij een onzijdig standpunt .ingenomen heb
ben en ook Dr. Kuypers uiteenzetting geplaatst
hebben, onwaar is.
Ik heb daartoe eenige nommers doorbladerd (3
33) en daaruit is mij gebleken dat zij in niet
minder dan 21 nommers over de quaestie schreef.
Sommige stukken van 2 kolommen, en op 2 a 3
verschillende plaatsen in een nommer. Daarin kan
men nu slechts 4 maal iets van Dr. Kuyper vinden
en wanneer men dan in aanmerking neemt hoe zij
die stukken plaatste, ware het rn. i. beter zulks na
te laten.
Men denke maar eens even aan haar Bijbelbe-
beschouwing over de Tempelreiniging en haar schrij
ven naar aanl. van Dr. K. art. over de Liefde. Be
houdens een enkel bericht dat onpartijdig mag
heeten, bevatten al de andere nommers stukken
overgenomen uit het Handelsblad, de Kerkel Court.,
het nog onbewezen opgeschroefde verhaal van C.
in het Utrechtsch Dagbl. enz. enz., meest allen in
het nadeel der geschorsten.
Ik zou hier nog meer bewijzen kunnen aanvoeren,
maar acht dit geheel overbodig en uit het boven
staande blijkt m. i. duidelijk genoeg de waarheid
van het door mij gezegde.
Nu mag de redactie zulk een houding onzijdig
noemen, ik noem het in de hoogste mate partijdig
en zal mij dan ook om die reden wel wachten haar
op zulke z. g. n. dwalingen te wijzen.
Met dank voor het in mij gestelde vertrouwen,
verwijs ik bij deze nog naar de Standaard van 4
Maart no. 4284 waar onder »Kerk en School" de
bewuste rectificatie te vinden is.
U dankzeggende enz.
IC. L. C.
Dat het Spiritisme tegen de H. Schrift, dies straf
waardig en een teeken des tijds is, wordt in deze
leerrede duidelijk, schoon en krachtig door den ge-
achten schrijver aangetoond.
Dat er nog al veel kunstwoorden, bij de behande
ling van dit onderwerp, in deze 2 ijdpreek voorkomen,
spreekt schier van zelf, en is ook daarom den schrij
ver te vergeven. En dat het vragen van dooden
niet uit God maar uit Satan is, doet de schrijver
terecht uitkomen. Gelijk hij het karakteriseert,
bleek het ook dezer dagen te zijnimmers een ka
pitein, die volgens doodenvragers met zijne man
schappen en schip zou zijn omgekomen die opge
roepen dit, zoo het heette, had medegedeeld, is
niet doodmaar leeft.
Teneinde voor bedrog en schade zich te leeren
wachten, kan het lezen van het degelijke woord van
Ds. de Preeuitgegeven bij G. M. Klemkerk te
Goes, en voor 20 Cent alom verkrijgbaar onder den
zegen Gods dienstbaar zijn.
Graan in arkten, enz.
Middelburg, 1 April 1886.
De aanvoeren \$aren klein doch de vraag ook
beperkt.
Tarwe is 20 ets. lager te noteeren, voor puike
kwaliteit werd f6.80 betaald, goede en mindere
f6.60 a f6.40.
Rogge f5.50.
Win tergerst f 4,50 f4,75.
Zomérgerst f4,40 a f4.50
Haver f 3,50 a f 4.
Paardeboonèn f6,75 a f7.
Platteboonen niet aangeboden.
Bruineboonen in puike kwaliteit tot f'10.50 be
geerd mindere f9. a flO.
Witteboonen met weinig vraag naar kwaliteit f 11
a f 11.50.
Gioene Kookerwten van f8.75 tot f9. verhandeld.
Mcstingerwten niet ter markt.
Koolzaad zonder handel.
Canariezaad flO a f 10,50.
Versche Boter f0.70 a f 0,80 per kilo.
Eieren per 100 stuks f2,70.
AIVERT j\TIEi\.
Heden ontsliep na een langdurig maar ge
duldig lijden mijne geliefde echtgenoote en mijn
eenige dochter en haar man zorgdragende moeder
JOHANNA POLDERMAN,
in den ouderdom van bijna 62 jaar. De stille
hoop dat zij na een harde strijd juicht voor den
s troon van het Lam, sterkt mij in deze zoo
I zware beproeving.
J. DE WOLF.
Serooskerke, 31 Maart 1886.
Boekaankondiging.
De heer Ds. D. Pree, predikant te Goes sprak
voor zijne gemeente uit en schreef
Gods Woord en Het Spiritisme.
Naar aanleiding van Deut. 18: 116.
Onder u zal niet gevonden worden die
jje dntTflen vrojuj^»
De Intrestbetaling, voor de drie maanden, ver
schenen 31 Maart 1886, zal plaats hebben op iedere
zitting van Woensdag. Donderdag en Zaterdag namid
dags, te beginnen met Zaterdag den 17 i pril 1886.
De intrest, "ingegaan 1 April 1886 blijft bepaald
op 4 en 3 percent, volgens aankondiging dato Sep
tember 1885.
De zittingen worden genouden in het lokaal aan
de Bogardstraat, lioek Korte Burg. Die van Woens
dag, Donderdag en Zaterdag van een tot twee uren,
zijn bestemd tot ontvangst en terugbetaling en ook
tot rentebetalingde zitting van Zaterdagavond, acht
tot negen uren, is uitsluitend bestemd tot ontvangst
van in te brengen gelden.
De Commissie voor de Spaarbank,
J. A. TAK, "Voorzitter.
L. L. WOUTERSEN, waarn. Secret.
Bij den Boekh. F. P. D'HUIJ te Middelburgis
verschenen
TIJDPREEK
door
PRIJS F 0.20.
"Verkrijgbaar bij alle soliede Boekhandelaren